Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Onderzoek NOS: ‘Merendeel faalt na stap naar Ajax, PSV en Feyenoord’

Laatste update:

Bart Ramselaar werd in de slotweek van de transfermarkt nog in verband gebracht met een transfer, maar lijkt bij PSV te blijven. Toch is het duidelijk dat het dienstverband van de middenvelder in Eindhoven nog niet is geworden wat hij ervan had gehoopt. Ramselaar is zeker niet de enige speler die niet slaagde nadat hij een binnenlandse transfer maakte naar een club uit de top drie, zo becijfert de NOS vrijdag.

De omroep heeft zelf een onderzoek uitgevoerd, waarin 74 spelers onder de loep worden genomen die sinds het seizoen 2007/08 van een andere Eredivisionist naar een club uit de top drie gingen. Spelers die 'overduidelijk zijn binnengehaald als tweede of derde keeper' worden buiten beschouwing gelaten, evenals spelers die van de ene naar de andere topclub gingen. Ze werden door de NOS 'op basis van transfersom, verwachting, speelminuten, prijzen en internationale doorbraak' ingedeeld in vier categorieën: 'goud', 'groen', 'oranje' en 'rood'.

De precieze betekenis van die categorieën wordt niet vermeld. In sommige gevallen is sprake van een 'arbitraire' indeling, erkent men. "Maar als geheel geeft het een duidelijk beeld. Een beeld dat te denken geeft. Zeker bij Feyenoord. Maar ook bij Ajax slaagt meer dan de helft uiteindelijk niet." Bij Feyenoord worden slechts 8 van de 24 spelers ingedeeld in de beste twee categorieën; bij Ajax gaat het om 9 van de 23 en bij PSV om 9 van de 19. Bij geen enkele club is een meerderheid van de binnenlandse aankopen dus geslaagd.

Tot de categorie 'goud' behoren Karim El Ahmadi, Daryl Janmaat (beiden Feyenoord), Luis Suárez, Hakim Ziyech, Jasper Cillessen, Demy de Zeeuw (allen Ajax), Dries Mertens, Kevin Strootman, Jeremain Lens, Davy Pröpper en Jetro Willems (allen PSV). Van de spelers die momenteel nog deel uitmaken van de selecties, zouden Sam Larsson, Ridgeciano Haps, Renato Tapia (allen Feyenoord), Daley Sinkgraven (Ajax) en Ramselaar (PSV) niet geslaagd zijn. Ze worden allemaal ingedeeld de oranje categorie.

Gerald Sibon kan erover meepraten: hij blonk uit bij Roda JC Kerkrade en sc Heerenveen, maar kon bij Ajax en PSV geen basisplaats veroveren. "In de subtop, het woord zegt het al, hoef je niet altijd top te zijn. In de top wordt dat wel van je verwacht, iedere dag. Daar komt druk bij kijken. Van buitenaf, maar vooral binnen de club wordt er veel van je verwacht. Dat vraagt om een andere mindset", stelt Sibon. "Dat is dus een kwaliteit. En die hebben veel spelers die niet zijn opgeleid bij PSV, Ajax of Feyenoord niet. Dat komt omdat zij niet van jongs af aan hebben meegekregen dat het iedere dag beter moet."

De volledige indeling van de NOS is hier te vinden.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

de Zeeuw in de gouden lijst, maar bijvoorbeeld Schöne niet?

31 augustus 2018 om 21:31

Precies, eerste wat ik dacht. Niemand kan ontkennen dat dit een succesvol verhaal was.

31 augustus 2018 om 21:36

Haha wat een lijst inderdaad. Schöne is al jaren een belangrijke speler voor Ajax en staat niet eens in de hoogste categorie.

31 augustus 2018 om 21:40

Schöne zit in categorie Groen... heel apart als criteria als prijzen, verwachtingen, speelminuten en... als klap op de vuurpijl, transfersom (!) meetellen? Lasse Schöne is goud waard

31 augustus 2018 om 21:41

Ik vond De Zeeuw een leuke speler bij Ajax maar wat waren de verwachtingen dan?

Verschil tussen Suarez (absolute top) en De Zeeuw (ergens een leuke middenmotor of nummer 7-12 afhankelijk van de competitie).

Hier valt geen speld tussen te krijgen. En daarnaast vragen die clubs tegenwoordig belachelijk veel geld. Terwijl ze voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten als het aan komt op spelers kopen van clubs uit de traditionele top 3. Wat mij betreft stappen de clubs hier vanaf en gaan ze wat creatiever te werk. Al die slappe hap is een van de redenen waarom er jarenlang niet word gepresteerd in Europa. Ze zijn niet gewend om te winnen of de mouwen op te stropen.

Ondertussen vraag ik mij af hoe goed de scouting van bepaalde club eigenlijk is. Als je structureel uit komt bij spelers die in de Eredivisie hebben gespeeld maar in het buitenland falen en bij pure middelmaat uit de competitie waar je ook nog eens miljoenen voor betaald, heb je dan een goed functionerend scoutingsapparaat? Als je kijkt wat clubs als Basel bewerkstelligen dan moeten wij dat toch eigenlijk ook? Het is niet dat die clubs veel meer te besteden hebben.

31 augustus 2018 om 21:33

Het is toch logisch dat die clubs het maximale vragen en het minimale bieden? Dat wil iedereen; zo goedkoop mogelijk een speler halen en zo duur mogelijk verkopen. Als Real Hazard voor 1 miljoen zou kunnen krijgen, doen ze dat natuurlijk ook. Dan betalen ze ook geen 40 miljoen omdat het zo'n goede voetballer is dat ie dat wel waard is.

31 augustus 2018 om 22:20

Natuurlijk is dat logisch. Dat is handel. Alleen slaan ze er in door. Maar waarom Ajax, PSV en Feyenoord daarin meegaan is mij een raadsel. Daarom vraag ik mij af hoe goed dat scoutingsapparaat eigenlijk is? Een Haps had je elders voor minder ook wel kunnen vinden vind ik. Een Luckassen, Basasicoglu, Ramselaar, Sinkgraven etc etc etc etc ook.

31 augustus 2018 om 22:27

Wie slaat er in door? Als het ze lukt om die spelers voor (te) hoge bedragen te verkopen, slaan ze er blijkbaar niet in door, maar benutten ze de markt gewoon maximaal. Moeten zij dan maar minder vragen zodat Ajax, PSV of Feyenoord die spelers kunnen kopen?

Qua scouting zou ik zeggen dat het bij Ajax en PSV wel goed zit. Het kan altijd beter natuurlijk, maar beide clubs halen toch best vaak spelers uit het buitenland en dat hoeft niet altijd meteen veel geld te kosten. Sanchez was bijvoorbeeld vrij goedkoop, zeker achteraf. Alleen bij Feyenoord vind ik het zo beperkt, die halen zo vaak iets uit de Eredivisie. Hopelijk wordt die nieuwe jongen, Sinisterra ofzo, een succes. Misschien gaan ze dan vaker buiten de grenzen kijken.

31 augustus 2018 om 22:41

Clubs als AZ en Heerenveen. Op een gegeven moment komt het tot een punt dat clubs geen spelers meer van je willen kopen. En dan is het hopen op die buitenlandse club anders zit je er maar mee. Ajax en PSV kijken inmiddels eerder buiten de landgrenzen. Feyenoord zal dat na alle kritiek op Van Geel ook doen. Goedkoper en beter. En als een club als Heerenveen maar niet kan afzetten in de eigen competitie pakt dat op den duur ook nadelig uit. Je zit met doorstroming van talenten, met contractduur die minder word en met een begroting die je sluitend moet krijgen. Inmiddels weten die buitenlandse clubs ook dat de spelers hier weinig slagingskans hebben. Daarom hebben we ook een vrij rustige transferperiode. Dat gaan clubs op den duur echt wel voelen hoor.

31 augustus 2018 om 22:48

Zolang het die clubs lukt om voor het volle bedrag die spelers te verkopen, zijn er echt geen problemen. Volgens mij hebben die clubs ook niet de problemen die jij stelt. Er zijn zat ploegen die van Heerenveen, AZ en dat soort clubs willen kopen en dat gaat echt niet veranderen.

Ajax doet exact hetzelfde, maar die komen niet in de problemen daarmee? Waarom AZ dan wel?

Of ze slagen of niet is leuk, maar wat veel interessanter is waarom ze niet slagen. Nieuwe trainer? Een talent dat zich ten koste van de aankoop in de basis speelt? Blessure? Toch kwaliteit te kort? Mentaliteit?

Als ik Ramselaar nu zie, dan snap ik dat niet zo goed. Hij wil weg omdat hij geen basisplaats heeft. Daar knok je toch voor? Wat verwacht je, dat je bij een topclub als PSV wel even een basisplaats krijgt omdat je een leuke jongen bent? Nee, het moet allemaal makkelijk. Het moet cadeau worden gegeven. Dit jaar was zijn kans. Naast Pereiro en Hendrix was een opening. Daar staat dan Rosario. Dan heb je als Ramselaar zijnde iets heel erg fout gedaan, want jij zou voor een speler als Rosario, Rigo of Mauro moeten komen. Als je door dat soort jongens wordt ingehaald, dus spelers die zich voornamelijk bij Jong moeten laten zien, heb je gewoon geen indruk gemaakt op trainingen of in wedstrijden. Dan had Ramselaar daar wel gestaan namelijk en niet Rosario. Ik zeg overigens niet dat Rigo, Rosario en Mauro niet goed zijn.

Als ik Sinkgraven neem, is het eerste woord eigenlijk "pech". Blessures zorgen er voor dat hij geen lekkere reeks kan spelen. En hij komt toch ook wel wat te kort. Gewoon te vroeg gekocht door Ajax. Wat mij eigenlijk op een nieuw puntje brengt: hoeveel wedstrijden hebben de spelers gespeeld bij andere clubs voordat zij naar Ajax, Feyenoord of PSV zijn gegaan? Suarez speelde maar kort voor Groningen, maar dat is zo'n exceptioneel talent, dat is natuurlijk een uitzondering. Maar daar zou ook iets interessants uit kunnen komen.

Overigens zou je ook moeten kijken hoeveel van deze jongens slagen in het buitenland en bij wat voor clubs. Gaan ze bijvoorbeeld naar topclubs in kleine landen, of naar mindere clubs in grotere landen? Nuytinck ging van NEC naar Anderlecht, is dat wat geworden? Nu is het net alsof de stap van de subtop naar top in Nederland niet goed is en dat iedereen die moet overslaan. Maar misschien zijn de cijfers van subtop naar buitenland nog veel beroerder.

Ik denk dat de echte toppers, zoals een Alireza, ook de stap overslaan. Terwijl de kans dat hij succesvol was geweest bij Ajax, PSV of Feyenoord natuurlijk wel groot was. Maar die stap was duidelijk te klein voor hem geweest, dus begrijpelijk dat hij direct naar het buitenland ging.

Deze cijfers zijn leuk, maar het is veel te oppervlakkig om echt een conclusie aan te verbinden denk ik.

31 augustus 2018 om 21:41

Beetje makkelijk. Ik snap dat je als speler gewoon speeltijd wilt. Wie zegt dat Ramselaar daar niet voor knokt? Blijkbaar is het niet genoeg en ziet van Bommel (en Cocu vorig jaar) niet genoeg in hem om hem structureel een basisplaats te geven. Men gaat er hier altijd te makkelijk vanuit dat spelers die een transfer willen omdat ze niet aan spelen komen lui zijn of niet genoeg hun best hebben gedaan te slagen, maar wat nou als ze dat wel doen? Dan moet zo'n speler op een gegeven moment gewoon concluderen dat het er niet (meer) in zit.

31 augustus 2018 om 21:54

Ik kan me niet voorstellen dat als Ramselaar 100% geeft, dat hij dan niet wint van Rosario, Rigo of Mauro. Ik vond het bij Utrecht best een goede speler met potentie en hij zal bij PSV ook goede wedstrijden hebben gespeeld.

Misschien is het een gevalletje van niet goed genoeg of te vroeg de stap gemaakt, maar ik denk dat als hij echt wil, hij had kunnen winnen van die drie jeugdspelers. Nu Gutierrez er is, zal het lastig worden voor hem om een vaste basisplaats af te dwingen.

Overigens komt het idee dat spelers er niet genoeg aan doen door die spelers door de spelers zelf. Een speler gaat op een andere manier weg als hij er alles aan doet en het gewoon niet lukt. Neem jongens als Bergsma, daar gaat niemand zeggen dat hij zijn best niet heeft gedaan. Iedereen ziet dat hij voor Ajax 1 niet goed genoeg is. Dan is het logisch dat hij vertrekt.

Sowieso vind ik dit "men gaat er hier altijd te makkelijk vanuit dat spelers die een transfer willen omdat ze niet aan spelen komen lui zijn of niet genoeg hun best hebben gedaan te slagen" ook wel erg makkelijk. Dat valt namelijk wel mee.

Maar neem nou een jongen als Van Weert. Groningen start slecht dus de trainer verandert wat, dat is toch niet gek? Cassierra krijgt een kans, Van Weert speelt dus niet, en dan wil hij niet meer weg want hij heeft zich al twee keer in de ploeg geknokt en wil dat niet nog een keer doen? Wat voor mentaliteit heb je dan? Je wordt één keer gepasseerd en je trekt gelijk zulke conclusies? Daarbij, je moet niet alleen jezelf in de basis terugknokken, je moet knokken om die plek te behouden. Als hij zich zo vaak in de ploeg moet knokken, heeft hij dus ook die plek vaak verloren en er dus niet hard genoeg voor geknokt. Of hij is niet goed genoeg, maar hoe kan het dan zijn dat hij er eerst wel in stond?

31 augustus 2018 om 22:02

Precies. Ramselaar deed het de eerste zes maanden best goed. Vervolgens gaat PSV voor zijn positie een speler van Chelsea (van Ginkel) drie keer huren, dan staat zo'n jongen meteen op een gigantische achterstand. Bij Feyenoord begint wel op te vallen dat spelers als Basacicoglu, Amrabat, Larsson, Woudenberg, Vejinovic etc. geen enkele progressie boeken onder Van Bronkhorst. Spelers beter maken kan hij schijnbaar niet.

31 augustus 2018 om 23:36

Nuytinck is toch best wat geworden..? Best veel basis en nu bij Udinese ook gewoon basis afgelopen seizoen..

31 augustus 2018 om 23:47

Ik zeg ook niet dat dat niet zo is. Het gaat er mij meer om dat je deze cijfers moet vergelijken met spelers die de stap van de subtop of lager naar het buitenland maken om een goed beeld te krijgen.

Tenenkrommend slecht stuk van de NOS. Hoe subjectief kan je zijn? Iemand als Schöne in dezelfde tweede groene categorie stoppen als Narsingh. Schöne heeft het zeker gezien zijn transfervrije komst uitstekend gedaan bij Ajax. Stond van de week nog in de basis. Narsingh heeft best veel gespeeld maar was uiteindelijk te licht voor psv. En zo zijn er meer voorbeelden. Ik vind het normaal en acceptabel als de helft van dit soort aankopen niet verder doorgroeit. Maar ze doen het nu te dramatisch voorkomen.

31 augustus 2018 om 22:45

Narsingh stond ook gewoon standaard in de basis voor PSV hoor.

En je hoeft het hele stuk niet gelijk "tenenkrommend slecht" te noemen omdat er één speler volgens jou een categorie te laag zit.

31 augustus 2018 om 22:51

Haps is een ander voorbeeld. Het stuk is tenenkrommend slecht omdat er geen objectieve parameters worden gebruikt om de classificatie te rechtvaardigen.

De Zeeuw was bij Ajax geslaagd en werd zelfs international. Maar na een doodschop op het wk tegen zijn hoofd nooit meer de oude. Dus die kan ik plaatsen.

31 augustus 2018 om 21:44

Maar wat waren de verwachtingen dan?

Hij was toen al geen speler voor bv. het Tottenham Hotspur van toen 2011 en 2012. Hij zou het leuk doen bij de subtop van de subtop naar mijn mening en ik vond hem echt een leuke speler, maar meer ondersteunend dan een echte uitblinker of iemand die het even ging maken en bepalend ging zijn.

Als een Haps al niet geslaagd is dan snap ik waarom het meerendeel faalt. Dan ligt de lat gewoon hoog. Haps stond voor zijn blessure toch gewoon altijd basis en was ook een van de beste spelers van Feyenoord in mijn ogen

31 augustus 2018 om 22:11

Wat heeft haps laten zien dan? Vrijwel niks. Prima speler hoor mits fit, maar hij past echt niet in het rijtje "goud" na een ok (half) jaar feyenoord.

Haps? Voor mij, indien fit, nog steeds de beste LB uit de Ed.
Inderdaad arbitrair die indeling.

31 augustus 2018 om 21:34

Mwoah, vind tagliafico en angelino niet onderdoen.

31 augustus 2018 om 21:35

Je kunt nog niet spreken van een geslaagd avontuur bij Feyenoord, mede door blessures. Overigens vind ik Tagliafico beter.

31 augustus 2018 om 21:36

Inderdaad zo subjectief als de neten. De NOS moet zich schamen voor dit broddelwerk....

In een andere topic zag ik een aantal AZ supporters nog hun opleiding ophemelen. Zo zie je maar weer, je kan wel veel jeugd spelers door laten breken, maar hoe goed worden ze later bij een club waar meer verwacht wordt dan in een subtop. Sibon verwoordt t goed. Hoe je wendt of keert, bij een topclub heb je minder ruimte om slecht te presteren. En bij een topclub wordt de winnaarsmentaliteit met de paplepel ingegoten. Om terug te komen op dat AZ verhaal, welke speler heeft de absolute top gehaald? Leuk en aardig dat er zoveel spelers in t eerste spelen, maar het gaat om kwaliteit geen kwantiteit.

31 augustus 2018 om 21:44

Dit is niet geheel meer een eerlijke vergelijking. De tijd dat Nederland spelers opleidt voor de Europese top is allang verleden tijd. Dat Barcelona bestaat uit 8 Nederlandse spelers (waarvan er overigens 1 uit de AZ opleiding kwam) is inmiddels ondenkbaar. Een groot talent van Ajax gaat tegenwoordig ook slechts naar de Europese middenmoot/subtop. Daarnaast is de opleiding van AZ pas sinds een korte periode van topniveau. Het duurt jaren voordat je dit daadwerkelijk gaat merken in de doorstroom van spelers. Verder ben ik het er overigens niet geheel mee eens hoor. Ja AZ heeft een topopleiding, maar zolang Ajax spelers blijft roven uit onze opleiding, zal dit altijd ten koste gaan van de kwaliteit.

31 augustus 2018 om 23:40

Heeft AZ een topopleiding? Wanneer gaan we dat eens zien in geproduceerde topspelers dan?

1 september 2018 om 12:23

@xyzz
Jij zult dat nooit gaan zien, want jij denkt blijkbaar te zwart/wit. Ben wel benieuwd welke clubs wel topopleidingen hebben in jouw wereldje.

31 augustus 2018 om 21:38

Inderdaad een mooi voorbeeld. Maar kijk bijvoorbeeld naar Aissadi die van sc Heerenveen naar Liverpool ging en mislukte. Van Dijk lijkt de uitzondering te zijn. (Dost ook niet echt geslaagd, Luuk de jong ook niet)

31 augustus 2018 om 21:45

Verschil is dat v dijk eerst wel naar celtic is gegaan. Welliswaar een competitie die lager aanslaat dan ED, maar wel terecht kwam bij de absolute topclub. Men verwacht toch wel een topprestatie. Dan naar een subtop bpl dan absolute top. Met andere woorden hij heeft die tussenstap via een topclub wel gemaakt alvorens hij bij de absolute wereldtop terecht is gekomen.

31 augustus 2018 om 22:03

Robben is via Groningen naar PSV gegaan...

31 augustus 2018 om 22:21

Het gaat om de stap van subtop naar top. Een sneijder speelde al bij Ajax, werd een grote meneer ging naar real. Robben van grun naar psv werd daar een meneer ging naar chelsea. V persie net iets anders, maar de topclub mentaliteit is bij hem wel bekend.
Ik ben echt van mening dat je als jonge speler die niet is opgeleid bij een topclub eerst de stap naar de top 3(eigenlijk meer top 2, met alle respect, spelers van ajax en psv doen het over het algemeen beter in her buitenland dan van feyenoord. Vooral de echte topper die een feyenoord verleden heeft is schaars) moet maken. Het is geen garantie voor succes, maar het vergroot wel je kans van slagen.

Je kan idd zoveel theorien er op los laten, uiteindelijk zijn er zoveel factoren waar je rekening mee moet houden.
Gefocust, hardwerken en mentaleweerbaarheid zijn de belangrijkste eigenschappen om te slagen voor een profvoetballer. Gecombineerd met het talent wat je bezit bepaalt wat voor niveau je gaat halen.

31 augustus 2018 om 22:42

Daarom zei ik ook tis geen garamtie. Daarbij bij davy en siem had ik eerlijk gezegd al wel het gevoel dat zij het niet gaan redden. Ik mis toch echt de x factor bij die spelers.
Wat ik nu wel zie bij een de ligt of f de jong.

Verder heb je genoeg voetballers die het gewoon hebben gered hoor in het buitenland zonder de stap te maken naar de topclub(denk daarbij aan, promes, dost, tadic) Maar de echte wereldtoppers die wij hier hebben gehad, hadden allemaal die stap wel gemaakt of zater er al. En daar uiteraard wel de grote meneer geworden.

31 augustus 2018 om 22:11

Natuurlijk is de route via de top 3 niet de enige weg.
Maar in het geval van Van Dijk is deze niet heel anders. Celtic of de nederlandse top 3 is niet zo'n groot verschil en de druk van het moeten winnen is vergelijkbaar.
Dat had bijvoorbeeld ook Anderlecht of zo kunnen zijn. Het gaat om de stap die je maakt en het niveau verschil.

Sinkgraven was voor zijn blessure basisspeler, om hem dan af te serveren als mislukt vind ik wel ver gaan.

31 augustus 2018 om 23:05

Als je op gegeven moment naar de linksback wordt verwezen terwijl je bent binnengehaald als middenvelder voor maar liefst 7 miljoen euro dan ben je gewoon een flop, rode kleur zelfs wat mij betreft.

31 augustus 2018 om 23:15

Michel Reiziger begon als linksvoor en maakte pas furore op de linksachterplaats.

@hangover96. Daar heb je inderdaad een punt.....dat zal dan vast aan het beleid Oranje liggen. Niet voor niks niet weten te plaatsen voor wat eindtoernooien ;-)

31 augustus 2018 om 23:16

Oké dan... dus stel dat Sinkgraven nu 100 duels op linksback speelt en voor 40 miljoen wordt verkocht, is hij een flop omdat hij voor maar liefst 7 miljoen euro is gehaald als middenvelder maar niet op het middenveld terecht kwam? Wat een theorie zeg..

Ik snap ook wel dat bovenstaande scenario niet gaat gebeuren, maar dat je zo kan denken... soms wordt een speler nou eenmaal op een andere positie gebruikt en blijkt daar succesvol. Dan ben je nog niet direct een flop.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren