Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nederland ziet Oostenrijk naderen ondanks overwinning van Ajax

Laatste update:

Oostenrijk heeft in Europa terrein goedgemaakt op Nederland op de UEFA-coëfficiëntenlijst, zo heeft Voetbal International berekend. Ajax won weliswaar met 3-0 van AEK Athene in de Champions League, maar PSV ging in het Europese miljardenbal met 4-0 onderuit in Barcelona, terwijl Red Bull Salzburg en Rapid Wien in de Europa League als winnaars van het veld stapten.

Red Bull Sazburg boekte een 2-3 zege bij RB Leipzig en Rapid Wien versloeg Spartak Moskou met 2-0. Oostenrijk bracht de achterstand op Nederland terug van 0,783 naar 0,383. Als de elfde plaats wordt behouden, dan mag de Eredivisie-kampioen van 2019/20 direct de Champions League in, op voorwaarde dat de Champions League-winnaar van 2019/20 zich ook via de reguliere competitie heeft gekwalificeerd voor het Europese miljardenbal.

Nummer dertien Denemarken heeft nog maar een club in Europa. FC Kopenhagen kwam in de Europa League niet verder dan een 1-1 gelijkspel tegen Zenit Sint-Petersburg. Het weekblad wijst erop dat Nederland ook nog moet letten op achtervolgers Griekenland en Zwitserland. Zo zijn de Grieken nog met drie clubs in de race en was de zege van Ajax op AEK derhalve des te belangrijker.

De tiende plaats zou betekenen dat de kampioen van Nederland in alle gevallen direct naar de Champions League mag, maar Turkije heeft een aardige buffer opgebouwd. Turkije is dit seizoen bovendien met liefst vier clubs in Europese hoofdtoernooien vertegenwoordigd. PSV speelt over twee weken in eigen huis tegen Internazionale, terwijl Ajax op bezoek gaat bij Bayern München.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zo zie maar hoe jammer het is dat een Feyenoord, Vitesse of AZ geen potten kunnen breken... zeker Feyenoord is dat aan te rekenen, als historisch topclub

21 september 2018 om 07:09

Inderdaad. Leuk dat we twee clubs in de CL hebben, maar Ajax mag zich al in de handen knijpen (en wij ook) dat ze een acceptabele loting hebben. In de EL heb je gewoon veel meer kans om veel potjes te winnen en punten te sprokkelen. We hebben geen enkele ploeg in de EL, dus daar halen we totaal geen punten uit. Van PSV hoef je geen karrevracht aan punten te verwachten in deze CL groep, dus moet het vooral van Ajax komen. De twee CL-plaatsen zijn vooral financieel leuk voor de twee clubs in kwestie. Hopelijk overwintert Ajax in ieder geval (moet toch wel het minimaal haalbare zijn, PSV moet stunten om het te doen, ja ook Inter is gewoon een sterkere ploeg als ze een goede dag hebben), dan kunnen ze misschien nog ver komen in de EL bij goede lotingen.

21 september 2018 om 07:14

Voordeel van 2 ploegen in de champions league is dat er 1 team tenminste kans heeft op een fatsoenlijke loting. Wij als Nederland zijn alleen maar opvulling voor de champions league. Wij hebben geen politieke spanningen en afvaardigen geen 4 teams. Bij de loting was zo pijnlijk dat veel poules werden uitgesloten voor teams en bij de Nederlandse clubs waren eigenlijk alle (moeilijke) poules nog open. Hierdoor is de kans dat je in een poule des doods komt heel groot. Gewoon belachelijk dat de uefa het ooit heeft geaccepteerd dat er uit de 4 grootste competities er sowieso 4 teams meedoen. Eigenlijk moeten ze de naam gewoon veranderen; want dit heeft namelijk niks meer te maken met Champions

21 september 2018 om 07:16

Nu is het een beetje onredelijk om te zeggen dat Ajax zich in de handen mag knijpen met de acceptabele loting gezien ze dat zelf hebben verdiend, omdat:
- Ajax stroomt in de juiste potten want het staat als hoogste op de Uefa coefficientenlijst van de Nederlandse clubs, puur omdat Ajax vrijwel ieder jaar in de Eredivisie zo presteert zodat ze Europees voetbal halen en vervolgens in Europa ook de punten behalen die het zou moeten halen. Vorig seizoen daargelaten.
- Ajax heeft de laatste CL-seizoenen dat ze meededen ontzettend zware lotingen gehad waar ze dan de CL winter soms net niet overleefden, maar wel even punten pakten tegen City, Barcelona, PSG en United.
- Ajax speelde 1,5jaar geleden nog een Europese finale waarvoor ze Europese subtoppers kapotmaakten: Lyon, Schalke, Celta de Vigo. Feyenoord mag blij zijn als ze dat eens in de 5 seizoenen behalen.

De absolute topclubs van Europa hebben ieder jaar te maken met een 'acceptabele loting'.

21 september 2018 om 07:25

Het was ook geen sneer. Er had alsnog een veel zwaardere loting uit kunnen rollen, dus ja, je mag je nog steeds in de handen knijpen dat het een loting is waar je wat mee kan. AEK is een veredelde EL-pot, dus die hoef je alleen maar onder je te houden en je gaat in ieder geval overwinteren. Ajax heeft een betere kans op een gunstigere loting zelf afgedwongen, maar als je pech hebt krijg je nog steeds een hele zware loting.

21 september 2018 om 07:27

Snap ik en in dat geval maak ik je reactie dan iets explicieter. Vorig seizoen heeft Nederland helemaal niets aan Ajax gehad, maar de jaren daarvoor en ook dit seizoen mag de Eredivisie erg blij zijn met afgevaardigden PSV en Ajax.

21 september 2018 om 07:50

Europese middenmoot? Lyon speelt afgelopen week City nog van de mat. Lyon zit eerder tegen de Europese top aan dan de middenmoot.

21 september 2018 om 08:40

@myvision,

Je reageert op een reactie over het aantal clubs van een bepaald land in de CL waardoor de kans groot is dat Nederlandse ploegen in hele zware poules terecht komt. Waarom dat die sneer naar Feyenoord? Zit de haat zo diep?

Afijn, je zegt dat Ajax de acceptabele loting zelf heeft verdiend en dat het onzin is dat ze de handen dicht mochten knijpen. Zover ik weet zat Ajax in dezelfde pot als Psv, m.a.w. Ajax had in de poule van Psv kunnen zitten en Psv de tegenstanders van Ajax kunnen treffen. Daar doen de resultaten uit het verleden niets aan af, behalve dat Ajax door die resultaten in pot 3 zat ipv pot 4, Maar daarna is het afwachten. Ajax lootte een poule met potentie om te overwinteren in CL, zeker met deze selectie. En ze zijn al fantastisch van start gegaan.

Psv lootte daarentegen een poule waarin overwinteren en doorstromen naar de EL al een hele prestatie zou zijn. En die loting heb je gewoon niet in de hand.

Net zo goed dat de oorlog tussen Oekraïne en Rusland niks met de voetbalprestaties van Ajax van doen heeft. Maar daardoor kon Ajax niet tegen Benfica loten in de Vcl, toch wel de sterkst mogelijke tegenstander die je kon treffen. Over een aantal maanden weten we of Ajax zich dan wel of niet had geplaatst voor dit miljoenenbal. Zo ja, dan overwinteren ze in de CL. En ook dan ben je afhankelijk of de balletjes je gunstig gezind zijn. Stromen na de winter door naar de EL. Dan heb je gelijk, dan halen ze profijt uit de goede resultaten uit het verleden.

21 september 2018 om 08:55

@4frefondo:
Nee, het is andersom: ik baal er van. Ik zie Feyenoord juist graag Europees zo presteren als Ajax en ook Psv. Ik zag Feyenoord als een topclub, Europees komt dat er alleen helaas al jaren niet uit op een aardig seizoen na.

Verder heeft Ajax geen geluk gehad, PSV heeft de pech gehad die Ajax al jaren bij de loting had. Ajax had zelfs ooit de gelukkig nu uitgesloten loting van alle kampioenen uit de topcompetities: Real, City, Dortmund. Als je maar vaak genoeg mee doet, valt de loting ook eens mee maar het is onterecht te zeggen dat Ajax dan zich in zijn handjes mag knijpen.

In je laatste alinea heb je helemaal gelijk. Geluk bij dat ongeluk is dat er nu twee traditionele topclubs in een poule zitten!

21 september 2018 om 11:37

Vorig seizoen was heel Ajax kapot door het drama Nouri en toen kon zelfs Willem2 van ze winnen. Ik heb het methaan al gezien als een verloren seizoen

21 september 2018 om 08:37

Ah dit is zo makkelijk. Natuurlijk was het de grootste afgang Trencin na de 10-0 nederlaag tegen PSV. Maar waar waren PSV en Ajax vorig jaar in Europa? Toen waren alleen Feyenoord en Vitesse actief.

21 september 2018 om 08:50

Triest dat jij Feyenoord in deze nog probeert te verdedigen en erg triest dat jij daarvoor ook nog vorig jaar noemt. Een jaar waarin Feyenoord zich niet hoefde te kwalificeren en desondanks niets voor Nederland heeft betekend..Wanneer heeft Feyenoord voor het laatst een substantiële bijdrage geleverd???

21 september 2018 om 08:55

Feyenoord actief????? Man, vorig jaar heeft Feynoord de boel alleen maar verslechterd. Dan liever niet actief. En ze hoefden zich niet te kwalificeren dus totale onzin vergelijking hier

21 september 2018 om 08:57

Tsja, eens in de zoveel jaar kan het voorkomen dat bij PSV alles tegen zit, Ajax de focus op de EL heeft en bij Feyenoord alles mee zit. Dan belandt je met de oude Europese opzet voor Nederland per ongeluk in de CL

21 september 2018 om 09:15

Hoezo niet kwalificeren? Volgens mij moest Feijenoord "gewoon" kampioen worden om zich te kwalificeren. Lijkt me op zich best lastig.

21 september 2018 om 09:26

Je hebt gelijk, ze moesten kampioen worden en dat is ze een keer gelukt.... maar het gaat hier over de Europese waarde voor Nederland van een club.... en dan is de prestatie van Feyenoord al jaren en jaren behoorlijk triest. Om er dan een jaar uit te pikken dat Feyenoord het toevallig beter heeft gedaan terwijl zij zelf enkele wedstrijden als kanonnenvoer hebben gefungeerd is behoorlijk triest

21 september 2018 om 09:43

@tipptopp en @wedge21,

Hoeveel punten verwachten jullie dat Psv dit seizoen in de CL gaan behalen?
Stel, ze winnen thuis van Inter en spelen 1x gelijk tegen Spurs of Barca. Hebben ze het dan goed gedaan?

21 september 2018 om 09:51

@4fRedondo, nee, dan hebben ze het niet goed gedaan. Als Ajax de rest verliest ook niet. Maar het gaat niet alleen om dit jaar. Punten worden over langere tijd opgebouwd. Feijenoord helpt hier niet aan mee en kost alleen maar punten voor de concurrentie. Al jaren.

21 september 2018 om 09:55

Psv gaat er dit jaar bizar weinig halen, maar dat kan je Psv niet verwijten met zo'n poule. Het zou supersterk zijn als psv 3e wordt, dan hebben ze het gewoon echt goed gedaan.

21 september 2018 om 10:17

Ik verdedig Feyenoord inderdaad. Niet dit seizoen, maar vorig seizoen. En daar schaam ik me absoluut niet voor.

In een poule met Sjaktar, Man.city en Napoili zou overwinteren een zeer goede prestatie geweest zijn. De tegenstanders zijn niks zwakker, dan de huidige tegenstanders van Psv. Met de winst op Napoli (die moesten winnen om 2e in de poule te worden) behaalden ze meer punten dan Psv het jaar daarvoor in een zwakkere poule.

Beetje triest om te verwachten dat Feyenoord wel ff van deze tegenstanders wint, maar het niet van Psv verwacht. Maar wel jezelf op de borst kloppen over de rug van een ander.

@aubaarsenal: Ik schaam me nooit voor Feyenoord. Ook al verliezen we met 10-0 van Psv. Wij houden van onze club en steunen deze in goede en slechte tijden. Dat maakt ons uniek, dat onderscheidt ons van successupporters.

21 september 2018 om 10:38

@4fredondo Zo dit is wel een prachtige zin zeg. "de tegenstanders zijn niks zwakker, dan de huidige tegenstanders van Psv."ik heb gewoon oprecht even mezelf helemaal krom gelegen.

Voor mij is het niet helemaal duidelijk met welke poule je ze vergelijkt, dus ik pak beide erbij:

PSV het jaar voor Feyenoord: Bayern München, Atletico Madrid en FK Rostov. Bayern en Atletico waren gewoon een stuk beter dan al die ploegen in de poule van Feyenoord. Atletico stond het jaar ervoor in de finale en Bayern is een van de grote 3 ploegen in de wereld. Welke van de 3 zie je überhaupt in de buurt komen? Rostov daarentegen was inderdaad niet goed genoeg van Psv, maarja als je een penalty mist in Rusland en thuis zelfs open kansen mist, dan win je van niemand. Dat was niet goed genoeg van Psv.

PSV dit jaar: Barcelona, Tottenham Hotspur en Internazionale. Manchester City past er prima bij. Napoli is vergelijkbaar met Inter (puntje van orde, Napoli komt uit pot 3, inter uit pot 4). Shakthar komt qua niveau ook in de buurt, bijna.

Nergens is te zeggen dat Feyenoord moest winnen van de tegenstanders (alhoewel, Shakthar vond ik de ploeg waar je het tegen moest doen en dat werd 2 nederlagen). Alleen beweren dat PSV 1 vergelijkbare en 1 mindere poule had, was om te gieren. De enige poule die echt vergelijkbaar was, was de poule met Manchester United, Cska Moskou en Wolfsburg. Wij weten hoe dat is geëindigd.

21 september 2018 om 11:30

4fRedondo. Zeker niet waar dat jullie zulke geweldige fans zijn, want als je aartsrivaal langskomt voor de bekerfinale (de dubbele finale, weet je nog), dan is het stadion niet eens uitverkocht. Altijd maar dat gewauwel dat jullie zo trouw zijn en geen succes supporters zijn, maar juist die wedstrijd bewijst het tegendeel.
Om het dan ook telkens weer op te ratelen, daar zet je je zelf alleen maar voor paal mee.
Uniek? Pfff, uniek in het leveren van Europese wanprestaties waar de andere clubs last van hebben ja.

21 september 2018 om 12:18

@delpiero,

Rostov is toch een stuk zwakker dan Shakthar en in mindere mate Inter? Tenminste als je kijkt naar de spelers die er spelen.

Schat Shaktar ook hoger in dan Inter. Maar schat daarentegen Spurs hoger in dan Napoli. Vandaar vergelijkbare poules. Daarbij schakelde Shaktar Napoli uit en won het o.a. van Man.city in supervorm.

Aan de andere kant werd ook Ajax uitgeschakeld door Rostov in de Vcl, terwijl ze in hetzelfde seizoen wel de finale EL spelen. Misschien heeft Psv het dan achteraf bezien wel heel goed gedaan met 2 punten.

Er wordt hier boven geschreven dat Feyenoord niks te zoeken had in de CL. Niks presteerde en het jaar alleen maar verslechterde voor NL. En dat is gewoon gelul. Als Psv dit seizoen 2,3 of 4 punten pakt, dan hebben ze het gewoon goed gedaan in deze zware poule. En mochten ze zelfs weten te overwinteren, dan hebben ze het supergoed gedaan.

Maar ook al zou Psv maar 1 punt pakken. Hebben ze dan niks in de CL te zoeken? Gewoon gelul. Maar het is natuurlijk makkelijk scoren (lees provoceren).

21 september 2018 om 12:26

@litmanen86,

We zijn de eerste en laatste Nederlandse club die een Europese prijs hebben gepakt. Het is maar wat je een wanprestatie noemt

21 september 2018 om 12:32

Feyenoord is toch geen topclub. Budget en spelersmateriaal niet voor. Feit blijft wel dat ze meer prijzen hebben gewonnen dan Ajax de afgelopen jaren.

Vind ik persoonlijk gewoon grappig, vooral omdat het falen van Feyenoord dan quasi-bezorgd wordt aangehaald als nadelig voor het Nederlands voetbal. Als mensen gewoon zeggen hahaha Feyenoord losers, jullie bakken er niets van, prima, maar dat passief agressieve geneuzel vind ik hilarisch.

21 september 2018 om 12:35

@vincfred, "tsja, eens in de zoveel jaar kan het voorkomen dat bij PSV alles tegen zit, Ajax de focus op de EL heeft en bij Feyenoord alles mee zit. Dan belandt je met de oude Europese opzet voor Nederland per ongeluk in de Cl"

Ajax ging de winterstop in met 5 punten achterstand op Feyenoord, terwijl Feyenoord dat seizoen voor de winterstop ook Europees actief was. Dus een beetje zwak om de Europa League de schuld te geven van het verloren kampioenschap terwijl het kampioenschap voor de winter al verloren was.

21 september 2018 om 12:51

@4redondo

Daar verschillen wij dan van mening. Napoli heeft misschien in de poule wel harder gefaald dan Feyenoord door zo kansloos onder Shakthar te eindigen. Shakthar was gewoon van het niveau Kiev. Ajax liet zien hoe dat aangepakt kan worden. Inter schat ik van het niveau Napoli en dus boven Shakthar.

Ajax en Rostov hebben hier eigenlijk niet zoveel mee te maken, maar om daarop in te gaan: Ajax speelde aan het begin van het seizoen ook nog wel iets minder. Als Rostov later in het seizoen kwam waren ze gewoon uitgeschakeld. PSV heeft dus gewoon gefaald door niet 1x te winnen van Rostov.

Ik ben het met je eens dat al deze ellende afschuiven op Feyenoord heel makkelijk is en niet waar. Alleen dat jaar in de CL hebben ze in mijn ogen wel degelijk een slecht jaar gedraaid door zowel uit als thuis van Shakthar te verliezen. 4e worden kan gebeuren in die poule, maar het was schrijnend om te zien dat toen het pas onmogelijk was om iets ervan te maken, Feyenoord punten wist te pakken. Ik denk dat daarom mensen het ook nog erger willen maken dan het al was.

En om op je vraag in te gaan: Feyenoord heeft in mijn ogen ook minder te zoeken in de CL dan Ajax of Psv. Sinds de oprichting van de CL heeft Feyenoord 6x meegedaan en daarvan 1x overwinterd (2e groepsfase in 1999-2000). Ajax heeft bijvoorbeeld de CL al gewonnen in 95 en van de 14 keer dat zij meededen aan het hoofdtoernooi overwinterden zij 5 keer. Wij deden 16 keer mee, terwijl wij 4x overwinterden. Dus Ajax en PSV speelden bijna net zo vaak na de winter CL als Feyenoord meedeed aan het hoofdtoernooi. Dat is voor mij wel een flink contrast eerlijk gezegd.

21 september 2018 om 09:15

Geloof mij maar dat de meeste AZ'ers vreselijk balen van dit. Verliezen kan altijd, maar zo slecht spelen als tegen Kairat was schandelijk. Ook al heeft die club 2 á 3 keer ons budget...

21 september 2018 om 09:34

Persoonlijk ben ik van mening dat AZ het Europees over het algemeen behoorlijk doet. Natuurlijk zijn ze het minder als PSV en AJAX maar tegenover de teleurstellingen staan ook positieve verassingen. AZ doet qua Europese punten mi gewoon wat we van de mogelijkheden bij AZ mogen verwachten.

21 september 2018 om 10:35

"Ook heeft die club 2 tot 3 keer ons budget". Is dat serieus waar ja? Een club uit Kazachstan heeft een tot 3 keer groter budget dan AZ? Wow, we staan er nog slechter voor dan ik dacht! Ik kan het bijna niet geloven...

Erg raar. Ik vind 1 overwinning in de Champions League veel meer waard dan 2 overwinningen in de el, maar daar valt over te twisten.

21 september 2018 om 07:11

Ik zou er ook voor zijn om overwinningen in de CL een hogere waarde toe te kennen. Dat zijn nagenoeg altijd potjes van een hoger niveau. Als PSV-zijnde heb je wat coefficienten betreft weinig aan dit CL seizoen, gezien je slechts de opbreng van een EL wedstrijd krijgt als je wint van pak 'm beet Barca, Tottenham of Inter. Tja.

Enige nadeel is dat de grote landen dan wel heel veel coefficienten vergaren in de CL, maar goed, die halen toch wel genoeg punten links of rechtsom.

21 september 2018 om 07:59

Buitenspelgoal. Dan is het einde helemaal zoek voor de kleine landen. Dit systeem werkt prima, zo ongeveer de eerste keer dat het nadelig werkt en we hebben al 8 bonuspunten ontvangen.

21 september 2018 om 10:07

Tubby, wat zijn de 8 bonuspunten precies? Als je dat wilt toelichten.

21 september 2018 om 10:12

Bij plaatsing voor de CL krijgt iedere club 4 bonuspunten. Dus dat zijn 2 overwinningen gratis.

21 september 2018 om 10:22

bij plaatsing voor de groepsfase krijg je 4 punten voor de coefficientenlijst. die krijg je niet als je je plaatst voor de Europa League groepsfase (deze punten noem ik voor het gemak dus even bonuspunten maar je zou ze ook plaatstingspunten CL kunnen noemen of whatever). Helaas moeten de punten wel altijd gedeeld worden door het aantal clubs uit een land dat mee doet waardoor er niet gigantisch veel overblijft, zie onderstaande post). Het enige verschil tussen de Europa League en Champions League zijn deze punten, je krijgt ze ook als je overwinterd in de Cl, uit mijn hoofd krijg je er dan 5 maar pin me daar niet op vast.

Naar mijn mening is het een goed systeem omdat anders ploegen in de CL anders nã³g veel meer punten halen. als je bij elke winstpartij in de CL bij wijze van spreken het dubbele aantal punten zou krijgen je een nog groter gat tussen de top en de subtop in Europa krijgt.

Natuurlijk heb ik niet de illusie dat het gat gedicht gaat worden maar we hoeven de grote competities niet nog meer te bevoordelen naar mijn mening.

Omdat het gros van de nederlandse ploegen in de regel in de Europa League speelt is deze regeling dus gunstig voor de nederlandse ploegen, alleen dit jaar niet.

Edit, vanaf de kwartfinale krijg je voor zowel CL en EL ook 1 bonuspunt, dus je kan er nog 3 extra verdienen bij het bereiken van de finale.

21 september 2018 om 10:35

Nee, daar ben ik niet voor. Van tijd tot tijd komt er een keer een wat kleinere ploeg ver in de CL (bijv. FC Basel een paar jaar terug). Die pakken dan al vreselijk veel punten, maar dat loopt dan helemaal uit de klauwen.

Omgekeerd werkt het ook. Ajax of PSV komt een keer ver, en daarna mag dan ineens de nummer 6 van de Eredivisie Europa in, waardoor je na een paar jaar weer veel plekken verliest.

21 september 2018 om 07:19

Plaatsen voor de CL levert al 4 bonuspunten op en doorgaan naar de knockout ook nog eens 5 bonuspunten. Dus in CL valt al meer te verdienen.

21 september 2018 om 07:22

Volgens mij krijg je per club 4 hele punten toegekend als je de groepsfase CL bereikt. Voor de landencoefficientie is dit dus 0.8 per club (4/5=0.8).

4 punten is uitstekend met nog maar 2 van 5 actieve ploegen. Verder goed om te zien dat de Bundesliga zich naar het drama seizoen 17/18 lijkt te herpakken en dat de Serie A wederom sterk is. Zo blijft de CL nog spannend.

Nederland gaat vooral last hebben van dat afgelopen waardeloze seizoen waarin we slechts 2.900 punten behaalden. Turkije staat er dit seizoen belabberd voor vooralsnog, daar waar ze nog maarliefst 4 ploegen in Europa hebben. Hopelijk kunnen we daar een beetje van profiteren.

Overigens het feit dat we dit jaar gewoon 2 ploegen in de CL hebben terwijl ze dus beide voorrondes moesten spelen, bevalt me natuurlijk wel. De voorrondes zijn minder zwaar geworden, dus misschien is de huidige situatie voor de NL topclubs PSV en Ajax wel prima. Aan de overige clubs heeft Nederland de afgelopen jaren vrijwel niets gehad dus ik kan me er niet echt meer druk om maken als ze weer lopen te falen in de voorrondes.

21 september 2018 om 07:18

Dat wel inderdaad, als PSV en Ajax de selecties sterk houden en naar niveau presteren zie ik de voorrondes geen probleem zijn. Misschien een keer een slippertje en dan de EL in, maar ook dat is geen ramp. Voor de andere ploegen zie ik het somber in, die stellen de laatste jaren echt weinig voor in Europa. Feyenoord was in het kampioensjaar nog wel goed in de EL (net niet overwinterd met een prima Fener en United in de groep), maar met de vrije val die ze in de competitie sindsdien gemaakt hebben kwam ook een vrije val in Europese prestaties.

21 september 2018 om 07:24

Klopt, Feyenoord heeft weleens uitschieters maar presteert niet constant genoeg in de EL. En met alle respect maar afgelopen Europese seizoen moeten we niet nog eens meemaken. Daarom is het voor NL belangrijk dat een PSV of Ajax kampioen wordt.

21 september 2018 om 07:38

Feyenoord presteert juist heel constant in Europa. In de afgelopen 10 jaar 1x overwintert. Veel constanter ga je het niet krijgen. Ze doen in Nederland alweer een tijdje mee om de top 3 plaatsen, maar in Europa is het echt al jaren niks op een uitschieter na in het seizoen van Fred Rutten.

21 september 2018 om 07:22

Het is een paradox. Als je veel punten verhaard als Nederland zijnde en je stingt een aantal pleken, dan komt er nog een een team in de EL dat nist presteert (e.g. utrecht, heracles, heere veen). Dan moet je je punten nogmaals delen door n+1.
Dit jaar hebben Ajax en PSV een goede selectie, maar uiteindelijk kom je niet altijd door de voorronden en als dan clubs als feyenoord het structureel laten afweten in Europa, ja dan kom je nooit verder.

Dus win je veel wordt je gestraft door een extra dramatisch team Europa in te sturen.

21 september 2018 om 07:25

Precies dat: voor Nederland is het dus niet al te positief als Feyenoord kampioen wordt.

21 september 2018 om 08:04

Bij AZ is meer het probleem dat het lijkt of ze niet willen investeren in de eerste selectie. Afgelopen zomer zeker 35 miljoen opgehaald(Jahanbaksh en Weghorst) 2 seizoenen terug 20 miljoen(Vincent Jansen). Nou zeg ik niet dat AZ opeens voor 55 miljoen aan aankopen moet gaan doen, maar ze kunnen toch best wat grotere aankopen doen? Want ik vind het belachelijk om als nummer drie van de eredivisie een paar 'mislukte' transfervrije spelers te halen, een keeper uit de JL(waar ik wel verwachtingen van heb hoor.) en Johnsen(Een goed seizoen, heeft voor ADO amper gescoord bij de clubs waar ie zat.) en gudmonson is leuk voor de toekomst, maar zal er niet gelijk staan. Zo straal je weinig ambitie uit dat je ook EL in wilt en de traditionele top drie wilt gaan bedreigen haha.

21 september 2018 om 08:05

Ja maar daar hebben de andere landen ook last van toch?

21 september 2018 om 08:23

Reden van AZ was toch het wegvallen van Scheringa en de DSB bank. Daarna moest alles op zuinig om eerst een gezonde balans te hebben.

21 september 2018 om 09:59

Grote aankopen kun je wel doen, maar die zullen vervolgens een salaris moeten ontvangen dat uit de jaarlijkse begroting moet komen. Daardoor loop je uiteindelijk tegen de grenzen van je club aan.

AZ heeft een relatief kleine supportersschare, maar juist een relatief grote sponsorgroep. En mooie tv gelden vanwege goede prestaties de laatste jaren. Deze 3 variabelen bepalen vooral hoever je kunt reiken als club. Hoeveel rek zit hier nog in is de vraag.

21 september 2018 om 15:55

@wally, wellicht volgt AZ de Overmars route (eerst geld potten en dan investeren)? Lijkt mij een reeel plan als dat zo is.

21 september 2018 om 08:03

Ik vind iedereen hier wel heel negatief over az. Doen het nagenoeg altijd goed in europa op de laatste twee jaar na. Vorige keer dat ze in de groepsfase zaten nog overwinterd door zenit thuis te verslaan.

21 september 2018 om 08:05

We hebben het ook over nu niet over vroeger

21 september 2018 om 08:20

@tubby

We kunnen wel blijven doen alsof AZ het telkens goed doet in Europa, maar inmiddels zijn die volgend seizoen vanwege hun prestaties de laatste 5 seizoenen ook niet meer geplaatst bij lotingen in de playoff-ronde of de poulefase. Dat telkens goed doen in Europa valt dus in elk geval wel mee over de laatste 5 jaar gerekend.

21 september 2018 om 08:48

Even opgezocht. Laatste 7 jaar: 2x groep, 1x 8e finale, 2x kwartfinale. Verdienstelijk als je het mij vraagt.

21 september 2018 om 09:44

AZ heeft het zeker niet onverdienstelijk gedaan, hebben goede jaren gekend maar de afgelopen 2 jaar teleurstellend uiteraard. Puur uit interesse, hoe ziet het er uit in de laatste 5 jaar? 7 hebben we niet veel aan want 6 en 7 jaar geleden tellen niet mee..

21 september 2018 om 09:47

1x kwartfinale, 1x achtste finale en 1x groepsfase.

21 september 2018 om 09:49

Gerekend over de laatste 5 jaar zijn ze de 111e club van Europa. Dat noem ik niet verdienstelijk.

https://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/met...

21 september 2018 om 10:03

Dat is echt niet slecht inderdaad al valt die kwartfinale al weer weg dit jaar omdat het huidige seizoen nu als 1 van de 5 seizoenen meetelt, daarom staat AZ nog maar op 10.500 punten, waar ze eerst dichterbij of zelfs boven Feyenoord stonden volgens mij.

21 september 2018 om 10:07

Ja dat is ook heel zonde, maar dat iedereen AZ hier afdoet als een nobody in europa vind ik verre van terecht. Natuurlijk valt het weg en hebben we er nu weinig aan maar AZ is normaal wel een puntenpakker, ik denk dat de laatste 2 jaar eerder uitzondering dan regel is.

21 september 2018 om 10:11

Master D: ja omdat ze dus 2 jaar niet geplaatst zijn, wat ik wil zeggen is dat dit eerder uitzondering dan regel is voor AZ de laatste 15 jaar.

Voor 2004 was het armoe troef maar daarna:

2004: 1/2e finale
2005: achtste finale
2006 kwartfinale
2007: groep
2008: niet geplaatst
2009: groep
2010: groep
2011: kwartfinale
2012: Po
2013: kwartfinale
2014: niet geplaatst
2015 groep
2016: achtste finale

Dan kan je toch niet zeggen dat ze waardeloos presteren omdat ze het 2 jaar slecht doen?

21 september 2018 om 10:12

Oh absoluut, daar heb je zeker gelijk in. AZ is vele jaren nuttig voor ons gebleken en heeft het echt naar behoren gedaan. De laatste 2 jaar baalt men in Alkmaar ook als een stekker van want ze weten dat ze potten kunnen breken daar.

21 september 2018 om 18:54

Vertel mij wat. Ik was op vakantie van de zomer, maar AZ had ervoor gezorgd dat de fans via een live facebookfeed naar de thuiswedstrijd konden kijken. Je wilt niet weten hoe erg mijn vrienden en ik hebben lopen schelden op het zwakke voetbal wat ze lieten zien. Totaal niet wat ze het afgelopen jaar hebben laten zien in de eredivisie (ondanks het verlies van WW en Jahanbaksh)

Ondertussen hoeven we ons daarover niet meer zo druk te maken. Ik denk dat we in deze positie gemakkelijker 2 ploegen in de Champions League kunnen krijgen dan als we weer stijgen. Het is natuurlijk een kortere vakantie met 3 voorrondes, maar je krijgt minder sterke ploegen als tegenstander en de kans op betere lotingen in de Champions League is ook groter. Daarbij is Italie afgezien van Juventus niet sterk genoeg om daar 4 ploegen in te hebeen en zullen er daar wel clubs van in de voorrondes sneuvelen. Voor Duitsland geldt zo langzamerhand hetzelfde: afgezien van Bayern zal van de andere Duitse ploegen ook een deel in de voorrondes sneuvelen. Ook wordt de loting ingewikkelder doordat ploegen uit hetzelfde land niet tegen elkaar mogen spelen, dus is het meer een plaatsing geworden. Dit jaar was het al duidelijk dat de Nederlandse ploeg die als eerste uit de pot kwam de moeilijkste loting zou krijgen en de andere een relatief gemakkelijke.

21 september 2018 om 07:59

Je weet dat in de top 4 competities nummer 1 tot 4 gelijk geplaatst zijn

21 september 2018 om 14:00

Ik denk dat je je wel degelijk zorgen moet maken. Hoe lager je zakt, hoe meer voorrondes de deelnemende teams van Nederland moeten spelen om in de hoofdtoernooien te komen, wat de kans op niet kwalificeren vergroot. Tel daarbij op dat je punten die je pakt gedeeld worden door het aantal deelnemers die je afvaardigt. Voor je het weet zit je in een straatje zonder einde en daal je verder af.

Het is ook geen garantie dat twee NL clubs zich via de voorrondes kwalificeren, ik zie dit voorlopig als incidenteel.

Toch wel beschamend dat landen als België en Oekraïne boven je staan als je kijkt naar het verleden. Daarmee bedoel ik niet dat club brugge of shaktar slecht zijn

21 september 2018 om 08:05

Dat zijn van oudsher toch voetballanden?

21 september 2018 om 08:08

Ja, maar op prestaties in het verleden schat je Nederland/Eredivisie toch wel hoger in vind ik.

21 september 2018 om 09:59

Ik snap wel wat je zegt hoor maar je zegt beschamend. Naar mijn mening kan dat gebeuren. Ik vind het kwalijker dat sommige nederlandse ploegen verliezen tegen clubs waar nog nooit iemand van gehoord heeft.

21 september 2018 om 09:14

Kijk dan hoeveel clubs van België nu Europees spelen en hoeveel van NL. Dan weet je wie er gewoon slecht is.

Gelukkig hebben we een inside man bij de Turken van Fenerbache, die is goed bezig één van de topclubs onschadelijk te maken

21 september 2018 om 08:40

Nah omhoog kijken hoeven we niet te doen hoor, we raken de 11de plek kwijt aan Oostenrijk.

21 september 2018 om 10:42

Hahaha, er verscheen een grote glimlach op mijn gezicht! Heerlijk dit. Ook al is Cocu mijn held, ik kan zulke droge humor zeer waarderen! 😆

Die 11de plek zijn we sws kwijt. RB Salzburg heeft een prima poule waarin zij veel punten gaan pakken. Rapid wien heeft een iets moeilijker poule, alleen hebben gisteren verrassend gewonnen van Spartak Moskou en hebben zwakke broeder Rangers nog in de poule. Bij ons gaat alleen Ajax punten pakken in de poule. Dit staat alleen niet in verhouding met én Salzburg én Rapid Wien.

21 september 2018 om 08:58

Hangt af van de prestaties van Ajax, zoals gewoonlijk zijn we Europees afhankelijk van Ajax, als die 3e worden en ver komen in de Europa league kunnen we de 11e plaats behouden.
PSV hoeven we niet op een noemenswaardig aantal punten te rekenen en we weten hoe het met de rest van de Nederlandse clubs gewoonlijk gaat.
Er moet veel gebeuren voor Nederland willen we stabieler in Europa zijn, daarom zou het ook het beste zijn dat Ajax gewoon Champions league speelt want die pakken daar altijd wel punten hoe zwaar de poule ook is.

21 september 2018 om 09:31

Denigrerend maar wel gewoon de harde waarheid, PSV is dit millennium de club van Nederland, maar als je Europees kijkt zou je dat niet zeggen.
De top 3 bestaat ook al lang niet meer want Feyenoord heeft 1 seizoen een uitschieter gehad waarin ze kampioen werden maar voor de rest zijn ze nooit een gevaar voor het kampioenschap geweest de afgelopen jaren.
Twente en AZ die door wanbeleid een paar jaar leuk hebben gepresteerd maar daarna opeens een crisis kregen die de besturen van verre konden zien aankomen.
Vitesse is een club waarvan ik hoop dat ze een beetje groeien en weten aan te sluiten maar daar moet de kwaliteit ook gewoon echt omhoog.

21 september 2018 om 09:51

Jayden: Ajax 49.500, PSV 35.000, Feyenoord 22.000, AZ 10.500, Vitesse 7.000 en dan nog een handjevol clubs met enkele punten. Niets denigrerends aan, Ajax pakt nou eenmaal veruit de meeste punten over de afgelopen 5 jaar. Natuurlijk heeft Ajax ook vaker verloren in Europa, maar alle andere ploegen nog een stuk vaker in ieder geval!

21 september 2018 om 09:55

PSV heeft dit millennium Europees veel beter gepresteerd dan Ajax. Dus ik weet niet waar je het over hebt Gerrard13?

21 september 2018 om 09:57

@ Sanderkoevoets

De reden waarom Ajax beter heeft gedaan dan Psv is omdat ze laatste jaren in de zwakke Europa leugue speelden en PSV in de CL. In de periode 2010-2015 haalde PSV ook veel meer punten dan Ajax omdat ze alleen in de EL speelde en Ajax in de Champions League.

21 september 2018 om 09:58

Dan ben ik erg benieuwd naar jou statistieken bergwijn want dat is pure onzin.

21 september 2018 om 10:02

Vanaf 2000 heeft PSV zeker beter gedaan dan Ajax en dat komt voornamelijk door de periode 2004-2008. Wanneer was de aatste keer dat Ajax heeft overwintert in de Champions Leugue?

21 september 2018 om 10:05

Wat een naar toontje..."zoals gewoonlijk". PSV is de laatste ploeg die overwinteren in de champions league, het podium waar wij de laatste 5 jaar voornamelijk speelde. Nu hebben jullie ook een mooie kans daarop, en het is jullie gegund. Maar doe nou alsjeblieft niet alsof PSV Europees niks heeft betekend voor Nederland de laatste x aantal jaren

21 september 2018 om 10:20

@Bergwijn volgens mij heeft PSV nog nooit hoger gestaan dan Ajax op de UEFA club ranking zolang ik me kan herinneren, misschien ergens rond 2004 heel even inderdaad maar geen idee waarom dat relevant is? In de periode dat Ajax 4x op rij kampioen werd (dat valt inmiddels buiten de ranking) overwinterde Ajax elk jaar als nummer 3 in hun CL poule. En pakte het dus vrijwel jaarlijks meer punten dan PSV ook. Nog verder daarvoor (2004-2008) in de kampioensjaren van PSV zal er misschien een korte periode zijn geweest dat PSV meer punten pakte maar dat weet ik niet precies meer, ik zie dan ook graag jouw bronnen tegemoet. En hoezo kom je trouwens met vanaf 2000 heeft PSV het beter gedaan (dat is ten eerste niet waar want opgeteld heeft Ajax gewoon meer punten) en dan vooral door de periode 2004-2008, waarom zouden we meer waarde hechten aan 2004-2008 dan aan 2010-2018?

21 september 2018 om 10:56

@ Sanderkoevoets

“volgens mij heeft PSV nog nooit hoger gestaan dan Ajax op de UEFA club ranking zolang ik me kan herinneren,”



Dat is dus absoluut niet waar. Hoe kom je hier op? Ik heb het even voor je opgezocht:

2014: PSV staat 1 plaats hoger dan Ajax.
2013: PSV en Ajax staan beide gelijk op positie 27.
2012: PSV staat 13 plaatsen hoger dan Ajax.
2011: PSV staat weer 13 plaatsen hoger.
2010: PSV staat 10 plaatsen hoger op het lijst.
2009: PSV staat 16 plaatsen hoger, zelfs Az staat 9 plaatsen hoger dan Ajax.
2008: PSV en Az staan maar liefst 31 plaatsen en 23 plaatsen hoger dan Ajax.
2007: PSV staat 5 plaatsen hoger dan Ajax.
2006: PSV staat 11 plaatsen hoger.
2005: PSV staat 20 plaatsen hoger op het UEFA lijst. Feyenoord staat 10 plaatsen hoger dan Ajax !
2004: PSV en Feyenoord staan beiden 15 plaatsen hoger dan Ajax.

Ik ben na 2004 maar gestopt maar wat sta jij hier voor lul zeg. Het is duidelijk dat er maar 1 club is die de meeste punten heeft behaald voor Nederland en dat is PSV.

21 september 2018 om 12:14

@Bergwijn je hebt gelijk: jaren '00 heeft Ajax echt zeer slecht gepresteerd zie ik, al haalden ze toen ook nogsteeds de nodige punten binnen natuurlijk. Excuus dit zat helemaal verkeerd in mijn hoofd! Van halverwege 2000 en vroeger vind ik dat nog niet zo heel gek want toen was ik nog jong en volgde ik het allemaal nog niet zo. Bedankt voor je overzicht! Anyway, helaas tellen enkel de punten van de afgelopen 5 jaar en niet die uit verdere verledens. Ajax en PSV zullen voorlopig (voornamelijk) de kar moeten trekken maar het is toch wel te hopen dat ploegen als Feyenoord, AZ, misschien een Vitesse of Utrecht, punten mee kunnen harken in de EL. Als we elk jaar met 2/5 aan de groepsfase beginnen lopen we sowieso achter de feiten aan.

21 september 2018 om 12:21

@Bergwijn overigens opvallend als je die scores van toen bekijkt: er zijn jaren bij dat Ajax 2e of 3e van de Nederlandse ploegen stond maar alsnog 58.000 punten had ofzo (dus nog dik meer dan nu als nummer 1). Weet jij of de puntentelling destijds anders was of presteerden we echt collectief zó veel beter dan nu?! Dat zijn toch wel echt enorme verschillen..

21 september 2018 om 13:20

@sanderkoevoets

Ik weet niet of de puntentelling is veranderd maar Nederland had in de tijd wel 4 clubs die de punten behaalde voor Nederland. Voornamelijk Az deed het heel knap gezien hun begroting.

Ajax en PSV zullen de komende jaren het moeten doen voor Nederland. Maar het wordt moeilijker om punten te behalen voor Nederland als de subtoppers al vroeg eruit liggen in de voorrondes van Europa League.

21 september 2018 om 09:08

Vond rangers gister niet eens tegenvallen.. die wedstrijden heeft rapid wien ook nog niet zomaar gewonnen

In Nederland heb we lang te weinig belang gehecht aan deze coefficient. De EL werd als een extra druk beschouwd, de competitie was vele malen belangrijker. Nu dat de kampioen zich ook niet meer direct plaats zijn we eindelijk wakker geworden. Dit hebben we met ons alle gedaan. We kunnen wel gaan wijzen naar elkaar maar daar schiet je niks mee op. Nu is het zaak dat je gewoon presteerd ook in de EL

21 september 2018 om 10:41

Nope, dit is de schuld van Feyenoord. Dat is de grootste rotte appel in de eredivisie. Vooral het doorgesnoven publiek op de eerste rij en dan durven mensen de Kuip ook nog een mooie sfeer te noemen. Schandalig wat een rot club.

Worden er bij overwintering in de champions leauge nog exta bonuspunten behaald ten opzichte van overwintering in de EL? Anders zou het gunstiger zijn om 3de te worden dan 2de met oog op deze lijst.

Ik zie mensen weer naar Feyenoord wijzen. Allemaal leuk en aardig . Weten we nog de schandalige uitschakelingen van ajax en psv hiervoor?

21 september 2018 om 09:52

Ik wil niet lullig gaan doen, maar ik kan mij niet herinneren wanneer Feyenoord voor de laatste keer een wedstrijd in Europa gewonnen heeft. Zonder Psv/ajax stonden we nu te knokken met Kosovo om plek 50 ofzo.

21 september 2018 om 09:56

Jep dat weten we nog, daar zijn (terecht) bergen kritiek op geweest, alleen hebben Ajax en PSV in de overige 4 jaar nog een degelijk puntenaantal vergaard waar het bij Feyenoord toch mager is, die moeten ploegen als Apoel, Pilzn, Krasnodar en Ludogoretz allemaal boven zich dulden en dat past niet bij een club met het statuur van Feyenoord vind ik.

21 september 2018 om 10:07

Ja dat weten we nog.
- Weten we nog de laatste 2x dat Feyenoord in Europa heeft overwintert? Nee, dat valt namelijk niet binnen de laatste 10 jaar.
- Weten we nog wanneer Feyenoord voor het laatst twee uitwedstrijden in Europa won? Nee, dat valt namelijk niet binnen de laatste 10 jaar.
- Weten we nog de laatste 2 keren dat Feyenoord in een knockout situatie in Europa overleefde? Nee, dat valt namelijk niet binnen de laatste 10 jaar.

En dat telt evenveel?! Psv speelt tegen Barcelona.

Leuk hoor dat er nu 2 clubs in de CL spelen maar voor Nederland zou het beter zijn dat ze in e EL hadden gespeeld. De punten per overwinning zijn het zelfde, allleen krijg je meer 'bonus'punten als je doorgaat naar de volgende ronde maar dat is voor Nederlandse clubs redelijk een utopie

21 september 2018 om 11:00

Als je meedoet aan de groepsfase krijg je ook al 4 bonus punten. Daarvoor zou je dus al 2 postjes meer moeten winnen in de EL. Dus het is een beetje schatten wat beter is voor de punten. 3 relatief makkelijkere tegenstanders in de EL of 3 zwaardere tegenstanders in de CL met 4 extra punten. Ik denk wanneer je in de CL 3e wordt in de poule en daarna dus naar de EL gaat je meer punten haalt als 1e in de poule in de EL.

Het is altijd weer de schuld van die Rotterdammers. Als ze zich gewoon hadden gekwalificeerd voor de Europa League was dit niet aan de hand. Echt bedankt Feyenoord, jullie verpesten het weer voor de rest van Nederland.

Nederland had op zijn minst nog twee ploegen er bij moeten hebben in de EL, dan had dit een leuk jaar kunnen worden voor de coëfficiëntie lijst. Feyenoord en AZ mogen zichzelf dit best wel heel erg aanrekenen dat ze er niet bij zitten dit seizoen

Het is jammer dat Nederland op dit moment geen clubs actief heeft in de EL, die ook nog wat puntjes kunnen sprokkelen. Het is hun echter niet aan te rekenen. Net zo min als het vorig jaar Ajax en Psv was aan te rekenen dat zij geen punten pakte omdat ze er in de voorronde er al uitlagen. Wel hoop ik dat alle clubs het Europees voetbal als hogere prio gaan zien. Ajax wilde dit jaar bijvoorbeeld kosten wat kost de selectie op tijd in orde hebben voor plaatsing CL. Ik hoop dat Ajax dit streven blijft houden en ook andere clubs dit gaan handteren in NL. Er is een hoop geld en aanzien te winnen in Europa. Dat zou voor ons landje alleen maar goed zijn.

Hier is nog maar eens duidelijk het verschil te zien tussen La Liga en de Premier League.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren