Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Matuzalém mag blijven spelen maar ontkomt niet aan megaboete

Laatste update:

Matuzalém zal in de toekomst wel twee keer nadenken voordat hij met een verbintenis op zak naar een andere club stapt. De Braziliaan verbrak in 2007 zijn contract bij Shakthar Donetsk om te gaan spelen voor Real Zaragoza. Het sporttribunaal CAS en de wereldvoetbalbond FIFA zijn van mening dat de inmiddels 31-jarige Matuzalém 11,86 miljoen euro moet betalen aan Shakthar.

/

Dat bedrag is de marktwaarde van Matuzalém en de kosten die de club uit Oekraïne maakte om een vervanger voor hem aan te trekken, meldt persbureau Reuters. Het CAS en de FIFA wilden de speler verbannen van het voetbalveld totdat hij de boete had betaald, maar dat is volgens het Zwitserse hooggerechtshof niet toegestaan.

De rechter was wel van mening dat Matuzalém en Zaragoza, waar hij overigens maar een seizoen speelde, het bedrag van 11,86 miljoen euro moeten terugbetalen aan Shaktar. Op dat bedrag komt nog eens een rente van vijf procent per jaar. Overigens speelt Matuzalém tegenwoordig voor Lazio.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nou, lekker voor hem. Anders heb je al praktisch alle macht als speler zijnde en dan kun je je niet eens houden aan het beetje verplichting dat je nog hebt...

En wat als ze niet betalen? Krijgen ze dan sancties ? Of blijft dit maar gewoon een uitspraak waar verder niks gedaan mee word?

29 maart 2012 om 16:47

Wat denk je zelf. Een uitspraak van het sporttribunaal, doormiddel van een rechter. Je er niet aan houden is simpelweg een strafbaar feit.

29 maart 2012 om 17:05

Ja, haha. Maar wat wil men doen dan? Denk je dat ze dan uit de competitie worden genomen ofzo?

29 maart 2012 om 17:12

De prijs zal stijgen met de interesten en misschien heb je er ooit al is van 'inbeslagname' gehoord. Een sanctie uitgesproken door een rechter zal men steeds afdwingen, zeker als het over dit soort van bedragen gaat.

29 maart 2012 om 17:14

Daar zijn deurwaarders voor uitgevonden toch? Die kunnen, met goedkeuring van de rechter, loonbeslag laten leggen of op ander vermogen (bankrekeningen/ontroerend goed) beslag laten leggen wanneer een schuldenaar niet aan zijn verplichtingen voldoet.

29 maart 2012 om 17:14

Wat Rooney ook al zegt, bijvoorbeeld inbeslagnamen van zijn auto's, huizen etc etc. In het ergste geval kan een geldstraf zelfs omgezet worden in een taak of gevangenisstraf.

29 maart 2012 om 18:47

Ik weet wel niet precies wat de status van een uitspraak van het CAS in deze is. Als Matuzalem terug gaat naar Brazilie bijvoorbeeld weet ik niet of het CAS het recht heeft om daar deurwaarders naar hem toe te sturen.

29 maart 2012 om 23:00

Dat durf ik ook niet te zeggen, realgiel, maar ik denk wel dat het CAS dingen kan vorderen bij Real Zaragoza (die ook mee moeten betalen).

het bedrag van 11,86 miljoen euro moeten terugbetalen aan Shaktar. Op dat bedrag komt nog eens een rente van vijf procent per jaar. Overigens speelt Matuzalém tegenwoordig voor Lazio.

zoveel poeh dat is veel zelfs voor een prof en dan nog 5 rente per jaar nou wens hem succes met betalen want dit voelt iedereen wel ookal ben je prof .

Wat gebeurd er als die niet betaald?

29 maart 2012 om 16:53

Prive eigendommen worden ingenomen en de waarde ervan wordt dan bepaald door de rechter. En natuurlijk een zeer grote kans op gevangenisstraf. Zo gaat het overigens bij 'gewone' wanbetalers. Geen idee hoe het zit met dit ongelooflijk bedrag.

Zo hé die straf is alles behalve laag.

Hoe gaat hij dat voor elkaar spelen? Einde van zijn carriere is in zicht....dus al zou hij het kunnen terugbetalen, houdt hij niks over.
Terecht dat ze hem straffen, maar dit is erg zwaar. Lijkt een beetje op Mutu, hij moest ook een megabedrag ophoesten.

29 maart 2012 om 16:42

Gewoon 3 jaar naar Quatar en dan houdt hij ook nog geld over.

29 maart 2012 om 16:49

Dit lijkt in het niets op Muti.

Daarbij moet je het stuk iets beter lezen, niet alleen hij zal moeten betalen, maar samen met de club Zaragoza (die overigens wel het grootste deel voor rekening zal nemen). Zie het als een transferbedrag met terugwerkende kracht.

Ik ben benieuwd of een speler van zijn kaliber dat kan betalen. Zou me niets verbazen als hij aankomende zomer naar Qatar o.i.d. vertrekt.

Tsjah nu moet hij op de blaren zitten... verdiende een vorstelijk salaris bij Shakhtar, en dook toen ineens op bij Zaragoza.

Nou dan kan je als club een hele dure speler kopen en dan in rekening brengen bij die speler.

Ze overdrijven wel een beetje vind ik. Geef hem een boete van 1 miljoen of anderhalf. Maar 11 miljoen is zelfs voor zo'n speler erg veel geld, want ik ga ervan uit dat deze speler geen Eto'o salaris heeft. Ze verwoesten spelers hun levens, geef hun boetes die te betalen zijn. Ik krijg toch ook van justitie geen boete van 10 duizenden euro's

Ik zou onderduiken als ik hem was na mijn carriere, in een land waar Interpol geen toegang heeft. Zoals Iran of Noord-korea bijvoorbeeld.

29 maart 2012 om 17:24

Ik kan het uit het stuk niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij gaat het hier niet om een boete (een straf voor het begaan van een strafbaar feit), maar om een schadevergoeding (genoegdoening voor gemaakte kosten als gevolg van contractbreuk).

Als dat zo is vind ik het tamelijk reëel dat hij een hoog bedrag zal moeten betalen aangezien het niet nakomen van zijn contract zijn werkgever destijds ook voor hoge kosten heeft gesteld. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat mensen in staat gesteld worden contracten eenzijdig op te zeggen zonder dat zij verantwoordelijk worden gesteld voor de gevolgen daarvan. Als Shakthar aannemelijk kan maken dat zij als gevolg van de daden van deze speler verplicht waren een investering te doen van 11.5 miljoen om aan hun sportieve ambities te kunnen blijven voldoen, dan is het logisch dat die kosten op Matuzalém worden verhaald.

Jaja. Veel mensen zijn dan altijd wel jaloers dat ze zoveel verdienen, maar ze hoeven soms ook maar één keer iets verkeerd te doen en je krijgt een boete met een hoog prijskaartje! En voor de echte toppers zoals messi en ronaldo is bijna alles wel te betalen, maar ik denk dat een speler van dit kaliber dit niet zomaar op hoest...

Nog een voorbeeld. Mutu volgens mij vanwege de Coke die hij gebruikt.

29 maart 2012 om 18:34

Ligt er wel een beetje aan wat ze fout doen.
Lijkt me toch een gevalletje eigen schuld.....

Overigens kunnen Messi en Christiano Ronaldo het volgens jou misschien makkelijk betalen, alleen is het wel zo dat wanneer zij hetzelfde zouden flikken, de boete vele malen hoger ligt dan dit bedrag aangezien zij een veel hogere marktwaarde hebben.

Als ik je reactie overigens zo lees dan proef ik bijna (misplaatste) medelijden...

Ja en wat als ie niet betaalt ? Er kunnen dus geen sancties genomen worden.

Zo daar wordt je niet vrolijk van? heeft metuzalem vrouw en kinderen? Anders moet hij wel in de gaten worden gehouden, want dit gaat hem zeker niet in de koude kleren zitten. Als zo'n megaboete boven je hoofd hangt kunnen sommige mensen erg impulsief reageren.

Haha hij zal wel balen dat hij goed heeft gespeeld in zijn tijd bij Shaktar want zo heeft hij zijn eigen marktwaarde omhoog gekrikt. De straf vind ik trouwens een logisch gevolg van zijn actie een contract is een contract, denk daar dan bij na als je hem ondertekent!

Ik denk dat we die over een half jaartje in Qatar zien spelen, heb zo'n voorgevoel...

Maarre, 11,86 miljoen, waar slaat dit op, de helft is al meer dan voldoende pffff, en wie koopt er nou weer een verdediger voor 11,86 miljoen, haal dan iemand uit de eigen jeugd ofzo...

29 maart 2012 om 16:55

Lees nog even een keer:

''de rechter was wel van mening dat Matuzalém en Zaragoza, waar hij overigens maar een seizoen speelde, het bedrag van 11,86 miljoen euro moeten terugbetalen aan Shaktar.''

29 maart 2012 om 17:15

Matuzalem is bij mijn weten toch echt een middenvelder...
Hij speelt bij Lazio iig op het middenveld.

So dat is een flink bedrag zeg ; ff nadenken voordat je wat ga doen..

Heel goed dit, spelers denken tegenwoordig maar alles te kunnen maken zolang ze er zelf maar beter van worden. Dan is het goed dat het spirttribunaal dit een beetje aan banden legt.

Overdreven bedrag. 5 Miljoen was al genoeg geweest of misschien nog teveel.
Tevens staat er dat Matuzalem en Zaragoza er samen voor moeten zorgen dat ze het terugbetalen, dus dan moet Zaragoza ook een deel ervan betalen toch?

29 maart 2012 om 17:33

Denk het wel, Zaragoza heeft hem destijds gratis aangetrokken, maar omdat hij zijn contract verbrak bij Shakthar kosste hij niks terwijl hij wel een marktwaarde had.

Dus eigenlijk is Zaragoza (volgens mij) medeplichtig en moet het een deel van zijn marktwaarde die hij destijds vertegenwoordigde bij Shakthar aan diezelfde club betalen.

29 maart 2012 om 17:59

Ik denk niet dat Zaragoza in betrokken is. Het gaat puur om het feit dat Metuzalem zijn contract heeft genegeerd en onwetmatig heeft verbroken. Daar kan Zaragoza ook weinig aan doen. Ik denk dat ze hem gewoon op tranfervrije basis hebben overgenomen. Daarbij de hoogte van de biete lijkt me ook prima, dat wirdt gewoon vastgesteld op basis van wat Shakthar voor hem heeft betaald en wat hij daar verdiende en wat Shakthar extra heeft moeten betalen voor een opvolger. Dus wie ben jij dat je vind dat 5 miljoen genoeg is?

29 maart 2012 om 21:58

In de tekst staat toch dat Zaragoza en Matuzalem het terug moeten betalen? Dus ik ga er van uit dat ze samen een overeenkomst moeten krijgen wie wat betaald, want Zaragoza is zeker medeplichtig, die hebben hem destijds ook gecontracteerd.

Tevens denk ik dat deze speler na dit jaar weg is bij Lazio en ergens in Dubai of Qatar speelt.

Ik zou de 1e beste vliegtuig naar Qatar nemen en daar gaan spelen (als er clubs hem nog willen).

29 maart 2012 om 20:18

Dan heeft ie weer het zelfde gezever maar dan met lazio! Duss lijkt me niet heel verstandig! haha

Als non-eu speler verdient hij toch minimaal 500.000 euro per jaar? na 10 jaar heeft hij dan rond de 5 miljoen bij elkaar geraapt. Bonussen en sponsor inkomsten tel ik niet mee.

En van al dat geld krijgt hij rente van de bank dus wie weet hoeveel dat wel niet is.

In Oekraine verdiende hij denk ik wel een paar miljoen per jaar, dus waarschijnlijk heeft hij dat verschuldigde bedrag al op zijn rekening staan.
Matuzalem had niet zo dom moeten zijn, hij zal wel wat geld erop na houden na zijn carriere.

29 maart 2012 om 17:33

Die non-eu regel geldt alleen in Nederland hè!

29 maart 2012 om 17:46

Oh, dan heb ik me vergist.

Wel ongelooflijk irritant zeg, clubs hebben al zo weinig geld en als ze een talent scouten in het verre buitenland krijgt die meteen een paar ton.

29 maart 2012 om 17:53

Ja, opnieuw een reden waarom de Nederlandse competitie haar positie toch lijkt te verliezen aan bijvoorbeeld de Portugese, talenten van buiten de EU halen wordt een luxe die veel Eredivisieclubs zich niet kunnen veroorloven. Aan de ene kant is het wel zo eerlijk om die jongens natuurlijk wat meer te betalen dan twee knikkers en een pepernoot, maar een half ton per jaar is toch wel veel van het goede.

29 maart 2012 om 18:10

Aan de andere kant is dit ook de reden waarom het Nederlandse voetbal zich ten opzichte van andere landen nog altijd redelijk staande kan houden, minder (maar niet helemaal niet) op club-niveau, maar wel op nationaal-niveau. Gelukkig zijn hier nooit Engelse situaties ontstaan waar kopen de enige strategie is en de jeugdopleiding verwaarloost werd, met alle gevolgen voor het niveau van dien.

Pfff... dat is ook niet mals 11.86 miljoen met nog eens 5 procent rente daarbovenop elk jaar dat is zo.n beetje wat hij tot nu toe bij elkaar heeft gespeeld of nog niet eens. Misschien maar eens kijken voor een club in Qatar;

Weet iemand hoe het zit met Mutu die was ook nog een aardig bedrag kwijt door zijn drugs affaire met Chelsea?

Goede speler hoor, maar dit is wel een hele rare actie om je club te verlaten en voor een ander te gaan spelen. Ook vreemd dat ze hem bij zaragoza zo maar hebben laten spelen

Ik wil niet heel lullig doen, maar die gasten verdienen miljoenen per jaar. In verhouding krijgen zij nu 'hetzelfde' bedrag voorgeschoteld als 1 van ons ieder een wettelijke overtreding van dat kaliber maakt.

Erg jammer, die Spaanse clubs kunnen al nauwelijks boven water blijven en nu moet Zaragoza ook nog eens dit betalen. Het enige wat Matuzalem moet doen is z'n carrière afsluiten in Qatar en hij heeft zo op z'n eentje 11 miljoen bijeen. Shaktar is een club met een rijke voorzitter, maar voor zo'n oetballer moet het echt niet moeilijk zijn om dat bedrag op te halen. Mutu moest zelfs nog meer betalen.

edit hij heeft zelfs nog geluk, want volgens transfermarkt.co.uk was z''n transferwaarde op dat moment 16 miljoen...

Als die niet betaalt word hij gewoon geschorts ? Want het mooie in nl is van een kale kip kun je niet plukken :3. Dus als hij zijn kapitaal overdraagt aan moeder/vader/zus oom tante hahah

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren