Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FIFA komt met uitleg over het niet mogen dragen van de OneLove-band

Laatste update:

Middels een officieel persbericht op de eigen website heeft de FIFA bekendgemaakt dat de No Discrimination-campagne per direct op het WK in Qatar wordt ingezet. Normaliter zouden aanvoerders pas vanaf de kwartfinale een speciale aanvoerdersband dragen. De wereldvoetbalbond kondigde dinsdagochtend aan dat het dragen van de OneLove-aanvoerdersband de aanvoerders op een gele kaart zal komen te staan.

Het naar voren halen van de anti-discriminatiecampagne lijkt een direct antwoord op de consternatie die is ontstaan na de perikelen rondom de One Love-aanvoerdersband. In het officiële statement zegt de FIFA dat het vervroegen van de campagne ‘alle 32 aanvoerders de kans geeft om deze armband te dragen tijdens de FIFA World Cup Qatar 2022’. “Dit is in overeenstemming met artikel 13.8.1 van de FIFA-uitrustingsvoorschriften, waarin staat dat in FIFA-toernooien de aanvoerdersbanden van de wereldvoetbalbond moeten dragen."

Aanvoerders van Nederland, Engeland, Wales, Duitsland, Denemarken, België en Zwitserland wilden de One Love-aanvoerdersband dragen om een statement te maken. Afgelopen zondag liet the Telegraph al weten dat de FIFA het dragen van de band wilde bestraffen met een gele kaart. De Engelse krant wist te melden dat de wereldvoetbalbond dit aan de Engelse voetbalbond FA had medegedeeld. Voor het dragen van een afwijkende aanvoerdersband moet officieel goedkeuring worden gegeven en dat was niet gebeurd.

De FIFA liet eerder al weten dat alternatieve aanvoerdersbanden met teksten als #SaveThePlanet en #NoDiscrimination wel getolereerd worden. In het statement zegt de bond verder dat zij een inclusieve organisatie is ‘die voetbal ten dienste wil stellen van de samenleving door goede en legitieme doelen te ondersteunen’. “Maar dit moet gebeuren binnen de kaders van de bij iedereen bekende wedstrijdreglementen”, zo werd er gerefereerd aan het wijzigen van een armband.

Het persbericht meldt verder dat FIFA-president Gianni Infantino eerder al zijn steun heeft betuigd aan de LGBTQI+-gemeenschap. "Ik heb over dit onderwerp gesproken met de hoogste leiding van Qatar. Zij hebben bevestigd, en dat kan ik weer bevestigen, dat iedereen hier welkom is. Als iemand het tegenovergestelde zegt, dan is dat niet de mening van het land en zeker niet de mening van de FIFA.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

geneuzel om n aanvoerdersband ... ik wil het wk kijken en daar over lezen, niet over bijzaken van de alfabetmensen

21 november 2022 om 13:34

Dan kijk je toch alleen het wk en lees je artikelen daarover?..

21 november 2022 om 14:31

Van Dijk al maanden stoer praten, dat hij de regenboogband gaat dragen en dat hij het heel belangrijk vind en nu voor een gele kaart laat hij het gaan. Je ziet dat voetballers anno 2022 netals politicis zijn, geen ruggengraat.

21 november 2022 om 17:55

Dit slaat nergens op en is heel kortzichtig. Het statement aanzich is al een ruggengraatloos statement.

21 november 2022 om 13:35

Prima, wat houdt je tegen om dit soort nieuwsberichten dan gewoon niet te lezen?

21 november 2022 om 13:37

Wat kan mij zo'n band nou schelen.. Er wordt echt van alles erbijgehaald zodat het maar niet over het voetbal hoeft te gaan. Gelukkig blij dat vele mensen hier niks van aantrekken en lekker van het voetbal genieten. Ik vind een WK altijd speciaal en krijg de mogelijkheid om van alle landen te zien hoe ze voetballen. Tuurlijk wil ik liever een WK in Argentinië of Japan maar het is nou eenmaal in Qatar en daar probeer ik doorheen te kijken. Het belangrijkste is voor mij het voetbal en als gewone burger kan ik toch niks aan de situatie veranderen. Laat de voetballiefhebbers met rust en ga lekker Rutten Kamervragen hierover stellen.

21 november 2022 om 13:41

Stel je niet aan man, niemand houdt je tegen om het WK te kijken. Er spelen alleen ook andere belangen omdat zo'n groot toernooi door een corrupt regime aan een corrupt regime is gegeven. Daar kun je lekker doorheen kijken als je dat wilt, maar er zijn ook mensen die daar niet zo makkelijk overheen stappen.

21 november 2022 om 13:44

Corrupt regime oke. Maar dan moeten andere regimes hier maar over uitlaten ipv voetbalfans of spelers. Ik kijk gewoon voor het WK niet voor politiek geneuzel. Stuur Rutten en Macron lekker die kant op en laat die het lekker regelen.

21 november 2022 om 13:50

Gelijke rechten en acceptatie zijn meer een maatschappelijk dan politiek probleem mijns inziens, dus dat ben ik niet met je eens. Dat er een rol ligt voor de politiek dan weer wel..

Ik snap ook niet waarom je zo'n aanstoot zou nemen aan een aanvoerdersband die niet eens zo vaak in beeld komt tijdens een wedstrijd, dat zou je WK-genot niet tegen moeten houden.

21 november 2022 om 14:04

Jij trekt het jezelf anders behoorlijk aan door er speciaal een account voor aan te maken op vz om je mening telkens bij anderen de strot door te duwen.

Van dat niveau, het boeit me echt helemaal niets maar ik wil wel zeggen dat het me niet boeit.

21 november 2022 om 13:39

Maar wel zelf lopen neuzelen over artikelen terwijl je ze niet hoeft te lezen. En erger nog, ons ook nog lastig vallen met jou geneuzel… wat een geneuzel!

21 november 2022 om 13:49

en op basis van deze titel had je verwacht dat het over een wedstrijd ging?

21 november 2022 om 14:09

De alfabetmensen haha, dat is wel weer een nieuwe. Ga maar lekker het WK kijken jochie, vermoei ons niet met je aanwezigheid.

21 november 2022 om 14:14

Een bandje mag daar niet. Maar mannen in jurken wel. Haha

21 november 2022 om 14:36

Je mag hier ook geen nazi band toch? Zo moet je het zien met de regenboogband in Qatar.

21 november 2022 om 14:39

Quaresma: Wat een ontzettende top vergelijking! Te triest voor woorden.

21 november 2022 om 14:57

Ik vind het persoonlijk ook raar dat we dat hier verbieden. Het is alleen maar een politieke stroming en zolang het binnen de wet blijft moet je dat ook kunnen steunen. Ook al ben ik erg tegen nationaal socialisme.

21 november 2022 om 15:14

Nijogeth: Raar dat we een band verbieden die geassocieerd wordt met miljoenen doden tijdens een wereldoorlog? Het moet echt niet gekker worden.

21 november 2022 om 15:33

Niet zozeer de band. Ik bedoel meer dat we hier alles uit die tijd verbieden als het van de andere kant was. Dat je het niet moet willen hebben of uitdragen, dat snap ik. Het verbieden gaat me iets te ver.

21 november 2022 om 18:03

Bijzaken? Je snapt er echt niets van. Los daarvan kan je gewoon voetbal kijken als je wilt

21 november 2022 om 13:44

Ik denk dat het beter is als Europa zich afscheid van de FIFA en een eigen wereld voetbalbond opstart. Ben benieuwd hoe snel de rest aan de deur klopt om mee te mogen doen. Dat is mi de enige wijze om de corruptie echt aan te pakken.

21 november 2022 om 14:23

Maar als Europa een eigen wereld voetbalbond opricht is het toch geen wereld voetbalbond als alleen Europa daaraan meedoet?

21 november 2022 om 14:31

Dat maakt toch niet uit? Volgens de mensen in Europa kunnen we een wk eigenlijk al niet buiten Europa spelen, want ieder land dat ook maar enigszins afwijkt van onze ideeën, die vallen af. En dat is ongeveer driekwart van de wereld inclusief nog wat landen in Europa zelf.

21 november 2022 om 18:30

Wat lul je jou man, Nijogeth? Er zijn over de hele wereld toernooien gehouden waar het gezeik nog niet bijna op dit level zat, in alle werelddelen.

21 november 2022 om 13:51

En wat moeten die protestacties dan inhouden? Zoiets als "foei, Fifa, hou je bezig met politiek en niet met voetbal"?

Die hele organisatie komt zo amateuristisch en chaotisch over. Waarom zo last minute al deze acties? Of het nu gaat om de band, het alcoholverbod, de verblijfplaatsen, wijziging in speelschema, etc. Qatar heeft de FIFA echt onder de duim.

21 november 2022 om 13:56

De wijziging in speelschema heeft volgens mij een maand of drie geleden plaatsgevonden. Dat is dus geen "last minute actie". Het alcoholverbod in stadions is iets dat door de overheid is opgelegd, dus daar heeft de FIFA niets mee te maken. De regenboogband is volgens mij nooit door de FIFA geïntroduceerd. Dat hebben de landen zelf proberen te doen. Daar reageert de FIFA nu op, dus dat lijkt meer door die paar landen zelf te komen.

Dan blijft er alleen de verblijfplaatsen over waar jij naar verwijst. Daar heb ik niets van meegekregen en kan ik ook niet snel iets over terugvinden. Misschien kun je dat uitleggen?

21 november 2022 om 14:26

Dat alcoholverbod in stadions is natuurlijk last minute, onder druk van Qatar. Maar de FIFA kon prima zeggen: afspraak is afspraak. Maar nu verdedigt de FIFA dit ook nog eens. Oh, terwijl ze zelf wel mogen drinken in hun VIP lounges. Toen kwam alcoholverbod in fan-gebieden voor 19u. Ook heel plotseling, sinds vandaag ineens. Supporters krijgen ineens heel andere verblijfplaatsen dan geboekt. Sinds aankomst. De regenboogband niet mogen dragen maken ze gister ineens bekend, terwijl dit al heel lang speelde bij de betreffende landen. Die vreselijke toespraak over 'ik ben een Qatarees, ik ben een Arabier etc etc, met die enorme verwijten naar West Europa. Wat een onzin. Een WK, in de winter, in een land als Qatar. Diegenen die dat bedacht en doorgezet hebben zijn idioten. Oh, en is het voetbal niet inclusief? Vooral ook voor de supporters? Nee hè, al lang niet meer. En dat is allemaal te wijten aan die narcistische egootjes van de bonden en speciaal de FIFA en UEFA.Edit: beloofde dagvegoeding van de ingehuurde supporters is ook stopgezet. Niet dat t me uitmaakt, maar wederom een niet nagekomen belofte, zo vlak voor WK.

21 november 2022 om 14:28

En als laatste nog: al die afspraken die ze op t laatst niet nakomen. Wie zegt dan dat ze die afspraak wel nakomen dat ze homosexuele supporters met rust laten? Zoals ze beloofd hebben? Ik zou het risico maar niet nemen als ik als homo daar zou zijn nu. Hun woord stelt niets voor. Nu t WK begonnen is, hebben ze toch alle macht, want dit WK gaat nooit gestopt worden, dus de chantage middelen vanuit Qatar zijn legio.

21 november 2022 om 14:35

Welk risico neem je dan eigenlijk als homo? Als ik hier over straat loop, dan zie ik duizenden mensen, waarvan ik hun geaardheid niet kan zien. Hoe zou een homo dan gevaar lopen? Op de hotelkamer of (voor homo's die daar wonen) in de eigen slaapkamer mogen homo's gewoon hun gang gaan in Qatar.

21 november 2022 om 14:42

Daarnaast bevestigde joep schreuder gisteren dat hij homo's hand in hand zag lopen in en rond het stadion. Ze werden ongemoeid gelaten.

21 november 2022 om 14:42

Nijogeth: Openlijk hun homosexualiteit uiten natuurlijk. Dat begrijp je toch wel? bochherief: 1 vb zegt niks. En wat ik dus aangeef, is dat ze dat bij wijze van spreken vandaag al weer af kunnen veranderen. Dat is wat ze in Qatar doen. Hun afspraken zijn niks waard, omdat het WK al begonnen is en de FIFA en alle bonden te laf zijn om hier iets tegen te doen.

21 november 2022 om 14:55

Tja, waarom zou je dat nu weer openlijk moeten uiten? Ik staat toch ook niet te schreeuwen dat ik hetero ben.

21 november 2022 om 15:10

Huh???? Uiten kan volgens jou alleen door schreeuwen? Wat simplistisch gedacht zeg. Nog nooit iemand gezoend in het openbaar? Hand in hand gelopen met je geliefde? Of zijn dat geen uitingen volgens jou?

21 november 2022 om 15:18

Formus, lees nogmaals mijn reactie. Het alcoholverbod is last minute, maar dat is iets van de overheid. Ik denk niet dat de FIFA daar veel aan had kunnen doen. Ik heb niets gehoord/gelezen over nieuwe maatregelen sinds vandaag. En nogmaals, dat van die hele andere verblijfplaatsen heb ik ook niets over gelezen. Ik heb het nogmaals opgezocht, maar niets. Dus ik weet niet wat je daarmee bedoelt.

De rest van je reactie heeft niets met mijn reactie te maken. Maar nog wel even over je reactie mbt homoseksuele supporters. Voor homoseksuelen is er geen nieuw risico. Het is niet verboden om homoseksueel te zijn (is dat uberhaupt te controleren?), maar om homoseksualiteit te uiten. Als homoseksueel zijnde weet je voordat je erheen gaat al wat de wet zegt, dus lijkt me ook dat je je eraan houdt.

21 november 2022 om 15:23

Dat is ondertussen toch een hele lijst aan domme reacties met jouw naam op nijogeth. Vermakelijk, dat wel.

21 november 2022 om 15:36

Omdat ik niet met alle winden meewaai? Jouw reacties zijn ook niet zo denderend qua niveau. Maar het is tegenwoordig sowieso altijd dat je voor of tegen bent, de tussenweg bestaat niet meer.

21 november 2022 om 15:37

Emz01, diezelfde overheid die eerst toegezegd had dat er alcohol genuttigd mocht worden en nu opeens(!) niet meer. Dus kan je zeggen dat het van de overheid komt, het was een afspraak met de FIFA

21 november 2022 om 15:42

Formus, maar moet dat dan per se op dat moment? In een land waar men dat niet fijn vindt? Weinig heterostellen die dag in dag uit in het openbaar staan te zoenen en hand in hand lopen. Het komt nu net over of de binnenstad hier vol zit met zoenende stelletjes en hand in hand lopende stelletjes.

21 november 2022 om 15:50

@samcro, maar denk jij dat de FIFA dat had kunnen tegenhouden 2 dagen geleden?

Ik begin eerlijk gezegd een beetje moe te worden van voetbal en alle politiek die erbij wordt betrokken. Het wordt nu zo saai en geforceerd en vermoeiend. Laat de voetballers gewoon voetballen en stop met deze geforceerde farce, Engeland wilt bijvoorbeeld weer gaan knielen vandaag. Wat gaat dit nou nog opleveren?

21 november 2022 om 13:40

Laten we gewoon voetballen en vergeten dat je in deze landen nog steeds wordt gestenigd als je homoseksueel bent. Dit last minute niet dragen van de band is ook een politiek statement van de Knvb. Het is een illusie om te denken dat politiek niets met voetbal te maken heeft, dat heeft het wel. De KNVB heeft z'n mond vol gehad over deze aanvoerdersband om verdraagzaamheid uit te stralen, en nu het puntje bij paaltje komt trekken ze hun keutel in. Laffe harries zijn het.

21 november 2022 om 13:45

Precies. Andere landen andere normen en waarden.

21 november 2022 om 13:45

Nou ja, de KNVB heeft ook geen keuze. De speler die hem draagt schijnt per keer geel te krijgen. Dan ben je na 4 wedstrijden 2 basisspelers kwijt. Dat is de speler het niet waard voor slechts een band die weinig effect heeft. Dat terwijl de band die je wel mag dragen iets soortgelijks is. Als spelers en staf dat niet aandurven, kan de KNVB natuurlijk ook niets anders. De KNVB heeft allang haar ware kleuren laten zien. Daar was dit gedoe niet voor nodig.

21 november 2022 om 13:57

Alleen dat argument 'andere landen andere normen en waarden' wordt vaak maar een kant op gebruikt. Waarom zouden wij niet pal mogen staan voor onze normen en waarden op een dergelijk toernooi? Wij laten Qatarese spelers toch ook bidden? Wij dwingen ze ook niet om een vrouw de hand te schudden als er een WK in Duitsland wordt gespeeld. Als dat je mantra is, sta je juist pal voor onze waarden.

21 november 2022 om 14:13

@orgullo, heb je ook bewijs over je bewering dat men gestenigd wordt in "deze landen" als je homoseksueel bent? Of is het gewoon fijner om te liegen?

Ben je trouwens voorstander van (politieke) statements bij iedere voetbalwedstrijd of ieder toernooi? Wil je bijvoorbeeld statements zien in 2026, wanneer het WK in de VS is? Regenboogarmbanden in Miami, Palestijnse vlaggen in Washington, BLM banden in Texas, anti-drugsbeleid-banden in Mexico, etc?

21 november 2022 om 14:35

Had van gaal toch lekker met die aanvoerdersband om moeten staan

21 november 2022 om 14:44

Boehoe USA ....het is hier toch wel treurig gesteld met wat leden die zich zo gedwongen voelen elke discussie naar Amerika te trekken.

Wat gebeurt er dan met homo's die opgepakt worden? Die worden netjes thuis gebracht?

21 november 2022 om 14:50

Klopt Samcro. Voor ze opgehaald worden, wordt verteld dat ze wel een zwembroek mee moeten nemen. Wat ze gaan doen, dat is nog geheim. Wel wordt beloofd aan hun ouders dat ze thuis afgezet worden met een zakje chips.

21 november 2022 om 15:22

@samcro, boehoe USA of niet, daar gaat het niet om. Het lijkt mij een prima land om op vakantie te gaan en als het zover is, ga ik het WK ook niet boycotten. Misschien ga ik er zelfs wel naartoe.

Ik gebruik die voorbeelden om de hypocrisie en selectieve verontwaardiging te laten zien. Als je dat niet ziet, is het inderdaad behoorlijk treurig gesteld met wat leden...

21 november 2022 om 13:45

Inderdaad, ik word er ook echt moe van en de mensen die echt denken dat zo'n aanvoerdersband ook maar iets uit gaat maken zitten echt compleet mis. Het is nu juist te geforceerd waardoor eigenlijk het tegenovergestelde wordt gecreëerd

21 november 2022 om 13:46

Gewoon lekker niets blijven doen hè ArsenalFanehv? Gewoon weg blijven kijken als mensenrechten geschonden worden want ja ik heb er toch niets mee te maken dus wat boeit mij een ander…toch? Had de wereld maar meer van dit soort “ ik denk alleen aan mezelf “ helden als ArsenalFanhv…

21 november 2022 om 14:02

Ach, wegkijken is niets wat de meesten hier niet gewend zijn. Als voorbeeld, de Oeigoeren, Palestijnen, Syriers, Irakezen en de asielzoekers hier in nederland die op de straat slapen. Ik vind het heerlijk dat de FIFA zo streng is en al die onzin weert. We hebben al jaren een respect band, waarom zou zo'n nieuwe band anders zijn of verschil maken? Onzin!

21 november 2022 om 14:21

Precies dit

Laat Louis dan die band dragen joh. Ook wel mooi dat Infantinnootje zich een paar dagen geleden nog gay voelde, maar nu mag zon bandje niet meer (die dus ook tegen racisme enzo is)

Dit WK is meer politiek dan een mondiaal sportevenement.

De keuze om voor Qatar te kiezen was vanaf dag 1 al fout. Simpelweg omdat het land andere normen en waarden deelt dat het overgrote deel van de deelnemende landen.

Maargoed, via een paar mooie steekpenningen heeft FIFA voor Qatar gekozen en moet nu hun eigen standpunten en beleid aanpassen voor dit toernooi. Geeft de corruptie van de FIFA nogmaals weer aan. Voor geld zijn principes gewoon te koop en inwisselbaar.

21 november 2022 om 14:28

Al dit soort toernooien zijn altijd meer politiek dan sport. Het begint al met een verkiezing om ergens dat toernooi te mogen organiseren.

23 november 2022 om 08:38

Wat praat je onzin. Al die voetballers en artiesten brengen hun vrijetijd voor een grootdeel in Dubai, Qatar etc door. Maar voetballen zou een probleem moeten zijn?

Verder best zielig om Qatar te beschuldigen voor arbeid tegen extreem lage lonen en embarmelijke werkomstandigheden terwijl al die votbalshirtjes en bijna alle kleding dat we dragen dezfde mensonterende processen doorgaan.

Wat een onzin, laat iedereen in zijn waarde en verspreidt de liefde. Van Dijk moet gewoon aan gaan treden met die band en anders doet Louis hem maar om. Prima boodschap!

Infantino heeft eerder al zijn steun heeft betuigd aan de LGBTQI+-gemeenschap ... maar nu even niet. Nu komt het even niet goed uit omdat het geld van een stel hyperconservatieve religieuzen even wat belangrijker is.

Weet de FIFA dat de one love band ook staat voor anti discriminatie?

De hypocrisie is mindblowing:Laten we in plaats van deze onnozele discussie dit tournament aangrijpen om te protesteren tegen de vele oorlogen en vernietiging van de VS en Noord Europese landen zoals NL. Laten we ook protesteren tegen de slaven en ernstige arbeidsomstandigheden die te vinden zijn op Cocoa plantages in west Afrika van westerse chocola producenten. Laten we ook protesteren tegen de vernietiging en onderdrukking van mens en milieu in Azië als gevolg van de westerse fast fashion industrie. En tegen het willen opleggen van westerse moraliteit dmv oorlogen en sancties. En nog veel meer zaken die we kunnen benoemen die het een morele verplichting maakt ons te laten horen tegen het westen. Laten we samen elk WK wat in Noord Amerika en Noord Europa wordt georganiseerd boycotten! Dit is een morele verplichting.Geloof me, dit vinger wijzen verliest het westen elke keer. Heb wat zelfrespect, zelfbewustzijn en wat minder arrogantie en hypocrisie zodat we een WK kunnen blijven organiseren. Anders komt hier gegarandeerd een einde aan.

21 november 2022 om 13:55

Ja, laten we dat inderdaad doen, prima om daar ook tegen te protesteren. Veel beter dan maar geforceerd je bek houden over duizenden arbeidsmigranten die overleden zijn bij de bouw van de stadions, van wie hun pasapoort werd afgepakt, die vastgehouden werden in erbarmelijke omstandigheden. Jouw post is puur een whataboutism. Waarom zou je niet mogen protesteren tegen deze misstanden?

21 november 2022 om 14:17

Dit is geen whataboutism maar het tentoonstellen van je hypocrisie. Waarom hou jij geforceerd je bek over alle misstanden van het westen? Waar was jij de afgelopen tijden? Heb jij een WK of EK in Noord Europa en Noord Amerika geboycot? Of je uitgesproken tegen het organiseren ervan? Nee. Misstanden met betrekking tot arbeiders is het westen koploper in. Alleen al de fast fashion industrie is erger. Waar was jij al die tijd? Vanwaar de selectieve verontwaardiging? De hypocrisie is duidelijk voor iedereen. Wijzen naar arbeiders in Qatar terwijl je gekleed bent in Nike en Primark en jezelf vol vreet met Verkade chocola. De hypocrisie is duidelijk voor iedereen.

21 november 2022 om 14:26

Waarom zou je hypocriet zijn als je tegen beiden protesteert? En welke hypocrisie stelt dat dan ten toon in jouw ogen?

21 november 2022 om 14:33

@btothea Je stelt terechte zaken aan de kaak. Wat je daarentegen óók doet, is zaken invullen voor mensen. Wat weet jij precies van Orgullo? Precies, helemaal niets. Wie zegt dat hij dergelijke fast fashion bezit? Dat zeg jij, maar dat kan je helemaal niet weten.

21 november 2022 om 14:33

Het hele punt is dat er dus niet tegen beide is geprotesteerd. Nog nooit hebben we een vergelijkbare commotie gehoord mbt noord Europese en noord Amerikaanse landen die een toernooi organiseren. Daarboven op komt dat de misdaden van Qatar niet eens vergelijkbaar zijn met het westen. Totaal niet.

21 november 2022 om 14:39

Nee, maar ik geloof dat nu al vrij vaak is uitgelegd waar het met name om gaat hier: de doden veroorzaakt door het WK en het WK alleen. Dan wordt vervolgens ingezoomd op Qatar en komen andere misstanden ook bovendrijven. Dat is toch gewoon logisch. Dat er in of te wijten aan het westen veel gruwelijk mis is gegaan en helaas nog steeds mis gaat, doet daar helemaal niets aan af. Het gaat, nogmaals, om de WK-doden. Die zijn niet gevallen bij het organiseren van een WK in Noord-Europa, dat weet jij net zo goed.

21 november 2022 om 14:56

Zeg, die lijst van dingen waar ik eerst tegen moet protesteren voordat ik ergens anders iets van mag vinden, kan je die niet online zetten ofzo? Beetje een gedoe zo.

21 november 2022 om 15:10

De kledingmerken en andere sponsoren van WKs en andere toernooien zijn direct verantwoordelijk voor meer menselijk en natuurlijk leed dan 100 Qatar’s bij elkaar. Dus zelfs al wil je claimen dat dit alleen gaat over WK slachtoffers dan nog blijft de vraag waarom je blind bent voor de gigantische industrieën die zichzelf promoten en marketen via elk WK en deze WKs ook nog financieren?!? Als je echt geeft om arbeidersomstandigheden waarom ben je dan blind voor deze destructieve veelal westerse multinationals die direct betrokken zijn bij elk WK?
Daarnaast vind ik het een onzinnig argument want hoe zit het met het WK in Brazilië en Zuid Afrika die ook direct slachtoffers maakte door bijvoorbeeld hele wijken te vernietigen en mensen zonder een dak boven hun hoofd te laten? Maar belangrijker nog, waarom beperken tot directe slachtoffers van het toernooi? Is het leed wat indirect verbonden is aan deze toernooien en de organiserende landen dan minder relevant? Want als we kijken naar het totaalplaatje (zoals bijvoorbeeld waar de grondstoffen vandaan komen waar stadions mee worden gebouwd en welke bedrijven er profiteren van onderdrukking, diefstal en menselijk leed) dan zullen de arbeidersomstandigheden in Qatar niet onze grootste zorg zijn. We weten allebei dat er dan weinig verschil blijkt te zijn tussen het WK in Duitsland en het Wk in Qatar.

21 november 2022 om 15:25

Hallo, lees je de reactie wel? Het gaat om directe dodelijke slachtoffers door dit WK. Verder vul je wéér dingen in voor een ander. Je weet niets van mij. Hoezo ben ik blind voor westerse Mno's of voor die gigantische industrieën. En ja, ook het WK in Brazilië en Zuid-Afrika heeft slachtoffers gemaakt, daar is ook veel over te doen geweest. Dat kan je eenvoudig opzoeken met de uitvinding die jou de mogelijkheid geeft hier een reactie te geven. Verder gaat het hier nu om Qatar, niet om een ander land. Op deze manier zou niemand meer ergens enige kritiek op mogen hebben, omdat er 100.000 dingen zijn waar ze nog geen kritiek op hebben geleverd. Zo werkt dat niet. Uiteindelijk dient kritiek ook een doel: vooruitgang. Wees blij dat er kritiek is.

21 november 2022 om 15:32

Hallo heb je mijn reactie wel gelezen? Sponsoren zijn direct verbonden aan WKs dus hun slachtoffers zijn daarmee ook direct verbonden aan het financieren van WKs. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de grondstoffen. Daarnaast is het argument van dat het alleen om directe slachtoffers gaat onzinnig zoals uitgelegd. En daarbij gaat de one love band over de seksuele handelingen waar het westen zo een fan van is. Dus niet arbeiders. Om te zeggen dat die simpelweg zijn boven komen drijven is onzin. Hetzelfde kunnen we zeggen over de veel ergere zaken waar het westen voor verantwoordelijk is.

21 november 2022 om 14:02

En jij bent dan toch even goed hypocriet omdat je enkel aar naar het Westen verwijst?
En niet naar de Saudi's, Rusland, Noord-Korea, India, China,...

Om maar te zeggen dat argument van hypocrisie is een straatje zonder einde, want in the end zijn we het allemaal wel een beetje. Ja, er zijn op een aantal vlakken dubbele standaarden, maar daar is niemand vrij van. Dat betekent niet dat je op iets afzonderlijk geen kritiek mag hebben.
De spotlights staan nu op Qatar, logisch dat daar de aandacht ook naartoe gaat.

21 november 2022 om 14:30

Ten eerste, puur in cijfers is het westen koploper in al dit kwaad. Van het misbruiken van goedkoop arbeid, tot zinloze vernietiging door oorlog tot het vernietigen van het milieu door hebzucht. Jullie hypocrieten beginnen te wijzen naar het kleine Qatar terwijl de beschaving waar je voor staat koploper is in al dit. Ik wijs dus terug naar het westen om je hypocrisie aan te tonen.

Voor de rest van de wereld staan de spotlights al 200 jaar op het westen. Wanneer hebben we jou gehoord? Wanneer stond jij op de barricades een WK, EK, Olympisch Spelen in EU of Noord Amerika te boycotten en tegen te protesteren? Nog nooit hebben we deze commotie gehoord mbt de misdaden die worden begaan dichtbij huis. Maar nu toevallig een Islamitisch land een toernooi organiseert ver van huis laat je je horen tegen misdaden van Qatar die in het NIET vallen bij vergelijkbare misdaden door het westen. Nee, je mag geen kritiek hebben als je een hypocriet bent.

21 november 2022 om 14:37

En oh ja, zoiets heet 'voortschrijdend inzicht'. Of wil je zeggen dat iemand hier persoonlijk verantwoordelijk is voor 'westerse' misstanden van jaren geleden. Ook voor fast fashion komt steeds meer aandacht. Enig idee waar? Precies, hier, in het westen. Omdat er sprake is van voortschrijdend inzicht. Omdat bekend wordt dat het moet verdwijnen. En stop met het continu wijzen naar 'omdat het nu een islamitisch land is'. Nee, het is omdat het een land is waar tijdens en juist vóór de voorbereiding van dit WK talloze doden zijn gevallen. En als de islam je dan toch zo aan het hart gaat: Qatar is nou niet bepaald het toonbeeld van waar de islam voor staat of wil staan. Of wil jij anders beweren?

21 november 2022 om 14:53

Je leeft in een democratie met een regering die jou vertegenwoordigd. Jij bent dus deels verantwoordelijk. Als je tenminste gelooft dat je leeft in een werkende democratie.
Als je dit niet gelooft dan blijft mijn punt nog steeds staan. Namelijk, waarom niet dezelfde, of eigenlijk zelfs meer, commotie en verontwaardiging tegen het westen bijvoorbeeld bij het organiseren van een toernooi? Jij bent ook niet verantwoordelijk voor wat Qatar doet maar toch weet je het te boycotten, aan te vallen en tegen te protesteren. Waarom zien we niet hetzelfde bij landen die dezelfde misdaden begaan maar dan op veel grotere schaal?
Fast fashion is nog steeds going strong. En ook normale fashion is verantwoordelijk voor meer misstanden dan Qatar. De landen en clubs die tegen Qatar zijn worden gesponsord door deze kledingmerken! Je loopt zelf in kleding en shirtjes van Nike en Adidas die veel meer Arbeiders leed op hun kerfstok hebben staan dan een 100 Qatars bij elkaar. Waar heb je het over man. Ben je echt zo blind en biased? En geloof me, arme landen zijn zich veel eerder dan het westen bewust van de vernietiging van industrieën zoals de fashion industrie. Het feit dat je denkt dat het westen zich als eerste bewust is ervan is…pijnlijk. Vertel dit maar aan de duizenden Indonesische dorpjes die afhankelijk zijn van vervuilde rivieren en al jarenlang aan de raarste gezondheidsklachten, geboorte defects en doodsoorzaken lijden. Echt pijnlijk om te horen dat je denkt dat het westen er zich bewust van is, laat staan er iets aan doet. Je bent je totaal niet bewust van wat er buiten je bubbel gebeurd Bro.

21 november 2022 om 15:01

"het westen" vind ik ook zo'n absurde, veralgemenende term.

Alsof België, Noorwegen, Nederland zich moeten verantwoorden voor bijvoorbeeld het roekeloze buitenlandse beleid van een George Bush.

21 november 2022 om 15:19

Als je oprecht denkt dat België en Nederland er geen deel aan neemt en er niet van profiteert dan weet ik niet of ik je kan helpen. Ik weet namelijk niet waar ik moet beginnen. Dat wordt eerst een geschiedenisles voordat we in de huidige geopolitiek, economie en liberale wereld orde kunnen duiken. Landen als NL, België en Zweden zijn hele belangrijke spelers in het westerse machtsblok.
Ik ben het met je eens dat de term het “westen” een lastige is. Maar ik zeg dit om een andere reden. En niet omdat NL totaal vrij en onschuldig is van, en niet (deels) verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld de Amerikaanse of Franse oorlogen of de schade veroorzaakt door de benoemde multinationals. Integendeel zelfs.

21 november 2022 om 15:28

btothea,

Dat is zeker een interessante discussie, en vooral een heel complexe. Ik heb zelf geschiedenis gestudeerd, dus ik weet zeker waarop jij doelt.
Ik verdedig ook geen enkel land of misdaad.
Ik ben gewoon niet akkoord met die "hypocrisie"-argumenten richting mensen uit het Westen.
Maar daarin verschillen we dan.

21 november 2022 om 15:30

Ja, die voorbeelden die je noemt zijn schrijnend. En waarom weet jij van die voorbeelden? Precies. Dat een hoop Mno's waardeloze bedrijven zijn die liever vandaag dan morgen moeten verdwijnen, helemaal eens. En nogmaals, je weet niet wat voor kleding ik draag en waar het vandaan komt Ik begrijp helemaal waar je vandaan komt hoor, mij zal je ook nooit zien beweren dat het 'westen' een erg positieve invloed heeft als het gaat om bedrijven en interventies in andere landen (vaccinatiecampagnes en gezondheidszorg daargelaten, die natuurlijk wel).

21 november 2022 om 15:40

@btothea, Helemaal eens met de misstanden die je aanhaalt. Veel te lang hebben we ons mond gehouden en niks gedaan tot en met de laatste olympische spelen in een land waar ze een complete bevolking onderdrukken en in strafkampen zetten.

Eindelijk hebben we de grens bereikt om een statement te maken dat we het er niet meer mee eens zijn. En vooral, dat we geleerd hebben van onze eigen duizenden fouten die we gemaakt hebben en nog aan het maken zijn.

Dit is het begin, en geloof me maar, dit gaat nog veel groter worden naar mate de tijd vordert. Maar laten we alsjeblieft dan als 'westen' zoals jij het dan wil noemen de handen ineen slaan en samen die misstanden aanpakken, ipv constant de drogreden aan te halen dat we zelf geen haar beter zijn.

Wat een geleuter over die nutteloze bandjes en andere politieke statements.
Dat ideologische gedram vanuit en in het westen neemt groteske proporties aan.

Firma list en bedrog!

No discrimination maar Qatar heeft ook last minute alles tegengehouden rond Koosjer eten en heeft het verboden voor Joden om publiekelijk te bidden. Is altijd beloofd maar nu kan je als orthodoxe jood niet eens normaal eten daar. Walgelijk. Wat een idee om hier een WK te houden, wat een achterbakse mensen.

21 november 2022 om 13:53

Zie het inderdaad, ben benieuwd of men zich daar ook zo druk over gaat maken. Lhbtq is natuurlijk veel meer sexy dan een paar Joden.

21 november 2022 om 14:18

Boeiend, is toch terecht! Palestina enzo! Weet je wel wat daar allemaal gebeurt? De VS voert trouwens ook overal oorlog! Poetin heeft helemaal gelijk over het hypocriete westen! Leven en laten leven. Respect voor de wetten daar. Hoofddoekjes moeten kunnen bij de politie! Ooit van Rothschild gehoord?

Zo. Ik ben helaas niet zo goed in het koppelen van al deze zaken, zoals sommigen daar een ster in zijn. Schitterende, coherente verhalen zijn dat altijd. Wat betreft het last minute tegenhouden: verbaast het je?

21 november 2022 om 14:34

Euh. Zojuist Iran dat stijf hun mond houdt bij het volkslied en tranen op de tribune. Voetbal en politiek is bijna niet te scheiden. Het verschil in alle voorbeelden die je noemt (al snap ik je strekking) is dat die zaken niet direct aan het WK te linken zijn. Wel de gestorven arbeiders, veiligheid van LHBT'ers (supporters) en zeer beperkte persvrijheid. De mate waarin dit steeds benadrukt wordt begint mij ook tegen te staan, daar geef ik je gelijk in. Hou die discussie bij Nieuwsuur en laat het vooral over voetbal gaan vanaf nu..

21 november 2022 om 14:41

@backcorner ik dacht eesrt dat je ff serieus was maar zie nu dat het sarcastich bedoeld was. Valt toch niet te verdedigen? Nee, ik ben niet echt verbaast, maar vind het wel jammer. Een WK hoort mensen bij elkaar te brengen, maar nu kunnen bepaalde fans gewoon geen warm eten krijgen. Maar ja, we moeten de cultuur respecteren.

21 november 2022 om 14:44

Hi technobastard, ik vind juist dat er méér aandacht voor moet zijn, of in ieder geval niet minder. Het is in mijn ogen sowieso gênant dat je er überhaupt heen gaat als je zo'n grote bek hebt over mensenrechten (overigens volledig terecht). Maar goed, ik geloof dat er geen enkele voetballer heeft gezegd: "ik doe hier niet aan mee.". Jammer, gemiste kans. En inderdaad, voetbal en politiek is niet te scheiden, dat de FIFA dit ontkent op momenten dat het die walgelijke organisatie uitkomt, is om te kotsen. Bizar eigenlijk dat ze het wel gewoon allemaal kunnen flikken. Immers, wie doet ze wat. Bah.

21 november 2022 om 14:47

@binny Hah. In al mijn enthousiaste, verkapte woede vergeet ik inderdaad nogal eens voldoende nuance aan te brengen zodat het soms lijkt alsof ik het echt meen. Het is een gênante rotzooi daar. Maar goed, het westen is ook niet fris hè! Ofzoiets.

21 november 2022 om 15:27

Echt waar joh? Wat een smeerlappen, bah.

Hoe meer ze het proberen uit te leggen hoe enger het wordt, gadverdamme! Juist het feit dat banden met alternatieve leuzen waarin de hele Lgbthi+ scène wel worden genoemd geeft me echt kippenvel. Hopelijk wordt er heel wat afgezoend tussen dezelfde geslachten op de tribune deze middag!

Hoezo zijn mijn reacties niet meer zichtbaar? Oh wacht laat maar alleen op desktop blijkbaar. Verder moet je politiek en sport gewoon gescheiden houden. Moe wordt je er van, van al die politieke statements.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het logisch vind. Waarom krijgt een speler geel als hij een politieke boodschap onder zijn shirt verhuld en na het scoren van een goal dit laat zien zonder zijn shirt uit te doen en zou dit niet geel zijn. Het is nu eenmaal een politiek statement.

Ah ja, tuurlijk. Ongelijkheid op basis van huidskleur mag niet volgens de Fifa, maar op basis van gender of geaardheid is prima? Omdat er zo nodig een toernooi georganiseerd moet worden met prehistorische gedachten. 200 jaar geleden waren er in Nederland/europa ook veldslagen tussen mensen van verschillende geloven. Nu is dat hier niet meer, omdat we ieder geloof respecteren. Maar in achtergestelde landen is dit nog steeds zo en omdat zo'n land een toernooi heeft gekocht moeten we met hun prehistorische gedachtengoed mee gaan.

Ergens kan ik Fifa toch begrijpen. Politieke statements wil je niet hebben. One love is misschien onschuldig evenals World Peace. Maar als e.g Free Ukraine mag, what about free Palestina, Black Lives Matter, All lives matter, Pro Live etc.

Hehe FIFA is idd mega inclusief. Bejaarde Zwitserse miljonairs, veel diverser kan et niet.

Huppekee. Laat eens wat advocaten naar die statuten en regeltjes kijken. Van zo'n amateuristische organisatie als de FIFA hoeft niet verwacht te worden dat zij alle mazen hebben dichtgetimmerd. Er vallen heus wel dingen te verzinnen. Daar zit wel een grote 'mits' aan. Je moet het wel willen. En van de KNVB hoef je dat niet te verwachten, dat blijkt maar weer. "we gaan naar Qatar om daar statements te kunnen maken". Hmmhmm. Voor de bühne uitspreken en wanneer het zover is, poep in de broek.

Zo'n no discrimination bandje is wel goed te rijmen met een verbod op kosjer eten en Joods gebed 🤓

Dit moet toch haast nepnieuws zijn.

De aanvoerdersband met respect is ook in mijn optiek beter. Respect voor iedereen, snap niet dat ze met een andere band moesten komen..Het was toch prima zo?

Ik zou gewoon lekker dat bandje dragen. Krijgt de hele wereld op tv te zien dat je een gele kaart krijgt van de fifa wanneer je in Qatar oproept tot inclusiviteit en verdraagzaamheid.

Dan zou ik zeggen stop die andere band ook maar waar de zon niet schijnt. Dan gewoon n oranje band om doen.

Ik vind het bijzonder dat de FIFA dit soort beslissingen allemaal zomaar zelfstandig kan nemen.
Zonder de nationale bonden zou er toch helemaal geen FIFA zijn?
Of zie ik dat verkeerd?
Lijkt me goed dat er eens ingegrepen wordt tegen deze dictatoriale organisatie.

Die band mag niet maar knielen en zo mag wel? Beetje vaag niet? Of alles of niets zou je dan ook denken

Ze praten meer over die onelove band dan het WK zelf, schandalig

Wanneer lezen wij het persbericht dat de fifa geen bestaansrecht meer heeft? Wanneer gaan bonden/landen nou eindelijk eens weg bij de fifa? Fifa bepaalt niet wie wel en wie niet licentie heeft buiten de “fifa”wereld om! Klote instantie is het.

Ik vind het gewoon chantage van de fifa
Dit kan toch niet meer anno 2022 beslist hij nou dat die band niet mag?
Ach hij zal er wel een hoop geld voor krijgen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren