Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Als je nu talent bij Ajax bent denk je toch: ‘Wat doe ik bij deze club?’’

Maandag, 18 september 2023 om 14:30 • Jan Hoeksema • Laatste update: 16:05

Arno Vermeulen kijkt raar op van de contracten die Sven Mislintat uitdeelt bij Ajax. In Studio Voetbal wordt uitgebreid ingegaan op het transferbeleid van de Amsterdammers en de rol van de directeur voetbalzaken daarin. Vermeulen acht het niet onmogelijk dat Mislintat binnen een aantal maanden weer vertrokken is bij Ajax. "Dan zit je met al die langdurige contracten."

"Van de elf spelers die hij gekocht heeft, krijgen er tien een vijfjarig contract, tot de zomer van 2028", begint Vermeulen. "Alleen Branco van den Boomen niet (contract tot medio 2027, red.). Dan zeggen sommige mensen dat het begroting-technisch handig is, want dan kan je de betaalde bedragen over vijf jaar uitsmeren. Maar stel nou dat Mislintat over een paar maanden weg is. Ik sluit het niet uit."

Het artikel gaat verder onder de video
Meer videos

"Het kan zijn dat er dan heel veel van de door hem gehaalde spelers tegen blijken te vallen", vervolgt de commentator van de NOS zijn betoog. "Dan komt er straks een nieuwe technisch directeur en een nieuwe leiding binnen de club. Dan zit je met allemaal spelers met vijfjarige contracten, waar je vanaf wil. Dat kan je nog een ongelofelijk bedrag gaan kosten."

Ook Ibrahim Afellay mengt zich in de discussie. "Je gaat je ook afvragen hoe slecht de jeugdspelers van Ajax wel niet zijn, als dit je aankopen zijn. En het zijn ook geen aankopen die je voor een of twee miljoen hebt gehaald, het gaat om serieuze bedragen die ze hebben uitgegeven." Ajax gaf in totaal bijna 110 miljoen euro uit aan spelers in de afgelopen transferwindow.

Vermeulen beaamt het punt van Afellay. "Ze hebben de weg voor de jeugdspelers volledig afgesneden. Wat Ajax onder Overmars deed, was kijken naar wat ze in huis hadden en zich vervolgens versterken met een aantal hele goede spelers. Als je nu talent bent bij Ajax en je ziet dat de technisch directeur elf spelers haalt waarvan je je nog moet afvragen hoe goed ze zijn... Dan denk je toch: 'Wat doe ik eigenlijk bij deze club? Ik kan veel beter ergens anders heen gaan.'"



Gerelateerd

Meer sportnieuws

126 reacties (laatste reactie door ironmanutd)

Dat valt echt wel mee, Ajax kan spelers altijd slijten aan andere clubs

18 september 2023 om 14:40

Dat heeft wel te maken met je prestaties. Als Ajax stopt met presteren, dan ga je ook veel minder ontvangen voor je spelers. Ajax moet waken voor een devaluatie van de spelers. Daarvoor zijn prestaties nodig. Niemand is daar immuun voor.

18 september 2023 om 14:49

Volgens mij hebben wij vorig seizoen niet gepresteerd en toch dikke winst op Daramy en Bassey voor bijna het aankoopbedrag verkocht. De naam Ajax weegt zoveel mee.

18 september 2023 om 14:52

1 seizoen niet of minder presteren is wel anders dan ineens structureel minder presteren. Daarnaast hadden de verkochte spelers ervaring op Champions League niveau en heeft de huidige selectie dat niet. Op Daramy na dan. Bassey is home grown dus vertegenwoordigde voor Engelse clubs sowieso een hogere waarde.

18 september 2023 om 14:52

En dat duurt niet eeuwig. Dat is het hele punt van @Feye_88.

18 september 2023 om 14:55

@soccerfan_1

Ja dat blijft een tijdje werken, omdat je een reputatie hebt. Maar als Ajax dit jaar 7e wordt (gaat niet gebeuren, maar stel het je even voor), dan zijn je spelers toch gewoon een stuk minder waard?

18 september 2023 om 14:55

@soccerfan. Dat meewegen wordt steeds meer meewogen. De status van Ajax brokkelt in sneltempo af met het huidige beleid. Kopende clubs zijn ook niet gek en gaan echt geen hoofdprijzen betalen voor middelmaat.

18 september 2023 om 14:56

Denk dat dat echt wel meevalt. Het voordeel is dat de meeste nieuwelingen redelijk nog jong zijn. Ik verwacht dat Sutalo als Kroatisch international wel voor meer dan het aankoopbedrag weggaat. Een Bergwijn zou je nog kunnen lozen aan de gekke Arabieren.
Daarnaast heeft Sven behoorlijk gesneden met de salarissen. Geen hoge salarissen meer van Tadic en Klaassen, en blijkbaar verdiende een Conceicao ook 2-3 miljoen? Met wat geluk ben je na dit seizoen daar ook vanaf.

18 september 2023 om 15:00

Ben het hier eens met Feye_88. Als de prestaties gaan tegenvallen, dan wordt een verkoop heel moeilijk en zit je er lang aan vast. Indien Mislintat echter korte contracten had gegeven, dan zouden de heren analisten hebben aangegeven dat de contracten wel heel erg kort waren en dat transfersommen verloren zouden gaan. Het is nu nog moeilijk aan te geven of het allemaal miskopen zijn. Dat verwacht ik niet, maar het is wel raar dat afgelopen zondag kansloos wordt verloren. Sutalo die toch international is staat gewoon te schutteren en Mannsverk laat helemaal niet zien waarom hij zou bewierrookt wordt. Kun je toch zien wanneer er geen hierarchie is, dat ook niemand de kar kan trekken. Er zal in ieder geval snel verbetering op moeten gaan treden. Daarom zou ik graag Bogarde zien terugkomen zodat de verdediging beter komt te staan. Daarnaast moet een leider worden aangewezen die ervoor kan zorgen dat of iedereen verdedigt of juist iedereen druk zet. Bergwijn is dat heel duidelijk niet.

18 september 2023 om 15:00

@oortap
" Ik verwacht dat Sutalo als Kroatisch international wel voor meer dan het aankoopbedrag weggaat."

Ook als hij het niveau van gisteren vasthoudt? Je weet toch helemaal niet hoe het gaat lopen. Een Sulejmani verhaal kan ook gebeuren.

18 september 2023 om 15:01

Gelukkig voor Ajax kunnen we nog niet iedere speler afschrijven , zijn joh geen week in Nederland dus paar gerichte aankopen erbij en wereld kan er anders uitzien.

18 september 2023 om 15:16

Socce... ajax heeft deze zomer alsnog veel meer geld gekregen voor de spelers dan bijv psv feyenoord en az. Maar het verschil is echt heel veel kleiner geworden dan in voorgaande jaren. En ik mag hopen dat het doel bij ajax niet alleen financieel een beetje voorblijven was. Die wilden het bayern van nederland worden met eindeloos meer financiele slagkracht dan al die andere prutsclubjes.

18 september 2023 om 15:17

Net binnen en nu al denken wat je er voor kan krijgen, ga eerst maar eens nadenken hoe jullie weer moeten gaan presteren, een goede naam is snel afgebroken

18 september 2023 om 15:19

Tuurlijk moet er eerst rustig afgewacht worden, maar wij gaan in op de opmerking dat Ajax toch wel zijn spelers kan slijten. Ja dat kon doordat er jarenlang, ook op UCL niveau, goed gepresteerd werd. Dat kan bij een eventuele continuïteit van slechtere prestaties een stuk minder. Althans, een stuk minder voor lage bedragen. Ik hoop voor het Nederlands voetbal in ieder geval dat Ajax het Europees goed gaan doen. In de Eredivisie zijn de mindere prestaties wat fijner om aan te zien

18 september 2023 om 15:26

@soccerfan. Daar stond ik ook versteld van. Echter waren dat wel spelers die bij meerdere clubs op de radar stonden. Dat is in het geval van Akpom, Mikautadze, Forbs en Ramaj toch anders. Of heb jij het idee dat het wel weer lukt? Zeker als Ajax in de competitie en Europa niet presteert, houd dat een keer op

18 september 2023 om 15:30

@oortap. En Akpom, Mikautadze, Forbs en Ramaj? Ze kunnen wel jong zijn maar zonder prestaties wordt het met deze spelers denk een lastig verhaal. Tahirovic, Sutalo en Sosa zullen hun waarde denk wel bewijzen

18 september 2023 om 15:32

Ajax moet niet waken voor devaluatie...ajax moest waken voor een te kleine selectie. Dat Kudus, Alvarez en Timber zouden gaan was in de zomer van 2022 al duidelijk. Dat Blind en Tadic zouden gaan eveneens.. Er moest dus wel flink gekocht worden... Helemaal omdat er gewoon een hele matige lichting aankomt / is gearriveerd. Taylor en Rensch zouden zelfs in de De Boer tijd het eerste niet hebben gehaald.

Dus nu gewoon aan de bak met deze namen waarvan de meerderheid echt wel kan ballen..

18 september 2023 om 15:42

@soccerfan
dikke winst en voor bijna het aankoopbedrag verkocht is behoorlijk tegenstrijdig.

Maar denk je niet dat met het huidige spel en je geen CL speelt dat dit de prijzen doet dalen ? Daarbij heeft Ajax al relatief veel voor de spelers betaald (meer dan de marktwaarde).

18 september 2023 om 15:44

Als je dit seizoen 4e of 5e wordt (of erger) en afgaat in de EL dan is het afgelopen met die hoofdprijzen hoor.

18 september 2023 om 15:50

Jansen
\"dikke winst en voor bijna het aankoopbedrag verkocht is behoorlijk tegenstrijdig."

Huh Soccerfan legt het toch goed uit. Op Daramy winst en Bassey bijna het aankoop bedrag verkocht

en toch dikke winst op Daramy en Bassey voor bijna het aankoopbedrag verkocht.

"maar denk je niet dat met het huidige spel en je geen CL speelt dat dit de prijzen doet dalen ? "

Sommige willen het niet zien, maar als Ajax geen (v)cl haalt dan is het echt komende jaren even over. Om verschillende redenen:

1) selectie staan nu niet echt paar parels die je voor heel veel geld kan verkopen;

2) start geld CL is rond de 70 miljoen. Je concurrentie loopt echt snel weg

3) Feyenoord en PSV hebben nu wel meer waarde op het veld

4) Ondanks weinig parels, de prijs neemt ook af. Bij de aankopen hopen dat je aankoop bedrag eruit haalt

5) De club moet weer opnieuw beginnen en weer seizoen weggegooid (zal dan 3e seizoen zijn met opnieuw beginnen)

6) spelers die je niet kan verkopen zitten nog vast een langdurig contract

7) opnieuw de club opbouwen. Nieuw directeur, nieuwe trainer etc.

18 september 2023 om 16:01

70miljoen startgeld? waar haal je dat in godsnaam vandaan?
Feyenoord en PSV krijgen circa 15miljoen startpremie en 15miljoen van de tv gelden. Nu het zeker is dat volgend seizoen minimaal 2 clubs in de CL spelen gaat dit niet veel meer worden. Als je als enige club CL speelt ligt je Tv gelden iets hoger.

18 september 2023 om 16:06

@soccerfan_1 De naam Ajax weegt nu inderdaad nog zwaar mee wanneer Ajax spelers verkoopt maar ook die naam kan onderhevig zijn aan devaluatie zoals Feye_88 dat noemt voor de spelers. Na een rampseizoen blijkt die investering van 110 miljoen dan misschien nog maar 60 miljoen waard. Voor die 11 spelers betaal je ook nog eens 1 miljoen salaris per persoon wat voor de werkgever neerkomt op minimaal 1,3 miljoen inclusief verzekeringen en premies. Stel dat er 5 spelers in het geheel niet presteren maar wel 5 jaar op de bank of tribune zitten dan gaat ook dat om aardige bedragen. Maar oké laten we voorlopig nog maar even niet uit gaan van doemscenario's en voor Ajax hopen dat er een pareltje tussen zit. Met de nieuwe startpremies volgend jaar in de Champions League wordt het voor de Nederlandse topclubs aanhaken of afhaken, onderling bedoel ik dan.

18 september 2023 om 16:10

Zei je dat over Senesi ok na 2 wedstrijden die begon ook dramatisch bij Feyenoord.
Is toch echt goed gekomen met hem of niet.
Dus ik vind het te vroeg om Sutalo al weg te zetten miskoop

18 september 2023 om 16:12

baary13 - Hij zet Sutalo helemaal niet weg als miskoop. Lees zijn reactie nog eens goed. Hij schetst een situatie mocht Sutalo het niveau van gister aan blijft houden. Hij oordeelt dus alleen dat hij gister slecht speelde.

18 september 2023 om 16:13

ceeja... ik las ergens dat gelden in de nieuwe opzet niet meer gedeeld hoeven worden en dat ze fors omhoog gaan. Maar dat was wel in een comment hier, dus durf er niets op in te zetten.

18 september 2023 om 16:17

Het is bevestigd dat Feyenoord als startpremie en tv gelden 29.nogwat miljoen euro krijgt dit seizoen. elke overwinning is 2.8 miljoen en gelijkspel 900.000.

18 september 2023 om 16:21

@barry13,
Nee, toen zei ik dat niet en nu ook niet, maar Oortap gaat er al vanuit dat Ajax hem voor meer gaat verkopen. Het lijkt me ook rijkelijk vroeg om dat te concluderen

18 september 2023 om 16:34

Ceejah, volgend jaar (Het jaar dat NL gegarandeerd 2 tickets heeft voor de poule fase CL) is het jaar dat de startpremie ongeveer verdubbeld wordt. Het bedrag dat Feyenoord dus nu met PSV moet delen, krijgen de nummers 1 en 2 van dit seizoen dus straks individueel.

Wat mij betreft alleen maar goed dat Feyenoord en PSV 1e en 2e worden dit jaar, zodat Ajax niet het Bayern Munchen van NL wordt.....want dat zou echt een doodsteek zijn voor de competitie wat mij betreft.

18 september 2023 om 16:46

Bedankt voor de info! Dat wist ik nog niet. Dat is dan ongeveer 45 miljoen mits de tv gelden hetzelfde blijven. Nog lang geen 70 dus.

18 september 2023 om 17:13

Haha nee maar wel een heel mooi bedrag waarmee we iig weer een stap kunnen zetten om de traditionele top 3 weer in ere te herstellen en de kampieonstrijd spannend kunnen maken voor de komende jaren.

18 september 2023 om 17:29

Helaas heeft Mislintat ook weer een hele matige lichting gehaald.

18 september 2023 om 17:47

@spettersspon,

Als de prestaties tegenvallen wordt een verkoop helemaal niet zo moeilijk als hier geschetst. Zo'n Akpom is engelsman, topscoorder 2e divisie en gaat er eerder op vooruit dan achteruit als hij van een tegenvallend Ajax terug gaat naar de championship. Daar heeft Mislintat dus gewoon voor gezorgd met zijn nieuwe salairsbeleid waarin spelers slechte prestaties gewoon voelen in salaris.
Zo'n zelfde situatie geldt voor Forbes, iedereen doet alsof die niet bijna rond was met West Ham, maar dat is toch echt zo. Ook die slijt je zo weer aan de andere kant van het meer. Ben je direct van twee van je grotere aankopen af indien het niets wordt.

Vervolgens hou je dan een Mikoutadze, Avilla en Satulo over als stevige aankopen boven de 10 miljoen. Waarbij vooral de eerste twee mij moeilijk te slijten lijken bij tegenvallende resultaten. Al kun je de eerste altijd verhuren aan een franse club en als hij daar een beetje leuk draait voor nog een redelijk bedrag verkopen.

De overige spelers, waren alle onder de 10 miljoen. Waarbij de meeste onder de 7.een medic is direct betaalbaar voor 2e divisie clubs in het buitenland. Een Sosa kan altijd terugvallen op zijn Bundesliga prestaties. Het is allemaal bij lange na niet zo dramatisch als Feye_88 doet voorkomen. Wat veel belangrijker is, in welke vijver kun je nog vissen als de prestaties zo tegenvallend blijven. Buitenlandse grote talenten komen dan veel minder snel en dan moet je terugvallen op oud Ajacieden die de club willen helpen en talenten. En vooral die oud ajacieden zijn er momenteel niet zoveel die al denken aan een terugkeer. Ja Veltman misschien, maar dat is dan net weer niet het type dat het hele elftal op sleeptouw neemt.

Let wel dan hebben we het erover dat werkelijk waar elke speler tegenvalt die gehaald is. Dat zal nooit het geval zijn. Bij zo'n Tahirovic zie je bij vlagen echt wel dingen op basis waarvan hij zou kunnen slagen bij Ajax. Bij zo'n Gaaei en Sosa zie je dat ook wel. Het is niet zo dat bij elke aankoop de bal telkens meters van de voet afspringt bij de eerste aanname of dat ze helemaal niets laten zien. Zo wordt nu wel een beetje gedaan.

18 september 2023 om 19:23

Ja maar Bassey had al naam gemaakt bij Rangers, itt die onbekende 2e divisie spelers die jullie nu hebben

18 september 2023 om 14:42

Dat lees ik dus regelmatig, maar zoals Feye_88 al aangeeft blijft dat niet duren natuurlijk. Ajax kan nu nog teren op het de prestaties van afgelopen jaren, maar op een gegeven moment gaan clubs niet meer van die hoge bedragen neerleggen voor wisselspelers.

18 september 2023 om 14:50

Niemand heeft het over hoge bedragen, maar je raakt de meeste heus nog wel kwijt. Op papier zitten er echt wel een behoorlijk aantal tussen die bekend staan als talenten met potentie. De vraag is alleen of dat er allemaal uit gaat komen.

18 september 2023 om 15:02

@ajaxrosenberg,

Zie reacties onder dit artikel. Ik zie het al veel vaker. Er zijn genoeg Ajacieden die er vanuit dat het net als bij Bassey en Daramy wel even lukt om straks ook weer de miskopen tegen de inkoopprijs te verkopen. Maar dat blijft gewoon niet duren als Ajax niet presteert.

18 september 2023 om 15:10

Dan wordt er ook gewoon vergeten dat Bassey het seizoen voor zijn jaar bij Ajax een EL-finale speelde en dat Daramy uitstekend gepresteerd heeft bij Kopenhagen.

18 september 2023 om 16:37

"op papier zitten er echt wel een behoorlijk aantal tussen die bekend staan als talenten met potentie. "

Noem er eens een paar buiten Forbs en Tahirovic dan...
Voor Forbs heb je trouwens zo veel betaald dat het wel echt een uitzonderlijk talent moet zijn wil je daar nog een mooi bedrag aan verdienen.

18 september 2023 om 14:46

Zo'n bagger weer dit idd. Laatst zei de Telegraaf nog dat Mislinat zn succesvolle verkopen heeft te danken aan de lange contracten die Overmars heeft afgesloten...

Het is heel simpel: Ajax had geen selectie. Men wist dat Timber, Alvarez en Kudus zouden gaan en dat Tadic en Blind eindig waren. In de jeugd loopt gewoon te weinig en dus moet je kopen...

Wat je dan koopt is natuurlijk de vraag... maar dat je dat grotendeels toevertrouwd aan iemand die bij (voor Ajax) modelclubs Arsenal en Dortmund de scouting deed en met groeibriljanten aan kwam zetten vind ik niet per se onlogisch..

Mislintat heeft gewoon de opdracht gekregen om de puinhoop van Vd Sar (en uiteindelijk ook Overmars) op te ruimen. En dat kan alleen maar met een nagenoeg volledig nieuwe selectie. En dat daar geen eredivisie spelers in rondlopen is ook niet heel gek. De vorige - weet ik veel hoeveel - spelers die wel uit de eredivisie de stap maakten vielen grotendeels zwaar tegen.

Ik denk dus prima dat er een grote nieuwe groep voor de lange termijn is vastgelegd. Vast niet allemaal voltreffers...maar vast genoeg om weer mee te gaan bouwen.

En Overmars haalde natuurlijk in zijn eerste 5 jaar als TD genoeg bagger aankopen. En als de vergelijking dan toch gemaakt moet worden...dan is het voor een TD iets makkelijker als je De Ligt, Frenkie, Mazraoui, Dest, Kluivert, etc. in aantocht hebt dan wanneer je het moet doen met Taylor...

18 september 2023 om 14:52

Dat kan natuurlijk altijd maar dan moeten de spelers zelf ook meewerken. Een 5-jarig contract geeft financiele zekerheid en het is nog maar zeer de vraag of zij dit bij andere clubs ook kunnen krijgen. Uitzonderingen daargelaten, maar de opbrengsten van mislukte spelers zullen vele malen lager zijn dan de transfersommen die Ajax er voor heeft betaald.

18 september 2023 om 16:34

Het voordeel voor Ajax is dat er van de elf nieuwe spelers zeven zijn die tussen de 19 en 22 zijn, die zullen niet graag jaren op de bank blijven zitten. Het zelfde geld voor Sosa en Sutalo, die zullen ook willen spelen om in aanmerking te komen voor de nationale ploeg.

Bij Akpom ligt dat lastiger, die is al 27 en zal als topscorer van de championship ook een behoorlijk salaris verdienen. Voordeel is wel dat hij met zijn home grown status altijd een optie blijft voor Britse clubs, zelfs met dat salaris, al zullen clubs uit de championship niet snel een forse transfer fee op tafel leggen, maar van dat salaris kom je wel af als hij echt tegen valt.

Misschien is Medic, 25 wel de lastigste in dat opzicht. Die is sowieso al gehaald als backup en kan zich dus helemaal niet in de kijker spelen en ik heb niet het idee dat de halve bundesliga achter hem aanzat voor hij kwam.

18 september 2023 om 18:57

@london calling, 2 miljoen kostte Medic, dat is dan wel weer zo laag dat je er al snel winst op maakt. Daarnaast zal zijn salaris ook niet hoog zijn. Als ie jarenlang als een back up bij Ajax wil zitten is dat imo ook prima

18 september 2023 om 14:55

Bedragen van meer dan 25 miljoen zul je niet krijgen voor de spelers die er nu rondlopen vermoed ik. Tenzij ajax over een paar maanden goed gaat presteren.

Maar als ze zo wisselvallig spelen als dat ze nu doen dan kan ajax bedragen van ruim boven de 100 miljoen zoals afgelopen transferperiodes ontvingen vergeten.

18 september 2023 om 15:03

En dat is zo leuk aan voetbal , winnen ze de aankomende 2 wedstrijden of spelen ze over een maand iedereen kapot is hij de held en de spelers het dubbele waard.

18 september 2023 om 14:58

Ze vallen altijd wel te slijten…. Daar heb je zeker gelijk in. Of je er nog aardige bedragen voor gaat vangen is wel afhankelijk van je huidige resultaten. Een keer derde eindigen heeft daar weinig effect op (gehad). Wanneer je nu een soort van rampzalig seizoen gaat ervaren (zeg plek 4 of 5 en weinig behaald in Europa - allemaal aannames), dan wordt het allemaal wel wat lastiger natuurlijk

Vijf jaar is wel wat overdreven, maar opnieuw een jaar zonder CL voetbal kan wel harder aankomen dan afgelopen seizoen. Daarnaast zullen de CL inkomsten volgend seizoen bijna verdubbelen met de nieuwe competitieopzet, dus als de concurrenten daarmee aan de haal gaan en Ajax niet zal dat een enorme inhaalslag zijn. Ik verwacht wel dat Ajax vanzelf op elkaar ingespeeld raakt, maar de vraag is hoelang dat gaat duren. PSV, Feyenoord, Twente en AZ blijken tot nu toe erg stabiel en spelen steeds beter.

18 september 2023 om 14:44

Nieuwe opzet is bekend gemaakt: vanaf het seizoen 24/25 gaat ook de nummer drie voorronde CL spelen. Dat moet voor Ajax te doen zijn.

Snap niet dat hier geen aandacht aan is geschonken door VZ. Letterlijk de complete Europese clubcompetitie structuur gaat op de schop en dit heeft verregaande gevolgen voor NL en NL clubs (o.a. club coëfficiënten, dus er zal nooit meer een NL club in Pot 1 komen) en er is gewoon geen artikel aan gewijd.

Of ik moet het gemist hebben. 😅

18 september 2023 om 14:49

3de plek moet te doen zijn ? Heb jij gemist dat ze gisteren kansloos tegen Twente verloren hebben en dat ook AZ het weer gewoon goed doet ? Beide clubs zijn vrij stabiel en lijken niet heel veel minder te zijn dan vorig seizoen (misschien zelfs wel gelijkwaardig of nog wel beter). In de wetenschap dat Ajax nog totaal niet draait dan zie ik zelfs problemen om 3de te worden.

18 september 2023 om 14:50

Op 18 augustus hebben we daar reeds over bericht. 🙂

18 september 2023 om 14:51

Klopt, maar de 3de plek blijft voor nu nog CL-voorronde en is daarom nog onzeker. Als Nederland over Frankrijk heengaat op de UEFA-ranking wordt het wel een vaste CL-plek. Verder ook met je eens dat er op VZ te weinig ruimte is voor artikelen over dit soort onderwerpen. Ze publiceren liever artikelen om te stoken (meningen van Valentijn Driessen, Aad de Mos en een overkill aan meningen over Mislintat)

18 september 2023 om 14:55

@VZ bedankt, dan heb ik het dus inderdaad gemist. Aangezien het gisteren door de UEFA werd bevestigd was ik in de veronderstelling dat dit gebracht zou worden.

@Janssen ah, en ik maar denken dat een seizoen 34 wedstrijden heeft. Ajax heeft genoeg kwaliteit om uiteindelijk alsnog op de 3e plek te eindigen imo.

18 september 2023 om 15:47

Maar welke spelers hebben dan de kwaliteiten ? Vorig seizoen eindigde Ajax 2 punten boven AZ. Nu zijn bij beide clubs belangrijke spelers vertrokken (hoewel bij AZ de spits wel gebleven is) maar lijkt AZ er op dit moment toch beduidend beter voor te staan dan Ajax.
Maar idd het seizoen heeft 34 wedstrijden, maar ook heeft AZ op dit moment (na 4 wedstrijden) al wel een voorsprong van 7 punten. Dat zouden er met Ajax - Feyenoord en Pec Zwolle - AZ na dit weekend zomaar eens 10 zijn.

Ik snap oprecht niet dat er mensen zijn die op dit moment denken dat Ajax Zomaar even 3de worden.

18 september 2023 om 16:19

Met voorronde Champions League heb je nog niet de startpremie van de groepsfase CL bereikt. Vorig jaar heeft PSV laten zien dat vCL ook nog eens vrij lastig kan zijn.

18 september 2023 om 15:13

Idd... Ajax komt qua kracht wel terug. Dat is een kwestie van tijd. Het programma is dan wel aardig in het nadeel van Ajax. Ze treffen Twente en Feyenoord juist op een moment waar ze er niet klaar voor zijn. Nu hebben ze natuurlijk ook punten tegen mindere clubs laten liggen.

Dit geldt voor letterlijk iedere club

18 september 2023 om 15:04

Zit wel groot verschil in in 10 aankopen 5 jaar geven of 2 á 4 aankopen 5 jarige contract geven.

18 september 2023 om 16:00

Het is ook maar net welke draai je er aan wil geven natuurlijk. Haalt een club een speler voor 3 of 4 jaar en blijkt hij een schot in de roos dan baal je dat het maar een kort contract is. Blijkt het een miskoop dan zit je er lang aan vast.

De twee spelers waar ik hier echt een issue zie voor Ajax zijn Akpom en Medic. Die eerste zal qua salaris redelijk hoog in de boom zitten en is al 27. Medic is 25 en komt uit de 2e bundesliga, die zal ook niet snel een club vinden die een vergelijkbaar salaris wil betalen. Van die 11 spelers zijn er 7 die tussen de 19 en 22 zijn. Die zullen als ze niet voldoen echt niet 5 jaar bij Ajax op de bank gaan zitten, en dat zie ik bij Sosa en Sutalo ook niet snel gebeuren, er is altijd wel een club die een Kroatisch international wil hebben. Dus langs die kant vind ik het risico beperkt.

Het risico zit wat dat betreft veel meer in de kwaliteit die is gehaald en wat Ajax daar eventueel aan transferfees voor terug gaat krijgen.

18 september 2023 om 17:03

Dat maakt voor de aankoop niets uit toch? Als je een speler van 15 miljoen haalt voor een contract van bv 3 jaar, dan schrijf je 5 miljoen per jaar af, terwijl als je hem een contract van 5 jaar geeft schrijf je 3 miljoen per jaar af.

Tuurlijk betaal je dan 2 jaar extra aan salaris, maar je kan wel makkelijker doorverkopen waardoor je dat extra salaris snel terug verdient.

Ajax verkoopt spelers vaak wel tegen hetzelfde bedrag of meer door. Verder zouden de talenten dit juist als drijfveer moeten zien. Als de aankopen tegenvallen (op de langere termijn) moeten de talenten juist extra gas geven om te laten zien dat ze er wel horen.

18 september 2023 om 14:47

Maar het beleid is toch wel veranderd. Volgens de Cruijff filosofie vul je de eigen spelers of jeugd aan met een paar gerichte aankopen, met als voorwaarde dat die echt een meerwaarde zijn voor de basis.
Dat beleid is compleet losgelaten de afgelopen jaren.

18 september 2023 om 15:29

@inti, dat beleid stamde ook nog uit een tijd waar jeugdspelers lang bleven. Nu redden de meesten niet eens 3 volle seizoenen

18 september 2023 om 15:39

Ik ben het eens dat de jeugd meer kansen moet krijgen, maar juist nu moeten die jongens toch denken "nu tandje erbij en die clowns van een aankopen voorbij".

In eerste instantie zal het een flinke tegenvaller zijn geweest voor die jongens maar nu blijkt wel dat het niet draait en dan maken ze gewoon weer kans lijkt mij.

18 september 2023 om 16:09

@prime sterker nog, de meeste echte toppers blijven niet eens twee volle seizoenen tenegwoordig. En als je als Ajax zijnde echt wil aansluiten bij de top kun je niet alleen maar blijven opleiden voor de topclubs waarmee je wil gaan concurreren. In die zin snap ik de koersverandering wel enigszins. Of de aankopen de juiste waren valt nog te bezien.

18 september 2023 om 18:42

@jtjevtt, 2 volle seizoenen lukt meestal nog wel. De Ligt, Timber en Gravenberch zaten op 2,5 seizoen. Mazraoui zat er 4 seizoenen maar is daarvan zo'n 1,5 seizoen geblesseerd van geweest. Donny had wel 3,5 seizoen. Dest en Kluivert dan weer 1.

Bassey was ook zo verkocht. Dus dat zal wel meevallen.

18 september 2023 om 14:50

Bassey had voor Ajax nog wel een heel goed (europees) seizoen gedraaid. Dat kun je van de meeste nieuwe spelers niet echt zeggen !

18 september 2023 om 15:11

Een heel goed Europees seizoen met Ajax is nogal overdreven. En de nieuwe spelers hebben nog een heel seizoen om net zoveel of zo weinig goede wedstrijden als Bassey te spelen.

18 september 2023 om 15:39

Volgens mij doelt Janssen op het seizoen dat Bassey met Rangers had, "voor Ajax".

18 september 2023 om 15:50

Idd dat leek mij toch duidelijk. Bassey heeft overduidelijk vooral (eigenlijk alleen) bij de Rangers goed gespeeld.

18 september 2023 om 20:35

Tussen het is duidelijk en het lijkt duidelijk zit nogal een verschil. Hij speelt voor Ajax, dus de zin dat hij voor Ajax goed gespeeld heeft in Europa is niet per definitie wat jij er mee bedoelt. Dus niet zo duidelijk.

18 september 2023 om 15:12

Mrmischa! dat er een wonder plaatsvindt wil niet zeggen dat dat gebruikelijk is. En dat was dat. Een wonder!

18 september 2023 om 15:15

Net als de verkoop van Daramy. Heb je toch al 2 wonders. En dat in 1 seizoen.
Jaar daarvoor een bij Ajax mislukte Schuurs voor bijna 10 miljoen verkocht.

18 september 2023 om 15:26

Mrmis... absoluut! Superknap.
Maar durf je op basis daarvan echt te zeggen of te hopen dat in de toekomst bij slechte prestaties miskopen niet meer mogelijk zijn, omdat ajax het geld toch altijd weer terug kan krijgen?

Supporters van ajax hebben ook een tijdje gedacht dat spelers kwijtraken geen probleem was, want dan kochten ze voor de helft of een kwart gewoon weer andere spelers die net zo goed waren. Omdat dat een paar goed ging.

18 september 2023 om 20:32

Maar spelers kwijtraken is toch nog steeds geen probleem. Tegendeel is nog niet bewezen dat dat niet goed gaat in ieder geval.

18 september 2023 om 21:07

Mrmis... nee? Je vond het wel lekker gaan bij ajax vorig seizoen?

18 september 2023 om 19:26

Bassey had al naam gemaakt in Europa met Rangers

18 september 2023 om 20:34

Sutalo heeft ook al naam gemaakt als verdediger bij het nationale team van Kroatië. De nummer 6 op de wereld ranglijst. Zelfde als Sosa. Dus waarom zouden die spelers niet alsnog goed door verkocht kunnen worden?

Tja dat is het risico dat je neemt. Als er een paar teleurstellen dan kunnen ze overigens ook weer verkocht worden, dus of je er 5 jaar aan vast zit valt te betwijfelen.

Of ze ook met winst/weinig verlies zijn te verkopen, hangt een beetje af van de prestaties. Heel fijn is het allemaal niet zeker als Mislintat kort bij Ajax blijft.

Tsja, dat risico heb je altijd.
Ik vind het wel fijn als Feyenoord spelers langdurig vastlegt. Doen ze het goed, dan hoef je in ieder geval niet na een jaar weer in gesprek over een verlenging (met megasalaris etc)
Verder kan je spelers echt wel verkopen.al denk ik niet dat Ajax ze net als voorgaande jaren zo makkelijk verkoopt tegen de aankoopprijzen, zoals bij Daramy en Bassey. Dat kon door de opgebouwde credits op het gebied van de kwaliteit van spelers, maar dat blijft niet duren verwacht ik.

18 september 2023 om 14:45

Dat is als ze structureel ondermaats presteren.
Maar als je gewoon in de top 3 blijft en hier en daar overwinteren in Europa, dan zullen ze gewoon nog steeds flink cashen.

18 september 2023 om 14:51

Maar zie jij ook zomaar gewoon in de top 3 eindigen ? De kans is toch niet gering dat ze na aankomend weekend 6 punten op PSV en 10 punten op AZ en Twente achter staan. Gewoon derde worden terwijl er nog niets staat vind ik wel vrij voorbarig.

18 september 2023 om 15:31

Janssen zelfde als jij het als een feit brengt dat Ajax geen 3e kan worden, maar goed dat zijn we van jou gewend in Ajax topics. Jarenlang gezuig, en werkelijk niets anders noch vernieuwends. Ajax zal geen 1e of 2e worden, maar een 3e plek is zeker niet uitgesloten.

18 september 2023 om 15:44

3e moet toch lukken?
Tenzij Az en Twente ineens een super seizoen draaien, dan wordt het wel lastig voor Ajax.
Maar 1 seizoen is incidentieel en daar trekken (kopende) clubs zich niks van aan.
Pas als het structureel gebeurd moet je je zorgen gaan maken.

18 september 2023 om 15:53

Ajax eindigde vorig seizoen (volgens mij) 2 punten voor AZ en 4 voor Twente. Beide teams hebben ook dat jaar onnodig veel punten laten liggen (zoals elk team). Het is dus niet dat beide ploegen toen boven zichzelf uitstaken. Dus dat deze 2 ploegen zeker voor de 3 plek meedoen (ook gezien hun spel) lijkt mij eerder waarschijnlijk dan onwaarschijnlijk.

18 september 2023 om 15:55

@sulejmanii
Ik zeg nergens dat ajax geen 3de kan worden. Ik geef alleen aan dat ik Ajax niet zomaar 3de zie worden (zoals door sommigen hier beweerd wordt). Ik verwacht dat je ook dit jaar weer rekening moet houden met een AZ en een Twente. Waarbij ik persoonlijk AZ hoger inschat dan Twente.

Zo hoort het ook, 4 top aankopen die er direct staan en vervolgens weer aanvullen met jeugd. Als je jongens als Tadic en Klaassen binnenboord had gehouden, 4 a 5 topaankopen en voor de rest jeugd dan stond er nu al een team.

18 september 2023 om 14:53

Ja, als .....

Maar Sven heeft niet gekeken naar de manier waarop Ajax de laatste jaren in nederland geheerst heeft en hoe ze internationaal indruk gemaakt hebben (ook vaak knullig verloren) maar heeft voor zijn eigen weg gekozen. Op zich is dat prima, maar hij neemt een heel groot risico.

18 september 2023 om 19:29

Ik vind dat helemaal niet prima. In een goed functionerend bedrijf is er op elk niveau controle om de bedrijfscultuur te waarborgen ( en voetbalclubs zijn bedrijven). Het heeft er alle schijn van dat Mislintat gewoon compleet vrij spel heeft gehad om te doen wat hij wilde, zonder overleg met de technische staf. Ik vind dat zeer kwalijk

18 september 2023 om 15:04

Dat werkte vorig seizoen ook goed ind

18 september 2023 om 15:31

@rkc. Vorig seizoen is er ook alleen maar middelmaat gehaald voor veel geld. De kunst is om gerichte aankopen te halen (zoals Tadic, Blind en Ziyech in het recente verleden) die de eigen jeugdspelers helpen zich verder te ontwikkelen.

Stel nou dat... Het kan zijn dat...

Ik onderken dat Ajax niet in haar beste periode zit, maar dit soort opmerkingen en hypotheses kan je toch niets mee? Dat kan idd zo zijn, dat kan bij Chelsea ook zo zijn. Weet je wat ook kan, dat Ajax de spelers net als Chelsea voor veel centjes verkoopt of ze prima kan verhuren met koopopties. Maar die hypotheses halen we natuurlijk niet aan als we alles aan het bekritiseren zijn.

Exact dit soort babbels zijn de reden dat vrijwel alle voetbalpraatprogramma's op tv van bedenkelijk niveau zijn. Schrijf lekker een column als je je eigen stellingen kwijt wilt.

18 september 2023 om 14:53

Met alle kritiek die er op dit moment (vaak ook terecht) is, valt het me des te meer op dat al die journalisten altijd maar gewoon blijven zitten en blijkbaar nooit ondermaats presteren. Al die open deuren of continue aannames van types als Driessen, Verweij en Vermeulen kun je toch moeilijk topjournalistiek noemen?

18 september 2023 om 15:19



Altijd dat gehuil over journalisten en analisten. Die analyseren wat ze zien en trekken een oordeel. Daar mag worden gespeculeerd en 'what if'-scenario's worden behandeld. Dat fans het niet leuk vinden, is een ander verhaal, maar dat oeverloze gemekker over journalisten is voor ons net zo irritant als dat jullie die journalisten vinden.

18 september 2023 om 15:24

Dus jij vindt dit van acceptabel niveau? Het is tegenwoordig toch allang niet meer verfrissend waar ze mee komen. Deze analyses en hypotheses gooien mijn maten en ik eruit op een vrijmibo, deze mannen hebben contacten en ervaring, daar verwacht je toch meer van.

18 september 2023 om 15:31

Acceptabel niveau of niet, het wordt steeds gekker met de kritiek op alles en iedereen die een mening heeft op tv. Dat mag natuurlijk, maar net zoals jij en ik wat mogen zeggen, mogen de mannetjes en vrouwtjes op tv dat natuurlijk ook. Of we het daarmee eens zijn, is een andere vraag, maar er mag zeker kritisch naar, in dit geval, Ajax worden gekeken na een historisch slechte seizoensstart.

Als je in de jeugd talenten hebt lopen van het niveau De Ligt/ Frenkie dan zullen die best wel gebruikt worden. We moeten ook niet vergeten dat de selectie onder Overmars en Ten Hag redelijk stabiel was , zodat het makkelijker is om een jeugdspeler te brengen.

18 september 2023 om 14:54

Talenten vallen op dit moment ook zwaar tegen. Vos en Misehouy zijn volgens mij nog de grootste talenten en het is nou niet bepaald dat die de hele KKD aan flarden spelen.

18 september 2023 om 16:00

@ajaxrosenberg
Precies, het is natuurlijk ook niet voor niks dat er ook veel nieuwe gezichten bij de jeugdafdeling zitten.
Als je het anders zou bekijken zou je kunnen zeggen dat de combinatie Overmars/ten Hag een succesformatie was. Die twee te vervangen is natuurlijk ook niet niks, dat zijn grote schoenen.

18 september 2023 om 19:34

Voorheen was het financieel noodzakelijk om de jeugd zo goed mogelijk te krijgen en de jeugd zo snel mogelijk in te passen in het eerste. En die prestatiedruk had een positieve uitwerking op de kwaliteit van de jeigdspelers. Nu er een aantal jaren flink winst is gemaakt is dat naar de achtergrond geschoven, want men kan nu beter kopen.

18 september 2023 om 14:56

als je o.a. Tadic en Klaassen gehouden had, Ziyech gehaald, een back up voor Brobbey 2 verdedigers en een vervanger voor Alvarez was je veel verder geweest dan dat je nu bent.

18 september 2023 om 16:03

Ik weet niet of Tadic wilde blijven ? en of Ziyech haalbaar was of dat hij wel terug wilde komen?
Naast de spelers die er weg zijn gegaan , zijn er ook verschillende mensen uit de organisatie weg gegaan, dat moeten we ook niet vergeten.

18 september 2023 om 16:09

Spelers met zo'n salaris houden is ook een risico, bovendien wilden deze spelers zelf ook weg. Ziyech is ook een groot risico, blessurevol en niet te betalen salaris. Bovendien zijn er verdedigers en vervangers gehaald toch? De vraag is alleen hoe goed ze zijn.

18 september 2023 om 16:13

Precies dit. Daarmee had Ajax een fundament gehouden waarop verder gebouwd kon worden

18 september 2023 om 16:15

@ajaxrosenberg,

het is zeker een risico deze dure spelers te behouden. En ja je weet niet in hoeverre ze dit seizoen weer zouden presteren. Ten aanzien van het vertrek lijkt het erop dat de plannen van Mislintat en Steijn voor deze heren niet goed genoeg leken waardoor ze liever ergens anders heen gingen. Op zich zegt dat ook wel iets.

Op zich zal dat wel meevallen. Alleen van Den Boomen en Akpom hun contracten kunnen wel eens eens stevig tegenvallen door de duur.

18 september 2023 om 15:19

Akpom heeft natuurlijk de status Homegrown en goed gedaan in de Championship.
Dus die kan je wel weer makkelijk kwijt raken aan een club uit de Championship.

Vd Boomen zal inderdaad wel lastig worden. Die heeft natuurlijk als transfervrije speler een goed contract getekend, begint ook wat ouder te worden. Die gaat zijn contract willen uitdienen.

18 september 2023 om 15:31

Die heeft het 1 jaar goed gedaan en geen enkele PL club of topclub in de championship vond het de moeite om 12 miljoen neer te tellen.

Die jongen heeft ook een extreem matige carrière erop zitten in vergelijking met het talent dat hem toegeschreven werd. Dat is eigenlijk de Engelse Zivkovic (al heeft die geen topseizoen natuurlijk). Maar zo kijken Engelsen er op zich ook naar.

18 september 2023 om 15:44

Lierse1997

Akpom stond wel in de belangstelling van een PL club.

Uit de eerdere VZ artikelen:

"akpom kan echter ook rekenen op interesse vanuit de Premier League en de Ligue 1.

naar verluidt concurrentie van het Franse RC Lens en Sheffield United, dat afgelopen seizoen promotie naar de Premier League realiseerde."

18 september 2023 om 16:13

1 Promovendus dus. Natuurlijk meer dan geen enkele maar ze stonden echt niet voor hem in de rij.

18 september 2023 om 16:15

Maar dat is toch niet het niveau clubs waar Ajax zich aan wil meten?

18 september 2023 om 17:00

Niet mee meten, wel clubs waar je graag je miskopen aanslijt.

Dat was de discussie toch.

18 september 2023 om 17:39

Dus 1 club die zelfs niet echt concreet geworden is, is een garantie?

Ja we hebben idd ook 5 jaar vast gezeten aan Bassey en Daramy. Wat een onzin weer. En 5 jaar is tegenwoordig heel normaal met al die spelers die uit hun contract lopen vanwege wat tekengeld bij een andere club. Maar nu ineens is het raar?

18 september 2023 om 14:57

een 5 jarig contract is tegenwoordig niet vreemd. Dat je er gelijk 11 haalt die allemaal een 5 jarig contract tekenen lijkt echter vooral een manier om de kosten op de begroting naar beneden te brengen.

18 september 2023 om 15:40

Lijkt voor jou een manier. Maar het zou pas echt wanbeleid zijn als Ajax niet dat soort contracten uit zou delen. Het overgrote deel van die gasten is nog hartstikke jong en je zou toch echt verwachten dat die nog wel een stap kunnen maken op voorhand. In de praktijk moet zich dat nog maar uitwijzen natuurlijk, maar het lijkt mij ook sterk dat ze alle 11 teleurstellen.

Alleen bij Akpom en Medic kun je twijfels zetten met een contract dat zo lang duurt.

18 september 2023 om 16:12

Je zou ook 4 jaar met een eenzijdige optie voor een 5 jaar. Maar zeker gezien het feit dat hij druk bezig is de kosten naar beneden te brengen is een 5 jarig contract een eenvoudige manier om de afschrijvingskosten te drukken.

18 september 2023 om 19:35

Bassey had al naam gemaakt in Europa bij Rangers

Joh...het hoeveelste Ajax artikel is dit? Zelfs als Feyenoord supporter denk ik wel: nou is het wel eens klaar. Ja het gaat kut bij Ajax en ja ze mogen blij zijn als ze play offs Europees voetbal halen,maar dat hoeft men geen 5 artikelen per dag over te plaatsen

18 september 2023 om 15:25

Idd en het wordt gewoon ook zo ontzettend overdreven. Alsof Ajax net gedegradeerd is.

18 september 2023 om 15:29

Overdreven? Jouw team heeft een historisch slechte seizoensstart. Iedereen in de polonaise als het goed gaat, maar als het slecht gaat, kan je verwachten dat er ook hevige kritiek wordt geuit, vooral op een onervaren passant als Mislintat en zijn beleid.

18 september 2023 om 15:33

Je bent niet voor niets de grootste club van Nederland. Media aandacht is er altijd, in goede en slechte tijden.

Ik vond het een soort ironische gerechtigheid dat uitgerekend een team dat drie 'afvallers' van Ajax binnen de gelederen heeft, zo met Ajax afrekende. En waarom kan Twente wel een leuke rechtsbuiten vinden met Mitchell van Bergen, maar Mr. Diamantoogjes niet?

Ik denk dat Ajax stillaan rekening houdt met slechte resultaten deze week en dat de wedstrijd tegen Volendam (thuis) en RKC in Waalwijk in de laatste week van september als graadmeter worden genomen om te bekijken of er nog reden is door te gaan, of om in te grijpen.

18 september 2023 om 18:47

Een speler die in de afgelopen 2 seizoen een totaal rendement had van 1 goal en 4 assist is geen leuke rechtsbuiten. De meeste centrale verdedigers hebben nog meer rendement

We zijn net begonnen , wil t wel allemaal zien na de winterstop !

Presteren die talenten momenteel wel dan?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Ajax

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
13.Vitesse6-5
15.Ajax5-3
17.FC Utrecht3-12
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
K. TaylorMiddenvelder60
B. BrobbeyAanvaller63
J. GorterKeeper60
Carlos ForbsAanvaller60
B. van den BoomenMiddenvelder50
S. BergwijnAanvaller43
C. AkpomAanvaller30
Voor de complete selectie: Clubpagina Ajax.
Programma 
Uitslagen
Voor de alle wedstrijden: Clubpagina Ajax.

In de wandelgangen

Dinsdag 26 september
Arsenal en Chelsea overwegen om Ivan Toney los te weken bij Brentford. Lees verder
X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren