Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ontsteltenis over voorstel om RvC Ajax financieel te belonen: ‘Schaamteloos!’

Laatste update:

Erelid Arie van Os heeft in De Telegraaf verbaasd gereageerd op het plan om de Raad van Commissarissen van Ajax financieel te belonen. De raad heeft een voorstel gedaan om commissarissen een jaarsalaris van 35.000 tot 50.000 euro te geven. Op dit moment werken de commissarissen van de Amsterdammers nog op vrijwillige basis. Van Os noemt het plan 'schaamteloos' en 'ronduit belachelijk'.

De RvC wil het voorstel in stemming brengen op een buitengewone aandeelhoudersvergadering op 26 mei. Het is de bedoeling dat voorzitter Pier Eringa en voetbalcommissaris Jan van Halst dan 50.000 euro bruto gaan verdienen. De commissarissen ontvangen allen 35.000 euro. Van Os doet een dringende oproep aan de Vereniging Ajax om het plan tegen te houden. De vereniging AFC Ajax telt ruim zevenhonderd leden met stemrecht en bezit 73 procent van de aandelen van de club. "Dit past wat mij betreft precies in de chaos van de afgelopen weken. Elke dag als ik de krant open sla, laat ik me weer verrassen", aldus Van Os.

"Clubliefde bestaat kennelijk alleen nog bij een paar oude ballen, zoals ik", gaat Van Os verder. "Michael van Praag, Hennie Henrichs, Uri Coronel en ik stapten in 1989 pro deo in het bestuur. Het was een eer om Ajax te dienen. Dat deden we met alle liefde en toewijding. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om er geld voor te vragen. Nu zijn er alleen maar carrièretijgers. Voor die paar uurtjes werk per jaar is elk bedrag te veel, maar 35.000 tot 50.000 euro is schaamteloos, omdat Ajax dat geld veel beter kan besteden."

De RvC vindt dat de nieuwe beloning 'past bij de statuur van een deskundige, onafhankelijke en kritische Raad van Commissarissen'. "Het toekennen van een beloning zorgt er ook voor dat Ajax in de toekomst leden van de Raad van Commissarissen met voldoende relevante ervaring, professionele achtergrond en tijd kan blijven aantrekken”, aldus de RvC van de Amsterdammers in een brief aan de aandeelhouders. Het voorstel moet volgens een woordvoerder van Ajax los worden gezien van de komst van Eringa, die vorige maand startte in de Johan Cruijff ArenA.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Lijkt op een gevalletje Hamers bij ING! Inderdaad schaamteloos!

19 april 2023 om 10:15

Dus we moeten het normaal vinden dat (hopelijk) deskundige vakmensen een rol in de RvC er lekker als hobby op vrijwillige basis uitvoeren?

Niet meer dan normaal dat ze betaald worden voor hun tijd vind ik. Het zijn geen schokkende bedragen ook, dus ik weet niet waar men moeilijk om doet.

19 april 2023 om 11:57

Moeilijk om van buitenaf te beoordelen. Voor een dergelijke rol zal je gemiddeld iets van 50 uur per jaar kwijt zijn. Dan is 50k duizend euro per uur. Wat echter niet helder is, is of ze meer gaan doen andere Rvcs. Daar kleeft echter weer het risico aan dat de RvC op de stoel van het bestuur gaat zitten met allerlei intriges en achterklap tot gevolg. Ik zou me ook zeker zorgen maken over wat het voor de organisatie betekent. Ofwel wordt de RvC niet te kritisch om dat ze denken zelf beter te kunnen besturen of juist zijn ze nog wel in staat om kritisch te zijn bij zo een financiã«le afhankelijkheid. Een dooddoener is dat veel fans ontevreden zijn over het huidige seizoen en er een iedere verandering is goed houding aannemen zonder een idee te hebben of de club ermee geholpen is.

19 april 2023 om 12:21

Ik snap niet waar men die urenindicatie vandaan haalt. Is dat nattevingerwerk of daadwerkelijk ergens op gebaseerd? Denk je dat de RvC die aankoop van Ocampos dan tegenhield op basis van een half uurtje met z'n allen zitten en gewoon kijken wat lachen lijkt? Misschien dat ze er 50 uur aan vergaderingen aan besteden, maar daarbuiten bestudeer je toch ook gewoon actualiteiten binnen de club, bereid je je voor op die meetings of houd je je bezig met de club op een andere manier.

19 april 2023 om 13:15

Een gemiddelde commissaris besteedt ongeveer 13 uur per maand. Dus keer 12 is dat ongeveer 154 uur per jaar. Dan is €50.000 een mooie beloning.

Vergeet niet dat de meeste commissarissen meerdere commissariaten hebben.

19 april 2023 om 13:50

Dit bedoel ik dus inderdaad. Men verzint er 50 uur bij en op basis van die op niets gebaseerde aanname concluderen we dat die vergoeding wel erg uit de kluiten gewassen is.

19 april 2023 om 10:23

Ga jij voor niks werken? Kom op, dit is toch een andere tijd waarin men veel meer druk ondervind, Social media, hoge miljoenen bedragen waar je over beslist (zie 20 miljoen voorbeeld Ocampos) en veel meer media aandacht.. Ik snap best dat ze dit niet meer gratis gaan doen.

19 april 2023 om 10:52

100.000,- gulden voor Cruijff was toen net zoveel als 100 miljoen euro voor Antony hedentendagen. Mijn ouders kochten in die tijd een vrijstaand huis voor 8.000,- gulden met flink wat grond.

Die gasten hoeven nooit een kaartje te kopen, kunnen op kosten van Ajax naar Europese uitwedstrijden met alles erop en eraan. Ze kunnen gratis naar elke thuiswedstrijd waarbij ze ook geen eten en/of drank hoeven te betalen.

Prima als ze 50.000,- euro krijgen, maar dan dien je wel te betalen voor al het loon in natura dat je daarvoor ontving. Mijn inziens is die 50.000 niet toereikend.

19 april 2023 om 11:09

Het is toch normaal dat je werkgever betaalt voor werkgerelateerde activiteiten? Als jij voor je werk een evenement bezoekt, betaal jij dan zelf je entree?

19 april 2023 om 12:20

Inderdaad, of gaan we straks ook elke voetballer vragen om voor elke wedstrijd een kaartje te kopen en bijv. alle reiskosten naar de wedstrijden.

19 april 2023 om 09:52

RvC een miljoen geven? Dat zie ik niet bij veel bedrijven als deze. Mocht je overigens nog iemand zoeken, hou ik me aanbevolen

19 april 2023 om 10:18

Wat een onzin! Oud politici zitten in allerlei commissariaten en krijgen daar dik voor betaald. ajax is het grootste sportmerk van NL, als zij goede toezichthouders willen hebben is het heel normaal dat ze daar een vergoeding voor geven.
Anders blijf vissen in het poultje vrijwilligers oud club mensen die altijd elkaar dekken en alleen elkaar leuk vinden. Van Os vind dat natuurlijk belangrijk, dat begrijp ik, maar dit is wat er juist mis is bij Ajax. Niet die 35k die aan een commissaris wordt uitgegeven is schaamteloos, maar dat ons kent ons clubje wat op de achtergrond alleen maar onrust veroorzaakt.

Michael van Praag, Hennie Henrichs, Uri Coronel en ik stapten in 1989 pro deo in het bestuur.

Hier geeft de beste man toch precies al antwoord op zijn eigen ontsteltenis? Het is niet meer van deze tijd.

Wat ik eerder beschamend vind is dat VZ elke keer een foto van Jan van Halst erbij zet, om uiteenlopende redenen.

19 april 2023 om 10:18

Storm in een glas water.

Gegeven afbreukrisico op die posities en de shit die je erg makkelijk over je heen krijgt, is dit geen te gekke beloning.

Ook op de begroting van Ajax is dit (bijna) niet zichtbaar.

19 april 2023 om 10:44

Eens over die foto van Jan van Halst. Kan VZ geen foto vinden van de voorzitter van de RvC?

19 april 2023 om 12:10

"kan VZ geen foto vinden van de voorzitter van de Rvc?"

Wat denk je nou eigenlijk zelf? Uiteraard kan VZ dat. Maar jij zou het dus fijner vinden als ook Suzan Lendrink en Maurits Hendrks af en toe op de foto staan bij een topic als deze begrijp ik?

19 april 2023 om 12:08

"wat ik eerder beschamend vind is dat VZ elke keer een foto van Jan van Halst erbij zet, om uiteenlopende redenen."

Beschamend zelfs? Dat er bij een topic over de RVC van Ajax een foto wordt geplaatst van de Commissaris Voetbalzaken uit die RVC? Sorry, maar ik zie dat even niet. Wat zou er ooit ergens beschamend kunnen zijn, dat een foto wordt geplaatst van iemand die onderdeel is van die RVC waar het topic over gaat?

19 april 2023 om 12:16

Van Halst is geen onderdeel van de RvC.

Het komt nu over alsof het plan om te gaan belonen uit de koker van Jan van Halst komt omdat het belonen samenvalt met zijn aanstelling. Is ook alleen mijn spinsel, opvallend dat ze zijn foto erbij zetten terwijl je ook prima iemand anders had kunnen kiezen.

Ik begrijp die ophef ook helemaal niet dat ze betaald gaan krijgen. Ze dragen ook verantwoordelijkheid en zijn aansprakelijk, daar mag best een beloning tegenover staan.

19 april 2023 om 18:56

"van Halst is geen onderdeel van de Rvc."

Van Halst is Commissaris Voetbalzaken. Hoezo is hij dan geen onderdeel van de Rvc?

"opvallend dat ze zijn foto erbij zetten terwijl je ook prima iemand anders had kunnen kiezen."

Tja, wat ik al zei, jij ziet liever Suzan Lenderink? Dat mag. Maar wat er dan zo 'opvallend' is dat de foto van de Commissaris Voetbalzaken (de meest zichtbare van de RVC zeg maar) bij dit artikel wordt geplaatst dat ontgaat me nog steeds.

Weet iemand hoeveel uren per week of maand zo'n commissaris erin steekt? Met het bedrag waarover gesproken wordt zouden ze allen minstens 2-3 dagen per week actief moeten zijn, maar heb niet het idee dat dat zo is.

19 april 2023 om 10:52

Snap je punt, maar dit geldt voor commissarissen in allerlei sectoren. Voor het grootste sportmerk van NL vind ik het bedrag wat ze krijgen niet buitenproportioneel

Voor die paar uurtjes werken vindt ik dit wel erg belachelijk.

19 april 2023 om 09:56

Hoeveel uur ze precies maken weet ik niet. Maar als je ziet dat ze ook belangrijke beslissingen moeten nemen (aanstellen en beoordelen directie) en als je ziet dat ze ook veel gezeur over zich heen (kunnen) krijgen dan vind ik dit ook niet direct een ere baan die je om niet hoeft te doen.

50k voor 4 tot 6 uurtjes per week werken is wel heel veel geld inderdaad. Het zou eerlijker zijn deze mannen op ZZP basis zouden werken met een uurtarief van bijv. 50 euro excl. reiskostenvergoeding. Ongeveer 1200 euro in de maand en 14.000 op jaarbasis

19 april 2023 om 09:58

Ik denk dat er weinig ZZP-ers op deze positie maar € 50,- vragen. € 250,- en meer komt eerder in de buurt.

19 april 2023 om 10:05

50 euro per uur, weinig realiteitszin.
Als Ajax met alle miljoenensalarissen op het veld nu gaan bezuinigen op de RvC, zijn ze de weg wel kwijt. De RvC salariskosten zijn maar een minieme druppel en maakt wel een verschil. Daarnaast, met het tegenhouden van de transfer van Ocampos heeft de RvC voor de rest van de eeuw al hun salaris terugverdiend

19 april 2023 om 10:27

Dat rekent een schilder of loodgieter ook. Lijkt me niet heel realistisch.

19 april 2023 om 13:00

50euro per uur? Ik denk dat je de markt eens moet polsen. Je standaard zzp interim recruiter vraagt al 75euro of meer.

19 april 2023 om 18:50

"50k voor 4 tot 6 uurtjes per week werken is wel heel veel geld inderdaad. Het zou eerlijker zijn deze mannen op ZZP basis zouden werken met een uurtarief van bijv. 50 euro excl. reiskostenvergoeding. "

Mij frappeert vooral dat velen hier vinden dat de commissarissen veel teveel verdienen en dat dit belachelijk is, terwijl Ajax bijna een bedrag van 100 miljoen per seizoen uitgeeft aan salarissen. Grillitsch pakt dit seizoen 2,3 miljoen euro. Ik bedoel maar.

Zullen we de club anders eerst weer eens op de rit krijgen voordat we dit soort beloningen gaan uitdelen? Zeker als het echt maar een paar uur per jaar is. Als ze er nou dag in, dag uit zaten, oké.

19 april 2023 om 10:06

Het is geen productiewerk he voor een paar uur. Ze zijn fulltime verantwoordelijk

19 april 2023 om 10:16

Ja, want de eerste koppen die mensen willen zien rollen zijn die van de RvC. Totaal niet van die gasten die ze elke dag zien zoals Schreuder, Hamstra, van der Sar...

19 april 2023 om 10:27

Verantwoordelijk als in ze moeten altijd paraat staan. Het is niet zo dat ze buiten die "paar uur per jaar" er totaal niet mee bezig zijn.

En als we eerst alles binnen de club op de rit moeten krijgen, zullen we dan de salarissen van de selectie ook even een halt toeroepen? Moeten ze eerst verdienen natuurlijk.

19 april 2023 om 10:27

Die krijgen dan ook 10-20-30x zoveel.

19 april 2023 om 10:46

Als je verantwoordelijk bedoelt als in altijd paraat, zeg dan altijd paraat, want dat betekent verantwoordelijk gewoonweg niet. 🤨

En heel eerlijk, ik zou er geen probleem mee hebben als een paar van die spelers even moesten inleveren, nee. Of vind jij dat Bergwijn, AKA Bijlmer Boerrigter, z'n salaris op het moment verdient? Of Brobbey, met z'n twee balcontacten dit weekend? Prestatiecontractje zou geen slecht idee zijn.

Maar bovenal, dit hoef geen pro deo functie te zijn. Maar je kunt toch ook de ruimte een beetje lezen en inzien dat dit geen lekker moment is om dit te doen.

19 april 2023 om 11:13

Als Rvc'er ben je altijd verantwoordelijk, of je op dat moment nou aan het werk bent of niet. Je moet je altijd van de lopende zaken binnen de club bewust zijn. Dan voldoen "een paar uurtjes" per jaar niet. Of denk jij dat die gasten zo'n meeting in lopen en daar ter plekke maar eens lekker de informatie ophalen, een dobbelsteentje gooien en kijken wat ze ervan gaan roepen?

Je verantwoordelijkheden stoppen niet bij die "paar uur" per jaar, dus is het helemaal niet gek dat daar een financiële vergoeding tegenover staat. Het is niet zo dat ze miljoenen per jaar bijstrijken.

Als ik eerlijk ben had ik gedacht dat ze een vergoeding ervoor krijgen. Als je dan hoort dat het een paar uur per jaar is, dat spendeer ik vrijwillig ook op de lokale tennisvereniging...
Dan vind ik 50k wel behoorlijk buiten proporties

Flauwekul. We gaan de wereld van nu niet vergelijken met 1989 wel? Afbreukrisico is enorm en inmiddels beursgenoteerd. Nouja, lekker ff stoken.

Ik vind met name de timing heel slecht. Wtf. Na het slechtste seizoen van Ajax in decennia. Midden in een vrij cruciale reeks wedstrijden voor de 2e plek en de beker die echt noodzakelijk zijn. En nadat er op bestuurlijk en sportief niveau al een jaar lang enorm veel crisis is. En dan kies je dit moment om opeens geld te vragen. En niet een beetje maar 50K voor 5 uur per week. Het geld maakt eigenlijk niet eens uit voor mij, maar wauw.

19 april 2023 om 10:03

Dat vind ik eigenlijk ook het meest frappante. Sowieso heerst er nogal wat onvrede in de samenleving, maar dan ook nog na zo'n dramaseizoen opeens centjes gaan vragen. Maar goed, heb met dit soort bobo's wel vaker het idee dat ze totaal zijn losgeslagen van de werkelijkheid. Of dat het ze gewoon geen hol uitmaakt wat het gewone paupervolk ervan vindt.

if you pay peanuts, you get monkeys.
Je wilt overal kwaliteit hebben, dat kost nu eenmaal geld

19 april 2023 om 10:04

Als je echte kwaliteit wil, heb je mensen nodig met een motivatie die dieper gaat dan geld.

19 april 2023 om 10:09

Helaas waren die niet te vinden en moeten ze het doen met Jan - 5e keus - van Halst

Dit gebeurt wanneer je club in handen valt van lieden zonder Ajax achtergrond, in combinatie met mensen die wel het Ajax DNA bezitten, maar totaal onkundig zijn. B.v. onze AD. Hoe richt ik een club ten gronde? Volg Ajax….

19 april 2023 om 18:13

Ja en vooral het tempo waarin die club om zeep wordt gebracht is echt ongekend

Dus de RVC wordt een verdien model. Schandalig

19 april 2023 om 10:29

Nou lekker verdienmodel. ik denk dat de meeste van deze mannen zonder moeite overal dit soort beloningen kunnen ontvangen.

19 april 2023 om 10:35

Een verdienmodel klinkt wel wat krom voor salaris voor geleverd werk.
Ik ben blij dat mijn werkgever niet klaagt dat ik mijn functie als verdienmodel zie

Geheel met Van Os eens. Wij als SCC en de andere supporters krijgen al een jaar bagger voorgeschoteld en mogen weer 6% meer gaan aftikken voor onze SCC. En dan willen een aantal lichtgewichten in de RVC 50.000 gaan verdienen....waarvoor eigenlijk? Echt een grote schande! Laat ze eerst eens wat presteren daar

19 april 2023 om 10:29

Er is de afgelopen jaren exceptioneel gepresteerd. Mogen ze daar wel met terugwerkende kracht beloning voor vragen dan?

19 april 2023 om 10:55

Dat moet je van persoon tot persoon bekijken. Als er een uitspringt die het destijds beter deed dan zijn collega's en dat dit jaar door heeft gezet, mag dat zeker van mij. Maar benoem dan ook man en paard. Ik ben zeker niet tegen hoge salarissen. Maar nu een collectieve verhoging terwijl de club in de stront gedompeld is door wanbeleid lijkt me niet op zijn plaats

19 april 2023 om 11:21

Ah dus jij wil een persoons- en prestatiegebonden beloning voor de RvC? Zoals bij andere bedrijven? En dat terwijl de dagelijks verantwoordelijken die er een potje van maken gewoon hun volle loon krijgen?

19 april 2023 om 11:41

Noem mij eens een voorbeeld (het poppetje en prestatie) waarom deze persoon het zo uitzonderlijk deed dat er ruim 40% salaris verhoging moet komen? Ik zie niet in waarom en al helemaal niet wie daarvoor in aanmerking zou komen

19 april 2023 om 11:55

Hoe kom je bij 40% verhogin? Ik lees dat er nu niets betaald word en dat ze over gaan naar een beloning van 35k tot 50k. Werknemers verdienen nu eenmaal vaak iets. Ook zonder dat hansje1989 daar goedkeuring voor verleent.

19 april 2023 om 13:12

Ja zat verkeerd in mijn hoofd van 35-50k
Maar desalniettemin, breng eerst de boel maar eens op orde en laat zien dat je dit bedrag waard bent. Want wat heeft de RVC zo goed gedaan afgelopen jaar dat dit nu moet gebeuren terwijl het in alle gelederen een puinhoop is? Want noem me nou eens wat die RVC nou goed heeft gedaan bijvoorbeeld afgelopen jaar

19 april 2023 om 20:30

Waarom moet ik iets noemen? Het is totale onzin om dit als voorwaarde te stellen. Het staat ook helemaal niet als voorwaarde in hun overeenkomst. In jouw overeenkomst ook niet. Als jouw werkgever een verliesgevend jaar draait krijg je ook gewoon salaris. Als je deze lijn volgt hoort de directie, spelers, coaching staf, medische staf allemaal geen loon te krijgen, want ajax staat 2e. Echt van dat onderbuik-gebrabbel.

Het is vooral geinig dat Steven ten Have uitgekotst werd toen hij dit een dik decennium geleden voorstelde. Het was één van de stokken die werden gebruikt om hem naar buiten te meppen nadat hij het lef had tegen Cruijff in te gaan.

En nu wordt het er een beetje stilletjes doorheen gemoffeld. Sja.

19 april 2023 om 14:56

Stilletjes? Het werd via een brief aan aandeelhouders bekend gemaakt, en die worden zo'n beetje altijd publiek bezit.

19 april 2023 om 15:24

Maar er is verder amper ophef over. Dat is een gigantisch verschil met de situatie onder Ten Have, waar we dagelijks op de hoogte werden gehouden van de meningen van allerlei niet-ter-zaken doende meninggevers over het grove schandaal wat die academicus toch weer had verzonnen.

Onder de streep is Ajax vrijwel geheel ingericht naar het beeld dat hij destijds voor ogen had. Inclusief een actieve RvC die kort op de directie acteert en met hen samen werkt.

19 april 2023 om 15:33

Maar komt dat omdat het stilletjes er doorheen gemoffeld wordt, of omdat het beeld zo veranderd is dat men het niet meer dan normaal vindt dat er betaald wordt voor dit werk?

19 april 2023 om 15:42

Er staat amper een spotlight op momenteel. Als er kritiek is, is dat op het functioneren van Van der Sar, niet op dat van de RvC. Terwijl ik denk dat het vooral de technische portefeuille in de RvC is die slecht wordt ingevoerd, zeker na het wegvallen van Overmars. Blind en later Koster moesten opstaan en hebben de plank misgeslagen.

Zie hoop mensen reageren vanuit een club gevoel dan echt rationeel nadenken over de functie (orgaan) als RvC.
Het is wellicht 4 a 5 keer bij elkaar komen voor paar uurtjes om te overleggen. Maar je moet ook stukken van te voren lezen. Je hebt verantwoordelijkheden binnen als RvC-lid. Vind het niks anders dan normaal dat er een bezoldiging staat tegenover deze functie binnen een organisatie/bedrijf. men reageert vanuit een soort sentiment, dat nergens op is gebaseerd als het om dit soort dingen gaat. M

En weet je wat het leuke is. Als er iets verkeerd gaat, dan wijzen dezelfde reageerders al meteen naar deze leden, omdat ze er niks van kunnen...

19 april 2023 om 10:59

Dat laatste valt behoorlijk mee toch? Zolang het bestuur het goed doet heeft de RvC niks te doen eigenlijk. Pas als ze bij fouten van Ajax ingrijpen lopen ze het risico om commentaar te krijgen, zoals aanvankelijk gebeurde bij het blokkeren van Ocampos' transfer. Na afloop hebben ze daar alleen maar lof voor gekregen, dus zelfs dat voorbeeld houdt totaal geen stand.

Ze dragen zeker veel verantwoordelijkheid, maar wijzen naar de RvC zodra er iets verkeerd gaat gebeurt zelden. Het bestuur en de trainer e.d. vangen dan (terecht) de klappen op.

19 april 2023 om 12:00



Ik ken vaker situaties waarbij de RvC leden er van langs kregen. De situatie voor de Cruijf evolutie aantal jaren geleden gemist, voor Overmars er was? Daar kregen voornamelijk de RvC leden kritiek, omdat ze teveel toe keken hoe de ajax naar de klote ging. Terecht of niet. Ik vind dat als je verantwoordelijkheden krijgt binnen een organisatie, daar tegenover ook iets moet staan. Zeker als het gaat om een zeer winstgevend bedrijf is. Je staat boven het bestuur in de organogram notabene.

het klopt wat je zegt over bestuur. Maar de kans is ook aanwezig dat niet alles door het bestuur op een adequate manier bij RvC terecht komt. En dan moet je bijna op zoektocht naar informatie als RvC zijnde door gesprekken te voeren met allerlei mensen. En dat kost ook veel tijd en energie. Niet alleen de zogenaamde bijeenkomsten. En als er een risico is, dan is er een Risico al is het percentage heel klein.

Het moment waarop dit naar buiten komt is allerst belabberd. Verder zijn dit geen gekke bedragen voor een RvC hoor.

Met het tegenhouden van de transfer van Lucas Ocampos heeft de RVC Ajax in elk geval al zoveel geld bespaard dat ze de komende jaren best 50.000 euro salaris kunnen krijgen...

Ajax hoort op een rationele manier gecontroleerd te worden door de RvC, men komt enkel met emotionele standpunten. Als het een erebaantje is op vrijwillige basis moet er ook eer toekomen, wat er ook gebeurd. Echter ligt het risico nu bij de Rvc leden en voor een blootstelling aan risico behoort een beloning te komen. Zo werkt het overal, ook in een voetbalinstantie.

Echt zo'n heerlijk hollandse discussie hier. Mensen die 40 uur werken en naar hun loonstrookje kijken, en dan iemand die paar uur per week werkt en 2x zoveel krijgt. Oh nee dat kan toch allemaal niet. Schande! Welcome to the real world kiddos!

19 april 2023 om 10:55

Dat het de real world is betekent toch niet dat het direct ook zo hoort te zijn? Beetje een dooddoener dit.

19 april 2023 om 11:43

Tja in theorie is communisme een prachtig concept. Maar het werkt ook niet en we hebben nu eenmaal het systeem dat we hebben.
Maar daar heb je gelijk in hoor. Niet automatisch. Maar in dit geval lijkt er me weinig mis mee. Het is toch volkomen logisch dat iemand van de rvc wat beter beloond word dan een (met alle respect) entry level loonslaaf of zo?

En zo zakt Ajax steeds verder weg. Er zitten mensen bij Ajax die totaal geen verstand van voetbal hebben en er alleen voor zichzelf zitten. Tijd voor een revolutie maar wie pakt die gasten aan. van Baasten, Rijkaard, Sneijder, v/d Vaart, Davids,Seedorf enz grijpt in aub. Helaas kan Cruyff het niet meer doen.

19 april 2023 om 10:44

Verstand van voetbal is op veel plekken dan ook helemaal niet nodig. Je moet verstand van mensen en bedrijfsvoering hebben en durven te vertrouwen op mensen die wel verstand van voetbal hebben.
Het is niet de de RvC ieder weekend gaan scouten, Bassey leren hoe te positioneren bij corners en een tactiek voor de wedstrijd van PSV uitwerken

Voor 50.000 per jaar wil ik het risico niet lopen dat er een groep doorgesnoven fans met capuchons in mijn tuin staan. Op dit soort posities zou je het gewoon als risicogeld kunnen zien

19 april 2023 om 10:54

Heb je er dan ook voorbeelden van dat dat bij een RvC lid is gebeurd? Voor van der Sar en Heitinga en dat soort posities heb je gelijk, maar de RvC is daar veel te anoniem voor.

19 april 2023 om 14:33

Die 50.000 euro is voor het technische lid van de RvC, dat zijn voor voetbalfans bekende mensen. Davids is als commissaris kapot gemaakt omdat hij bij een interview een verspreking had en vroeg of de interviewer de vraag opnieuw wilde stellen.

Dat die 35-50 duizend je een betere commissaris maken is natuurlijk onzin. Dat het meer van deze tijd is klopt, maar dat het daarom niet minder zakkenvullers zijn is ook waar. Van Os heeft wel een punt dat in zijn tijd de rvc leden meer uit eigen gelederen kwamen en een echte band hadden met de club. Tegenwoordig is het veel meer verzakelijkt. Maar de reden dat een beurs genoteerd bedrijf fors betaalde commissarissen moet hebben vind ik echt onzin. Dat is een keuze. En by the way: deze kosten moeten altijd betaald worden door de club.

19 april 2023 om 13:47

35-50k maakt van de huidige commissarissen inderdaad geen betere commissarissen, maar kan wel het verschil zijn of jouw eerste keus wil instappen of dat je bij de 5e keus (a la Van Halst) aankomt.

Tja tijden veranderen. In 1989 werkte Ajax met een begroting van 4M euro...

Het lijkt me niet meer dan logisch dat er een financiele vergoeding is en het verbaasde me vooral dat deze er blijkbaar nog niet was. Of 35k dan veel of weinig is, is lastig te zeggen zonder 'urenstaatje' maar buitensporig lijkt het me niet.

Het is ook ziek, een paar uur per jaar je met Ajax bemoeien, wat RvC leden van Ajax als het goed is ook heel leuk vinden, belonen met een jaarsalaris dat (veel) hoger is dan die van de gemiddelde full-time werkende Nederlander.

Gewoon ordinaire zakkenvullers. En de laatste jaren ook compleet gefaald en Ajax alleen maar schade toegebracht.

19 april 2023 om 16:30

De laatste jaren compeet gefaald?
Tot het huidig seizoen heeft Ajax nog nooit zo goed gedraaid en afgelopen zomer had de RvC een meesterzet gedaan door Ocampos door te strepen als aankoop.
Dat ze moeite hebben om die man die met de snikkel uit zijn broek liep te vervangen (is dat hun taak?) en dat ze Van der Sar niet gewieberd hebben (is dat hun taak?) is wel minder goed.

Als dit al sensatie is. Groot gelijk dat mensen gecompenseerd worden voor hun werk voor de club, het is geen amateurvereniging waar alles gedaan wordt door vrijwilligers.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren