Barcelona maakt megadeal met Spotify bekend en verandert stadionnaam
Barcelona heeft dinsdagavond de langverwachte sponsordeal met Spotify wereldkundig gemaakt. De streamingsdienst heeft zijn naam verbonden aan het stadion, dat vanaf het seizoen 2022/23 het Spotify Camp Nou zal heten. De Zweedse streamingsdienst wordt bovendien de komende vier jaar de shirtsponsor van zowel de mannen als de vrouwen van Barcelona. Beide partijen hebben een overeenkomst bereikt voor de komende vier seizoenen. Het is voor het eerst sinds 1957 dat het onderkomen van Barcelona van naam verandert.
Spotify gaat voor een periode van vier jaar 280 miljoen euro betalen om zich aan Barcelona te verbinden en heeft tevens het recht om de naam van het Camp Nou te veranderen. Rakuten was sinds de zomer van 2017 als hoofdsponsor aan Barcelona verbonden, maar het werd eerder al duidelijk dat de aflopende verbintenis met de huidige hoofdsponsor niet verlengd zou worden. Het Japanse bedrijf betaalde 55 miljoen euro per jaar. Spotify gaat nu op jaarbasis meer betalen dan de 68,5 miljoen euro die werd binnengehaald met de sponsoring op het shirt van de mannen, vrouwen en het trainingsshirt.
De van oorsprong Zweedse streamingdienst betaalt over vier jaar 280 miljoen euro - wat neerkomt op ruim 70 miljoen euro per seizoen - voor een plek op het shirt van het mannen- én vrouwenteam. Bovendien krijgt Spotify een plek op het trainingstenue en wordt de naam van Camp Nou omgedoopt tot Spotify Camp Nou. Er was eerder in 2017 al sprake van dat Barcelona de naam van het Camp Nou voor driehonderd miljoen euro zou verkopen. Destijds deed Barcelona geen afstand van de naam van het stadion, waardoor de sponsor in de nieuwe naam achter Camp Nou zou komen te staan.
“We zijn erg trots om een baanbrekende alliantie als deze aan te kondigen met een wereldberoemde organisatie als Spotify", aldus president Joan Laporta. "Deze samenwerking stelt ons in staat om de club dichter bij zijn fans te brengen en hen het gevoel te geven nog meer deel uit te maken van de Barcelona-familie door middel van unieke ervaringen, waarbij twee activiteiten zoals entertainment en voetbal worden gecombineerd, waardoor we in contact kunnen komen met een nieuw publiek over de hele wereld."
De deal, die is goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Barcelona, is onderworpen aan de bekrachtiging van de buitengewone ledenvergadering begin april. De naamgeving van het stadion zal ingaan per juli van dit jaar. "Vanaf juli zal onze samenwerking een wereldwijd podium bieden aan artiesten, spelers en fans in het nieuwe Spotify Camp Nou", aldus CFBO Alex Norström van Spotify. "We hebben onze marketinginvestering altijd gebruikt om artiesten te versterken en deze samenwerking zal deze benadering naar een nieuw level tillen. We zijn verheugd om nieuwe kansen te creëren om contact te maken met de wereldwijde fanbase van Barcelona."
Meer nieuws
Perez turft bij AZ - Twente het aantal spelers dat meekan bij Feyenoord of PSV
Sporting is kampioen van Portugal door onverwachtse uitglijder van Benfica
Europese topclub voerde afgelopen weken gesprekken met management Ten Hag
De Kuip zingt Arne Slot luidkeels toe en lijkt vervroegd afscheid te nemen
Invaller Gimenez scoort weer eens bij ruime overwinning Feyenoord op PEC
Slot geeft aan of hij spelers uit de Eredivisie mee wil nemen naar Liverpool
Meer sportnieuws
Man man man, dat klinkt toch niet? Enfin, niemand gaat de volledige naam gebruiken maar gewoon Camp Nou
Denk je echt dat iemand het Spotify Camp Nou noemt? Fans over de hele wereld gaan het gewoon Camp Nou noemen.
Ik kan me hier op VZ wel een paar leden voorstellen die het nu elke keer met de volle naam gaan benoemen ja 😅.
haha ohja dat soort figuren heb je inderdaad hier, naja voor die extra miljoenen voor de club gun ik die leden wel hun lolletje.
Gaat meer erom dat het treurig is dat zo’n grote club met een bekende quote mes que un club aan dit soort dingen moet mee doen om te overleven.
Sergioramos maar wat moet een club als Barca doen dan om mee te gaan in het geweld van de Europese top. Tuurlijk de situatie waar ze nu in zitten heeft Barca (het vorige bestuur) zelf gecreëerd maar we kunnen constant daar naar wijzen of we accepteren dat Barca alles doet om uit die situatie te komen. Hoe kan je anders in deze situatie zo'n bedrag krijgen? Het is of dit of je hele club verkopen en dat is pas erg en dan kan je pas wijzen naar dat het niet past bij Mes que un club. Waarom kan je daarnaast niet meer zijn dan een club en toch dit soort deals doen? Barca speelt nog steeds met Unicef op de shirt wat Unicef jaarlijks geld oplevert. Mensen roepen dat Barca ooit met Unicef op de voorkant van de shirt speelt maar mensen die niet in zien dat dit soort dingen nu nodig zijn om als grote club mee te blijven doen.
Spotify camp nou alsjeblieft zeg😂, maarja alles voor het geld.
Wat een onzin..
Alles om spelers te kunnen aantrekken...
Ze zouden huishouden moeten doen en hun schulden weg moeten poetsen..
Schijtclub
Aldus een Inter supporter, die een eigenaar heeft die tijdens Chinees nieuwjaar met bedrukte Chinese shirts spelen.
Aldus een supporter van een club die deze zomer zijn twee van zijn beste en meest waardevolle spelers moest verkopen om de financiën wat op orde moest brengen.
zegt een supporter van een club die aantal jaren al opgeheven is door financiele problemen
Barca, moet iets. Inter heeft/had hun ziel verkocht aan chinezen.....
@Lierse1997 - Je doelt op Inter toch? Want dit kan je ook in de context schrijven van Groningen haha (transfer van Matusiwa en Gudmundsson dekte wel wat kosten die waren opgelopen tijdens Covid).
Ik weet niet waarom, maar om een of andere reden vond Goldman Sachs het niet opportuun een half miljard aan Lierse te lenen.
Domme beslissing als je het aan mij vraagt 😉.
Wat zouden ze dan moeten doen? Geen spelers aantrekken, samen gepaard met sportieve malaise wat dan ook zorgt voor een enorme daling in inkomsten, wat dus zorgt voor grotere problemen. Als jou dat gelukkig maakt, be my guest maar dat is niet de way out.
Dat is voor kleine clubs gewoon de realiteit hoor.
Lierse maar een club met de kosten en merknaam van deze grote verliest alleen maar harder wanneer er niet geïnvesteerd wordt. Op de blaren zitten is er niet bij, want dan worden de blaren alleen maar groter en dat begrijp je vast en zeker zelf ook.
Ja dat is dus bij elke club zo. Maar omdat een club vroeger goed was, heeft ze schijnbaar meer recht dat te blijven.
Spotify camp nou klinkt hè le maal nergens naar
Barca was 1 van de weinige clubs die de stadion naam niet had verkocht, jammer. Spotify Camp nou....
Spotify Camp Nou dat is niet best. Al kunnen ze het geld goed gebruiken.
Daar waar iedereen zijn naam al heeft verkocht, wordt het helaas tijd voor FC Barcelona om mee te gaan in deze gekte.. en dan kunnen mensen nog geen sympathie hebben voor de club an sich. Zullen we t maar niet over Unicef hebben
Aub niet met deze push melding komen als Benfica een corner neemt tijdens de wedstrijd tegen Ajax! Kreeg een hart verzakking..
Mes que un club. Een Spotify streaming club, sheesh dit klinkt totaal niet. Best belachelijk en sneu. Op het shirt, tsja prima maar Camp Nou is legendarisch, daar moet je niet aan komen. Maar ja geld he, moet rollen.
Besef gwn dat dit de toekomst is van La Liga, Real is een klasse apart dankzij Perez maar uiteindelijk zal er op een andere manier geld moeten worden verdiend, met Messi hebben ze al 30% van de fans verloren.
@sociofan1 Jij hebt ook wel obsessie met de slogan 'mes que un club'. Het is iets wat de fans voelen voor de club, niet per se de slogan van het bestuur dat er zit maar lijk jij niet te begrijpen. Het is zoals You'll never walk alone bij Liverpool, Hala Madrid y nada mas bij Real, enz enz. Laat het los, Sociofan1.
Tja ze moeten wel. Maar ja je stadion naam veranderen klinkt wel raar. Moet je nagaan als het Bernabeu of Anfield was veranderd naar een sponsor.
Even eerlijk als het het verschil is tussen Mbappé halen deze zomer of hem naar city zien gaan, zou het je dan nog veel uitmaken?
Mmm was wel moeilijk. Gelukkig hoeft Real dat niet haha. Je hebt sponsors nodig maar van het stadion naam moet je naar mijn mening afblijven.
Ik heb het ook wel liever. Zeker als het naar een clublegende is. Dan raakt die naam toch nooit vergeten. Maar een sponsor plus legende is dan ook een optie, al moet de familie het dan wel willen.
Ik begrijp dat het financieel nodig en aantrekkelijk is voor Barcelona, maar het voelt wel een beetje alsof ze hun ziel verkopen.. Maar het zal zoals ik al zei wel moeten om financieel bij te blijven.
Als aandeelhouder van Spotify wordt ik hier niet super vrolijk van... Voor Barca mooi natuurlijk, hopelijk gaan ze er verstandig mee om.
Tsja je moet wat als je geld uitgeeft wat je niet hebt..
Hebben ze plotseling zeker wel veel noten op zang?
Ben benieuwd wel bedrag ze dat oplevert per seizoen
Toch best wel diep triest dat zo'n grote club geld moet genereren op zo'n manier. 't is net als op de middelbare school waarbij een oud klasgenoot van mij voor iedereen de benen wijd deed om geld te krijgen zodat ze merk kleding kon kopen om erbij te horen..
Achja, mooi voor ze dat ze in iedergeval wat geld in het laatje krijgen
Ik snap het commentaar niet. Voor een club met een slechte financiële historie is dit een prima sponsordeal, uiteindelijk draait een club toch grotendeels om sponsoren.
Veel mensen hebben het hier er nogal moeilijk mee volgens mij, ik ben als fan hier nou ook niet echt heel gelukkig mee maar ja financieel helpt het de club wel en welke voetbalclub doet nu niet alles voor het geld Verder zal iedereen het uiteraard gewoon Camp Nou blijven noemen
De reden dat men het bij Barcelona uitlicht is omdat ze zichzelf natuurlijk jaren lang geprofileerd hebben als anders te zijn dan andere clubs en zich daarmee probeerde in de hoogste schuif te leggen. Net zoals men ten tijde van Guardiola uitpakte met hoeveel jeugd zij in de basis hadden en hoe Real enkel grote bedragen kon uitgeven. Het is dat opportunisme en die hoogdmoed die nu achterhaald wordt. Er is niks mee met eigen waarden te hebben en daarachter te staan. Wel als je dat dan gebruikt om andere waarden, speelstijlen,... naar beneden te praten en x-tijd later het toch zelf toe te passen.
Barcelona speelt nu juist weer dezelfde speelstijl en vooral met eigen jeugd en veel Spaanse spelers. Door clubs als PSG en City is de tijd van het hebben van geen sponsor op het shirt toch echt wel voorbij. Dat is niet anders. Barcelona gaf altijd al veel geld uit. Sinds de tijd van Kubala, Cruijff en ga zo maar door al. La Masia is wat Barcelona echt onderscheidt.
Men speelt nu vooral met veel jeugd omdat het van moeten is. En gelukkig pakt dat redelijk goed uit, al zijn het vooral de aanvallende versterkingen die nu weer het verschil maken met hun diepgang (zoals een Traore, Auba en Dembele die lange tijd out was in de eerste helft van het seizoen). En ik snap perfect hoor dat men kijkt om alles te commercialiseren, dat is mijn punt helemaal niet.
Wat boeit het nu ook of je er iets voorgooit als dat tientallen miljoenen oplevert. Als ze het gebruiken voor de financiën wat op orde te brengen en het niet meteen naar ome Raiola doorstorten dan is het gewoon een goede deal.
Spotify Kappen Nou :-D Ach, als er maar weer even wat geld binnenkomt zullen we maar zeggen. Ze hadden het beter Spotify Arena kunnen noemen. Net zoals de Allianz Arena, Signal Iduna Park, Emirates Stadium, Philips Stadion. Het kan dus wel.
Iedereen gaat hier weer janken en zeuren maar even serieus hoe denk je dat Barca anders aan haar centen moet komen? Dit is toch een hele goede deal voor Barca. Je krijgt geld voor Spotify Camp Nou, geen hond die het zo noemt. Daarnaast blijft Barca de club van de leden en het volk, geen rijke vage eigenaren die bloed aan hun handen hebben of te maken hebben met vage praktijken. Ja de club heeft een grote schuld maar die schuld wordt langzaam afgelost en deze deal gaat daar aan helpen. Het is of dit of je verkoop je club aan een olie sjeik, in dat geval heb ik liever dit.
Tuurlijk goede deal!! En haters zullen altijd blijven…
Niet zo heel lang geleden kon Barca Koeman niet ontslaan, contracten niet verlengen, geen spelers halen in winter, bla bla bla. Intussen timmeren we rustig aan de weg terug. Visca El Barca!!
haha naja we kunnen eigenlijk nog steeds geen nieuwe spelers halen. Het is van belang dat Barca eerst spelers weg doet zoals Griezman, Couthino, Umtiti en Lenglet voor je denkt aan nieuwe spelers. Ik heb het vaker gezegd maar je kan als Barca zijnde pas omhoog kijken als deze spelers weg zijn.
Griezman en Couthi zijn we zo goed als kwijt. Dat heeft Alemany zeer goed onderhandeld. Die gaan we niet terug zien. En waarom spelers kopen? Het was een gigantisch financiële puinhoop. Die wordt langzaam aan opgelost. Dus een jaartje zonder grote aankopen maar met transfer vrije spelers moeten we ook een eind komen. Er zit namelijk al veel potentie in dit team en er staat een trainer met visie. We komen er aan!!
Zolang Griezman en Couthino niet officieel weg zijn houd ik nog mijn hart vast. Met spelers kopen bedoel ik eigenlijk nieuwe spelers aantrekken dus ook transfervrije aankopen, deze kosten namelijk gewoon salaris en laten we nou op dit moment niet veel salaris budget hebben. Barca moet focussen op verkoop van Couthino, Griezman, Umtiti, Lenglet, Trincao en Depay met een klein beetje geluk brengt die 100 mil op. Als je dan Christensen en Kessie kan halen + het aantrekken van Adama dan doe je naar mijn idee goede zaken.
Het is trouwens nu ook geen fantastische deal. Van 68,5 miljoen naar 70 miljoen per jaar. Dan betalen ze eigenlijk minder dan 0,5 miljoen per jaar voor die stadionnaam.
Al zal dat vertrek van Messi er natuurlijk wel iets mee te maken hebben.
Even goed lezen ajb
Ik raad je aan hetzelfde te doen met de laatste zin van de eerste alinea.
Voor een club die de afgelopen 2 jaar alleen maar negatief in het nieuws is, haar beste spelers kwijt raakt, mega schulden heeft en waar de prestaties nogal van tegenvallen is dit toch wel echt een goede deal hoor.
Precies. Ik dacht bij eerdere berichtgeving te hebben gelezen dat het om 90 miljoen per jaar zou gaan en er dus 21,5 miljoen meer binnen zou komen. Dit valt me toch een portie tegen om eerlijk te zijn.
Prima deal. Eerste serieuze inkomsten zijn binnen. Op naar de verkoop van 49% van Barca Studio en de CVC deal. Plus daarop de verkoop van sommige spelers deze zomer… Well done!!
Eerste serieuze inkomsten? Deze deal brengt letterlijk 1,5 miljoen euro extra binnen per jaar tov de voorbije jaren met de andere sponsors...
Op zich prima natuurlijk want je hebt een bedrijf nodig dat aflopende contracten met sponsors opvangt en het feit dat Laporta een deal weet te sluiten die niet lager ligt dan de voorbije jaren ondanks alle slechte media-aandacht en het verlies van Messi is bewonderenswaardig.
Maar extra inkomsten? Dan volg je het toch niet helemaal hoor.
Rakuten was 55 per jaar en Spotify wordt 70. Dus ja dat zijn 15 M extra inkomsten per jaar. Overigens is nog niet bevestigd dat het om 280 M gaat. Details zijn niet vrij gegeven. Maar fijn dat jij het wel volgt.
Ja maar het is niet alleen Rakuten dat vervangen wordt. Ook de sponsor van de vrouwen en de trainingskledij. Samen waren die sponsors goed voor 68,5 miljoen... 1,5 miljoen extra dus.
Geen bloedgeld, en ook geen geld wat ten koste van het klimaat gaat.
Hele mooie keuze voor een sponsor.
Tsja.. teloorgang van de grote club. Opzich niks mis mee, maar als je kijkt dat barca de enige club zonder shirtsponsor ooit was…. En dan dit.
Nu is het laatste stukje charme er wel af. Eerst de sponsorcode doorbroken, daarna kreeg de jaarlijkse verkrachting van het tenue ruim baan, vervolgens takelde de selectiekwaliteit af, verkocht de club zijn ziel aan de Super League, werd het exorbitante salarishuis de club fataal en nu speelt het roemruchte Barcelona in 'spotify Nou Camp.' -BARF!-
@gomes1psv
Je kan veel zeggen over de huidige staat van Barcelona en ik snap wel dat je het jammer vindt dat ze hun charme hebben verloren, maar dit was gewoon een nodige deal.
Hier kan je imo geen verkeerd woord over zeggen.
Ze moeten toch iets?
Nieteens op ingaan FCBInsider1899, de haters zullen overal op blijven haten. Wat boeit ons die hele Spotify naam nou. Het blijft in de volksmond gewoon Camp Nou en het levert mooi 280 miljoen op. Niks op aan te merken. Alsof we dagelijks schande spreken over het feit dat Arsenal in het Emirates stadium speelt en Bayern in de Allianz Arena? Allemaal gezeik om niks beste vriend. Visca el Barca.
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.