Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Feyenoord moet gewoon in De Kuip blijven en de boel lekker verbouwen'

Laatste update:

Feyenoord wist met bouwgigant BAM geen akkoord te bereiken over de vernieuwbouw van De Kuip en is nu weer terug bij af. De Rotterdammers hebben aangegeven dat zij alle opties (opnieuw) zullen gaan bekijken en de bouw van een heel nieuw stadion wordt ook niet langer uitgesloten. Clubicoon Willem van Hanegem hoopt dat het niet zo ver zal komen.

/

De Kromme bekeek zondag de bekerfinale tussen PEC Zwolle en FC Groningen en genoot weer van De Kuip. "Ik zag voor de wedstrijd dat de ploegen in de gang naar het veld liepen en hoe het luik open ging", schrijft Van Hanegem in zijn column in het Algemeen Dagblad. "Dat deed me aan vroeger denken. Het is zoiets moois om als voetballer een volle Kuip in te lopen."

Van Hanegem kan het zich niet voorstellen dat de spelers van PEC en Groningen geen kippenvel hadden toen zij het veld op kwamen. "Zo'n stadion mag toch niet verdwijnen? Daarom moet Feyenoord gewoon in De Kuip blijven en de boel lekker gaan verbouwen", adviseert Van Hanegem.

De Kuip is het mooiste stadion van Nederland

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als Psv'er vind ik de Kuip absoluut het mooiste stadion van Nederland (philips stadion op nr 2.)

Ik zou het heel jammer vinden wanneer deze voetbaltempel ophoudt te bestaan. Feyenoord moet gewoon blijven en verbouwen!

4 mei 2015 om 11:13

Philips nooit stadion nummer 2. Ik vind zelf het Kasteel get mooist en daarna die van Ajax. Het zou idd zonde zijn als de Kuijp verdwijnt.

4 mei 2015 om 11:19

Kasteel is ook mooi ja en stadion van Go ahead ook gezien de plek. Philips stadion ligt ok geweldig mooi midden in de stad met veel sfeer eromheen.

Sorry maar dat blok beton dat de arena heet en ergens in een buitenwijk staat is gewoon geen mooi stadion....en komt bij verre niet in de buurt van het philips stadion.

4 mei 2015 om 11:40

Het philips stadion is van strond gemaakt ofzo? Elk stadion zit beton in kweenie hoor.. dat nagepraat altijd moet je toch ook van kotsen, ik wel iig

4 mei 2015 om 11:43

Als Feyenoorder moet ik toegeven echt totaal geen wauw gevoel te hebben gehad toen ik naar Oranje in de arena ging, dat heb ik bij de kuip wel raar genoeg. Alleen de faciliteiten zijn er mooi maar voor de rest? Nee een veld met een hoop stoeltjes eromheen niets meer.

4 mei 2015 om 11:49

Wrs omdat feyenoord jou cluppie is vind je de kuip ook mooier. Lijkt me een normale reactie. Ik vind de kuip een oude grafbak die op instorten staat net spinnenrag overal. Zinloze discussie vind je ook niet?

4 mei 2015 om 12:58

@ Fron010

Een wedstrijd van Oranje in de Arena is ook gewoon de slechtste wedstrijd die je kan kijken. Ben bij meerdere wedstrijden van Oranje geweest, ook toen ze nog in andere stadia werden gespeeld. Maar tenzij het een hele belangrijke pot is, is er bij Oranje nooit sfeer.

Daarnaast word de Arena beter en beter. Grachten en hoeken zijn vrijwel volledig dichtgemaakt. Binnen 2 jaar moeten de stoelen normaliter vervangen gaan worden en dat worden waarschijnlijk Ajax kleur stoelen. Vak 410 word groter en groter. Nee het zal geen stadion ala Liverpool worden. Maar dat het dramatisch is dat is ook schromelijk overdreven.

4 mei 2015 om 13:28

Mwha ik ben naar Ajax - Barcelona geweest en vond het niet zo indrukwekkend. De fout is naar mijn mening:
1. Er komt te weinig ligt in het stadion, waardoor je het idee hebt in een evenementenhal te zitten
2. De kleur stoeltjes
3. Ik blijf het raar vinden dat 410 ergens boven in een hoekje zit gepropt. Zet ze allemaal achter de goal en je hebt al meer sfeer.
4. Daarnaast werd mijn maatje 20 keer erop gewezen te gaan zitten, omdat hij ging staan bij spannende momenten
5. Het publiek maakt de sfeer

4 mei 2015 om 14:52

@ Mrhaas

Je noemt een aantal facetten waar noch Ajax noch de supporter wat aan kan gaan doen. De positie van 410, de reglementen omtrent staan. De reglementen zijn door de haren heen flink aangescherpt en dus nog niet op de Kuip van toepassing maar wel op de Arena. Het was en is bijvoorbeeld bijna niet meer mogelijk om staan tribunes te realiseren zoals de kuip heeft. Simpelweg omdat Politie/brandweer en Gemeente dat als veiligheidsrisico's aanschrijft. Bij een nieuwe kuip zullen veel staantribunes ook verdwijnen.

De positei van vak 410 is met opzet gedaan (in vak 425 en 426), de F-side zit namelijk al achter het doel en aan de andere kant van het stadion (oorspronkelijk 410 vak) zitten ze te dicht op het uitvak. Of in vakken onder het uitvak. Wederom wegens veiligheidsredenen zijn deze beslissingen genomen.

Het zitten gedeelte omtrent je maatje. In Europa gelden ook nog de veiligheidsregels van de Uefa. Deze schrijven boetes uit van 12.000 euro als mensen op de trappen etc staan. Nu hoeft het niet zo te zijn dat je maatje daar stond maar ze moeten iedereen in hetzelfde vak gelijk behandelen. Oftewel degene die naast de trap zit moet ook blijven zitten. Dus degene midden in het vak ook.

Zo heb je al 3 oorzaken waar Ajax of de supporters totaal niets aan kunnen doen. Sterker nog, de andere clubs zullen aan eenzelfde reglementen moeten gaan houden.

4 mei 2015 om 15:01

Bergkamp is vroeger nooit bij Oranje geweest zo te horen... Ajax stadion is gewoon verschrikkelijke betonbak heeft werkelijk niks met een voetbalstadion te maken.

4 mei 2015 om 15:19

D-Bergkamp, waar heb jij het over? De kuip heeft helemaal geen staan tribunes... Wij staan gewoon met ze allen, zitte doe je thuis...

4 mei 2015 om 21:53

@ Colli1908

Tot ze een keer boetes gaan krijgen zodra ze europees spelen zoals Ajax die recentelijk heeft gekregen. Die lopen namelijk flink in de papieren en daarvoor moeten een hoop extra kaartjes verkocht worden. Dan gaat Feyenoord vanzelf wel reglementen hanteren.

6 mei 2015 om 09:13

@acers

Nou dan zal jij wel de hele dag aan het kotsen zijn want zo kan je zeggen dat ieder elkaar altijd napraat.
Toen de arena gebouwd werd was ik al oud genoeg om mijn mening te kunnen vormen, namelijk dat het een lelijk blok beton is.....en ja iets mooiers kan je er niet van maken dus zullen mensen dit blijven zeggen. Dat jij dit niet meer origineel vind en ervan moet kotsen interesseert me vrij weinig, je kotst maar raak!

Natuurlijk zit er in ieder stadion beton dat ontken ik hier ook niet, schijnbaar lees jij dit wel en dit maakt je naast een regelmatige kotser ook nog best wel dom. Voor jou zal ik dan nog even speciaal uitleggen wat ik bedoel: het philips stadion oogt iig niet als een blok beton.

Wel fijn om te weten dat je 2 likes hebt en je dus 2 vrienden hebt die met je meekotsen (al is het er misschien maar 1, want waarschijnlijk like je jezelf ook)

mvg, Toss

PS strond schrijf je ook nog eens verkeerd.

4 mei 2015 om 13:39

Met wind uit het verleden kun je niet zeilen. Wil feyenoord vooruit is nieuw stadion enige optie. Voetballen in de kuip met een slecht feyenoord als ze financieel gaan afhaken is dat leuk. Plus men kan in de nieuwe kuip toch ook met de bouw realiseren dat iedereen kort op het veld zit. Durf zelfs te stellen dat als het Feyenoord publiek in de Amsterdam arena zou zitten het stadion ook kan kolken. Nieuw bouwen dus!

natuurlijk hadden die spelers kippenvel, maar dat hadden ze in een ander bomvol stadion met zo'n wedstrijd ook gehad.

Gisteren regende het toch behoorlijk en dan zit gewoon een groot deel van het publiek in de stromende regen. Dat is toch om te huilen.

Natuurlijk moeten ze bij een nieuw stadion goed kijken waar de sfeer vandaan komt in de kuip. Maar met een fatsoenlijk ontwerp ga je er alleen maar op vooruit ipv achteruit.

4 mei 2015 om 11:12

Hilarische beelden met als hoogtepunt een supporter met een plastic zak op zo'n hoofd. Straks moeten we nog verwarming in een stadion hebben

4 mei 2015 om 12:33

Ik stond zelf ook in de regen maar dan nog is de Kuip verreweg het mooiste stadion van Nederland. Ik word in ieder geval liever nat in de Kuip dan dat ik droog in de Arena moet zitten.

4 mei 2015 om 13:02

@ Calhoun84

Ach dat is een keuze, als jij liever in de regen staat dan is dat zo. Alleen moet je bedenken dat Feyenoord als club niet het geld verdient aan de modale man. Feyenoord verdient geld aan business seats, skyboxen. Oftewel de mensen die graag hoog en droog zitten met een glas champagne. En alleen die reden is al genoeg om een nieuw stadion te bouwen. Dan heb je sponsors namelijk wat te bieden.

Neem een voorbeeld aan Arsenal, die in het emirates met alleen business suits al meer geld binnensleepte dan de totale opbrengst van Highbury.

Blijf jij als supporter dan maar in de regen staan, De kuip is antiek en bestaat nog vanwege sentimenten. Wil Feyenoord echt stappen naar boven maken resteert er maar 1oplossing en dat is een nieuw stadion.

4 mei 2015 om 13:36

Het is een voetbalstadion geen concerthal waar toevallig ook nog gevoetbalt wordt. Voetbal is een buitensport. Wil je droog zitten dan ga je bovenin zitten zit het vol heb je pech dat weet je. En als je dat niks vindt blijf je thuis voor de buis. Dat gezeur altijd over nat worden in de kuip.

4 mei 2015 om 14:56

@ Vadio

Alleen die het geld hebben willen graag droog zitten. En degene die het geld hebben zijn wel degene die de rekeningen betalen. De plekken dicht ana het veld zijn de duurste seizoenskaarten en de duurste plekken van het stadion. De skyboxen en business seats zijn de plekken waar het geld word binnen gesleept voor een club.

Ja het is vervelend om te accepteren voor een supporter. Maar een club draait op geld en niet op sentimenten. Als jij in de regen wilt staan is dat je goed recht. Alleen kan een club niet bouwen op sentimenten. Die moeten keihard geld binnen halen.

4 mei 2015 om 17:54

Jij praat bizar veel onzin

4 mei 2015 om 21:54

@ Dordtenaar078

Ik praat onzin, neem Arsenal als voorbeeld. Die halen in het nieuwe Emirates alleen uit de skyboxen al meer geld op dan het gehele highbury op bracht tezamen. Of kijk naar Gent in België als je nog een ander voorbeeld wilt hebben.

5 mei 2015 om 01:07

@D-Bergkamp,

Wat een onzin, ik ben Twente supporter, maar ik verkies de kuip boven alle andere stadions van nederland, en ja zelfs onze eigen Veste die dan wel op nummer 2 staat, maar de redenen die jij noemt kunnen ook in de oude kuip hoor na een grondige verbouwing kunnen ze echt wel de business seats en de skyboxen uitbreiden, en de Arena is gewoon een concerthal met een klote akoestiek met een verkeerde indeling kwa supporters.

Raar verhaal, eerst wordt besloten dat de Kuip verbouwd gaat worden en nu begint men weer op 0 en wordt ook een nieuw stadion niet uitgesloten. Zo blijf je lekker bezig. Bij de vorige plannen voor het nieuwe stadion werd gevraagd of de gemeente even garant wilde staan voor miljoenen euro's. Lijkt me geen goed idee in deze tijd.

4 mei 2015 om 11:05

Garant staan is niet hetzelfde als een lening uitschrijven he.

4 mei 2015 om 13:56

Nee, het is erger voor de gemeenschap. Een lening is risico voor de investeerders voor rente. Failliet is dan jammer voor de geld schieters. Wat de stadion plannen tot dusver laten zien is alles behalve doordacht, dus blazen ze het af.
Maar met deze garantie , gaat het niet draait de gemeenschap op. Geen risico voor de investeerders maar wel de rente winst. Je kunt zo een ondoordacht plan veel makkelijker door schuiven. Daarom wordt er ook zo'n politieke lobby gevoerd.

Helemaal eens met Willem. De Kuip is een voetbaltempel, zou zonde zijn als die zou verdwijnen.

4 mei 2015 om 11:09

Betaald "kippenvel" de rekeningen? Als dat zo is moet de Kuip blijven!

4 mei 2015 om 13:05

Leuk allemaal dat sentimentele gedoe over de Kuip, maar hij voldoet gewoon niet meer aan de eisen van deze tijd. Een nieuwe Kuip kan toch alleen maar beter worden als je gewoon goed kijkt naar de huidige Kuip en de negatieve punten versterkt.

Gisteren drie keer op m'n plaat gegaan, zat eerste helft op bovenste ring. Maar wat een schuine kloten tribune is dat zeg...... Tweede helft achter het doel gezeten en dat waren gewoon stijgers volgens mij.
Dus lijkt me echt geen overbodige luxe dat ze het stadion eens goed gaan aanpakken....

4 mei 2015 om 11:28

Of de volgende keer vanaf je luie stoel voor de tv kijken...

4 mei 2015 om 11:46

Beetje minder drinken in de bus zou ook wel helpen misschien
Nee maar ben blij dat ik er bij was hoor! Maar wou er mee aangeven dat het niet meer van deze tijd is het stadion. En zulke scheve tribunes een drama is.....

4 mei 2015 om 11:41

Dat lijken inderdaad gewoon steigers en ontzettend lelijk. Bij Ajax vind ik de tribune nog schuiner aflopen, daar lig je gewoon onderaan de ring als je even struikelt.

4 mei 2015 om 11:48

Ja dat schuine is echt beroerd, maar de paden dan ook nog bijwijze van 20 cm breed zijn heb je ook geen ruimte om te corrigeren.....

4 mei 2015 om 12:57

Dan moet je eens 3e ring in Camp Nou gaan zitten als je dit al te schuin vind.

4 mei 2015 om 13:31

Haha inderdaad. Als de tribunes net zo stijl waren als in de arena was ik al 3 keer dood geweest (wedstrijden als tegen Sevilla)

4 mei 2015 om 15:03

De Kuip is juist helemaal niet stijl, ga een keertje na Spanje een wedstrijd bezoeken je weet niet wat je meemaakt bv bij Villareal.

Nee, de Kuip is niet het mooiste stadion van Nederland, dat is het Kasteel!

Maar ontopic: Qua ambiance en sfeer is het gewoon een machtig stadion, er zijn al zo veel grote wedstrijden daar gespeeld dat het gewoon niet gesloopt mag worden. Tijdens de bekerfinale in 1996 tussen Sparta en PSV was ik er ook. Vind het sowieso mooi dat de Kuip ook voor de bekerfinale gebruikt wordt. Achter het doel aan beide zijden 18.000 man is gewoon mooi.

Ik vond het ontwerp van BAM niet lelijk, maar misschien moet Feyenoord toch maar doorgaan met het plan van www.reddekuip.nl Daarmee blijft de oude vorm en identiteit behouden.

4 mei 2015 om 11:56

Red de Kuip.....

Wie dat roept begrijpt niet wat de situatie is.

4 mei 2015 om 16:24

Nee, misschien begrijp ik het inderdaad niet. Licht het even toe als je wilt.

Het stadion renoveren verbouwen is alleen maar uitstel van het probleem. De Kuip is prachtig en kom er graag, maar ik vind het tijd voor vernieuwing en dan bedoel ik niet verder borduren op de bestaande (stalen) constructie.

Kennelijk zijn er nog steeds een paar zeer machtige mensen binnen de club/rotterdam die vooral gebaat lijken te zijn bij geen oplossing want inmiddels zijn we al een kleine 10 jaar bezig met wel of niet renoveren danwel opnieuw bouwen..

Ben het overigens met Kapiteinclaus eens dat de gemeente hier niet in bij moet dragen. Het stadion etc moeten ze niks mee doen, de gebiedsontwikkeling rondom het stadion en de toegangswegen is misschien wel iets waarbij zij (ook financieel) betrokken moeten zijn.

2020: De plannen voor de verbouwing van de Kuip zijn in volle gang.
2025: We kiezen toch voor een nieuw stadion.
2030: Misschien is renovatie toch een mogelijkheid.....

Ga toch eens een x een besluit nemen en voor wat uit. Al dat gedoe iedere x heeft onderhand al een flink wat geld gekost.

4 mei 2015 om 12:18

Het is ook heel makkelijk besluit te nemen in deze tijden. Vind het al heel wat, dat er bedrijven gemeente provincie over überhaupt verbouwing nieuw bouw word gepraat. Ze praten over een goeie beslissing en dat er in de wereld ook andere dingen zijn dan een stadion bouwen voor een voetbal vereniging. Jij praat alsof het geld voor het grijpen ligt. Heb je weleens nagedacht dat er bezuinigd word op ouderen zorg en etc... Vind het dan niet echt passend dat naast je huis een nieuw stadion komt met steun van gemeenschapsgeld. Liever dat het ietsje meer kost met de juiste beslissing, dan dat je straks toch iets doet wat niet kan. Neem als voorbeeld even mijn club Twente.

4 mei 2015 om 12:26

Waar zie je mij dat zeggen?

Ik vind juist dat Feyenoord het goed moet aanpakken, maar dat doen ze niet. Ze gaan akkoord met BAM en beginnen aan plannen en komen daarna tot de besluit dat de plannen niet door kunnen gaan omdat het te veel geld gaat kosten. Dat is toch het 1e waar je over gaat praten? We hebben 200 miljoen te besteden maar jouw plan kost 300 miljoen. Sorry dan houd het op, klaar. Volgende....
Maar wat doen ze bij Feyenoord? Nee die gaan er gewoon mee samen werken, gaan maanden om de tafel zitten en komen dan tot het idee dat het niet gaat werken. Totale waanzin!

Ze moeten gewoon eens duidelijk aangeven wat ze nou eigenlijk willen. Dat ze uberhaupt nu nog steeds niet weten of het nieuwbouw of verbouw gaat worden is toch belachelijk?

4 mei 2015 om 12:43

Daar houd het niet op. Die 200 miljoen is voor renovatie, als je over nieuwbouw praat kan je extra geld krijgen van het rijk EU en ga maar ff verder. Wat betreft BAM stemden ze mee in om te gaan kijken wat het koste. Ze hebben alleen oriënteren de gesprekken gevoerd. Gebeurd wel vaker in de wereldje van de bouw, alleen is het verhaal vanaf Feyenoord verkeerd uitgelegd. Ze hadden gehoopt dat door het plan er her en der wat geld bij kon komen. Ook heel normaal in deze wereld. Nu dat niet is gebeurd moet je opnieuw beginnen en dan is nieuwbouw de enige optie, of je gooit elke 20 jaar 100 miljoen in een bouwval.

Ik zat gister in de Kuip voor de bekerfinale, niet voor de 1e keer, maar blijft toch een geweldig stadion. Ongelooflijk!

Als dat het beste is wat Nederland te bieden heeft, arm Nederland dan. Het is niet omdat er veel volk zit dat wat kabaal maakt, dat gelijk je stadion ook het mooiste is. Sorry, maar het is niet het mooiste.

Het is démodé, niet meer conform de veeleisende standaarden van de gemiddelde supporter en zakelijk kan je er ook niet veel uit puren met een paar honderd businessklanten.

Willem begrijpt het niet zo goed. Zal wel verblind zijn door nostalgie.

Als Feyenoord budgettair Ajax en PSV wil bijbenen en overtreffen dan is nieuwbouw een must.

Kijk naar wat Ghelamco voor AA Gent heeft gedaan. Budgettair is het netto verdubbeld. Zonder dat, stond AA Gent vandaag niet op de eerste plaats.

Daar is niet alleen meer capaciteit, ook de zakelijke supporter komt er aan zijn trekken. Net geen 2000 eters elke veertien dagen. En de gemiddelde 'gewone' supporter laat dubbel zoveel geld achter tov zijn bestedingspatroon in het oude stadion.

Kan bij Feyenoord ook, maar niet met wat opsmuk werk.

4 mei 2015 om 11:26

In een nieuw stadion kunnen nieuwe herinneringen gemaakt worden en gaan dezelfde supporters mee die voor een mooie sfeer kunnen zorgen.

Zonder een nieuw stadion komt Feyenoord nooit verder/gaat het achteruit. Stadion is totaal niet meer bij de tijd en voor een professionele voetbalclub niet rendabel. Maar goed. Vastklampen aan "hoe het ooit was" heeft vaker vooruitgang tegen gehouden..

4 mei 2015 om 11:36

Dat is zo Filip.

Voor mij en zowat alle supporters was de laatste wedstrijd in het oude stadion ook kippenvel. Het was er niet mooi, maar het was van ons. En als je daar dan bijna 40 jaar doldwaze avonturen hebt beleefd, wanneer je daar gelachen en gevloekt hebt, dan is dat best wel lastig om te stappen naar iets nieuws.

Ja, vandaag is het familiale wat weg, eveneens als het amateurisme. Het is allemaal wat zakelijker, maar ook professioneler.

Als je nu vandaag bij ons zou vragen "wil je terug naar het oude stadion?". Dan gaan alleen de gekken 'ja' antwoorden.

En dan is er nog het vele extra geld dat je club mag verdienen. Hoe dan ook, zie je dat vroeg of laat terug op de mat. Je gaat betere voetballers kunnen binnenhalen, waardoor je na verloop van tijd en meestal beter voetbal gaat geserveerd krijgen.

En als dat er is, dan zitten er ook wat meer prijzen in.

Winnen en prijzen halen, het is niet voor elke club superbelangrijk. Dat is het wel voor de toppers en subtoppers.

4 mei 2015 om 11:47

En dat familiaire komt vanzelf ook weer terug. Daar gaat tijd overheen. Wanneer er succes gehaald wordt en je mooie herinneringen creëert met je mede-supporters ga je vanzelf ook aan het nieuwe stadion hechten.

Je moet echter wel vooruit. Business-seats. Betere faciliteiten. Het moet gewoon professioneler en je moet verder als club zijnde. Als je blijft haken in het oude zal de tijd je vanzelf inhalen.

En ik zie niet in waarom bij een nieuw ontwerp niet gewoon de mooie eigenschappen van de kuip mee kan nemen (vooral de mensen dicht op het veld doet de sfeer daar meestal goed). Al dit krampachtige en gezeur over sentiment kost alleen maar tijd..

4 mei 2015 om 13:36

Klopt Feyenoord moet verder en Rotterdam ook. Zou mooi zijn als de gemeente het toch gaat zien als volgend project al blijkt uit de bronnen dat Rotterdam bezig is aan een groot reuzenrat aan de maas.
Na "de rotterdam" (grootste gebouw van Nederland) de markthal en het nieuwe station wellicht een nieuw stadion om Zuid een economische opkikker te geven.

4 mei 2015 om 12:41

Hangover96,

Ik snap ook niet dat het 250 a 300 miljoen moet gaan kosten. Is dat dan afgewerkt met kristalglazen deuren en echt gouden deurklinken?

Dat van Gent heeft 60 miljoen gekost. Ik schat zo'n beetje dat een Ghelamco achtig stadion op een Feyenoord formaat zo'n 150 a 180 miljoen moet kosten.

En dan heb je een ganz geil stadion.

Feyenoord moet ook niet alles alleen gaan financieren. De overheid, overheidsbedrijven en private investeerders doen uiteraard ook mee. Dat is ook nodig, als club alleen kan je dat niet, tenzij je idd. Bayern of zo heet.

Overheid hoeft daarom ook niet direct geld erin te pompen, maar kan dat wel met grond te verpachten, goedkope leningen toe te staan, borgstellingen, etc...

Bij Gent betaalt de club zelf ongeveer een 1/3.

4 mei 2015 om 13:03

Hangover96,

Dat weet ik ook wel dat het groter moet worden. Maar zoals bij alles, als je in 't groot bestelt, krijg je korting.

Ik denk echt wel dat ze het voor minder dan 200 miljoen kunnen klaarspelen.

En je moet creatief zijn. Neem nu parkeerplaatsen. Men heeft bij ons geen giga parkeerplaatsen gebouwd. Wel zijn er een hoop grotere winkels e.a. bedrijven in de buurt die parkeerruimte afstaan op wedstrijddagen.

Je moet daar als gebruiker van voor betalen via een jaarabonnement. De club verdient daar zelfs op, dit omdat ze de verhuur organiseren. Lekker eh, amper kosten, wel verdienen.

En in zo'n dingen kan de overheid ook een zeer grote rol spelen. Zij kunnen probleemloos investeren in infrastructuur rond en naar het stadion, zorgen voor een kek openbaar vervoer.

Ook hebben ze best veel fietsenstallingen gebouwd. Een paar duizend mensen maken er gebruik van. Met een beetje sensibiliseren krijg je een nog fietsgekker Nederland ook wel lekker om naar Feyenoord te fietsen (dat gaat uiteraard niet voor iedereen).

Je moet het buitenland niet kopiëren, je moet je intelligentie gebruiken, je plan wat trekken.

In fases bouwen kan ook. Waarom gelijk een stadion bouwen voor 70.000 mensen?

Bij Gent is het concept en de fundering berekent op 44.000 plaatsen. Over 2 jaar komen er al 5500 zitjes bij.

Dat kan Feyenoord, op zijn schaal ook doen. Iets bouwen voor 50.000 plaatsen. Even lekker incasseren en na 1 tot 3 seizoenen optrekken naar 60.000 of 70.000 zitjes.

4 mei 2015 om 13:09

@ Hangover96

Het zijn dan ook de sentimentele Feyenoorders (zoals Willem) die totaal niet realistisch zijn en maar blijven hameren op emoties, nostalgie, historie en sfeer. Helaas voor dat soort mensen zijn die factoren leuk, maar ze betalen geen rekeningen.

Ja het stadion zal buiten het centrum moeten komen, ja er zal flink geinvesteerd moeten worden en ja het zal wennen zijn. Maar als je een echte supporter van je club ben, dan snap je ook dat nieuwbouw de enige optie is om Feyenoord te redden en weer aan te sluiten.

Iets dat 40 jaar oud is, dat blijft 40 jaar oud. Dan kan je wel renoveren, maar het blijft oud. Hetzelfde als met huizen renoveren. Ja je kan er dubbel glas in zetten en kunststof kozijnen. Maar de muren zullen nooit zo geisoleerd zijn als een nieuwbouw huis. Ja je kan de voegen vernieuwen, toch blijven de bakstenen 40 jaar oud.

En vergeet niet, bij Renovaties komen de kosten in 99% van de gevallen vele malen hoger uit dan de geraamde kosten.

4 mei 2015 om 13:19

Zo makkelijk is het allemaal niet. Het moet financieel ook haalbaar zijn om een nieuw stadion te bouwen. En dat is denk ik het probleem. Van Sluis gaf een keer aan dat “nieuwbouw waarschijnlijk de club naar de afgrond had gebracht”.

Vergeet niet dat wij een paar jaar geleden nog een schuld hadden van 40 miljoen. Ik zou zelf Varkenoord vernieuwen en er een mooi complex van maken. Jeugdopleiding is zeer belangrijk voor Feyenoord en het huidige Varkenoord kan gewoon niet meer.

De Kuip zou ik momenteel laten voor wat het is en ik zou zorgen dat Feyenoord financieel er beter voor komt te staan. Misschien is het dan mogelijk om een nieuw stadion te laten bouwen maar dat was een tijd geleden te riskant.

4 mei 2015 om 14:59

@ Rbn_

Nee natuurlijk is het niet makkelijk. Maar als je 3 jaar geleden een schuld had van 40 miljoen kan je ook proberen te zorgen dat je over 3 jaar een positief saldo van 40 miljoen hebt. En dan kijk je alweer heel anders tegen plannen. Realistische plannen maken. Verwachten dat je over 5 jaar 50 miljoen euro in kas hebt en dat je die kunt investeren in het stadion. Dan begin je al op een heel ander startpunt.

Maar er moet wel een lange termijn plan liggen. Neem een beslissing en stel de start datum 5 jaar uit. Dan heb je 5 jaar lang om een flink startbedrag bij elkaar te krijgen en sponsors naar binnen te slepen. Wanneer je dan 50 miljoen bij elkaar hebt verzameld en een paar sponsors die samen 20 miljoen willen investeren in ruil voor promotie heb je al 70 miljoen minder die je aan leningen hoeft te besteden.

Mensen denken altijd maar dat het per direct moet gebeuren. Je kan ook nu beslissingen nemen om over 5 jaar te starten.

4 mei 2015 om 15:13

Volgens mij was het de bedoeling om alles in één keer te vernieuwen/bouwen. Stadion en Varkenoord. Ik zou het nu los doen. Eerst Varkenoord vernieuwen en daarna pas De Kuip.

Ik ben zelf voorstander van nieuwbouw maar over een tijdje. Denk dan over een jaartje of 5 a 10. Ondertussen financieel verbeteren en mooie plannen maken.

4 mei 2015 om 13:04

Precies, zelf op dat gebied zijn we al ingehaald door B en C landen.
Polen, Roemenië, Kazachstan overal hebben ze deze eeuw al mooie stadions de grond uit gestamp die moderner en groter zijn dan die va ons.
We hebben maar 2 stadions die kwa capaciteit internationaal nog enigszins wat voostellen.
De ene is een prototype stadion (arena) de andere is van voor de oorlog (kuip).
Hopelijk bouwen ze in Rotterdam nieuw en reageren ze in Amsterdam door het uit te breiden en een meer voetbalsfeer te geven.

Beste Willem, van geromantiseerde sentimenten vreet niemand. Dat blijk maar niet door te dringen bij de beste man, wilt hij dan ook niet vooruit vraag ik me af..?? Als Feyenoord structureel mee wilt doen met Psv en Ajax, dan is een nieuw stadion van essentieel belang. Kijk alleen al naar wedstrijden van Oranje, business skyboxes, verkoop van een natje drogie etc etc..

Leuk hoor dit sentiment. Maar volgens mij waren er toch berekeningen geweest dat verbouwing van het stadion niet rendabel is? (moet zoveel gerenoveerd worden dat het niet uit kon.. daarnaast zouden de onderhoudskosten veel te hoog worden)

Alhoewel ik sentiment begrijp. Sentiment brengt je als club niet verder. Bij een nieuw stadion kan je ook best de pluspunten van de huidige kuip meenemen. Maar goed.. Doodzonde dat de gehele discussie weer opnieuw los gaat barsten. In tussen staat Feyenoord stil en kan het niet verder groeien. Dit verhaal gaat zo nog lang duren.

Natuurlijk, maar dan ook niet zeuren wanneer je misschien 1 keer in 30 jaar kampioen wordt.

Feyenoord had al besloten een nieuw stadion te bouwen, alleen de gemeente wilde niet meelappen dus ging het niet door. Dus tenzij er financieel iets is veranderd of ze weten met nieuwbouw relatief goedkoper uit te komen dan zie ik een nieuw stadion niet zo snel gebeuren.

4 mei 2015 om 11:55

Dat de gemeente Rotterdam de vorige propositie heeft afgewezen zegt helemaal niets over een eventuele bijdrage bij een nieuw plan. Het vorige plan was gewoon niet goed genoeg doorgerekend en had teveel losse eindjes.

Historie maakt grotendeels een stadion. Hoe langer je wacht met het bouwen van een nieuw stadion, hoe langer het duurt voordat dat stadion historie krijgt. Uiteindelijk moet je toch een keer als je aan wil haken.

Willem. Je moet je mond houden over zaken waar je niets van weet. Je bent een ouwe sentimentele man die Feyenoord echt niet helpt met het verkondigen van flauwekul.

Feyenoord moet een nieuw stadion om vooruit te kunnen.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er nu een keuze gemaakt moet worden. Een paar jaar geleden hadden wij nog een schuld van 40 miljoen. Mijn prioriteit zou Varkenoord zijn. Jeugdopleiding is zo gigantisch belangrijk voor Feyenoord en als je dan Varkenoord ziet, dan is het eigenlijk triest. Een fantastisch complex is een must.

De Kuip zou ik laten voor wat het momenteel is. Eerst maar eens zorgen dat Varkenoord vernieuwt wordt en aardig wat miljoenen op de bank komt te staan.

Van Hanegem en gevoel, wanneer komt er een het besef bij die man, dat gevoel niet alles moet bepalen in het behoud van de Kuip of een nieuw stadion. Ook bij de meeste Feyenoord supporters moet eens het besef komen, dat renovatie op de duur ook veel duurde is. Bouw een mooi stadion, ala Bayern en je kunt er snel sfeer in krijgen. Het belang van de club moet voorgaan, het is een bedrijf en dat moet winst blijven draaien. Het gaat om mensen die hun brood er mee verdienen. Stilstand is achteruit gang met renovatie heb je achteruitgang.

Ik vraag me af of Willem nou nagedacht heeft, want met verbouwen ben je nog steeds beperkt en maak je denk ik niet de stap die Fey graag wil maken.
Als je echt flink omhoog wil met begroting lijkt nieuwbouw me de enige optie. En verbouwen is leuk, maar zit je dan over paar niet weer met zelfde probleem? Plus de kosten die je maakt..

Gaan we nu na anderhalf jaar opnieuw de discussie beginnen over sentimenten voor de Kuip?
Dit is anderhalf jaar terug al uitgebreid besproken.

Waarom kan men nu niet gewoon hun mond houden over de nieuwe/vernieuwde Kuip. Er is duidelijk gezegd dat er pas na deze zomer opnieuw naar de plannnen gekeken gaat worden, tot dan gaat Feyenoord alle info bekijken en verzamelen welke ze hebben opgedaan met de BAM onderhandelingen .
Oktober 2015 is het eerste moment waarop er wellicht iets meer duidelijk word Waarschijnlijk pas in November of December gezien het aantal aanmeldingen. Iedereen die toch zijn mening wil laten horen is in mijn ogen simpel weg Feyenoord aan het bashen. Dus Willem, hou AUB je mond tot die tijd elke keer hetzelfde roepen worden mensen ook op den duur zat!

Verbouwing kost het nou duurder of wat?! allemaal vaag en onduidelijk gedoe

Als renovatie van de Kuip niet mogelijk is zullen ze toch voor een nieuw stadion moeten kiezen. Maar misschien kunnen ze beter een iets kleiner stadion bouwen. Die 70.000 stoeltjes krijg je waarschijnlijk voorlopig niet vol. Daarbij had het stadion in 2018 al klaar moeten zijn (wat nu niet meer kan lukken). Een groter probleem zal zijn dat we als Nederland er van uit moeten gaan dat de Champions League uit Nederland zal verdwijnen. We halen veel te weinig punten om dat vast te kunnen houden. Als dat ook al wegvalt zal het nog moeilijker zijn om de zaak financieel gezond te houden.
Waarschijnlijk zijn ze zich rot geschrokken van de gevolgen voor Fctwente van de bouw van het nieuwe stadion.
Misschien kunnen ze er ook een sociaal plaatje van maken. Een werkervaringsplaats voor werkloze jongeren o.i.d.? Met dit soort dingen kun je ook creatief zijn.

Ik was gisteren voor de tweede keer in de Kuip. De eerste keer zat ik in het uit-vak en gisteren zat ik achter het goal in vak Y. Het viel me op hoe slecht het met dat stadion gesteld is. Als je gewoon een samenvatting kijkt zie je niet hoe het er daadwerkelijk uitziet. Je staat gewoon op ijzeren platen die spekglat worden door regen, eten en bier. Dat kan zeker beter en het stadion verdient dat ook. De sfeer in de Kuip is geweldig en het heeft echt iets speciaals. Helemaal als je aan het einde een beker omhoog mag houden.

Was gisteren ook in de Kuip, maar wat een krappe boel. De stoeltjes staan stijf tegen elkaar aan (ik zat in vak E) en je beenruimte is minimaal. Iemand kan jou niet fatsoenlijk passeren. Positief daarentegen is het geweldige zicht op het veld.

De Kuip van voor 1993 is toch ook heel anders dan de huidige? Alleen de ovalen vorm is intact gebleven en de opstelling van de tribunes zijn intact gebleven. De parterres achter de tribunes waren er in de jaren tachtig bij mijn weten niet of nauwelijks. En de blauwe stoeltjes waren er daarvoor ook niet. Die waren bruin. Je kunt de speciale kenmerken van de huidige bouw toch ook gewoon loslaten op nieuwbouw? Het plan van Volker Wessels leek daar in mijn optiek aardig veel op.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren