Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax maakt grote financiële klapper van circa vijftig miljoen

Laatste update:

Ajax heeft een grote financiële klapper gemaakt met de contractverlenging met Adidas. De Amsterdammers melden vrijdagochtend dat ze met sponsor Adidas een overeenstemming hebben bereikt over het openbreken en verlengen van het tot medio 2019 lopende contract. De samenwerking wordt met zes jaar verlengd.

De zes extra contractjaren tot de zomer van 2025 hebben een waarde van naar verluidt een kleine vijftig miljoen euro, aldus De Telegraaf vrijdagochtend. De totale sponsorinkomsten van de nummer twee van het afgelopen Eredivisie-seizoen waren vorig jaar 29 miljoen euro, zo wordt in het jaarverslag van de Amsterdammers gemeld.

Met het langer binden van Adidas lijkt Ajax ook de komende jaren van minimaal dezelfde inkomsten verzekerd, zo klinkt het. Deze zomer heeft Ajax al meer financiële impulsen gehad met de verkopen van Justin Kluivert (AS Roma) en Danilho Doekhi (Vitesse). Daartegenover staan de inkomende transfers van Zakaria Labyad (FC Utrecht), Perr Schuurs (Fortuna Sittard), Hassane Bandé (KV Mechelen) en Dusan Tadic (Southampton).

"Met deze nieuwe overeenkomst spreekt Adidas vertrouwen uit in de club en onze toekomst. Adidas levert als mede-hoofdsponsor een substantiële bijdrage en is tevens verantwoordelijk voor het schitterende tenue waar wij in spelen. Bij Ajax hechten wij waarde aan langdurige samenwerkingsverbanden, dit is daar een uitstekend voorbeeld van", aldus algemeen directeur Edwin van der Sar op de site van Ajax.

Verwacht jij dat Ajax komend seizoen kampioen wordt in de Eredivisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gemengde gevoelens bij.. na al die jaren zou ik het leuk vinden om eens wat nieuws te zien. Met name New Balance ontwertpt ieder jaar belachelijk mooie shirts.

Al is 50 miljoen natuurlijk wel veel geld..

13 juli 2018 om 08:20

New Balance maakt echt unieke shirts idd. Al ben ik ook erg tevreden over Umbro dit jaar als PSV fan.

13 juli 2018 om 08:25

Ik vind het juist goed om te zijn als een club jarenlang bij de zelfde sponser blijft. PSV bijvoorbeeld heeft nu t lelijke Umbro (6mil per jaar) en bij Philips Sport Vereniging is zelfs Philips op t shirt verdwenen. Nog niet te beginnen over een sponsor die achterop boven staat voor 1 miljoen per jaar. Ik heb meerdere PSV supporters erg teleurgesteld hierover gehoord. Maar we praten hier over smaak dus geheel subjectief.

13 juli 2018 om 08:31

Helemaal met je eens. Adidas wilt iets te prominent aanwezig zijn op het shirt.

13 juli 2018 om 08:33

Ik ben toch wel beetje jaloers in dit opzicht op Ajax hoor. Jullie hebben tenminste een naam van formaat qua kledingsponsor, waarbij PSV met umbro een tweederangs make heeft (vind ik, vooral qua naam, en de thuisshirts vind ik niet echt mooi sinds Umbro ze ontwerpt). Hoop dat psv na umbro een toch een ietwat beter merk kiest, waarbij under armour misschien wel mijn voorkeur zou hebben, maar ook New Balance is goed

13 juli 2018 om 08:36

Maar de PSV uitschirt is schitterend. Tenminste dat wit met blauwe details spreekt mij aan. Daarnaast zijn het ook geen wijde shirts. Ik vind Adidas maar niks eerlijk gezegd, maar ach ze betalen goed

13 juli 2018 om 08:57

@rubentje:
Umbro is niks kleiner dan een New Balance... Umbro is hier in Nederland klein ja. Maar veel meer een sport merk/voetbal merk dan NB. Zelfde met under armour, alleen die 2 spreken de jonge generatie meer aan omdat het jong en hip is.

Umbro is gewoon een kwaliteit merk. Alleen Nike en Adidas springen er echt altijd uit, maar die vind ik juist steeds lakser met hun ontwerpen voor de "kleinere" clubs.

Als vind ik dit jaar zowaar het Feyenoord uit shirt wel weer eens geweldig!

Maar uit eindelijk gaat het vooral om wat voor bedrag je krijgt toch

13 juli 2018 om 09:07

Umbro is wel een beetje een B-merk. Kleding van hun is te koop bij Zeeman en Action. Nike en Adidas zal je daar niet snel vinden. Die hebben ook hun eigen stores. Ik heb nog nooit een Umbro store gezien.

13 juli 2018 om 09:28

Eens dat Adidas wel veel geld overmaakt, maar ze zouden wel wat meer moeite in het design mogen stoppen. Het uitshirt van Ajax is echt een belachelijk lelijk standaardshirt. Zou er ook niet al te hoogdravend over doen dat ze Ajax blijven sponsoren, denk dat ze in elk land gewoon een topteam kiezen en daar hun naam aan verbinden, en dat ze de subtoppers door andere merken laten sponsoren. Betekent natuurlijk niet dat ze Ajax zien als een betere club dan OM.

13 juli 2018 om 09:33

Under armour kan je echt niet op dezelfde hoogte als New balance praten. Qua brand zijn ze umbro ruim voorbij. Umbro richt zich juist alleen op voetbal. De waarde van Under Armour ligt inmiddels maar zo'n 2 miljard onder adidas.

13 juli 2018 om 09:33

Adidas ligt er ook hoor

13 juli 2018 om 09:39

Action koopt restpartijen op, dus alles kan daar liggen. Tommy Hilfiger of Gucci zal je er niet snel vinden omdat ze dat nog liever verbranden dan in een outlet laten liggen (iets met een luxe product in stand houden).

13 juli 2018 om 09:59

Ik Ben ajacied en eerlijk moet toegeven die shirt die nieuwe van psv is nice die blauw wit

13 juli 2018 om 10:00

Blackpool, deze week in de folder van Aldi, Armani shirts. Dus dat wil niet veel zeggen. Umbro is vooral in de UK heel groot.

13 juli 2018 om 10:26

Umbro heeft al lang niet meer die uitstraling in de UK die het in de jaren 90 had. Komt ook omdat zelfs het nationale elftal er niet meer in speelt. Zegt ook al genoeg. Umbro wordt gezien als een Sportsworld (sportzaak) merk en lopen ''chaves'' daarin. Umbro probeert terug te komen in de UK als een wat gewaardeerder merk. Daarom hebben ze oa Everton weer gesponsord..

13 juli 2018 om 10:28

En shirts van Emporio Armani zegt niet veel hoor. Dat is de goedkopere lijn van Armani. Koop je ook voor een paar tientjes bij De Bijenkorf. En dat die shirts daar liggen is toch wel een behoorlijke afbraak van je merk. Net als je merk ligt bij Action, Zeeman etc.

13 juli 2018 om 10:51

In het buitenland zijn er zat Umbro stores. Zegt weinig dus. Hier is ook geen Wendy’s, maar geloof me het is groot. Om maar eens een voorbeeld te noemen

13 juli 2018 om 12:03

@blackpool. Alsof dat een voordeel is. Dus je betaald altijd de hoofdprijs..

13 juli 2018 om 15:40

@jorisdijk, al die modehuizen hebben al jaaaaren geleden de massa ontdekt; daar zit het grote geld. Hilfiger is allang niet bijzonder meer. Dat merk vindt je ook overal afgeprijsd.

13 juli 2018 om 17:49

@capis

Poeh, dat uitshirt van Feyenoord ziet er inderdaad verdomd goed uit! Had m nog niet gezien. Vind zelfs die strepen hier juist wat toevoegen haha. Stuk beter dan dat van ons. Alleen jammer dat Qurrent er zo groot op staat imo.

Het merk boeit mij nooit zo, als het shirt maar goed is en je er een goede deal voor krijgt. Die goede deal is dus binnen, het uitshirt is minder, maar het thuis shirt blijft sowieso het mooiste shirt ter wereld..

13 juli 2018 om 18:05

Dat is niet waar dit merk kom je ook wel tegen bij Zeeman
En doe niet zo min over Zeeman want miljoenen gezien zijn heel blij met Zeeman
En onthoud wel dat jij 70 %aan het merk betaal en daar betaal jij weer mee aan die goedbetaalde voetballers

13 juli 2018 om 08:47

Tja Umbro voelt een beetje aan als een "B" merk ten opzichte van Nike of Adidas. Maar psv heeft bij Umbro meer inspraak op het design van het shirt en houdt per verkocht shirt meer geld over want ze hoeven niet zoveel af te dragen per shirt als aan Nike destijds. Daarom heeft psv voor Umbro gekozen en dat vind ik geen verkeerde keuze want de shirts zien er redelijk goed uit!

13 juli 2018 om 09:44

Veel mensen vinden Macron ook een B merk zoals AZ en club brugge die dragen maar ik moet zeggen dat ik de shirts van beiden clubs erg mooi vind. Al vond ik het tenue van Brugge vorig jaar wel iets specialer dan dit seizoen.

13 juli 2018 om 09:51

Macron is italiaans. Die hebben verstand van kleding en mode.

13 juli 2018 om 16:19

Ajax krijgt van Zigo 12 Mio, Abnamro steekt 6 Mio in jeugd en Adidas maakt 8 Mio per jaar over... dit maakt het gat wel erg groot tov sponsers Feyenoord Current 5 mio) en PSV Energie direct 7 mio......

Ajax krijgt geld van Adidas terwijl bijvoorbeeld Feyenoord de shirts moet kopen. ze kopen die dan wel goedkoop in maar moeten ze zelf weer verkopen terwijl Ajax shirts door Adidas over de hele wereld geleverd worden en ze los van de 50 Mio daar ook nog 20% van krijgen.

Mooi bedrag, maar helaas nog langer die lelijke adidas strepen op de mouwen

13 juli 2018 om 08:21

Ja daar ben ik het mee eens die 3 banen op de mouwen die ze nu rood hebben gemaakt ziet er niet uit. Hopenlijk heeft Ajax dit wel eruit onderhandeld om maak die strepen wat mij betreft wit dat het niet opvalt, nu ziet het er niet uit.

Het is natuurlijk een hoop geld wat je jaarlijks ervoor krijgt dat is wel goed onderhandeld.

13 juli 2018 om 08:29

Ja, nog even het logo op de borst eruit onderhandelen en je ziet niet meer dat het van Adidas is. Daar zullen ze vast graag voor betalen haha. Ik vind het een beetje conservatief geneuzel, zeuren op die strepen maar ach, is het nou echt zo erg? Kijk eens wat ze er voor terug krijgen. Soms doen mensen net alsof de hele samenstelling van het shirt is aangepast in andere kleuren, terwijl het alleen gaat om die strepen. Prima hoor, ieder z'n mening, maar je kunt ook overdrijven. Ik raad iedereen overigens aan de video van deze aankondiging te kijken op het kanaal van Ajax. Ziet er weer mega strak uit.

13 juli 2018 om 10:04

@spandoek, de laatst 2 jaar hadden we die strepen niet op de mouwen maar op de zijkant van het shirt, om eerlijk te zijn vond ik dat schitterend. Dat heb ik net wat liever dan zo bovenop de mouwen. Trouwens, tussen 2001 en 2009 had Ajax in Eredivisie- en Bekerwedstrijden helemaal geen strepen op het T-shirt. Europees wel. De deal was toen alleen dat je volgens mij er 2 miljoen minder per jaar voor kreeg als Ajax zijnde. En inderdaad, schitterende video!

13 juli 2018 om 12:41

Dat is zeker waar, dat zie ik natuurlijk ook liever, maar het is geen ramp als ze op de mouwen staan naar mijn mening. Bovendien was op die strepen op de zijkant ook weer commentaar want het was zilver en men associeerde dat met de tweede plek, terwijl Ajax altijd voor de eerste plek zou moeten gaan. Er is altijd wel wat te zeuren.

13 juli 2018 om 08:30

Supporters kunnen het historische shirt wel romantiseren, uiteindelijk is het de poen die het bepaald.

Als je hoog in de boom gaat zitten, moet je de eisen of eigenschappen van de sponsor ook accepteren. Ajax heeft dat gedaan en krijgt daarvoor 50 miljoen.

Mooi is het idd niet, shirtreclame ook niet. Maar ach, de shirts worden toch wel verkocht en Ajax kan mooie dingen met dat sponsorgeld doen.

13 juli 2018 om 08:32

Dat eeuwige gezeur over die strepen altijd. Vroeger met Umbro had je ook Umbro logo’s op de mouwen zoals in seizoen 99/00. Hoorde je niemand over. Of logo’s over het hele shirt heen zoals begin jaren 90. Wat dacht je van de kreet “Umbro, school of excellence” voorop het shirt. Zelfs met Le Coq Sportif had je zo’n haantje op de mouw. Toen hoorde je er ook niemand over. Heb bv Feyenoord fans ook nooit zoveel gehoord over strepen op de mouw. Of bv Chelsea. Wees blij dat Ajax nog maar 1 sponsor op het shirt heeft staan ipv op de rug, mouw, broekje etc. Dat lijken wel volleybal tenues.

13 juli 2018 om 09:31

Je zegt mooi bedrag, maar kan iemand mij vertellen hoe groot de stijging is? In de tekst wordt vermeld dat het gaat om een bedrag van een kleine 50m voor 6 jaar. Dat is zo'n 8 miljoen per jaar. Is dat nou echt zo opzienbarend? Als het eerst bijvoorbeeld 4 miljoen was dan wel natuurlijk.

13 juli 2018 om 15:30

Het vorige contract was volgens mij 70 mln voor 10 jaar. dus heel veel meer is het niet.

13 juli 2018 om 15:43

het gaat niet om die 1 of 2 miljoen, hoewel 8 miljoen gewoon veel geld is. De prestatie zit hem er voornamelijk in dat Adidas naar een recente koerswijziging allerlei clubs heeft afgestoten en alleen nog verder wilde gaan met de absolute top: Real, Bayern, Juve, United, dat soort clubs. Milan is bv gewoon afgestoten! Waarschijnlijk ziet Adidas Ajax dus als een absoluut topmerk, want Ajax kreeg een nieuwe deal. Schalke en OM niet.

Lekker Ajax. Het loopt als een trein op bestuurlijk niveau en dat is zeker niet onbelangrijk .
Hopelijk nu eindelijk een stabiel jaar met CL kwalificatie, de titel en de beker !!

Waarmee wederom bevestigd wordt dat Ajax de meest aansprekende club van Nederland is.

13 juli 2018 om 08:24

Zonder titel, beker en cl kwalificatie afgelopen seizoen

13 juli 2018 om 08:28

Want je marktwaarde, naamsbekendheid en uistraling wordt natuurlijk in 1 seizoen bepaalt.

13 juli 2018 om 08:30

Afgelopen 4 seizoenen..

13 juli 2018 om 08:34

Maar wel een europacup finale. Daar gaat het adidas om.
En nog tegen united ook.
Adidas tegen adidas.

13 juli 2018 om 08:37

Nog steeds te korte termijn. Ik begrijp dat in het voetbal de waan van de dag regeert, maar een merk duurt lang om op te bouwen en tenzij je iets gigantisch fout doe, ook lang om af te breken. Vergeet daarnaast niet dat Ajax de meest stabiele club van de Eredivisie is. Ik zou zo snel niet weten wanneer Ajax voor het laatst buiten de top 2 eindigde in de Eredivisie. Daarnaast is de Eredivisie klein en als je daar eenmaal een toppositie heb bemachtigd raak je die niet snel kwijt.

13 juli 2018 om 08:37

Kijk anders even naar de gewonnen titels sinds de oprichting van de eredivisie. Dan zal je zien dat Ajax elke 10 jaar, dus van 60-70 70-80 80-90 etc 4-5 X kampioen wordt. Alleen van 2000-2009 slechts 2x. Nu met nog 2 seizoenen te gaan staat de teller op 4. Niks anders dus dan andere jaren.

13 juli 2018 om 09:27

@blackpool een goede analyse. Denk wel dat veel mensen verbaasd zijn dat die 4/5 geen 7/8 zijn in de laatste jaren omdat de verschillen de begroting en mogelijkheden sterk zijn toegenomen. Het lijkt erop dat Ajax deze sprong nu wil maken als ze dit soort transfers regelmatig blijven maken.

13 juli 2018 om 09:59

Verschillen in de begroting zijn helemaal niet sterk toegenomen de laatste jaren Koos Butsers. Ajax heeft al jaren op rij een begroting van 80M. PSV had afgelopen seizoen de 2e begroting (70M) maar in het seizoen ervoor, toen Feyenoord het kampioenschap pakte en PSV 3e werd, had PSV met 85M de grootste begroting van het land. Er wordt zo maar wat geroepen door iedereen hier altijd, even opzoeken is te veel gevraagd..

13 juli 2018 om 12:17

Kan je nagaan, als dat ook nog was gebeurt.... maar goed de druiven zullen zuur zijn in Eindhoven..

13 juli 2018 om 22:00

En dan brood voetballer Smeets verwijten dat onze grote Ajax de titel misloopt! En maar naar het verleden kijken Poeh Poeh. Het gaat nu om de knikkers!

13 juli 2018 om 08:48

Gefeliciteerd man. Lijkt me een schitterende erkenning voor jullie suprematie. Dat we überhaupt nog in dezelfde competitie durven te spelen als het zo aansprekende Ajax, is eigenlijk absurd.

13 juli 2018 om 09:31

Inderdaad, des te bechamander dat ze al jaren geen prijs weten te winnen. Met alleen roepen dat je de grootste club van Nederland bent kom je er niet. Je zal het op veld moeten laten zien. Succes ermee knul!

13 juli 2018 om 09:56

Meest aansprekende club zegt hij. Probeer jij maar makkelijk te scoren door zn woorden te verdraaien.

13 juli 2018 om 09:40

Is 8 miljoen per jaar echt zo'n gigantisch bedrag?

13 juli 2018 om 09:55

Voor NL begrippen natuurlijk wel.

13 juli 2018 om 10:45

Redelijk ja. Las dat Adidas als shirtontwerper meer betaald dan de hoofdsponsors van psv en feyenoord.

13 juli 2018 om 15:00

Omdat ze 8 miljoen per jaar krijgen? Dat is echt niet zo gigantisch veel..

Dit wordt wel het jaar waarin de definitieve knock-out gaat worden gegeven door Ajax. De afgelopen 4 jaar bleven ze door enorme krachtsinspanningen van PSV en Feyenoord zonder prijzen maar dat kan niet goed blijven gaan voor die clubs.

Ajax verkoopt en haalt spelers voor tientallen miljoenen, sluit geweldige deals over de hele wereld en de inkomsten blijven maar toenemen. Het enige dat PSV kan doen is ook spelers voor heel veel geld verkopen maar dit kunnen ze denk ik niet bijbenen.

13 juli 2018 om 08:23

Welke knock-out gaat Ajax geven dan? Als ze dadelijk 5 jaar zonder prijs zitten kan je je afvragen of het nog wel een topclub is natuurlijk ;-)

13 juli 2018 om 08:32

Voor mij was de finale van de EL vorig jaar al een prijs. Ik heb er geen moeite mee dat de rest van NL dat niet zo ziet, maar zo voelde het voor mij als Ajacied wel. Het halen van een finale vind ik een stuk unieker en lastiger dan landskampioen worden.

Edit:
Ik ben het overigens wel met je eens dat er niks van een knock-out gegeven gaat worden. Geld regeert niet altijd en alles moet ook goed vallen. Sinds het financieel beter gaat met Ajax gaat het op het veld gek genoeg juist slechter.

13 juli 2018 om 08:43

lol bedenken we al smoesjes als er weer geen kampioenschap behaald word? "De finale is al een prijs" 😂😭😂 klinkt best zielig om eerlijk te zijn.

13 juli 2018 om 08:53

Als ik jou was zou ik de defnitie van het woord smoesje even opzoeken. Ik geef nergens een excuus voor het niet halen van een titel de afgelopen jaren. Ik geef alleen aan dat voor mij als supporter de EL finale een bijzonder gevoel was.

Iedereen beleeft voetbal op een andere manier. De één wil alleen maar op het eind van het seizoen op een plein staan te feesten, de ander wil vermaakt worden en mooie wedstrijden zien over een geheel seizoen omdat hij daar voor betaald.

13 juli 2018 om 09:20

Is toch triest gesteld met Nederland? Hoezo gaan we de EL finale als Prijs zien??? Sporen wij wel in Nederland..... In Engeland wordt EL winst zelfs als troostprijs gezien voor Man. Utd! Leuk en aardig de finale bereiken, maar geef mij kampioenschap.

13 juli 2018 om 09:25

Leuk en aardig maar dat komt puur door het geld wat ze in de PL hebben he dat United de EL een 'troostprijs' vind, al werd die beker overigens gewoon als hoofdprijs gevierd in Manchester hoor.. Bovendien betwijfel ik of je echt niet 1 titel zou willen ruilen voor een roadtrip naar het buitenland om jouw PSV voor het eerst sinds '88 in een Europese finale te zien spelen. Dan zou je een van de weinigen zijn denk ik..

13 juli 2018 om 09:35

Hoezo triest gesteld? Hoeveel clubs uit Frankrijk, Belgie en ga zo maar door hebben de laatste jaren in een finale gestaan? Laten we eerlijk zijn, de Europese prijzen worden de laatste jaren verdeeld tussen Duitsland, Spanje en England.
Is het dan ook zo triest gesteld met al die andere landen?

Een kampioenschap heb ik al vaak genoeg mee gemaakt. De laatste keer dat Ajax in een finale stond was ik 9 jaar oud, daarom was dit vanuit mijn perspectief een stuk bijzonderder. Maar zoals ik in mijn eerste post al aangaf, ik snap dat de rest van Nederland dat anders ziet. Al ben ik wel erg benieuwd hoe ze het beleefd hadden als ze daar zelf zouden staan.

13 juli 2018 om 09:44

Voor een Eredivisie topclub is de KNVB beker ook een troostprijs maar niet voor een club uit de eerste divisie. Dus wat is je punt?

13 juli 2018 om 09:53

@sander,
Europese avontuurtjes zijn leuk. Maar een kampioenschap vind ik écht veel beter dan in het buitenland een verloren finale meemaken. Leuk dat je erbij was, dat zeker.
@tubes; dat bedoel ik dus! hoe triest is het in Nederland gesteld...
@ronzie; gefeliciteerd, je mag als verliezend finalist jezelf scharen in het rijtje van dnipro, Braga, rangers, Middlesbrough, Alaves. Sommige clubs zijn miss iets beter of gelijkwaardig, maar zijn dit dan clubs waar wij als Nederlanders tegenop moeten kijken?

13 juli 2018 om 10:08

Knock out is natuurlijk kul. Ik zou als fan van Feyenoord en PSV mij wel ernstig zorgen maken dat Ajax zelfs in sportieve malaise, economisch het sterkst groeit. Commercieel heeft Ajax het al jaren het beste voor elkaar en dit gaat zich uiteindelijk uitbetalen op het veld.

13 juli 2018 om 10:14

psvgek95: 'Europese avontuurtjes'.. Dit was een finaleplek he, niet ff per ongeluk 1 ronde overleeft. Het bracht ongekend veel teweeg in Amsterdam en dat zou het in Eindhoven evengoed doen. Ik denk ook dat niet heel veel PSV'ers het met jou eens zijn: liever een kampioenschap dan een Europacup finale. Ja het was super zuur dat we hem verloren maar het is zó veel zeldzamer dan een titel. Nja ieder z'n eigen mening natuurlijk maar zelfs bij het immer kritische Ajax publiek maakte die finale de prijzendroogte van de 3 jaar ervoor al wel deels goed. Iedereen heeft er enorm van genoten. Ik denk dat dat bij jullie idem dito zou zijn!

13 juli 2018 om 11:06

En als het andersom was, had je dat geluld. Ik geniet heerlijk van pils, voetbal en aan het eind fam de rit het kampioensfeest. Als ze ver komen in de EL zal me dat een zorg zijn, boeit me namelijk niet. Voor je t weet zijn de winstpartijen in de voorbereiding al een prijs op zich.

13 juli 2018 om 11:08

Je hebt toch helemaal niks aan een verloren finale?? Sowieso vind ik persoonlijk de EL al een triest toernooi, maar dat terzijde. Je mag blij zijn met een behaalde finale, maar lul niet dat het beter voelt dan een kampioenschap, want nog steeds is het geen prijs, hoe je het ook omhoog gaat praten onder elkaar.

13 juli 2018 om 11:27

Zoals ik al zei, iedereen beleefd voetbal op een andere manier. Kampioenschap is leuk, maar echt, dat is niet mijn hoofddoel om voetbal te kijken. Noem mij maar ouderwets, maar ik zie voetbal nog altijd als vermaak, dus ik wil het naar mijn zin hebben. En als ik een heel seizoen droeftoeter voetbal (laatste jaren onder de Boer) moet aanzien zodat ik op het eind van het seizoen een biertje kan drinken op een plein pas ik daar voor. Daar betaal ik geen paar honder euro voor een seizoenskaart voor.

Ik heb al genoeg kampioenschappen mee gemaakt. De laatste die mij nog echt wat deed was toen we thuis de kampioenswedstrijd speelde tegen Twente. Puur omdat de sfeer als een Europese wedstrijd was en de ontlading na zo lang geen prijs zo groot was. Precies zoals de sfeer in heel Amsterdam dus ook was voor aanvang van de EL finale. Dat we de finale verloren is natuurlijk klote. Maar eindelijk daar zijn, na zoveel jaar gaf mij wel een trots gevoel.

13 juli 2018 om 12:27

Wat ook zielig is, is dat Feyenoord nog steeds denkt dat een Nederlandse prijs enigzins in verhouding staat tot Europese toernooien. Veel plezier met jullie prijsje. Wij weten wel beter.

13 juli 2018 om 12:58

@thucan: als PSV-supporter ben ik het niet met je eens. Beetje rare uitspraak: je hebt niks aan een verloren finale. Nee misschien niet, maar je moet er wel zien te komen en dat is ajax gelukt. Dat vind ik, zeker gezien de prestaties van Nederlandse clubs van afgelopen jaren, echt wel heel mooi. Ja het is een EL-finale maar let's face it: dat is voor een club als ajax, Feyenoord of PSV wel het hoogst haalbare tegenwoordig. Ik zie ons echt niet meer in de finale van de CL spelen voorlopig...

14 juli 2018 om 10:50

@ronzie

Is dat niet iets vergelijkbaar als 'only losers celebrate the 2nd place?'.

13 juli 2018 om 08:24

Op papier wel, maar er zijn gewoon maar een x aantal punten te verdienen per seizoen. Als psv en fey ook 80 plus punten halen is iedere misstap fataal.

13 juli 2018 om 08:30

Waarom Feyenoord? Feyenoord moet eerst maar is zien dat ze de strijd met AZ niet verliezen in plaats van naar boven te kijken.

13 juli 2018 om 08:38

Misschien omdat Feyenoord samen met PSV de laatste jaren de enige constante prijzenpakker is? Omdat er al voor het vijfde seizoen een trainer zit (kijk naar Ajax hoe een trainerswissel vaak funest uitpakt voor het resultaat). Ik zeg niet dat Feyenoord titelkandidaat nummer 1 is, maar dat anderen met Feyenoord rekening houden kan ik me best voorstellen.

13 juli 2018 om 08:41

Omdat fey twee jaar terug met dit team nog 81 punten haalde? Omdat ze vorig seizoen door aanwijsbare reden een langdurige slechte periode kende. Maar toen iedereen weer fit was wonnen ze de laatste acht wedstrijden en de beker. Vrijwel alles met minimimaal drie goals verschil. Ik denk dat je dus flink verkijkt op die ploeg.

13 juli 2018 om 08:45

Constante prijzenpakker? Ze winnen 1x het kampioenschap en 2x de knvb beker, dit noem ik sporadisch en niet constant.

13 juli 2018 om 08:46

AZ moet maar eens proberen top 5 te worden dit jaar, dat word al moeilijk genoeg.. Feyenoord pakt prijzen teminste.. weet niet wat ze daar in die dorpje in noord holland aan het roken zijn maar ze beginnen het een beetje hoog in hun bol te krijgen.

13 juli 2018 om 08:49

3x achter elkaar is constant 1x is sporadisch zoals jullie kampioenschap in het vorige decennium.

13 juli 2018 om 08:49

Jij vindt constant alleen de frequente waarmee Zidane prijzen pakte bij Madrid?

13 juli 2018 om 08:49

Met dit team? Je mist meer dan de helft.. Kongolo, Karsdorp, El Ahmadi, Elia, Kuyt en Basacikoglu. Allemaal spelers die veel speelden 2 jaar geleden. Als Psv en Ajax verliezen dan is het slecht beleid, maar bij Feyenoord is het een aanwijsbare reden.. oke.

13 juli 2018 om 08:55

Je weet niet eens voor wie ik ben.. dus dat gaat niet op. Noord-Holland is ver weg. Wow.. Feyenoord wint de beker.. ja dan zijn jullie gelijk met Psv en Ajax. Je moet
meedoen om het kampioenschap en niet een beker winnen waar de meeste ploegen met een B-elftal spelen.

13 juli 2018 om 09:12

Kijk naar de ranglijsten de afgelopen 8 jaar. Feyenoord doet gewoon mee om het kampioenschap.

13 juli 2018 om 09:28

Ik wil het wel zien hoor, als Ajax De Ligt, Wober, Veltman, schuurs, Tagliafico, Huntelaar een half jaar mist en daaromheen kortere periodes ook nog Zyech, Schone, Neres, Onana een aantal 1e vervangers uit de jeugd.

En dan ook nog een druk programma draaien met Champions League erbij. Dat is namelijk wat Feyenoord vorig jaar is overkomen. Denk je dat Ajax in die situatie veel punten zou halen?

13 juli 2018 om 09:34

Ja ze deden fantastisch mee dit jaar.. hoeveel was het op het eind 17 punten? Alleen omdat Psv al kampioen was en er niet niks meer voor deed. In het jaar 14/15 was het 29 punten en in het jaar 15/16 was het 21 punten.. ze doen geweldig goed mee.

13 juli 2018 om 09:40

Nee hoor, kan bij Psv en Ajax zomaar mis gaan. Ik hoop gewoon dat ze allebei CL spelen en Feyenoord etc. in de EL. Ik vind Psv en Ajax kanshebbers nummer 1 en daaronder zit Feyenoord. Een Ayoub is leuk voor de breedte, net als Clasie maar ik hoop voor ze dat ze nog wel wat halen want anders wordt het gat groter en zie ik ze meer om plek 3 strijden dan het kampioenschap.

13 juli 2018 om 10:44

Ajax verkocht vorig jaar bijna al zijn beste spelers ; Sanchez, Klaassen, Traoré en daarnaast vertrok de gehele technische staf. En in december vertrok die nieuwe staf weer. Tel daarbij op het tragische ongeval met Nouri... Resultaat, geen kampioen. Maar Feyenoord mist een paar spelers door blessures en het is meteen geheel logisch dat ze geen kampioen zijn geworden. Ondanks een transferinjectie van 27,5 miljoen euro!! Ajax geen kampioen en er wordt meteen geroepen slecht beleid daar etc. Feyenoord geen kampioen en daar zijn de dooddoeners hoor ; Veel blessures, druk programma, minder budget...

13 juli 2018 om 13:44

We hebben het niet over transferuitgaven, die zijn niet relevant. We hebben het over blessures en drukke schema's. Beantwoord de vraag eens die gesteld werd. Denk je dat Ajax in een soortgelijke situatie wel stabiel en goed presteert? Als het antwoord 'nee' is. Waarom praten sommige dan zoveel BS over Feyenoord? Fey die uitgezonderd van dat dramatische halfjaar al twee jaar lang alles wint. En die ploeg schrijf je op voorhand af. Dat is merkwaardig en begrijp ik niet.

13 juli 2018 om 15:24

feyenoord gaat knallen dit jaar en als ajax cl haalt wat ik denk gaan ze grote kans maken op het kampioenschap. Moet van persie wel fit blijven. Ajax heeft wel een hele brede selectie dit seizoen en zou zomaar en cl kunnen spelen en kampioen worden. zelfs met jongens als eiting sinkgraven schuurs en bande in de basis moeten ze meeste wedstrijden kunnen winnen. Dus het word spannend. mocht ajax geen cl halen worden die makkelijk kampioen. met neres en de ligt die weer een jaar verder zijn en aankopen als tadic en labyad kam dat niet mis gaan.

13 juli 2018 om 16:17

Waarom niet...
Natuurlijk is Ajax met al de aankopen die ze al gedaan hebben en mogelijk nog gaan doen de favoriet voor het kampioenschap.

Maar vorig jaar riep iedereen voor de start van de competitie dat Feyenoord alles het beste voor elkaar had en wat PSV liet zien leek nergens op. Het kan nu best andersom zijn.

13 juli 2018 om 08:30

Dit lijkt me weer zo'n reactie die aan het einde van het seizoen door éã©n of andere Voetbalzoner met een beter geheugen dan ik oprakelt om de premature arrogantie van een deel van de Ajacieden te symboliseren. Definitieve knock-out? Je hebt net vier jaar achter de rug zonder prijzen, flapdrol. Zelfs als je dit jaar een succesvol seizoen draait is het eerder een inhaalslag dan een knock-outslag.

13 juli 2018 om 08:42

Nouja, inhaalslag? Ajax wordt de afgelopen jaren steevast tweede. Nee, geen prijzen, maar om dan over een inhaalslag te praten. Feyenoord had de afgelopen jaren een inhaalslag te maken, dat ligt bij Ajax anders.

13 juli 2018 om 09:41

Qua mentaliteit moet er wel een grote inhaalslag gedaan worden ja. De afgelopen jaren zakken ze continu door het ijs als het erom gaat.

13 juli 2018 om 10:04

Onzin, Ajax heeft de afgelopen een prima mentaliteit getoond. Er miste slechts ervaring en jongens die eens volop in de strijd gaan tegen ploegen die met het mes tussen de tanden spelen tegen die Amsterdamse schooljochies. Ervaring is er nu meer dan genoeg met Tagliafico, Tadic en Blind(?). Ik heb er dit seizoen ook weer eens vertrouwen in. Dat was de afgelopen seizoenen niet zo.

13 juli 2018 om 08:34

Haha naarmate het seizoen dichterbij komt, stijgt het sommige Ajacieden weer naar de bol. Zeker kampioenschap,definitieve knock-out, alleenheerschappij ala Bayern: zomaar wat dingen die ik steeds vaker langs zie komen hier de afgelopen tijd. Voorlopg beginnen we allemaal weer op 0 jongens. Daarnaast heeft Ajax al jaren de hoogste begroting maar dat is ook niet terug te zien in de resultaten van de laatste jaren.

13 juli 2018 om 10:29

Oh, beginnen jullie ook weer op 0? En ik maar denken dat ik onze Noord-Hollandse derby nooit meer zou zien

Maar inderdaad, het wordt eens tijd dat een aantal Ajacieden eens realistisch gaat kijken naar het volgende seizoen en in moeten zien dat ze echt niet de gedoodverfde kampioen zijn. De afgelopen vier seizoenen zijn daar wel een voorbeeld van geweest.

13 juli 2018 om 10:44

Inderdaad jammer om te zien. Al zal het vooral hoop zijn in combinatie met optimisme na de komst van Tadic en waarschijnlijk Blind. Realiteitszin lijkt dan wat minder aanwezig.

Dat geneuzel over de laatste jaren en over begroting vind ik overigens een bijna net zo jammerlijk iets. Zo is het bijvoorbeeld erg makkelijk om over de laatste jaren 4 jaar geen prijs te roepen. Pak je echter de laatste 10 jaar dan doet Ajax het toch een stuk beter. Vaak worden periodes gepakt die iemand het beste uitkomt.

De begroting van PSV was 3 jaar geleden hoger dan die van Ajax. Dus die vlieger gaat ook niet op.

13 juli 2018 om 19:27

Als dat maar eens zou kunnen Waagplein!

13 juli 2018 om 09:32

Ik hoop dat Ajax dit jaar kampioen wordt, maar toch twijfel ik wel een beetje. Toen Fey kampioen werd en wij de el finale haalde had Ajax duidelijk ook het beste team/selectie, maar door fouten in het begin (door oa nieuwe trainer) ging het mis. D

13 juli 2018 om 10:11

Nee hoor. Toen was Feyenoord juist het beste team. Daarom werden ze kampioen. Beste selectie maakt geen beste team.

13 juli 2018 om 10:47

Precies. Je kunt wel de beste spelers hebben maar als de sfeer niet goed is bv gaat dat gewoon punten kosten. Bij Feyenoord klopte gewoon alles dat jaar.

13 juli 2018 om 11:32

Feyenoord was het beste team, daardoor werden ze kampioen? En als PSV-doelman Zoet dat ene balletje niet onhandig een millimeter over de doellijn getrokken had tijdens Feyenoord-PSV terwijl de doellijntechnologie toekeek (wat Feyenoord twee punten gekost zou hebben), was Feyenoord dan ook het beste team geweest?

Ik vind het altijd maar makkelijk lullen dat degene die kampioen wordt dat verdiend heeft en per definitie de beste is, er komen namelijk zoveel momentjes van geluk en pech bij kijken (en die strepen echt niet altijd tegen elkaar weg, bij roulette valt het balletje ook wel eens 8x op rij op zwart, laat staan dat het ene geluksmomentje crucialer is dan het andere pechmomentje, zie het moment met Zoet).

Wie de beste is, valt niet objectief te meten door ieder team 34 wedstrijden te laten spelen, maar het is wel de beste meetmethode en het levert wel een leuke competitie op. Feyenoord had een goed jaar en trok aan het langste eind, simpel als dat; Ajax slaagde er over 34 wedstrijden net even minder in om de punten binnen te halen. Ajax verdiende het kampioenschap in ieder geval niet meer dan Feyenoord hoor, daar hoor je me absoluut niet over, maar punten=kwaliteit is wat mij betreft onzin. Ik wil maar aangeven dat er zoveel kleine (in dit geval: een millimeter) factoren in het spel zijn, dat het daar echt niet goed in af te meten valt.
Tot zover dus ook de geldigheid van het hier veelgehoorde argument dat Ajax het jarenlang slecht gedaan heeft omdat ze nu al een aantal jaren op rij geen kampioen geworden zijn. Is dat altijd omdat je slechter bent? Nee. Natuurlijk hadden ze meer moeten afdwingen om het er niet op aan te hoeven laten komen, maar dat is een andere kwestie.

Het is leuk en aardig dat Ajax nu goed boert op financieel vlak en voor Eredivisiebegrippen geweldige transfers weet te realiseren, maar het komt er uiteindelijk op neer dat er straks een team staat dat de punten op het veld afdwingt. Als Peter Bosz nog voor de groep had gestaan, dan had ik daar veel meer vertrouwen in gehad dan nu onder Erik ten Hag - we moeten het allemaal nog maar zien, die man heeft nog véél te bewijzen, en dat zal hij wel moeten gaan doen om ook met een uitstekende selectie kampioen te kunnen worden. Ajax zal in elk geval niet zomaar eventjes het Bayern van Nederland worden, zoals verder naar boven geopperd wordt, maar dit soort deals als met Adidas helpen wel om die kant op te bewegen, en dat is al heel wat.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat PSV en Feyenoord op jaarbasis krijgen voor hun kledingdeals? Hoe groot is het verschil met Ajax eigenlijk?

13 juli 2018 om 12:14

@magnetics scheelt een paar miljoen, niet heel bijzonder volgens mij. Het gaat er bij die sponsordeal meer omdat Adidas bij grote clubs is gestopt met sponsoren omdat ze naar een kleinere groep clubs wilden. En die clubs moesten dan wereldtop zijn qua aanzien in de wereld. Dus vooral in die zin is het knap dat Ajax deze deal te pakken heeft. Daarnaast denk ik, over dat Bayern van nederland-gebeuren, dat dit vooral niet kan doordat Ajax altijd spelers zal verkopen als ze te goed zijn en de concurrentie ook forse bedragen krijgt voor spelers. Wel moet Ajax met deze financiele middelen in de komende jaren een heel stuk dominanter worden in de ED. Nu komt Tadic en hopelijk Blind en binnen een paar jaar zou je Vertonghen en wellicht Suarez terug kunnen halen. Als je dan iets neerzet als club wordt het makkelijker om goede spelers binnen te halen die niet een grote band met Nederland hebben. Als Ajax dat voor elkaar kan krijgen, dan gaat het in de buurt van het Bayern van Nederland komen, want daar kunnen Feyenoord en PSV voorlopig niet aan tippen. Maar als je in de komende jaren weer geen prijzen pakt dan ben je straks 20 miljoen armer en gewoon weer terug bij af.

13 juli 2018 om 15:14

Martijn12, als als als, het scenario met terugkerende spelers kan ook bij andere clubs gebeuren. Realistisch gezien komt een suarez of robben of welke wereldtopper dan ook niet terug.

13 juli 2018 om 09:37

Lekker weer hoor, dit soort reacties aan het begin van het seizoen. En vervolgens klagen dat (fans van) andere ploegen allemaal zo anti-Ajax zijn...

Ajax heeft al tijden meer geld dan de concurrentie. Uiteindelijk heb je er weinig aan als je beste spelers weggekocht worden. Tadic en Blind zijn natuurlijk goede transfers, maar als je Ziyech en De Ligt verliest ga je alsnog in kwaliteit achteruit...

13 juli 2018 om 10:08

@ruudgeels

Je schrijft: "dit wordt wel het jaar waarin de definitieve knock-out gaat worden gegeven door Ajax. De afgelopen 4 jaar bleven ze door enorme krachtsinspanningen van PSV en Feyenoord zonder prijzen maar dat kan niet goed blijven gaan voor die clubs. Ajax verkoopt en haalt spelers voor tientallen miljoenen, sluit geweldige deals over de hele wereld en de inkomsten blijven maar toenemen. Het enige dat PSV kan doen is ook spelers voor heel veel geld verkopen maar dit kunnen ze denk ik niet bijbenen".

In het bericht staat dat de sponsorinkomsten van Ajax minimaal gelijk blijven, terwijl om het scenario dat jij schetst, tot realiteit te maken met tientallen miljoenen per jaar omhoog zou moeten. Ajax verkoopt inderdaad spelers voor heel veel geld, maar dat zijn wel de beste spelers en je hebt je beste spelers nodig om resultaat te boeken en daarmee het scenario dat jij schetst, tot realiteit te maken. De realiteit is dat als PSV wel en Ajax niet de voorronde van de CL zou halen, PSV met een aanzienlijk hogere begroting kan werken dan Ajax. Ajax heeft dit boekjaar, dat op 1 juli is begonnen, nog geen speler verkocht, terwijl Tadic al is aangetrokken en Daley Blind op de nominatie staat om te worden aangetrokken. Als Ajax Zyech dit jaar niet weet te verkopen, stevent de club voor het eerste sinds de machtswisseling af op verlies. En moet om dat te voorkomen, Zyech misschien wel onder de prijs verkopen.

Ajax moet dit jaar wel kampioen worden omdat er naar verwachting volgend jaar een enorme uittocht zal gaan plaats vinden en de club weer helemaal opnieuw zal moeten beginnen. En het moet nog maar worden afgewacht of Ajax in staat zal zijn vervangers e vinden zonder er in kwaliteit op achteruit gegaan. Ik ben ook Ajacied in hart en nieren, maar wel 1 die zijn verstand gebruikt. De club is vier jaar geen kampioen geweest en dan is een beetje bescheidenheid niet meer dan op zijn plaats. Het is volslagen belachelijk om na zo een periode van droogte zo hoog van de toren te blazen en net te doen of de andere topclubs er niet toe doen. En het is bovendien ook helemaal nergens op gebaseerd. Ajax zal zeker sterker worden door de komst van Tadic en Blind (een transfer die nog niet eens is afgerond), maar het is natuurlijk volstrekt belachelijk om net te doen of de club Messi en Ronaldo heeft binnen gehaald. Beide spelers zijn zeer bruikbaar voor iedere eredivisieclub, maar zouden natuurlijk nooit naar Ajax komen als ze de clubs voor het uitzoeken hadden.

Ajax is sterker dan vorig jaar, helemaal als Zyech ook nog eens blijft. Dat Ajax als belangrijkste kampioenskandidaat wordt aangemerkt, is dan ook te begrijpen ook al geeft dat geen enkele garantie voor de daadwerkelijke titel. Maar zelfs als de club de titel grijpt, is de kans groot dat titel niets anders is dan een Pyrrusoverwinning omdat de sleutelspelers massaal worden weggekocht. Het beeld dat jij schept komt dan ook regelrecht uit de Efteling en heeft helemaal niets te maken met de situatie zoals die werkelijk is. Ajax en PSV hebben vergelijkbare begrotingen en zijn gebonden aan dezelfde beperkende begrotingsregels. Ajax zal nooit het Bayern Munchen van NL zolang de begroting niet substantieel omhoog gaat met tientallen miljoen. En aangezien de begroting al jarenlang op minimaal hetzelfde niveau staat, ligt niet voor de hand dat daar op korte termijn verandering in zal komen. Iedereen die zijn onderbuik links laat liggen en met zijn verstand redeneert, weet dat de winst van een club als Ajax uitsluiten moet komen uit de verkoop van spelers. En het zijn uiteraard vooral de meest begaafde spelers die in de belangstelling staan en bij verkoop hoge bedragen opleveren. Terwijl de club die spelers juist hard nodig heeft om de concurrentie te kunnen domineren. Het is dan ook een volslagen belachelijke illusie om net te doen of Ajax door de komst van Blind en Tadic de concurrentie definitief van zich heeft afgeschud, al is het alleen maar vanwege het feit dat de club al alle zeilen moet bijzetten om talenten die amper 18 jaar zijn en/of niet meer dan een handjevol wedstrijden in de Eredivisie achter hunb naam hebben, binnenboord te houden. Een eerste vereiste voor een dergelijke dominantie is dat spelers uit de eigen opleiding de club minimaal tot hun 22e of 23e jaar trouw blijven. Terwijl er eerder sprake is van het tegendeel.

Als Ajax het de komende jaren financieel zou goed blijft doen, kan de club in de nabije toekomst wellicht in eigen beheer een nieuw stadion bouwen, waardoor de begroting substantieel omhoog kan. Dan kan de club de concurrentie wellicht op een onoverbrugbare achterstand zetten, maar zover is het nu nog lang niet. Als Feyenoord een nieuw stadion heeft, kan de club met een vergelijkbare begroting als die van Ajax werken, waardoor de kans groter is dat de concurrentie de komende jaren dichterbij komt dan dat Ajax ervan wegloopt. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om zijn kop in het zand te steken en net te doen of de realiteit niet bestaat. Maar je kan natuurlijk ook de jaarcijfers van Ajax downloaden en bestuderen en je ervan vergewissen hoe Ajax er nu werkelijk financieel voorstaat. Die geven een duidelijk beeld over de gezondheid en de mogelijkheden van de club, waarbij de eerste zeer geruststellend en de tweede uitermate beperkt is. Maar dat kan ook niet anders als net zoveel uitgeeft als er binnen komt en het enige waar je winst op kunt maken, de verkoop van spelers is, terwijl je die spelers juist nodig hebt om resultaten te boeken. Maar das logisch zou Johan Cruijff daarover waarschijnlijk hebben gezegd.

13 juli 2018 om 12:58

Ik denk dat je met het minimale verschil eigenlijk maar weinig kan doen. Pas als we verantwoord en structureel Tadic en Blind etc. kunnen aantrekken, wat eerst nog maar eens in de jaarcijfers bewezen moet worden kun je een gat slaan.

Onze afschrijvingen lopen nu ook flink op en ik heb mijn ernstige twijfels over de toekomst van de opleiding en technische beleid met ten Hag in het Technische Hart. De spelers die nu doorkomen hebben nog het plan Cruijff meegemaakt, wat overigens een teken is dat het werkt, alleen de werkwijze is nu weer helemaal veranderd.

13 juli 2018 om 14:38

@lausho

Je schrijft: "onze afschrijvingen lopen nu ook flink op en ik heb mijn ernstige twijfels over de toekomst van de opleiding en technische beleid met ten Hag in het Technische Hart. De spelers die nu doorkomen hebben nog het plan Cruijff meegemaakt, wat overigens een teken is dat het werkt, alleen de werkwijze is nu weer helemaal veranderd".

Het TH van Ajax was een gedrocht en is daarom volkomen terecht ontmanteld. Er is niet veel meer van over dan een papieren tijger en het dient nog uitsluitend als advies- en overlegorgaan. Wie daar inzit is volstrekt irrelevant omdat de besluitvorming nu voor de volle 100 bij Marc Overmars ligt. En zo hoort het ook omdat die ook de strontkar over zich heen krijgt als het niet naar wens gaat. Aan de opleiding is wat werkwijze niet zoveel veranderd sinds de definitieve ontmanteling van het TH. De voornaamste veranderingen waren daarvoor al tot stand gebracht met het in ere herstellen van de Hoofd Opleidingen en scouting. Die waren vroeger onderdeel van het TH, terwijl het nu weer net als vroeger onafhankelijke functies zijn. Voor de rest is het werk van Cruijff gewoon voortgezet en wordt er nog steeds op individuele basis opgeleid. Het enige verschil is dat het op de Toekomst niet meer krioelt van trainers die afkomstig zijn van andere sporten, maar dat de nadruk weer op het voetballende aspect ligt.

13 juli 2018 om 16:41

Ik merk het.. De kwaliteit van de jeugdopleiding is weer een beetje waar het hoort te zijn, al zijn er nog verbeterpunten. Financieel heeft het Ajax zeer gezond gemaakt, wat de nodige aankopen nu mogelijk maakt.

Het huidige beleid kun je pas over een jaar of 5 echt afrekenen, maar ik mis een concreet en duidelijk plan en heb geen vertrouwen in de mensen die de opleiding nu sturen. En mis ook het plaatje richting het eerste elftal.

Hele punt is nou juist dat je niet de hele stront kar op Overmars moet gooien, je wilt zorgen voor continuiteit, zodat ook beleidsmakers kunnen leren van hun fouten in plaats van steeds met nieuwe beleidsmakers, nieuwe fouten maken. Daarom loopt het nu ook aardig in het technisch beleid, alleen breken ze helaas de opleiding weer af.

Je wilt dat iemand van de opleiding ook mee beslist over wie er in het eerste komen te spelen, anders wordt het iets van, leuk voor erbij. Nee, het is DE levensader van Ajax en DE manier om echt kwaliteit in je elftal te krijgen. Dat zie je aan de Ligt, van de Beek, Frenkie de Jong, Dolberg, Onana etc. De echte toptalenten komen alleen als je ze echt perspectief biedt.

Als je dergelijke spelers naast Tadic nog zou moeten kopen, dan kom je dus financieel totaal niet uit. Werk van Cruijff wordt niet voortgezet, er mist nog zoveel en die mannen van andere sporten waren juist goed.

Het liefst zie ik ze met een revolutionair plan komen om een team op te leiden met alleen twee benige spelers, een heel elftal vol.

13 juli 2018 om 14:31

Niet overdrijven, want ook Ajax moest een enorme krachtsinspanning leveren om bij PSV en Feyenoord in de buurt te blijven. Verder ben ik het wel met je eens.

13 juli 2018 om 15:27

Laat ze eerst maar is kampioen worden.
En 1 mln extra per jaar gaat echt het verschil niet maken...

Ik hoop dat Ajax het nu ook eens kan vertalen naar het veld. De selectie is iig eerder op orde. Ajax heeft de titel naar mijn volledig in eigen hand. Gaan ze weer ruzie maken met iedereen of gaat iedereen dezelfde kant op? Veel misstappen kunnen ze ook weer niet veroorloven, want psv en Feyenoord hebben degelijke selecties die gewoon veel punten gaan halen. Ajax is in principe de beste, maar dat zijn ze wel vaker.

Jammer, voor het shirt wel te verstaan. Die 3 strepen van het merk maken het shirt minder mooi.

13 juli 2018 om 08:34

Stop met het romantiseren !
Ik wou dat mijn cluppie in Arnhem ook gesponsord wordt door Adidas, dan neem ik de 3 strepen wel voor lief....

13 juli 2018 om 08:48

Shirt van jouw club bestaat alleen maar uit strepen, dus snap ook wel dat je die drie strepen dan niet zo erg vind nee...

13 juli 2018 om 13:32

Die 3 strepen op de mouw zouden er al helemaal niet uitzien bij de verticale balken als je het mij vraagt. Vitesse heeft een prima shirt. Echter als er een sponsor met geld komt veranderen ze ook nog de shirt kleur toen met nuon. Dat leek helemaal nergens op.

13 juli 2018 om 09:28

Niet mee eens. Ik vind de strepen aan de zijkant van onder de mouw wel erg fraai. Boven wel minder maar nog steeds vind ik het wel mooi.

Ik vind momenteel dat Feyenoord erg verzwakt is de motor El Amhadi is vertrokken en ook nog gratis Bij Psv idem dito met V Ginkel. Buiten dat vind ik de aankopen van Psv verdedigend erg zwak. Bij Ajax heeft Kluivert de gelederen verlaten wat jammer is. Met Labyad of Tadic heb je uitstekende vervangers. Als Ajax dit team weet samen te houden dus ook Ziyech hebben ze een erg sterke selectie waarmee ze mee doen om de titel. In principe met Blind ermee is Ajax klaar voor de eerste wedstrijd van het seizoen. Overmars heeft zich aan zijn woord gehouden en heeft super werk verricht. Tadic 11 miljoen is een super deal. Vd Sar sluit mooie deals waardoor Ajax financieel versterkt. Mooi om te zien dat ze vaker de portomenee durven trekken. Ook daarop maak je nog winst.

Ziyech 11 miljoen inkoop verkoop 25 a 30 mil?
Neres 11 miljoen inkoop verkoop 25 a 30 schat ik

Kortom een speler die naar Ajax gaat stijgt door de naam alleen al in waarde. Ik heb er vertrouwen in. Afgelopen 4 jaar geen kampioen zeurt iedereen. Ik heb de afgelopen 4 jaar alleen maar positief gezien ondanks geen prijzen.

Financieel ijzersterk.
Inkomsten via sponsors verdubbeld.
Chinese markt inkomsten
Een mooi Jong Ajax in de JP.
Een vrouwenteam van Ajax.

Dit zijn allemaal extra structuele inkomsten die er voor deze 4 jaar nog niet waren.

13 juli 2018 om 08:41

Meedoen om de titel nog wel. Ik zat meer te denken aan de topfavoriet.

13 juli 2018 om 13:21

Ik vind dat 076ray het wel goed verwoorde want anders krijg je weer die opmerking van Arrogant terwijl het best reëel is van wat hij zegt.

13 juli 2018 om 15:31

@076ray

Je schrijft: "ik heb de afgelopen 4 jaar alleen maar positief gezien ondanks geen prijzen. Financieel ijzersterk. Inkomsten via sponsors verdubbeld. Chinese markt inkomsten Een mooi Jong Ajax in de JP. Een vrouwenteam van Ajax. Dit zijn allemaal extra structuele inkomsten die er voor deze 4 jaar nog niet waren".

Ik zou bijna jaloers worden op je optimisme, ware het niet dat die louter is gebaseerd op illusies. In het bericht staat dat Ajax de komende jaren minimaal is verzekerd van dezelfde sponsorinkomsten en daar maak jij voor het gemak maar een verdubbeling van. Die Chinese markt inkomsten bestaan al helemaal niet omdat dat vooralsnog vooral nog investeringen zijn die het eerste rendement nog moeten opbrengen. Vrouwenvoetbal kost de club alleen maar geld en levert de club vooralsnog uitsluitend publicitaire waarde op. De extra structurele inkomsten waar je het over hebt, bestaan in werkelijkheid helemaal niet. In werkelijkheid zijn het vooral de uitgaven die zijn opgelopen.

Ajax heeft een begroting van 80 miljoen en geeft jaarlijks tot 55 miljoen uit aan salarissen, minimaal 10 miljoen aan de opleiding, een kleine 10 miljoen aan stadionhuur en rond de 10 miljoen aan makelaarskosten. Als je die uitgaven bij elkaar optelt (ik heb de afschrijvingskosten nog niet eens meegerekend) dan hoef je bepaald geen wiskundig wonderkind te zijn om tot de conclusie te komen dat de begroting in het gunstigste geval kostendekkend is en dat de verhalen over de financiele overmacht van Ajax tov van de concurrentie nergens anders op zijn gebaseerd dan op illusies. Natuurlijk kun je je kop in het zand steken en dat glashard ontkennen, maar Ajax is een beursgenoteerde onderneming en daarom verplicht de financiele cijfers te openbaren. En iedereen die de moeite neemt om die cijfers te raadplegen, kan zich er van vergewissen dat Ajax door het enorme eigen vermogen weliswaar kerngezond is, maar dat de begroting, het werkkapitaal van een Bvo, de club nauwelijks meer mogelijkheden biedt dan die van Psv. En aangezien Ajax aan dezelfde beperkende begroting spelregels gebonden is als Psv, is de veronderstelde overmacht op niets anders gebaseerd dan op een luchtkasteel. Om die veronderstelling tot een voldongen feit te kunnen promoveren zullen de begroting en inkomsten tientallen miljoen Euros omhoog moeten en aangezien die begroting al jarenlang op hetzelfde niveau zit, ligt het niet voor de hand dat dat snel zal gebeuren.

Leuk bedrag maar dit jaar weer echt slechte shirts. Thuisshirt gewoon een remake van een paar jaar terug met teruggekeerde rode strepen op de mouwen en broekjes, uitshirt lijkt meer een template voor de trainingslijn. "Zelfs" feyenoord heeft een shirt met specifieke details gerelateerd aan de club, dus zal niet liggen aan de lage notering van de competitie waar we in spelen.

13 juli 2018 om 09:04

Heeft Ajax toch ook? Staan bijvoorbeeld drie rode kruizen In de nek. Of je het mooi moet vinden is een tweede, maae dat heeft wel degelijk strekking met de club.

13 juli 2018 om 09:12

Die details staan ook gewoon in het Ajax shirt hoor, bijvoorbeeld met de drie Andreas kruizen.

13 juli 2018 om 12:58

ter toevoeging: ik had t met name over de rode strepen die eigenlijk niet op de witte mouwen horen en de bredere rode baan van de laatste jaren. Met het feyenoord-shirt richtte ik me op het uitshirt, waar ze bvb de ene kant witte strepen hebben en de andere kant rode strepen. Bij ajax is het gewoon een template die ze even hebben ingekleurd.

13 juli 2018 om 13:38

Ik denk dat je dan het shirt van Ajax nog wat beter moet bekijken. Jaa het is deels een template, maar jij hebt het over detail gerelateerd aan de club. Die staan er gewoon in.

13 juli 2018 om 09:30

Ajax heeft juist erg specifieke details in het thuisshirt met het patroon in de rode baan, verwijzend naar de EK shirts van '88..

13 juli 2018 om 12:55

die ek winst heeft op welke wijze te maken met ajax?

Heel blij mee!!
Adidas is een merk dat ademt voetbal!! Geen merk ter wereld heeft de historie zoals Adidas die heeft en aangezien wij een traditionele club zijn hoort Adidas gewoon bij ons! Het geld is ook nog eens zeer goed dus een win win deal!!

Mm ben ik de enige die vind dat Adidas vaak wel mooie shirts maakt? Van dit seizoen vind ik niet echt mooi en ik heb het idee dat er ook weinig moeite in zit, maar die van vorig jaar vind ik wel echt prachtig. Ik vind met strepen aan de zijkant dus het mooist. Had ook wel een beetje gehoopt op Nike en NB is ook niet verkeerd, maar ben toch wel blij dat het weer Adidas is.

Ajax en in mindere mate PSV en Feyenoord komen straks op eenzame hoogte te staan. Met dergelijke inkomsten uit sponsorcontracten en transfers begrijp ik niet zo goed dat men de tv gelden niet wat meer wil verdelen over de overige clubs. Het Nederlandse voetbal is toch alleen maar gebaat bij een competitie met wat meer tegenstand...

Ajax wordt langzamerhand de Manchester City van Nederland, alle middelmatige spelers waar teveel twijfel is of ze het wel halen worden weggestuurd en alleen de grotere talenten blijven over.

Je kan je afvragen of het wel goed is dat het nu zo gaat, maar het is toch ook voor spelers leuker als ze verkocht worden aan een eredivisie club zoals PEC en daar proberen door te breken ipv bij Jong Ajax teren en maar hopen op een kans in het eerste.

Ajax moet ook talenten die het wel kunnen halen maar waar de bezetting nu te groot voor is verhuren aan eredivisie clubs of een gelijkwaardig niveau, bijvoorbeeld Eiting moet nu echt een seizoen gaan spelen op dat niveau en niet meer in Jong Ajax, zo blijven die jongens zich toch sneller en beter ontwikkelen.

13 juli 2018 om 10:50

Heb je wel gezien hoeveel spelers dit jaar van Jong Ajax zijn vertrokken naar oa Zwolle, Utrecht en Vitesse?

13 juli 2018 om 11:27

Ajax heeft juist enorm veel van de B-garde uit Jong Ajax verkocht/verhuurd. Om maar even het lijstje met spelers op te noemen: Cassierra, Boultam, Dekker, de Wit, Sanniez, Leeuwenburgh, Alblas, Dankerlui, Bergsma, Sevastano, Flemming en Zeefuik.

(bijna) allemaal spelers die het niet gaan redden in Ajax 1 en dus zijn verkocht of verhuurd aan grotendeels Eredivisie clubs zoals Pec, AZ, Groningen en Willem II. Zo maakt Ajax weer ruimte voor grotere talenten in Jong Ajax wat een goed iets is.

Dat Eiting overigens nu moet spelen vind ik ook niet geheel waar. Het zou natuurlijk fijn zijn, want ervaring op doen wordt hij alleen maar beter van. Aan de andere kant is hij nog maar 20 jaar. Wij zijn de laatste jaren natuurlijk gewend aan spelers zoals Kluivert en De Ligt die al zeer jong hebben gedebuteerd, maar het is helemaal niet zo gek dat spelers pas rond hun 20/21ste doorbreken.

Daarnaast heb ik veel liever dat Ajax nu eens goede ervaren spelers opsteld zoals Tadic en Blind, dan jonge honden die nog niks hebben bewezen zoals Eiting of Schuurs. Dit zorgt voor routine en een vangnet voor de jongere spelers.

Nou nou wat een klapper. Is dus gewoon verlenging van een al bestaande deal. Leuk hoor, maar de titel deed vermoeden dat ze een nieuwe sponsor hadden voor 10 miljoen per seizoen of iets dergelijks.

13 juli 2018 om 11:23

Het jaarlijkse bedrag wat Ajax ontvangt van de kledingsponsor is hoger dan het bedrag wat Psv en Feyenoord ontvangen van hun hoofdsponsor. Daarnaast heeft Adidas de contracten met AC Milan en Schalke 04 niet verlengd omdat dat geen A-merken meer zijn. Blijkbaar is Ajax dat dus nog wel. Hele goede deal dus.

13 juli 2018 om 11:50

Dat snap ik, een verlenging van een goede deal is altijd goed. Dat Adidas niet met iedereen verlengd is inderdaad een goede nuance.

Echter doel ik op de titel van dit artikel die toch iets meer deed vermoeden en mijn inziens dus in de buurt komt van clickbait.

Als Ajax echt afstand wilt nemen van de concurrentie moeten ze het hele stadion in eigen beheer nemen. En het salarishuis opschroeven zodat er betere spelers kunnen worden gehaald.

13 juli 2018 om 14:35

Heb je enig idee hoeveel dat kost? Als je het salarishuis opschroeft, wordt het gemiddelde salaris ook veel hoger. Bij contractonderhandelingen willen goed presterende talenten ook ineens hetzelfde verdienen. Verder is de Arena heel erg duur. Het stadion kost 117 miljoen euro.

13 juli 2018 om 14:55

Het kost natuurlijk heel veel geld maar gaat ook weer heel veel geld opleveren. Ajax is nu een aardige financiële buffer aan het opbouwen waarmee deze zaken voor elkaar kunnen worden gekregen. Misschien zou het in fases moeten gebeuren maar dat zou ook prima zijn. Bijvoorbeeld elk jaar 10% meer aandeel krijgen in het eigen stadion. Als ze dan ook nog van de beurs af gaan dan profiteren ze optimaal van alle financiële mogelijkheden die er zijn met de club. Alle inkomsten zijn dan voor de club zelf, spelers worden gemiddeld gezien voor nog hogere bedragen verkocht, de sponsorinkomsten zijn hoog, enzovoorts. Het zal aanvoelen alsof Ajax elk jaar de jackpot aan het winnen is.

13 juli 2018 om 15:58

Het in eigenbeheer nemen van de het stadion levert niet veel op. De Arena maakte de afgelopen 2 jaar 7 ton en 1,4 mln winst. De volledige huur die Ajax betaald gaat dus op aan het openhouden en onderhoud van het stadion.

Om nou 100 mln, of meer, te betalen om per jaar 1 mln extra over te houden lijkt me niet heel zinvol.

13 juli 2018 om 16:45

@mattereazzi

Je schrijft: "als ze dan ook nog van de beurs af gaan dan profiteren ze optimaal van alle financiã£â«le mogelijkheden die er zijn met de club. Alle inkomsten zijn dan voor de club zelf, spelers worden gemiddeld gezien voor nog hogere bedragen verkocht, de sponsorinkomsten zijn hoog, enzovoorts. Het zal aanvoelen alsof Ajax elk jaar de jackpot aan het winnen is".

Complete onzin. Ajax heeft slechts 2 keer dividend uitgekeerd en aangezien de club 70 van de aandelen heeft, komt ook 70 van die dividend rechtstreeks in de clubkas terecht. Een sigaar uit eigen doos dus. Omdat de club slechts bij uitzondering dividend uitkeert, komen alle inkomsten nu ook al volledig op de eigen bankrekening en dus levert een beursexit helemaal niets op, terwijl die naar verluid minimaal 60 miljoen zal geen kosten. Als Ajax het stadion koopt, draait het ook voor de exploitatiekosten op en aangezien de winst van de Arena jaarlijks nauwelijks een miljoen bedraagt, moet je daar vooralsnog ook geen wereldwonderen van verwachten. Omdat Ajax een mediabedrijf als hoofdsponsor heeft, zou de club ism Ziggo het stadion op termijn wellicht op een rendabelere manier kunnen exploiteren door bijv. zelf concerten te organiseren waardoor de volledige opbrengsten van tickets, merchandising, horeca e.d., die nu in de zakken van de organisators van de concerten terecht komen, dan ten goede zouden komen aan de exploitatie van het stadion. Maar of en hoeveel rendement dat meer oplevert, moet nog worden afgewacht. Veel Ajax supporters lijken inderdaad de illusie te hebben dat Ajax ieder jaar de jackpot wint, maar als je de jaarcijfers er op naslaat, geven die een totaal ander beeld. Ajax heeft de laatste jaren financieel goed geboerd, maar heeft daarvoor wel de beste spelers moeten afstaan, waardoor de sportieve winst in schril contrast staat tot de sportieve. Terwijl Ajax in eerste plaats tocht een voetbalclub is waardoor de sportieve resultaten voorop zouden moeten staan.

13 juli 2018 om 17:25

Dan moet Ajax het stadion inderdaad op een rendabelere manier exploiteren om meer inkomsten te genereren.

13 juli 2018 om 18:21

Als dat een mogelijkheid was, hadden ze dat al wel gedaan. Zo veel winst krijg je nou ook weer niet uit een stadion als Nederlandse club. Het kost namelijk ook heel veel geld.

13 juli 2018 om 16:46

Ze hebben al flinke delen gekocht. Je kunt niet zomaar je kosten omhoog gooien zonder dat er iets tegenover staat. Oftewel je moet eerst kosten drukken of inkomsten verhogen, zoals met sponsordeals.

Waar ik wel iets voor voel is om grote transfers zoals Sanchez meer te spreiden, laat Tottenham voor 4 jaar 10 miljoen overmaken. Dan wordt het een soort van enorme sponsordeal en kun je wat meer risico nemen in je salarispost en het in je begroting opnemen.

Veel geld? Zeker. Mooie, exclusieve shirts? Absoluut niet. Maar de tijden dat er niet voor geld werd gekozen, zijn definitief voorbij vrees ik.

Want zijn hop mensen min over Umbro je kan beter 70% voor het merk Adidas betalen en dan betaal je ook nog mee aan de goed betaalde spelers
Want Adidas is niet gek,, de supporters betalen wel mee

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren