Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Frenkie de Jong kampt met schuldgevoel: ‘Het is zoals bij Ajax’

Laatste update:

Het spijt Frenkie de Jong nog altijd dat Ernesto Valverde aan het begin van dit kalenderjaar op straat werd gezet door Barcelona, zo erkent de 23-jarige middenvelder dit weekeinde in gesprek met de BBC. De 56-jarige trainer was met de Catalaanse formatie weliswaar koploper in LaLiga, maar moest uiteindelijk toch het veld ruimen voor Quique Setién.

Het ontslag van Valverde kwam op 13 januari, enkele dagen na het 2-3 verlies van Barcelona tegen Atlético Madrid in het kader van de Spaanse Super Cup. De oefenmeester leidde Barça in tweeënhalf jaar tijd naar twee landstitels, een Spaanse beker en een Supercup, maar het uitblijven van Champions League-succes én het bij vlagen matige veldspel werden hem uiteindelijk fataal. "De eisen zijn hoog bij Barcelona. Het is een beetje zoals bij Ajax: je moet goed spelen én je moet winnen", zegt de De Jong die afgelopen zomer voor maximaal 86 miljoen euro van Ajax naar Barcelona verkaste.

"Als één van die twee zaken ontbreekt, wordt het moeilijk voor het team en de trainer. De druk is altijd immens. Men verwacht dat je het beste voetbal ter wereld speelt en elke prijs wint. Maar ik houd van die mentaliteit", vervolgt de middenvelder, die eigenlijk vanaf zijn eerste dag bij Barcelona werd gekoesterd door Valverde. Uiteindelijk speelde de vijftienvoudig Oranje-international 26 wedstrijden onder Valverde; na de komst van Setién kwamen daar nog eens 13 extra duels bij.

De Jong erkent een schuldgevoel overgehouden te hebben aan het noodgedwongen vertrek van Valverde bij Barcelona. "Als een trainer wordt ontslagen, komt dat altijd doordat het team niet presteert. Uiteindelijk wordt de trainer verantwoordelijk gehouden, maar natuurlijk voel je je als speler schuldig. Uiteindelijk moeten de spelers het laten zien op het veld. Tegelijkertijd deden we het niet eens zó slecht, want we stonden op het moment dat hij vertrok eerste in LaLiga", zegt de voormalig Ajacied.

Welke trainer haalde naar jouw idee meer uit Frenkie de Jong?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is niet alleen het veldspel. Maar valverde begon de resultaten ook te verliezen. Er kon eerst zogenaamd niks gezegd worden omdat de resultaten er waren. Maar het verlies in liverpool was een zeer harde mentale klap voor trainer en team. Valverde die er geen bal van snapt van hoe het kan dat ze weer eenn enorme voorsprong weggeven en het team hetzelfde verhaal. Na dat verlies is het team enorm hard achteruit gegaan en nooit meer echt hervan hersteld. Het spel en de resultaten werden steeds minder

Frenkie heeft hier 100% gelijk. Je moet winnen en mooi spelen. Het voetbal van Valverde was slaapverwekkend en ik krabde wekelijks bijna mijn ogen eruit van ellende. In het eerste seizoen was het oerdegelijk en werden we bijna ongeslagen kampioen, maar in de Champions League was niets van die degelijkheid en controle te merken. Hij beschikte gewoon niet over de visie en kwaliteiten om dit Barca attractief te laten voetballen. Ben dolblij dat hij is vertrokken.

7 juni 2020 om 20:43

Ik volg Barca nu niet dus ik kan er niet over oordelen. Is het veldspel nu veel beter dan?

7 juni 2020 om 20:50

De laatste maanden zijn ze echt op geen foutje te betrappen.

7 juni 2020 om 21:17

Het is natuurlijk niet zoals in de gouden jaren, maar ik zie zeker wel een hoop aanknopingspunten en verbeteringen. In ieder geval lijkt de mentaliteit weer goed te zijn en wordt er aanvallend gedacht. Ik ben ieder geval erg positief over Setien, zeker omdat hij het zonder Suarez moest stellen toen hij begon.

7 juni 2020 om 22:08

Zoals Derksen al aangaf is Messi passe, laat al maanden niets meer van zijn klasse zien. Laatste doelpunt was begin maart. Sindsdien heeft Barcelona ook niet meer gewonnen.

onder die Sequin vind ik het nog net zo slecht. Valverde is imo ontslagen omdat degene die daar over de aankopen gaat hem een middenveld zonder creativiteit en diepgang en een spits als linksbuiten gaf. dan maak je het je coach onmogelijk om aanvallend dominant voetbal te spelen

7 juni 2020 om 21:03

Geloof me al had je Valverde de drie beste middenvelders gegeven had hij als nog met Vidal - Busquets - Rakitic gespeeld.

7 juni 2020 om 21:16

@el_guaje7 maar zoveel andere opties had hij niet. Rakitic kan je idd over twisten maar als je een middenveld met 0 diepgang en scorend vermogen hebt is het niet zo vreemd dat je Vidal opstelt, die dat nog enigszins een klein beetje heeft. we zien nu onder Sequin dat een andere samenstelling van het middenveld ook niet helpt. ik hoop daarom dat deze man niet net als Valverde wordt ontslagen voor het wanbeleid van het bestuur daar. ik weet niet wie op het briljante idee kwam bij Barca om een middenveld zonder diepgang, creativiteit en scorend vermogen neer te zetten maar ik gaf al op voorhand aan dat een middenveld Frenkie-Arthur-Busques niet ging werken. hoe kunnen ze dat bij een van de grootste voetbalclubs ter wereld waar ze meer expertise in huis horen te hebben dat dan niet zien?

7 juni 2020 om 21:34

Vidal en rakitic in combinatie met elkaar op het veld loopt altijd uit op een drama. Vidal op zich alleen voegt wat toe aan het middenveld. maar dan heb je wel 2 andere nodig die kunnen tikken. Als busquets als enige is die een bal kan overspelen naar de juiste kleur ( dus in combinatie met rakitic en vidal) dan krijg je een ramp.

7 juni 2020 om 21:14

Eens, het is ook gewoon het gebrek aan snelle flankspelers, spelers met diepgang en dynamiek. Het is allemaal te statisch en vele spelers worden ouder. Alba, Bus, Pique, Suarez, Raki en ook Messi. Zet daar een Neymar en je krijgt meteen sterkere barca. Real heeft er ook eveneens last van en daarom zag je tijdens de clasico's zulke magere statische voetbal. Er is vers bloed nodig. Beide teams zijn toe aan een renovatie.

7 juni 2020 om 21:17

@sociafan1 mee eens en Real heeft imo ook te weinig scorend vermogen. de drie die er nu in staan die halen bij elkaar opgeteld in een seizoen volgens mij niet eens het moyenne dat Ronaldo er in zijn eentje inlegde in een seizoen

7 juni 2020 om 21:25

Mee eens. Aankoopbeleid is op Frenkie na niet best. Een linksbuiten met diepgang en creatieve aanvallende middenvelder die ook nog eens loopvermogen heeft (druk zet op de goede momenten maar ook mee terug verdedigd, dus geen type Ozil) en er staat een ander Barca.

7 juni 2020 om 21:31

@jlp40 zeker, dan staat er weer een elftal waarmee je mooi voetbal kan spelen, ik hoop alleen dat ze dat bij Barca ook zien want nu hoorde ik weer allemaal geruchten over centrumspits Lautaro die ze volgens de transfergeruchten wilden halen

7 juni 2020 om 23:36

Daarbij komt gewoon het feit dat een groot gedeelte van de mensheid in mijn ogen het FC Barcelona van nu spiegelt aan de gouden jaren met Ronaldinho, Messi, Eto'o, Iniesta, Puyol, Xavi en andere legendes. Dat kun je moeilijk evenaren, zelfs met het budget wat Barcelona heeft. Ik denk dat mensen nog steeds teveel verwachten omtrent Barcelona. Wanneer je aan FC Barcelona denkt denk je eigenlijk automatisch aan de tijd van Rijkaard en Pep, maar toen was de selectie ook 10x zo technisch begaafd als de huidige spelers. Die konden dat tiki-taka zo goed op de mat leggen. Je kunt op dit moment denk ik in heel Europa geen team met spelers samenstellen die dat zo goed zou kunnen als dat team, en daar wordt Barcelona ook op afgerekend denk ik persoonlijk. Zo'n periode van succes is geweldig natuurlijk, maar voor de generatie(s) die dat op moeten gaan volgen is dat een vrijwel onmogelijke opgave.

8 juni 2020 om 03:35

Precies wat je zegt mensen willen weer dat “buitenaardse” of tiki taka voetbal zien.Wat wij hebben meegemaakt of nog steeds een beetje meemaken is echt uniek,al die spelers die zo lang met elkaar spelen/speelden(vaak 10+ jaren)en zo goed opelkaar waren ingespeeld,is echt waar bizar als je erover nadenkt dat gaat de wereld heel lang of mss wel nooit meer meemaken.Maar inderdaad Neymar is al een hele vooruitgang om vooral weer mooi voetbal te spelen want qua resultaten was het gewoon goed

8 juni 2020 om 03:36

Precies wat je zegt mensen willen weer dat “buitenaardse” of tiki taka voetbal zien.Wat wij hebben meegemaakt of nog steeds een beetje meemaken is echt uniek,al die spelers die zo lang met elkaar spelen/speelden(vaak 10+ jaren)en zo goed opelkaar waren ingespeeld,is echt waar bizar als je erover nadenkt dat gaat de wereld heel lang of mss wel nooit meer meemaken.Maar inderdaad Neymar is al een hele vooruitgang om vooral weer mooi voetbal te spelen want qua resultaten was het gewoon goed

8 juni 2020 om 13:26

@ajaxfan69 dat is misschien zo maar als je bv de elftallen van een Psg, Bayern, Liverpool en City ziet dan zit daar imo veel meer voetbal in als in het huidige Barca

8 juni 2020 om 06:48

Klopt! Maar aan de andere kant zat hij er 2,5 jaar. En je gaat me niet vertellen dat Valverde 0 invloed heeft op het aankoopbeleid. Het zullen geen aankopen zijn geweest die Valverde niet wou.

Aankoopbeleid klopt niet. Dat is het probleem. En Barça dat met 2 controlerende middenvelders moet spelen vanwege de komst van Frenkie dat is niet wat we willen zien. En een spits gekocht die perfect in een 4 4 2 systeem past lekker bij Barça linksbuiten zetten werkt ook niet. Tijd voor een frisse wind in Camp Nou. Nog wel met Messi. Ik las dat iemand dat ie het eens was met Derksen dat Messi passé was omdat ie sinds maart niet meer had gescoord. Gek hé maar toen stopten ze ook met voetballen... Messi is niet zo goed als een paar jaar geleden maar op 80% is ie nog steeds de beste van allemaal.

Valverde heeft er veel te lang gezeten. Tactisch totaal amateuristisch en gedurende zijn periode is geen enkele speler beter geworden. Vooral de jonge spelers maakten geen enkele groei door. Valverde speelde liever met 3 controlerende middenvelders van boven de 30 dan met enige creativiteit. De man pastte absoluut niet bij Barcelona. Helaas doet Setien het momenteel niet beter... Valverde had na de deceptie in Rome ontslagen moeten worden, en al helemaal na die in Liverpool. Fysiek en mentaal haalde hij absoluut niet het meeste uit de selectie en hij kwam te kort op de momenten dat het nodig was.

8 juni 2020 om 13:28

@paaschkaal Maar welke creativiteit had hij dan? er zit geen enkele creatieve middenvelder in de huidige selectie van Barca. Setien heeft hetzelfde probleem met dit middenveld en als die wordt ontslagen zit zijn opvolger ook weer met hetzelfde probleem, zolang er geen creatieve middenvelder gehaald gaat worden

8 juni 2020 om 19:47

Alena is echt goed als creatieve middenvelder ondanks dat hij nog jong is. Puig precies hetzelfde. Eventueel zelfs Arthur of Frenkie (kan ook best creatief zijn als hij niet tegelijk hoeft te verdedigen. Zie hem natuurlijk liever op 6). Daarnaast was het Valverde die Coutinho, de creatieve middenvelder met een van de beste afstandschoten ter wereld (precies wat Barca nodig heeft als het eeuwige combinatievoetbal niks oplevert), liet gaan. Valverde startte steevast liever met Busquets, Rakitic en Vidal (3 controleurs) dan dat hij een van bovengenoemde, allemaal 10x creatievere, spelers opstelde.

Valverde heeft er veel te lang gezeten. Tactisch totaal amateuristisch en gedurende zijn periode is geen enkele speler beter geworden. Vooral de jonge spelers maakten geen enkele groei door. Valverde speelde liever met 3 controlerende middenvelders van boven de 30 dan met enige creativiteit. De man pastte absoluut niet bij Barcelona. Helaas doet Setien het momenteel niet beter... Valverde had na de deceptie in Rome ontslagen moeten worden, en al helemaal na die in Liverpool. Fysiek en mentaal haalde hij absoluut niet het meeste uit de selectie en hij kwam te kort op de momenten dat het nodig was.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren