Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Vitesse gaat in beroep vanwege ‘toneelspel’ Dumfries

Laatste update:

De KNVB wil Tim Matavz flink laten boeten voor de slaande beweging naar Denzel Dumfries van sc Heerenveen. De aanklager betaald voetbal van de KNVB stelt een schorsing van vijf wedstrijden, waarvan één voorwaardelijk, voor. De Eredivisionist gaat in beroep tegen de straf en vindt de sanctie ‘buitenproportioneel’.

Vitesse moet zich donderdag in Zeist melden voor de beroepszaak; vrijdag volgt de uitspraak. Matavz ontving in zijn carrière nog nooit een rode kaart en kwam in meer dan 300 wedstrijden op het hoogste niveau tot zeventien gele kaarten. Dumfies liet na de wedstrijd tegen Vitesse al weten dat een mogelijke straf niet aan hem, maar aan de KNVB is om te bepalen.

“Het is niet aan mij om te oordelen wat er gebeurd is. Dat laat ik aan de KNVB", zei Dumfries bij FOX Sports over de elleboogstoot van Matavz. Volgens de verdediger van Heerenveen had hij voorafgaand aan dat incident geen contact gehad met de spits van Vitesse. Henk Fraser hield Matavz bewust voor de camera weg. "Dat heb ik zeker bepaald", erkende de oefenmeester van de Arnhemmers.

Update 26 januari 11.02 uur – Vitesse gaat in beroep vanwege ‘toneelspel’ Dumfries
De tuchtcommissie van de KNVB eist dat Tim Matavz voor vier wedstrijden wordt geschorst, maar Vitesse is het daar niet mee eens en gaat wederom in beroep tegen de straf, zo meldt de Eredivisionist via de officiële kanalen. De Gelderlander meldde dat Matavz bij de zitting zei dat Denzel Dumfries, het slachtoffer van de elleboogstoot, een 'toneelspeler' is en dat het slechts ging om een uitgestoken arm.

Vijf duels is een terechte straf

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat wordt 4 wedstrijden met Castangos. Ohoh

On. Ik vind het jammer, maar dan moet je je ellebogen maar thuis houden

23 januari 2018 om 17:06

Ik zou, als ik de jurist van Vitesse was, gewoon een beroep doen op de zogenaamde 'Benthem-jurisprudentie'. Die betoogde met succes dat duwen niet hetzelfde is als slaan. Misschien kan Matavz daar ook wat mee??

23 januari 2018 om 18:00

Dan maak je je als jurist erg ongeloofwaardig als je dat zou aanvoeren. De beelden zijn helder en overduidelijk... hier is duidelijk sprake van een elleboog, geen twijfel over mogelijk. Het geven van een elleboog is natuurlijk gewoon een vorm van slaan en niet van duwen, moge dat duidelijk zijn.

23 januari 2018 om 18:55

Hoezo ? We hebben het over een juridische zaak. Dan kan je emotie weglaten. Ik snap wel waarom de jurist dit zo stelt. Als je 300 wedstrijden hebt gespeeld en maar 17 gele kaarten hebt gekregen kan je dit wel bestempelen als een incident. Daar hoeft dus niet direct de maximale straf voor neergelegd te worden. 5 wedstrijden waarvan 3 voorwaardelijk zou ik wel redelijk vinden.

23 januari 2018 om 19:35

We hebben het inderdaad over een juridische kwestie. Het Benthem arrest is in deze niet van toepassing omdat het hier overduidelijk om een slaande beweging gaat waarbij er ook nog eens sprake van opzet is (zal men moeten bewijzen natuurlijk) maar dat lijkt me niet heel lastig in deze zaak met die haarfijne beelden die er zijn. Je ziet overduidelijk dat er geen bal in de buurt is, Matavz plant doelbewust zijn elleboog naar achteren met eventuele gevolgen van dien. Je kan mij niet vertellen dat hij dit perongeluk deed.

24 januari 2018 om 00:17

Les Gones

Nou, 'arrest' is wat teveel gezegd, het gaat uiteindelijk om een uitspraak van de tuchtcommissie van de Knvb. En ik doelde alleen maar op een klein deel van die uitspraak, namelijk het verweer dat destijds werd gevoerd door de huisjurist van Feyenoord. Dat kwam er heel kort samengevat op neer, ondersteund door een rapport van een bewegingsdeskundige, dat 'duwen' en ' slaan' twee verschillende bewegingen zijn. Vooral ook fysiologisch en zeker qua impact.dat argument werd door de tuchtcommissie gevolgd. Dat betekende dat wat door de aanklager ten laste was gelegd, een 'slaande beweging' niet kon worden bewezen. Vrijspraak dus.overigens hoeft opzet in dit geval helemaal niet bewezen te worden. Uit de omstandigheden zou je heel simpel aan kunnen en ook juridisch mogen aan nemen dat hier sprake is van voorwaardelijke opzet. Dat is voldoende als bewijs. Daarmee had je als tuchtcommissie ook de juiste toon gezet. Je moet je handjes thuis houden, punt .If you raise your hands, you're in trouble.. Gemiste kans.

En het leek mij dus mooi om in deze zaak gewoon dat argument nogmaals te proberen, als je tenminste een scherp jurist bent. Verder valt er niet zoveel aan te voeren namelijk.

Of ik denk dat hij het per ongeluk deed? Welnee. Hij gaf hem gewoon een knal. Net als Kramer destijds deed, die had in mijn ogen ook gewoon geschorst moeten worden.

26 januari 2018 om 14:31

Hahaha wat een bullshit dus ik ben nog nooit aangehouden geen strafblad dus als ik dan iemand zwaar letsel toebreng of iemand vermoord moet ik maar strafvermindering krijgen hahahahaha

26 januari 2018 om 14:47

Hahahahahahaha, hahahahaha, ja inderdaad. Maarreh, was dat wat de huisjurist van Feyenoord aangevoerd heeft destijds in die zaak van Kramer die een elleboogstoot gegeven had? Dat Kramer nog nooit aangehouden was en geen strafblad had en dus iemand mocht vermoorden?? Oh dat heb ik dan gemist.

Als je even terug leest, hahahaha, wellicht snap je dan war het over gaat, hahaha.

Los daarvan wie zegt dat eigenlijjk, dat je iemand mag vermoorden voor strafvermindering? Niemand.

Lijkt me niet meer dan terecht,
Dit moet echt uit het voetbal verdwijnen.

23 januari 2018 om 16:54

Volgens mij is de standaard bij dit soort zaken 3+1, dus ik snap wel dat Vitesse het (1 wedstrijd) teveel vindt. Neemt niet weg dat ik dit soort straffen persoonlijk veel te laag vindt (gewoon een bewuste poging om iemand pijn te doen / te blesseren. En na de belachelijke schorsing voor de keeper van NAC zou dit sowieso bestraft moeten worden met een wedstrijd of 7 a 8.

23 januari 2018 om 17:02

Dit is gewoon bijna crimineel man. Gewoon uit het niks in een stilstaande situatie even een elleboog met volle kracht in iemands gezicht planten. Toch belachelijk dat Vitesse dit af doet als buitenproportioneel, laat die jongen maar even nadenken over zijn daad. KNVB moet überhaupt veel harder optreden tegen dit soort acties. Dit hoort niet in het voetbal, moet eens klaar zijn met dit achterlijke gedrag.

23 januari 2018 om 17:13

Als je het eens goed bekijkt zie je dat het een reactie is op de arm van die speler voor zijn gezicht. Maar dat wil schijnbaar niemand zien.

23 januari 2018 om 17:26

Je hebt gelijk, Matavz verdient een bloemetje.

23 januari 2018 om 17:36

Ik vind het meer terecht, ook voor die keeper, in 't amateur voetbal zijn zulke schorsingen er altijd, al is er soms bijna niks aan de hand, gewoon gelijk trekken

23 januari 2018 om 17:53

Ben12 goede reden om iemand dan vol in het gezicht te raken met een elleboog met al je kracht...

23 januari 2018 om 18:00

Dumfries wil hem i.d.d. tegenhouden met zijn arm. Wat volgt is nog steeds gewoon een flinke elleboog.

24 januari 2018 om 12:03

Helemaal eens, de arm van Dumfries zit erbij. Aandeel van Dumfries wordt niet naar gekeken, hij speelt de vermoorde onschuld voor de camera.

26 januari 2018 om 13:33

Ik heb de beelden eens goed bekeken, maar Dumfries wil Matavz met zijn arm tegen houden, en de arm gaat in het gezicht van Matavz. En dat omdat Matavz voor hem wil staan om de ingooi te ontvangen. Daarom wil hij die arm wegslaan en raakt hij met zij onderarm Dumfries.

26 januari 2018 om 14:17

Dat ik geen foto kan uploaden, daarop is te zien dat Matavz, Dumfries nooit in het gezicht kan raken, maar wel als een bezetenen op het veld liggen met zijn handen in het gezicht. Volgens die foto kan dat nooit, die Dumfries moet in het theater gaan. Het is een hele grote aansteller.
Foto te zien bij de supporterssite van Vitesse

26 januari 2018 om 15:10

Ondanks dat slaat het natuurlijk nergens op wat matavz doet.

23 januari 2018 om 18:02

Ik vind dit nog een milde straf.. zelfde geld verliest dumfries al zijn glanzende witten tanden.. de actie van matavz sloeg helemaal nergens op, vind het dan ook schandalig dat z heet er bij Vitesse niet mee eens zijn.

23 januari 2018 om 19:03

Ik snap dat heel goed. Het moet er uit alleen dan moet je nog 100 tot 200 jaar wachten tot dat de mensheid, dus ook voetballers, zijn overgenomen door Robots 😂

Maar ff zonder gekheid. Dit krijg je er niet uit. Matavz is geen viezerik die dit soort streken vaker uit haalt. Besef dat zo’n iemand in een roes zit tijdens een wedstrijd. Alle emoties ( tikjes, duwtjes, schoppen, gemiste kansen noem maar op ) vormen je in een wedstrijd en dat doet iets met je gemoedstoestand. Dan kan het gebeuren dat je even kortsluiting kan krijgen. Je blijft tenslotte een mens van vlees en bloed. Maar nogmaals ik ben het met je eens dit zulk dingen zijn onacceptabel.

Ongelooflijk dat een club dit buiten proportioneel vindt. Het was een regelrechte aanslag met zijn elleboog. Bewust om de tegenstander te raken en niet eens in een duel. Als Vitesse de grote ballen had gehad van Dumfries, hadden ze hem zelf 5 wedstrijden gegeven in plaats van in hoger beroep gaan.

23 januari 2018 om 16:50

Helemaal mee eens. Ik heb altijd een klein beetje hoop dat de club zegt: goed verhaal, terechte straf, die accepteren we, want dit is onacceptabel gedrag. Maar dat gebeurt maar zelden.

23 januari 2018 om 17:00

Zie dat clipje hierboven big een keer dan zie je op 52-53 seconde dat dumfries eerst zwaait met zijn arm terwijl maravz aan komt lopen.

23 januari 2018 om 16:54

Dit is inderdaad buiten proportioneel. II heb beelden van andere kant gezien en daar lijkt het alsof dumfries zijn arm naar naar achter beweeg en dat matavs deze min of meer weg slaat/wuift. Dumfries gaat theatraal naar de grond. Het was echt geen bewuste elleboog van matavz.

23 januari 2018 om 16:58

Hahaha Jimbo, Hij loopt naar dumfries toe en plant z'n elleboog naar achter. Hoe is dat niet bewust?

23 januari 2018 om 17:01

Even de clipje hierboven rond de 52-53 seconde goed kijken.

23 januari 2018 om 17:07

Ik heb het gezien. Dat neemt niet weg dat matavz duidelijk z'n elleboog plant. Of dumfries dat nou ook wel of niet doet dat doet niet terzake. Het is gewoon een bewuste elleboog

23 januari 2018 om 17:09

Martijn

Om precies te zijn: hij plant niet zijn elleboog maar zijn onderarm in het gezicht van Dumfries. Tecnhisch gezien zou dat betekenen dat aols de aanklager alleen een 'elleboogstoot' te laste gelegd heeft dat feit niet bewezen kan worden. Dan zou dat vrijspraak opleveren.

23 januari 2018 om 17:16

Hahah! gozer wat heb jij gedronken ?

23 januari 2018 om 19:41

Maar een aanklager legt niet alleen en enkel een primair feit ten laste maar ook subsidiaire feiten.

23 januari 2018 om 16:56

Bij nadere bestudering van de videobeelden (de volledige, niet die met enkel de elleboog van Matavz) is te zien dat er een armbeweging van Dumfries aan vooraf ging en Matavz de arm weg wou slaan. Hij doet dit vervolgens heel ongelukkig.

In deze context is 5 wedstrijden buitenproportioneel, ja. Zeker als je bedenkt dat Matavz in 300 wedstrijden nog nooit rood heeft gepakt en normaliter niet in dit soort situaties terecht komt.

23 januari 2018 om 16:59

Ik heb dan weer geen beelden gezien dat dumfries z'n armen naar achter gooit, maar desalniettemin is dit gewoon een elleboog

23 januari 2018 om 17:03

100% dat het een elleboog is.

Maar het standpunt van Vitesse dat de straf buitenproportioneel is dan wel een stuk begrijpelijker (en wellicht ook wel terecht).

23 januari 2018 om 17:12

Ja, dat wel.

23 januari 2018 om 17:18

Dus wanneer je als speler nog nooit rood gekregen hebt.. mag je doen wat je wilt, omdat de straf toch lager gaat zijn ?

23 januari 2018 om 17:27

Dat maak jij er van.

Ik verwoord me misschien niet duidelijk maar wil daarmee enkel onderstrepen dat het mogelijk niet Matavz intentie was om Dumfries vol met zijn elleboog te raken. Vooral omdat het niet in zijn aard ligt, getuige de 300 wedstrijden zonder kaart.

Ik zou zeggen, bestudeer de VOLLEDIGE beelden nog eens en beoordeel zelf.

23 januari 2018 om 17:54

Ook al staat hij op 1000 wedstrijden zonder kaart.. dat hoort niet mee te tellen bij de bepaling van de straf!
En ja heb de VOLLEDIGE beelden weer bestudeerd.. vraagje ? Heb jij wel eens gevoetbald ? zo ja, dan zou je moeten weten dat Dumfies zich breed probeert te houden en voor matavz wilt blijven.. Matavz vind dat niet zo fijn, en deelt een elleboog uit!

23 januari 2018 om 18:03

Volledige beelden gezien. Dumfries wil hem i.d.d. tegenhouden met zijn arm. Echter blijft daarna nog steeds een volle elleboog in zijn gezicht staan.

Dat het niet in zijn aard zit is een drogreden.

23 januari 2018 om 22:55

Klysma, ben je deur zo naïef? Wat maakt het uit dat hij zich daarvoor wel heeft kunnen gedragen? Dit was blijkbaar de eerste keer dat de stoppen doorsloegen, er is geen enkel excuus! Dit is gewoon een bewuste criminele aanslag, met die belachelijke elleboog.

23 januari 2018 om 19:09

Schakel je emoties eens uit en bekijk dit eens rationeel. Kijk de beelden zonder vooroordelen en onderzoek. Speel eens de advocaat van de duivel. Let op je gaat jezelf verbazen 👌🏼

Iemand dat screenshotje bijdehand waarin Dumfries eerst een elleboog geeft aan Miazga ??

23 januari 2018 om 16:50

Kan hem niet plaatsen via me telefoon .. Heb hem wel

23 januari 2018 om 16:52

En zou schuift de voetballerij altijd alle verantwoordelijkheid naar anderen.

Laten we het gedrag van Matavz gewoon beoordelen.

En dan daarnaast het gedrag van Dumfries apart beoordelen.

Maar niet, als een speler zwaar over de grens gaat, met het vingertje naar een ander gaan wijzen. Matavz is een volwassen meneer die gewoon voor zijn eigen gedrag verantwoordelijk is.

23 januari 2018 om 17:01

De kwestie in deze is dus of Matavz doelbewust een elleboog in het gezicht van Dumfries geeft of het zijn intentie was de arm weg te duwen/slaan en Dumfries daarmee ongelukkig raakt.

Dat heeft niks met wijzen naar een andere te maken maar is juist heel erg relevant voor de strafmaat. Een schorsing zou dan mogelijk alsnog terecht zijn, want een slaande beweging is het, maar maakt het standpunt van Vitesse wel een stuk redelijker. 5 wedstrijden is dan teveel.

23 januari 2018 om 17:33

Absoluut schandalige elleboog maar als hij er eerst 1 krijgt lijkt mij dat wel degelijk van belang voor de strafmaat. Als hij echt vanuit het niets dit zou doen is 5 potten nog te weinig

23 januari 2018 om 23:02

Klysma, ben jij toevallig voor Vitesse? Vanuit stilstand niet eens door een situatie, kreeg Dumfries die elleboog. Wat mij betreft krijgt hij alle vijf wedstrijden. Hoe kan je dit nou goedpraten? Terwijl duidelijk is wat gebeurd, nogal ongeloofwaardig man.

Buitenproportioneel, serieus? Iemand een elleboog in zijn gezicht geven terwijl vind ik 'buitenproportioneel'. 5 wedstrijden is meer dan terecht. Vitesse zou dit gewoon moeten accepteren en niks meer moeten zeggen. Belachelijke actie

Butenproportioneel? Al heeft Matavz nog geen enkele kaart in zijn carrière gepakt of is het de neef van moeder Theresa, dit is toch gewoon belachelijk wat Matavz deed? Ik vind vier wedstrijden (+ een voorwaardelijk) een prima straf voor Matavz, alleen al als voorbeeld voor andere voetballers.

Bizar dat je vijf wedstrijjden voor een bewust geplante elleboog buitenproportioneel vindt. Als club moet je niet zeiken in zo'n geval, zeker niet als je zelf niet eens overgaat tot het straffen van de speler. En zeker niet als je andere speler niet eens een sanctie krijgt wanneer hij iemand in zijn noten grijpt...

Feit dat vitesse in beroep wil gaan tegen deze terechte straf zegt ook wel weer wat over de club. Ze hadden de straf moeten accepteren en de beste man een taakstraf moeten opleggen ofzo.

Vitesse vindt het zeker nodig zich voor schut te zetten door in beroep te gaan tegen deze schandalige elleboog. Mag nog blij zijn met vijf wedstrijden waarvan een voorwaardelijk.

Volkomen terechte straf. Het enige buitenproportionele in deze zaak is die elleboogstoot. Matavz mag wat mij betreft blij zijn dat een van de vijf wedstrijden voorwaardelijk is.

Schandalig dat Vitesse hier tegen in beroep gaat. Het moet niets uitmaken of Matavz al wel of niet in zijn carrière een rode kaart heeft ontvangen, wat hij deed is minstens 5 wedstrijden schorsing waard. Teleurgesteld in het besluit van mijn club, ondanks dat ik niet echt zit te wachten op Castaignos in de spits de komende wedstrijden...

Wellicht hadden Matavz en Vitesse het prettiger gevonden wanneer Dumfries aangifte had gedaan van mishandeling. Natuurlijk zijn de straffen in Nederland een lachertje maar geen rechter die dit vrij spreekt. 5 wedstrijden zijn er 5 te weinig na zo een misselijke actie.

5 wedstrijden zijn helemaal niet terecht. Minimaal 20 ofzo. Of een heel seizoen. Wat een rare gast man

Een meer dan terechte straf. Zoiets smerigs doe je niet bij een collega. En die ballenknijper dan, die moet een taakstraf in een Amsterdamse darkroom krijgen.

Vitesse, zijn jullie serieus?
Wat Matavz deed is buitenproportioneel en deze kerel wens ik zelf niet meer terug te zien op welk voetbalveld dan ook.
Helaas is de regelgeving niet zo en zal hij helaas over een aantal wedstrijden weer meedoen.
Nu Vitesse in beroep gaat hoop ik op verdubbeling van de straf.
De actie was al walgelijk maar de reactie van Vitesse niet minder.
Wat een baggerclub zeg.

23 januari 2018 om 17:04

De reactie van Vitesse is zoals de meeste clubs dat in deze gevallen doen. 1 wedstrijd meer dan gebruikelijk bij een elleboog, dus in beroep.

23 januari 2018 om 17:59

Het gaat er mij dan ook om hoe deze elleboog tot stand komt.
Hij loopt vanachter langs hem en haalt gewoon keihard uit zonder enige aanleiding.
Bal was al ver weg.

26 januari 2018 om 11:33

En andere clubs gaan dasn niet in beroep? Wat dacht je van Feyenoord bij een (nog smerigere) elleboog van Krasmer indertijd? Of jouw club bij die achterlijke actie van Suárez? Of vind je het dan wel ineens begrijpelijk en zijn het dan geen baggerclubs?

kom op tis een mannensport, elleboogjes worden al sinds jaar en dag uitgedeeld en dat zal ook nooit verdwijnen. Gewoon 1 standaard straf op zetten, kan me niet schelen hoeveel, maar dan wel standaard, iedereen die er een uitdeelt en de beelden zijn duidelijk, die straf op leggen. Persoonlijk lijkt mij 3 wedstrijden een prima straf.

4-5 wedstrijden was waar ik zelf ook direct aan zat te denken toen ik die ellleboog zag. Ik hoop daarom ook dat de eis van de aanklager gehoor zal vinden. Dit zijn gewoon smerige overtredingen die niet op een voetbalveld thuishoren.

Vijf duels? Ik vind 7 tot 10 meer op z'n plaats. Schandalig! Ben best een Matavz fan, maar dit is belachelijk.

Als vitesse niet uitkijkt valt de straf straks nog hoger uit. Zinloos geweld.

23 januari 2018 om 17:29

Ik hoop dat er inderdaad 3 bij komen.

Neem aan dat ze niet als verweer gaan gebruiken, dat het zijn eerste rode kaart is. Laat staan dat de tuchtcommissie dan zegt oh ja is ook zo we halveren de schorsing. In een duel kan een elleboog nog wel eens erger lijken dan bedoeld, maar nu was de bal allang weg haalt hem in en geeft een elleboog. Dat is gestoord gedrag en de politie halveert mijn boete ook niet omdat het mijn eerste zou zijn. Vitesse mag blij zijn, dat de KNVB het normaal vind, dat je iemand in zijn kruis knijpt. 5 wedstrijden is zeker terecht in deze en misschien nog wel laag, want het was geen duel maar gewoon een aanslag.

Veel te licht gestraft. 10 wedstrijden schorsen.. hij zoekt Dumfries bewust op en geeft hem een volle elleboog.. 4 wedstrijden slaat echt nergens op!

26 januari 2018 om 11:34

Dumfries haalde nog fee 10 secondern daarvoor eerst uit met zijjn arm. Dus hoezo opzoeken?

Vitesse zou Matavz zelf nog moeten straffen. Dat zou Vitesse sieren.
On; en de smerige actie van Miazga moeten ze ook maar onderzoeken.

En terecht dat Vitesse in beroep gaat hier tegen , 4+1 is gewoon te weinig volgens Vitesse en vinden dat er een hogere straf geëist had moeten worden en gaan daarom in beroep. Hulde voor Vitesse.

Hadden er van mij nog wel 5 bij gemogen. Wat een doldwaze actie.

8 wedstrijden minimaal.. Grof geweld dit.

Zelfs zou Dumfries iets hebben gedaan dan is deze elleboogstoot niet te accepteren. Tot op dit moment hebben we ook geen verklaring gekregen waarom dit gebeurde. Dit is nooit goed te praten, maar zou Dumfries iets vreselijks tegen Matavzs dan hebben we tenminste nog een verklaring waarom de Vitesse spits zo door het rooie ging. Vind het trouwens ook opmerkelijk dat de grensrechter of de vierde man dit niet meteen zag. Maar goed, de straf is gewoon terecht.

Ik vind persoonlijk dat hij er met 4 wedstrijden nog goed vanaf kwam en dit had ik dan ook zeker geaccepteerd. Ik verwacht dat de eis nu hoger komt te liggen. Hoe overduidelijk wil je een elleboog hebben.

Voor iedereen die alleen de beelden direct vanaf de zijkant hebben gezien, jullie krijgen een vertekend beeld. Op Twitter circuleren al enkele dagen beelden schuin van voren en daar is heel goed te zien dat Dumfries eerst zijn linkerarm strekt op het moment dat Matavz langsloopt. Op dat moment slaat Matavz die arm weg, wat mij een compleet normale reactie lijkt, en wordt Dumfries meer door zijn eigen arm geraakt dan door de arm van Matavz. Bij de beelden direct van de zijkant is alleen de slaande beweging van Matavz te herkennen, die direct het gezicht in lijkt te gaan. Voordat je dus verdere conclusies trekt, probeer eerst eens het voltallige beeld te krijgen.

23 januari 2018 om 18:13

Beelden gezien, ben het niet met je eens.

Dumfries steekt idd zijn arm uit om Matavs tegen te houden. Vervolgens gaat Matavs met zijn arm onder die van Dumfries door en geeft hem een elleboog in zijn gezicht.

Op onderstaande beelden prima te zien op 12/13 sec

https://www.youtube.com/watch?v=q8wq5mfnzrc

23 januari 2018 om 18:42

Beelden gezien, wat een onzin. Dumfries maakt zich zoals elke voetballer breed om voor de man te blijven, waarop Matavz een enorme elleboog geeft. Als je dat niet wilt zien is dat je eigen probleem

Vier wedstrijden plus eentje voorwaardelijk buiten proportioneel noemen. Schandalig is dit van Vitesse. Bewuste elleboogstoot van Maravz. Hoop dat de aanklager er nu 6 onvoorwaardelijk van maakt. Dit goed willen praten is niet te verkopen aan je jeugdspelers en convenant clubs.

Ik ga niet over de strafmaat, maar deze actie was niet eens in een duel, had niets met breedmaken of hard in de duel ingaan te maken, maar gewoon een bewuste ram in het gezicht.
Dit kan echt niet.

Ik vind de sanctie nogal meevallen , had een paar meer verwacht ! En terecht trouwens , sloeg nergens op

Vooral in beroep gaan en dan als Knvb er nog een paar duels aan vast plakken. Compleet bezopen actie natuurlijk, net als dit beroep van Vitesse.

Wil je dit soort overtredingen uitbannen, dan moet je wel forse straffen neerleggen. Hopelijk gaat men dan wat meer nadenken en stopt men met dit achterlijke gedrag. Hoe meer men er mee weg komt, des te vaker het gebeurd. Van mij mag het zelfs nog wel zwaarder. Maar dan wel consequent, daar zit hem vaak de crux. Soms krijgt iemand niets omdat een scheids er een overtreding voor heeft gegeven. Wil je dit uitbannen, altijd straffen, ook al heeft een scheids het (verkeerd) beoordeeld, vind ik.

En het slaan van Dumfries zelf? Daar reageerde Matavz op. Ik vind na de beelden keer op keer te hebben gezien, nog steeds twijfelachtig of het een volle stoot was. Lijkt toch meer op een duw. Joel Dumfries stelde zich vervolgens wederom erg aan. Was Matavz zo'n acteur geweest, dan had Dumfries nu een schikkingsvoorstel gehad.
Erg jammer dat toneelspel nog steeds beloond wordt. Afgelopen zondag bij Ajax - Feyenoord ook al. Ziyech die natrapt komt ermee weg omdat El Ahmadi niet zo'n toneelspeler is als Veltman die Jorgensen wel rood aannaaide. Zo ook nu de verschillen tussen Matavz en toneelspeler Dumfries.

Vijf wedstrijden komt hij nog goed mee weg. Echt een schofterige overtreding maar dan de reactie van de club zelf. Echt te gek voor woorden. Vitesse ga je schamen!!!

Mag gewoon rest van het seizoen geschorst worden, wat is dit voor onzin.
Weg met die gasten.

Vitesse komt hier geweldig mee weg. In plaats van Matavz en Miazga ieder minimaal 6 wedstrijden onvoorwaardelijk, slechts 4 voor alleen Matavz. Vitesse had zeker rekening gehouden met misschien een reprimande? Hou toch op met je kop in het zand te steken. Gewoon dankbaar buigen als een knipmes en zelf Miazga nog straffen. Dan zeg je als club: dit soort gedrag wordt bij ons niet getolereerd. Sltelletje hypocrieten....

Nou, 6 wedstrijden en niets voorwaardelijk. Pure waanzin dit

Is geheel een bewuste actie van Matavz.....verder geen speler, bal of wat dan ook in de buurt. Moet gewoon minimaal 10 wedstrijden aan zijn broek krijgen ! Lijkt gewoon nergens op, is gewoon een tegenstander bewust slaan/blessure toe brengen ! Asociaal gedrag !!

Oneens met de stelling. Hij loopt er naar toe en deelt hem bewust uit. Ik zeg 5 erbij.

23 januari 2018 om 23:02

Daarvoor wordt hij in het gezicht aangetikt zie de gand van dumfries

Wat een grote willekeur blijft het ook bij de Knvb met dat schorsen naar aanleiding van TV beelden. Alleen daarom al nooit een schikkingsvoorstel accepteren. Klote competitievervalsing van de bond.
Wel dom van Matavz. Hij wordt wel wat geprovoceerd, maar Dumfries staat bekend als 1 van de grote aanstellers dit seizoen. Dan kan je hem beter slimmer, anders en op een later moment terugpakken inplaats van direct en zo opzichtig.
Als de scheidsrechter dit voorval gezien en (goed) beoordeeld had, dan zou ik de schorsing terecht vinden. Nu is het teveel willekeur en is het maar net wat de media laat zien.

23 januari 2018 om 21:08

Dumfries is geen aansteller, hij is juist stoer door het af te doen met een geintje. Topgozer.

Hoe durven ze bij Vitesse deze straf buitensporig te vinden, vind hem nog mild. Maar is bekend dat de Knvb met 2 maten meet, de keeper van NAC krijgt 6 wedstrijden voor een slijding te laat inzet. En dan de meest lage streek van Maizga komen ze heel goed weg. Je blijft van iemand zijn edele delen af, dat de Knvb hier niets aan doen schandalig.

23 januari 2018 om 23:01

Kramer vergeten zeker...

Als je on beroep gaat kan een straf ook hoger uitvallen. Zeker gezien het feit dat Miazga vrijuit gaat zou een Schots van Matavz van een wedstrijd of 7 niet misstaan. Het schaamteloze standpunt van Vitesse verdient dat ook. Ze hadden deze gekkies zelf aan moeten pakken.

23 januari 2018 om 23:00

Vroeger werd er niet anders gedaan. Nu hebben ze camerabeelden en de hele wereld schrikt op. Laten ze maar doellijn technologie toepassen op alle velden en de grensrechters vervangen voor techniek. Beelden terug kijken van beslissingen wordt het allemaal iets eerlijker op het hoogste niveau

Wat een matennaaier is die Dumfries. Ik zou zeggen: bekijk de beelden eens goed. Dumfries steekt bewust zijn arm omhoog vlak voordat Matavz langs hem loopt. Matavz had natuurlijk niet die arm voor zijn gezicht moeten wegslaan, maar gewoon moeten doorlopen... dan was hij degene die een "elleboog" in zijn gezicht zou hebben gehad.

Veel te hoog. Je ziet dumpfries met de hand naar het gezicht van matavz gaan die hem raakt in zijn gezicht anders was er deze reactie niet geweest. Niet goed te praten zeker niet als Matavz deze straf krijgt hadden ze de rest ook zo moeten beoordelen. Dus wedstrijdje er af prima.

Matavz mag blij zijn dat het niet valt onder mishandeling. Dan is de straf nog veel erger dan een paar wedstrijdjes niet mogen spelen.

Matavz reageert op de arm van Dumfries. Hij wil de uitgestoken arm wegdrukken. Het zou zomaar niet bewust kunnen zijn. Sterker nog, elleboog van Matavz lijkt de schouder te raken. Dumfries is een toneelspeler. Speelt gelijk na de wedstrijd de vermoorde onschuld. Of er iets aan voorafging wil hij natuurlijk niet zeggen, hij formuleert zijn antwoord heel bewust en doordacht. Het is gewoon onlogisch om Matavz met zijn verleden (nog nooit een rode kaart!) zo zwaar te straffen.

26 januari 2018 om 11:30

Dumfries steekt zijn arm uit en speelde toneel na de elleboogstoot.
Dat had een reden kunnen zijn voor de aanklager om voor Dumfries ook een schorsing te eisen, maar is geen verzachtende omstandigheid voor Matavz.
De opgelegde schorsing lijkt mij volkomen terecht.

26 januari 2018 om 11:32

Dan kan het allemaal wel toneel slaan, maar hij geeft hem gewoon een elleboogstoot, niks goedpraten. Met 4 wedstrijden geschorst komt hij er nog goed af.

26 januari 2018 om 11:35

Het hele voetbalwereldje is een toneelspel. Soms zijn het net kinderen op de grond te janken om iemand een kaart aan te naaien!

Wat een schandalige vertoning van Vitesse, ontzettend triest dat mijn club nu tegen Matavz moet spelen ondanks zijn moordaanslag, en dan die argumentatie bah om van te kotsen zo zwak.

26 januari 2018 om 11:30

De reactie van Matavz op de uitgestoken arm van Dumfries valt niet goed te praten maar om het nou een moordaanslag te noemen? Toen ik het zag gebeuren dacht ik ook meteen aan 5 wedstrijden schorsing maar als je de beelden nog eens goed bekijkt, gaat Dumfries ook niet vrijuit. Reden genoeg om deze beslissing aan te vechten. Drie wedstrijden schorsing lijkt me meer op zijn plaats.

Ik heb het vermoeden dat je je er niet zo druk over had gemaakt als Vitesse niet tegen PEC zou spelen aankomend weekend...

26 januari 2018 om 11:57

Hahaha overdrijven is ook een kunst. Ik sluit me aan bij biuh

Bizar dat ze in beroep gaan. Als Vitesse een beschaafde club is, pakken ze die Matavz zelf flink aan en geven ze een signaal dat dit gedrag nooit meer mag gebeuren in het shirt van Vitesse. Nee, we gaan in beroep en hopen dat deze malloot snel weer op het veld staat. Wat een wereldje toch...

26 januari 2018 om 11:54

Ja tuurlijk. En dat heeft niks met Vitesse te maken. Dit gebeurd veel vaker in de voetballerij. De strafmaat is hoger dan normaal. Elke club probeert juridisch het onderste uit de kan te halen. Vitesse is daar geen uitzondering in

26 januari 2018 om 12:59

Zeker, zo was het ook niet bedoeld. Waarschijnlijk zouden de meeste clubs zo handelen, hoe ridicuul ook. Ik snap dat voetbalclubs bedrijven zijn, maar dit gaat echt ver.

Alleen al door deze uitspraak zou ik hem nog 2 duels extra schorsen. Gewoon 6 wedstrijden. Iedereen kan zien dat dit gewoon een dikke elleboog was.

26 januari 2018 om 11:31

Inderdaad, Vitesse maakt zichzelf volkomen belachelijk hiermee. 'een uitgestoken arm', kom op zeg, heel NL ziet toch dat dit een onvervalste elleboog is? Met 4 wedstrijden mag hij nog in zijn handjes knijpen. Ongelofelijk zwak van Vitesse dit.

26 januari 2018 om 11:39

Dan ben ik benieuwd wat jouw mening overr Kramer indertijd was? Die was nog duidelijker en nog smeriger dan deze elleboog en hij kwam er zelfs volledig mee weg...

26 januari 2018 om 11:59

@ gilau, waarmee maken ze zichzelf belachelijk dan? Wat doet Vitesse hier anders dan andere clubs dan, waardoor het belachelijk is?

26 januari 2018 om 12:05

@ Martijn: Er zullen genoeg clubs zijn die een straf als deze accepteren, gezien de overduidelijkheid van de smerige overtreding. Zelfs de trainer gaf dit na afloop toe. Het goed willen praten door te zeggen dat het een uitgestoken arm is, dat vind ik dus belachelijk.

@yatsemata; Kramer had inderdaad ook geschorst moeten worden!

26 januari 2018 om 12:18

@gilau. Volgens mij is. De normale straf 3+1. Het blijft natuurlijk een beetje speculeren, maar ik denk dat speler en clubs die straf wel hadden geaccepteerd.

26 januari 2018 om 12:09

Dumfries grijpt overigens naar de rechterslaap terwijl hij van de linkerkant geraakt werd. Dus nog eens slecht toneelspel ook. Gewoon een matennaaier die Dumfries.

26 januari 2018 om 13:54

Ook? Wat meer?


Vind dat Matavz geschorst moet worden voor zijn actie. Hoewel ik het geen volle elleboogstoot vind, het is inderdaad veel meer een duw dan een volle elleboog die in iemands gezicht wordt gepland, doet Matavz iets wat niet mag, namelijk zijn handjes niet thuis houden. Dat Dumfries zelf ook zijn handen gebruikte (of sloeg) dat doet daar niks aan af. Hooguit zou de tuchtcommissie dat mee kunnen wegen bij het bepalen van de strafmaat.

Maar de heftigheid van de reacties hier vind ik wel opmerkelijk eigenlijk. Er zijn hier mensen die ervoor pleiten hem nooit meer te laten voetballen. Huh?? Hoezo precies? Ik zie elk seizoen moordaanslagen die nog veel erger zijn dan wat Matavz deed die minder bestraft werden of onbestraft bleven. Waar waren al die huilende wolven toen?

Nogmaals de beelden gezien en Dumfries probeert Matavz tegen te houden/te blokkeren met zijn arm; De arm van Dumfries kwam wel dicht bij het gezicht van Tim, dus was hij misschien een beetje geïrriteerd, maar dat praat die elleboog natuurlijk niet goed. 4 wedstrijden, waarvan 1 voorwaardelijk zou een passende straf zijn.

Ik heb dit al vaker gezegd en ik wil de actie van Matavz zeer zeker niet goedpraten (ik vind vijf wedstrijden schorsing zelfs nog aan de lage kant), maar ik blijf er bij dat ook Dumfries niet onschuldig kan zijn. Het is een vrij simpele optelsom.

1. Matavz doet zulke dingen normaal niet. Die heeft in 12 seizoenen maar 17 gele kaarten en geen enkele rode kaart gepakt. Als hij het nu ineens wel doet, dan moet daar een reden voor zijn geweest.
2. Dumfries is opvallend vaak het slachtoffer van gemene overtreding die uit het niets lijken te komen. Wraakacties, dus.
3. Zijn reactie na de wedstrijd is wel heel erg laconiek. Als iemand mij zonder goede reden zo’n elleboog zou hebben gegeven, dan zou ik na de wedstrijd woedend zijn, niet laconiek.

26 januari 2018 om 11:59

Maar alle punten die je noemt zijn voor een zaak als deze toch niet relevant? Argumenten als “dat doet hij normaal nooit”, zijn zwak en als ik de beelden zie doet hij het nu gewoon wel. Misschien deed hij het wel vaker, maar kwam het nooit zo duidelijk in beeld.

Een mep in je gezicht krijgen bagatalliseren met “hij is wel vaker slachtoffer” lijkt me ook geen goed argument om dit geval matavs vrij te pleiten.

En wat jij en dit geval zou doen, daar kun je toch helemaal niet mee aankomen voor een aanklager oid? Je zou het even gemakkelijk ook kunnen interpreteren als een speler die juist niet zijn emotie laat spreken, maar gewoon verwijst naar de feiten (beelden).

Ik wil je wel gelijk geven dat ik ook vind dat de reacties van dumphries opmerkelijk zijn en dat ik ook vind dat het een...aparte speler is...maar in deze zaak vind ik t bizar dat Vitesse bij wijze van niet gewoon matavs zelf schorst.

26 januari 2018 om 12:14

Ik wil Matavz ook helemaal niet vrijpleiten. Zoals ik al schreef in mijn vorige reactie, ik vind vijf wedstrijden schorsing zelfs nog aan de lage kant.

Mijn punt is dat ik sterk het vermoeden heb dat die Dumfries een geniepig mannetje is en dat ze die de komende tijd maar eens goed in de gaten moeten houden.

26 januari 2018 om 12:25

Zou kunnen hoor, maar stel dat Dumfries als verdediger zn tegenstander uit het spel wil halen door te praten, vervelende opmerkingen te maken, misschien af en toe een duwtje ofzo... Zou dat erg zijn?

Niet netjes, maar er zijn zat landen waar 'alles' is geoorloofd om te winnen.

Ben er voor mezelf ook niet uit hoor, sowieso moet je je als Matavz zijnde nooit laten kennen. En als je dan die elleboog geeft, je heel nederig opstellen en je straf uitzitten. Maar zou dat erg zijn als een verdediger 'uitlokt' en klaarblijkelijk z'n doel bereikt?

26 januari 2018 om 12:52

@fratelli:

"zou kunnen hoor, maar stel dat Dumfries als verdediger zn tegenstander uit het spel wil halen door te praten, vervelende opmerkingen te maken, misschien af en toe een duwtje ofzo... Zou dat erg zijn?"

Er is op het voetbalveld niets waar ik een grotere hekel aan heb dan aan stiekeme spelers. Af en toe een keer onderuit geschoffeld worden vind ik niet zo'n probleem, dat hoort er gewoon bij. Maar van die etterbakjes die knijpen of op je hak trappen als niemand kijkt, of die moord en brand gaan schreeuwen terwijl ze niet geraakt zijn... Daar kan ik echt niet tegen. Dat vind ik niet thuishoren op het voetbalveld.

Als je op het randje of er net overheen wil spelen: prima. Maar ben dan ook zo stoer om het open en bloot te doen.

26 januari 2018 om 13:49

Haha, goeie oplossing. Matavs schorsen en dumphries in de gaten houden. Ik ben voor.

26 januari 2018 om 12:10

Dat Dumfries na de actie van Matavz vervolgens 20 meter verder rolt alsof hij door een bulldozer is geraakt en bovendien naar de verkeerde kant van zijn gezicht grijpt pleit ook nog maar eens dat die Dumfries een heel naar mannetje is die doelbewust de boel probeert te naaien.

Als je de beelden duidelijk bestudeert zie je dat Matavz hem eerder met zijn bovenarm raakt. Sterker nog, het is niet eens duidelijk of hij hem echt raakt. Al met al geen bewuste elleboogstoot. Andere spelers kregen hier in het verleden 3+1 voor.

26 januari 2018 om 12:20

@klysmakaboute
Hoe definieer jij een bewuste elleboog dan? Dit leek er toch verrekte veel op

26 januari 2018 om 12:26

Ik beoordeel het als het weg willen slaan van de arm van Dumfries. Dit doet Matavz veel te lomp waardoor hij Dumfries raakt. Ik zou een schorsing dus wel terecht vinden, maar 5 wedstrijden inderdaad buitenproportioneel.

Bewust is imo iemand schade willen berokkenen. Dat was niet Matavz intentie als ik de beelden beoordeel.

Maargoed, geheel subjectief ben ik als Vitesse supporter misschien niet.

26 januari 2018 om 13:52

Klysmakaboute,
Tot aan je laatste regel kon ik nog een voorstelling maken van je pleidooi, maar de beweging van matavs als onbewust afdoen? Toen ben ik wel gaan lachen hoor.

26 januari 2018 om 13:52

1. Nee edelachtbare, normaal vermoord mijn cliënt nooit iemand, dus moet het slachtoffer wel wat fout gedaan hebben.
2. Noem ze eens op dan? Denk dat het vooral komt omdat elke tegenstander bij hem in de broekzak zit.
3. Dumfries naait juist niemand erbij, wat hem enorm siert.

Schorsing nogmaals ophogen naar 6 of 7, zo je het wilt kun je het krijgen. Belachelijke actie van die Matavz en nu Vitesse, maar goed, weten we dat ook weer voor de toekomst. Als tegenstander zou ik wel weten wat te doen met zo'n Matavz, hij is volgens mij niet echt stressbestendig.

Vitesse gaat in beroep omdat de rechtsback toneel speelt. Wat raar want aan de buitenkant van de Gelredome adverteert men met 'grootste theater van Nederland' . En dan gaan ze Dumfries verwijten dat hij toneel speelt. Dat is hetzelfde als je een pizza funji bestelt bij je restaurant op de hoek en verbaasd bent dat er champignons op zitten.

26 januari 2018 om 12:01

Ha. Ha. Ha. Had je inhoudelijk ook nog iets toe te voegen of?

26 januari 2018 om 12:25

Kom op jij weet toch zelf ook dat dit 1 grote grap moet zijn. Ik bedoel hoe kun je zelf in een slachtoffer rol gaan zitten als je zelf schuldig bent.

Het is duidelijk op de beelden te zien, dat Dumfries begon.
Hij zwaaide dusdanig met z'n armen zodat ie Matavz de doorgang belette.
Matavz zou dus eigenlijk vrijgepleit moeten worden en Dumfries moet een paar wedstrijden worden geschorst.

26 januari 2018 om 12:02

Nee. Goede grap, maar Matavz hoeft geen elleboog uit te delen. Zelfs al pakt de tegenstander hem bij zijn edele delen, zoals de collega van Matavz deed bij Dumfries

26 januari 2018 om 12:03

@ willem1609. Matavz hoeft inderdaad geen arm/elleboog uit te delen. Wat Miazga deed heeft er verder niks mee te maken

26 januari 2018 om 14:36

Meer als voorbeeld van uitlokking bedoelt. Matavz heeft verder ook niets met Miazga te maken, maar Miazga provoceerde Dumfries ook. Alleen reageerde deze niet.

26 januari 2018 om 12:02

Mwah dat niet zozeer. Waar er 2 vechten hebben er 2 schuld. Dus naast Matavz ook Dumfries aanpakken. Beiden 3 wedstrijden

26 januari 2018 om 17:19

@martijnregelink, waar gaat het hier over, ik zie Dumfries geen elleboog uitdelen. En het was echt geen afwerende beweging. Hoop dat Vitesse net zo'n goede huisjurist heeft als Feyenoord. Want anders kan het nog wel eens een verhoging betekenen net als bij Vilhena. De Knvb is zelf hier schuldig aan, deze heeft in teveel zaken gefaald door dat het verkeerd op het formulier stond. Maar uiteindelijk gaat het om normen en waarde, ik zou liever een klap op mijn muil hebben. Dan dat er een of andere malloot in mijn ballen zou knijpen. vind deze actie gewoon net als spugen laag bij de grond. En deze is er mee weggekomen, weer een vrijstelling voor iedere speler om zijn gang te gaan, en wat zullen juristen in zo'n zaak verwijzen naar deze beelden, ze smullen nu al.

Gewoon afstraffen deze actie van Vitesse, straks gaan ze nog zeggen dat het een vriendschappelijk klopje was. Dumfries mag blij zijn dat hij al zijn tanden nog heeft, en geen ander letsel. Maar dat Vitesse in beroep zou gaan kan ik begrijpen, maar deze uitspraak. Gaan ze dan ook in beroep dat Miazga geen straf kreeg voor het knijpen in de edele delen van Dumfries. Vond het nog redelijk sympathiek hoe hij daarop reageerde, voor het zelfde geld doet hij aangifte van aanranding beelden spreken voor zich. Maar uiteindelijk gaat het om normen en waarde, spelers hebben een voorbeeldfunctie voor de jeugd. Of het nu spelers zijn van Feyenoord, Roda of Vitesse maakt niet uit.

Als hier nu door deze reden strafvermindering of vrijspraak komt ( actie matavz,niet eventueel actie dumpfries) kun
Je beginnen met stadions in Nederland te verkopen/af te breken.
Dan zijn we in de wereld het lachertje voor iedereen.

In 1e instantie dacht ik een elleboog is rood. Na de slow motion vind ik het meer een afwerend gebaar in reactie op de arm van de tegenspeler. Vrijspraak!

Gewoon voortaan alle Vitessespelers bij hun ballen grijpen dat mag tenslotte wel van de Knvb. Het lijkt mij niet verstandig dat de tegenstanders zich aan het clubbeleid van Vitesse gaan houden waarin je zonder reden ellebogen mag uitdelen. Al zouden we Vitesse natuurlijk wel horen als iedereen dat bij hun spelers gaat doen.

Zijn ze bij Vitesse hun verstand verloren? Een uitgestoken arm? Tenzij de advocaat van Vitesse dezelfde is als die bij Feyenoord, is dit natuurlijk een kansloze reactie. Ik zou zeggen, door zo veel onbenul, onwil en het willen goedpraten van een etnstig vergrijp, de schorsing maar te verdubbelen.

26 januari 2018 om 13:50

Sneekpsv

Goed punt! Ik heb al eerder geopperd dat de tuchtcommissie zelf de zogenaamde 'van Benthem-jurisprudentie' heeft gecreeerd door het argument van de huisjurist van Feyenoord te volgen dat in dat gavel met Kramer helemaal geen sprake was van een elleboogstoot of slaande beweging maar van 'duwen'. Dat onderbouwde hij met een rapport van een inspanningsfysioloog. Door dat argument over te nemen en Kramer vrij te spreken heeft de tuchtcommissie het dus zelf in de hand egewerkt dat ook in deze zaak een jurist gewoon kan stellen dat op basis van de tenlastelegging niet bewezen kan worden dat Matavz zich schuldig heeft gemaakt aan een 'elleboogstoot'.

Dus inderdaad, de jurist van Vitesse heeft een mooi verweer dat hij hier zeker moet aanvoeren.

De tuchtcommissie van de Knvb legt Tim Matavz een uitsluiting op van vijf wedstrijden waarvan één voorwaardelijk.

Dat is de uitkomst van de tuchtcommissiezaak tegen Matavz nadat de aanklager hem in beschuldiging had gesteld. Vitesse gaat opnieuw in beroep.

Bij de behandeling van de tuchtzaak op donderdag 25 januari voerde de aanklager ernstig gemeen spel aan en een bewezen elleboogstoot. Hij eiste zelfs nog een wedstrijd meer dan in zijn strafmaatvoorstel: zes wedstrijden waarvan één voorwaardelijk. De tuchtcommissie ging hier niet in mee.

Meest opvallende detail is dat scheidsrechter Lindhout het voorval niet had waargenomen en de aanklager op basis van beelden zijn stafvoorstel deed. Dan zou je mogen verwachten dat Vitesse ook beelden mag aanvoeren ter verdediging. Dat mag, maar de aanklager stelde dat deze slechts op normale snelheid beoordeeld zouden moeten worden. Waarom wordt snel duidelijk, leest u even verder:

Uit de ingezoomd en vertraagde aangeleverde beelden blijkt namelijk onomstotelijk dat:
Matavz niet het initiatief neemt tot fysiek contact, maar Dumfries;
Dumfries een uitgestoken arm richting Matavz brengt en Matavz slechts een afwerend gebaar maakt;
Matavz hierbij zijn tegenstander niet in het gezicht raakt en er al helemaal geen sprake kan zijn van een elleboogstoot;
Dumpfies theater speelt aangezien hij de verkeerde, niet geraakte kant van zijn gezicht vasthoudt bij het neervallen.
De beelden spreken vanzelf en dan is de eis tot vrijspraak van Vitesse en het opnieuw in beroep gaan van Vitesse een logisch gevolg. Na het zien van de beelden stelde de aanklager echter dat de beelden op normale snelheid beoordeeld diende te worden. Een absurde stelling en ontkenning van de feiten.

Aangezien de tuchtcommissie tot de handhaving van de oorspronkelijke strafmaatvoorstel van vijf wedstrijden waarvan één voorwaardelijk kwam, gaat Vitesse terecht opnieuw in beroep.

Los van het feit dat aan bovenstaande, objectieve waarnemingen voorbij werd gegaan, is de strafmaat in vergelijk met soortgelijke situaties buitenproportioneel. Dat versterkt de overtuiging dat er een voorbeeld moet worden gesteld en er geen sprake is van een objectieve behandeling noch uitspraak.

Toegegeven, bij normale snelheid lijkt het alsof het om een zware overtreding gaat. Echter, uit de detailbeelden blijkt de situatie heel anders te liggen en dan dient recht boven subjectieve waarneming te gelden!

26 januari 2018 om 13:54

De beslissing van de tuchtcommissie om het betoog van de aanklager te volgen om de beelden alleen in 'real time' af te spelen lijkt mij sowieso een uitstekende reden om in beroep te gaan. Zeker als bijvoorbeeld blijkt dat de reden dat de tuchtcommissie dat betoog volgt niet gemotiveerd zou hebben. Dat zou, in het uiterste geval, zelfs nog kunnen leiden tot een gang naar de burgerrechter als de beslissing van de beroepscommissie ook negatief uit zou vallen om die reden.

Als je de beelden nou goed bekijkt, zie je dat Dumfries eerst een elleboog uitdeelt en het is niet de 1e x dat hij het aan de stok heeft met zijn persoonlijke tegenstander. Prima dat alle media e.d. er alle aandacht aan schenken, maar trek dan 1 lijn en doe dit met andere zaken ook. Deze elleboog werd alleen al 10x herhaald bij FOX om nog niet te spreken over de rest.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=6a... duidelijk dus geen elleboogstoot. we worden weer genaaid door de Knvb

Tim Matavz gaat niet akkoord met het schikkingsvoorstel van 5 wedstrijden ( waarvan 1 voorwaardelijk )
voor de elleboogstoot die hij zaterdag uitdeelde aan Denzel Dumfries en gaat in beroep.
Gelijk heeft hij want de straf is veel te licht voor deze schandalige overtreding en moet verdubbeld worden.

Er zijn bij Vitesse nog steeds mensen ziende blind en onvoorwaardelijk in hun clubliefde. Dat laatste is prijzenswaardig, het eerste vaak een uitvloeisel van het tweede. Zelfs al is het gedrag van Dumfries eventueel uitdagend, dan nog mag Matavz zo niet reageren. Conclusie: straf is terecht. Het zou trouwens getuigen van moed dat Vitesse die ballenknijper zelf zou schorsen. Vreemd dat Vitesse supporters dat onderwerp met rust laten. Of is het zien van dat moment zelf al pijnlijk genoeg;-)).

Ik had nooit gedacht dat ik een getuigenis met zoveel vreugde in mijn hart zal delen, dat er jaren voorbij zijn gegaan zonder een vruchtbare beloning voor het dagelijks spelen van de loterij, ik heb veel uitgegeven aan tips over hoe de loterij te winnen, maar toen ik DR tegenkwam Ultimate nu weet ik dat ik gezegend ben, met zijn profetische krachten onthul hij mij de nummers om de loterij te raken vóór de trekkingsdatum, ik had je de dag dat ik won en het bedrag verteld, maar ik kan niet vanwege veiligheidsredenen , E-mail; ultimatespellcaster21@gmail.com of whatsapp hem op (+1 {325} 2619144]) hij zal je zeker helpen om elke soort loterij te winnen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren