Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Afrikaanse bond steunt Blatter: ‘Hij heeft heel veel voor ons gedaan’

Laatste update:

Het bestuur van de Afrikaanse voetbalbond CAF schaart zich unaniem achter Joseph Blatter. Dat heeft men zaterdagavond officieel laten weten. “We zijn hem dankbaar voor alles wat hij in het verleden voor ons heeft gedaan”, zegt de Kameroense voorzitter Issa Hayatou. Blatter hoopt volgend jaar te worden herkozen als voorzitter van de FIFA.

/

De verkiezing is in mei 2015 en de winnaar ervan blijft tot medio 2019 aan als de baas van de mondiale voetbalorganisatie. Blatter heeft tot dusver slechts één tegenkandidaat: de Fransman Jérôme Champagne. De 56-jarige Champagne heeft een verleden bij de FIFA: hij ging in 1999 als directeur aan de slag bij de bond en vertrok elf jaar later. Sinds zijn vertrek in 2010 heeft hij diverse nationale voetbalbonden van advies voorzien.

Michel van Praag, voorzitter van de Nederlandse voetbalbond KNVB, gaf vorige week dinsdag in De Telegraaf aan dat het ‘onvermijdelijk’ is dat Blatter wordt herkozen: “Ik zie niemand hem in zo’n verkiezing verslaan.” Nu Afrika zijn steun voor Blatter heeft uitgesproken, heeft de Zwitser al 54 stemmen binnen. In totaal beslissen ruim 200 stemmen over het lot van de FIFA-voorzitter.

Denk jij dat Joseph Blatter wordt herkozen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat heeft die gedaan dan voor Afrika? Wk 2010 alleen volgens mij.

20 september 2014 om 23:04

Nee hij heeft ervoor gezorgd dat ze geld onder de tafel kregen toegeschoven.

20 september 2014 om 23:06

Ja dat is het ook waarschijnlijk. Ik heb nog nooit gelezen of gehoord dat Blatter een voetbalschool oid in Afrika is begonnen of gestart.

20 september 2014 om 23:37

Hahaha dat maakt deze uitspraak toch ook gewoon hilarisch! Ze doen bij die bonden niet eens meer de moeite om omkoping te verhullen met zulke uitspraken.

20 september 2014 om 23:46

Nou hij heeft de voorzitters van de bonden in Afrika al vaker een flinke zak met geld gegeven om voetbal scholen op te zetten in hun land.

Maar we weten allemaal waar dat geld echt voor bedoeld was.

21 september 2014 om 05:21

Het Win project in Afrika? Gaat toch zo een 70 miljoen dollar per jaar naar toe...

21 september 2014 om 07:37

Volgens mij zijn alleen de bestuurders de echte "winners" van het "win project" ik weet niet of het 70 mil per land is of 70 mil totaal.

maar denk dat je daar toch een goede boterham van kunt smeren.

21 september 2014 om 09:25

Dit soort onzin kon je op voorhand al verwachten als reactie op dit artikel.

Hij heeft ervoor gezorgd dat de Afrikaanse landen extra plaatsen hebben op een WK. Dat er een WK erheen is gegaan. Dat heel veel jeugd WK's ook daar gespeeld worden. Daardoor is ook de ontwikkeling in verdere versnelling gekomen.

Ja, er is corruptie, maar laten we niet alleen daarover spreken en ook letten op de goeie dingen. Niet iedereen is corrupt. Plus, die corruptie hebben we hier in NL, Turkije en Suriname ook.

20 september 2014 om 23:04

Waarschijnlijk gaat er een grote zak geld richting afrika in ruil voor de stemmen.

20 september 2014 om 23:05

Extra plaatsen op het WK misschien en de nodige projecten.

20 september 2014 om 23:10

Welke wk tickets voor afrikaanse landen? Er gaan al jaren maar 4 of 5 landen naar het Wk. En ik kijk af en toe naar een programma van Fifa mundial, nog nooit zijn naam horen vallen bij een project. Wel die van Cruyff, Cantona en noem maar op.

20 september 2014 om 23:12

Tickets in de vipbox doelt hij denk ik op.

21 september 2014 om 09:52

Zoiets ja ;-) Gewoon corruptie en vriendjespolitiek daar zoals genoegzaam bekend.

20 september 2014 om 23:06

Hoho hij wist ook maar 10 seconde respect uit te brengen voor Mandela.


Nee terzijde, maar africa heeft het Wk toegewezen gekregen en meer ook niet.
Hoop dat Blatter snel weg is bij de Fifa. Wat een clown die man.

20 september 2014 om 23:24

Alleen voor die 10 seconde zou het al sieren dat Afrika niet acher deze man zou staan ik ben van mening dat hij nog een periode wil. Omdat hij anders niet de touwtjes in handen kan blijven houden. Omdat hij waarschijnlijk niet wil dat de andere 99% uit komt zolang hij leeft.

we zullen zien volgendjaar welke gek er wint...

21 september 2014 om 09:03

We zijn pas van Blatter verlost als hij tussen 6 plankjes ligt, maar dan zal de volgende mafioso wel naar voren komen. Zal ook vast een goede vriend van onze geweldige FIFA baas zijn...

21 september 2014 om 05:18

Dat is niet helemaal waar, de Fifa pompt veel geld in het Afrikaanse voetbal. Het probleem is alleen dat het bij de verkeerde vrienden van Blatter in de zakken verdwijnt.

Gelukkig was Marokko een van de zes landen die gisteren bij het congres tegen het steunen van Blatter had gestemd. Dat maakt mij weer positief over de toekomst van Marokkaanse voetbal, die steeds verder professionaliseren.

Het voetbal in Afrika maakt flinke stappen, maar dat is helaas niet door Blatter...

21 september 2014 om 11:15

Een hoop steekpenningen gegeven zodat de mensen die de beslissingen nemen bij de Afrikaanse landen bonden rijk geworden zijn. Zucht....corruptie ten top.....

Ja geld geven aan julie dat heeft tie gedaan.

21 september 2014 om 00:58

Allereerst: wie is tie?

Mensen Moeten Blatter Niet Onderschatten!
JIJ MAG Zijn Veters NOG Niet Strikken!
WAT HIJ Voor DE Maatschappij Betekend Heeft IS Ongekend!
WAT EEN Heeeld!

ik heb een poster van hem op mijn kamer, wat dan nog??? ga je me nu wat aan doen???

21 september 2014 om 00:59

hoi moderator, deze mag weg!!

21 september 2014 om 04:34

Ben je dronken?

Lees: Hij heeft ons veel geld gegeven.

Als alle grote voetballanden toch van mening zijn dat die man echt niet meer kan dan moeten ze toch een gaan overwegen afstand te nemen van de fifa.

20 september 2014 om 23:36

Klopt, het bestaansrecht van die bond valt toch min of meer bij gratie van de grote namen. Is ook een van de redenen waarom uitsluiting van de CL niet een structurele straf tegenover grote clubs met financieel wanbeleid kan zijn (als een tiental grote clubs zich terugtrekt en een eigen competitie opricht, kan de CL wel gaan indikken)

20 september 2014 om 23:43

Grootste probleem wordt al in de tekst aangegeven. Afrika heeft 54 stemmen (!) Dat is meer dan 1/4 van het totaal, met alle respect, maar dat is natuurlijk belachelijk. Afrika heeft mooie voetballanden en kan de steun van de Fifa goed gebruiken, maar ze horen niet bij de top van de wereld. En de competities al helemaal niet, hoe kan dit continent dan zoveel invloed uit oefenen.

Door deze vraag te stellen, ga je nog meer twijfelen aan de integriteit van de Fifa. Op deze manier zijn de stemmen al gegarandeerd en heb je waarschijnlijk nog 1 continent nodig voor de meeste stemmen, er wordt hem geen strobreedte weggelegd....
Jammer dat alleen hij en zijn vriendjes er beter op worden...

21 september 2014 om 02:27

Ik neem aan dat elk land zelf mag stemmen? Wie zegt dan dat elk land op Blatter zou stemmen?

21 september 2014 om 04:03

Klopt. Dat is inderdaad het probleem. Elk land heeft evenveel macht. Samoa-eilanden net zo veel als Duitsland. Daarvan zijn een hoop mensen makkelijk om te kopen, waardoor je fair, gebaseerd op argumenten en goed beleid, eigenlijk nooit kunt winnen.

Wat verbazingwekkend dat het continent dat barst van de corruptie zich achter deze bandiet scharen. Dat hun stem even zwaar meetelt terwijl zij van 0 betekenis zijn in de voetbalwereld is zorgwekkend.

20 september 2014 om 23:16

Het is sowieso vreemd dat Luxemburg evenveel in te brengen heeft als Duitsland en San Marino net zoveel te zeggen heeft als Italia...

20 september 2014 om 23:37

Vind je dan ook dat de stem van de topman van de Rabobank sterker moet wegen dan de stem van de plaatselijke loodgieter?

21 september 2014 om 00:10

Wat roep jij hier allemaal?
Ga nou niet van die scheve vergelijkingen maken.
Dat slaat namelijk nergens op.

de grotere landen hebben veel meer met de fifa te maken dan landen die waarschijnlijk geen eens meedoen met de kwalificaties omdat ze geen team hebben.
Dan vind ik inderdaad dat bijvoorbeeld europa alleen al 55% van de stemmen mag hebben,
Concacaf bijvoorbeeld 25% en de overige 20 % aan de rest van de wereld.

Want we hebben het hier over voetbal, dat is 1 ding, jij haalt 2 verschillende beroepen er bij.

Mensen die je land vertegenwoordigen in de voetballerij hebben allemaal 1 taak namelijk.
Een topman van de rabo en een loodgieter niet.

21 september 2014 om 00:20

Inderdaad, een krommere vergelijking had je niet kunnen maken. Een meer logische vergelijking zou zijn met politieke partijen. Grote partijen als de Pvda en de VVD hebben meer te zeggen dan de partij van de dieren. Omdat ze simpelweg meer mensen vertegenwoordigen.

Ik denk overigens niet dat er een goed systeem te bedenken is waardoor de grote landen meer te zeggen hebben dan nietszeggende stadstaatjes met weinig inwoners als Monaco. Koppelen aan het aantal inwoners bijvoorbeeld heeft weinig zin. Dan zou een klein voetballand als India ineens heel veel te zeggen hebben.

21 september 2014 om 02:27

Op basis van aantal leden van de bond in percentage van totale bevolking van het land ofzo? Of gewoon absolute aantallen...

Dan naar Amerikaans model. Californië telt ik meen 54 districten, dus 54 afgevaardigden in het Congres. Duitse bond heeft 6,8 miljoen leden, dat is ...% van totaal FIFA is ... afgevaardigden in wereldvoetbalbond

21 september 2014 om 02:42

@ndisdenaam
Ik deel jouw mening niet. Allereerst interpreteer jij het voorbeeld van Jordinho totaal verkeerd.

Wat Jordinho zegt is (in andere bewoordingen): hoort een loodgieter (of beter een analfabeet) minder stemrecht te hebben dat een (hoogopgeleide) topman van de Rabobank? Stemrecht gaat niet over hun beroep, het is absurd dat jij doet overkomen dat zijn voorbeeld over de beroepen gaat (is een verschrikkelijke drogreden dit.. verpest iedere intellectuele communicatie), maar over een politieke voorkeur en over de richting waar we met ons Nederland heen moeten gaan. Jordinho is dan ook volkomen in zijn recht om deze gechargeerde vraag te stellen, niks belachelijks aan.

Sterker nog, door deze vraag te stellen hoort hij jou en anderen met jou, die de belachelijke en absurd hoogmoedige gedachte dragen dat Europa het alleenrecht heeft op voetbal en alles wat met voetbal te maken heeft, wakker te schudden.

Natuurlijk heeft een Rabobank topman meer te maken de effecten van een (in)stabiel politiek Nederland dan een analfabeet. Immers zijn contact veld en invloed is groter dan die van de analfabeet. Alleen heeft ook de analfabeet rechten die hij belangrijk vindt, die anderen absurd vinden (omdat ze die niet kennen) en als hij daar niet zelf voor zou opkomen, niemand anders dat zou doen.

Alle 200 landen doen mee met de kwalificaities van een WK. Dat de een er na 1 ronde uitligt en de ander wereldkampioen wordt, maakt niet dat de wereldkampioen meer stemmen mag hebben dan de nummer 200. Wat is dit een ongelofelijk denigrerende gedachte. Overigens is het absurd om te denken dat een samenleving dat van voetbal houdt, ook goed moet kunnen voetballen. Er zijn vele landen waar de mensen passievoller voetbal beleven dan menig toeschouwer in de topcompetities in Europa. Alleen is het voetbal in die landen niet goed genoeg. gebrek aan talent en middelen, betekent niet gebrek aan beleving en passie voor het spel.

@ Vincfred, jouw voorbeeld raakt - met alle respect - kant noch wal. Pvda en de VVD hebben veel invloed omdat veel mensen op ze hebben gestemd. Dat komt niet door het feit dat de mensen die op ze hebben gestemd meer geld hebben (en dus meer stemmen per mens). Alle partijen hebben min of meer gelijke kansen. Ze moeten alleen het juiste zeggen om de mensen te strikken. Mensen die allemaal 1 stem per persoon hebben. Dat partijen dingen zeggen, die ze later niet waarmaken, alleen maar om die mensen te strikken, zou je op zich ook wel als corrupt/vals kunnen bestempelen. Maar dit terzijde.

Blatter is absoluut geen perfecte man. Ik denk ook dat hij en de zijnen absoluut corrupt is en ik geloof zelfs dat niemand in die positie zou kunnen komen als diegene niet corrupt zou zijn. Al die bobo's - inclusief Van Praag - hebben hun handen vies gemaakt. Iedereen denkt in eigen belangen en probeert af en toe die slechte imago weg te spoelen met zogenaamde "goede daden/goede doelen". Het een poetst het andere niet weg. Het systeem is aan alle kanten lek omdat die uitgaat van het goede in de mens. Mensen zijn nu echter geneigd naar het slechte (of we dit nu willen of niet.. dit is een feit). Iedere persoon maakt - op zijn zachtst gezegd - af en toe, indien hij zich in een 'machtige positie' bevindt, misbruik van die positie. Zeker als je 'nagenoeg zeker weet' dat je niet wordt gepakt. En laat dit nou juist de positie zijn waar deze bobos zich bevinden. We kunnen nu wel allemaal verontwaardigd lopen doen over Blatter, maar ze stinken allemaal.

Spijtig vind ik echter wel - en op zulke momenten denk ik dan (hoe pijnlijk) 'gelukkig is er toch een Blatter' - dat er in Europa nog steeds een soort van drang aanwezig is om de sport niet met de rest van de wereld Echt te delen. Het is schandalig hoe slecht voetbal in Azie, Noord- Amerika en Afrika wordt gepromoot, zeker vergeleken met hoe dat in Europa wordt gedaan. Dit legt absoluut niet alleen aan Europa, het grootste probleem blijft absoluut de corrupte bonden, maar een meer gunnend Europa zou de heersende ressentiment bij deze bonden weleens kunnen wegnemen.

Ook de afkeer, het gebrek aan respect en de absolute onwil om ook de kleinere voetbalgoden een WK in eigen land te gunnen is voor mij een schok. Men heeft het WK van Zuid Afrika alleen maar de grond ingeboord - over de onnozelheid, de gemaakte kosten, de onzinnige stadions, de vuvuzelas etc.. niks deugde iig - maar de betekenis van een WK in Afrika, voor alle Afrikanen (en ik ben er geen (ik moet dit zeggen, anders komen mensen weer met een ad-hominem drogredenering)) is immens. Men realiseert zich niet dat het voor de andere werelddelen absoluut belangrijk is dat ook zij gezien worden als volwaardige leden van de Fifa en dat ook zij, mits ze aan bepaalde eisen voldoen, recht hebben op het organiseren van een dergelijk evenement. We kunnen alles zeggen over Blatter, maar hij heeft een heel werelddeel een droom gegeven.

Ook een Qatar, wat door velen hier wordt gezien als een voetbaldwerg, heeft niet zomaar een WK toebedeeld gekregen. De bid van Qatar, al baal ik dat juist zij zijn gekozen, is een bid namens 24 Arabische landen. Landen die ieder 4 jaar een andere vertegenwoordiger naar voren schuiven in de hoop eens een echte kans te maken. Maar landen uit Afrika en Arabische landen, kunnen niet met zomaar een bid komen. Ze moeten in alles nederig zijn, alle onmogelijke eisen accepteren, alles slikken, diep en diep vooroverbuigen, voordat ze een serieuze kans maken. Qatar is heel ver gegaan om die barriere te doorbreken. Er is geen land ooit zo ver gegaan om een WK te mogen organiseren. Ook dit mag eens gewaardeerd worden. Echter zoomt iedereen op de negatieve kant van de bid, terwijl het winnen van de bid voor het organiseren van een WK nimmer eerlijk is gegaan, en laat vooral Europa alleen maar haar afgunst kennen. Zeer laag. Want voor miljoenen mensen in het midden-oosten is het WK van 2022 een droom waarop ze een halve eeuw hebben gewacht. Let op: ik zeg niet dat je niet kritisch mag zijn en ik ben absoluut van mening dat Qatar geen mensenrechten mag schenden voor het bouwen van de stadions, maar men moet echt ophouden met die afgunst. We moeten met zijn allen Qatar leren hoe ze zo een WK 'mag' organiseren, met respect voor alle regels en de mensenrechten.zucht. Het organiseren van een WK is vriendjespolitiek geweest en er is altijd met geld en macht geschoven om dat voor elkaar te bereiken.

Nu Qatar hetzelfde heeft gedaan, hetzij opzichtiger, wenst Europa een statement (eigen belang..) en kan Blatter maar beter oprotten en is de Fifa corrupt.. Selectieve verontwaardiging. Dat is het, niet meer en niet minder. Als iets dicht bij me is - Mh17 - dan vind ik het erg en spreek ik er schande van (de wereld is dan te klein), en als iets wat verder van me af is - gezonken rubberboot met asielzoekers - kijk ik even om en doe ik alsof ik er niets mee te maken heb.

21 september 2014 om 04:05

wel als het gaat om verdeling van gelden die voor 90% afkomstig zijn van de Rabobank. Dan is het raar dat de plaatselijke loodgieter daarover evenveel inspraak heeft.

21 september 2014 om 04:27

Lang verhaal. Een paar opmerkingen.

1) Je gaat toch niet serieus verdedigen dat Samoa-eilanden dezelfde inspraak heeft als Duitsland of Brazilie? Dat is natuurlijk echt volstrekt belachelijk.de grote landen zorgen voor de inkomsten, en zouden dus ook meer over de uitgaven en gang van zaken mogen zeggen. Al bij al is dit dan ook het probleem van alles bij de Fifa. Juist hierdoor is het onmogelijk om een kandidaat te krijgen die op een faire manier gaat winnen (op basis van goed beleid en argumenten), omdat er te veel omkoopbare leden zijn (en ja sorry, het is nu eenmaal zo dat de man van Samoa makkelijker omkoopbaar is dan die van Duitsland).

2) Is het dan de taak van Europa / zuid amerika om voetbal in azie en afrika te promoten? Dat is eigenlijk de taak van de lokale voetbalbonden, maar die steken juist de gelden daarvoor bedoeld in eigen zak. Europa juicht Internationalisering toe en probeert de stimuleren, zo zijn ze erg blij met de ontwikkelingen in de Usa. Jerome Champagne heeft daar allerlei goede ideeen voor om voetbal in azie en afrika te promoten, maar ja, juist door afrika en azie wordt Blattler en de hele corrupte zooi in stand gehouden.

3) Volgens mij was bijna iedereen het eens met de toekenning van het wk aan Zuid-afrika en zijn er (met uitzondering van die vuzuvelas want die waren inderdaad irritant) vooral complimenten uitgegaan naar dit wk

4) OOk een arabisch land als wk-organisator heeft niemand problemen mee. Wel dat het Quatar is, een klein land met absoluut geen voetbalbeleving. Daarom ook juist een gemiste kans om dit wk voor een paar oliesjeiks te spelen. Had het dan in een land als Saudi Arabie gedaan, daar had ik prima mee kunnen leven, ondanks de klimatologische onhandigheden. En wat bedoel je met dat nederig moeten zijn. Ook Nederland stelde zich kandidaat voor wk 2018 en moest zich net zo hard laten naaien door de Fifa, dat ligt gewoon aan de fifa die probeert alles in eigen zakken te proppen i.p.v. het organiserende land te laten meeprofiteren...maar of dat nu in azie of europa is, ze naaien iedereen.

Al bij al komt het verhaal wat Calimero-achtig over. En het ironische is dat de plannen die europa in de persoon van Jerome Campgne heeft om voetbal meer te promoten in azie en afrika, dus worden tegengehouden door...azie en afrika.

21 september 2014 om 08:43

Tuurlijk wel gewoon fifa ranglijst aan houden hoe hoger je daar staat hoe hoger je stem telt ...

Bijv eerste 25 x4. 26 50 x3 .50 100 x2 .101 200 x1

21 september 2014 om 12:06

@pprins

Je weet dat we een aristocratie al een keer hebben uitgeprobeerd. Gevolg is dat de belangen van de rijke groep/geote voetballanden worden behartigd. In Nederland zou dat een enorme verlaging van het belastingtarief op hoge inkomens ten koste van sociale zekerheid als werkloosheidsuitkeringen tot gevolg kunnen hebben. In het mondiale voetbal gaat dat dat er toe leiden dat de belangen van kleine voetballanden helemaal wegzakken in een overheersing van 10 west-europese en zuid-amerikaanse landen.

De Franse Revolutie vond voornamelijk plaats om dit systeem te doorbreken. Onze samenleving is gebaseerd op formele gelijkheid voor de wet, ondanks iemands bijdrage daaraan. Dat iemand driehonderd maal meer belasting betaalt, geeft hem niet meer formele inspraak. En als je vindt dat dat wel zou moeten, verdiep je dan eens in het repressieve overheidssysteem van voor 1789.

Datzelfde geldt voor de fifa. Hoe meer inspraak je de grote landen geeft, hoe slechter de belangen van kleine landen behartigd worden. Dan zie ik het nog wel gebeuren dat europa nog meer tickets krijgt en dat bijna alle WKs in Europa gaan plaatsvinden en dat niemand ooit meer echt open staat voor de ontwikkeling van de kleine landen.

21 september 2014 om 12:09

@diegopeladona

Bedankt om de moeite te nemen te reageren op een reactie waar ik echt geen zin in had. Als iemand denkt dat mijn argument over "beroepen" gaat is het zo lastig om nog inhoudelijk door te gaan. Verder ben ik het eens met je punten, complimenten

21 september 2014 om 12:29

@jordinhoo Ik moet zeggen dat ik zo niet had bekeken, want gaat het om een regering dan ben ik het inderdaad wel met je eens met je dat een rijk/invloedrijk persoon dezelfde stemrecht heeft als een arm persoon.

Maar ergens knelt toch de schoen. Bij de Fifa gaat gewoon alles fout en dat komt omdat corruptie door de kleine landen in stand wordt gehouden. Het voelt gewoon niet goed dat Samoa dezelfde invloed heeft als Duitsland.

Ik denk dat het hem zit in het feit dat je een systeem wat werkt voor een populatie van miljoenen mensen niet kunt toepassen op een populatie van 200. Daardoor hebben een aantal rotte appels dat zichzelf verenigd eigenlijk alles te zeggen.

21 september 2014 om 15:14

@pprins
Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik begin met het laatste. Dat Calimeroargument is leuk en aardig, maar in deze ongepast. Als een systeem dusdanig is ingericht dat bepaalde landen - qua geschiedenis en positie - een betere positie hebben verworven dan andere landen, en dit systeem geen mogelijkheden biedt voor de andere landen (landen met een zwakke positie), al is het uit economische overwegingen, om op korte termijn een dergelijke positie te verwerven, is dit niet calimero-achtig maar werkelijkheid. Dit systeem houdt deze situatie in stand.

Juist door te verwijzen naar de bonden van die landen wenste ik bijvoorbaat het calimeroargument te voorkomen. Want die landen hebben er ook zelf absoluut schuld aan dat dit systeem stand houdt en dat het voetbal in hun land zich onvoldoende ontwikkelt. Dit neemt niet weg dat Europa niets kan doen om het voetbal wereldwijd te internationaliseren. hiervoor dient het minstens 3 landen af te staan aan Azie en 3 aan Afrika.

Naar mijn mening maak jij de denkfout door te stellen dat het veranderen van een poppetje (blatter) een fout systeem doet veranderen. Dat Champagne dat in zijn campagne beweert, net als bij een politiek verkiezingsprogramma, komt omdat het hoort. Er is geen enkele kandidaat die zo dom zou zijn dit niet te doen. Ik vind het eerder naïef dat jij gelooft dat campagnedoelen, werkelijke doelstellingen zijn. Europa heeft het voetbal in een houtgreep. Al die kreten voor wat betreft internationalisering van het voetbal zijn loze praatjes. Als het puntje bij paaltje komt wilt Europa nog meer landen op een WK vertegenwoordigd zien en blijft Azie (continent met meeste aantal landen) na het uitbreiden van de WK-tickets van 24 naar 32 nog steeds met 4 (of een onrealistische 5) tickets vertegenwoordigd. Afrika wordt met 5 tickets vertegenwoordigd. Je krijgt dan scheve verhoudingen. Egypte, Afrikaans recordkampioen, is vanwege de moordende concurrentie afgelopen 20 jaar - volgens mij - niet een keer gekwalificeerd (maar wel 4x kampioen van Afrika). Noem me een Europees grootmacht die in 20 jaar wel Europees kampioen is geworden, maar niet 1x is gekwalificeerd. Bijna alle grootmachten van Europa doen keer op keer mee.

Het argument dat deze landen niet goed genoeg zijn doet er niet toe. Juist door landen uit verschillende continenten vaker tegen elkaar te laten spelen ontwikkel je het spel van de zwakkere landen en zorg je ervoor dat het voetbal in de zwakkere landen, tijdens een WK, meer leeft. Het voetbal wordt dan breder gedragen. Want mensen, iedereen hier heeft tijdens het afgelopen WK zin gehad om tegen een balletje te trappen.. het bindt. Deze droom wordt alleen de sterkere landen van de wereld gegund. Derhalve gaat dit ten koste van het voetbal over de hele wereld. De landen waar het voetbal ontwikkeld is, krijgen continu prikkels en beloningen om dit te blijven doen, de landen die dit niet hebben en kunnen.. blijven enkel in illusies leven. Denken jullie werkelijk dat successen in het voetbal van Vietnam minder intens zouden worden gevierd/beleefd dan wat hier in Nederland wordt gevierd?

Het is werkelijk ongelofelijk dat men in Europa denkt dat zij meer recht hebben op voetbal dan mensen uit Azie. Een groot deel van de binnen de voetballerij ingepompte gelden komt uit Azie (hier wordt ongelofelijk eneerbidig over gedaan, maar dit terzijde). Zowel de marketing, sponsoren als investeerders. Indien al deze partijen hun gelden intrekken, stort het hele voetbal in Europa in. Al die trips naar Azie in de zomervakanties (van de Europese topclubs en de nationale ploegen) worden royaal beloond. Dus waar heb je het over. Je doet voorkomen alsof het een geste is. De Europese grootmachten - zowel landen (ook enkele Zuid Amerikaanse landen) als clubs - doen niks gratis.

Ook het WK in Zuid Arfrika is niet op een eerlijke wijze toegekend (marokko had een betere bid maar minder fans (ben geen Marokkaan, ik zeg het er maar even bij, anders kom je weer met calimero)). Dat gezegd hebbende, is de stortvloed aan kritiek over het WK in Zuid Afrika, voor tijdens en na het WK immens geweest. Men heeft namelijk stadions gebouwd waar niemand komt, te veel Zuid Afrikanen zijn uitgebuit etc.. Het ontkennen van het bestaan van continue negatieve berichten over het WK in Zuid Afrika betekent niet dat die berichten er niet waren. Die berichten waren er en zijn een voorbode om alvast te rechtvaardigen dat er geen WK meer - iig niet op korte termijn aan een land in Afrika - toe te kennen.

Ik verdedig absoluut het recht van Samoa om een gelijke stem te hebben met Duitsland. Een gelijke stem is het enige wat deze (kleine) landen nog enigszins rechten geeft. Het is een drogreden om te stellen dat een Duitsland met een gelijke stem evenveel invloed zou hebben op het voetbal als een Samoa eilanden. Onzin van jewelste. Duitsland heeft immens veel invloed op het WK voetbal, alleen al via Adidas. Het feit dat Duitsland die samen met Brazilie de meeste voetbalwedstrijden op een WK heeft gespeeld en dat deze 2 landen elkaar maar 2x hebben ontmoet (1x finale 2002 en 1x de halve finale 2014) betekent dat het hier niet gaat om een statistische toevalligheid.

In dit geval gaat het om stemrecht. Duitsland heeft recht op 1 stem, hoe groot, sterk, machtig en belangrijk dit land ook mag zijn. Dat geldt ook voor een Samoa, hoe zwak, hoe klein en onmachtig ze ook mogen zijn. Duitsland bevindt zich in een andere positie, waardoor ze zich haar belangen beter weet te vertegenwoordigen dan een Samoa. Samoa heeft maar enkele troeven. Het is dan niet chique om de troeven van de Duitsers (die veel keuze hebben) - en die zeker worden ingezet - wel te belonen en de troeven van Samoa af te stempelen als 'goedkoop' en deze gelijk te stellen met corruptie. Samoa kan en moet op haar manier bondgenoten zien te vinden, en dat geldt ook voor de Duitsers. Zo zit de wereld in mekaar. Iedereen denkt aan zijn eigen belangen.

De ironie is hem in het feit dat jij gelooft in een campagne van Champagne, terwijl Blatter hoogstpersoonlijk het WK aan Azie, Afrika en de Arabische wereld heeft 'gegund'. Hoe corrupt dit ook is gegaan, is niet relevant, deze landen hebben meer dan 50 jaar intens naar een WK in eigen regio verlangd.

De vraag waarom Qatar, is niet een vraag die wij moeten beantwoorden. De Arabische landen schuiven ieder jaar enkele kandidaten naar voren voor een bid en scharen zich achter de beste bid in de hoop daarmee een kans te maken. Ieder jaar worden ze door politieke spelletjes uitgespeeld. Dit keer had Qatar zich op alles voorbereid. Die heeft er alles aan gedaan om de Arabsiche droom te bereiken, namens 24 landen. Het binnenhalen van het WK in Qatar is niet alleen in Qatar gevierd, maar in bijna alle Arabische landen. Het gaat hier om meer dan 250 miljoen mensen. Dat de media, in Europa dit wil laten overkomen als een klein nietszeggend land, met weinig inwoners, is eerder riooljournalistiek dan een werkelijke schets van de werkelijkheid. Qatar was simpelweg de beste vertegenwoordiger van de Arabische landen om een WK te organiseren.

20 september 2014 om 23:20

Daarom zou het mooi zijn als alle grote landen die Blatter zat zijn zoals Markdragie al zegt afstand nemen van de Fifa. Een Fifa zonder landen als Duitsland, Nederland, Frankrijk en Engeland stelt immers niets meer voor.

je hebt helemaal gelijk.
we moeten eigenlijk , de tijd dat blatter aan de macht is niet meer deelnemen aan de fifa verbonden wedstrijden.
ja , dat is rottig voor de voetballers, maar als team in de top 10 maak je wel een statement.

Als europa gewoon uit de fifa. Weg met blatter een wk zonder europa is geen wk alleen zuid amerika overhalen door ze meer te bieden dan blatter dan is het snel afgelopen.

Schande !

Hij minacht het allergrootste symbool van Afrika met tien seconden stilte, dat is toch volslagen ridicuul om te zeggen dat hij dan zoveel gedaan heeft voor Afrika ??

Hoe kan je je steun nog zo openlijk geven aan hem, hoeveel geld is er dan wel niet aan ze gegeven? Hoeveel is Mandela waard volgens Afrika om Blatter te blijven steunen?

Ik kan hier echt niet bij hoe een continent hem kan blijven steunen na dat incident ..

Bah, wat zetten ze zich nu voor lul excuses voor de woorden.

Blatter, de Pariston vd Fifa..

Ik, Issa Hayatou van WC-Eend beveel Joseph Blatter aan.

Ik ben eens benieuwd hoeveel horloges Issa heeft mogen ontvangen.

Hoop dat hij zijn missie mag volbrengen, het is hem gegund

Lees: Blattler heeft onze eigen zakken heerlijk gevuld en graag willen we dat zo houden

Jammer dat, vanwege het feit dat elke stem even zwaar telt, het gewoonweg onmogelijk is dat een normale kandidaat (op basis van goed beleid en argumenten) de Fifa gaat leiden.

Gaat die Jérôme Champagne zich kandidaat stellen? Dat lijkt me namelijk WEL een geschikte kandidaat.

Ik geloof graag dat Blatter veel voor onze corrupte vriend Issa Hayatou heeft gedaan. Was die 3 jaar geleden er niet uitgegooid vanwege corruptie? In die BBC documentaire van die oude journalist kwam hij er niet best vanaf (en in die Fifa corruptie boeken ook niet). Deze Hayatou blijft ook maar aan de Fifa kleven, net als Ricardo Teixeira als ik me niet vergis.
Ze zouden al die oude mannetjes eruit moeten vegen en opnieuw beginnen met een schone lei. Maarja als oppergod Blatter met horloges blijft strooien blijven deze mannen zo lang mogelijk plakken.

Het enige wat hij heeft gedaan is dat de bond twintig jacuzzis hebben en dat iedereen in een dikke auto rijdt en een lekker bonusje heeft gekregen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren