Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ronald Koeman neemt ook deel aan ‘hypocriete onderbuikdiscussie’

Laatste update:

Mohamed Ihattaren maakte zondag bekend dat hij gaat voor een interlandloopbaan bij Oranje. Voorheen liep het Nederlands elftal regelmatig spelers met een dubbele nationaliteit mis, maar de KNVB heeft de middenvelder van PSV wel weten te overtuigen. Sjoerd Mossou hoopt dat de discussie over regelgeving voor voetballers met een dubbel paspoort nu overbood kan.

Mossou wijst ook naar de bijdrage van bondscoach Ronald Koeman. 'Ook Koeman gaf zondag nog impliciet aan het een soort morele verplichting te vinden dat een jeugdinternational trouw blijft aan de KNVB en Oranje. Het is een denktrant die je vaker hoort, en nog veel meer zwartwit dan Koeman het schetste', stelt de journalist in het Algemeen Dagblad.

Verheugde Koeman reageert op keuze Ihatarren voor Oranje

De columnist vindt het apart dat voetballers 'dankbaar' moeten zijn voor de opleiding die men in Nederland genoten heeft en dus voor het Nederlands elftal 'horen' te kiezen. 'Sterker nog: er is de laatste jaren geregeld geopperd dat zo'n speler vanaf een bepaalde leeftijd verplicht moet kiezen voor Nederland, compleet met speciale regelgeving.'

'Nog los van het feit dat zoiets wettelijk helemaal niet kan, is het een hypocriete onderbuikdiscussie, doordrenkt van selectieve verontwaardiging', aldus Mossou, die aangeeft dat de discussie louter oplaait wanneer spelers van de buitencategorie zich aandienen. 'En even buiten het voetbal beschouwd wordt de thematiek nog helderder: moeten we een arts die zijn universitaire opleiding in Nederland genoot ook verbieden in een ziekenhuis in Tokio of Dallas te gaan werken?'

Mossou vindt dat er bij ieder individueel geval sprake is van een persoonlijke afweging. 'Ieder mens mag dit soort persoonlijke afwegingen in volledige vrijheid maken, vanuit zijn eigen perspectief, vanuit zijn eigen gevoel, vanuit zijn eigen dromen. (...) Maar jonge talenten moreel proberen te chanteren, of te dreigen met consequenties, is een ander verhaal', besluit de journalist.

Ben jij het eens met Sjoerd Mossou?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Serieus de meest eerlijke uitspraak over deze kwestie ooit. Deze discussie is het zelfde als aan een dood paard trekken. Wettelijk is het niet mogelijk dus heeft heel die discussie geen zin. Leef en laat leven.

5 november 2019 om 10:18

Volledig mee eens, laat iedereen in zijn waarde en vrij om te kiezen waar ze goed bij voelen. Ihhataren is mooi voorbeeld van hoe bijvoorbeeld Marokkaanse bond heeft proberen erbovenop te zitten door bijvoorbeeld te willen betalen voor dingen etc. Zoals je ziet kan dat alleen averechts werken. Koeman heeft gewoon rechttoe en rechtaan contact met Ihharaten gehad en niks beloofd, maar door gewoon een realistisch beeld te schetsen van de mogelijkheden. Hierdoor laat je die jongen vrij in zijn keuze en zal hij zich comfortabel hierbij voelen. Als er bijvoorbeeld hetzelfde was omgegaan met Ziyech dan had die ook voor Nederland gekozen en hadden we desbetreffende discussie helemaal niet gehad.

5 november 2019 om 10:36

Precies. Zoals Sjoerd het schrijft denk ik er ook over. Natuurljk Hoo ik dat ihatteran voor oranje zou kiezen en baalde ik van Ziyech z’n keuze. Maar prima. Ieder z’n eigen keuze. En dan vind ik het van jongens als mazraoui, amrabat en dest die toch al voor dat andere land speelden in de jeugd helemaal logisch.

5 november 2019 om 10:40

Die vrije keuze is het gevolg van verdragen. Het zou natuurlijk heel raar zijn om een verdrag met elkaar af te sluiten en dat vervolgens met voeten te treden, los van het feit dat dat zoals je terecht opmerkt, juridisch volstrekt onmogelijk is. De discussie is ook behoorlijk huichelachtig omdat de stellingname nogal eenzijdig is en de clubs er natuurlijk geen jeugdopleiding op na houden om kinderen van de straat te houden, maar om er munt uit te slaan. Een talent als Ihattaren gaat PSV als zijn ontwikkeling naar verwachting verloopt, een bedrag op leveren dat zijn opleidingskosten verre zal overstijgen, terwijl de club hopelijk ook nog lang van zijn inspanningen als speler kan profiteren. Als je gaat doen alsof de speler alleen van de opleiding gaat profiteren en de opleidende club niet van de speler, geef je daarmee dan ook een behoorlijk vertekende beeld. Ik vind het bovendien ook behoorlijk twijfelachtig om de moralist uit te hangen en er tegelijkertijd voor te opteren om een talent met een dubbel paspoort snel voor Oranje te laten spelen, zodat hij niet meer voor een ander land kan kiezen. Los van het feit dat de hele discussie de vrijheid van die keuze die hij volgens de verdragen heeft, behoorlijk onder druk zet waardoor je je kan afvragen of er überhaupt nog wel sprake is van een vrije keuze.

5 november 2019 om 11:11

Clubs kunnen altijd nog opteren voor een transfersom wanneer een jeugdspeler naar een andere club wil. De Knvb heeft die luxe niet. Dus de stelling dat clubs van spelers profiteren en andersom gaat zeker op, maar dat de bond profiteert van jeugdspelers is nog maar de vraag wanneer die jongens op volwassen leeftijd (massaal) overstappen.

5 november 2019 om 15:30

Ijsmuts. Maar omgekeerd wordt in de discussies dus wél gesteld dat de Knvb een hoop geld 'misloopt', althans dat ze een hoop geld (voor niets) investeren, als jongens met een dubbele nationaliteit na een carriere in Jong oranje alsnog voor een ander land kiezen. En dát is dus pure nonsens. Allereerst is het echt een misvatting dat de Knvb opleidt. Dat doet de Knvb niet. Dat gebeurt primair en vooral bij de clubs. Dat de Knvb trainers en velden betaald mag zo zijn, dat betekent natuurlijk nog niet dat de Knvb dus geld investeerde in Ziyech, of zo, en dat Ziyech als die voor Marokko kiest alsnog die 'opleidingskosten' zou moeten betalen. Immers, feit is dat die trainers én die velden niet alleen maar door Ziyech zijn gebruikt. Die trainers hebben ook Stengs, Zuiverloon, Kruiswijk, Drenthe en Macio Rigter getraind. Moeten Zuiverloon en consorten dan allemaal opleidingskosten betalen? Waarom Ziyech dan wél? Sowieso, even terug naar de realiteit. Als Ziyech niet voor jong oranje gespeeld had onder die trainers op die velden in Zeist, wie dan wél? Dat zijn, uiteraard, spelers die minder waren dan Ziyech en die dus al sowieso nooit oranje gehaald hadden en nooit zullen halen! En tenslotte, jongens met een of twee ouders uit het buitenland hebben natuurlijk evenveel rechten als Piet Jansen en Jan Klaassen. En zeker niet meer plichten, zoals 'men' schijnt te moeten vinden. Zij zijn volwaardige burgers, en klaar!oftewel, nog los van de wettelijke onhaalbaarheid is deze discussie verder totaal zinloos.

5 november 2019 om 13:19

Hoezo eerlijk? De man beticht de bondscoach van selectieve verontwaardiging, maar wanneer zie je een Nederlandse speler met buitenlandse roots van de Keuken Kampioen Divisie verschijnen op de voorpagina als hij een keuze heeft gemaakt? Zelf komen mensen als Mossou ook alleen boven water als het toonaangevende talenten en/of spelers betreft. Die man moet dus helemaal niet beginnen over selectieve verontwaardiging als journalist zijnde.

5 november 2019 om 19:10

Wat een generaliserende onzin van Moussou. Gebruik maken van algemene voorzieningen als een universiteit kun je niet vergelijken met (meerdere) selecties voor een vertegenwoordigend elftal. Het ene Doe je door een simpele inschrijving en is een keuze. Het andere gebeurt door de beoordeling van een ander en is een eer. Als deze eer iemand is toebedeeld vind ik dat hij ook emotionele verbinding moet voelwn met het land dat hem deze eer heeft gegund.

Helemaal met Sjoerd eens. Ik vind de manier waarop dit soort jonge ventjes onder druk worden gezet, vanuit beide landen, echt bizar. En dat ze de jeugdopleiding doorlopen, tja. Moet je dan al op je 6e een definitieve keuze maken? Dat kan je toch ook niet verwachten? Ik begrijp dat het wrang voelt als iemand niet voor jouw land kiest, maar laat iedereen die keuze lekker zelf maken.

5 november 2019 om 10:22

Inderdaad en ik denk dat dan de ouders beslissen waar die jongen voor.kiest .

5 november 2019 om 11:07

ik vind dit ook geen discussie waard, maar op een andere manier. Als je ouders vertrekken uit een land omdat dat land geen goede toekomst kan bieden voor hen en hun kinderen dan zou je toch verwachten dat de ouders retetrots zouden zijn als hun kinderen geselecteerd worden voor een nationaal team. Dat is in mijn ogen het toppunt van integratie. Als alles in dit geval in Marokko zo goed geweest was dan was men toch wel daar gebleven. En zelfs op dit moment komen er nog steeds Marokkanen deze kant op omdat ze hier een betere toekomst voor zich zien.

5 november 2019 om 11:33

Mensen moeten inderdaad niet zo butthurt reageren op het moment dat een jonge speler kiest voor een ander pad. Profiteren van elkaar is wat er gebeurt, iemand doorloopt de jeugd en de jeugd krijgt er prestatie voor terug want ze selecteren hem ook voor enkel eigen gewin. Laat mensen lekker keuzes maken die voor hun goed voelt.

5 november 2019 om 14:57

De vraag is of je uberhaupt een keuze moet maken als je in een bepaalt land geboren bent. Dat is namelijk het rare aan dit hele verhaal, waarom zou een voetballer uitkomen voor een land waar hij geeneens gewoond heeft, waarvan hij vaak de taal geeneens spreekt? Alleen maar omdat een van zijn voorouders er vandaan komt?

5 november 2019 om 15:40

Speedyhoezo ga jij voor anderen bepalen voor welk land zij uit willen komen eigenlijk? Ik zou dat gewoon lekker laten bij diegenen die het betreft en niet voor hen uitmaken welke keuze zij zouden moeten maken, in jouw ogen. Dan hoef je die vraag (waarom zou, ...?) ook niet te stellen. Want jij gaat hier van jezelf uit. En dat is, in deze context, precies wat er niet goed is aan je redenering. Anderen redeneren totaal anders dan jij.

5 november 2019 om 16:13

Ik ga hier uit van het concept dan een burger zich verbonden voelt met het land waarin hij geboren en getogen is. Het land veel voor je doet en later geef jij terug aan je land. Dat dat onderdeel is van je identiteit. Dat zorgt namelijk voor saamhorigheid, solidariteit en verbondenheid. Dat defineert ons wij gevoel.

Je laat iedereen toch lekker zelf kiezen jongens? Waar maken we ons nou toch allemaal druk om? Bij Ziyech vind ik dat we best mogen balen, hij leek voor Nederland te kiezen maar is door de onkunde van die kwanselaren Blind en Van Basten zo de Marokkaanse armen in gedrukt.. Dat is jammer, maar om jeugdspelers al ver vooruit contracten te laten ondertekenen dat ze voor Oranje MOETEN kiezen als ze de leeftijd halen en anders niet mee mogen met de onder 17’s is echt belachelijk.. Ik zou zelf de keuze gehad hebben tussen Italie en Nederland, maar ik heb niet zo vreselijk veel met Italie. De keuze zou voor mij niet zo moeilijk zijn, maar ik begrijp best dat een jonge voetballer de voors en tegens tegen elkaar wegstreept of kiest voor het land waar zijn familie vandaan komt of woont.. Dat nationalistische gezever van die mensen die op hun pik getrapt zijn omdat iemand niet zo nodig voor Nederland wil spelen is echt lachwekkend

Voor beide landen is het eigen belang. Ze doen geen toezeggingen over speeltijd en beloven niks. Zodra Ihatarran een penalty mist of slecht speelt dan had ie beter voor Marokko kunnen kiezen. Niks is goed en niks is fout hierin. Voor beide landen kiezen is al mooi genoeg om voor een land te mogen spelen. Wat haalt Mo meer bij het nls elftal dan de atlas leeuwen? Ik denk een ek of een wk ipv een Afrika cup, bepaalde manier van voetballen en tactiek , de manier van spelen heeft ie hier geleerd en dat past bij mo. Ook al voelt ie zich zeer waarschijnlijk nog steeds meer Marokkaan, dat hadden Afellay en Boulahrouz ook.

Meneer Mossou vergeet dat die zijn universitaire opleiding in NL heeft gehad daar ook zelf voor betaald heeft en dat hij die dus niet vergoed heeft gekregen door een bepaald ziekenhuis. Sterker nog want als dat wel zo zou zijn zou er zelfs een contract zijn geweest dat hij minimaal een bepaalde periode moet werken voor dat ziekenhuis.dus dat voorbeeld kan ook de prullenbak in, ik vind het niet raar dat als een bond een aantal jaar in jou heeft geïnvesteerd dat je dat terug betaald. Maar in vergelijking met de arts is dat wel wat lastiger want je kan maar een keer kiezen. Uiteindelijk kiest de speler zelf, en het is zoals het is, en je hebt het maar de accepteren.

5 november 2019 om 10:29

De kosten van een universitaire opleiding zijn vele malen hoger dan het jaarlijks collegegeld. De rest wordt bijgelegd door de overheid. Als de arts in dat voorbeeld dan in het buitenland gaat werken heeft de overheid dus de opleiding van iemand werkzaam in het buitenland betaald.

5 november 2019 om 15:01

@misseva88arsten in opleiding betalen zichzelf terug tijdens de co-schappen. Ze werken jaren lang in Nederlandse ziekenhuizen voor een fooitje. Mossou maakt onzinnige vergelijkingen. Mensen die uit een ander land naar Nederland trekken op zoek naar een beter leven, die hier gratis onderdak, voedsel en zorg krijgen zodat ze zich kunnen richten op hun nieuwe bestaan. Hun kinderen mogen gratis onderwijs volgen, krijgen gratis zorg enzovoort. En dan 30 jaar later wanneer een van hun kleinkinderen zo goed kan voetballen dat hij voor Nederland uit kan komen, dan is er ineens discussie of hij niet voor Marokko uit zou moeten komen, Want daar zijn oma en opa destijds van weggevlucht.

5 november 2019 om 15:49

Speedy. Jij haalt hier vluchtelingen en mensen die gewoon hierheen zijn gehaald om het vuile werk te doen waar wij te lui voor waren of onze neuzen voor ophaalden compleet door elkaar. Die laatste groep, waarvan velen al in de jaren '60 en '70 hier zijn gekomen, heeft helemaal niets 'gratis gekregen', zoals jij stelt. En dat onderdak dat ze kregen, daar moesten en moeten ze gewoon voor betalen, evenals de belasting op hun karige loontjes voor die simpelste jobs. Gewoon net zoals iedereen. Sowieso roep je natuurlijk nonsens als je stelt dat het onderwijs, gezondheidszorg en voedsel hier in Nederland 'gratis' zouden zijn. Wat een onzin joh! Niks is 'gratis'. Zelfs in het tijdperk dat we nog het ziekenfonds hadden betaalden mensen eigen bijdrages en eigen risico's. Dat hun kinderen en kleinkinderen die gewoon hier zijn geboren, dus, evenveel recht hebben op álle voorzieningen die we hier te bieden hebben is natuurlijk never nooit een punt van discussie en dat kan het natuurlijk ook niet zijn. Lees anders even de Grondwet! Iedereen die zich hier in Nederland bevindt is namelijk gelijk en heeft, dus, gelijke rechten. Iedereen die de suggestie wekt dat die kinderen en kleinkinderen dus iets aan Nederland 'verschuldigd' zouden zijn of dergelijke waanideeen, die snapt dus niets van onze Grondwet. En dat waanidee dat mensen niet zelf het volledige recht en de vrije keuze zouden hebben om zelf te bepalen voor welk land ze uit willen komen, of niet, dat heb ik hierboven al behandeld in een andere reactie op jouw bijdrage.

5 november 2019 om 15:55

@speedy. Er van uit gaan dat de vroegere gastarbeiders hier naar toe zijn gekomen om enkel en alleen te parasiteren van gratis voorzieningen zonder daar ooit voor bij te dragen is bijzonder kortzichtig en simpelweg onjuist. De vergelijking van Mossou in tot zoverre raar dat je je af kunt vragen wat de Knvb onder de streep uiteindelijk heeft toegevoegd in de ontwikkeling van spelers als Ziyech, Mazraoui, Kökcu, Dest en Ihattaren. In welk opzicht zijn zij moreel verplicht voor de Knvb te kiezen? De rol van de Knvb is minimaal. Er zit een verschil tussen de morele verplichting naar de voetbalbond en de staat. Als er gesteld wordt dat er een verplichting aan de staat is, is het wel degelijk relevant om te kijken hoe dit er in andere beroepsgroepen aan toe gaat. In tegenstelling tot jouw aanname dat coschappen een artsenopleiding (plus basis- en middelbaar onderwijs) terugbetalen is dit niet zo. Er wordt nooit een punt gemaakt van een student toerisme die in het buitenland bij gaat dragen aan het BNP aldaar. Of een student financiën, een student geneeskunde of een student werktuigkunde. Wanneer ze een vervolgopleiding hebben gevolgd hebben die studenten de staat veel meer gekost dan een voetballer die enkel zijn middelbare school heeft afgemaakt en op zijn 17e al klaar is met school. Die krijgt gewoon een salaris van, in dit geval, PSV waar hij net als iedereen belasting over betaalt. Hij gaat naar de winkel en betaalt net als iedereen BTW over zijn boodschappen. Hij betaalt net als iedereen accijns op zijn tankbeurt. Dat zijn allemaal belastingen die hij al dan niet direct betaalt. Daarmee voegt hij al meer toe dan een leeftijdsgenoot zonder noemenswaardig inkomen uit een bijbaan in een supermarkt.

5 november 2019 om 10:36

Het is ook gewoon appels met peren vergelijken. Een arts zou inderdaad altijd nog kunnen switchen, iets wat een voetballer niet kan. Je kan als voetballer gewoon de keus kan maken van ik ga mijn jeugdinterlands voor dat land spelen en alles wordt voor je geregeld. Een opleiding in het buitenland doen is een stuk duurder en veel meer geregel. Daarnaast heeft een arts een functie waar een heel land niet 'afhankelijk' van is. Voor hem duizend anderen, iets wat bij voetballer niet het geval is. Voetballers kunnen een team maken of breken, kijk maar naar PSV die 4 belangrijke spelers miste. In dit geval dus een heel land in extase of mineur achter laten. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Totaal een kromme vergelijking die wel vaker wordt gebruikt in de discussie.

5 november 2019 om 10:44

Oneens. Het gaat voornamelijk over het argument dat Nederland de volledige opleiding heeft verzorgd en betaald. Dat gebeurt met een opleiding van een student ook. Als een afgestudeerd arts vervolgens naar het buitenland vertrekt is er niks aan de hand. Als een voetballer voor een ander land kiest dan wordt ineens dit argument aangehaald. Erg scheef dus.

5 november 2019 om 10:58

Dan is het toch nog wel een kromme vergelijking? Een arts kan na een aantal jaar in het buitenland weer in Nederland gaan werken? Een voetballer kan niet na een loop van tijd weer voor Nederland gaan spelen? Dan heb je ook nog het punt dat er voor elke arts duizenden andere zijn, maar voor voetballers dit niet geldt. De kans was aanwezig dat wij met ziyech ons wel hadden geplaatst voor het EK en WK, maar als pietje besluit om in het buitenland art te zijn, dan steft niet opeens de hele bevolking uit, dat vangt klaasje dan wel op. Stel er komt naar buiten dat van alle artsen die in Nederland hebben gestudeerd er 80% in het buitenland gaan werken, en hierdoor de kwaliteit van de zorg afneemt, dan gaat hier echt wel over geroepen worden hoor, maar dat is niet het geval. Daarom vind ik het gewoon een non-argument in de discussie.

5 november 2019 om 14:52

Kleine generaal dus omdat jij en een paar andere vinden dat hij oranje naar wk of ek kan brengen.moet je zijn vrijeid van keuze kunnen afpakken. Omdat in sommige hun ogen een morale verplingting is. Apart En voetbal blijft entertainment. En dokters redden levens. Dus ja er zo een discussie onstaan als 80 van dokters in andere landen zouden gaan werken . Want gezondheid en entertainment kan je niet vergelijken met elkaar. Dokters zijn veel belangerijker dan voetballers. Maar als 80 van de voetballers niet voor nl zouden kiezen. Dan blijf jij gewoon leven en kan je alleen ff niet blij naar voetbal kijken. Meer niet. Want ik denk dat een land als andorra of een andere land die nooit een wk of ek speelt. Gewoon een normaal leven hebben.

5 november 2019 om 15:57

kleinegeneraaljouw verhaaltje over artsen slaat echt totaal nergens op. Hoezo zou ik als ik dat had gewild niet in Engeland mijn studie kunnen doen eigenlijk?? Jouw argument dat het 'een stuk duurder en meer geregel' zou zijn, slaat als een tang op een varken. Dus omdat het 'veel geregel' is om in Oxford te studeren is dat niet mogelijk of zo? Onzin! Zeker dankzij de Europese eenwording kunnen wij allemaal gewoon, mits academisch begaafd (compleet vergelijkbaar met voetballers die technisch en fysiek geschikt zijn voor betaald voetbal) eenvoudig in een ander land studeren. En daarna, als we weillen, terugkeren in Nederland en hier werken. Of omgekeerd. En ook na een paar jaar. Zoals ook voetballers na een jaar of wat buitenland (luuk de Jong, Daley Blind, etc.) gewoon terug kunnen keren. Sowieso vind ik je opmerking dat er voor artsen duizend anderen zouden zijn maar dat voetballers 'belangrijker' zouden zijn echt té belachelijk voor woorden. Want als jij denkt dat we duizend hersenchirurgen hebben, dan weet je niets van de gezondheidszorg in Nederland. Dus waar héb jij het dan over. Kom op joh, maatschappelijk zijn artsen voor onze samenleving duizend keer belangrijker dan sporters. Moet ik jou dat echt uitleggen? Ik hoop maar van niet. 'het land in extase' kom op hé. ...

5 november 2019 om 10:42

Tot 3 jaar geleden kregen studenten ook gewoon een basisbeurs, waarmee ze de kosten voor de helft konden dekken. Hierdoor betaalde een student 1000 euro per jaar voor een opleiding. Momenteel is dat dus 2000. Gemiddeld betaalt de overheid 6.650 euro per student per jaar direct voor de opleiding. Daar komt de het gratis OV bij dat studenten ontvangen van de overheid, en destijds ook nog de basisbeurs. Totaal: gemiddeld 9.800 euro per student per jaar. Daartegenover staat het collegegeld van 1.906 euro die elke student jaarlijks betaalt. De overheid betaalt dan dus 83,7 procent van de kosten van de studie volgens het Nrc. Na 6 jaar ben je pas basisarts, daarna kan nog een specialisatie volgen van 6 jaar. Voor het gemak rekenen we even met een gemiddelde studielengte van 8 jaar. Dit betekend dus dat elke student de overheid 75.000 euro kost, terwijl ze er ongeveer 8000 euro voor terugkregen in de tijd van de basisbeurs.

Als.je zo'n jongen op een jonge leeftijd een keuze laar maken , zal dit nog meer de keuze zijn van zijn ouders. Heb je dus kans dat die ouders op allerlei manieren worden beïnvloed. En ik denk niet dat het uiteindelijk beter zal worden voor de bond of voor die jonge gasten.

Ik ben het helemaal niet met meneer mossou eens. Er zijn zat bedrijven waarbij je als je opleiding vergoed wordt je verplicht bent bijv 5 jaar voor het bedrijf te werken. Zo wordt het wel heel makkelijk om misbruik te maken van de tijd en aandacht die we aan dit soort jonge spelers geven. Ze kunnen er op jonge leeftijd ook voor kiezen om niet bij de elftallen van jong oranje te spelen.

5 november 2019 om 11:30

Dit wordt ook door andere landen gedaan. Een vriend van mij is verloofd met een Chileense, die in Nederland studeerde en betaald door Chili. Zij moet 5 jaar in Chili werken voordat ze kan emigreren.

Sowieso is de hele discussie polariserend. Iemand kan zich toch Nederlander en Turk/marokkaan/|antilliaan/surinamer/etc tegelijk voelen? Dat hele kleur bekennen vind ik een vreemd iets. Bij de sport moet je kiezen. Lekker op je gevoel doen. Maakt je niet meer of minder Nederlander. Dat hele verplichten en afdwingen helpt niet. Laat mensen in hun waarde zeg.

De vergelijking met de arts gaat natuurlijk niet op. Als je in Tokyo gaat werken kan je daarna ook prima weer in Nederland gaan werken. Verder is interlands spelen geen baan. Voetballen bij een club is een baan en als een Nederlander bij een buitenlandse club gaat spelen, vindt niemand dat erg. En mocht je de vergelijking wel naar de werkvloer willen trekken. Als ik via mijn werk een opleiding volg en binnen een jaar erna wegga, moet ik de opleiding terugbetalen. Ik vind dat iedereen zelf moet weten voor welk land hij speelt, maar Sjoerd krijgt geen enkel steekhoudend argument op papier behalve, meeeeh onderbuik. Natuurlijk roepen we het allemaal alleen maar heel opportunistisch als een Ziyech voor Marokko kiest en kan het ons niet schelen dat Ayoub of El Ahmadi hetzelfde doen. Dat doet niets af aan het feit dat het enigszins wrang is dat je iemand zijn hele jeugd in alle Oranje elftallen ziet spelen en daarna voor een ander land kiest. Nogmaals, van mij mogen ze, maar niet ieder punt van kritiek komt uit de onderbuik, want wat Sjoerd eigenlijk bedoelt, is dat mensen die ze dit kwalijk nemen racistisch zijn.

5 november 2019 om 16:01

Als de vergelijking niet op gaat, dan kan ook die hele vergeljiking met die studiekosten die een werkgever voor je betaald (op grond waarvan je dus die kosten terug zou moeten betalen volgens ene beding in je contract) ook direct in de prullenmand!

5 november 2019 om 16:39

Klopt, maar zelfs als we hem buiten de prullenmand laten, is het geen goed argument

Niet helemaal mee eens. Druk opleggen is niet prettig en kan averechts werken. Denk ook aan verdeeldheidd in de maatschappij. Je kan deze jongens echter niet vergelijken met dokters e.a. professionals, die BETAALD hebben voor hun opleiding. En geen deel uitmaken van een team/club. Professionele sport staat los van welke bedrijfstak dan ook en moet anders worden beschouwd. Voor wat hoort wat; als ik een dure opleiding mag volgen van mijn werkgever, dan kan ik ook niet zomaar wegwezen naar de concurrent.

Absoluut mee oneens. Je speelt voor je land op welke leeftijd dan ook. Dat je op je op je 15e een keuze moet maken zou eigenlijk niet moeten. Je wilt geselecteerd worden of niet maak je die keuze dan is het klaar. Lekker makkelijk! Het begint natuurlijk allemaal met die dubbele paspoorten. Lekker alle jeugdteams doorlopen en dan pas nadenken waar je hart ligt. Dat betekent dan eigenlijk dat je geen passie hebt als je voor Oranje jeugdteams speelt. Het draait niet om eigen gewin. Het gaat om het land trots maken.

Onzinnige vergelijking. Een arts die afstudeert kan je beter vergelijken met een jeugd speler van Ajax die enkel in Nederland prof voetballer mag zijn. Uitkomen voor een land in een sport is geen baan. Als dit wel het geval was zouden atleten constant van land mogen veranderen. Je mag immers werken waar je ook wilt.daarnaast betaald iemand om te mogen studeren (niet veel maar toch) en een arts die afgestudeerd is en in het buitenland werkt is promotie voor de opleidingen die een land aanbiedt. Wat meer buitenlandse studenten aantrekt, meer toerisme, meer belasting etc etc.maargoed journalisten tegenwoordig.... Wat moet je ermee.

Ten eerste is de vergelijking al compleet scheef en ten tweede zijn de argumenten ook niet bijzonder sterk. Natuurlijk komen dit soort discussies pas echt op gang als het een speler van de buitencategorie betreft. Er zijn zo ontzettend veel voetballers en je kunt ze niet allemaal aandacht geven. De media waaronder (mossou) maakt zich daar ook gewoon schuldig aan, want zij schrijven ook niet over bij wijze van spreken een Nederlandse Panamees van Telstar die voor Panama kiest. Dat onderwerp laten ze links liggen en gaan voor de toonaangevende talenten en/of spelers. Over selectieve verontwaardiging gesproken...

Mijn onderbuik zegt me dat Ajaccieden met oa de Nederlandse nationaliteit minder met Nederland hebben, dan Psvers (Afellay, aisatti, Ihatarren). Zou dit toeval zijn?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren