Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Komst derde Europese toernooi lonkt vanaf seizoen 2021/22

Laatste update:

De UEFA gaat een nieuwe competitie introduceren. Naast de Champions League en de Europa League is er de intentie om een derde competitie voor Europese clubs te lanceren, zo meldt Andrea Agnelli, preses van Juventus en voorzitter van de European Club Association (ECA), dinsdagochtend op een bijeenkomst.

De bedoeling is om vanaf het seizoen 2021/22, naast de Champions League en Europa League, nog eens 32 clubs te laten strijden in een nieuwe competitie die nog een naam moet krijgen. Het toernooi voor de relatief zwakkere clubs is in eerste instantie bedoeld om de Europa League, dat in de plannen van 48 naar 32 deelnemers gaat, op te waarderen.

Zodoende krijgen clubs uit de kleinere voetballanden een grotere kans om Europees voetbal te spelen. Het aantal deelnemers aan de Champions League blijft gelijk aan die van de nieuwe competitie, namelijk 32 clubs. Het aantal clubs in de Europa League wordt wel verminderd, om zodoende de competitie kwalitatief beter te maken.

De UEFA wil hiermee de commerciële potentie van de topclubs maximaliseren, terwijl de Europese voetbalbond ook successen van clubs in kleine landen wil belonen. De ECA heeft dus het startsein gegeven voor de komst van de derde Europese competitie, maar het Uitvoerend Committé van de UEFA moet nog een definitieve klap op de zaak geven.

Een goede zet van de UEFA?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heren (en dames) de bedoeling is gewoon meer geld opstrijken, dat ze zogezegd de kleinere clubs de kans willen geven om deel te kunnen nemen lijkt op de eerste zicht een valide uitleg maar tis bullshit. De hele voetbalwereld draait tegenwoordig op geld en zo ook de Uefa.

11 september 2018 om 11:12

Wat een onzin. Ik geloof oprecht dat dit bedoeld is om kleinere clubs en landen tevreden te houden. Zoveel geld zal er namelijk niet omgaan in een nieuw toernooi. Als je al ziet hoe groot het verschil is tussen de CL en de EL zal een nieuw toernooi, kwalitatief minder dan de EL, ook nog minder geld opbrengen.

Ik vind het verder een prima plan. Dit vergroot de kansen voor mindere teams om toch Europees te spelen en hopelijk haalt het ook die negatieve lading eens van de EL af. Vaak wordt die toch minder serieus te genomen terwijl er genoeg goede ploegen actief in zijn.

11 september 2018 om 11:23

Nu zeg je het eigenlijk zelf al. De Europa League wordt door grotere clubs al minder snel serieus genomen. Dat zal niet anders zijn bij 'slechts' het derde toernooi van Europa. De waarde zal aanzienlijk minder zijn dan de Europa League.

Verder los je hier niets mee op. Ik geloof namelijk oprecht dat ze bij de Uefa best weten hoe ze hun ledenbestand kunnen bespelen met dit soort trucjes zodat men zich op de vlakte blijft houden. Die zitten helemaal niet te wachten op de steeds sterker wordende kritiek over de verschillen binnen het voetbal.

Infantino doet veel uitspraken over het terugbrengen van de verschillen, maar elke beslissing van de Uefa zorgt eigenlijk voor het tegenovergestelde. Ze weten de media heel slim te gebruiken, maar de Uefa staat logischerwijs helemaal niet te springen om de verschillen terug te brengen. Dat zorgt namelijk voor minder inkomsten.

11 september 2018 om 11:26

Hét is maar te bezien of kleine landen profiteren. Als in de nieuwe competitie ook weer Engelse clubs mogen mee gaan doen dan zijn de andere al bijna kansloos.

11 september 2018 om 11:27

Als je de kleinere landen tevreden wilt houden, ga dan terug naar de CL voor KAMPIOENEN!

11 september 2018 om 11:32

Ik snap niet waarom mods dergelijke berichten niet verwijderen.
Nog voor je op zo n artikel klikt, weet je al dat er een paar figuren zijn die zo wanhopig zijn om goedkoop te willen scoren met zo n uitspraak.

Ik durf te wedden dat hij het artikel niet eens gelezen heeft en meteen deze one-liners wilde delen met ons.

Het is toch prachtig dat kleinere clubs nu ook eens een kans krijgen om Europees voetbal te spelen ipv er in een voorronde uitgeknald te worden door een grotere club of uberhaupt die voorronde niet eens spelen?

Waarom mogen kleinere clubs nooit eens de allure van een internationale wedstrijd proeven?

11 september 2018 om 11:46

Sinds er een Champions League ticket is gekoppeld aan de Europa League nemen de grotere clubs het wel een stuk meer serieus.
Ik heb het gevoel dat veel clubs die denken toch geen kans te maken op de eindzege er gemakzuchtiger mee omgaan.

Ben het met je eens dat dit niet veranderd door de nieuwe opzet. Is in het voordeel van de grote clubs die minder (voor heb) oninteressante tegenstanders zullen treffen. Voor de kijker wellicht wel interessanter daardoor.

11 september 2018 om 11:46

Sinds er een Champions League ticket is gekoppeld aan de Europa League nemen de grotere clubs het wel een stuk meer serieus.
Ik heb het gevoel dat veel clubs die denken toch geen kans te maken op de eindzege er gemakzuchtiger mee omgaan.

Ben het met je eens dat dit niet veranderd door de nieuwe opzet. Is in het voordeel van de grote clubs die minder (voor heb) oninteressante tegenstanders zullen treffen. Voor de kijker wellicht wel interessanter daardoor.

11 september 2018 om 11:50

@strandbal, daar zit toch geen mens op te wachten. Het belangrijkste toernooi ter wereld, moet bespeeld worden door de beste teams. De verschillen tussen de kampioenen van de big 4 en de rest van Europa zijn simpelweg te groot om daar dan een fatsoenlijk toernooi van te maken.

On Topic: Slecht idee van de Uefa. De verschillen tussen Europa League en CL zijn nu al gigantisch. Ze kunnen beter een manier bedenken, waarmee ze beide toernooien samen kunnen voegen. Een knockout systeem met 64 teams (of meer) bijvoorbeeld. Waarbij iedere deelnemer een vast bedrag krijgt en voor iedere ronde verder een extraatje.

11 september 2018 om 12:01

Kijk de groepfase in de europa league. De grote clubs nemen alleen de thuiswedstrijden serieus. Nemen pas echt de moeite als ze bij de laatste 8 zitten.

11 september 2018 om 12:27

Het draait om geld, daar kun je simpelweg niet omheen.
Sinds die idiote transferbedragen mogelijk zijn en clubs door chinezen of arabieren gerund worden zijn er al 3 toernooi bijgekomen.
En wat is minder geld tegenwoordig? In de Europa League valt ook al veel geld te verdienen voor subtoppers.
Het idee is niet verkeerd maar om niet te zeggen dat het om geld draait komt zo ongeloofwaardig over.

11 september 2018 om 12:36

Meh, teams als West ham en everton liggen er bijna altijd in de eerste ronde EL uit. West ham 2 keer tegen astma giorgiu. Zo bijzonder is die Engelse middenklasse niet.

11 september 2018 om 12:43

Die teams hebben er gewoon geen zin in. De PL is daar gewoon veel belangrijker. West Ham en Everton spelen in Nederland zeker om de titel.

11 september 2018 om 12:55

De verschillen kun je niet organisch oplossen, alleen kunstmatig - het beste voetbal trekt het meeste geld. Een systeem met 64 teams zal de kwaliteit en dan dus ook de aantrekkelijkheid omlaag brengen, hoeveel zaadpotten zie je al niet tijdens een WK??

Ik ben fan van een nieuwe league, voor clubs als Feyenoord, AZ & Vitesse zijn de premies voor de EL hardstikke netjes en als ze zich structureeel zouden kunnen plaatsen zou dit enorme voordelen hebben voor de kwaliteit van het Nederlands voetbal; maar duidelijk is dat de subtop het EL niveau niet aankan; pak dan een treedje lager waarbij de premies dusdanig lager zijn maar waarbij je wel structureel mee kunt doen en geld kunt verdienen; waarbij de spelers ook nog eens ervaring opdoen op internationaal niveau - en ik zie veel voordelen aan een nieuw toernooi.

11 september 2018 om 12:57

Dat wordt altijd gezegd maar West ham speelde gewoon met het a team. Zie ook weinig spelers bij West ham die bij psv in de basis staan. Zwaar overschat.

11 september 2018 om 14:23

Engelse clubs presteren al jaren dramatisch in Europa

11 september 2018 om 15:43

@NL-Modric en wat gebeurt er als die enorme geldpot alleen wordt aangewend voor clubs die nu al groot en rijk zijn? Precies, die worden alleen maar groter en rijker. Als diezelfde geldpot wordt verdeeld onder kampioenen uit allerlei landen, dan worden ook de ‘kleinere kampioenen’ vanzelf rijker, kunnen op den duur het budget omhoog gooien, betere spelers aantrekken/vasthouden, etc.

Je argument is gebaseerd op een momentopname, de situatie nu. Als je daarop blijft reguleren, dan zal er dus nooit meer iets veranderen.

Wat je ook zou kunnen doen, is het prijzengeld van de EL ophogen ten koste van het geld van de CL. Maar ook dat wordt niet gedaan onder het mom van sponsorinteresse, reclame en blabla.

Leuk dat kleinere clubs ook eens Europees kunnen spelen. Maar er wordt iets bedacht waarbij de grote clubs nog steeds alle voorkeur en aandacht krijgen. O wee als dat anders zou zijn. Met andere woorden, geld regeert.

11 september 2018 om 11:12

Nou en? Het betekent toch niet dat de kleine clubs hier niet de kans krijgen Europees te spelen?

11 september 2018 om 11:13

Niet alleen de hele voetbalwereld draait om geld, de algehele wereld draait om geld.. Dus wat jij zegt is dat water nat is.

11 september 2018 om 11:45

Precies, het verschil wordt alleen maar groter en groter. Winst maximaliseren voor de top, wat een lachwekkende stelling. Waar gaat die winst dan naartoe? Allersinds niet naar de supporters aangezien de prijzen van o.a. kaarten en shirts alleen maar duurder worden. Schandalige ontwikkeling.

11 september 2018 om 12:20

Wat maakt dat uit? Uefa blij met meer geld, clubs en spelers blij met Europees voetbal, mensen thuis blij met nog meer voetbal. De enige verliezer is de vrouw die al dat voetbal maar niks vindt

11 september 2018 om 13:12

Voetbal wordt gewoon steeds geavanceerder en dit soort nieuwe toernooien maakt het ook allemaal nog aantrekkelijker. Ik zie niet hoe dit geen win win situatie is.

Het verkleinen van de EL is wel een goed idee, weet alleen niet of het voor de kleinere landen commercieel interessant is om aan het derde uefa toernooi mee te gaan doen. Eigenlijk moet de CL terug naar de basis en dat begint met minder teams uit de toplanden.

11 september 2018 om 11:16

Dat zou inderdaad ook mijn ideaalbeeld zijn. Nummer 1 & 2 van elke competitie in Europa naar de CL. nummer 3 & 4 naar de EL en eigenlijk zou je zo'n derde competitie puur en alleen voor de meest fair play teams van het jaar in de competitie moeten maken. Dan krijg je in elke competitie een leuke ploeg uit een interessant land en krijg je een enorm diverse competitie.

Maargoed dat is helaas commercieel niet interessant..

11 september 2018 om 12:39

Dat je fair speelt betekent niet dat je per definitie een leuke ploeg hebt. Verder ben ik het wel met je eens, maar als ze dat gaan doorvoeren trekken de topclubs zich terug en beginnen hun eigen miljardencompetitie.

11 september 2018 om 12:24

Juist, dan moet je CL en EL ook verkleinen om en interessante competitie over te houden.
Ik vraag me alleen af hoe commercieel deze plannen zijn? Je kunt niet oneindig Europese compeitites opzetten en er vanuit gaan dat deze geen waardedevaluatie met zich meenemen.

Wellicht toch terug naar de oude EC2 voor bekerwinnaars?
I

11 september 2018 om 12:56

Denk het wel met een derde toernooi heb je wel dat teams wat meer ervaring op kunnen doen zie bv een Utrecht, Vitesse en of ADO. Dan kunnen die teams ervaring opdoen in Europa en gaat het niveau in de nationale competitie wel omhoog.
Wel ben ik ook van mening zoals al geschetst was dat je de CL eigenlijk moet maken voor de nummers 1&2 en de EL voor de nummer 3&4. Dan kan je 5&6 geven aan het derde toernooi.

Successen van clubs in kleine landen wordt dus totaal Niet beloond op deze manier. De beloning voor de kleine clubs is het eventueel spelen tegen een club met een grote naam. Dit betekend extra inkomen e.d. De Cup zouden ze toch niet winnen. Nu krijg je alleen meer wedstrijden tussen 2 kleine clubs, wat minder belangstelling van supporters oplevert en dus ook minder geld. Het gat wordt alleen maar groter gemaakt op deze manier. Alleen zodat een kleine club kan zeggen dat ze een gedevalueerde cup hebben gewonnen.

11 september 2018 om 11:20

Voor een enkele club, die nu net de EL haalt en daarin een mooie loting pakt, klopt dat. Maar in totaal is er straks gewoonweg plek voor meer clubs. Dus de clubs die nu helemaal geen Europees voetbal spelen, doen dat straks wel. Leuk voor die clubs en voor hun supporters. Dat wij er niet naar gaan kijken maakt daarvoor niet uit.

Lijkt me een goed idee!

Al heb ik wel mijn twijfels over de reden van dit derde toernooi. Volgens mij is het meer een kwestie van meer europese wedstrijden betekent meer geld voor de uefa.

11 september 2018 om 11:25

Nee, het betekent ook meer geld voor de kleinere clubs en ervoor zorgen dat het commercieel belang bij de Champions League meer verdeelt wordt over de andere twee toernooien. Ik denk dat hier een oprecht goed idee achter zit. Echter is het wel zo dat ik vermoed dat veel clubs (de echt kleine clubs die mogelijkheden krijgen) veel meer kosten moeten maken aan accommodatie en vervoer. Maar goed, dat zou dan opgelost moeten worden door de inkomsten. Maar een Larnaca tegen Maribor brengt natuurlijk veel minder geld op dan een Barcelona tegen Maribor.

Het verminderen van het aantal deelnemers aan de EL is zeker een positief punt, want het niveau is daar soms verschrikkelijk slecht. Ik ben alleen bang dat het niveau van dit nieuwe toernooi helemaal om te janken wordt. Wel leuk dat kleinere clubs de kans in europa krijgen, maar ik zie mezelf er niet zo snel naar kijken.

Iedereen zal wel zeuren. Maar ik zie ook een kans voor talenten van middemotors om nu op hogere weerstand onder andere omstandigheden wedstrijden te spelen. Kan ook kansen bieden

11 september 2018 om 11:17

Zo hoog is de weerstand in de Europa League nou ook weer niet. Het is niet lekker voor het vertrouwen van een ploeg om te verliezen tegen bijvoorbeeld een Qarabagh of een Maribor. Dat derde toernooi zal ook qua niveau weer lager worden dan de Europa League.

Dit heeft gewoon met geld te maken, want met een derde toernooi los je niet veel op. Sterker nog, dit is gewoon een tactiek om de menigte stil te houden, aangezien de discussies omtrent de verschillen steeds groter worden en daar staat de Uefa niet op te wachten.

11 september 2018 om 11:23

Zo hoog is de weerstand niet? Wij hebben ons niet eens voor de groepsfase geplaatst. Idem voor AZ.

11 september 2018 om 11:26

En dat is nou net het probleem. Feyenoord verliest van Trencin, terwijl AZ verliest van Kairat, een club waar ik persoonlijk nog nooit van had gehoord. Dan praten we niet over een te hoge weerstand, maar over twee enorme afgangen. Niet bepaald lekker voor het vertrouwen.

11 september 2018 om 11:30

Volgens mij draai jij het om. Hoe kan je over dat de weerstand in de Europa League niet zo hoog is praten terwijl wij ons niet eens plaatsen voor het toernooi?

En dat over het vertrouwen, is toch niet relevant? Dus beter maar geen toernooi spelen want stel je voor dat je verliest en dat vertrouwen daardoor daalt.

11 september 2018 om 11:38

Omdat ik het niet baseer op het niveau in Nederland. Clubs als Trencin en Kairat zijn gewoon van een bedenkelijk niveau en dat geldt eigenlijk voor 50% in de Europa League.

Verder is dit toernooi vooral lekker voor de lage subtop en middenmoot van kleine competities. Als je als Feyenoord zijnde nu al blij moet zijn dat je je plaatst voor het derde toernooi in Europa, heeft het inderdaad niet veel zin.

Voetbal gerelateerd ? Denk het niet, indd gaat dit allemaal om geldzaken dat is wel echt jammer, alsof het niet genoeg is 2 Europese competities waarvan EL echt minder aantrekkelijk is voor mij laat staan die 3e.

11 september 2018 om 11:19

Maar de EL wordt nu juist aantrekkelijker. Daar komen minder ploegen in te spelen. Niemand zit inderdaad te wachten op zaadpotten, maar die spelen zich dan af in de derde competitie. Dat zal vooral mooi worden voor kleinere clubs die nu mee kunnen doen aan een Europees toernooi. Maar een EL waar de echt dramatische ploegen uitgefilterd zijn, lijkt me best aantrekkelijk om naar te kijken hoor.

Lijkt me toch ook niet de oplossing. Dan krijg je nu een derde europese competitie voor alle kleine landen in europa waar uiteindelijk niemand buiten die landen naar kijkt. De hele achtergrond van de CL inkomsten zit hem natuurlijk in de inmens grote afname van over de hele wereld. Zo keken er gemiddeld meer dan 18 miljoen Japannars naar de wedstrijden van Cska Moskou, Borussia Dortmund, Manchester United & AC Milan in de tijd dat Honda daar speelde.

Dit soort inkomsten ga je niet krijgen bij een competitie waar de topclubs uit Albanie, Macedonie, Wit-Rusland en wie weet de nummer 5 uit oekraine, Nederland, Portugal en Turkije gaan spelen.

Dus de groep onder de middenmoot in europa (denk FC Utrecht, Vitesse, AZ & heerenveen) krijgen zo nu en dan de kans om een keer per week een nietszeggende wedstrijd te spelen. Zelfde geld voor een topclub uit Israel, die zitten ook niet te wachten op een heen- en terugwedstrijd tegen Vitesse of Bate Borisov in de groepsfase van zo'n toernooi.

Kan me niet voorstellen dat dit nou de oplossing is. Uiteindelijk zal dit alleen maar betekenen dat de CL meer en meer voor de top 5 landen zal zijn.

Tja, het geld regeert. In plaats van een extra toernooi zou de Uefa iets moeten doen aan de enorm oneerlijke verschillen waardoor ook kleine landen weer relevant worden. De Uefa weet heel goed dat niemand zit te wachten op dat soort wedstrijden. De Europa League is al aanzienlijk minder interessant dan de Champions League.

Met een derde toernooi beloon je helemaal niemand. Het is een slimme manier voor de Uefa om meer geld binnen te halen en ze proberen de mensen af te leiden van het grootste probleem in de huidige voetbalwereld. Ze weten namelijk heel goed dat de kleine voetballanden qua aantallen een heel groot deel zijn en als die clubs het zat zijn, heeft de Uefa een groot probleem.

Dit is een oneindig veel beter idee dan het plan van die elite champions league. De exacte details zijn natuurlijk nog niet bekend, maar een Europese competitie tussen wat zwakkere teams lijkt me bevorderlijk voor de ontwikkeling van die teams en de algehele sterkte van een zwakkere nationale competitie.

Dan zul je dadelijk zien dat clubs uit Engeland en Spanje 5 of 6 clubs in de Champions League hebben zitten. De kampioenen van de mindere landen kunnen dan lekker in de 2 boutcompetities eronder spelen om niks, zijn ze weer tevreden. Jammer

Ik snap de negativiteit een beetje, ik las de kop en het artikel en dacht: "wat hebben we hier nu aan, en het gaat echt alleen maar om geld.

Ik heb even nagedacht, maar dit is toch goed voor clubs als Utrecht, Vitesse en AZ. Voor de ontwikkeling van de spelers.

Dan moeten ze ook gelijk de CL op de schop gooien. Alleen de kampioenen en van de grote competities misschien de nr1 en 2, dan wordt de EL ook leuker om te zien met grotere ploegen en heb je ook nog wat aan deze competitie anders schiet het niet echt op denk ik...

11 september 2018 om 11:33

"dan moeten ze ook gelijk de CL op de schop gooien. Alleen de kampioenen en van de grote competities misschien de nr1 en 2"

Dat gaat (helaas) echt niet gebeuren. De nummers 3 en 4 van Engeland, Spanje, Duitsland en Italië trekken nou eenmaal meer kijkers dan de kampioenen van pakweg Zwitserland, Denemarken of Nederland.

11 september 2018 om 13:58

@cabinssence kunnen ze gelijk de naam van de CL aanpassen. Het heeft niets met kampioenen te maken.

Ik vraag me vooral af wie dit gaan kijken. De Europa League trek ik al slecht als het niet mijn eigen club is.... Voor de halve finales is een dergelijk toernooi het kijken niet waard. Laat staan als je nog een stapje lager gaat proberen. Erg benieuwd wie dit wil uitzenden.

Want een Europa Cup II en Europa Cup III was zo'n groot succes?

Wanneer gaan ze spelen dan,.. maandag? vrijdag?

Europa cup 1,2 en 3..we gaan terug in de tijd.. Heerlijk!

Kunnen ze niet gewoon een europa cup voor west en oost europa organiseren? Voor mij is het totaal niet aantrekkelijk om naar clubs zoals Ludogorets, Amkar pern, dinamo Boekarest etc etc te kijken.

11 september 2018 om 11:28

Hier is een geniaal plan, dat ik net bedacht heb voor jouw probleem:

zap weg....

Graag gedaan.

11 september 2018 om 11:50

Ik kijk ook al jaren niet meer door al die nietszeggende clubs uit oost europa. Veel kijkplezier met Ludogorets.

11 september 2018 om 11:32

Zoals feyenoord-trecin? Of Ajax-slavia of PSV-OTELUL.. Joh onderschat ze niet en creëer geen onderscheid, ow wil je ook weer een Oost en west duidsland?

Wat ik het liefste zou willen zien:

Het is inmiddels wel duidelijk dat de Uefa en allerrijkste topclubs het liefst hun eigen toernooitje willen, zonder alle “kleintjes”. Nou, prima. Geef het ze dan maar. En noem het dan de Super League, of zo. Deel de zestien beste clubs van Europa in twee poules van acht in en laat ze een volledige competitie spelen. Met alleen maar topwedstrijden. Aan het einde van de rit spelen de kampioenen van de twee poules de finale tegen elkaar.

Alle clubs die buiten deze competitie vallen krijgen de ouderwetse Europa Cup I (alleen landskampioenen), Europa Cup II (alleen bekerwinnaars) en Uefa Cup (de subtoppers) terug. Met als verschil dat er wel in poules wordt gespeeld. En door het winnen van een van deze Europa Cups krijg je automatisch een ticket voor die Super League.

Zou de Uefa ergens een ideeenbus hebben hangen?

11 september 2018 om 11:47

Europa voor de poulepases in regio's verdelen, daar zou ik inderdaad ook een groot voorstander van zijn. Dat je als Nederlandse club in de poule alleen maar speelt tegen Belgische, Duitse, Britse en Scandinavische clubs. Toch een stuk interessanter dan die reisjes naar Wit-Rusland, Kazachstan of Letland.

11 september 2018 om 15:38

Turkije en Griekenland, dat wordt lachen wekelijks. Oekraïne en Rusland is nu al een probleem. Voor de rest best logisch.

11 september 2018 om 11:39

Maar wat is dan precies de toegevoegde waarde van jouw idee?
Waarom niet meteen de clubs van de EC 1 in die Super League gooien?
(wat het dus de huidge Champions League maakt)

Ik denk namelijk dat ook de "kleinere" clubs juist heel graag in de grootste league willen spelen, ondanks de minieme kans op de titel. Het geldbedrag is er namelijk veel hoger en dat telt uiteindelijk het meest.

11 september 2018 om 11:54

"maar wat is dan precies de toegevoegde waarde van jouw idee?"

Ten eerste heb je een echte supercompetitie met alleen absolute topwedstrijden. Elke club is gegarandeerd van minstens 14 wedstrijden tegen hele grote tegenstanders. Dat is commercieel natuurlijk heel interessant.

En je hebt daaronder een Europa Cup I waarin je weer echt verrassingen kunt verwachten. Want als je o.a. Real, Barcelona, Bayern, Juventus, PSG en Manchester City weghaalt, dan hou je een veel minder voorspelbaar toernooi over.

11 september 2018 om 12:04

Ja, maar jij gaat nu alleen uit van het sportieve aspect. Dat is een nobele gedachte, maar voor de clubs niet de hoogste prioriteit.

Zoals ik eerder zei: die groep clubs net onder de hoogste League hebben daar natuurlijk totaal geen belang bij.

Heel leuk, een grotere kans op de eindzege, maar het geld zal er een stuk minder zijn.

Ik denk dat als je die clubs de keuze geeft tussen jouw plan en het huidige systeem, ze blind zullen kiezen voor het huidige systeem, simpelweg omdat het de club nu veel meer oplevert.

11 september 2018 om 13:43

@monique

Doet er niet toe want de clubs net onder de hoogste league hebben helemaal niks te willen. De absolute top stuurt al veel langer aan op een dergelijke constructie en het zal hun een rotzorg zijn wat de Europese subtop er van vindt, zelfs als het om clubs uit eigen land gaat.

En laat nou die absolute top het oor van de Uefa hebben....

11 september 2018 om 13:48

"zoals ik eerder zei: die groep clubs net onder de hoogste League hebben daar natuurlijk totaal geen belang bij."

Dat denk ik wel. Je krijgt een toernooi dat sterker bezet is dan de Europa League, maar waarin je een grotere kans hebt om ver te komen dan in de huidige Champions League.

11 september 2018 om 13:39

@cabinessence

Jij verwoord bijna exact hoe ik er ook al een tijdje over denk.

Lekker opbokken met die superrijke teams, kan de rest van Europa weer normaal gaan voetballen.

Enige verschil is dat we wat mij betreft die 'klatergoud league' helemaal loskoppelen van de piramide. Dat wordt een op zichzelf staand incestueus ding waar je niet meer in of uit kan.

Dus eigenlijk weer europacup 1.2 en 3.

We gaan dus weer terug naar Europa Cup 1, 2 en 3.. :D

Vooral voor de kleinere landen en clubs? Als el van 48 naar 32 gaat en het nieuwe toernooi ook uit 32 teams bestaat, is er dus ruimte voor 16 extra clubs. Daarnaast, de nummers 3uit de poule van cl, die gaan naar de el, hoe los je dat dan op? Gaan de slechtste nummers 2 van de el poule dan naar het nieuwe toernooi om ruimte te creëren voor de afvallende cl teams? En uit eindelijk zal dit leiden tot nog minder extra clubs dan die 16..
Ben benieuwd hoe dit verder uitgewerkt gaat worden

Dat is een geweldig idee!!!! Wellicht een idee om een beker voor de bekerwinnaars te introduceren?

Oh... Wacht effe...

Dat is een geweldig idee!!!! Wellicht een idee om een beker voor de bekerwinnaars te introduceren?

Oh... Wacht effe...

Laat ze maar eens beginnen om CL weer echt voor de kampioenen te maken, dus niet de halve premier legeau/la liga en Bundesliga, zo word de El en evt 3de Europese toernooi interessant.

Lijkt mij alleen relevant als de gelden ook beter verdeeld worden. Momenteel krijgt de CL 2 miljard en de EL 500 miljoen. Zorg er maar voor dat dit veranderd wordt naar de CL 1,5 miljard, de EL 1 miljard en de nieuwe competitie 500 miljoen. Enkel dan wordt zo'n nieuwe competitie serieus genomen, de verschillende zijn nu gewoon te groot. Tevens ben ik bang dat dit er toe zal leiden dat deze nieuwe competitie wordt gebruikt om nog meer teams uit Engeland en de andere grote landen toe te laten en de kampioenen van Bulgarije, Nederland en alle andere kleine landen te weren. Slechts een instrument om die landen direct naar de EL te dirigeren.

Mensen, ik zie dit meer een start om geleidelijk de mindere ploegen uit de CL te verbannen. Geloof me, na een aantal jaren zullen er in de CL de eerste 5 van de top 6 landen strijden, en de rest zoals bijv. Nederland Turkije Belgie etc. richting de Europa Leuague gaan. De 3e Europese beker is dan voor de nog wat mindere landen. Op deze manier zul je dus op den duur nog meer verschillen veroorzaken. Mark my words!! dit gaat gebeuren.
Een tijd terug werd al geopperd een Superleague op te zetten voor de absolute top, waar veel weerstand op was. Op deze manier gaan ze geleidelijk wel die kant op, dat de CL uiteindelijk de gewenste Superleague gaat worden. Begin van het seizoen hebben ze al een soortgelijk oefentoernooi in meerdere landen (vs, Azie etc), waaraan alleen de absolute toplanden meedoen.
Dus de CL bestaat zo rond 2024 uit:
top 5 Engeland
top 5 Spanje
top 5 Duitsland
top 5 Italie
top 5 Frankrijk
aangevuld met top 3 Portugal en Rusland bijvoorbeeld

Landen zoals Belgie Nederland Turkije zullen in de Europa League strijden. Nieuwe opzet is dus ook zogenaamd om de Europa league interesanter te maken, maw de subtop landen tevreden stellen.

11 september 2018 om 12:09

Dit lijkt op stap 1 richting een europese supercompetitie of CL met alleen maar clubs uit de grote competities. Ik hou het liever zoals het nu is.

Lijkt me een goede ontwikkeling voor clubs die er vaak net buiten pissen en die Net niet goed genoeg zijn voor de Europese subtop. Clubs als Az en Feyenoord zouden hier wel is hoge ogen kunnen gooien

Het geld dat er in om gaat is nog minder dan in de europa league. Het het grote deel van de clubs meer kosten dan dat het opbrengt. Als Engeland of Italië hier ook in kan, heeft het al weinig zin.

11 september 2018 om 12:10

het zou veel leuker zijn als je cl en el niet meer met poelen doet maar meer zoals de beker wedstrijden. Zo is een winnaar ook winnaar en krijg niet nog eens 3 kansen om zich te plaatsen. Wat over het algemeen in het vootdeel van de betere clubs uit valt. En een wedstrijd wordt ook veel spannender want beide partijen moeten winnen.

Het lijkt mij ook voor Nederland goed, de clubs als Utrecht enzo die moeite hebben met de Europa leageu. Behoren hier tot de top

Het geld dat er in om gaat is nog minder dan in de europa league. Het het grote deel van de clubs meer kosten dan dat het opbrengt. Als Engeland of Italië hier ook in kan, heeft het al weinig zin.

Je kan het ook positief wenden: meer Nederlandse clubs in Europa! En de clubs krijgen meer ervaring doordat ze tegen meer teams spelen. Talenten kunnen zo meer ervaring op doen. Alleen is de vraag dan hoe je het in het al overvolle nationale en internationale speelschema krijgt. Wedstrijden op dinsdag en woensdag kunnen niet door de Champions League, donderdag heb je al Europa League. En op vrijdag begint de reguliere competitie in Nederland alweer.

Haal dan de Europa cup 2 terug zoals voorheen, UEFA, EC2 en CL

nou nou wat vernieuwend. De europacup 1, 2 en 3 komen inderdaad weer terug op het podium. Niks nieuws dus. Wat ook niks nieuws is, is de opmerking dat het voetbal om geld gaat.
Ik ben wel positief over de europacup 3. Het biedt ook nederlandse clubs om weer lekker in Europa te ballen. Ploegen als Feyenoord, AZ, Vitesse, Utrecht, hebben hier baat bij lijkt me.
Leuk!

De Uefa doet dit om een toernooi te creeren voor de B/C landen.... De Champions League wordt straks écht alleen voor de elite. Dan wordt het een feestje voor de Spaanse, Engelse, Duitse en Italiaanse teams en een enkele kampioen uit de top 10 van de Uefa lijst.. terwijl de Europa League voor de rest is en de nieuwe C league weer voor de landen daaronder is.

Let maar op; op termijn gaat de Champions League verdwijnen en wordt het een soort van World League, waarbij de Barcelona's en Real Madrid's van deze wereld in een onderling toernooi over de gehele wereld wedstrijden spelen.

ik vraag mij dus oprecht af waar steeds meer geld voor gegenereerd dient te worden?
vraag mij ook af waarom de winst bij de topploegen gemaximaliseerd moet worden.
Infantilo en zijn vriendjes maken de verschillen alleen maar groter, dit terwijl ik dacht dat de Uefa er was om regels e.d. te doen naleven en voor het organiseren van europese wedstrijden. Begrijp echter steeds beter dat de Uefa net als de Fifa er is als een soort bankier en geldmachine voor de grote clubs.

Waarom wordt er nog steeds geen echte CL opgezet, met alleen maar kampioenen.
Waarom moet er alleen maar geld gegenereerd worden voor de topclubs? wat heb je eraan als je uiteindelijk de aansluiting met de supporter gaat verliezen. Nu vinden de supporters van de grote clubs het nog leuk en ze hebben wel heel veel supporters, maar de meeste mensen in de wereld zijn toch fan van hun eigen cluppie, en wat blijft de commerciã«le waarde van de CL als straks echt alleen nog de fans van die clubs erheen gaan of bereid zijn te betalen voor die belachelijk dure kaartjes.
Het gros van de mensen vind de CL langzaamaan al een heel groot gedrocht worden.

met elk jaar weer dezelfde clubs, wat een verrassing...straks heb je ook in de CL een top drie a vier die elkaar constant gaat afwisselen....lekker spannend

M.a.w. we gaan gewoon weer terug naar de situatie van dik 30 jaar geleden van Europa Cup 1 en 2 en Uefa Cup. Alleen is vooral geld nu de drijfveer geworden.

In een ideale wereld waar het nog om voetbal draait en niet om geld zou ik liefst volgende zien. Salaris en budget plafonds voor alle Europese clubs en Max 3 buitenlanders in de basis.

Drie Europese competities: beker voor kampioenen, beker voor bekerwinnaars en een beker voor clubs die 2e eindigen. Allemaal met heen en terug knock out fase en zonder beschermde statussen voor de grote clubs.

11 september 2018 om 16:03

Volgens mij ben jij redelijk jong, want jouw ideale wereld schets is exact hoe het zo een jaar of 20-30 geleden was. Maar dat gaat dus helaas niet gebeuren. Sterker nog, de CL wordt binnenkort alleen voor de clubs met het echte geld en de europa league voor de rest.

Leuk hoor, wie herinnert zich de Intertoto nog? Heerlijk obscure wedstrijdjes waar geen hond naar omkijkt. Voor deelnemende clubs die anders misschien nooit een echte kans in de EL of CL kunnen krijgen toch best een leuke stimulans. Zou het ook mooi vinden als de winnaar van dit 3e toernooi een plek krijgt in de CL van het volgende jaar, dan is het helemaal iets om voor te knokken!

Nog een competitie? Ze maken mij wel erg moeilijk nu. Hoe zouden onze vrouwen hierop reageren?.... 🤬🤷‍♀️Pfff ik moet een manier zien te vinden hoe ik nu drie splitters uitgang aansluiten voor tv op de zolder🤔

Dit is toch alleen maar bedoeld om de kleine landen tevreden te houden zodat ze het grote geld in de CL kunnen innen.

Soort Intertoto idee wat je vroeger had?

De UEFA denkt echt dat de gemiddelde voetbal volger enorm dom en achterlijk is. Het begint al met het aantal tickets voor de toplanden. Bij eerlijke verdeling is elk land vertegenwoordigd en krijgt meer binding met de CL en EL. Prijzengeld eerlijker verdelen onder de CL en EL en kijken naar eerlijke verdeling. Op deze manier wordt de kloof tussen rijk en arm ook kleiner en zal er meer worden geïnvesteerd in de kleinere competities.

En dan hebben we gewoon weer de ouderwetse EC I, EC II en EC III ............

Dat derde toernooi komt er zodat ze beter kunnen verantwoorden dat de CL een competitie wordt voor alleen de beste 6 landen. Zal me niets verbazen wanneer dit betekent dat landen als Engeland en Spanje dat moment 5 clubs naar de CL mogen sturen. De CL verandert dan in de Super League die clubs als PSG, Real Madrid, Barca, Juve, City enzovoorts graag willen.

Bekerwinnaars in een competitie terug naar oude tijden

Dat ontbrak er nog maar aan: nog meer voetbal op tv. Toen de macht nog niet zo eenzijdig bij de groten der aarde lag in voetballand was dat een leuk idee, met de Europa Cup 1, 2 en 3. Maar nu vraag ik me af hoe leuk het wordt als AZ-Kairat in groepsverband werkelijk de norm wordt. Daar komt geen hond op af, laat staan dat je ervoor thuisblijft. De drogredenen die niet benoemen dat dit gewoon een nieuwe manier is om over de rug van de voetballers meer geld binnen te harken gaat er bij de gewonen man denk ik ook steeds minder in. Als je werkelijk nog een beetje gevoel bij zo'n toernooi wilt creëren, herintroduceer dan de Uefa Cup zoals ie bedoeld was: voor bekerwinnaars. Nog los van het feit dat die confrontatie gestoeld is op een gedachte - de beste cupfighters tegen elkaar, moet je kijken wat voor motivatie dat in de nationale bekertoernooien zal geven. Daar heb je als land werkelijk wat aan.

Is beter voor clubs als vitesse en AZ e.d die in de Europa League tekort komen. Maar dat zei ik in een andere reactie al die verwijderd is. Man man man

Voer gewoon in dat enkel de kampioenen de CL spelen, de bekerwinnaars, de EL, en de nummers 2/3/4 van elk land in dat andere toernooi instromen!

Ze hadden nooit de EC II ,Europacup voor bekerwinnaars,moeten opheffen. Was een leuk toernooi met soms verrassende winnaars en leuke finales ...

Ik denk eigenlijk dat dit juist voor een land als Nederland ideaal is. Een club als Vitesse had dit jaar wie weet wel hoge ogen kunnen gooien in zo'n derde toernooi, maar in plaats daarvan zijn ze uitgeschakeld voor Europees voetbal door een CL-afvaller. Eén keer ongelukkig loten, en de kansen waren gedecimeerd.

Meer vangnetten en beter passende Europese podia, dat is juist hartstikke interessant voor de clubs die normaal gesproken vaak achter het net vissen. Vecht het maar uit met al die andere clubs in het buitenland die regelmatig net achter het net vissen, dat kan een hartstikke boeiende competitie worden, en zowel de elftallen als de portemonnees van de clubs zullen er beter van worden. Het zal een competitie zonder veel aansprekende namen worden, maar qua niveau lijkt het me een zegen voor al deze clubs.

Waarom niet terug gaan naar EC1, EC2 alleen voor bekerwinnaars, EC3.

11 september 2018 om 15:34

Inderdaad. Die gouwe ouwe Europacup II had ook zeker zijn charme. En de UEFA-cup was gewoon een toptoernooi. Door de CL worden de nationale competities gewoon afgewaardeerd.

Dat was vroeger ook spannend en in elk geval veel overzichtelijker en duidelijker.

Dit is goed voor de Nederlandse teams. Is er een grotere kans dat ik ook doordeweeks wedstrijden van Feyenoord kan zien in de toekomst. Ook al was Trancin natuurlijk dramatisch voor Feyenoord, de amusementswaarde van zo'n pot vond ik wel hoog liggen..maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Als de Europa League gaat krimpen van 48 naar 32 teams zal waarschijnlijk ook de 16e finale komen te vervallen, wat betekent dat er ook geen Champions League clubs meer zullen instromen via de 3e plaats van de groepsfase. Dat zou een slechte zaak zijn voor de Nederlandse clubs die meedoen aan de CL, aangezien die 3e plaats vaak de meest realistische manier is om te overwinteren in Europa. Overwinteren wordt op deze manier toch een heel stuk lastiger.

11 september 2018 om 15:36

Denk dat Nederland juist weer een betere periode ingaat. De rek is er in diverse toplanden wel enigszins uit en die Engelsen kunnen ook geen 1.000 contractspelers per club hebben.

Vind het allemaal prima, aangezien de EL nu een waardeloos toernooi is. Het wordt pas spannend vanaf de halve finale, omdat grote clubs er met de pet naar gooien wegens de lage inkomsten en onbekende tegenstanders. Als ze hiermee de EL opwaarderen is het alleen maar mooi.

Overigens ben ik voorstander om alle toernooien om te gooien.

CL: Alleen voor landskampoenen + bekerwinnaars(32 clubs)
Door deze opzet heb je echt alleen kampioenen in het toernooi en maak je de beker in alle landen een stuk belangrijker.

EL: Via de competitie geplaatste clubs (32 clubs)
Max 4 deelnemers per land.

3e toernooi: Hier stromen alle clubs in die playoffs verliezen van de CL en EL in (16 clubs)

Ik heb alle meningen gelezen, maar een derde toernooi is nog nieuw in ontwikkeling bij de Uefa. Echter is nog niet bekend wat met deze plan bedoelt, ook met 32 clubs gaan deelnemen. In totaal zijn 96 clubs zeker van een Europees voetbalseizoen afhankelijk van een soort league gaan spelen. Ik denk met name dat CL alleen voor eliteclubs wordt gespeeld zowel kleinere topclubs geen kans meer hebben om mee te doen. Kijk, toekomstige Nederlandse landskampioen gaat samen met de bekerwinnaar plaatsen in toekomst alleen voor groepsfase van EL. Ik denk echt wel een groot kans dat een Nederlandse club toch Europa League kan winnen en volgend seizoen toch de CL ingaat. En de nummer 2,3,4 van Nederlandse competitie gaan dan naar een nieuwe Europese competitie.

Oude opzet in een nieuw jasje.
In het grijze verleden kende we al 3 toernooien de europacup I, europacop II voor bekerwinnaar en europacup III DE UEFA cup. Ajax toen als deelnemer de enigste die ze ook alle 3 gewonnen heeft. Dus erg nieuw is het allemaal niet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren