Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ten Hag glashelder over EK: ‘Jong Oranje voorportaal, Ajax eindstation’

Laatste update:

Het zijn drukke tijden voor Ajax, en niet alleen in de Eredivisie en Europa League. Later deze maand begint Jong Oranje namelijk aan de groepsfase van het EK en verschillende Ajacieden komen in aanmerking voor een plaats in de definitieve selectie van bondscoach Erwin van de Looi. Erik ten Hag krijgt woensdagmiddag op de persconferentie voorafgaand aan Young Boys-thuis de vraag wat er gaat gebeuren met de jeugdinternationals uit zijn selectie.

Mike Verweij van De Telegraaf wil weten of Ten Hag alle spelers gaat afstaan aan Jong Oranje. "Nou als eerste: we hebben te maken met reglementen", zo luidt het antwoord van de Ajax-trainer. "Maar we hebben wél communicatie met de staf van Jong Oranje. Ik heb met de bondscoach (Van de Looi, red.) daar ook over gesproken en mijn zienswijze toegelicht. Ja, het is een extra belasting in een toch al heel vreemd seizoen. Wij moeten toch vooral kijken naar wat de waarde hiervan is. Waar liggen de prioriteiten voor de spelers? En uiteindelijk ook de prioriteiten voor de diverse teams. Je praat over een junioren-EK, of liggen de prioriteiten op seniorenniveau? En Jong Oranje is uiteindelijk een voorportaal, een opleidingselftal. Ajax en het Nederlands elftal zijn het eindstation", zegt Ten Hag op besliste toon.

"Dat laatste heb ik ook bij de bondscoach aangegeven", voegt Ten Hag daaraan toe. "Maar ik heb ook gelijk aangegeven: Voor een aantal spelers zou het juist heel goed zijn om op dat podium actief te zijn." De coach krijgt vervolgens de vraag voor welke spelers dat wél of juist niet geldt. "Kijk, het heeft altijd te maken met de belasting die ze krijgen, maar ook al gehad hebben. En ook de belasting die in het vervolg van het seizoen op hun pad ligt. Per individu zul je dat dan moeten gaan bekijken en daar de juiste keuzes in maken, om ze de juiste prikkels te geven." Ten Hag geeft ten slot aan dat Van de Looi zeker wel rekening houdt met de wensen van Ajax: "Hij heeft zeker ook voor mijn plannen."

Brian Brobbey, Devyne Rensch, Jurriën Timber, Perr Schuurs, Kjell Scherpen en Jurgen Ekkelenkamp zijn de Ajax-spelers die door Van de Looi zijn opgenomen in de voorlopige EK-selectie voor de groepswedstrijden tegen Roemenië (24 maart), Duitsland (27 maart) en Hongarije (30 maart). Mocht Jong Oranje de poulefase overleven, dan volgt begin juni de knock-outfase van het EK. Van de Looi maakt de definitieve selectie voor de groepsduels bekend op maandag 15 maart.

Ajax zou geen spelers moeten afstaan aan Jong Oranje voor het EK

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is gewoon een zeer lastige kwestie (niet alleen voor Ajax natuurlijk). Je wil graag je mensen afstaan voor een eindtoernooi, maar je hebt ook gewoon je spelers nodig voor je clubwedstrijden. Dit probleem zal neem ik aan ook spelen bij andere clubs, ben benieuwd hoe de Knvb hiermee omgaat.

10 maart 2021 om 13:53

Deze discussie is al eerder geweest hier op Vz.
De meningen waren toen ook erg verdeeld alleen betrof het toen een andere club die dat probleem had.
Je kan allicht vragen of van de Looi je spelers niet wil selecteren maar ja van der Looi wilt daar ook met het sterkste elftal staan en terecht ook denk ik zelf.

10 maart 2021 om 15:25

Ik begrijp de Knvb ook helemaal hoor. Het is gewoon heel rottig dat het EK voor Jong-teams nu tijdens de reguliere competitie wordt gespeeld.

10 maart 2021 om 17:51

Alle clubs hebben hetzelfde probleem. De vraag wordt toevallig aan Ten Hag gesteld maar Feyenoord wordt ook niet blij als ze Bijlow, Geertruida en Malacia moeten afstaan terwijl er nog voor plek 2 en 3 gestreden wordt.

11 maart 2021 om 08:25

Speedy Bijlow geen proibleem altijd geblesseerd.
100% een dat dat niet fout is.
Maar stel dat alle clubs zeggen het kom nu niet uit dan kan je ook geen EK spelen.
Ik betrek dit ook niet op Ajax.

Laat ik het zo zeggen gelijke monniken gelijke kappen

10 maart 2021 om 13:56

Eens, ik denk dat het voor de Knvb heel simpel is. Er zijn reglementen en dienen hun coach te steunen. Als dat in goed overleg kan lijkt mij dat prima. Maar als Ten Hag een speler niet wil afstaan en van de Looi wil die speler wel, en het moet volgens het reglement, dan dient die speler gewoon te gaan. Als dat anders moet, dan is het dan club om een aanpassing voor te stellen toch?

10 maart 2021 om 14:30

Het kan heel rechtlijnig zijn natuurlijk als in regels zijn regels. De vraag is alleen hoe hard de Knvb het wil spelen. De Knvb kan het zich denk ik niet permitteren (op de lange termijn) om clubs enorm tegen zich in het harnas te jagen. Ik vind wel dat het bij een Jong-team anders is dan het echte werk (zoals een Afrikacup in januari). Ook heeft een speler er zelf iets over te zeggen. Die kan zelf weigeren omdat hij bij zijn club wil blijven (al dan niet geinitieerd vanuit de club). Ik denk dat het overleg tussen Knvb en clubs hierin heel belangrijk is.

10 maart 2021 om 14:44

De club moet de speler afstaan mits hij geblesseerd is.
Maar als hij geblesseerd is kan hij niet spelen voor zijn club ook.
Denk dat alleen maat goed dat ze wel rechtlijnig zijn anders heb je elke week een andere club die zegt dat hij op dat moment geen speler kan missen.

Ik snap Ajax hierin echt wel maar ja tis soms vervelend maar je kan niet altijd zomaar regels veranderen en bij de ene wel en bij de ander de volgende keer niet.

10 maart 2021 om 14:58

Inderdaad, het ie ook niet zo dat er alleen spelers geselecteerd moeten worden wanneer het in het belang van Ajax of welke andere club dan ook is.
Overigens ben ik van mening dat er in deze fase beter geen interlands gespeeld zouden kunnen worden. Het is toch een extra belasting in coronatijd.

10 maart 2021 om 15:00

Ik ben ook van mening dat Oefeninterlands op dit moment overbodig zijn.
Misschien een Ek en WK ook nog wel.
Er word overal geadviseerd om niet te reizen.

Je heb al redelijk wat verplaatsing met Europese wedstrijden lijkt mij voldoende.

10 maart 2021 om 15:24

@bliek en Boca: Ik wil deze discussie ook niet zozeer op Ajax betrekken hoor, maar op elke club in NL die hiermee te maken heeft. Jullie lijken wel voorbij te gaan aan wat de spelers zelf willen. Voor zover ik weet kan een speler niet worden verplicht een interland te spelen. Ik ben dan ook heel benieuwd wat spelers zelf zouden willen. Als je een basisspeler bent bij je club en het is de tijd dat de prijzen binnen gehaald kunnen worden (of belangrijke beslissingen voor je ranking als club), kan ik het me voorstellen dat je niet met een Jong-team weg wil gaan. Ben je voornamelijk invaller ligt dat denk ik weer helemaal anders.

10 maart 2021 om 16:33

Volgens mij hebben spelers weinig keus.
Alleen als ze bedanken zeg maar anders ben je volgens mij weten gewoon beschikbaar.

Het zou natuurlijk bijzonder zijn als je de ene keer zeg nu komt niet uit hoor en de volgende keer haak je aan want nu pas het wat beter.

Ik ken de regels ook niet 100% hoor maar lijkt me bijzonder dat je zelf kan bepalen als het jou maar uit kom dat je mee gaat.
Ik denk zelfs dat je op een gegeven moment niet meer word gevraagd je international af ben.

10 maart 2021 om 16:50

Dat laatste zou zeker kunnen. Deze omstandigheid komt echter bijna nooit voor. Jong-teams spelen volgens mij altijd als 1e nationale elftallen ook spelen en een Ek/wk is dan (dacht ik althans) na de reguliere competities. Bedoel inderdaad ook dat ze wellicht kunnen bedanken. Zoals ik al begon, daar zou je wel kans op kunnen hebben zoals je aangeeft, dat je daarmee je interland-carriere geen goed doet.

10 maart 2021 om 19:13

@bliek je kan inprincipe zelf bepalen als speler. Als je geen interlands wilt spelen dan kan niemand je daar toe dwingen natuurlijk. Meestal geven spelers hier mooie excuses voor, denk aan terug komen na een blessure, familie omstandigheden (ik meen nu bij veerman bijvoorbeeld), overbelasting, omdat je nog een keuze moet maken voor welk land je wilt spelen, etc...

Dan heb je ook nog de groep die bedankt, of die onder voorwaarden bedankt (geen zin meer hebben om onder een bepaalde bondscoach te spelen bijvoorbeeld). Maar ook als je bedankt zonder daar voorwaarden aan te verbinden dan kun je daar eigenlijk altijd op terug komen (denk aan Ibrahimovic die kennelijk weer voor zweden gaat spelen).

Alleen werkt het natuurlijk niet heel lekker wanneer een speler even geen zin heeft om interlands te spelen voor zijn interland carriere. Dat kan iemand als Messi zeggen zonder zich zorgen te hoeven maken over toekomstige interlands, maar voor de meeste van deze jongens zal toch gelden dat ze blij moeten zijn met elke minuut die ze mee maken in een Oranje elftal.

10 maart 2021 om 18:58

Het verschil is natuurlijk wel dat nederlandse clubs, zeker in vergelijking met grotere landen, vaak relatief veel jonge spelers in hun selectie hebben die ook daadwerkelijk aan spelen toekomen.

Zolang van der Looi met alle coaches uit de nationale en internationale competities spreekt over deze onderwerpen lijkt mij hier niks mis mee. Er is in eerste instantie geen verschil tussen een Brobbey, Hoekstra of Ihattaren, of de belangen van een club. Maar zoals Ten Hag aangeeft clubs kunnen dit in overleg met van der Looi prima bespreken. Het moet alleen niet zo zijn dat als Club A iets niet wil Club B geen keuze meer heeft.

10 maart 2021 om 14:14

Hoezo niet. Voor Ajax mogen ze wel een uitzondering maken naar mijn mening hoor. De druk is nu eenmaal van het speelschema af voor de andere clubs en zolang ze geen risico's nemen met de spelers zie ik niet in wat er mis kan gaan.

10 maart 2021 om 14:23

De druk is er nergens voor af.
Er zijn clubs die strijden nog voor bepaalde plekken.
Die zitten niet te wachten op een interland met het risico dat je speler geblesseerd raak.
Je moet geen uitzonderingen maken voor 1.
Als je hem maak maak je hem voor iedereen en dan kan van der Looi thuisblijven.

10 maart 2021 om 14:28

De Ajax spelers waar het bij jong oranje voor geldt hebben dit seizoen minder gespeeld dan veel andere spelers uit de selectie. Koopmeinders en Boadu hebben veel meer wedstrijden gespeeld dan een Brobbery of Timber. Dus nee voor Ajax een uitzondering maken vind ik hierin niet opgaan. Het is sowieso belachelijk dat deze interlands er zo tussen worden gepropt, daar is dit het seizoen gewoon niet voor. Een Koopmeiners als voorbeeld speelt straks gewoon op 21 maart tegen Psv, dan in 7 dagen 3 wedstrijden met Jong oranje en dan op 3 april weer tegen Willem 2. Dat zijn 5 wedstrijden in 15 dagen, veel te veel en zeker in dit seizoen.

10 maart 2021 om 14:32

Maar aan wie is het om te bepalen of er nog "druk" is. Ajax speelt meer wedstrijden, maar in theorie zouden daar ook de selectie op moeten hebben afgesteld en spelers hebben die dat aan kunnen. Iets wat Ten Hag prima per individu kan aangeven. Die Hoekstra zit bij Roda, gezellig in de Kkd, 8 ste plaats, maar mogelijk een kans op play-offs maar promoveren dit jaar is niet eens de doelstelling. Aan de trainer daar om aan te geven of het mogelijk is.
Er is geen reden om die eigen keuze wel bij Ajax en niet bij een andere club te leggen. Maar als dat kan ben ik er absoluu voorstander van. En ik zou het heel logisch vinden als Ten Hag sommige spelers liever niet gaan en sommige juist heel graag.

10 maart 2021 om 14:59

@bliek,

Ik bedoel daarmee dat het speelschema minder druk is. Natuurlijk zit niemand te wachtten op blessures maar dat kan altijd gebeuren. Zolang er verantwoord omgegaan wordt zie ik weinig problemen. Daarnaast is jong oranje en het Nederlands elftal ook gewoon hartstikke belangrijk. Schiet Gakpo er op dat ek bijvoorbeeld 4 in dan kan hij zomaar 10 miljoen meer waard worden.

10 maart 2021 om 15:04

@memphis eens hoor dat het schema minder druk is.
Uiteindelijk is de selectie daar ook op afgestemd.
Daarbij heb je dit probleem altijd toch?
Daarnaast de spelers die voor jeugdselectie zitten hebben een niet zo heel grote belasting gehad dit seizoen.
Brobby heeft bijvoorbeeld amper gespeeld.

De clubs die europees, Beker en Competitie spelen hebben altijd een druk programma.

Het is een EK en wat ik zeg van der Looi gaat daar niet een voor spek en Bonen die wilt gewoon met sterkste team staan.

En van een Jeugd Ek gaat de waarde van een speler echt niet zo omhoog schieten.

10 maart 2021 om 15:08

@bakkert,

Nergens zeg ik dat ze alle wedstrijden moeten spelen. Het lijkt mij logisch dat je zo veel mogelijk rouleert. Maar ik snap niet waarom je bij voorbaat je spelers niet zou laten gaan. Natuurlijk komt een blessure slecht uit maar er zitten ook voordelen aan jong Oranje. Als koopmeiners of Boadu uitblinken komen ze meer in de picture wat AZ extra miljoenen op zal leveren. Daarnaast hoef ik jou niet uit te leggen hoe graag die spelers zelf willen, want dat wordt hier ook wel even vergeten.

10 maart 2021 om 15:23

Toch lijkt het mij niet meer dan normaal dat zo'n coach van Jong Oranje rekening houdt met het Europese schema voor de basisspelers dan van Ajax. Echt niet iedereen hoeft iedere wedstrijd te spelen, de tegenstand in de groep is ook echt niet fantastisch.

Natuurlijk schiet de waarde van bepaalde spelers wel omhoog als ze het daar goed doen. Er wordt daar volop gescout dus als een speler het goed doet dan levert dat gewoon extra interesse op. Het gebeurt erg vaak dat de beste spelers van zo'n toernooi daarna een transfer maken.

10 maart 2021 om 16:37

@memphis Ik weet niet.
Het lijkt mij als je een eindronde speelt dat je met je sterkste team wil.
Uiteindelijk is inetnational het hoogst haalbare. Ik zei het al eerder en wil dit niet eens persee op ajax betrekken.

Maar t zou toch bijzonder zijn als je kan zeggen hij gat nu niet mee het komt nu niet uit. Oh deze week is niet zo spannend dus ga nu maar. Zo werk het denk ik niet.

Volgens mij ben je gewoon beschikbaar en anders moet je zeggen dat je geen international meer wil zijn.

10 maart 2021 om 14:40

Dat ligt denk ik ook een beetje aan hoeveel spelers ze willen van een club. Als ze 9 spelers willen dan is dat iets anders dan wanneer ze er 1 willen, en zal er dus ook op een andere manier overlegd worden denk ik.

Wie bedenkt het om dit toernooi voor het einde van het reguliere seizoen te houden?

10 maart 2021 om 14:26

Ze hebben het toernooi opgedeeld. De poulewedstrijden worden dan gespeeld, de knock out fase pas van de zomer. Van mij hadden ze het hele toernooi een jaar mogen verplaatsen. Het is al een heel druk seizoen en dit EK had best een jaartje later gekunnen, niemand die daar een probleem van zou maken.

10 maart 2021 om 22:28

Is dat zo? Ik denk dat de UEFA zich sowieso er heel druk over zou maken anders hadden ze dit vast wel gedaan.

Ik snap de UEFA ook niet. Volgens mij hebben ze de Youth League afgelast dus waarom nu beginnen met een jongeren EK als clubs nog midden in hun seizoen zijn? Van mij part komt er een volledige boycot. Ook bij clubs van andere landen. Je kan niet in het voorjaar spelers gaan weghalen bij clubs die ergens nog voor spelen.

10 maart 2021 om 19:40

Ze spelen het EK niet aan een stuk maar het is opgeknipt in de interland periodes, ze zijn spelers dus niet (veel) langer kwijt dan anders het geval zou zijn geweest. Alleen in plaats van gewone interlands zijn het nu wedstrijden die voor het EK tellen.

Is heel jammer maar nog geen man overboord. Ajax moet niet afhankelijk zijn een onwillige talent.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren