Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Verdedigen is een kunst, dat lijkt iedereen vergeten’

Laatste update:

Diego Simeone heeft de laatste jaren fantastisch gepresteerd met Atlético Madrid en slaagde er onder meer in de club kampioen te maken en naar de Champions League-finale te loodsen. El Cholo heeft veel fans, maar er zijn ook critici die niets met hem hebben. Of beter gezegd: met de manier waarop hij zijn team laat voetballen. Sam Allardyce snapt dat niet.

/

“Als Simeone bij ons in Engeland zou werken, zouden we zeggen ‘hij verdedigt te veel’. Maar verdedigen is een kunst, hè? Dat lijkt iedereen vergeten. Het is gewoon kunst om aan te voelen waar gevaar dreigt en crosspasses te blokken. Je teen ertussen stoppen zonder een overtreding te maken. En Atlético is daar heel, heel goed in geworden”, vindt Allardyce. Hij zegt dat iedereen bij de Madrilenen erin betrokken wordt.

“Je ziet Fernando Torres gewoon in zijn eigen zestien meeverdedigen. Dat zag je ‘m nooit doen bij Liverpool of Chelsea. Dat laat zien hoe goed de trainer is en daarom zijn ze ook zo succesvol. Omdat ze minder tegendoelpunten krijgen dan wie dan ook en er maar eentje nodig hebben om te winnen”, aldus Big Sam bij de BBC. “Iedereen kan dan zeggen ‘dat is niet vermakelijk’, maar iedereen prijst Simeone ondertussen om zijn geweldige tactieken.”

Ben jij fan van Diego Simeone en zijn tactiek?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Onzin. Verdedigen is het aller makkelijkste van het voetbal

28 april 2016 om 21:04

Daarom zijn er ook zoveel goede verdedigers, omdat het zo makkelijk is.

28 april 2016 om 21:09

dat vind ik meevallen. Vond dat er vroeger veel betere verdedigers waren dan nu. Ik vind eigenlijk dat er amper wereldklasse verdedigers zijn op het moment. Zou er geen 5 kunnen opnoemen. Er zijn er niet echt die zo goed zijn als Terry, Ferdinand in hun prime. Thuram, Desailly, Maldini, Nesta, Puyol...

28 april 2016 om 21:15

Sarcastisch denk ik.

28 april 2016 om 21:24

Haha mja, waarschijnlijk heb je gelijk Ajaxcunian :D

28 april 2016 om 21:32

Dat je een Terry in dat rijtje zet zeg. Die gozer hoort toch niet tussen die andere jongens. Chelsea heeft nooit met ruimte in hun rug gespeeld. Dan is t 100x makkelijker dan t bijvoorbeeld voor Puyol was.

28 april 2016 om 22:23

Inderdaad, ferdinand had nog snelheid en meer inzicht dan terry.

29 april 2016 om 10:14

Onder Andre Villas Boas speelde Chelsea met een hoge lijn. Verdediging was net gatenkaas.

28 april 2016 om 21:05

De machine van Simeone kan echt heel goed verdedigen. Maar wanneer zij op achterstand komen worden ze denk ik wel uit elkaar gespeeld. Bij een voorsprong zijn ze dodelijk

28 april 2016 om 21:05

Leuke provocerende opmerking, geef er dan eens een paar redenen voor want ik ben nu wel benieuwd!

28 april 2016 om 21:07

Toch zijn sommige teams er beter in dan anderen.
Wat hun resultaat ook weer beïnvloedt

28 april 2016 om 21:19

Onzin. (sowieso omdat je niet eens met argumenten komt).
Verdedigen is juist moeilijker (!) en ik kan je simpel uitleggen waarom:
Een verdediger heeft de bal meestal niet, en kan daardoor vaak niet zelf bepalen waar die heen moet gaan.
Een verdediger moet zeer goed kunnen anticiperen en gefocused zijn.
Een verdediger is ook degene die een fout kan maken (overtreding) , een aanvaller ook maar aanvallende fouten zie je natuurlijk logisch ook veel minder.
Een verdediger krijgt vaak ook alle zooi over zich heen als er eens een goal in gaat.

Verder vind ik het goed gezegd door deze meneer.
Ik zeg het namelijk vaak genoeg ook , verdedigen is ook een kunst en is en hoort gewoon ook bij voetbal, maar mensen doen of alleen aanvallen bij het spel hoort.

Het is zeer knap wat Atletico doet , wie dat niet inziet heeft imo geen verstand van voetbal.
Bedenk bijvoorbeeld ook dat het niet sinds nu is.
Ik weet zeker dat geen enkele ploeg in Europa het leuk zal vinden als ze tegen hun geloot worden. En dat komt omdat men weet dat er dan werk aan de winkel is.
Ze maken het elke (top) ploeg lastig.

Ik zelf vind het ook niet mooi als in wauw, maar het is iets dat je maar net moet kunnen en het is niet aan veel clubs besteed.
In NL is er maar 1 ploeg sinds ik voetbal volg die dit een beetje snapt en kan en dat is Psv.

En over psv gesproken, ik durf te wedden dat als psv op deze manier de finale haalde dat men (het overgrote deel) hier op vz en in nl media geheel anders zou praten.

28 april 2016 om 22:10

Verdedigen is naar mijn mening het beste aspect in voetbal. Ik las pas een stukje op Voetbalzone dat Gudelj het stoppen van een aanval net zo'n goed gevoel geven als het opzetten ervan. Aanvallers scoren veel, zijn veel in de media maar ik durf te wedden dat bijv een Aguero net zo goed is op zijn positie als een Boateng op zijn positie. Toch komen verdedigers (relatief) weinig in het nieuws. Een goed team is gebaseerd op een sterke verdediging, maar tegenwoordig besteedt men liever 40-50 miljoen aan een aanvaller die amper zal spelen dan 40-50 miljoen voor topverdedigers.

28 april 2016 om 22:52

@duke mooi betoog en ook ik vindt verdedigen een kunst. Alleen vergeet je een belangrijk argument van aanval dat mi alle verdedigende argumenten overtreft: aanvallen is creëeren en iets creëeren is moeilijker dan daar op anticiperen. Kijk maar eens naar goederen...

28 april 2016 om 22:57

En een verdediger maakt nu juist een overtreding omdat hij niet goed anticipeerde. Dat is dus juist een voordeel van de verdediger. Zwart wit gezien dus eigenlijk valsspelen.

28 april 2016 om 23:11

Maar als diegene iets creeert en het word lam gelegd wat is dan de kunst?!
Dan heeft die gene (die aanvallende) net zo goed iets fouts gedaan toch?

Het hangt sws beide van mekaar af. Dat is eigenlijk voornamelijk wat ik probeer te zeggen.
Ikzelf ben ook niet "fan " van hoe ze spelen maar men kan niet ontkennen dat ze het knap doen.
Dus om te zegge dat verdedigen makkelijkste is is nonsense.als dat zo was zouden ploegen als bayern juist geen moeite moeten hebben met het spel , als het zo easy is :s
En de "creeerder 'had dan ook gewoon origineler moeten wezen.
Feit is dat veel ploegen geen antw hebben op dat type spel maar hun hebben vaak wel een antwoord.

De club die beide het best beheer(s)t (zowel aanval als defence) die zal overwinnen, tenzij geluk tegen zit.
De bal blijft rond.

29 april 2016 om 08:28

Je kan het ook anders bekijken.
Wanneer een verdediger een overtreding maakt, wordt hij daarvoor gestraft dmv een kaart, een vrijetrap, of in het ergste geval zelfs een penalty. Op deze manier leg je teveel druk op je eigen team en benadeel je dus je team. Zodra er een fout gemaakt wordt, klein of groot heeft dat simpelweg gewoon effect op je team op mentaal aspect. Vertrouwen hebben in je maatjes dat zij hun taken tot in de (zover mogelijk) perfectie uitvoeren is o zo belangrijk om de resultaten te behalen, in dit geval dus Athletico.

29 april 2016 om 10:46

Wat een gelul in de ruimte. Hoe erg 'verdedigen een kunst is' ook een kunst is, het blijft niet meer dan noodzakelijk kwaad. Om te winnen moet je scoren, dat blijft de essentie van het spelletje.

Velen houden gewoon van het underdogprincipe, vandaar de Atletico-hype.

Ik heb in elk geval elke keer spijt als ik ga zitten voor een potje waar Atleti in meespeelt.

Tegenwoordig moet iedereen net als Barcelona spelen anders is het geen voetbal.

28 april 2016 om 21:05

/benzema08 inderdaad, ieder zn eigen stijl

28 april 2016 om 21:06

Klopt, irriteer me daar mateloos aan. Ik vind het fantastisch om Atletico te zien spelen. Vooral als ik een wedstrijd van Feyenoord met al dat geklungel heb gezien.

28 april 2016 om 21:14

Helemaal niet? De kijkers willen gewoon aanvallend en snel voetbal zien. Dat is ook wat Atletico verweten word.

28 april 2016 om 21:36

Er zijn ook zat mensen die houden van verdedigend voetbal, kortom ieder zijn eigen smaak.

28 april 2016 om 22:07

Atletico speelt verdedigend, maar ze verdedigen niet alleen. Ze kunnen fantastisch opbouwen en als ze de bal afpakken kunnen ze ineens met mooi snel voetbal een doelpunt forceren.

29 april 2016 om 00:12

Toch zit het stadion van atletico aardig vaak vol

29 april 2016 om 00:16

Gelukkig heeft een ieder zn eigen smaak, anders zouden een hele hoop competities verwaarloosd worden.

Ik zei gisteren nog na de wedstrijd. Tweede helft van Atletico leek verdomd veel op Chelsea onder Mourinho. Ik ben er persoonlijk geen fan van. Maar niemand kan ontkennen dat het niet succesvol was. Met jongens als Griezmann en Torres heb je werkers en snelle spelers voor de counter.

Al vond ik het wel jammer dat het niveau wederom niet heel hoog lag. Zo stond de verdediging niet als een huis bij atleti, maar hadden ze geluk dat Bayern totaal niet scherp was voor het doel.

Ik ben fan van El Cholo, maar het is logisch dat Big Sam dit zegt want hij speelt vaak ook heel verdedigend en heeft bijvoorbeeld ook vaak Mourinho verdedigt in de pers wat betreft zijn tactiek.

Zo verdedigend vond ik Atletico trouwens niet tegen Bayern. Simeone weet gewoon heel goed hoe hij zijn spelers laat opstellen als ze geen balbezit hebben. Een Luis Felipe was bijvoorbeeld overal op het veld te vinden dus ze pakken moeiteloos elkaars positie op.

Ik ben tegen dat anti laffe voetbal en zeker als je materiaal hebt om aanvallend voetbal te spelen

28 april 2016 om 21:12

Haha, steek je hoofd in een mijn. Zeker geen slechte spelers maar toch echt minder dan barca of real. Alle lof voor deze trainer.

28 april 2016 om 21:50

Weet je?
En wat ik nu ga zeggen dat doen mensen te weinig in het leven.
Draai het eens om.
Als..het laf is? Waarom vind de tegenpartij geen manier het te doorbreken?

Is dat niet evengoed "laf" dan?
Het betreft een contact sport en vraag elke ploeg (van welke sport dan ook) wat die wilt , en het antwoord is: winnen.

28 april 2016 om 22:48

Hoezo is het moeilijk?
Je doet ef een tweetje geeft panna etc gekke dingen je bent er langs.
Het kan wel degelijk ! Het probleem is dat de clubs er niet zo goed tegen opgewassen zijn.
Net zoals vele niet opgewassen zijn tegen bijv Barca of bayern of Real .

Klopt, verdedigen is ook een kunst. Het is alleen geen reed aan om naar te kijken als neutrale kijker.

28 april 2016 om 21:24

Mooi ik denk ook dat Cholo niet wacht op succes sporters.
Atletico gaat de finale weer halen en dan is het niet belangrijk of ze dat met mooi of slecht voetbal hebben geflikt.

28 april 2016 om 21:41

Het verdedigende spel is tot daar aan toe, maar het zuigen, zeuren en op een nare manier tijdrekken maakt het extra vervelend om naar te kijken. Ook denk ik dat je met dit spelersmateriaal wel wat beters op de mat kan leggen.

28 april 2016 om 21:49

Materiaal is niet top wel goed maar niet hetzelfde als Real, Barca en Bayern.
Vergeet niet Atletico moet het doen met Torres iemand die na zijn Liverpool periode overal mislukt is zelfs bij Milan..
En dan heb je nog Saul een talent van Real die daar geen potten kon breken..
Eigenlijk op Griezman,Godine en Koke na zijn er geen top spelers.

28 april 2016 om 22:09

@ lacazette, jij verwoordt mijn gedachte. Natuurlijk is het razend knap zo te verdedigen, echter zitten ( denk ik ) de meeste neutrale toeschouwers niet te wachten op een defensieve ploeg die alleen maar tegen wilt houden. Als elk topteam zo zou spelen kelderen de kijkcijfers bij de cl in een rap tempo voorspel ik ( kom maar op met de glazen bol grappen ).

Wat ik ook apart vind is dat je liefhebbers van la liga bijna nooit hoort over het wangedrag van de Spaanse topclubs. Zeker in onderlinge wedstrijden gaat het nauwelijks meer over voetbal, en wordt er om de haverklap geprovoceerd, om kaarten gevraagd, doodschoppen uitgedeeld en bizar veel tijd gerekt.

Er is helemaal niks met wat meer controle en dus wat verdedigender spelen. Simeone heeft echter een overtreffende trap te pakken waar verdedigend voetbal samen gaat met zeuren, zeiken, vallen, naaien en aanstellen van de bovenste plank en waar hij vertikt om vooruit te denken als dat wel kan.

Vind het persoonlijk heerlijk om naar een sterk verdedigende ploeg te kijken. Met mooie counters. Vind ik leuker dan eindeloos getik.

1 jaar voordat Cholo begon als trainer bij Atletico stond Atletico helemaal onder aan in Spanje.
Ze hadden schulden en het grote arbeidersploeg van Madrid zou zelfs mischien degraderen.

Cholo komt en ze winnen de uefa cup,spelen structureel mee met de Spaanse top en in de Cl zijn ze een waardige concurrent voor de top 3 clubs.
Tegenwoordig hebben ze niks te klagen over geld maar de filosofie van Cholo is werken voor je team en de beuk er in zo was Cholo ook als speler.
Je hoeft er niet van te genieten maar je kan er wel respect voor hebben.
Ze komen nog verder van huis dan een Ajax of PSV.
Ze zullen nu waarschijnlijk weer de CL finale halen en dat door de filosofie van Cholo.
Respect!

Atletico is echt geen Chelsea. De Spanjaarden sparen gewoon hun krachten. Ze spelen twee stijlen: een paar minuten flink druk vooruit zetten en de tegenstander onder druk zetten en ook erg goed combineren op de helft van de tegenstander, en het defensieve spel om de 0 te houden. Beide facetten beheersen ze uitstekend en dat maakt Atletico zo goed. Net als de tegenstander verslapt omdat ze gedemotiveerd raken door Atletico's defensie, kan Atletico ineens gaan pressen en kansen krijgen op meer. Een combinatie van een defensieve ploeg met een vechtploeg en met een technische ploeg. Complimenten.

Verdedigen is niet heel moeilijk. De kunst is om goed te kunnen verdedigen, en alsnog te kunnen scoren. Ja met Griezmann en Torres zit je wel goed.

1 van de redenen dat Atletico weinig balbezit heeft is dat men bij omschakeling heel snel vooruit gaat en risico's legt in de passing met grotere kans op balverlies (waarna de hele ploeg zich terug trekt).

Bij clubs als Barca en in mindere mate Bayern is balbezit heilig. Liever 5x nutteloos breed dan een lange pass naar voren.

Je ziet veel mensen dit Atletico verafschuwen vanwege de verdedigende tactiek, en ze vergelijken met het verdedigende Chelsea van destijds

Verschil met Atletico van nu en dat Chelsea van toen is dat Atletico tenminste nog wel de intentie heeft om er af en toe aanvallend uit te komen en het voetballend op te lossen, en dat dit nog lukt ook. Ondanks dat ze uiteraard veel verdedigen (maar wat wil je tegen balbezit teams als Bayern en Barcelona) hebben ze nog wel bepaalde mechanismen/strategieën als ze kunnen aanvallen/omschakelen.
Dat vind ik het mooie van het huidige Atletico.
Chelsea had dat absoluut niet, die bleven met z'n allen achterin hangen en rosten alles weg zonder ook maar aan aanvallen te denken.

29 april 2016 om 11:47

Niet mee eens. Atletico speelt exact hetzelfde maar dan met meer spirit.

Daar gaan we weer... In de hoogdagen van boring Chelsea was het ook een kunst, dat verdedigen.

Wel, ik vind iets trachten te creëeren, iets uit het niets scheppen nog altijd veel moeilijker dan tegenhouden wat eigenlijk de essentie van verdeidgen is.

Die goal van Atletico... Het is toch daarvoor dat ik een match bekijk, dat een Godin of een Luis meesters zijn in het beletten dat een tegenstander aan voetballen toekomt, het begeestert me veel minder. Het ganse spel van Atletico is er op gericht dat een tegenstander zelf vooral niks moois kan brengen en dat blijkt ook uit hun resultaten, de 1-0 zeges zijn legio.

Niks mis mee (alhoewel), je boekt er resultaat mee maar als liefhebber, ik zie toch echt liever een Iniesta iets mee een bal doen.

Nee, aanvallen is een kunst. Verdedigen kunnen er meer dan aanvallen.

29 april 2016 om 01:41

Dit ja.

Verdedigen en counteren hebben 95% van alle teams in de geschiedenis van het voetbal gedaan. Verdedigen is voor de gewone man. Aanvallen is voor de kunstenaars.

29 april 2016 om 15:06

Aanvallen en verdedigen zijn allebei een kunst.

Atletico is toch 1 van de best verdedigende ploegen die er zijn. Ben het eens met Simeone. Zij die zeggen dat verdedigen het makkelijkst is mogen het zelf eens gaan voordoen.

28 april 2016 om 22:50

Ik denk dat iedereen het hier wel mee eens is dat verdedigen een kunst is. Maar je verdedigt pas als je de bal kwijt bent. Je komt niet het veld op zovan nou hier hebbie de bal wij gaan lekker een potje verdedigen. Dat is wat atletico toch wel doet bij een voorsprong. Dat is hopen op een zege en niet de zege eigen maken d.m.v. meer goals. Ieder zn mening maar ik vind het niet leuk om naar te kijken.

Trouwens het gaat om het collectief verdedigen en niet om een individu. Idd er zijn meer verdedigers dan aanvallers maar, in groep verdedigen moet je toch kunnen hoor en dat is een kunst.

Karel appel is ook kunst, maar daar ga ik ook niet naar kijken. Het kan nog zo knap zijn, t is niet waarvoor ik naar t stadion kom

Atletico verdedigt niet alleen, ze spelen ook anti-voetbal. Zoals mensen aan de oren pieken, bal in t veld gooien bij een aanval van de tegenstander of smerige overtredingen ... Mensen vinden dat slim? Ik vind het als voetballiefhebber walgelijk .. Niks met die ploeg ... Dan liever liverpool ... Knokken zonder vies te zijn .. Of dortmund ...

Wie zie je liever vechten? Manny Pacquio of Floyd Mayweather? Want Atletico is Floyd en Bayern is Manny. Floyd wint misschien wedstrijd door extreem goede verdediging en counters, maar ik kan er onmogelijk naar kijken.

29 april 2016 om 11:45

Dit dus. Sinds wanneer hemelen we verdedigend voetbal op en als chelsea het speelt haten we erop.

Waarom haten we met ze allen op chelsea en mourinho als hij verdedigend speelt en niet op atletico. Ik heb respect voor atletico maar de manier waarop ze spelen vind ik om te kotsen. Maargoed tegenwoordig is het hip om te haten op aanvallend voetbal en barcelona dus verbaasd me niks.

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren