Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Afwezigheid van Ajax-talent veelzeggend: ‘Je kunt De Toekomst wel opdoeken’

Laatste update:

Mario Been is van mening dat de jeugdopleiding van AZ momenteel verder is dan die van Ajax, zo laat hij woensdagavond blijken in Voetbalpraat. De Rotterdamse analist van ESPN ziet dat er in Alkmaar veel meer talenten doorstromen vanuit Jong AZ naar de hoofdmacht. Bij Ajax wordt die laatste stap van het beloftenelftal naar het vlaggenschip van de club minder snel gezet. Been benoemt middenvelder Silvano Vos als typerend voorbeeld van de huidige situatie. “Eigenlijk kun je De Toekomst wel opdoeken.”

Waar het seizoen bij AZ tot dusver goed verloopt, is het bij Ajax crisis. Been ziet een opmerkelijk verschil tussen de Alkmaarders en Amsterdammers: de jeugd krijgt bij AZ wel de kans. De analist noemt het aantrekken van miljoenenaankoop Sivert Mannsverk als voorbeeld. “Eigenlijk kun je De Toekomst wel opdoeken, want een jongen als Silvano Vos komt op de manier hoe het nu gaat eigenlijk nooit in aanmerking voor Ajax 1.” Vos kwam dit seizoen nog niet in actie voor Ajax en zat in het dramatisch verlopen uitduel met FC Twente (3-1 nederlaag) niet eens bij de selectie van Maurice Steijn.

Been denkt dat Vos bij een club als AZ wel de kans zou hebben gekregen. De Amsterdamse controleur verlengde zijn contract in de Johan Cruijff ArenA dit jaar tot medio 2028, een keuze waar hij achteraf gezien spijt van lijkt te hebben. Zijn belangenbehartiger Nathan van Kooperen liet na de geruchten over de interesse van Ajax in Mannsverk zijn onvrede blijken via X. "Ajax opleidingsclub -> koopclub", schreef hij, begeleid door een groen vinkje. Ook middenvelder Gabriel Misehouy liet al meerdere keren publiekelijk zien teleurgesteld te zijn.

AZ had meer kunnen investeren
Hoewel AZ foutloos is gestart aan het Eredivisie-seizoen, had de club volgens analist Marciano Vink meer kunnen doen om zich echt tussen de titelkandidaten te melden. “Ze hebben nu een wereldstart en een oké ploeg, maar als je uiteindelijk iedere keer afhaakt, zou ik aan de voorkant van een seizoen misschien wat meer risico nemen. Er zijn nu twee directe Champions League-tickets te verdelen. Als er nu iets met Pavlidis zou gebeuren, wat dan?” AZ kocht deze zomer voor 13,7 miljoen in, terwijl de verkoop van een aantal sleutelspelers de club maar liefst 58,9 miljoen euro opleverde.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja maar aan Vos kon onze Duitse vriend niets verdienen...

21 september 2023 om 13:57

Steijn vindt dat Vos niet klaar is he, niet onze Sven
Steijn vroeg maanden om een extra 6.

21 september 2023 om 14:01

Ssst niet zeggen. Alles is Mislintat zijn schuld toch. Steijn doet niets fout. Die treft geen blaam om ook maar iets.

21 september 2023 om 14:18

Vos is er nog lang niet klaar voor. Is gewoon een lichtgewicht en speelt bij jong niets klaar.

Toekomst opdoeken, leuke reactie van meneer 10-0 wel.

21 september 2023 om 14:19

Hoeveel talenten zitten er in de selectie bij AZ? En hoeveel bij ajax? Ik ben van mening dat Vos en Misehouy een kans verdienen hoor maar sinds Boadu, Stengs, Wijndal en Koopmeinders is er niemand meer doorgebroken bij AZ. Dat is toch leidend dan?

21 september 2023 om 14:21

@mentalist gek dat je bij een jong Ajax team niks klaar speelt waar de gemiddelde leeftijd 18 jaar is. Ik vind dit zo’n onzin, soms moet je spelers gewoon voor de leeuwen gooien en een kans geven met de spelers van Ajax 1 om hun heen zoals bij Hato.

21 september 2023 om 14:31

@MrKrillihb@XIII aan die uitspraak zie je dat Steijn een passant is die vooral naar zijn eigen belang kijkt en de “zekerheid” van aankopen zoekt om te presteren. Vos is echt niet minder dan Tahirovic dit dramatisch aan het spelen is. Nogmaals je moet het als trainer aandurven bij Ajax en daarom is Steijn niet geschikt omdat hij niet bekend staat om het inpassen van jeugd. En in de minuten die Vos onder Heitinga speelde deed hij het prima.!

21 september 2023 om 14:33

Leuk dat je dat vindt FCVoetbal23. Maar dit Ajax heeft absoluut niet het raamwerk om nog maar een bleu ventje van 18 "voor de leeuwen te gooien".

Kan wel, moet ie exceptioneel goed zijn. En dat zie ik niet in Vos.

21 september 2023 om 14:44

@mentalist Maar het heeft wel het raamwerk om Tahirovic te laten spelen die amper ervaring heeft op het hoogste niveau? Mikautadze die amper ervaring heeft op het hoogste niveau en het allermooiste Forbs die uit de jeugd komt van City? Hoe zit het met Hato dan?

Wat een onzin zeg. Als dat raamwerk zo belangrijk is dan kan je tegen de talenten zeggen dat ze de komende 2/3 jaar weg moeten gaan. Hato heeft z’n kans gepakt en laat het wekelijks zien in plaats van Bassey van 23mio. Lekker kortzichtig weer. Leuk dat jij het niet ziet maar waarom ziet een Atl. Madrid het wel? Ik heb meer vertrouwen in hun scouts dan in jouw visie..

21 september 2023 om 14:49

Fcvoetbal

"aan die uitspraak zie je dat Steijn een passant is die vooral naar zijn eigen belang kijkt en de “zekerheid” van aankopen zoekt om te presteren. "

Puur aanname van mij, maar als Hato niet was doorgebroken vorig jaar, dan zou Steijn ook zeggen dat hij er niet klaar voor is en pas 17 jaar

21 september 2023 om 14:51

Nu begin je een beetje uit je nek te lullen. Tahirovic is Bosnisch international en heeft wel degelijk ervaring opgedaan bij Roma. En als kers op de taart vergelijk je aanvallers even met middenvelders, de aanval is bij uitstek de positie om jonge spelers te proberen.

Lekker doorgepakt ook van die scouts van Atletico. Of denk je dat Vos daar überhaupt een minuut had gemaakt?

21 september 2023 om 14:56

@mrKrillin precies mijn punt, dan had Steijn dat inderdaad gezegd en zo zie je het als trainer moet aandurven om spelers een kans te geven.

Ik begrijp Steijn, hij heeft alles te bewijzen en zoekt zekerheden maar dat gaat wel ten koste van eigen jeugd. En daarom was een Bosz perfect voor want die heeft daar schijt aan, net als Heitinga afgelopen seizoen.

21 september 2023 om 14:58

@mentalist als je Roma en Bosnie bij elkaar optelt kom je tot maximaal 8 volle wedstrijden. Dat is toch niet dermate veel ervaring?

21 september 2023 om 15:00

@mentalist Tahirovic is 20 jaar en heeft vorig seizoen 1135 munten gemaakt. 12 hele wedstrijden. Het jaar daarvoor zat hij in de jeugd of het tweede team bij Roma. Die 6 interlands die hij heeft gespeeld zegt in mijn ogen dan ook niks omdat het makkelijker is om als talent uit Bosnië international te worden dan wanneer je voor Nederland, Frankrijk, België etc uit komt. Wat een ervaring inderdaad. Voordat je met dat soort reacties komt moet je even uitzoeken wat de feiten zijn. Zegt dan ook genoeg over je kijk op zaken. Zie Vos regelmatig spelen, is net18 jaar geworden en die zal die positie beter invullen ook omdat hij bekend is bij de club met het systeem en gewoon NL talig is. Daarnaast zeg ik niet dat hij daar in Madrid minuten gaat maken maar dat ik hun scouts hoger inschat dan jou…

21 september 2023 om 15:01

@fcvoetbal, helemaal met je eens. Je mag een talent als Vos niet (alleen) beoordelen op zijn prestaties in Jong Ajax. Grote talenten komen veel meer tot hun recht als ze in een ervaren team komen waar ze zich kunnen optrekken aan ervaren spelers. Een jongen als Hato ontwikkelt zich nu ook veel beter dan als hij nog in Jong Ajax had gespeeld.

21 september 2023 om 15:03

Dat moet je doen als ze goed genoeg zijn. Maar met de jeugd word je zoiezo geen kampioen meer. Is leuk Az als voorbeeld nemen maar wanneer zijn die voor het laatst kampioen geworden?

21 september 2023 om 15:16

@rkc82 Er zijn genoeg teams die jaarlijks kampioen worden of die tot aan de laatste speeldag meedoen om het kampioenschap bij Ajax. Neem de huidige onder 16 als voorbeeld. Dit schijnt naar horen zeggen de beste groep te zijn met de onder 12.

Vier/vijf spelers van de onder 16 zijn al doorgeschoven naar de onder 17. Ajax schuift altijd hun beste spelers door en AZ niet. Omdat het niet om winnen gaat maar om opleiden in de jeugd. Winnen komt in het eerste wel. AZ schuift zelden tot nooit spelers door, denk je dat zij nog mee zouden doen als ze jaarlijks 2/3/4 beste spelers door zouden schuiven?

21 september 2023 om 15:24

Het raamwerk van Ajax is altijd eigen jeugd geweest aangevuld met aankopen die er direct staan.

Nu koop je spelers uit lage divisies op basis van data zodat die Duitster straks zijn datapakket aan iedereen kan verkopen mocht het tot een succes leiden. Hij gebruikt jullie club.

Maar in jaren dat het dramatisch gaat is de jeugd de toekomst / redding. Zie Psv, zie Feyenoord, zie Ajax (meermaals).

Gooi Godts en Misehouy voor de leeuwen samen met Forbs, veel slechter kan het toch niet worden. En laat Vos minuten maken.

Is Berghuis zo goed op 10? Misschien tegen Almere, maar niet tegen Feyenoord of Psv. Misehoey zal het echt niet slechter doen tegen Almere en misschien wel betere tegen de top als het tempo omhoog gaat.

Bergwijn schopt sinds zijn vertrek bij Psv geen deuk meer in een pakje boter met een kleine opleving in Oranje uitgezonderd. Laats Forbs het maar een paar wedstrijden proberen. Zelfde voor Godts (ook linksbuiten, maar die kan wel op rechts), zet hem maar op rechts aangezien je daar niemand hebt. Mikautadze is een spits, geen rechtsbuiten. Aklon is een 9,5 en ook geen rechtsbuiten of 10.

Hou vertrouwen in Mannsverk en zet daar in eerste instantie Berghuis neer als aanvoerder, maar schroom niet om Taylor (wel goed in jong oranje) of Vos in te brengen. Doe dat gerust na een kwartier.

Achterin heb je geen keus en moet je het doen met wat je hebt en dat is mijn inziens goed genoeg met Hato en 2 Kroatische internationals (basis).

21 september 2023 om 15:27

Mister 10-0 liet wel jeugd debuteren waardoor Feyenoord weer mee ging strijden om de Europese tickets.

21 september 2023 om 15:28

4fredondo. Die aankopen allemaal aan de kant schuiven is het nu te laat voor en je reinste kapitaalvernietiging. Lijkt me een ongelooflijk slecht idee.

Overigens liet mister 10-0 jeugd debuteren omdat Feyenoord op randje faillissement stond.

21 september 2023 om 15:48

Geef toch ook aan dramatisch en redding. De reden waarom je jeugd laat debuteren is toch irrelevant.

Moet je dan maar spelers blijven opstellen die het niveau niet aankunnen. Er ligt aan het eind van de rit ook 70 miljoen te wachten. Bergwijn moet je gewoon hopen dat er een club uit SA komt, anders raak je hem nooit kwijt. En soms moet je je verlies nemen.

21 september 2023 om 16:12

Het is nog hoogst onzeker wie van de nieuwe spelers het niveau aan kan of niet. Laten we die eerste evaluatie rond de winterstop maken. Die dagkoersen rondom Ajax ben ik wel een beetje zat eigenlijk.

21 september 2023 om 18:29

Hij moest jeugd laten debuteren omdat er geen euro was om spelers te kopen.

21 september 2023 om 14:12

Onzin, we kunnen niet alles op Mislintat/steijn afschuiven...al onder de heilige Overmars is de jeugdopleiding van Ajax afgegleden. Eerst was er al de strijd met Jonk/bergkamp destijds waarin de zij wilden dat de eigen jeugd altijd de voorrang kregen. Terwijl Overmars (gesteund door Sar) meer zoiets had van we moeten om mee te doen in de top van Europa gewoon aankopen doen.
Ik vond daarin dat Overmars best doorsloeg met kopen, zeker vanuit Zuid amerika. Waar is de Cruijff regel gebleven die zegt, we halen alleen maar iemand als ie echte meerwaarde heeft en we zoiets niet kunnen opleiden? ook een Bergwijn wilde hij per se hebben. verder mogen we ook wel concluderen dat Said Ouaali, de opvolger van Jonk het gewoon niet goed gedaan heeft. Er komt echt weinig door uit de jeugd, en dat komt niet alleen door de aankopen. Wanneer heeft ajax nou zn laatste aanvallende toptalent afgeleverd? Ik zie veel verdedigers, veel kracht, maart spelers als Bergkamp, Witschge, de boertjes, Kluivert, Sneijder, vd Vaart...die technisch uitzonderlijk zijn? ala jaren worden ze niet opgeleid, terwijl Ajax daar om bekend stond. Zelfs een Brobbey wat een aanvallend talent is, heeft een slechte techniek voor iemand uit de Ajax jeugd, van Basten zei dat terecht.  Dat kunnen we niet op Stein/mislintat afwenden, daar gaat al jaren wat mis. 

21 september 2023 om 15:08

Want Vos speelt de pannen van het dak bij jong Ajax? Die gasten moeten eerst maar de kar trekken bij jong Ajax voordat ze naar het grote Ajax mogen. Maar ze vinden de eigen allemaal zo goed en belangrijk tegenwoordig. En waarom vraag je niet een verhuur periode aan dan. Zo erg is dat toch niet jaartje Rkc Volendam Almere etc.

Welke talenten uit de eigen opleiding van AZ speelden afgelopen zondag tegen Sparta dan?

21 september 2023 om 14:01



Het wordt inderdaad zwaar overdreven, maar het feit blijft wel dat AZ met veel Nederlanders speelt dan wel met veel spelers die al lange tijd in de eredivisie rondlopen. Dat betekent dat die spelers sneller in het team ingepast kunnen worden. Ook maakt het AZ toch wel een stuk herkenbaarder voor de eigen supporters. Bij Ajax is het momenteel een mengelmoes aan nationaliteiten zonder een echte leider. ervaren rotten als Berghuis en Bergwijn hebben noch het charisma noch de status om het team bij de hand te nemen. Nu zie je duidelijk dat je spelers als Tadic en Klaassen mist. Vooral laatsgenoemde was allesbehalve een aantrekkelijke speler, maar op de een of andere manier kon hij wel iets forceren.

21 september 2023 om 14:02

Als ik me niet vergis, van Brederode, Goudmijn en Poku

21 september 2023 om 14:06

U vergist zich niet hoor, maar er zijn altijd personen die feiten proberen te negeren.😊

21 september 2023 om 14:19

Zo 3 hele spelers maar liefst. Toe maar hoor. Dus daaruit blijkt dat er meer spelers vanuit de jeugd naar de hoofdmacht stromen bij AZ dan bij Ajax?

21 september 2023 om 14:23

@tinus er staat nu alleen met Brederode een jeugdspeler in de basis en twee die invallen, hoe is dat bij Ajax en hoe is dat de afgelopen jaren geweest? Als dat de feiten zijn dan klopt de uitspraak van Been toch niet? AZ doet het goed maar sinds Boadu, Stengs, Wijndal en Koopmeinders is er geen groot talent meer doorgebroken.

21 september 2023 om 14:23

Tegenover Gorter, Rensch, Hato, Brobbey en min of meer Bergwijn. Gezwets allemaal van Been.

21 september 2023 om 14:23

@tinus45
Ik negeer geen feiten. Het was alleen een vraag uit belangstelling.

Ik weet niet of de prestaties daarom zo slecht zijn, maar bij Ajax waren dat Hato, Rensch, Gorter en Brobbey. Dan heeft Been inderdaad gelijk dat het voor AZ-jeugd veel makkelijker is om door te breken....

21 september 2023 om 14:31

Poku viel overigens in, dus dan kan je Taylor ook meerekenen.

21 september 2023 om 14:56

@jeffersen, gorter, brobbey en bergwijn kun je hier niet onder scharen, hebben allemaal een uitstap gemaakt, en er is geld voor ze betaald om ze bij het eerste eltal te brengen.

21 september 2023 om 15:10

Brobbey kun je niet onder een speler uit de opleiding scharen?! Die gast heeft vanaf 8-jarig ventje in de F'jes totaan het eerste elftal in de Ajax jeugd gespeeld. Sorry, maar als je dat niet als opgeleide speler ziet (ondanks een uitstapje van een half jaar) dan gaat er echt iets mis in je bovenkamer hoor. Meer zelf opgeleid krijg je ze niet.

21 september 2023 om 15:55



Sterker nog... hij is een halfjaar weggeweest. En waarom kunnen spelers die een uitstapje hebben gemaakt niet meetellen. Die gasten zijn toch nog steeds opgeleid bij Ajax. Dat er geld voor betaalt is, zegt niks over waar ze hun opleiding hebben genoten.

Daarnaast is het logisch dat het lastiger wordt om door te stromen vanuit de jeugd als een club een groei meemaakt, zoals Ajax tot 2 jaar geleden heeft doorgemaakt. Het niveau is toen echt hard omhoog gegaan, waardoor de lat om in Ajax 1 te spelen veel hoger is komen te liggen. Ja, nu is het niveau blijkbaar wat lager van de selectie en dan zullen er vanaf dit jaar ook wel weer meer doorstromen.

Daarnaast moet je eens kijken naar de hele eredivisie en zie hoeveel jeugdspelers daar van Ajax spelen, dat zegt veel meer over onze opleiding, dan die paar grootste talenten die uiteindelijk het eerste halen.

Ik vind het echt een hele beperkte visie van Been en heel simpele conclusie.

21 september 2023 om 14:04



Volgens mij Brederode, Poku en Goudmijn.

edit: Haha, ik ben traag van begrip aan het worden zo te zien ;-)

Gezien de recentelijke ontwikkelingen binnen Ajax van de afgelopen 2 jaar en dan vooral het aankoopbeleid van afgelopen zomer als grootste voorbeeld met de oplichter Mislintat.

Geef ik ze groot gelijk, er stonden vele talenten klaar die indien aan konden sluiten bij de selectie maar gewoon uitgerangeerd werden omdat er een aankoop kwam met 0.0 rendement.

Rijkhoff is bijvoorbeeld hey grootste voorbeeld nu en dit seizoen is Vos geslachtofferd ook... nare ontwikkelingen. Hopelijk veranderd het snel.

21 september 2023 om 14:00

Rijkhoff die zelf besloot om weg te gaan? Hij was toen 14 of 15... Toegegeven, als je de eerste wedstrijd zag van Mannsverk dan kan je afvragen of Vos niet kan inzetten, maar het hele frame dat Ajax de jeugd geen kans geeft is lui, zoals Sam Planting het ook al omschreef dat lui is om Ajax een vreemdelingen legioen te noemen, vooralsnog. Ik denk dat Hato een goed voorbeeld is van als het goed genoeg is dat je dan gewoon de kans krijgt.

Tsja, het is de vraag of het nu het moment is om talenten in te passen. Dan gaan ze vaak mee in de malaise.
Overigens kan je dat bij Feyenoord ook afvragen. Hartman is uit nood op linksback gekomen en haakt aan, maar verder heeft Slot ook vrij weinig jeugd ingepast. Sauer is eigenlijk een aankoop, maar Milambo krijgt bijvoorbeeld zelden de kans. Vorig jaar kreeg een jonge speler als Bullaude ook vrijwel geen kans.

21 september 2023 om 14:04

Eens. Dit vind ik persoonlijkj een van de mindere punten aan Slot.
Die Bjorkan werd nota bene met een enorm salaris gehuurd terwijl we dus Hartman gewoon hadden.

Zerroukie voor een enorm bedrag gekocht terwijl ik idd wel wat meer van Milambo had willen zien onderhand.

21 september 2023 om 14:56

Ja dat 100% gelijk.Enige echte min punt van Slot maar wel een een grote minpunt.Echt wel een wat toptalenten die nu al een kans verdienen.

21 september 2023 om 15:09

Slot wil gewoon winnen en dat gaat nu eenmaal wat minder met jonge spelers dus als het dan goed graait waarom veranderen.

21 september 2023 om 15:46

Vorig jaar werden veel wedstrijden pas beslist in de laatste 10-20 minuten. Dus moet eerlijk bekennen dat je dan dat risico liever niet neemt.

Nu hebben we echter al meerdere wedstrijden gespeeld waarbij de wedstrijd op het uur al ruimschoots beslist was. Dan zie ik graag wat eigen jeugd kansen krijgen om te wennen en te laten zien wat ze kunnen.

Hoop dat daar dit jaar vaker de gelegenheid voor komt.

21 september 2023 om 14:19

Klopt niet.
Hartman was al kandidaat om bij het 1e elftal te komen, echter door een langdurige blessure waren er twijfels.

Zechiël gaat dit seizoen vaker de kans krijgen.

Timber komt uit de jeugd van Feyenoord officieel
Bijlow, Geertruida idem.

Milambo heeft vorig seizoen nog redelijk wat minuten gemaakt en die willen ze dit seizoen verhuren of ervaring op laten doen in de youth league.

Sauer is ook een jeugdspeler die dit seizoen vaak de kans zal krijgen.

21 september 2023 om 14:37

"timber komt uit de jeugd van Feyenoord officieel"

Dit vind ik net zo kneuterig overkomen als al die Ajacieden die roepen dat Bergwijn en Brobbey eigen jeugd zijn. Leuk dat ze in de opleiding gezeten hebben, maar je hebt er gewoon de hoofdprijs voor neergelegd. Dat heeft niets te maken met eigen jeugd een kans geven.

Bijlow en Geertruida hadden ver voor Slot hun debuut al gemaakt, die kun je wat dat betreft ook niet mee rekenen.

Ik moet nog zien hoeveel kansen Zechiel en Milambo gaan krijgen dit seizoen. Wat mij betreft verdienen ze het namelijk wel.

21 september 2023 om 14:59

@mikeyduff,
Hartman kwam er pas in bij nood. Dat ze het wel in hem zagen zitten is iets anders.
Milambo heeft vorig jaar maar liefst 16!! minuten de kans gekregen.
Als jij dat redelijk wat minuten vindt dan ben je snel tevreden. En als ze hem willen verhuren zijn ze te laat.

Het gaat er verder niet om welke spelers er verder op het veld staan uit de jeugd. Feit is dat Slot ze niet veel kans geeft. Ik hoop dat hij dat vaker gaat doen als de uitslag dit toelaatl. Vorig jaar was dit vaak niet het geval.

21 september 2023 om 15:07

@FR010FRDAM Slot moet natuurlijk wel weer een aantal nieuwe spelers inpassen en aan het begin van het seizoen zoeken trainers toch meer zekerheid maar ik denk dat in de loop van het seizoen meer talenten minuten zullen krijgen. Jullie hebben wel een aantal exceptionele talenten rondlopen.

21 september 2023 om 19:47

Vooralsnog met Zechiël en Sauer gaat dat wel wat de goede kant op. Maar mag van mij een stuk meer gebeuren inderdaad.

Krijgen we dit weer.. ieder jaar staan er weer talenten klaar die doorschuiven.. de lat ligt de laatste jaren alleen wat hoger.
Ajax verdiend bakken met geld door spelers uit eigen jeugd te verkopen..
Er lopen wereldwijd nog steeds de meeste spelers rond die uit de jeugd van Ajax komen.
Het is een kut jaar tot zover.. eens.. maar dat spelers geen kans krijgen heeft niks met de opleiding te maken maar met mensen aan t roer.

21 september 2023 om 14:12

Precies dit, mensen gaan hier makkelijk aan voorbij. Door de zeer goede prestaties van Ajax de afgelopen jaren wordt er een hoger niveau verwacht van de jeugdspelers, dan is het niet raar dat veel talenten niet kunnen aanhaken op dat gewenste niveau.

Het is ook zeer onrealistisch om te denken dat je elk jaar een geweldige lichting hebt. Het kan wel eens tegenvallen. Er zal vast wel weer een gouden lichting aankomen.

Ik heb zo'n vermoeden dat er heel veel reacties gaan komen dat Been lekker naar z'n eigen clubje moet kijken.

Ken de talenten van jong Ajax niet erg goed moet ik eerlijk bekennen. Kan natuurlijk altijd zijn dat je ff niet zo'n lekkere lichting hebt en dus moet aankopen. Geen idee of dat hier het geval is of niet.

AZ heeft over het algemeen de zaakjes wel lekker op orde. Gastjes die in de ajax opleiding te licht bevonden worden, doen het daar vaak toch best aardig.

Dat de opleiding in Alkmaar die van Amsterdam voorbij is weten we al een tijdje en is niets nieuws als je ziet hoeveel geld en andere investeringen er de afgelopen jaren zijn gedaan in de jeugdelftallen.
Dat gaan we aankomende jaren ook op het veld terug zien.
Je ziet ook steeds meer jongens bij de overige clubs terecht komen die een verleden hebben in de Az jeugd.
Bij Ajax komen ze er qua jeugd ook wel weer toch.

21 september 2023 om 14:25

@tinus wat laat zien dat een club de beste jeugdopleiding heeft, wat is daar belangrijk in? Statistisch gezien zie je dat Ajax jeugd van de Nederlandse clubs de meeste minuten maken op het hoogste niveau. Bij Ajax of andere clubs.

21 september 2023 om 14:47

Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Je realiseert dat je hier over een periode van 15 jaar praat en dat ook gasten van 35-36 hierbij gerekend worden. Daarnaast heeft Ajax veel meer talent aangetrokken op jonge leeftijd dan Az.

Hoe je de beste jeugd meet is voor mij ook een raadsel. Maar met jou argument kun je nog steeds zeggen dat Ajax de beste club is, terwijl AZ bij wijze van spreken misschien wel 3 seizoenen achter elkaar 5 toekomstige Messi's opleidt.

21 september 2023 om 15:05

Inderdaad, Ajax koopt ook veel jeugd of haalt zeeweg op latere leeftijd uit jeugd opleidingen van andere clubs.
Bij Az zijn ze echt gericht op jeugd uit de eigen omgeving, jongens spelen daar vaak al vanaf kleins af aan.
Dat is pas echt eigen jeugd.

21 september 2023 om 15:11

@tinus @memphis de afgelopen jaren zijn er geen jeugdige “aankopen” meer doorgebroken. Dus die vlieger gaat niet op, ze verspillen het geld alleen maar. De talenten die de afgelopen jaren doorbraken waren eigen jeugd.

Een Goes komt ook uit de Ajax jeugd, een Meerdink van de Graafschap. Dus wat is precies je punt? Feit is dat d gehele top drie op dit moment meer jeugdspelers in de basis hebben staan dan AZ. Dat is toch het hel fundament van een goede jeugdopleiding en waar het om draait? Hoe kan je dan de beste jeugdopleiding hebben als talenten niet zoveel minuten maken?

21 september 2023 om 15:19

News flash. Statisch gezien haalt AZ meer jeugdspelers van Ajax, dan Ajax bij de andere clubs van de Top 5 in totaal haalt.

21 september 2023 om 16:19

@fcvoetbal23,

Ik ga hier zeker niet beweren dat AZ een betere opleiding heeft dan welke club dan ook in Nederland hoor. Maar als ik zou kijken naar de beste jeugdopleiding dan zou ik kijken naar welke spelers zijn er doorgebroken, welke spelers zijn er verkocht en welke spelers staan er nu in het eerste, over een periode van 5, 6 jaar zoiets.

Ik vind het niet heel relevant, dat er bijvoorbeeld 20 spelers uit de jeugd van Ajax bij andere eredivisie clubs spelen, Ajax heeft nou eenmaal meer middelen en haalt de beste spelers weg uit binnen- en soms zelfs buitenland. Ik dacht dat je dit bedoelde.

21 september 2023 om 16:27

@memphis Gezien je eerdere reactie leek het dat je het wel relevant vond. Maar met wat je nu zegt ben ik het volledig eens!

Zolang je wint is het inpassen van jeugd minder belangrijk, als je in de hoek van de klappen ligt dan komt het onder een vergrootglas. Volgens mij verschilt het aantal jeugd exponenten niet zoveel met AZ momenteel waar in de basis misschien 2 of 3 staan? Neemt niets weg aan de knappe prestatie van AZ maar de lat voor hun eerste elftal ligt ook een stuk lager dan een club die streeft naar meedoen in de CL, dan pas je ook wat sneller iets in.

De jeugdopleiding van AZ is van grote klasse en alle investeringen betalen zich steeds meer uit. Je kan alleen niet de vergelijking met Ajax maken omdat als grootste club van Nederland er zo'n enorme druk ligt om te presteren. Ondanks dat AZ hoog inzet liggen wij iets minder onder een vergrootglas.

Jong Ajax staat 19e van de 20.
Zo goed doen onze talenten het dus. Maar tuurlijk kunnen ze allemaal makkelijk mee met het eerste. Gewoon heel Jong Ajax opstellen. Sarcasme modus off.

21 september 2023 om 14:10

Het is niet alleen het jong elftal dat telt.
Bij Az winnen ze vanaf de kleinste jeugd al wekelijks alle wedstrijden, worden ze regelmatig kampioen, winnen bekers en prestigieuze toernooien.
Het is gewoon een feit dat de gehele jeugd opleiding top is ook gezien de faciliteiten waaronder jaarlijks de grootste Europese club naar komen kijken.

21 september 2023 om 14:39

@tinus bij AZ winnen ze als team, al kijk je jeugdwedstrijden zie je er weinig jongens bovenuit steken. Een team zoals het youth league team kan je niet in het eerste zetten en dat zie je nu terug in AZ in waar de basisplaatsen achter blijven omdat ze individueel nog niet goed genoeg zijn.

Bij Ajax leiden ze het individu op. Winst is mooi in de jeugd maar is van ondergeschikt belang uiteindelijk, het moet om ontwikkelen gaan en daarom zijn de spelers van Ajax individueel altijd beter en maken ze transfers naar grote clubs. Plus de druk die erbij komt kijken om voor een club als Ajax te spelen. Je kan het niet met elkaar vergelijken. De statistieken, cijfers en transfers bevestigen dit alleen maar.

21 september 2023 om 15:02

Deels waar, maar je kan mij niet vertellen dat een Wout Goes en een Maxim Dekker vorig seizoen enige moeizaamheden vertoonde op zeer jonge leeftijd toen ze plots basisspeler waren in Az1.
Ook dit seizoen spelen een V. Brederode en een Poku wekelijks moeiteloos meteen hebben tegenstanders hun handen vol aan hen.
Die Youth league wedstrijd werden de jongens puur op strijd en entourage afgebluft, want in een ver land met louter en alleen 30.000 zingende Argentijnen op de tribune kan je toch niet als graadmeter nemen.
Ik raad je dan aan om de wedstrijden tegen Barca, Real en vooral de finale eensterug te gaan kijken, want daar droop naast de teamprestatie ook de individuele klasse vanaf.
Maakt me overigens niets uit wat een ieder er over denkt, maar we gaan het vanzelf op het veld terug zien de komende jaren.

21 september 2023 om 15:17

Maar wat heb je er aan als Az zijnde als je nooit prijzen wint. Leuk jonge gasten die rkc verslaan. Maar ieder jaar haak je uiteindelijk af voor de titel op deze manier. Dat gaan ze in Amsterdam natuurlijk nooit goedkeuren.

21 september 2023 om 15:23

@Tinus Wouter Goes (gescout door Ajax) speelde meer dan prima maar waarom werd hij dan gelijk uit het team gehaald nadat Beukema weer fit was? Ik heb over de afgelopen jaren meer talenten minuten zien krijgen bij AZ zonder door te breken bij de club zoals Ouwejans, Helmer etc. Veel leuke spelers zonder echt door te breken. Brederode ook oké maar niet exceptioneel. De enige twee spelers waarvan ik denk ja, dat kan wat worden zijn Poku en Addei, misschien Goes dan nog. Maar dan moeten ze eerst wel kansen maken en de volgende stap is transfers naar Arsenal, Juventus etc maken. Daarnaast kan je de druk van spelen voor Ajax en AZ niet met elkaar vergelijken. Het is niet zo simpel helaas.

Wat een geouwehoer zeg. Vos is een 8, waar Mannsverk een echte 6 en ballenafpakker is. Totaal verschillende spelers dus. Alsof je zegt: Van der Vaart speelt niet omdat Huntelaar is aangetrokken, nou laten we De Toekomst dan maar opdoeken. Pannenkoek

Ik zie anders bij az geen talent van het niveau Hato. Makkelijk scoren op dit moment met zulke uitspraken alles is k*t en we schoppen overal tegen aan. Als vos echt beter was dan speelde die natuurlijk wel. Maar hij is nog jong. Mensen vergeten dat Frenkie ook gewoon een tijd in jong Ajax heeft gespeeld voordat die de kans kreeg

Hoeveel eigen jeugd spelers zitten er in het eerste van Feyenoord meneer been?

21 september 2023 om 14:34

Volgens mij staan er vanavond 5@ 6 jongens uit de eigen opleiding in de basis. Meneer been, hoezo de toekomst dan opdoeken?

21 september 2023 om 14:41

WAC79 precies in de basis ook nog eens, de top drie heeft meer jeugdspelers in de basis dan AZ. Maar AZ heeft de beste jeugdopleiding. Als je geen basisspelers aflevert aan het eerste hoe kan je dan de beste jeugd hebben?

waarom altijd gelijk dingen opdoeken, cancelen, kapot maken, weggooien en noem maar op...
ze zijn toch juist weer aan het innoveren en verbeteren, met het aantrekken van die jongen afkomstig van man city.
wordt altijd een beetje moe van dit soort uitspraken door mensen die er mijlenver vanaf staan en zich blindstaren op wat resultaten...

maar goed, om been toch maar zijn gelijk te geven. ja de jeugd van az is momenteel beter dan die van ajax.

De lat ligt gewoon hoger in Amsterdam. Taylor, Rensch,
Hlynsson, Godts, Vos zijn aardige spelers die eigenlijk net niet goed genoeg zijn voor Ajax. Zet deze gasten in Alkmaar en het zijn toekomstige toppers. Ajax heeft samen met nog een handvol clubs de meeste jeugd klaar gestoomd voor een prof carrière maar daar hoor je die Feyenoord fan niet over. Het is nu duidelijk dat er minder kwaliteit rond loopt in de jeugd, dat zal altijd in een golf beweging gaan.

21 september 2023 om 15:39

Sorry hoor maar om Godts en Hlynsson nu eigen jeugd te noemen gaat me wel wat ver. Hlynsson valt nog over te discussiëren, maar Godts is gewoon gekocht voor 1 miljoen uit de 021 van Genk.

21 september 2023 om 17:10

De discussie over eigen jeugd ga ik niet meer aan mee doen hoor. Eufa/fifa heeft daar duidelijk regels voor bedacht.

Ja want Ajax moet allemaal 16 jarigen in het elftal zetten. Man dit is een jong talent wat eerst nog genoeg kan leren bij Jong Ajax. Moet je verdorie in deze situatie meerdere pubers op gaan stellen? Steijn is toch duidelijk geweest? Hij vindt hem er nog niet klaar voor. Als je tegenwoordig al loopt te miepen als 16 a 17 jarigen de kans niet krijgen....nog een paar jaar en dan moet je 14 jarige talenten de kans geven anders deugt je jeugdopleiding niet.

De Ajax jeugd elftallen stonden steevast bovenaan bij bijna alle leeftijdsgroepen. Maar volgens mij zijn ze daar een paar jaar geleden overgegaan op een andere strategie. Dus minder vanuit het teambelang maar meer op de indivdu gericht. Volgens mij was het de bedoeling dat er bij elke lichting 2 a 3 spelers door moeten breken naar het eerste elftal. Dat kan ook verklaren waarom de Ajax jeugd het niet meer zo goed doet als je puur naar de ranglijst kijkt. Maar het is uiteraard makkelijker jeugd inpassen in een elftal wat goed draait en met een aantal leiders in het elftal dan dat je in een zwalkend elftal zonder leiders je hachje moet redden. Ik denk dat Ajax nooit een Klaassen had moeten verkopen. En wellicht hadden ze Blind terug moeten halen. Dan ga je niet de champions league winnen maar heb je wel 2 leiders in je as staan waar de rest zich aan kan optrekken.

Ik snap de hype rondom Vos niet. Hij is gewoon een Fabian Sporkslede 2.0. In de tijd van Frank de Boer had hij vast al minuten mogen maken, maar inmiddels ligt de lat bij Ajax hoger. Hoewel hij in de huidige malaise prima bij de eerste elf zou passen.

Vos is toch ook niet goed genoeg voor Ajax 1 momenteel. Het is een talent, een speler die je eventueel minuten kan geven als het draait. Maar verdedigend voegt hij als zes niks toe. Aan de bal is het aardig, maar toch niet beter dan bijvoorbeeld Tahirovic. Wat heb je dan aan Vos? Het enige wat ik onbegrijpelijk vind is dat we bijvoorbeeld Unuvar en Regeer naar Twente laten gaan. Terwijl we met Rensch een verschrikkelijk zwakke back hebben, en we juist ook behoefte hebben na het vertrek van Tadic aan een creatieve linksbuiten/10.

Iedereen loopt maar te zeuren om de talenten van Ajax en dat ze kansen moeten krijgen. in de voorbereiding stond er zo'n groot talent in de verdediging : Aertsen.... Nou dat is hem op moment niet. Sylvano Vos zal ook niet echt hebben voldaan want anders ga je hem wel gebruiken. In het Eerste staan Hato,rensch,taylor en Brobbey dat zijn er nog steeds 4 en Gorter kwam volgens mij ook uit de jeugd. Dan hebben ze ook nog het ongeluk dat er uit de jeugd op jonge leeftijd een top spits is weggekaapt door dortmund (rijkshof) en in een verleden wordt een Mensah ook weggeplukt en zo vergeet ik er vast een aantal. Dus opdoeken doen ze denk ik niet bij Ajax maar de concurentie van AZ met een opleidingscentrum in Buitenveldert en een kortere weg naar het eerste elftal doet de opleiding van Ajax ook geen goed op dit moment. er komt heus wel weer wat door straks en gaat Unevar bij twente straks goed draaien komt de nummer 10 ook weer uit eigen opleiding dus de mensen die bazelen over Ajax DNA en geen eigen opleiding moeten even verder kijken dan hun neus lang is.

Wat kunnen mensen/analisten toch domme dingen roepen.

'de opleiding van AZ is verder en beter, want meer doorstroom', om dan te vervolgen met 'bij AZ krijgen talenten sneller en meer de kans'.

En Vos zou bij AZ wel gespeeld hebben. Het ligt dus niet aan de kwaliteit van de opleiding, maar aan den kansen zie talenten gegund worden.

AZ doet het uitstekend met de jeugd en algeheel beleid, maar van dat jeugdelftal dat de Youth League won, zullen er geen écht top worden, of misschien maar een enkeling. AZ is heel erg van de teamprestatie, ook in de jeugd, terwijl het puur om individuele kwaliteit gaat. Teams breken niet door, individuën breken door. Ajax heeft, mede door diens uitstraling, veelal betere talenten rondlopen. AZ de wat betere teamspelers die eerder tactisch volwassen zijn. Waardoor ze geregeld wat meer winnen als team. Ajax schuift ook net wat sneller spelers door meestal. AZ heeft wel duidelijker beleid en visie, waar bij Ajax in de jeugd iedere trainer zijn eigen dingetje mag doen.

Overigens vond ik AZ extreem traag met het brengen van Reijnders. Was op zijn 20e er al klaar voor, maar nee, pas met 24 in de basis en het seizoen erop alweer weg. Zonde. Had zich nog beter en sneller kunnen doorontwikkelen, AZ had er jaren plezier van kunnen hebben, en het was leuk geweest om hem te zien spelen en ontwikkelen.

Ja, of de talenten van Ajax krijgen gewoon niet de kans om iets te laten zien. Die sluwe Duitse geldwolf zal veel invloed hebben. Zijn aankopen moeten en zullen spelen ten faveure van de Ajax-talenten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren