Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB gaat akkoord met verzoek AZ en verplaatst duel naar zondagavond

Laatste update:

De competitiewedstrijd tussen AZ en Fortuna Sittard op zondag 4 augustus wordt verplaatst van 16.45 uur naar 20.00 uur. Het is voor het eerst deze eeuw dat een wedstrijd in de Eredivisie op zondagavond op dat tijdstip wordt afgewerkt. De wedstrijd tussen FC Utrecht en ADO Den Haag op dezelfde dag wordt verplaatst van 14.30 uur naar 16.45 uur.

De voetbalbond geeft aan dat het duel is verzet omdat AZ op donderdagavond 1 augustus uit bij het Zweedse BK Häcken in actie komt in de voorronde van de Europa League. De Alkmaarders hebben verzocht om de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen op een later tijdstip te spelen en daar is de KNVB akkoord mee gegaan. FC Utrecht speelt op donderdagavond ook in de voorronde van de Europa League. De club uit de Domstad heeft daarom verzocht de wedstrijd van zondagmiddag tegen ADO Den Haag te verplaatsten van 14.30 uur naar 16.45 uur. Ook met dat verzoek is de KNVB akkoord gegaan.

Clubs hebben afspraken gemaakt in het kader van de veranderagenda om de kwaliteit van de Eredivisie en het betaald voetbal te verbeteren. Het tijdstip 20.00 uur op zondagavond komt voort uit deze afspraken. Clubs die in Europees verband spelen, hebben de mogelijkheid om uit te wijken naar zondagavond 20.00 uur als zij bijvoorbeeld op donderdagavond een uitwedstrijd spelen.

Vorig seizoen stelde de KNVB zich al behulpzaam op ten opzichte van Ajax. Om de Amsterdammers een zo gunstig mogelijke voorbereiding te gunnen in de knock-outfase van de Champions League werden verschillende wedstrijden en zelfs een complete speelronde verplaatst. Omdat PSV later deze maand in de tweede voorronde van de Champions League al in actie komt tegen FC Basel, is de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal met een dag vervroegd van 28 juli naar 27 juli.

Goed besluit van de KNVB?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En terecht alles eraan doen om het Nederlandse voetbal te helpen.

10 juli 2019 om 11:46

Dat is op zich prima. Maar waar ligt de grens eigenlijk voor clubs die Europees spelen? Straks krijg je misschien aanvragen van clubs of ze 22:00 uur of 23:00 mogen spelen vanwege Europese verplichtingen en omdat ze daardoor langer rust willen hebben. De Knvb moet natuurlijk niet akkoord gaan straks met belachelijke aanvragen.

10 juli 2019 om 12:04

Ik denk niet dat zoiets zal gebeuren omdat dit logistiek en qua politie inzet niet haalbaar is. Ik vraag me af, wat heeft men liever als een wedstrijd wordt verplaatst. Zondag om 20:00 of een maandag of dinsdag rond die tijd? In de PL worden er regelmatig maandagwedstrijden gespeeld, misschien dat dit een idee is?

10 juli 2019 om 16:58

Goed idee als iedereen akkoord gaat. Maandag spelen is soms een betere oplossing.

10 juli 2019 om 12:43

Onzin. Ik ben AZ supporter en vind dit schandalig richting de Fortuna supporters. En voor wat, drie uurtjes extra rust? Vorig jaar speelden we diep in Kazachstan, nu bijna om de hoek.

10 juli 2019 om 14:30

En vorig jaar verloren jullie in datzelfde Kazachstan.

Ik snap wel dat de KNVB nu zegt: we moeten alles zetten op het feit dat we nu iedere wedstrijd moeten winnen.

Zover ik weet loopt de concurrentie achter ons op de coefficientie lijst niet zover achter ons. Het kan niet elk jaar zo zijn dat Ajax als enige de punten binnenhaalt. Een slecht jaar van Ajax en het kan zomaar over zijn voor directe plaatsing CL

10 juli 2019 om 14:10

ik snap dat je voor een europese wedstrijd zo vroeg mogelijk wil spelen, maar na een europese wedstrijd?
Dit helpt alleen AZ en Utrecht in de competitie en niet in de europa league.

Lijkt me prima toch. AZ speelt Europees en daar moet je in faciliteren, de Europese punten zijn belangrijker dan ooit, zeker na een goed jaar van Ajax is het belangrijk op Europees te blijven presteren.

10 juli 2019 om 11:39

Ik zie hier eerlijk gezegd de meerwaarde niet van. Wat maken die 3 uur extra nou uit voor het rustproces van de spelers. Verzet die wedstrijd dan naar de maandagavond 19:00 uur of iets dergelijks . Deze actie Geeft mij meer het idee dar de KNVB vooral naar buiten wil uitdragen “dat ze voor iedere club een wedstrijd willen verzetten” in verband met de commotie afgelopen seizoen.

10 juli 2019 om 11:47

Volgens mij heeft het ook te maken met slaap, terwijl je slaapt rust je lichaam meer. Dus als je i.p.v. zondag om 8uur moet opstaan of 11, dan kan dat enorm schelen op je rust in je lichaam. Zoiets was het dacht ik haha.

10 juli 2019 om 12:13

Precies. Die paar uurtjes doen het m echt niet.

10 juli 2019 om 14:00

Paar uur extra slapen kan daadwerkelijk een verschil zijn. Herstel van spieren is namelijk het beste tijdens de slaap.

10 juli 2019 om 17:00

Spelers van een betaald voetbal organisatie hebben verplicht slaapschema. Zaterdagavond om 10 uur bijvoorbeeld naar bed en verplicht 8 tot 10 uur slaap. Dan maakt het echt geen drol uit of je dan om 16.45 speelt of dat je om 20.00 speelt. Je bent om uiterlijk 9 uur in de ochtend fit je bed uit.

10 juli 2019 om 12:44

Hoezo? AZ heeft de eerste voorrondes al achter de rug op 4 augustus. De return is namelijk op 1 augustus. Het is onnodig en schandalig richting de Fortuna fans.

Geen idee hoeveel supporters Fortuna normaal gesproken meeneemt naar een uitwedstrijd, maar kan me voorstellen dat dit een drama is voor veel mensen. Zondag 8uur, wedstrijd iets voor tien klaar. Eer dat je het stadion uit mag ben je een goed uur verder, dan nog de bus naar Sittard. Ik zou gelijk m'n werkkleding maar meenemen, kan je in 1 keer door.

10 juli 2019 om 11:35

Dat is inderdaad een nadeel, maar je kan nooit iedereen tevreden houden. En ik denk dat eigenlijk iedereen dit de beste oplossing vind. Goed werk van de KNVB.

10 juli 2019 om 11:46

Supporters zijn voor de KNVB sowieso geen partij!

10 juli 2019 om 11:43

Altijd dat gezeur. Nou dan ben je een keer moe op je werk poeh poeh als je dat niet aankan dan ga je toch niet.

10 juli 2019 om 11:48

Lkkr he zo'n fox abonnement?!

10 juli 2019 om 12:27

Haha, dat is juist het punt, dat die wedstrijden worden verzet. De spelers (werknemers!) hebben langer rust nodig, omdat ze moe zijn.

10 juli 2019 om 13:01

Noem het gezeur of noem het kijken naar de consequenties van een wijziging. Maar zoals een wijsman ooit zei 'lkkr he zo'n fox abonnement'. Dan heb je er nauwelijks last van.

10 juli 2019 om 11:57

Het is een afweging tussen die paar supporters die normaliter van Sittard naar Alkmaar reizen ten opzichte van het Europese belang van de Nederlandse (sub)top.

Ja het is zuur voor die paar supporters echter wel in het belang van die miljoenen supporters van de (sub)top.

10 juli 2019 om 12:50

Die paar? Speedy doe even snel onderzoek naar uitsupporters aantallen van vorig jaar voordat je dit soort uitspraken doet.

10 juli 2019 om 12:59

Mooi verhaal, alsof het Euopees belang afhangt van die 2 uur extra. Utrecht speelt toch ook om 16.45 staat er in de tekst? Volgens mij is er geen aantoonbaar verband tussen europees success en het uitstellen van een wedstrijd met 2 uur.

10 juli 2019 om 14:12

@dvv20 inderdaad, en dan nog, de europese wedstrijden zijn voor dat weekend al gespeeld, dus dit heeft echt niks met het europees succes te maken

11 juli 2019 om 09:56

@lisandrosemedo

Het uitvak bij AZ biedt plek aan maximaal 750 mensen, meer kaartjes kan Fortuna niet verkopen aan haar uit supporters. Vergeleken met de aanhang van AZ die erg uitkijken naar het Europees voetbal een paar dus.

10 juli 2019 om 12:06

Fortuna supporters zijn weer de beer.
Kan me herinneren dat de wedstrijd van hun uit naar Amsterdam op een Zaterdag avond ook al verplaatst was naar een mooie doordeweekse Woensdag

10 juli 2019 om 12:19

Jij komt niet veel in stadions zeker. Een uur verder voordat je het AFAS-Stadion uit bent? Met een kwartier zit je weer oo de snelweg.
En wat betreft het aantal supporters. Dit zal om hooguit enkele tientallen gaan.

10 juli 2019 om 12:56

Ik kom zeker vaak in stadions en weet dan ook dat je als bezoeker, helemaal met een buscombi, een stuk langer moet wachten dan een kwartier. Als bezoeker van enkel thuiswedstrijden zal je hier geen last van hebben nee.

10 juli 2019 om 12:49

Veel. Volgens mij stonden we op plek 5 bij aantal uitsupporters vorig seizoen. Ronduit belachelijk dit.

10 juli 2019 om 13:27

Ik snap dat je dan als uitsupporter wat later terug bent, maar Europese wedstrijden worden doordeweeks ook gewoon om 20.45 of 21.00u gespeeld en Ajax, PSV en Feyenoord hebben supporters door het hele land. Zelf ga ik geregeld naar Europese wedstrijden en dat is voor mij ook 2u rijden naar het stadion. Natuurlijk vervelend als het verplaatst wordt in je nadeel, maar we moeten ook niet om elke verplaatsing gaan zeuren. Voor jongens die zelf op zondagochtend voetballen is dit juist weer een voordeel.

10 juli 2019 om 13:39

Daar heb je een punt, alleen weet je dan van te voren dat je een kaartje koopt voor een avond wedstrijd. Nu koop je een kaartje voor een middagwedstrijd en kom je midden in de nacht terug..

10 juli 2019 om 14:34

Ahh hou op, in spanje worden soms doordeweeks wedstrijden gespeeld om 22:00 uur terwijl er de volgende dag gewerkt moet worden. Als je vroeg wilt slapen dan blijf je thuis of ga je eerder weg.

10 juli 2019 om 15:19

Behalve dat in Spanje het complete leefritme anders is, later slapen, later eten, etc., kopen die mensen daar bewust een kaartje voor. Dan moet je achteraf niet zeuren inderdaad. Nu koop je een kaartje voor een middagwedstrijd en kom je 's nachts pas thuis.

Wel een knap staaltje van de Knvb. In samenwerking met FOX eerst het idee opperen om wedstrijden standaard op zondagavond 20.00 af te werken. Dat idee wordt afgeschoten wegens allerlei diverse factoren (politie-inzet, publiek etc.) om vervolgens in nota bene de eerste speelronde al een wedstrijd naar zondagavond 20.00 te verplaatsen! Je ziet natuurlijk aankomen dat dit, in verband met de Europese wedstrijden, komend seizoen heel vaak gaat gebeuren!

10 juli 2019 om 14:21

Het is met name vreemd omdat het na (!) Europese wedstrijden is. Dan heeft het toch geen invloed meer op prestaties in Europa? Of zie ik dat verkeerd. Zo lijkt het inderdaad wat jij zegt meer met commercie te maken te hebben.

Maakt dit zoveel uit? Die paar uur? Als het een thuiswedstrijd van AZ is, is het kinda "fair" voor de supporters. Wel lullig voor de uitfans. Als je maandag op werk moet zijn is het niet te doen.

10 juli 2019 om 11:32

Ik vind dit altijd een beetje rare argumenten... 'als je maandag werkt'..
Moet je dan al om 8 uur in bed liggen? doe je dat nu ook?

Ik vind het wel mooi!

10 juli 2019 om 11:38

8 begint de wedstrijd hè... is het 10 uur half 11 en dan heb je als uitsupporter ook nog dat je misschien half nederland door moet

10 juli 2019 om 11:45

Ik vind het altijd raar dat mensen denken dat supporters die hun club uit ook steunen geen nachtrust nodig hebben. Niet iedereen heeft de luxe van flexibele werktijden en als je na de wedstrijd nog 2,5 uur met de bus naar huis mag is dat niet ideaal als je om 8 uur of eerder moet beginnen en pas 1.30 in je bed ligt.

10 juli 2019 om 11:49

Nou ik zou het ook niet tof vinden als supporter van Fortuna. Wedstrijd om 10 afgelopen in de bus rond 11 pas tussen 1 en 2 thuis en bij mij gaat de wekker gewoon om 5 en bij vele arbeiders.

10 juli 2019 om 11:56

Precies. Zou wel mooi zijn als AZ deze fans dan een gratis treinkaartje voor Fortuna AZ zou geven, of met korting. Fortuna snapt ook wel dat dit voor het belang van het Nederlands voetbal is, maar als we allemaal een beetje inleveren heeft niemand hier veel last van.

10 juli 2019 om 12:45

Vergeet niet dat wanneer de subtop via Europees voetbal extra geld in het laatje brengt er ook extra geld binnenkomt bij de overige eredivisieclubs. Dit door middel van de gemaakte afspraken + wellicht duurdere binnenlandse transfers. Ook als het aanzien van de eredivisie stijgt zullen de sponsorinkomsten en tv-gelden ook omhoog gaan.

10 juli 2019 om 13:04

Dat zou natuurlijk een mooi gebaar zijn.
voor de supporters zou het ook kunnen helpen om deze dag vrij vervoer in te stellen.

10 juli 2019 om 11:38

En zo zijn er ook wel mensen die regelmatig in het weekend werken en wellicht nu wel een keer een competitie wedstrijd kunnen meepakken. Het is nooit ideaal voor iedereen, het is van belang om mee te denken met clubs die Europees spelen, meer Europese punten zorgen later voor meer garantie op Europees voetbal en dat is de enige manier dat de eredivisie kan groeien in de toekomst.

10 juli 2019 om 11:57

Daar ben ik mee eens. Maar ik kan de frustratie bij Fortuna supporters wel begrijpen. Vergeet niet dan Fortuns hier niet veel mee wint omdat ze zich toch niet snel zullen kwalificeren. Zou mooi zijn als er iets van compensatie zou zijn voor de fans.

Muhaha. Dit zal AZ echt zoveel schelen. Nu hebben ze maar liefst 3 uur en 15 min langer rust. Het einde is nu zoek. Als die wedstrijd nou voor zaterdag of zondag om 1230 stond kon ik er in komen maar dit. Doe ff normaal zeg.

10 juli 2019 om 11:34

Kunnen ze lekker uitslapen, uitgebreid ontbijten met hun gezin, nog n keer extra van bil gaan. Mooi toch

Laten we afspreken dat het vanaf nu normaal is dat wedstrijden voor europese duels verplaatst worden en dat niemand meer hoeft te zeggen dat het terecht is of niet.

10 juli 2019 om 13:30

afgesproken.

Zou me niet verbazen als het EK Wielrennen op dezelfde dag in Alkmaar ook van invloed is geweest op dit besluit. Maar komt goed uit. Nu kan ik toch naar AZ

Zou als Fortuna supporters deze wedstrijd boycotten, wat maken die 3 uurtjes uit om ipv 16:45 om 20:00 uur te laten spelen? Als er nu op zaterdagavond gespeeld werd ok maar op zondagmiddag is er voldoende rust voor AZ .

10 juli 2019 om 11:54

Denk je nou echt dat hier niet over nagedacht is? Kom op man, ze doen het niet voor jan lul. Kortzichtige reacties altijd.

10 juli 2019 om 11:59

Het gaat om de verhouding. Zoveel fans reizen er niet van Sittard naar Alkmaar terwijl AZ heel veel fans heeft die snakken naar Europese prestaties. Prestaties die overigens ook heel veel geld en status voor de eredivisie als geheel brengen.

10 juli 2019 om 13:00

Volgens mij staat Fortuna op plek 6 als het gaat om uitsupporters

10 juli 2019 om 13:35

En waarop baseer je dat er niet zoveel fans naar Alkmaar reizen?

Wat een prachtig land is Nederland toch. Consternatie omdat een wedstrijd op zondag......... in de avond wordt gespeeld 😱.

10 juli 2019 om 12:09

Ik moet eerlijk bekennen dat ik best terug verlang naar de tijd dat je gewoon op zondag 14.30 uur naar het stadion kon gaan. Perfect uitje voor de zondagmiddag. Omdat het je club is ga je toch op die rare tijdstippen naar het stadion maar ik denk dat er wel grenzen aan zitten. En ik moet eigenlijk nog wel zien of de zondagavond echt een kijkcijferhit gaat worden als er geen club uit de top 3 speelt. Meestal is er ook nog wel een lekker buitenlandse potje te zien.

AZ pure voordeel vanwege dat ze Europees spelen en Fortuna fans pure nadeel. Zou is het nou eenmaal. Je wilt natuurlijk zolang mogelijk rust.

ben ik nou de enige die dit een beetje door vind slaan.
ik snap dat je voor een europese wedstrijd zo vroeg mogelijk wil spelen, maar na een europese wedstrijd, dit helpt dus alleen AZ en Utrecht in de competitie en niet in de europa league.
hoe doen we dit met de ploegen die de bekerwedstrijden op donderdagavond moeten spelen, mogen die dan ook hun wedstrijd van het weekend erop laten verplaatsen naar zondagavond?

10 juli 2019 om 14:00

Ja, die was mij ook opgevallen. Dit is meer om de clubs te helpen in de competitie dan in Europa.

Overigens ben ik er niet tegen.

Waar maakt iedereen zich druk om?

In Duitsland, Italië, Spanje, Turkije, Frankrijk, Portugal wordt standaard op zondagavond gespeeld.

In Engeland, Duitsland, Italië, Spanje, Turkije, Frankrijk en Portugal wordt ook op maandagavond gespeeld. Als die mensen dat aankunnen waarom zouden we dit in Nederland niet aankunnen?

Zondag 20:00 niks mis mee. Ben je om 12 max thuis als je naar een uitwedstrijd gaat!

10 juli 2019 om 12:37

reken dat nog eens na voor een supporter uit heerenveen die naar sittart moet

10 juli 2019 om 12:53

In Nederland is alles dichtbij zolang er geen drukte is op de weg.

Duitsland is vele malen groter maar daar is bijv op maandag alles stijfuitverkocht inclusief uitvakken

10 juli 2019 om 13:01

In Duitsland willen ze juist niet op maandag spelen

Ik vraag me oprecht af wat die 3uur extra dan uitmaakt

Dit is een heel slecht besluit. Ik snap dat de Knvb ajax heeft geholpen in de knock out fase van de CL, maar moeten de wedstrijden tegenwoordig ook al verschoven worden voor de voorronde van de EL? Ergens moet een grens getrokken worden en dan zou ik zeggen de knock out fase EL of CL. Daarbij is het tijdstip ook ronduit belachelijk, zondag om 20:00. Lekker voor de uitfans

10 juli 2019 om 13:14

Maar in het begin heb je juist meer kans op punten. Nu tref je vaak nog tegenstanders waarvan je kan winnen. Die moeten we dan juist pakken.

10 juli 2019 om 14:10

De coëfficiënten worden berekend over alle teams die meedoen aan Europese wedstrijden. Het is dus van groot belang dat alle teams zoveel mogelijk punten binnenhalen.

Kon dit niet anders? Mooi voor ons natuurlijk maar ruil dan bijvoorbeeld met de 12:30 wedstrijd. Nou moet je laat nog helemaal terug naar Sittard. Balen voor die gasten.

10 juli 2019 om 13:36

Hierboven las ik ergens dat het zomaar kan zijn dat dit gewoon een afspraak kan zijn met clubs om die 20.00 uur wedstrijd in leven te houden op de zondagavond. Met al die kritiek op de zondagavondwedstrijd kwamen ze al snel met het afkappen hiervan. Maar als je het op deze manier brengt, kan er wat minder geklaagd over worden. Ik geloof ook echt niet dat het enig verschil maakt of je om 16.45 uur of om 20.00 uur aftrapt. Bij 12.15 uur wedstrijden verplaatsen geloof ik dat nog wel omdat je dan nog vroeg je bed uit moet als speler. Maar 16.45 uur of 20.00 uur is toch geen verschil.

Om 21.55 uur afgelopen, om op zijn vroegst om 22.45 uur in de bus te zitten en 240km af te moeten leggen....dat is met de bus al gauwe 2,5 uur. Dan ben ik je op een verzamelplek in Sittard rond 1.15 uur als het meezit, snel naar huis en met wat geluk om1.45 uur te slapen....6 uur het wekkertje en de werkgever is weer blij met je, een nieuwe week met een vermoeide werknemer.

10 juli 2019 om 13:53

Fox bepaald de tijden en die hebben ook liever dat je gewoon thuis kijkt. Hoe meer kijkers des te meer geld. Waardoor jouw club ook weer meer tv geld krijgt dus die vinden het ook niet erg als je er niet bent.

10 juli 2019 om 21:18

Al eens bij AZ geweest? Dan zit je als uit-supporter met een kwartiertje na afloop op de snelweg

11 juli 2019 om 16:33

wel eens ja....alleen nooit in het uitvak ;-)

Een wedstrijd een dag (of meerdere dagen) verplaatsen snap ik goed, maar een paar uurtjes? Zou dat nou daadwerkelijk zoveel verschil maken? We hebben het hier over iets meer dan drie uur. Maar goed, de Knvb geeft deze mogelijkheid, dus AZ heeft het recht om daar gebruik van te maken. Ik ben benieuwd hoe vaak deze 'trend' ingezet gaat worden dit jaar. Hopelijk levert het het Nederlandse voetbal iets op.

Te gek voor woorden dit en dus helemaal met de reactie van Hallie015 eens. De knvb voelt zich nu met de rug tegen de muur gezet, omdat wanneer ze het eerste de beste verzoek van een andere club naast zich neerleggen/afwijzen ze bang zijn voor de kritiek die ongetwijfeld zal geen losbarsten over dat Ajax wordt voorgetrokken. Dat is echter appels met peren vergelijken qua fase van het toernooi en welke toernooi , maar vooral ook omdat het in het geval van Ajax ging om het voorbereiden op/voor het Europese duel en nu slechts om een wedstrijd na een europees duel.

dat ze matches verplaatsen voorafgaand aan een europees duel snap ik, en na een europees duel om aan die minimum van twee volle dagen rust te halen ook wel. Maar dit is gewoon iets wat niks te maken heeft met het europese avontuur om punten te behalen voor het nederlandse voetbal.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren