Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Praag: ‘Een complot, we zijn in de maling genomen’

Laatste update:

Prins Ali bin-Al Hussein kreeg bij de presidentsverkiezingen van de FIFA de steun van slechts 73 voetbalbonden en trok zich na de eerste stemronde terug. De Jordaniër had op veel meer stemmen gerekend en Michael van Praag, die zich terugtrok om te helpen zittend voorzitter Joseph Blatter ten val te brengen, vermoedt een complot.

/

“Alleen bij het UEFA-congres mochten we ons programma presenteren. Elders niet. Daar zag ik een complot in. In de wandelgangen van de congressen mochten we lobbyen, maar de bonden op het congres toespreken werd nergens toegestaan. Prins Ali is vreselijk in de maling genomen. Hij dacht buiten Europa en Zuid-Amerika 60 tot 68 stemmen binnengehaald te hebben. Er moet iets zijn gebeurd”, zegt de voorzitter van de KNVB in een interview met De Telegraaf.

“Het beschermen van hun exclusieve lifestyle met mooie reisjes, businessclass-tickets, vijfsterrenhotels en de beste tickets voor de grootste voetbalwedstrijden, iets anders kan ik niet bedenken waarom zoveel landen nog op Blatter hebben gestemd. De meeste bestuurders zitten er voor zichzelf en niet voor het voetbal. Uiteindelijk wil je blijkbaar geen verandering. Bekijk het dan maar”, gaat Van Praag verder. Hij vindt het ook opvallend dat juist Frankrijk, het land van UEFA-baas Michel Platini, voor Blatter stemde: “Ronduit schokkend, dan ben je klaar met je goede bedoelingen.”

/

Niet alleen Frankrijk, maar ook landen als IJsland en Spanje gaven hun stem aan Blatter. Dat meldt De Volkskrant maandagmorgen. Volgens verschillende media heeft ook Wolfgang Niersbach, de voorzitter van de Duitse voetbalbond, na het krijgen van een telefoontje van Franz Beckenbauer toch nog op de Zwitser gestemd. Dat is echter niet bevestigd. Uit protest uit de FIFA stappen is overigens geen optie voor Nederland, zo vertelde Van Praag zaterdagavond bij EenVandaag: "Dan kan Oranje niet meer voetballen, kunnen Nederlandse clubs niet meer meedoen aan de Champions League en Europa League. Dan kun je alleen nog maar in Nederland een soort wilde competitie doen."

'Michael van Praag had zich niet moeten terugtrekken'

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Kortom, zoals we allemaal wisten blijft Blatter gewoon zitten waar die zit en neemt Platini over 4 jaar het roer over. En de Uefa gaat verder ook niks meer ondernemen en het protest waait als een nachtkaars uit.

Je zult met meer moeten komen om Blatter en zijn corrupte huis omver te stoten.

1 juni 2015 om 09:13

True, er is niets mogelijk. Het is niet mogelijk, om Sepp van zijn troon te stoten. Over 4 jaar hebben we het wk in Rusland achter de rug en dan komt Platini, die zal het wk in Qater door laten gaan denk ik, helaas.

1 juni 2015 om 09:18

Zullen we eerst maar de Uefa veranderen voordat we naar anderen gaan verwijzen

1 juni 2015 om 09:37

Er is wel wat mogelijk. Alleen niemand heeft de ballen iets te veranderen. Iedereen is bezig met geld verdienen (logisch). Ik ga dat hele pokke-WK boycotten. Zeker die in Qatar. Zit je naar een stadion te kijken waar mensen voor doodgegaan zijn, omdat een stel gieren te laf was om er iets aan te doen. Blatter sluit zn ogen voor betere arbeidsomstandigheden voor die gasten. Bah!

1 juni 2015 om 09:45

Platini wordt niet de opvolger van Blatter. Herr Sepp heeft achter de schermen zijn opvolger al klaar staan. Volgens verschillende bronnen (het zat ook in de NOS docu over Blatter) gaat het om Sjeik Al-Sabah uit Koeweit, nu nog lid van het IOC

1 juni 2015 om 09:56

@feye88, ik snap die struggle, maar het lijkt me toch niet heel zinvol. Niet alleen omdat alles wat je om je heen ziet ongeveer wel levens heeft gekost, niet in de laatste plaats de schoenen die men draagt bijvoorbeeld, maar ook omdat je jezelf in potentie aardig wat mooie voetbalmomenten zult onthouden. Als sportliefhebber hoef je jezelf dat niet aan te doen toch?

1 juni 2015 om 10:05

als van praag een man was geweest zou hij gewoon mee doen in de race makkelijk prate achteraf blatter is the man woehuuu iedereen weet zonder hem geen fifa !!

1 juni 2015 om 10:07

Ik hoef niet zo nodig hoor. Ben dit hypocriete gedoe wel zat. Ik kijk wel naar Feyenoord en hou het daarbij. Ik ga niet profiteren van die idioterie

1 juni 2015 om 10:08

Het zal me niet verbazen als hij nog een 6de termijn eraan vastplakt. Over 4 jaar is hij 83, en ik denk dat zijn projecten dan nog niet af zijn. Of hij moet het lichamelijk/geestelijk niet meer aankunnen.

1 juni 2015 om 10:08

Praag nam afstand zodat er maar 1 tegenstander was van Blatter. Anders nam hij stemmen van de sjeik af.

1 juni 2015 om 18:52

ja als feyenoord fan hoe je je internationaal geen zorgen te maken, maar dat zou toch leuker zijn als ze wel Europees zouden spelen

1 juni 2015 om 09:17

Enige waar we op kunnen hopen is dat de opgepakte mannen uit de school klappen in ruil voor strafvermindering en daarmee Sepp kunnen pakken die op zijn beurt strafvermindering kan krijgen als hij zoveel mogelijk anderen opgeeft. Daarna moeten uiteraard nieuwe verkiezingen gehouden worden. Dat is de enige mogelijkheid

1 juni 2015 om 09:25

dit klinkt heel qru, maar gewoon de druk opvoeren van de fbi, blatter denk om je hart . ik wens natuurlijk niemand de dood in maar hiermee bedoel ik, dit gaat niet vrijwillig eindigen. daarnaast zal dan de hele fifa opgeschoont worden. wat ik me echt afvraag is waarom er zoveel zakenlui die niks met voetbal te maken hebben de fifa regeren?

1 juni 2015 om 09:33

geloof maar dat die blatter ook zo slim is dat het heel moeilijk zal zijn om hem te pakken op zaken die bewezen kunnen worden...het zou zo mooi zijn wanneer dit wel lukt

ook is hij slim genoeg geweest om zelf niet op qatar te stemmen, hij wist van te voren al dat qatar zeker zou winnen

1 juni 2015 om 09:41

Je slaat de spijker op z'n kop. Van Praag zegt het al, die bestuurders zitten er voor zichzelf. Dus die zijn er door vriendjespolitiek binnengekomen. Ik heb het idee dat de rest van de wereld dat normaal vindt. Men lijkt mensen met veel geld en veel status onaantastbaar te vinden, waardoor dit toegelaten wordt. In Nederland weet iedereen dat mensen met veel geld en status juist heel gevoelig zijn voor publieke zaken. De controle is hier zo groot, waardoor we deze gang van zaken niet gewend zijn.

Ik vind dan ook dat de schuld van de huidige corrupte gang van zaken bij de Europese bonden ligt. Die treden niet op en laten het gebeuren. Als Knvb zijn we te klein, dus we kunnen er toch niets aan veranderen. Om die reden vind ik het ook helemaal niet erg dat er nu miljarden in de zakken van corrupte bestuurders vallen. Als Knvb moet je nu lekker een passieve houding aan gaan nemen, je nergens meer voor inzetten, alleen nog blijven profiteren van CL deelname en de Ek's en Wk's. Laat het voetbalwereldje zichzelf verzieken. Stem gewoon op de meest corrupte bestuurder die zich kandidaat stelt en geef het verder maar gewoon op. We hebben het bewijs gezien dat de voetbalwereld niet wil veranderen, vechter voor een verloren strijd heeft geen zin.

1 juni 2015 om 10:54

Hahaha waar leef jij? In Nederland heb je net zoveel corruptie en dat wordt ook allemaal mooi gedekt. Zie de banken, zie de politiek. Zie het OM die van alles in de doofpot steekt. Nederland s niet zo heilig als je denkt. Het feit dat er controle is, is maar schijn.

1 juni 2015 om 22:54

Ik vrees dat je gelijk hebt amstermoro. Zelfde context, andere invulling. Genoeg zaken die het daglicht niet kunnen verdragen hier in NL

1 juni 2015 om 09:44

Ik hoop nog altijd dat de FBI alles boven tafel krijgt. Ik ga ervan uit dat ze nu nog maar slechts een deel hebben...
Wanneer steekpenningen en onderhandse afspraken echt hard kunnen worden gemaakt, dan voorzie ik alsnog een herstructurering binnen de fifa.

1 juni 2015 om 10:15

Eens. Ik moet ook zeggen dat ik hier heel erg op hoop. Ben niet overtuigd dat het gaat gebeuren. Maar iemand moet Blatter van zijn troon stoten. Als het de fbi niet lukt, lukt het niemand, behalve magere Hein

1 juni 2015 om 10:24

Magere Hein is op zijn leeftijd natuurlijk ook niet ondenkbaar

1 juni 2015 om 10:44

Wel zwak dat wij het hier moeten hebben van de Fbi. Stap er gewoon uit, ga niet naar die wk's. Er zijn genoeg ethische redenen omdat te doen. Er zullen meerdere landen zijn die dan volgen, speel een toernooi met hen en laat de Fifa in de stront zakken.

1 juni 2015 om 22:27

nee maar blijkbaar is ie fit en gezond genoeg om de organisatie te leiden en zich verkiesbaar te stellen... mensen kunnen ook zomaar 90 of ouder worden

1 juni 2015 om 10:35

Ach die Van Praag is jaloers op het baantje van Blatter en daarom zit hij hem zo af te zeiken!
Wat heeft Blatter ooit verkeerd gedaan?

1 juni 2015 om 10:48

Uiteindelijk is hij gewoon op democratische wijze gekozen, dus we moeten niet gaan klagen. Van Praag had zich gewoon verkiesbaar moeten stellen. Eigenlijk snap ik niet waarom je binnen de Fifa niet max 2 regeringstermijnen hebt. Nu heb je een dictator die alweer 30 jaar regeert!

1 juni 2015 om 12:49

@ sjapie76

Als ze die regeringstermijn willen invoeren, dan moeten de statuten gewijzigd worden. En wie gaat daar over? Het bestuur zelf. Dus er een geen controlerende macht, wat eigenlijk een dictatuur is.

2 juni 2015 om 10:58

Dank voor je reactie, Pdb4!

Wat een bende! Ongelooflijk dat dit de grootste sportorgaan is ter wereld!

1 juni 2015 om 11:36

De FBI kan hem van zijn troon stoten, de onderzoeken gaan door, er zitten toch wat mensen vast en volgt vast meer die Amerikanen gaan wel door en die hebben geen boodschap aan Fifa, Poetin of wie dan ook, ook niet vanwege hun nationale team wat maar een bijrol speelt als ze een WK halen

wel nadelig nu voor NL, reken maar dat scheidsrechters op WK en bij lotingen er invloed in nadeel van Nederland zal worden uitgeoefend,

aan de andere kant hebben wij met Oranje toch een sportieve dip en is het wachten op weer eens meerdere wereldtop spelers... EK is zelfs nog niet zeker laat staan een WK

Wat ik serieus niet kan begrijpen is dat we er niet uitstappen. Geen Champions League en Europa League? Ach, die groepsfase zullen we ook niet missen. We zullen dus een iets minder druk programma hebben voor de winterstop, daarna is het exact hetzelfde.

Dat andere landen zo hypocriet zijn, zegt nog niet dat wij dat ook moeten zijn.
Je staat ergens voor of niet. De Knvb moet een standpunt innemen en als daar een boycot bijhoort, dan zij het zo. Dat hoort niet afhankelijk te zijn wat de rest van de wereld doet.
Stelletje slappe happen als je het mij vraagt.

1 juni 2015 om 09:14

De clubs in de eredivisie zullen het nooit eens worden met de knvb als we uit de uefa stappen, zij hebben inkomsten vanuit de cl en el!

1 juni 2015 om 09:17

Dat is heel makkelijk. Als Nederlandse Clubs niet meer mee doen in Europa lopen ze veel geld mis. Spelers willen eerder weg. Clubs worden nog armer, kwaliteit gaat achteruit. etc. etc.

1 juni 2015 om 10:47

Engeland wil als enige mee, tenminste dat hoor je nu. Wanneer de grootste competitie ter wereld mee wil, dan moet je niet twijfelen en dat doen. Het is ethisch onverantwoord om het te laten bij wat het nu is.

1 juni 2015 om 09:23

It's all about the money!!!

1 juni 2015 om 09:24

Wanneer Nederland geen CL, geen EL en geen Ek's of Wk's meer speelt dan zullen er ook geen buitenlandse voetballers meer naar de Eredivisie komen en getalenteerde jongens gaan nog sneller naar het buitenland. De kwaliteit vd competitie zal achteruit hollen en binnen no-time is het voetbal dan dood.
Het heeft enkel zin om eruit te stappen als je met 4 a 5 landen hetzelfde doet en samen een nieuwe Europese competitie of eindtoernooi opzet. Maar zuid-europese landen hebben hun handen ook wel vol aan corruptie en die interesseert het allemaal niet zo veel.
Het enige redmiddel zal zijn dat Blatter strafrechtelijk vervolgd wordt en er door een nieuwe leider echte transparantie komt binnen de Fifa. Together we do it! Lets go Fbi, Lets go Fbi!

1 juni 2015 om 09:35

De groepsfase zou je niet missen, maar het geld wel.

1 juni 2015 om 09:45

Wat dacht je van de oefeninterland tegen USA boycotten... Zij zijn ook tegen Blatter.. gewoon vanaf de aftrap een statement maken en van het veld lopen of gaan zitten... Misschien iets met ondershirts? Bij de WK kwalificatie zou nog sterker over komen maar daar kunnen we ons al niets meer permiteren

1 juni 2015 om 09:46

Uit de Fifa/uefa stappen is zelfmoord. De CL en EL boeien niets. Het gaat om de Ek's en Wk's. Ik zit liever bij een door en door corrupte organisatie, waardoor wij altijd als favoriet aan Ek's en Wk's deelnemen, dan dat we niks doen.

We moeten ons helemaal niet meer mengen in dit soort zaken. Zolang wijzelf blijven profiteren middel enorme transferbedragen en de goede prestaties op Ek's en Wk's vind ik het allemaal wel best.

1 juni 2015 om 10:45

Tantepollewop,

Zonder Europees voetbal verliezen clubs heel veel geld, de competitie wordt minder aantrekkelijk voor spelers van het kaliber Andres Guardado, om even een voorbeeld te noemen dat dichtbij ligt.

Europees voetbal is ook goed voor de ontwikkeling van jonge talenten, veel wedstrijden spelen waarvan enkele op het hoogst mogelijke niveau. Dit houdt ook de ontwikkeling van de jonge spelers tegen, wat dus weer invloed heeft op het grote Oranje.

1 juni 2015 om 11:37

zonder die andere landen kan je achter je principes staan maar bereik je niets, op een WK wordt een Oranje heus niet gemist door de rest van de wereld...

Ik zie iedereen huilen en klagen omdat Blatter weer is gekozen... de man heeft ervoor gezorgd dat de Fifa 1.5miljard in kas heeft. We genieten allemaal van de wk's , ek's en CL wedstrijden... Corruptie ok... maar dat vind je in alle landen en lagen van de bevolking...

1 juni 2015 om 09:09

Dus omdat het in alle lagen van de bevolking voorkomt moeten we het maar accepteren? Als je portemonnee gerold wordt, dan zegt je toch ook niet "ach, niets aan te doen, dat gebeurt bij zoveel mensen"?

1 juni 2015 om 09:15

ik zou het toch wel fijn vinden als de fifa zich iets aantrok van de uitbuiting van arbeidskrachten die de stadions voor het wk bouwen. Nu is het enige wat de fifa zegt daar zijn we niet verantwoordelijk voor

http://www.amnesty.nl/nieuwsportaal/nieuws/qatar-u...

1 juni 2015 om 09:16

Dus als er maar genoeg in de kassa zit op het einde van de dag klaag jij als baas niet? Het gaat er om hoeveel!!!! Er in had moeten zitten!!!

Daarbij gebeurd er overal van alles wat niet deugt...maar daar gaan we niets meer aan doen omdat het overal gebeurd???? Meen je dat echt? Dat is pas een revolutionaire gedachte! Niet mijn keuze maar wel revolutionair!!!

1 juni 2015 om 09:29

Echt zo'n bullshit, alsof het de verdienste van Blatter zijn dat sport op televisie een gigantische ontwikkeling heeft doorgemaakt en het daardoor steeds commercieler is geworden. Blatter heeft gewoon ontzettend veel mazzel gehad en doet net alsof dit zijn verdiensten zijn. Maar in Amerika heeft het basketbal, honkbal of american football een soort gelijke ontwikkeling doorgaan.

1 juni 2015 om 09:37

Ga jij dan genieten van een Wk in Qatar dat in de wintermaanden gespeeld moet worden? Dit is oneerlijk ten opzichte van de andere landen die zich kandidaat hadden gesteld. Alles moest zijn gebaseerd op een zomers Wk.

Maar nu moet alles voor dat achterlijke WK wijken, competities op de schop etc... Dit had voorkomen kunnen worden als het gewoon in een fatsoenlijk voetballand gespeeld zou worden.

1 juni 2015 om 09:47

blatter heeft niks met de cl te maken

1 juni 2015 om 10:18

Ik zie iedereen klagen en huilen om Adolf Hitler, maar hij heeft Duitsland toch maar mooi uit de crisis gekregen. Moord en racisme ok, maar dat komt overal voor en in alle lagen van de bevolking.

Zie je! Als je maar krom genoeg lult kan je iedereen schoonpraten, zoals jij met Blatter doet.

1 juni 2015 om 10:29

"de man heeft ervoor gezorgd dat de Fifa 1.5miljard in kas heeft. "

En vervolgens worden er mensen uitgebuit bij de bouw van stadions. Aardige vent ja die Blatter.

1 juni 2015 om 13:58

"en vervolgens worden er mensen uitgebuit bij de bouw van stadions. Aardige vent ja die Blatter".

Je kan die man verantwoordelijk stellen voor een heleboel dingen, maar over arbeidsomstandigheden in een ander land? Dat gaat echt te ver.

De Fifa is daar niet verantwoordelijk voor het is aan Qatar zelf dat het verbeterd wordt. Er zijn ook een x aantal andere mensenrechter organisaties waarom zetten zij zich niet volop in?

Sorry, maar dat is echt heel goedkoop proberen te scoren.

1 juni 2015 om 14:30

Je hebt gelijk dat hij daar inderdaad niet hoofdverantwoordelijk voor is.

Hij is er wel verantwoordelijk voor dat dat een WK wordt georganiseerd. Daarnaast zou hij zich daar een stuk meer voor kunnen inzetten. Ze presenteren zichzelf in diverse reclamespotjes als maatschappelijk zeer bewust, handel daar dan ook naar.

1 juni 2015 om 10:41

Zoals gisteren bij Studio Voetbal werd gezegd, Blatter begon toen de betaalde TV-rechten in opkomst waren. Elke kermit op zijn plaats had dit voor elkaar gekregen, met of zonder corruptie.

1 juni 2015 om 11:45

Voor Blatter genoten we ook vd Wk's

Ek's zijn van de Uefa

CL wedstrijden ook toch? en CL wedstrijden geniet ik veel minder van door de te vele wedstrijden, geen spanning in de poules, dat is een financieel gedrocht geworden waar de spanning de nek om gedraaid is

en het vele geld zorgt er alleen maar voor dat wij als NL internationaal alleen maar meer achterop raken

en iemand die wat goeds doet geeft geen vrijbrief om daarna alles te vernielen, dat zou lekker wezen

Ik denk dat we er inmiddels niet meer op hoeven te hopen dat de Uefa uit de Fifa gaat stappen. Daarvoor blijkt Europa helaas toch weer te verdeeld te zijn. Dan zijn er denk ik nog maar twee reddingsboeien over: de FBI moet alsnog achter Blatter aangaan, of de grote sponsors van de Fifa moeten zich collectief terug gaan trekken.

1 juni 2015 om 09:11

Het laatste kunnen we wel bereiken.
Landen als Amerika en Engeland zijn klaar met Fifa.
Dat zijn wel heel belangrijke landen voor de sponsors.

1 juni 2015 om 11:53

USA is niet voetbalminded en een paar landen hebben geen invloed op de sponsors, en dan staan er zo weer nieuwe klaar die hun kas willen spekken, als bv morgen coca cola op stapt dan staat Pepsi te popelen om zaken te doen

er zijn honderden grote bedrijven die geld willen verdienen

1 juni 2015 om 09:50

Sponsor problemen zouden ze nooit hebben. Denk dat Blatter er niet wakker van zou liggen als Coca-Cola en KIA zich terugtrekken als sponsor. Dan hebben ze nog altijd Gazprom en komt er een Etihad of Qatar Airways bij. Dat zou zelfs een verbetering zijn dan een stap terug

1 juni 2015 om 10:09

@aze/che 4 Ever:

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Als een bedrijf als Etihad of Qatar Airways op dit moment in zee zou gaan met de Fifa, dan gaan ze gegarandeerd veel Amerikaanse en Europese klanten kwijtraken en dat zullen ze vast niet willen.

1 juni 2015 om 10:35

Dan raken ze een paar Europese landen en Amerika kwijt als klant, dat zal ze niet veel uitmaken. De wereld bestaat uit veel meer landen. Bovendien vinden grote Europese landen wel prima wat er gebeurt bij de Fifa en hebben ze er geen probleem mee. Waarom zouden ze dan problemen hebben met de sponsors.

1 juni 2015 om 11:10

"dan raken ze een paar Europese landen en Amerika kwijt als klant, dat zal ze niet veel uitmaken."

Etihad vliegt naar in totaal 63 bestemmingen. Daarvan zijn er 27 in Europa, 10 in Noord-Amerika en 5 in Australië, dat ook tegen Blatter is. 2/3 Van hun klanten vliegt dus van of naar Europa, Noord-Amerika of Australië.

Jij denkt dat ze dat wel op willen offeren om sponsor van de Fifa te kunnen worden?

1 juni 2015 om 11:41

Geen idee hoe je aan 63 bestemmingen komt maar dat klopt niet.

http://flights.etihad.com/nl/

1 juni 2015 om 11:55

dat offeren ze niet op want die raken heus niet direct hun hele markt kwijt in die landen hoor , zo werkt dat niet

denk je nu echt dat een vliegmaatschappij uit een land geweerd kan worden omdat ze sponsor zijn van een organisatie als Fifa?

Denk je nu echt dat als Coca Cola blijft sponseren dat ze dan verboden worden in bv een NL of Usa? welneeee

1 juni 2015 om 10:16

Ik ben nog steeds zo'n naïeve gast die op justitie vertrouwd. Ben wel bang dat de FBI dit alleen doet omdat ze de VS een enorm aanzien kunnen geven in de voetbalwereld. Zodra zij er geen belang meer bij hebben stoppen ze ermee, wat ik volledig snap. Wie bekommert zich nog om een zooitje bobo's als de belanghebbend bonden zichzelf niet kunnen/willen verenigen om er iets aan te doen.

1 juni 2015 om 11:57

FBI doet het niet vanwege aanzien voor voetbal, sterker nog, de meerderheid in de wereld is juist voor Blatter

nee die doen het omdat Amerikaanse banken misbruikt zijn

voetbal is amper een issue in de states, die kijken basketball, american football, baseball, atletiek

"er moet iets gebeurd zijn."

Misschien was het verhaal van Prins Ali en Michael van Praag gewoon niet zo heel goed. En met denken en zeker zijn van een andermans zijn stem zit wel een aardig verschil. Missen van garanties, laksheid bij stemmen binnenhalen, geen duidelijk verhaal en het missen van een fatsoenlijke campagne. Het mag een wonder heten dat Blatter niet meteen na de eerste ronde heeft gewonnen.

1 juni 2015 om 09:13

Die Prins Ali viel me sowieso enorm tegen. Zijn toespraak was een slap verhaal met alleen maar clichés, bovendien bracht hij het helemaal niet overtuigend. Je kunt veel over Blatter zeggen (ik vind het in elk geval een walgelijke man), maar charme en charisma heeft hij wel. En dat mistte Prins Ali volkomen.

Verder denk ik dat Van Praag gelijk heeft: de meeste bestuurders willen helemaal niet dat Blatter vertrekt, omdat er dan wellicht een einde komt aan al hun dure snoepreisjes en andere privileges.

Blatter gaat over een paar jaar toch dood. Die man geef ik niet lang meer, dan is onze Fifa ook weer 'gered'. Het is en blijft natuurlijk corrupt wie er ook aan de macht komt.

1 juni 2015 om 22:32

misschien komt er wel een slechtere opvolger van Blatter, dus als ie weg is weet je niet of het beter wordt, en wat wordt er dan beter?

de toernooien zijn verder goed georganiseerd, de gelden die binnen komen zijn ook nooit zo hoog geweest, je kan hooguit klagen dat mensen zich daar verrijken en oneerlijk aan de macht blijven, en dat er wellicht toernooien niet zuiver zijn toegewezen, maar op Quatar na, maakt het toch niet veel uit voor ons of we in Italie, Usa, Spanje of waar dan ook een WK moeten spelen?

Elk continent heeft er recht op, en in Zuid Afrika zaten we er ook niet op te wachten , maar was een prima toernooi waar Oranje nog de finale haalde. In Japan en Korea was het ook top georganiseerd, , Brazilie net zo...

dus het is meer dat die gasten zich verrijken , nou ja... hoe meer ik er over nadenk, who cares

ik heb geen fbi onderzoek nodig om te besluiten dat een organisatie als Fifa corrupt is !

het is al zeeeeeeeeeer lang corrupt maar het is pas echt corrupt als Amerika en Engeland het niet voor mekaar hebben gekregen om de wereldbeker te organiseren !

typisch westerse hypocrisie die nu zogezegd tijd vindt om de corruptie aan te pakken met de hoop Rusland en Qatar te boycotten om alsnog hun gelijk te halen !

wanneer westerse landen corrupt zijn dan is noemen ze dat lobbygeld maar wanneer landen als Rusland en Qatar wat betalen voor stemmen dan is dat regelrecht omkoping !

1 juni 2015 om 09:14

De corruptie is een zaak.
Dat het wk gewoon wordt verkocht is intriest.
Als Nederland zijnde ben je gewoon kansloos om daar nog wat in te betekenen.

Maar de grote schande ligt in de bouw van de stadions in Qatar.
Als zelfs maar de helft van de berichten waar zijn, dan sterven daar bouwvakkers en worden ze als halve slaven behandeld.
Als je daar dan gewoon een WK wil gaan spelen dan moet je je mond houden over corruptie en mensenrechten.

1 juni 2015 om 10:22

de gegevens over de arbeidsongevallen in qatar , zijn gegevens over alle arbeidsongevallen in alle sectoren en overal in het land er zijn gegevens die juiste aantallen kan geven inzake de bouw van wk stadions

dat die mensen ginder op een of ander manier uitgebuit worden dat zal wel zeker zijn maar dat worden mensen die de iphone , de adidas , de nikes en allerlei andere goederen en diensten produceren ook maar daar hoor je niets over , het is pas wanneer een Rus een Braziliaan of Qatari het doet dat he tineens onacceptabel wordt !

Fifa stippelt alles uit inzake financien en marketing om elke euro en dollar te wringen uit de organisatoren maar wanneer het komt op de arbeids en sociale wetgeving van de organisatorische landen doen ze alsof ze blind zijn normaal zouden ze hierin ook moeten verplichten dat de organisatorische landen aan minimumwetgeving respecteerd maar ja geld gaat voor alles !

1 juni 2015 om 10:47

@thierry73
De omstandigheden bij de bouw van die stadions zijn absoluut niet goed te praten, maar helaas gebeurt dat overal in de wereld niet alleen in Qatar (wat mkvali hierboven al aangeeft)
Daarnaast zijn er talloze westerse bedrijven en banken actief bij de bouw van die stadions.
Alleen uit Nederland zijn er al 25 Nederlandse financiële instellingen die investeren in bedrijven die in Qatar betrokken zijn bij bouwprojecten waarbij arbeiders slecht zouden worden behandeld. Daarbij zitten ING en ABN Amro en de vier grootste pensioenfondsen die honderden miljoenen investeren in de bouw en infrastructuur.
Als men die mensenrechten zo belangrijk vind dan zal men ook met die bedrijven kunnen overleggen en / of uiteindelijk sancties kunnen opleggen.
Zolang er niets gebeurt en westerse bedrijven daarin hun gang kunnen gaan is het evengoed schuldig aan het schenden van die rechten.

1 juni 2015 om 12:00

USA heeft een WK gehad hoor, 1994....

Engeland in 1966

1 juni 2015 om 12:10

ik heb het over feit dat engeland kandidaat was voor wk 2018 dat naar Rusland ging en Amerika kandidaat was voor WK 2022 dat naar Qatar ging

zij zijn degene die het nu tijd vindt dat het genoeg moet zijn met de corruptie binnen de fifa maar voor hun kandidatuur hadden ze helemaal geen probleem

het is pas wanneer ze zelf de keerzijde van corruptie moesten ondergaan dat ze ineens onderzoeken eisten en alles deden om blatter weg te krijgen maar voordien was er zogezegd niets aan de hand !

allemaal hypocriet doen

1 juni 2015 om 18:55

Engeland en USA hadden al een WK gehad, dus dan kan je ook zeggen dat andere landen eerder een kans verdiend hebben

Ik vind dat het eruit stappen wel heel makkelijk afgedaan wordt als kan niet.
Als je dat in ieder geval samen met Engeland, Amerika en Italië al kan doen, dan heeft dat gewoon een heel grote impact.
Zeker Amerika en Engeland zijn voor de sponsors van de Fifa gewoon belangrijk.
Als die zich terug gaan trekken dan is het geld om corrupt mee te zijn ook weg.
Je moet ergens beginnen en dan moet je maar een voorbeeld stellen.

Hoe kan je jezelf in de spiegel kijken als je weet wat er in Qatar gebeurd op het moment.
Als iedereen maar foei roept en helemaal niemand de eerste stap durft te zetten dan moet de voetbal wereld zijn mond houden en zich heel, heel diep schamen!

1 juni 2015 om 09:18

Gaat die Praag nog ooit zijn mond houden. Accepteer nou het verlies. Je zat er gewoon zwaar naast. Alsof hij die corruptie kan voorkomen. Je heb honderden FIFA leden door de hele wereld. Je kan ze heus niet allemaal in de gaten houden. We praten hier over de FBI die die mensen heeft gepakt. Als Blatter er wat mee te maken had dan was die al lang uit zijn bed gelicht.

Onze Don Quichotte. Dit had hij van tevoren kunnen weten. Het is helaas niet anders. Ook in andere grote sportorganisaties zoals het IOC gebeurt dit. Het enige wat nog kan helpen is dat sponsors zich terugtrekken, maar die worden dan vaak snel door andere vervangen. Het voetbal is niet meer van het volk, maar van het bedrijfsleven. Heel triest.
Ik heb nog collega's gehad die in 1973 naar Duitsland naar het Nederlands elftal konden gaan. Nu krijgt de Knvb een paar honderd kaarten die ze mogen verkopen. Een groot deel daarvan gaat ook weer naar het bedrijfsleven voor hun relaties. De gewone man komt er niet meer in.
Grote sportorganisaties zijn er voor zichzelf en al lang niet meer voor de sport. Het is een manier van inkomsten verwerven voor de bestuurders geworden. Maar het went nooit.

Wat ik niet begrijp is dat als er bij een willekeurige organisatie 7 bestuursleden opgepakt worden vanwege corruptie, het gehele bestuur gewoon opstapt. Blatter neemt niet de verantwoordelijkheid voor de chaos die onder zijn bestuur is ontstaan, zelfs al is hij zelf onschuldig van fraude en corruptie (wat mij een fabeltje lijkt).

1 juni 2015 om 09:21

Het gehele bestuur bestaat uit meer dan 100 mensen door de hele wereld heen.

1 juni 2015 om 23:02

en die bestuursleden stappen juist niet op omdat ze de beste plaatsen hebben en geld er aan verdienen, die zouden gek zijn als ze opstapten

zou ik ook niet doen in die positie

Dat vind ik géén reden om er niet uit te stappen. Als een organisatie corrupt is, moet je er uitstappen. Daar moet je niet eens banden mee willen onderhouden.

Misschien moeten we maar een statement maken. Iemand moet het doen. Als een van de kleinste landen kun je wel laten zien dat je schijt hebt en niets te maken wilt hebben met corruptie. Ik denk dat dit heel veel landen over te streep kan trekken om zich solidair op te stellen.

Alsof we met het Nederlandse voetbal nog iets te zoeken hebben in de Champions League. De CL is al jaren niet meer spannend. De kwart- en halve finalisten zijn 9 van de 10 keer hetzelfde.

Ik stel voor dat de Knvb contact gaat zoeken met landen als Oostenrijk, Denemarken, Belgie, Zweden, Polen, etc. om te praten over een eigen Europese competitie. De 'kleine' landen zeg maar.

Dan is de kans om zo'n toernooi te winnen teminste ook weer aanwezig.

1 juni 2015 om 09:22

Een wk of ek zonder Nederland kan ik mij niet voorstellen. Dus uitstappen zou een ramp zijn voor onze volk

1 juni 2015 om 12:54

nou er zijn zat wk's en ek's geweest zonder oranje toen ze zich niet wisten te plaatsen zoals in Japan/korea en in 1986 in Mexico en 1982 en nog vele andere toernooien

1 juni 2015 om 13:20

Tis weer jammer dat het zo gelopen is met die verkiezingen.. maar nu roepen ze de spelers op om niet mee aan het komend wk mee te doen maar dat doen ze ook niet zie niet zitten dat cr7 en andere grote spelers hun laaste wk laten schieten voor de voetbalbonden

1 juni 2015 om 13:54

Zo'n ramp is dat niet hoor voor 'het volk'. Het is jammer, maar er is meer dan voetbal. Het is eerder lullig voor het bedrijfsleven in Nederland. Zij verdienen enorm aan een EK of Wk.

Echter moet je soms een stap terug doen om uiteindelijk een stap verder te komen. Ik denk dat andere landen zullen volgen als Nederland het lef zou hebben om eruit te stappen. Als er een schaap over de dam is....

1 juni 2015 om 22:59

het volk heeft er ook dan last van als het bedrijfsleven minder verdient, en minder plezier omdat we niet mee doen

en wat wordt er voor het volk precies beter als Blatter weg is? wat merken wij daar zelf van? Wk's blijven gespeeld worden, alleen geld wordt anders verschoven

1 juni 2015 om 10:01

En wat hebben de club aan zo'n "kleinelanden toernooi"? De inkomsten uit CL en EL kunnen Nlse clubs nooit missen. Dan zal Nederland na tien jaar op het niveau van Azerbeidzjan zitten. Bet enige land die zich kan permitteren om uit de Fifa te stappen is Engeland, die zullen altijd genoeg inkomsten hebben.

1 juni 2015 om 14:01

Dan bega jij dezelfde fout als alle anderen onder het motto: het levert ons geld op, dus ik accepteer het maar zoals het is.

De CL is bovendien al jaren niet leuk meer. Leuk hoor dat een club een 30 miljoen per jaar opstrijkt aan de CL deelname (als het als enige is afgevaardigd).

We komen de groepsfase niet door. Hetzij door een gebrek aan kwaliteit, hetzij door een ongunstige loting en als het moet ook nog door malafide praktijken (zagreb - Lyon).

Als alleen de kampioenen (zoals vroeger) mogen deelnemen, wordt het al een stuk leuker. Maar nee, liever zoveel mogelijk clubs, want dat komt de Fifa en Uefa goed uit. Het voetbal staat niet meer centraal. Daar kun je als land wat het 'totaalvoetbal' heeft uitgevonden iets aan doen. Gewoon door een statement te maken.

Wie zegt overigens dat een 'kleine landen' toernooi geen geld op kan leveren? Ook daar kun je sponsoren voor zoeken, je kunt bonden geld laten betalen om deel te mogen nemen. Percentage uitkeren per gewonnen wedstrijd, behalen kwart-finales, etc.

1 juni 2015 om 12:17

natuurlijk stapt ie er niet uit, dan erkent ie schuld en hij is buiten de Fifa veel kwetsbaarder

de paar jaar die hij nog moet leven wil ie graag nog leuk doen

juist als ie fout is en corrupt gaat ie er niet uit stappen, daarom zit ie er toch juist in om zijn eigen hachje te beschermen

de man heeft geen geweten dus het komt geen seconde in hem op weg te gaan, wat wint ie daar mee?

Corruptie bestrijden is een utopie. Helaas is dit in 90% vd landen in de wereld de normaalste gang van zaken. Die weten wel dat het niet klopt maar interesseert het verder geen bal.

Maar dat zelfs landen als Spanje, Frankrijk en wellicht Duitsland op Blatter hebben gestemd kan alleen maar te maken hebben met eigen belang voorop stellen ipv het algemeen belang. Echt een engelooflijke rotzooi dit. Dat zelfs insiders als v Praag de vuile was buiten hangen en dat oud gedienden allerlei verklaringen afleggen is alleszeggend.

Nederland moet samen met de tegenstemmers ''gewoon'' een eigen bond oprichten. En alle medestemmers van Blatter de rug toe keren. Kijken in hoeverre nederland de rug recht houdt. Dat zal best lang kunnen zijn, als t maar geen geld kost... geld, geld geld. Uiteindelijk was iedereen ook klaar met Rusland na Mh17. Iedereen vond het belachelijk, totdat ze het in de eigen portemonnee voelen.. Dat was dan ook weer niet de bedoeling.

1 juni 2015 om 09:27

Argentinië Brazilië Frankrijk Spanje Duitsland. Allemaal op Blatter gestemd. Wat voor toernooi wil je zonder deze machtige voetbal landen beginnen dan. Ik ga niet kijken naar een poule met Nederland Andorra Estland Luxemburg of Engeland san Marino Polen Liechtenstein

1 juni 2015 om 22:43

in die poule zou het huidige Oranje nog wel een kans maken

1 juni 2015 om 13:16

Grappig dat je MH17 noemt bij een zaak dat daar helemaal niets mee te maken heeft.

1 juni 2015 om 20:13

grappig dat je niet ziet wat t verband... Ik zal t voor je uitleggen. Het gaat erom dat veel mensen dingen niet door de beugel vinden kunnen gaan. En dat er uit principe consequenties aan verbonden moeten zijn.. Totdat men het in de portemonnee gaat voelen. Of zoals hoograven hierboven al laat merken, je niet naar mager toernooi wil kijken met kleine landen. Zo zie je maar weer dat de principes al snel aan de kant worden gezet... Want nee men wil wel vermaakt worden. Hoe krom, erg, corrupt bepaalde zaken ook zijn.

grappig dat ik dat uit moet leggen.

1 juni 2015 om 20:26

Nee, ik snap wat je wilt zeggen met je reactie maar Mh17 heeft echt niets te maken met de huidige situatie bij de Fifa en om dat als reden te noemen dat iedereen klaar is met Rusland vind ik ook heel erg kort door de bocht (met alle respect naar de slachtoffers).

Ik zie gewoon niet waarom Mh17 erbij wordt gehaald terwijl het hier gaat om de rotte eieren bij de Fifa en de moraalridders als Van Praag.
Verder heb je gelijk, de principes worden aan de kant geschoven als ze de eigen zak kunnen vullen.

Wat als de sponsoren van de fifa er mee stoppen?

1 juni 2015 om 12:19

dan melden nieuwe sponsoren zich aan, want er zijn zat bedrijven die geld willen verdienen

Gazprom, Pepsi Cola, tig sportmerken, biermerken, Audio merken, vliegtuigmaatschappijen

bedrijven zijn commercieel die willen geld verdienen dus er zijn zat bedrijven die het geen moer uit maakt of Fifa corrupt is

ga jij als consument nu geen coca cola drinken of niet meer naar Mac Donalds omdat ze de Fifa sponseren?

Wat zou er allemaal bij komen kijken om een nieuwe bond op te richten en een bepaald aantal landen te charteren om bij een oprechte bond te komen? Denk wanneer het eenmaal staat de bonden vanzelf komen. je hoeft maar 1 van 4 grote landen erbij te hebben. dan komt er iets op gang.

1 juni 2015 om 12:20

een bond met een paar landen is niet interessant

een wk met alleen Engeland, Nederland en wat onbeduidende landen? en dan?

De laatste weken ging het alleen maar over hoe Blatter alleen door corrupte, vooral Afrikaans bonden gesteund zou worden, zowel in de media als in reacties op fora.
En dan blijkt nu dat nogal wat Europese landen zelfs incl. de grootmachten, wereldkampioen Duitsland en voormalig wereldkampioen Spanje op Blatter gestemd hebben....

1 woord: Afgang

1 juni 2015 om 10:30

Klopt ja alleen bij Spanje was het van tevoren al bekend dat die op Blatter zouden stemmen.

1 juni 2015 om 11:44

Ik vind het vooral een afgang voor spanje, frankrijk en duitsland.
Allen wereldkampioen onder blatter en allen hadden aan 'geluk' niks te klagen.

1 juni 2015 om 12:14

Ik vind het een afgang voor al degenen die nog steeds denken dat corruptie een ver-van-mn-bed-show is en dat zoiets natuurlijk niet in West-Europa voorkomt of gedoogd wordt.

Corruptie van Fifa gaat al heel lang terug, Blatter nam gewoon het stokje over van Havelange.
Europese bonden doen al tijden net zo hard mee met de corruptie en het gedogen, zolang alles maar in hun voordeel uitpakt. Als Engeland het WK had gekregen, hadden ze 0,0 moeite met Blatter gehad en hadden ze zeker al die tijd achter hem gestaan.

Macht en geld daar draait het om. Hoe is het mogelijk dat we dit pikken. Al die kleine voetbal landen hebben de macht gekregen door corruptie, en wij hebben al die jaren er na gekeken, en nooit iets aan gedaan. (Plat) zo noem ik hem maar, moet aftreden bij de UEFA heeft ook boter op z'n hoofd, schijnheilig en wil ook alleen maar de macht na zich toe trekken want hij wil de voorzitter worden van de FIFA, nou dan blijft alles bij het oude. Daar ben je klaar mee, Spanje, Duitsland, Frankrijk, dat riekt ook na omkoping

1 juni 2015 om 10:20

Klopt. Alle landen hebben dezelfde rechten bij het stemmen. Dus tuurlijk blijven die arme landen op Blatter stemmen, want die houdt hun mooie dingen voor. Bouw van veldjes, scholen, etc etc. Feitelijk is het gewoon vervalsing van het stemmen. Alles draait om geld en macht, net wat je zegt. Iedereen wil wel hervormen, maar ze zijn er bang voor omdat ze dan privileges gaan missen of andere zaken.

1 juni 2015 om 22:35

je kan ook zeggen dat ieder voetballand een stem heeft en dat het daarom dus democratisch is, we hebben de pech dat wij in Europa denken altijd betere mensen zijn dan de rest vd wereld, nu die arrogantie wordt dus weggestemd door andere continenten en zelfs de grotere landen in Europa

Zoals in het artikel al is vermeld: landen worden door de Fifa mooie dingen voorgehouden. Bij hervormingen kan dat wel eens gaan verdwijnen. Met behoud van alle luxe (alles voor luxe, duhh) gaan ze alsnog overstag. Blatter is feitelijk onverslaanbaar. Eigenlijk is dit best wel een smerige wereld waar we op leven. Zakkenvullers zijn het.

1 juni 2015 om 12:22

bijna ieder mens zal zijn zakkenvullen als ie in die positie komt

ik zou ook geld aanpakken als het om zoveel gaat

niets anders zie je bij de top in het bedrijfsleven

meeste mensen zwichten voor geld of macht

als jij morgen ergens 3x zoveel kan verdienen of je krijgt iets heel groots, dan beweeg je ook

Als van Praag zich niet had teruggetrokken hadden hij en Ali die 73 stemmen onderling moeten verdelen. Dit was een strategisch terugtrekken.

Van Praag is gewoon in de maling genomen door prins Ali.
Die zei gewoon dat hij heel veel stemmen had, zodat Van Praag en Figo hun kandidatuur zouden intrekken zoals afgesproken. Dat bleek dus helemaal niet waar te zijn.

1 juni 2015 om 12:36

maakt allemaal niet uit, in alle scenario's had Blatter ruim de meerderheid, dat was al maanden bekend

1 juni 2015 om 17:20

Ik denk precies hetzelfde, J.staatsen. Iedereen is in de maling genomen. Men dacht zich terug te trekken zodat Prins Ali sterker werd om Blatter van de troon te stompen, maar Prins Ali speelde gewoon onder één hoedje met Blatter en liet Figo en Van Praag denken dat hij sterker zou zijn als zij zich terug trokken. Vervolgens was het gewoon gepland dat hij zich tijdens het stemmen ging terug trekken, zodat Blatter op de troon blijft.

Het is n.l. altijd dat er vreemde dingen gebeuren rondom de verkiezingen.

- 2002: aanklacht voor omkoping, corruptie en financieel wanbeleid tegen Blatter wordt 2 dagen na zijn herkiezing ingetrokken door 11 leden van het uitvoerend comité.

- 2011: De 62-jarige Bin Hammam wordt beschuldigd van omkoping. Hij zou stemmen hebben gekocht van de Caraïbische voetbalbond om zijn kans op het voorzitterschap te vergroten.
Bin Hammam denkt dat de beschuldigingen in scène zijn gezet om hem vlak voor de verkiezingen in diskrediet te brengen. Hij heeft daarom een aanklacht tegen Blatter ingediend, omdat ‘er bij de Fifa niets gebeurt zonder dat Blatter het weet’.

- 2015: Leg ik hierboven al uit.

1 juni 2015 om 18:20

Zijn we t een keer eens

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren