Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Noorwegen baart opzien: 15-jarige opgeroepen voor nationale team

Laatste update:

Martin Odegaard gaat mogelijk opnieuw de Noorse recordboeken in. De pas vijftienjarige middenvelder werd in april dit jaar de jongste voetballer ooit in de Noorse competitie, toen hij twintig minuten voor tijd mocht invallen in de wedstrijd tussen Stromsgodset en Aalesund. Hij heeft inmiddels veertien wedstrijden achter zijn naam staan in de Tippeligaen en is nu opgeroepen voor de nationale ploeg van Noorwegen.

Odegaard scoorde in zijn derde wedstrijd op het hoogste niveau voor het eerst in het shirt van Stromsgodset. In juli mocht hij zes minuten meedoen in de wedstrijd tegen Steaua Boekarest, in de tweede voorronde van de Champions League. Nu lonkt er weer een ongelooflijke mijlpaal, want bondscoach Per-Mathias Hogmo heeft Odegaard bij zijn selectie geroepen voor het duel met de Verenigde Arabische Emiraten.

“Dit is iets ongelooflijks, hiermee komt een droom uit”, zegt Odegaard blij op de website van de Noorse bond (NFF). “Ik was wel geschokt toen ik hoorde dat ik erbij zit, het verraste me. Maar natuurlijk ben ik er wel heel erg blij mee.” Odegaard heeft al de records voor jongste speler ooit in de Tippeligaen en de jongste doelpuntenmaker ooit op zijn naam staan. Debuteert hij tegen de Emiraten, dan is hij Norowegens jongste international aller tijden. Op dit moment is Tormod Kjellsen de jongste debutant ooit van de Noren. Hij was in 1910 pas 15 jaar en 351 dagen oud toen hij meedeed tegen Zweden.

Als hij goed genoeg is, kan Martin Odegaard prima worden opgeroepen voor het nationale team

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zodra hij 16 is gaat dat een bidwar worden, dat kan gewoon niet anders.

19 augustus 2014 om 13:21

Dit is in mijn ogen niks anders dan gebrek aan kwaliteit. Deze jongen heeft met zijn fysiek toch nog niks te zoeken tegen profs van 20+

19 augustus 2014 om 13:24

Als je slim bent dan hoef je nieteens fysiek te hebben, je kan duels vermijden, slimmer/sneller (handelingssnelheid) zijn dan je opponent, zie een Kagawa, kijk eens naar Japans voetbal, dats het beste voorbeeld ervan.

19 augustus 2014 om 13:38

Dat vind ik dus ook, als het al zo zou zijn dat hij zo goed is, dan zal hij vast al diverse stages hebben gehad.

19 augustus 2014 om 13:40

Fysiek, snelheid, loopvermogen etc. zijn gewoon hele belangrijke aspecten van het voetbal geworden. Zeker op topniveau kom je er niet mee weg tenzij je echt buiten categorie als pirlo bijvoorbeeld.

19 augustus 2014 om 13:40

@ajaxcunian:

Die Kagawa en zijn vriendjes bij Japan hebben het juist ver geschopt omdat ze een stuk fysieker en een stuk langer zijn dan de gemiddelde Japanner is. Dat is het grote verschil tussen het huidige Japanse elftal in vergelijking met dat van eerdere generaties.

En je hoeft niet heel veel fysiek te hebben om een goede voetballer te zijn, maar met helemaal geen fysiek red je het niet. Kijk naar een speler als die Andersson die bij jullie speelt. Veel Ajacieden zien in hem een groot talent, en ik wil best geloven dat die jongen goed kan ballen, maar in zijn wedstrijden vorig jaar wist hij gewoon geen potten te breken, en dat kwam in de eerste plaats omdat hij nul fysiek heeft.

19 augustus 2014 om 13:44

@frhich, zijn ze ook, maar je hoeft niet per se snel te zijn en loopvermogen te hebben, fysiek ook niet, voorbeeld is Mata, heeft ze allemaal niet.

@filmfreak volgens mij valt dat mee, Kagawa is super klein, maar toch is hij een topspeler, over Andersen, de Jupiler League is misschien nog fysieker dan de Eredivisie, dus daar ligt het niet per se aan.

19 augustus 2014 om 13:47

Jezus man, je kent deze speler toch helemaal niet? Hoe wil je nou weten dat hij er niks te zoeken heeft? Heeft al 3x gescoord in 11 wedstrijden als Middenvelder. Dat is gewoon heel goed voor een 15-jarig knaapje. Volgens mij is hij ook best groot, google maar eens en kijk afbeeldingen.

19 augustus 2014 om 14:17

Youri Tielemans perfecte voorbeeld. Debuteert op zijn 15e jarige bij Anderlecht. Is nu 16 basisspeler bij de Brusselaars en ook vaste penalty nemer. Leeftijd zegt helemaal niks.

19 augustus 2014 om 14:30

Tielemans is 17

19 augustus 2014 om 14:49

@ajax111
Ik woon al sinds jaar en dag in Voss, Noorwegen en het is inderdaad gebrek aan kwaliteit. Het profvoetbal is hier van zo'n triest niveau..... Ik ga bijna elke thuiswedstrijd naar Sogndal(eredivisie) kijken ( Ik heb een zoon vann 12 die zo graag naar het stadion gaat ), maar af en toe geloof je je ogen niet. Onprofessioneel, geen sfeer, en ook geen kwaliteit..... dat haalt niet weg dat die jongen voor Noorse begrippen lekker kan ballen, de kranten staan er hier dan ook vol van.

19 augustus 2014 om 14:56

Ik wilde net zeggen, woon in Finland en heb deze jongen een paar keer zien ballen. Hij heeft wel talent maar ik kan nou ook niet zeggen dat hij de nieuwe Messi is ofzo.

de Noorse competitie (ook de Finse) hebben echt een gebrek aan kwaliteit en de meeste jongens die talent hebben op dit niveau zijn in Nederland van het niveau Heerenveen of Groningen en hebben nog gewoon veel te leren.

leuke speler, maar als die slim is gaat die eerst naar Zweden of Nederland en zet die normale stappen.

19 augustus 2014 om 16:21

ken je hem dan? nee ga dan niet roepen dat hij er niks te zoeken heeft. .

19 augustus 2014 om 18:21

Deze jongen zien spelen, hij is echt ongelofelijk goed met de bal. Heeft nog die jeugdigheid, maar is zo slim dat het lastig is voor een back om hem te pakken te krijgen..

19 augustus 2014 om 13:32

Een bidwar omdat die jongen een Noorse international is geworden??? Met alle respect hoor maar daar hoef je geen topvoetballer voor te zijn. Natuurlijk hij is piep jong en er zulle best scouts hem in de gaten houden maar tegenwoordig komen ze al kijken als je een bal vooruit kan trappen...

19 augustus 2014 om 13:57

Helemaal mee eens man. Als zijn loopbaan er maar niet uit gaat zien als Adu..

19 augustus 2014 om 14:20

Nee, omdat ze nu nog niets mogen doen omdat hij geen 16 is. Geloof maar dat hij al lang op de radar van onder andere Wenger staat.

19 augustus 2014 om 16:23

toch raar dat ze bij jou nooit hebben komen kijken als je "slechts edn balletje vooruit" hoeft te kunnen trappen. .

19 augustus 2014 om 16:24

wat een bullshit alsof wenger alle talenten kent en het is geen Fransman (inderdaad net zo krom)

19 augustus 2014 om 21:14

Awww! Wat een lievv koppie!

Zegt meer over het Noorse Elftal dan die jonge...

19 augustus 2014 om 18:37

Wat een onzin zeg. Misschien vergeten dat Noorwegen 21 vorig jaar op het EK met goed voetbal de halve finale heeft gehaald? Er komt een prima lichting aan daar, waarbij Møller Dæhli (cardiff) en Ødegaard (strømsgodset) die absolute supertalenten zijn die over een paar jaar bij een topclub in Europa kunnen voetballen.

die poll slaat nergens op , als je goed genoeg ben is het toch logisch dat je word opgeroepen. van mij part ben je 3

Goed genoeg is oud genoeg.

Beetje een publiciteitsstunt om die jongen op te roepen. Of is ie echt al goed genoeg?

19 augustus 2014 om 13:25

Het is wel echt een heel groot talent deze jongen. nam al een paar doelpuntjes mee in de competitie.

Pfoe, 15 is nog wel erg jong! Maar goed zoals wel vaker gezegd, leeftijd maakt niks uit, goed genoeg is oud genoeg! Zal wel rustig gebracht worden, maar moet wel een talentje zijn dit!

Wat een geweldige ervaring voor zo een jongen! Zag een youtube-filmpje van hem(zegt niet veel natuurlijk) en daar was die echt heel goed!

19 augustus 2014 om 13:19

Ik zag hem ook op youtube, goede dribbel, goed overzicht alleen soms voert hij de acties nog wat te ver door. Ik zag 'm wel zowel met links als met rechts scoren, hij oogt ook behoorlijk snel.

19 augustus 2014 om 14:20

Ik wou net zeggen, op Youtube kun je zelfs Djourou er uit laten zien als een speler met een goede techniek...

19 augustus 2014 om 14:42

Jaaa Djourou met de beste panna ever haha!

hebben ze daar niks beters. fysiek waarschijnlijk niks

19 augustus 2014 om 13:37

Fysiek waarschijnlijk niks? Dus je hebt m geeneens gezien voor je post? En hebben ze daar niks beters dat is puur de kop lezen. Zoals een paar anderen zou je de moeite iig kunnen nemen om YouTube te gebruiken voor je post.

Het gaat snel met deze jongen,goede techniek,misschien iets voor mijn cluppie in de toekomst.
Je weet natuurlijk nooit hoe hij zich verder ontwikkeld maar hij lijkt op weg naar een mooie carrière.

Ben benieuwt hoe die het gaat doen zeker iemand om in de gaten te houden als die echt zo goed is

Neen, da's te vroeg. Da's nog letterlijk een kind. Ik vind niet dat je kinderen aan zoveel druk moet blootstellen. Ook lichamelijk is die niet klaar voor topsport.

En straks krijgt hij het nog eens hoog in zijn bol ook en horen we er nooit niks meer van.

Maar ik snap wel dat de mensen het enig zullen vinden. Het is een beetje een disneyficatie van de werkelijkheid. En mensen doen daar in regel graag aan mee.

19 augustus 2014 om 13:19

The career advisor

19 augustus 2014 om 13:24

De pedagoog aan de universiteit van Roehampton, die in 2004 voorzitter was van de IOC-commissie Sport en Opvoeding, zegt zich al jaren te storen aan de lichtzinnigheid, waarmee kinderen door ouders en trainers in de topsport worden gestort. ‘want topsport is iets voor volwassenen. Maar velen zien kinderen blijkbaar als minivolwassenen.’

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/sport/article/...

Op je 15 hoor je geen carrière te hebben.

19 augustus 2014 om 13:33

Wie zegt dat deze jongen er in wordt gestort dan?

Het is net zo goed mogelijk dat dit ventje gewoon een enorm natuurtalent is en makkelijk mee kan op hoger niveau. Waarom zou je die jongen dan niet mee laten spelen als hij dat zelf ook wilt.

Als iemand zwaar hoogbegaafd is laten we hem toch ook niet wegkwijnen door die persoon te verplichten ieder jaar van de middelbare school te volgen, ook al is het overduidelijk dat hij alle materie al op zijn twaalfde van voor tot achter beheerste?

Als zijn club zijn belasting goed in de gaten houdt en hem voldoende rust geeft dan zie ik niet in waarom hij niet alvast zijn minuten mag maken op een niveau dat past bij zijn kwaliteiten. Ze zullen hem vast niet verplichten om 40 volledige wedstrijden op het hoogste niveau te spelen.

19 augustus 2014 om 13:38

Dit is zijn hobby wie ben jij om dat van hem af te pakken al is het om hem "tegen zich zelf te beschermen".

Laat hem een paar x op zen bek gaan 15 is echt geen baby meer maar iemand die het graag wil en kan. Ik begrijp dat je iemand die het niet kan maar wel wilt beschermt. Maar als je het kan en wilt. Dan kan je het hem niet afpakken.

19 augustus 2014 om 13:58

Hij is opgeroepen voor de nationale ploeg. Qua storten kan dat wel tellen.

Als je kind hoogbegaafd is, dan kan je van alles daar mee doen. Je kan het naar een school voor hoogbegaafden sturen of je geeft het naast zijn 'normale' leerprogramma bijkomende prikkels. Wat je niet doet, is dat naar de universiteit sturen waar vooral late tieners en vroege twintigers zitten.

Het is immers belangrijk dat je dat kind, ook al is het hoogbegaafd, respecteert als een kind. Je moet het laten omgaan met leeftijdsgenoten zodat het een gezonde normale sociale begaafdheid verkrijgt.

En zo is dat deels met deze voetballer ook. Mentaal is dit niet goed.
Fysiek trouwens ook niet. Dat kind is nog niet 'klaar', maar zal wel al de 'aanslagen' te verduren krijgen van volwassenen. Of denk je dat ze hem gaan ontzien omdat hij zo piep is?

En dan komt daar nog eens de aandacht van de media bij. Niks zo goed om een karakter te verprutsen door het te snel op het voorplan te zetten. Kijk maar eens naar het gros van die Hollywood sterretjes die al van jongs af in the picture staan. Een groot deel zit vandaag aan de drugs, drinkt overmatig of zitten met knoerten van depressies. Sommige hebben ondertussen al een gelukte zelfmoord achter de rug en bestaan niet eens meer.

Kindjes laat je kindjes zijn. Je moet er geen pseudo-volwassenen van maken, want dat zijn ze niet. Als hij echt talent heeft, dan komt dat later ook wel bovendrijven. Carrière maken, ook als voetballer, daar heb je tijd zat voor.

19 augustus 2014 om 14:04

reallover,

Wie ben jij om ter vermaak van jezelf een kind te storten in de wereld van de volwassenen?

Niemand spreekt hier over het 'afpakken van voetbal'. Laat hem zeker voetballen, maar bij de jeugd. En roep hem al zeker niet op voor de nationale ploeg voor volwassenen.

19 augustus 2014 om 14:11

Prachtig verwoord!

19 augustus 2014 om 15:33

@ Sammerens

Had Barcelona ook met Messi moeten doen, zijn belasting goed in de gaten houden Ik dacht in eerste instantie ook dat het over die vorm van belasting ging.

Ach, dit kan prima. Hoogbegaafde kinderen worden ook hoger geplaatst en dat vind ik eerlijk gezegd kwalijker omdat die kinderen dan niet meer met leeftijdsgenoten omgaan. Deze speler gaat gewoon naar school en ziet daar leeftijdsgenoten. Zolang hij niet overbelast wordt en/of zijn groei niet ineens stopt of verminderd zie ik geen problemen.

19 augustus 2014 om 15:38

@ Iedereen komt

'wat je niet doet, is dat naar de universiteit sturen.'

Vreemd, ik zat toch echt bij iemand van 14 op de universiteit. Ik vind dat een stuk kwalijker want hij mist een deel van de opvoeding doordat hij niet of nauwelijks nog met leeftijdsgenoten omgaat. Deze voetballer gaat gewoon naar school (weliswaar iets aangepast), maar gaat wel om met zijn leeftijdsgenoten.

19 augustus 2014 om 17:12

Ja, het komt wel voor, maar daarom is het nog niet goed. Dat zijn vooral de ouders van die dat wat 'pushen', want ze willen trots zijn op hun spruit.

Ik denk dat het ook slecht is o.a. voor de sociale ontwikkeling van die 14-jarige.
Hij mag dan wel hoogbegaafd zijn, het is nog altijd een kind.

Hij denkt gewoon wat sneller, kan wat meer lateraal denken, is misschien creatiever, maar hij is wel nog steeds 14 met een hoop vaardigheden die passen bij die leeftijd.

19 augustus 2014 om 18:51

Iedereen komt, ik moet zeggen dat er bij mij op het Gymnasium anders aardig veel personen in de klas zaten die geen normale sociale begaafdheid hadden en dat net zoveel hadden gehad als ze al door waren gegaan naar de universiteit. Dat is dus ook deels een kulargument en zal van de persoon (of kind) afhangen.

Veel kwalijker vind ik dat jij ieder kind generaliseert en maar 1 manier van opvoeden de juiste vind. Hetzelfde geldt voor het onderwijs in Nederland, waar we kilometers achter lopen op het onderwijs in de Scandinavische landen. In Nederland wordt veel te weinig gekeken naar wat echt belangrijk is en wat de kinderen leuk vinden. Een brede kennis van de meest uiteenlopende zaken is leuk, maar als iemand dat niet leuk vind, dan kan ie die tijd beter nuttig besteden aan de vakken die hij wel leuk vind en dat combineren met hetgeen je niet kan missen. Een basis voor wiskunde, geschiedenis, Nederlandse spelling en woordenschat (en dus zonder literatuur en al die onzin) en Engels moeten afgewisseld worden met de vakken die ze leuk vinden en waar ze later ook iets mee willen gaan doen (je zit namelijk allereerst op school om later een baan te kunnen vinden). Laat een jongen die goed kan schrijven en het ook leuk vindt om te doen, lekker boeken schrijven tijdens zijn schooltijd. Laat een jongen die graag aan auto's sleutelt lekker aan auto's sleutelen. Hebben ze uiteindelijk meer aan dan aardrijkskunde, algebra etc..

Verder is het natuurlijk onzin om te zeggen media-aandacht bepaalde dingen doet met kinderen. Weet jij waarom die kindersterretjes aan de drank en drugs zitten? Omdat ze de mogelijkheid hebben om het te bemachtigen. Een normale 15-jarige kan geen 500 euro of meer uitgeven in de maand om een verslaving te onderhouden. Ook gaan de meesten niet meer om met leeftijdgenoten (want die hebben niet het geld om de dingen te doen die zij doen), maar met ouderen. Het percentage kindsterretjes dat een drank- of drugsprobleem heeft zal verder aardig dicht bij het algehele gemiddelde liggen, maar dat is natuurlijk meer bekend.

20 augustus 2014 om 13:19

@ Iedereen komt

Ik geef je ook gelijk, een kind moet kind blijven. Alleen in dit geval is dat mogelijk, hij speelt op een hoger niveau. De media-aandacht kan een probleem worden.

Een kind die 14 is en op de universiteit zit vind ik te ver gaan. Mijn persoonlijke ervaring was dat degene sociaal behoorlijk achter liep. Wat ook niet gek is, aangezien hij nog gewoon een kind was en de rest waren minimaal 18.

20 augustus 2014 om 13:48

Nijogeth,

Kinderen die van nature weinig sociale vaardigheden hebben moet je niet helpen met het ze nog moeilijker te maken deze te ontwikkelen.

Ja ja, laten we kinderen vooral leren wat zij leuk vinden. Sorry, maar een kind kan daar niet over oordelen. Neemt niet weg dat je ze wel zelf de keuze moet laten welke schoolrichting ze uit willen, maar hoe dat onderwijs dan moet samengesteld worden, dat laat ik liever niet aan kinderen over. Daar dienen specialisten voor, de kijken naar een rits parameters waaronder de lange termijn.

Je moet ze niet laten leren wat ze willen, je moet ze laten leren wat ze nodig hebben.

Literatuur is geen onzin. lol. Maar goed....

Je hoeft niet rijk te zijn om aan drugs en alcohol te geraken. U zou versteld staan hoe creatief ze zijn om aan het geld te geraken. En veel geld is daar niet eens voor nodig.

Dat ze veelvuldig omgaan met volwassenen, dat kan wel een rol spelen in ontsporend gedrag. Zeker als die volwassenen dat gedrag ook vertonen.

Maar dat voortdurend op een podium gezet worden, iedereen die je geweldig ligt te vinden, dat is ook allemaal niet goed voor een kind. Veel volwassenen hebben daar zelfs problemen mee. Moeten we dan verwachten dat kinderen hier wel overweg mee kunnen?

Zag laatst een youtube compilatie van hem maar dat zag er toch wel indrukwekkend uit. Hij dolde toch enkele malen zijn tegenstanders. Voor een 15-jarig ventje is dat heel indrukwekkend.

19 augustus 2014 om 13:20

Juist niet, op dat niveau stappen verdedigers veels te makkelijk in. Simpele schijnbeweging, tegenstander hapt en je bent erlangs.

19 augustus 2014 om 13:27

Wat een onzin. Het niveau ligt daar ongetwijfeld nog een stukje lager dan de Eredivisie, maar het blijft gewoon indrukwekkend als een 15-jarige jongen zo'n impact weet te maken.

Natuurlijk geweldig voor die jongen, maar of het verstandig is om een 15 jarige mee te laten spelen met mannen van 30 betwijfel ik. Laat zo'n jongen lekker tot zijn 19de bij de jeugdelftallen de beste zijn, vertrouwen winnen en vooral wat lichaam op bouwen en daarna met de grote mensen mee spelen.

19 augustus 2014 om 14:05

Hij speelt nu toch ook al op het hoogste niveau van Noorwegen en bewijst zich daar. Hij voetbalt dus ook met en tegen mannen van 30.tis natuurlijk de vraag of het Noorse voetbal zo slecht is of deze jongen zo goed. Ik ben echt benieuwd!

Ik heb hem nooit zien spelen, maar ik denk dat alle topclubs achter hem aan gaan zitten als hij 16 word. Hopelijk maakt hij dan een verstandige keuze.

Dacht dat je in Europa minstens 16 moet zijn?
In België is dit allesinds zo, maar dacht ook in EL en CL , leer toch nog iets bij

19 augustus 2014 om 13:50

Internationaal staat die grens volgens mij op 15, sommige landen (waaronder België dus) hebben een hogere grens.

Over een jaartje voor een miljoen of 15 naar Real en dan is het einde carrière.

19 augustus 2014 om 13:42

Real heeft respect voor talenten van die leeftijd en haalt alleen talenten die wat ouder zijn. Noem dan barca of Arsenal die zulke talenten halen via de constructie papa en mama komen hier werken.

19 augustus 2014 om 13:47

Het gaat om het idee beste man. Deze talenten gaan veel te vroeg weg en nemen een veel te grote stap. Of het nou City is, Man U, Bayern of Real, het is hoogstwaarschijnlijke einde carrière.

19 augustus 2014 om 14:01

@reallover,

Dat denk je dan maar doen ook gewoon mee aan die "kinderhandel" hoor!
Meen me een Japanner van 9 te herinneren. En bij Anderlecht ook een speler van 9 die al mocht langs komen om de accommodatie enzo van Real te bekijken...

Misschien een leuk spelertje voor de Eredivisie, Scandinaviers doen het altijd goed in Nederland en op zo'n leeftijd al zoveel talent hebben dan kan het eigenlijk geen misser wordeb.

19 augustus 2014 om 13:39

In 2007 kon Muhammed Demirci naar Barcelona voor 3 miljoen. Hij was toen 12 jaar oud. Ook PSV en Arsenal zaten achter hem aan. Het heette een wonderkind te zijn.

Vandaag is Muhammed Demirci 19 jaar, zit nog steeds bij Beşiktaş en komt er amper aan spelen toe.

Ik bedoel maar, talent hebben én dat etaleren op zeer jonge leeftijd, het is geen garantie om ooit een echte topper te worden.

Het doet meer kwaad dan goed om een kind te snel er in te gooien.

19 augustus 2014 om 14:33

Messi kwam ook op jonge leeftijd naar Barca en is nu een baas.
Vergelijking slaat nergens op.

Met alle respect maar die comp. van Noorwegen is even hoog als knvb 2 klasse A reserves lol.

19 augustus 2014 om 14:59

Becksss,

Wat u doet, heeft een naam: survivorship bias. Het is een heel normale cognitieve denkfout.

Het is niet omdat één persoon dit pad 'overleefde', dat iedereen dat wel zal kunnen. De duizenden die het niet hebben 'overleefd', daar zwijgt u over, ook al omdat u ze niet kent.

Barcelona heeft tal van 9-jarigen en 12-jarigen soms voor relatief veel geld aangetrokken de laatste 30 jaar.

Het gros is nooit professionele voetballer geworden.

En zelfs bij Messi begint men zich af te vragen of men hem niet te vroeg heeft gebracht. Diverse waarnemers zeggen dat Messi, relatief vroeg, over zijn top heen is. Daarover zekerheid verkrijgen kunnen we vandaag nog niet. Misschien wel over 2 of 3 jaar.

20 augustus 2014 om 13:24

@ Becksss

Nu noem je een naam. Ik noem een Adu, het wonderkind uit de VS. Alleen in Nederland kan je zo tientallen namen noemen die op jonge leeftijd richting het buitenland gingen en nu hooguit bij een topklasse spelen.

de Tippeligaen, dat klinkt toch als een soort van competitie voor dames van lichte zeden.

knap van die jongen dat hij er nu al zo vroeg bij zit, alhoewel ik me afvraag wat tegenwoordig het niveau is van Noorwegen en de competitie daar. Waren toch altijd wel stugge ploegen met beresterke kerels.

Van wat ik op Youtube heb kunnen zien heeft hij deze selectie zeker verdiend, benieuwd of hij speelminuten krijgt uiteindelijk.

19 augustus 2014 om 16:48

Inderdaad, hij oogt fysiek juist heel sterk tegenover die volwassen voetballers, heeft hele slimme passjes en is bijzonder balvast. En hij speelt met het jeugdige enthousiasme waar je tegenwoordig weinig van ziet. Functioneel iemand voorbij spelen om een overtal situatie te creëren in plaats van om je tegenstander voor joker te zetten. Ik vind hem goed,

Vraag me echt af of een speler van zo'n jonge leeftijd het topniveau wel aan mag kunnen. Dan spreek ik niet over zijn talent of techniek, maar eerder over zijn fysieke en mentale gesteldheid. Op je 15e ben je nog niet eens je adolescentie door, bij lange na niet uitgegroeid. Om je dan direct bloot te stellen aan topsport van het hoogste niveau, zou wel eens averechts kunnen werken. Daarnaast moet hij maar eens zien om te gaan met al die mediadruk die nu op hem verschijnt.

Een vijftienjarige oproepen voor de nationale ploeg?
Zozo, dat baart opzien!

Leuk voor die knul, alleen kan hij als hij zo doorgaat op pensioen op z'n 21e. Het lijkt mij in eerste instantie een ongezonde ontwikkeling, als hij nu als 15-jarige zo goed is waar moet hij over zes jaar dan staan. Hij zal ergens stagneren in zijn ontwikkeling omdat hij tijd zal nodig hebben. Loopt het risico een vroegbloeier te zijn.

Zolang ze hem maar niet voor 10 miljoen aan Manchester City verkopen ofzo. Lijkt me veel beter om hem twee seizoenen in de Tippeligeaen te houden en daarna naar Jong Ajax, via de Jupiler League naar de Eredivisie. Dan kan hij normaal doorbreken tussen zijn leeftijdsgenootjes zonder dat hij buiten competitie is gevallen. Dit zie ik als de beste ontwikkeling voor die knul.

Nou, waar zal hij in de toekomst spelen?
Op filmpjes heb ik goeie dingen gezien, ook al geeft dat vaak wel een vertekend beeld.

Deze jongen is zijn tijd ver vooruit. Hij is misschien 15 jaar, maar heeft een techniek en spelinzicht wat hem tot een potentiële wereldtopper maakt. Er wordt hier veelal beweerd dat het niveau in Noorwegen niks voorstelt, maar dat is slechts deels waar. De topploegen in Noorwegen (molde, Strømsgodset, Rosenborg, Odd Grenland) kunnen makkelijk mee in de Eredivisie en spelen goed verzorgd voetbal. Aan de onderkant van de Noorse Tippeligaen heb je echter ploegen van het niveau onderkant Jupiler League (sogndal, Sandnes Ulf). Daardoor is het niveau in de breedte misschien minder, maar dat wil niet zeggen dat er geen goede voetballers rondlopen. Integendeel zelfs, er komt juist een hele goede lichting jonge voetballers aan die nu al wekelijks speelt en tussen nu en een paar jaar de nieuwe vaste waardes worden voor het nationale elftal. Vergeet niet dat Noorwegen onder 21 vorige zomer al halve finalist was op het jeugd Ek.

Ødegaard is een exceptioneel talent en zijn uitverkiezing is meer dan terecht. Samen met Møller Dæhli van Cardiff City en Elyounoussi (molde FK) zijn zij spelers die in toekomst bij een absolute topclub terecht kunnen de komen en er voor kunnen zorgen dat de successen van de Noren in de jaren '90 worden geëvenaard of zelfs verbeterd.

En voor wie het wil weten, ik volg de Noorse competitie wekelijks en dat al 12 jaar lang, dus ik denk dat er wel enige kijk op heb.

Wat als hij een Nederlandse nationaliteit had? En de KNVB het toelaat..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren