FC Groningen vermorzelt CL-clubs op social media door Robben-mania
Het aantrekken van Arjen Robben legt FC Groningen bepaald geen windeieren, zo blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesorganisatie KMPG over de maand juni. Er is sinds de komst van de 36-jarige vleugelaanvaller een explosieve groei waar te nemen op de social media-kanalen van de Trots van het Noorden. Met de totale groei van 14,1 procent hebben onder meer Tottenham Hotspur en RB Leipzig het nakijken.
De verrassende terugkeer van Robben bij zijn oude liefde werd pas aan het einde van de maand, op 27 juni aangekondigd, maar desondanks stijgt de club met stip op de Football Benchmark van KPMG. Met name op Instagram deed FC Groningen zeer goede zaken, want het aantal volgers steeg met 31,8 procent naar bijna 80.000. Aan de andere kant betreft de groei op het Twitter-kanaal slechts 1,7 procent. De groei op Facebook en YouTube is respectievelijk 14,8 en 7 procent.
#arjenrobben has announced to return to Dutch side @fcgroningen, the club he started his career with, in an effort to help them recover from #COVID__19 impacts. The transfer has boosted the club to the top of our monthly ranking that lists clubs by the %growth in followers on SM. pic.twitter.com/Lk7YxKOBL1
— KPMG Football Benchmark (@Football_BM) July 3, 2020
Het Robben-effect zorgt ervoor dat FC Groningen in de top vijf van KPMG een ruime voorsprong heeft op RB Leipzig (4,9 procent) en Tottenham (4,7 procent), clubs die tegenover elkaar stonden in de achtste finale van de Champions League. FC Groningen meldde eerder deze week dat de verwachting is dat het maximaal aantal seizoenkaarten, 15.000 stuks, zal worden verkocht. Daarnaast gaan vliegen de shirts met de naam van Robben de fanshop uit. "Sinds het weekend hebben we al bijna 1700 bestellingen gekregen. We zijn alleen maar aan het bedrukken, klaarleggen; het gaat maar door. En in de winkel blijven de mensen maar binnenkomen, iedereen wil shirtjes hebben", zei hoofd merchandising Tim van der Molen in gesprek met het Dagblad van het Noorden.
Meer nieuws
Perez turft bij AZ - Twente het aantal spelers dat meekan bij Feyenoord of PSV
Sporting is kampioen van Portugal door onverwachtse uitglijder van Benfica
Europese topclub voerde afgelopen weken gesprekken met management Ten Hag
De Kuip zingt Arne Slot luidkeels toe en lijkt vervroegd afscheid te nemen
Invaller Gimenez scoort weer eens bij ruime overwinning Feyenoord op PEC
Slot geeft aan of hij spelers uit de Eredivisie mee wil nemen naar Liverpool
Meer sportnieuws
Dan vraag ik me af waarom RB Leipzig opeens zoveel volgers erbij heeft gekregen. Had eerder gedacht aan clubs als Lens en Bielefeld
Ik denk dat dat alles te maken heeft met de herstart in de BL en de transfer van Werner. Mensen willen op de hoogte zijn van het laatste nieuws omtrent die transfer en gaan daarom een club volgen.
Het is ook relatief. Als jij 1 euro hebt en je krijgt in eens 999 euro, is jouw vermogen met 100.000% gegroeid. Als Barcelona 1 miljard heeft en zij hebben volgend jaar 1.2 miljard, is hun vermogen met 20% gegroeid. Barcelona heeft het in absolute getallen beter, maar jij laat het qua percentage mooier zien. Wie heeft het beter? Getallen zeggen veel, maar wel met een juist verhaal erachter.
Zo zie je maar weer dat percentages niet altijd wat zeggen. 14% van weinig blijft weinig. De absolute aantallen van de clubs eronder zullen veel groter zijn.
Dat is zeker waar, maar als je naar absolute aantallen kijkt, kan je nooit groei vergelijken. Bij vergelijkingen tussen clubs, landen etcetera moet je altijd naar relatieve aantallen kijken. Bovendien, ik denk dat 14% voor een club als Groningen ongelooflijk veel
Wat bedoel je precies? Het belangrijkste van cijfers is de logische interpretatie. Absolute aantallen zeggen in dit geval helemaal niets.
Je snapt bijzonder weinig van statistiek als je de waarde van relatieve groei tov absolute groei niet snapt. Niemand beweert dat Groningen op Instagram opeens groter is dan de Spurs oid, de cijfers laten alleen het ‘Robben’-effect zien. Dat is de waarde van de relatieve cijfers tov van absolute cijfers en dat maakt ze nu (kortstondig) de snelstgroeiende club op sociale media.
@Yelle: ik heb het 4 jaar gestudeerd en ben nu wiskundedocent😂. Mijn intentie was niet zozeer om absoluut en relatief te vergelijken (al zou dat in dit geval ook kunnen), maar meer de percentages met de titel dat Groningen CL clubs vermorzeld. Als hier de absolute aantallen hadden gestaan weet ik zeker dat ze niet tot die conclusie waren gekomen.
Ja zo ken ik er nog wel 1. Als we de groei van de Jumbo vergelijken met die van de Turkse supermarkt hier op de hoek wint Jumbo qua absolute aantallen ook. De absolute aantallen maken helemaal niets uit in dit geval, ze zeggen niets.
Tja, maar als jouw buurtsuper deze week 10% meer omzet omdat er 2 mensen voor de BBQ hebben ingeslagen dan zeggen we ook niet “buurtsuper FCG95 vermorzelt Jumbo”
Ah kijk, was me niet echt duidelijk dat je op de titel in ging. Die is inderdaad nogal overdreven, maar daar ben ik onderhand al zo aan gewend hier dat ik dat nauwelijks meer zie haha. Maar mijn excuses dan
Wat een stemmingmakkerij. 14 procent van pak 'm beet 100.000 of 4 procent van 3 miljoen. Ik zou het wel weten
Maar als die 14% een shirtje of een sjaaltje koopt.. dat kan wel weer het verschil maken voor een club als Groningen en die 4% van 3 miljoen maakt niet heel veel uit.
Absoluut! Is ook groot nieuws en fantastisch voor die club. "fc Groningen vermorzelt CL-clubs" blijft echter stemmingmakerij, dat is alles wat ik zeg
Je kunt er gewoon niet tegen dat je geliefde CL clubs worden vernederd door Grun. Madrid is next. Jullie worden gecrusht!
Ja tuurlijk zou je het wel weten, dat is logisch. Dat is precies waar verhoudingen voor zijn. Als fan van Real is het makkelijk praten in absolute gevallen. Als je Real, Barcelona en Manchester United met elkaar vergelijkt, is het niet heel belangrijk of je het met verhoudingen of absolute getallen doet. Als je een kleinere club wil vergelijken met een grotere club is het juist wel belangrijk.
@poll, de terugkeer is voor Groningen nu al een succes, zonder een wedstrijd te spelen.
Ah een titel zullen wrs nooit winnen maar des te leuker deze aandacht voor Groningen is toch? Al meer seizoenskaarten verkocht dan AZ zelfs.
Ach, wie had 15 jaar geleden zien aankomen dat de 25 jarige hegemonie van de top 3 gebroken zou worden. Door 2 verschillende clubs op een rij zelfs. 20 jaar geleden speelde Groningen nog een divisie lager, dus wie weet, valt alles een keer geweldig samen zoals bij AZ en Twente. Of zoals Leicester
Het kan altijd, zie Leicester bijvoorbeeld. maar het verschil met Groningen en Az/twente is dat we het misschien 15 jaar geleden niet hadden zien aankomen dat een van die clubs kampioen zou worden maar dat de titels van AZ en Twente ook niet helemaal uit de lucht kwamen vallen. Twente werd het jaar voor het kampioenschap 2e en het jaar daarvoor wonnen ze de playoffs om de CL en werden daarmee effectief ook 2e. In het geval van AZ hadden die een slecht jaar voor het kampioenschap, maar het jaar daarvoor verloren ze de titel op de laatste speeldag en in de seizoenen daarvoor werden ze 2e en 3e.
Kijk nu naar de stijging van. Heerenveen op Social media met die van hau uit vietnam. Vietnamezen waar ik tegen speelde op fifa allemaal Heerenveen shirtjes aan😆 geniaal. Dat was een stijging van heb ik jou daar. Dan valt dit in t niets.
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.