Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Berghuis troeft Ziyech af en gaat tips van Robin van Persie niet meer gebruiken

Laatste update:

Steven Berghuis is van plan om vaker van afstand op doel te schieten bij Ajax. De aanvallende middenvelder vond zaterdagavond het net in de uitwedstrijd bij RKC Waalwijk (1-4) door de bal van een afstandje kiezelhard in de hoek te schieten en denkt dat hij dat soort treffers vaker kan maken. Daarmee gaat Berghuis in tegen het advies van Robin van Persie, die hem eerder zei dat van afstand schieten weinig zin heeft.

Berghuis liet in Waalwijk zien het schieten nog niet verleerd te zijn. De 1-2 betekende de 32e goal van buiten het strafschopgebied in de Eredivisie en daarmee heeft hij er nu een meer dan Hakim Ziyech. "Dat is te danken aan mijn traptechniek", zegt hij op de persconferentie. "Hoe veel ballen zal ik in mijn leven al wel niet geschoten hebben? Ik denk dat ik dit een beetje van mijn vader heb meegekregen en zelf heb ik er ook veel in geïnvesteerd. Bij Ajax viel het nog mee, want ik scoorde hier vaker vanuit de zestien, maar als middenvelder kom je vaker 'onder de bal'."

Het advies van Van Persie, die veel met Berghuis sprak tijdens hun gezamenlijke periode bij Feyenoord, lijkt voorlopig in de wind geslagen te worden. "Hij liet een statistiek zien op zijn telefoon dat tachtig of negentig procent van de goals in de Premier League vanuit de 'zestien' werden gemaakt. Daarmee wilde hij me leren dat ik vaker het strafschopgebied aan moest vallen, omdat daar meer goals liggen dan erbuiten. Dat je minder kans hebt van buiten het strafschopgebied is duidelijk, maar als je deze goal ziet denk ik toch dat ik misschien wat vaker moet schieten."

Alfred Schreuder, de coach van Ajax, was uitermate tevreden over het optreden van Berghuis in Waalwijk. Hij zag de middenvelder, die door de aanwezigheid van Davy Klaassen een controlerende rol had, uitblinken en duidde na afloop op welke vlakken de voormalig Feyenoorder belangrijk was voor zijn team. "De beste man van het veld, in alles", stelt Schreuder tegenover ESPN. "In het vooropgaan in de strijd, in het spel verplaatsen, in goals maken, maar hij gaf ook nog een eigen kans aan Francisco Conceição. Hij was geweldig aanwezig vandaag."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

In mijn herinneringen deed hij dit bij Feyenoord ook veel vaker. Toen stond die nog rechtsbuiten en kwam hij naar binnen, waarna hij de bal in de kruising schoot. Het viel mij juist op dat hij dat bij Ajax, ook toen die rechtsbuiten stond, nooit deed. Ik dacht dat het er mee te maken had, dat hij een meer inschikkende rol bij Ajax aannam. Hopelijk gaat die nu toch vaker proberen om van afstand te schieten, want hij heeft een geweldig schot! Je merkt ook dat hij met steeds meer bravoure, maar ook plezier gaat spelen.

23 oktober 2022 om 09:49

Ik vind dat wanneer je de kans krijgt buiten de 16 dat je het sowieso moet proberen maar niet overdrijven, wat je spelers ook vaak ziet doen. Of ze doen het 3x per game, over, naast etc. of van veel te ver. Iemand als Juninho die mocht het natuurlijk altijd doen met zo'n fabelachtige traptechniek. Niet alleen zijn vrije trappen maar ook zijn afstandschoten waren vaak raak. Meneer Blind is trouwens over en sluiten! Hij was weer z'n man kwijt bij het tegendoelpunt En met die overtreding van Kramer was ook te traag waardoor hij onnodig gevaar loopt met vaak balverlies. Schat van een jongen hoor en heel NL leeft met hem mee vanwege zijn hartproblemen en terecht maar hij is gewoon niet goed genoeg meer. Heb speciaal op hem gelet maar het is gewoon pijnlijk om naar te kijken. Dat opbouwende en die beslissende ballen vooruit zie ik niet meer. Tuurlijk zijn verdedigers en keepers altijd de lul bij tegengoals maar deze man mag gewoon week in week uit de domste fouten maken. Of hij staat er niet en is nog op de helft tegenstander of hij staat verkeerd. Hoezo bij Oranje? Hoezo in Ajax 1? En dan ook gewoon basis hè... blijkbaar heb ik geen verstand van voetbal.

23 oktober 2022 om 10:33

Blind is gewoon absoluut klaar. Toen Blind eruit was en Bassey cb stond met Wijndal lb, zag je meteen dat de verdediging beter stond. Hierdoor was het spel ook meteen beter. Maar ik kan je 100 procent garanderen dat Blind er gewoon weer in staat tegen Liverpool. Ik ben zelfs bang dat Schreuder, Kudus weer in de spits zet.

23 oktober 2022 om 11:17

Donald jou voorspelling gaat 100% uitkomen! Ben er nu al bang voor, kijk gewoon al maanden met tegenzin naar mijn cluppie.

23 oktober 2022 om 11:24

Pfff je zegt het zelf: Bassey centraal. De verbetering was niet Wijndal voor Blind, maar Bassey centraal. En ook Alvarez er uit want wat die dit seizoen aan het doem is... Loopt nu nog steeds gefrustreerd rond.
Maar poppetjes dus op de juiste plaats zetten en dat is niet een trage Blind centraal. Maar die trainer fixed zijn onkunde eindelijk voorin om dan achterin weer te gaan schuiven. Alleen omdat Bassey niet goed opbouwde in de cl. Alsof dat een graadmeter is voor de eredivisie.

23 oktober 2022 om 11:39

Ik ben het met je eens dat Alvarez dit seizoen heel matig bezig is. Echter zou ik hem er niet uit halen, want die Grillitsch ziet er voetballend wel okee uit maar is defensief heel kwetsbaar, vooral door zijn gebrek aan snelheid.

Speelde gisteren goed en aanvallend eigenlijk de enige middenvelder. Maar verdedigend was het middenveld erg zwak de 1e helft. Bij elk balverlies leg het helemaal open. In de omschakeling is timber de enige die het moet opknappen. Als je deze restverdediging tegen Liverpool laat zien ga je er met 5-0 af. Tijdperk Blind en Klaassen komt ten einde, geen idee wat die allemaal aan het doen waren gisteren.

23 oktober 2022 om 09:44

Maar tegen een Liverpool krijg je toch helemaal niet de mogelijkheid om zo hoog te spelen?

23 oktober 2022 om 15:39

Als je zo verdedigt als tegen napoli niet nee. Maar ook liverpool is zo inconsistent als maar kan. In eigen huis gewoon voetballen met bravoure en ze met de rug tegen de muur proberen te drukken. Dat heeft ajax onder ten hag vaak genoeg gedaan. Als het echt niet werkt kan je altijd nog wijzigingen aanbrengen

Dus de statistieken zijn gewoon heel duidelijk, maar Berghuis weet het beter. Prima hoor. Op termijn krijgen de statistieken gelijk. Al is het wel zo dat Berghuis nu op een andere positie speelt en sowieso al minder in de zestien komt.

23 oktober 2022 om 09:37

Maar als jij voelt dat jij de kwaliteiten wél hebt om buiten de 16 de scoren moet je daar in geloven. Als je tegen Luuk de Jong zegt dat 80% van de spitsen niet scoren met hun hoofd denk je dan dat ie stopt met koppen?

23 oktober 2022 om 11:53

Nee, daar moet je niet in geloven. Dat is precies de valkuil. Ook Luuk de Jong heeft een grotere slagingskans met zijn voeten, dan met zijn hoofd. Soms kun je niet anders bij een hoge bal en dat doet hij goed. Maar voor afstandsschoten gaat dat niet op. Dat is altijd een keuze. Afstandschoten zijn 99 van de 100 keer een domme actie. Randje 16 prima, maar hoe vaak zie je spelers niet van 30 meter op doel rossen? En dan lukt het een keer en dan gaan ze denken dat ze dat kunnen. Vervolgens zie je ze een paar wedstrijden lang allemaal idiote schoten gaan doen. Ik heb Geertruida gisteren van 25 meter met links op doel zien schieten. Dat is gewoon plain stupid. Als ik trainer zou zijn zou ik mijn team verbieden om van meer dan 20 meter op doel te schieten.

23 oktober 2022 om 09:41

Statistieken vertellen altijd één kant van het verhaal. Van Basten zei een keer bij Ziggo "Je moet ook het geluk zoeken, verdedigers bang maken en verwarring zaaien". Voorzetten, schoten van afstand, steekballen e.d. zijn allemaal risicovol, dat wil zeggen dat ze statistisch niet vaak direct resultaat opleveren. Wat het wel oplevert is wellicht chaos, een kansrijke tweede situatie (rebound, afvallende bal e.d.) en het feit dat verdedigers met meer opties rekening moeten houden, wat het moeilijker maakt. Als uit de analyse blijkt dat Team A nooit een voorzet geeft, hoef je daar als verdedigers geen rekening meer mee te houden.

23 oktober 2022 om 11:59

Als uit de cijfers blijkt dat team A over een langere periode meer succes heeft door voorzetten niet te geven, dan moeten ze dat ook zeker niet gaan doen. Chaos creeeren is er een gokspelletje van maken en dat levert nooit evenveel op als gecontroleerd spel. Je verhaal zou kloppen als dit over een korte periode is geweest. Maar dat lijkt mij niet. Deze statiatieken zijn in jaren opgebouwd, waarbij alle scenarios al lang in kaart zijn gebracht. En de uitkomst is dat van afstand schieten uiteindelijk te weinig oplevert.

23 oktober 2022 om 11:01

Statistieken zijn als gemiddelden, het gros zal aan de statistiek voldoen maar niet iedereen. Een statistiek is ook geen vast gegeven. Misschien dat Berghuis uiteindelijk in zijn carrière meer van buiten de zestien scoort dan er binnen.

23 oktober 2022 om 12:45

Maar dat kun je zo niet zeggen. Berghuis kiest om van afstand te schieten, maar als hij in plaats daarvan de cominatie aan gaat en in de zestien komt scoort hij wellicht nog meer. Alleen kun je dat nooit weten. V. Persie laat hem een algemene statistiek zien, want dat is het enige concrete dat er is.

23 oktober 2022 om 11:27

Ik vond de opmerking ban Robin juist raar. Totdat ik las dat hij het over de bpl had. Ja daar klopt het. Met de keepers in de eredivisie moet je gewoon op doel schieten zodra je je eigen 16 verlaat. Altijd kans. Dus ik geef Steven groot gelijk.

23 oktober 2022 om 12:08

Berghuis’ heeft natuurlijk met regelmaat aangetoond een ontiegelijk goed schot te hebben. En als je die hebt, waarom niet gebruiken? Valverde heeft dat nog meer en dan zou hij door statistieken en v Persie het minder moeten doen? Als je het nou hebt over een Casemiro of Blind, ja die kan je wel adviseren om niet te schieten.

23 oktober 2022 om 12:22

Misschien heeft Berghuis nog wel meer kans om te scoren als hij de combinatie aan gaat en in de zestien komt voordat hij schiet? Maar die statistieken hebben we hier niet paraat. Maar uit de algemene statistieken blijkt dat in de zestien komen uiteindelijk meer oplevert. Ook Berghuis zal van binnen de zestien makkelijker scoren, dan van daarbuiten. Ondanks dat bij een beter schot heeft dan de meeste.

23 oktober 2022 om 12:25

Beste Moridin, het is maar hoe je statistieken interpreteert. Zoek eens op het verhaal over vliegtuigen tijdens de oorlog met kogelgaten. Hier gingen ze alle vliegtuigen die terugkeerden met kogelgaten op die posities versterken. Zo ga je inspelen op die dingen die je WEL weet. Ze speelden in op de zwakke plekken van het vliegtuig dat ze zeker wisten. Die informatie van de niet teruggekeerde vliegtuigen gebruikten ze Niet.
Zie de zwakke plekken van teruggekeerde vliegtuigen als de goals in de zestien. En de niet teruggekeerde vliegtuigen als de goals buiten de zestien. Als je niet buiten de zestien schiet ga je ook niet scoren.
Statistieken zijn heel interessant, maar het juist toe te passen is het moeilijkst.

23 oktober 2022 om 12:36

Dus er is info die je niet kent en dus niet kan meenemen in de statistiek. Als ik je punt goed begrijp? Maar dat is dan ook geen argument om dan maar wel van afstand te schieten, dan is de conclusie dat de statistieken niet compleet genoeg zijn om uitsluitsel te geven.

23 oktober 2022 om 13:11

Klopt, statistieken kunnen een vertekend beeld geven. Waar ik op doel is dat er info ontbreekt om een goede conclusie hieraan te verbinden.
Als iedereen denkt, ik moet binnen de 16 schieten, dan werkt hebben statistieken een vertekend beeld op de werkelijkheid.
Er zijn spelers die echt goed van afstand kunnen schieten, hen moet je dit niet ontnemen. Je zou de statistieken ook anders kunnen bekijken, wat gebeurd er als je binnen of buiten de 16 schiet? geblokt en balverlies. geblokt en balbezit, goal, corner, ingooi mee/tegen.

23 oktober 2022 om 13:25

Het doel van Berghuis in deze om meer te scoren. Dan is het dus vrij simpel. Laat hem 100 x van binnen de zestien schieten en 100x van buiten de zestien. Ik durf wel te voorspellen dat hij meer scoort van binnen de zestien. Waarom zou dat in een wedstrijd anders zijn? En ik denk (gevoelsmatig) dat het aantal geblokte schoten juist van buiten de zestien hoger is, omdat verdedigers meer tijd hebben om te reageren.

23 oktober 2022 om 13:31

Wat je zegt klopt denk ik, de kans dat je binnen de zestien scoort is groter dan buiten de zestien. Echter is het creëren van een schietkans buiten de zestien eenvoudiger dan binnen de zestien.
Wat ik probeer te zeggen is dat geforceerd een schietkans in de zestien meter creëren niet per definitie de goede keuze is. Als de tegenstander weet dat je makkelijk van buiten de zestien scoort, zullen ze meer en hoger druk gaan zetten, waardoor er meer ruimte in/achter de laatste linie zal ontstaan.

23 oktober 2022 om 13:42

Oke goed punt. Ik denk dat ik het wel aardig met je eens ben. Het gaat alleen niet om geforceerd willen schieten van binnen de zestien. Dat is uiteraard geen goede keuze. Het gaat dan om de keuze of ik schiet van 20 meter of we combineren verder tot die schotkans van dichterbij wel komt. Misschien niet het leukste voetbal trouwens, maar daar gaat het even niet om

23 oktober 2022 om 12:47

Zeg dat is aub tegen Fede Valverde misschien stopt hij dan met die mooie afstandsschoten van hem!

Ik vind dat als je er de techniek voor hebt dat je het zeker moet proberen. Maar er zijn inderdaad een paar spelers die het zwaar overdrijven.

23 oktober 2022 om 18:02

Moridin, de kunst is om die statistieken goed te interpreteren. Zo'n kale statistiek zegt niks. 80-90 procent goals uit de 16, en de rest van er buiten. Maar uit hoeveel kansen? Even extreem gezegd, stel dat er 1000 goals in de PL zijn gemaakt. waarvan 850 uit de 16. Maar daarvan waren er 100 pingels en voor de overige 750 waren 1500 kansen nodig. En voor die 150 goals waren 300 kansen nodig. Dan is bij elke doelpoging dus 50% kans om te scoren.

Zo'n enkele statistiek heb je niks aan. Nog los van het punt van Bobson, wat gewoon terecht is. De ene speler schiet goed van afstand, en de ander niet.

Berghuis doet het gewoon meer dan prima bij Ajax, had zelf niet verwacht dat zo makkelijk nog op dat niveau van Ajax kan/kon presteren..

Berghuis heeft een fantastisch schot in de benen, zo niet de beste van de selectie

23 oktober 2022 om 09:59

Fantastisch schot ja maar de beste van de selectie? Als ik mag kiezen wie er aan mag leggen Huis of Wijn, kies ik toch voor Stevie hoor. Hard en zuiver schot in die dikke benen van hem. Tadic kon er ook wat van, bijvoorbeeld Madrid uit in de kruising ai ai ai heeft ook vaak zat een mooie traptechniek laten zien. Dit seizoen komt dat scoren niet echt op gang helaas maar ja wel weer een karrevracht aan assists.

23 oktober 2022 om 10:23

Ja oke Tadic heeft inderdaad ook een goede traptechniek. maar op meer personen kom ik niet hoor?

En tussen deze 2 zou ik ook kiezen voor Berghuis

23 oktober 2022 om 10:39

Bergwijn is op veel vlakken beter dan berghuis. Maar schottechniek is er daar echt niet een van. Berghuis heeft veel meer gevoel in z'n benen, kan balletjes beter plaatsen etc. Bergwijn kan hard schieten maar zuiver is het echt niet altijd

23 oktober 2022 om 11:02

Mag ik het met je oneens zijn? Ik vind Bergwijn een veel beperktere voetballer dan Berghuis. Vind Bergwijn een beetje een one trick pony, of misschien two tricks.

23 oktober 2022 om 13:20

Dan mag Bergwijn die one of two tricks wel eens gaan laten zien. Tot nu toe aardig onzichtbaar. Die jongen kan best voetballen maar het komt er maar niet uit, althans niet structureel.

Ik vind dat hij vaak juist matig schiet van afstand zeker met zijn traptechniek. Die eerste goal gisteren was ook vrij matig ingeschoten maar veranderde van richting. Die 2e was heerlijk maar is gewoon zonder nadenken vol op de schoen, heerlijk! Zeker op hoger niveau krijgt hij minder tijd en zijn schoten nog te zwak.

23 oktober 2022 om 10:02

Die 2de was idd vol genomen maar als je de replay van achteren ziet dan zie je ook de techniek in hoe hij de bal raakt! Onhoudbaar voor welke keeper dan ook.. heerlijke goal.

V Persie lekker laten kletsen Doen waar je goed in bent. Zaten er gisteren beide fantastisch in

23 oktober 2022 om 10:31

Misschien eerst het artikel lezen

Statistiek van lik me reet natuurlijk. Dat er weinig goals een afstandschot zijn is leik, maar hoeveel kansen en goals komen er uit de situaties daarna. Een schot van buiten de 16 hoeft niet direct de goal in, maar het creeert situaties waar je als tegenstander niet op kan voorbereiden.

Is er een videoband met de afstandschoten van Robben? Als ze er in gingen waren het prachtige goals, de meesten gingen de tribune op en zorgen voor mateloze ergernis en balverlies.

23 oktober 2022 om 18:06

Zelfs de vrije trappen van CR7 bij portugal gingen er echt nooit in. Altijd maar schieten, alle ballen opeisen, en steeds missen. Daar is voetbal nog heel amateuristisch in. In het basketbal weten ze veel beter wie er goed is in driepunters. In het voetbal regeren de ego's nog teveel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren