Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FC Groningen baalt van KNVB: ‘Het heeft toch geen enkele zin?’

Laatste update:

FC Groningen dreigt een wedstrijd zonder publiek te moeten spelen. Dit naar aanleiding van de ongeoorloofde spreekkoren tijdens de derby tegen sc Heerenveen. FC Groningen kreeg door eerdere incidenten met al te emotionele fans al een voorwaardelijke straf van de KNVB. De bond wil nu tekst en uitleg over de spreekkoren jegens scheidsrechter Danny Makkelie.

/

Algemeen directeur Hans Nijland baalt van de situatie. “Het blijft altijd een spanningsveld tussen KNVB en de supporters”, vertelt de sportbestuurder in het Algemeen Dagblad. “De KNVB stelt nadrukkelijk: tot hier en niet verder. Ik vind dat enige emotie moet kunnen.” Nijland ziet het nut niet in van het doen van een oproep in het stadion zodra er sprake is van spreekkoren. “Dat heeft toch geen enkele zin?”

“Sterker nog: je gooit alleen maar olie op het vuur, dat zie je altijd op het moment dat je het omroept.” Nijland vindt dat er niet te veel aandacht aan moet worden besteed aan spreekkoren. “Wat kun je er als club nou aan doen met een vol stadion? De daders eruit pikken en een stadionverbod? Ik kan geen 20.000 mensen in de gaten houden. Laat duidelijk zijn dat ook ik hoop dat wij in de toekomst van spreekkoren gevrijwaard blijven.”

Hans Nijland heeft gelijk

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hiermee bestraf je ook de goede en er zitten meer goede mensen als slechte mensen. Wat Nijland al zegt, je kan ze er moeilijk allemaal uitvissen. Hoe lastig het ook is, je ken er gewoon weinig tegen doen.

3 oktober 2013 om 10:24

Daarom is een wedstrijd zonder publiek misschien wel de oplossing. Afgelopen weekend bij Twente bij een minuut stilte was er weer zo'n halve gare die het even leuk vond om er van alles door heen te schreeuwen en te fluiten. Als je ze er niet uit kunt vissen, dan maar boeten.

3 oktober 2013 om 10:43

Dus je straft iedereen omdat een malloot zijn smoel niet houdt ? Erg slim...

3 oktober 2013 om 11:06

Waar Groningen zijn excuses voor heeft aangeboden en afstand van heeft genomen in de eigen nieuwsbrief die wekelijks op de website verschijnt. Daarnaast stellen ze dat ze er alles aan doen de persoon op te sporen. Ik vind dat je als club er dan toch alles aan doet. Dat er een halvegare zijn fatsoen thuis heeft laten liggen is heel vervelend, maar ik zou niet weten wat de club nog meer moet doen.

Verder vind ik wel dat Nijland op het gebied van de spreekkoren in eigen huis wel heel makkelijk zegt dat er niets aan gedaan kan worden, al heb ik de wijsheid ook niet direct in pacht.

3 oktober 2013 om 11:09

Ja, dat is erg slim vind ik.

Alles maar goed vinden vind ik niet slim. Op deze manier beloon je het asociale gedrag als het ware, er staat geen sanctie tegenover. Nu staat er een straf op, en helaas moeten de goeden er onder lijden. Maar bij een volgend incident worden de daders eerder aangesproken, omdat de rest niet weer de dupe wil worden.

3 oktober 2013 om 11:09

Ja, maar de rotte vis haal je er niet uit. Zolang het bestuur alleen maar excuus blijft aanbieden, ben je elke week bezig. En elke week begint dit weer opnieuw. En dit is echt niet alleen bij Groningen het probleem. Dit heeft elke club. Maar misschien moet de Knvb idd wat harder worden. Mijn zegen hebben ze.

3 oktober 2013 om 11:56

Daar kun je toch moeilijk FC Groningen voor verantwoordelijk houden?

Zoals jobforgrunn al aangeeft heeft Groningen voor deze schreeuwer haar excuses aangeboden en doen ze er alles aan om deze persoon op te sporen, dat is het maximale wat een club in dit geval kan doen lijkt me.

Een club bestraffen voor spreekkoren van haar supporters vind ik een lastige kwestie, als Groningen er alles aan heeft gedaan om dit te voorkomen (ik zou trouwens niet weten hoe) dan kun je een club moeilijk verantwoordelijk stellen voor de daden van een paar supporters. Het beste is om het maar gewoon te negeren is mijn mening.

3 oktober 2013 om 12:04

Je kunt er degelijk wat aan doen. Kijk jaren geleden bij Ado, wedstrijd zonder publiek en nu hoor je ze niet meer. Je moet het probleem keihard aanpakken, anders houd het nooit op. De supporters zullen dan zelf de controle houden en als er dan wat mis gaat, ook deze persoon aanpakken. Leren ze het meeste van. Zoals ik al zei, dit gebeurd overal en niet alleen bij Groningen.

3 oktober 2013 om 13:01

Klopt. Ik heb ze ook alleen in die ene minuut gehoord. De overige 92 minuten was het akelig stil in het uitvak. Neemt niet weg dat mede supporters de man niet aanpakten na de 2e maal en vervolgens doodleuk nog 2x doorging.

3 oktober 2013 om 13:05

Moeten ze bij Twente ook maar een wedstrijdje zonder publiek, na de waarschuwing over het Hasj Coke en pillen spandoek, ook nog met shirtjes rondlopen. Foei foei...

3 oktober 2013 om 13:12

@frollo Ga jij even ouwe koeien uit de sloot halen. Daar beledig je niemand mee. En snap nog steeds die ophef er niet over. Elke hoek van de straat in welke stad dan ook staan ze te blowen. En BTW heeft Twente een boete van 2500 euro voor gehad en is al netjes betaald. (dat bedrag is een lachertje en denk ook omdat de Knvb het ook wel belachelijk vond)

3 oktober 2013 om 19:36

En geweldig dat het Twente publiek er zo beheerst op reageerde.

4 oktober 2013 om 09:04

dat is onzin bij bvb mijn club fc utrecht daar zijn meerdere keren treinen teruggestuurd en wedstrijden zonder publiek gespeeld boete s gegeven heeft het geholpen nee de enige die gestraft worden zijn de normale supporters maar daar word nooit aan gedacht en die mensen zijn altijd de dupe van een paar mensen die zich niet kunnen gedragen als bvb bij de toppers een paar mensen zich niet gedragen sturen ze toch ook niet iedereen naar huis voetbalsupporters zijn altijd de lul in dit land een pedofiel heeft tegenwoordig meer rechten dan een supporter en als een burgemeester wat aandacht nodig heeft verbied hij gewoon een voetbalwedstrijd onder het mom van de veiligheid

In alle stadions worden nou eenmaal spreekkoren gebruikt die af en toe niet goed kunnen vallen. Dat hoort nou eenmaal bij het voetbal. Je schiet er niks mee op en maakt het alleen maar erger door er aandacht aan te geven en in dit geval wedstrijden zonder publiek. Ze stoppen heus niet met hun spreekkoren.

3 oktober 2013 om 10:22

Inderdaad!

Ik vind dat de heer Nijland hier duidelijk laat zien dat hij snapt hoe voetbalsupporters in elkaar zitten. Ik heb vaak mijn vraagtekens bij de kennis van het bestuur als het om hun supporters gaat. Ik vind het daarom zeer positief juist dat Hans hier aangeeft dat een oproep doen geen enkele zin heeft. We mogen voor waarheid aannemen dat elke club zich distantiëert van de spreekkoren. Daar hoeven ze wat mij betreft ook geen bewijs voor aan te leveren door in het stadion oproepen te doen.

Bij Vitesse gebeurd dit overigens voor de wedstrijd. Altijd de standaard boodschap om het netjes te houden. Tijdens de wedstrijd houdt de speaker verder zijn mond als er spreekkoren plaatsvinden (uitzonderingen daar gelaten).

3 oktober 2013 om 10:31

Klopt wat je zegt. Maar als je een wedstrijd zonder publiek speelt is de kans groter, dat de rotte vis er een keer uitgehaald word. Mensen bedenken zich dan wel eerder om spreekkoren te gaan zingen / schreeuwen. Ook worden ze door de mede supporter op hun vingers getikt. Als de supporters het nu niet kunnen zeggen wie het zijn, dan maar een wedstrijd zonder publiek. Gewoon terecht. Moet je niet als een idioot gedragen in zo'n stadion. Waar gezinnen en oudere mensen en een stelletje nep hooligans samen komen. Meer respect voor de medemens.

4 oktober 2013 om 09:11

ja hoor de gewone supporters moeten ze op de vingers tikken wat gebeurd er dan je krijgt een pak slaag en er bovenop een stadionverbod want vechten in een stadion hoort niet natuurlijk nee dit is niet de taak vd supporters of de club maar van de overheid die moet die hooligans gewoon aanpakken maar dat lukt ze niet dus leggen ze de verantwoordelijkheid bij de clubs en de supporters ga gewoon in de vakken staan en arresteer een aantal keer die mensen die spreekkoren zingen dan ben je er zo vanaf

4 oktober 2013 om 10:08

Overheid? Is degelijk de taak van de club. De club heeft de taak om steward en alles in het stadion te zetten en te zorgen dat het rustig blijft in het stadion, daarbuiten heeft de overheid de taak. De supporters hebben ook wel degelijk een taak en dat is om te zorgen dat de raddraaiers op hun vingers word getikt bij gebeurtenissen.

3 oktober 2013 om 16:06

Ik vind niet dat je spreekkoren gewoon maar moet negeren, omdat het toch gebeurt. Kun je meteen de politie ook wel afschaffen, omdat criminaliteit ook altijd zal blijven.
Wat mij een betere straf lijkt is om een uitwedstrijd zonder Groningen supporters te spelen. Natuurlijk zijn er dan nog steeds goeden die onder de kwaden lijden, maar dat aantal wordt dan een stuk kleiner. Vaak zitten bij uitwedstrijden toch wel de fanatieksten die spreekkoren scanderen. De straf die de Knvb voorstelt, lijkt me een beetje buitenproportioneel

Je kunt daar gewoon niks aan doen, geef dan een boeten van 20.000 Euro... en geen wedstrijd zonder publiek met boete van 666.000. (22.000x30) denk een kaartje rond de 30 euro kost?

3 oktober 2013 om 10:18

Wat is het verschil dan?

Als je een boete geeft van 20.000 euro hebben de supporters daar toch geen last van.

3 oktober 2013 om 10:52

Als ze echt hart voor de club hebben, denken ze de volgende keer na voor ze de club weer benadelen dmv een boete.

Onhandige reactie. Het omroepen heeft vaak een averechtse werking, dat zie je in elk stadion.
Maar het maar laten gaan omdat je er niks tegen kan doen, dat is natuurlijk totaal onzinnige reactie.
Dan mag je dus ineens alles doen, omdat je met 20.000 man bent.

Het is heel simpel, en dat moeten supporter overal leren, het wordt omgeroepen als het te ver gaat,
ga je door met roepen, dan wordt iedereen daar de dupe van. Daar mogen ze best wat strenger in zijn wat mij betreft, misschien dat het dan een keer doordringt tot die 5% die het voor de andere 95% verpest.

3 oktober 2013 om 10:30

@shorty
Helemaal met je eens, maar eigenlijk zouden de stadions een geluidsapparatuur hebben die de spreekkoren kunnen overstemmen.
Op die wijze hebben spreekkoren geen vat.
Hebben de neutrale supporters geen last van eventuele sancties.

3 oktober 2013 om 10:40

Zag laatst iets op TV, dat er spreekkoren waren, ze per vak een irritant hoog geluid konden aanzetten. Volgens mij was dat in Oekraine. Er word nog onderzocht, maar de resultaten waren al positief, want bij 3 wedstrijden waar spreekkoren waren, was het na gebruik hiervan al een stuk rustiger.

Is gewoon een terechte sanctie, al is het nog zo vervelend.
Groningen is verantwoordelijk voor zijn publiek en het gedrag.
Als Groningen kan aantonen dat de stewards en de speaker hebben geacteerd dan kunnen ze bezwaar maken bij de Knvb, welke hier een besluit in zal nemen.
Maar zolang Groningen op het moment van de spreekkoren geen aktie heeft genomen hebben ze geen recht van spreken.
Het is heel jammer dat het merendeel van de supports de dupe zijn.

3 oktober 2013 om 11:36

Het was in een uitwedstrijd he... Dus dan is het überhaupt nogal lastig voor de uitspelende ploegen om iets te ondernemen op het moment zelf. Nog helemaal los van het feit dat het niet te verhelpen is plus dat sommige scheidsrechters en beslissingen ook terechte woede opwekken...

3 oktober 2013 om 11:45

Waarom denk je dat een club zijn eigen stewards mee neemt?
Een club hoort te acteren als hun supporters zich misdragen
Als groningen dit aan kan tonen dan kunnen ze zich verweren.
Anders moeten ze hun sanctie accepteren en zijn hun supporters hierdoor gedupeerd.

Wat werd er dan gezongen ? neem aan het normale wat je altijd hoort. natuurlijk is het niet netjes maar het heeft ok wel wat als er 22000 man zingen. Je ziet het tegenwoordig in bijna elke wedstrijd als de thuisclub op achterstand komt. of niet eens is met de beslissing.

3 oktober 2013 om 10:30

Het was in een uitwedstrijd tegen Heerenveen, zoals de tekst aangeeft. Er waren misschien 100-150 "supporters", die zongen "makkelie, je moeder is een hoer." Belachelijke maatregel, op deze manier zou de helft van alle Eredivisiewedstrijden zonder publiek moeten worden gespeeld....

3 oktober 2013 om 10:54

het was een groot gedeelte van het uitvak, de Hele wedstrijd lang. tot de laatste snik toe... en ik kan het weten want ik zat er naast. tsja, wie niet horen wil moet maar voelen.

3 oktober 2013 om 10:55

@ FC Grunn
Ik heb wel eens bij spreekkoren gezeten waar meer als 20.000 supporters het zelfde zongen over de moeder van Sneijder, Dus zijn die twee vrouwen collegas.
Even zonder gekheid.
Als Groningen aan kan tonen geacteerd te hebben tegen deze supporters zullen ze bezwaar maken bij de Knvb
Dan zal het uitdraaien opeen waarschuwing verwacht ik

3 oktober 2013 om 11:42

Ik zat in het uitvak en het was alleen de fanatieke aanhang, hooguit 200 man

Slaat nergens op! Wij zitten tegenover de Z-Side en daar zijn nooit spreekkoren. En rechts van ons, de lange zijde ook niet. Kan me alleen maar voorstellen dat t vanuit de Z-Side vandaan moet komen. Dat zijn 100 man. Die mensen zorgen ervoor dat 20.000 mensen die zich gedragen een wedstrijd "stadionverbod" krijgen.

Hoezo rechtssysteem en gerechtigheid...

in dit geval kan ik niet anders dan FC Groningen volledig gelijk geven.

de bond kan wel heel veel eisen, maar hoe moet je dat doen dan? dan heb je zo'n idioot misschien te pakken en dan mag het ettertje weer fijn komen. heeft dus geen zin.

en nu pakt men de goedwillende supporters zoals gewoonlijk weer en de club ook. het slaat nergens op! maar ja, fc Groningen is geen topclub....

Grote onzin dit, je krijgt 2 rode kaarten in een vrij spannende en hectisch wedstrijd wat ook nog is een noordelijke derby is.... Joh laat dat toch allemaal gaan, stelletje jankerds bij de Knvb.

Oh trouwens Nijland zou hier eigenlijk niks over moeten zeggen nadat ik dinsdag van verbazig van mijn stoel viel omdat moraalridder Nijland zat ze zeuren in zijn wekelijkse niewsbrief over de spreekkoren bij Twente..... Gewoon je mond houden Hans over dit soort dingen.

ik lees hier de reaktie van Nijland en kan me dat goed voorstellen

spreekkoren horne niet, das bekend, maar vaak ligt het dus ook aan de scheidsrechter zelf he.

als ik de betreffende wedstrijd bekijk, ik heb m helemaal gezien trouwens, de spreekkoren vielen op zich nog wel mee,.

maar waarom kwamen die spreekkoren eigenlijk?

ik zag makkelie 2 rode kaarten uitdelen aan groningen, waarbij de eerste zwaar gestraft was vond ik, maar dat maakt niet uit.

hij heeft ze gegeven, maar wat nog meer frustreerd is het volgende.

ik zie een speler van Heerenveen tot 3 ker toe iemand van achteren aantikken/schoppen,, krijgt er 1 keer en gele kaart voor.

ik zie finbogason nadat hij een gele kaart had gekregen tot 2 keer toe een swalbe maken, waarbij hij richting scheidsrechter aangeeft dat dit een strafschop is, 1 keer loopt ie zelfs achter makkelie aan en eist een strafschop.

ik dacht dat swalbes een gele kaart zouden opleverren, maar daar spaart hij opnieuw een speler van Heerenveen, terwijl hij op dat moment al 2 rode kaarten aan de kant van groningen heeft gegeven.

en dat kan niet, overtreding is overtreding en swalbe is swalbe.

dan moet je ook die kaarten trekken,. deze wedstrijd is voor een groot deel dus beslist door de akties van Makkelie door het wel geven van rode kaarten aan groningen en het niet geven van de rode kaarten aan heerenveen, alleen de doorgebroken speler kon hij niet onderuit en moest m wel geven.

deze scheidsrechter word nergens op aangesproken door de knvb op zijn fouten/nlunders. en mag een week later weer doodleuk een andere wedstrijd verpesten.

en dat is iets wat enorm frustreert bij supporters, en het enige wat je dan kandoen is m uitschelden.

maar war is de knvb dan met een straf voor alle andere wedstrijden waar je allerlei geluiden hoort?

wedstrijd twente/groningen, worden door de supporters van enschede massaal de groningers voor van alles uitgemaakt, maar dan hoor je de knvb niet.

de knvb meet met verschillende maten en zolang ze dat blijven doen zal er geen verandering komen in de situatie helaas.

maar hiervoor kan je een club echt niet straffen, die zijn al genoeg gestraft door de scheidsrechters van die zelfde knvb

3 oktober 2013 om 12:29

Om een lang verhaal kort te maken.. het ligt aan jezelf. Als je met deze instelling in het stadion gaat zitten komt het niet goed en ga je haat zaaien ipv sfeer maken

3 oktober 2013 om 12:31

Helemaal mee eens. Groningen is vaak de dupe of moet als voorbeeld gesteld worden, ik weet het niet, maar het lijkt wel zo. Als er scheidsrechters een blunder maken, is het vaak bij een wedstrijd van Groningen. Eerste helft vond ik hem nog vrij aardig fluiten, maar daarna was het gewoon een thuisfuiter en was alles maar dan ook echt alles in het nadeel van Gronigen. Makelie is geen goede scheidsrechter, althans niet meer. Kuipers is wel een goede scheidsrechter en daar was dit niet gebeurd.
Wanneer worden scheidsrechters eens op hun fouten gewezen, want de knvb houd alleen maar een hand boven hun hoofd. Ook bij Groningen dat Guzubuyuk dat geintje uithalen, knvb veroordeeld hem niet, maar vervolgens fluit die wel ongveveer 8 wedstrijden in de eerste divisie.
De knvb moet transparanter worden, want het heeft er alle schijn van dat sommige clubs bevoordeeld worden ten opzichte van anderen, en andere clubs duidelijk benadeeld worden. Waar blijft het orgaan dat de knvb controleert, want ik denk ook dat hier wat corrupte mensen zitten. Laat ze daar maar eens een onderzoek naardoen voordat supporters het niet alleen bij spreekkoren houden en naar Zeist marcheren.

Knvb against football .

Dit hoort bij een derby Knvb het intimideren van de tegenstander

Waar gaan we naartoe in nederland

Moeten we stilletjes op onze stoel zitten om voetbal te kijken zoals in de cinema?

Voetbal is inderdaad emotie, maar je moet wel met respect met elkaar omgaan. Hoezo kan het in Engeland en Duitsland wel zo zijn dat supporters van de tegenstander op de wedstrijddag in de stad rondlopen met een voetbalshirtje aan en gezamenlijk bier drinken? Komt omdat daar harder wordt gestraft!

Alles maar gewoon laten gebeuren zoals in Nederland nu gebeurd zorgt voor een maatschappij waarin iedereen voor de regels voor zichzelf bepaald en daar naar handelt! Ieder voor zich en laat de rest maar creperen!

Je kan niet eens je kind normaal naar het stadion meenemen tegenwoordig! Is toch te erg voor woorden. Doe eens normaal!

Ik ben het wel met Nijland eens. Met een vriendelijke verzoek op te houden met deze spreekkoren ben je bij respectloos tuig als dit gewoon aan het verkeerde adres. Inderdaad olie op het vuur. Hoe pedant is het trouwens van de almachtige Knvb om hierover 'tekst en uitleg' te eisen van Hans Nijland? Wat moet die man daar over zeggen dan? Wat er precies gezongen is? Wat de reden van elk liedje was? Of op welke melodie het was gebaseerd?

Sowieso wordt ik wel een beetje moe van de onderzoeken die de bond naar eigen inzicht doet. Het is daarbij willekeur troef. Wanneer een scheidsrechter in het gedrang is op deze manier, wordt de man beschermd tot en met. Maar een schandalige overtreding van Henriksen op Ji Sung Park wordt in de doofpot gestopt, net als de arm die Stijn Schaars in de smoel van Serrero plantte. Bij dat laatste incident gaf de bond te kennen dat schorsing op basis van videobeelden niet mogelijk was, omdat de dienstdoende arbiter de actie had waargenomen!!! Laat de Knvb dan maar eens een onderzoek doen naar de beweegredenen van hun geliefde scheidsrechtertje om voor die overtreding dan niet te fluiten en rood uit te delen!

Ik pleit voor een geluidswal tussen het veld en de supporters. Dan hebben spreekkoren geen zin meer

Ik heb de afgelopen weken erg veel spreekkoren gehoord met teksten die niet kunnen. Waarom wordt dan alleen deze wedstrijd eruit gepikt? Dan kun je toch iedere club deze sanctie wel opleggen?

Keer op keer incompetente scheidsrechters die niks aanvoelen, keer op keer benadeeld worden. Daar hoor je de knvb niet over ,laffe honden .
Bij de grote clubs ook vaak zeer beledigende spreekkoren ,hoor je niks meer van.
Hou toch eens op zo te zeiken ,emotie hoort erbij .

Maar nee hoor ,klapvee moet het worden die de scheids nog even feliciteren met zijn incompetente optreden.
Hou toch op man.

Zal een keer tijd worden dat we met nog meer clubs/supporters nog harder laten horen
dat de Fifa/uefa/knvb allemaal hetzelfde zijn Maffia
Als ze echt de FC zonder suporters laat voetballen moeten ze ook andere clubs zo gaan straffen (niet dat ik dat wil)
Voetbal is emotie maar de Knvb is bezig met een anti emotie beleid voor een aantal clubs.
En waarom komen bepaalde clubs overal mee weg.... geen idee.

Als de knvb fc Groningen schorst kunnen ze toch beter de eerstvolgende uit wedstrijd tegen Heerenveen opleggen voor de uitsupporters. Nu zijn de seizoenkaarthouders van de Euroborg onterecht de sjaak.
Ik vind sowieso een wedstrijd zonder publiek een hele zware sanctie. Als de knvb dit gaat opleggen voor spreekkoren kunnen heel wat stadions zonder publiek spelen. Of is Groningen voor even een voorbeeldfunctie voor de tucht uit Zeist.

Nijland heeft gelijk, en de knvb moet zich niet zo opstellen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren