Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Renate Jansen moet huilen om grof scheldwoord; Ajax kondigt gesprek aan

Laatste update:

De Super Cup voor vrouwen tussen FC Twente en Ajax (3-2) is zondag overschaduwd door een incident tussen Renate Jansen (links op de foto) en Kay-lee de Sanders. De aanvaller van Twente, eerstgenoemde dus, werd tot tranen geroerd door de woorden van de verdediger bij Ajax, die bij een opstootje een grof scheldwoord met daarin 'kanker' gebruikte. "Op dat moment kwam het binnen, jazeker", aldus Jansen, wier moeder momenteel behandeld wordt tegen de ziekte.

Jansen, een vaste selectiespeler van de Oranje Leeuwinnen, vertelt wat er gebeurde tussen haar en De Sanders. "We gingen allebei voor de bal. Ik wilde gewoon alles doen om die bal binnen de lijnen te houden", zegt Jansen, die bij het genoemde incident een overtreding maakte op de Ajacied. Laatstgenoemde werd daar behoorlijk kwaad om. "Ze was geïrriteerd." In de woordenwisseling die volgde gebruikte De Sanders dus een scheldwoord met 'kanker'.

Kay-lee de Sanders

"Het raakte me gewoon", aldus Jansen, die moest huilen na het voorval. "Thuis is het nu goed, naar omstandigheden. Het blijft natuurlijk onzeker en afwachten. Morgen heeft mijn moeder de laatste bestraling. Haar operatie is goed gegaan en de chemo is aangeslagen. Verder is het dan wachten op een scan in hoeverre het heeft geholpen. Voor nu ziet het er goed uit."

De Sanders heeft haar excuses aangeboden. "Ze heeft het hier in de gang gedaan en daarna ook nog een WhatsApp-bericht gestuurd", aldus Jansen. "Daarmee is het voor mij goed. Ze weet dat ze fout zit en het is daarmee uitgepraat. Ik hoop dit gewoon niet meer mee te maken. Het hoort echt niet thuis op een voetbalveld." In een reactie bevestigt Ajax het voorval. "Er is inmiddels contact geweest tussen de spelers en de excuses van Kay-Lee zijn aanvaard.” Maandag moet De Sanders op het matje komen bij de club. "We gaan met haar in gesprek, want we keuren dit als club uiteraard niet goed."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Echt heel triest voor haar en haar moeder! Hoop dat het goedkomt. Maar als het al uitgepraat is, en ze al 2 x excuses aangeboden heeft, is het niet zo netjes om alsnog even openbaar te maken..

12 september 2022 om 05:22

Het blijft gewoon bizar dat in Nederland het heel normaal om met dodelijke ziektes te schelden. Een raar iets in onze cultuur. Ik vind best dat daar een keer aandacht voor moet komen,.

12 september 2022 om 08:11

Ach waar maakt iedereen zich druk om. Mag je ineens geen k*** meer zeggen maar je wel allemaal andere doodsverwensingen gunnen.Mag je ook geen ouwe meer zeggen, mijn opa ging dood aan ouderdom. Of t*** of de pest miljoenen aan dood gegaan. Jeugd/ jonge mensen schelden nou eenmaal wat meer, hoort er bij en met welk woord je dat doet is ook niet belangrijk. Mijn moeder zei altijd ; het klinkt niet zo mooi in een zin, na verloop van tijd begrijp je dat. Klaar

12 september 2022 om 08:31

Wanneer het gaat over dodelijke ziektes in de vorm van scheldwoorden is het "ach waar maakt iedereen zich druk om". Hoe zit het met de Nederlandse normen en waarden waar zou zwaar aan getild wordt? Of horen schelden met ziektes bij Nederlandse normen en waarden?

12 september 2022 om 10:03

Andere doodsverwensingen zijn ook niet de bedoeling hoor…

Maar volgens mij hebben ze dit gewoon goed opgelost. Iemand zegt iets uit boosheid, de ander is echt gekrenkt, en je praat het uit. Prima.

12 september 2022 om 10:41

5 wedstrijden schorsen en donatie aan KWF. je moet gewoon optreden tegen verpauperen van de maatschappij. accepteren dat dit een gangbare kreet is is slap en onverstandig. hoort er bij roepen is eigenlijk gewoon triest in mijn beleving.

12 september 2022 om 10:58

Wat kraam jij een onzin uit. Schelden met dit soort ziektes gebeurd alleen in Nederland, zeer kansloos. Het heeft gewoonweg te maken met opvoeding, bij onze vereniging kan je vertrekken als de scheids dit hoor en meer dan terecht!
Je mag je emoties best tonen maar dit kan op heel veel andere manier dan dit woord te gebruiken, tenzij je het IQ van een tokkie hebt. Het is enorm belangrijk met welke woorden je 'scheld' snap niet hoe jij dit kan verzinnen dat dit niet uitmaakt....

12 september 2022 om 16:14

Jij hebt ze ook niet allemaal op een rijtje.
..nergens ter wereld gebruiken ze het K woord in scheldvorm, en dan gaan we het nog goed praten ook.

Te gek voor woorden

12 september 2022 om 16:17

Vind dat het allemaal behoorlijk uit zijn verband wordt getrokken en ik mis enig relativerend vermogen bij mensen die zo over de rooie raken bij het woord ''k***''. Het is inderdaad een vreselijke ziekte, maar het gebruik van het woord staat tegenwoordig toch ook wel los van de ziekte?

k***en is overigens ook gewoon een normaal werkwoord dat in de van Dale staat als ik me niet vergis.

Trouwens Kramer zei gisteren nog het woord ''t***'' in een interview, moeten we daar met zijn allen dan niet ook ontzettend over gaan vallen?

12 september 2022 om 17:56

Er wordt toch niet gezegd, dat het goed is?
Er is tweemaal excuses aangeboden en ze wordt op het matje geroepen bij Ajax.

Dat mensen zulk taal gebruik überhaupt gebruiken vind ik bizar. Ik snap dat je wilt winnen, misschien zelfs je tegenstander uit haar/zijn concentratie halen maar ja dat hoort blijkbaar er allemaal bij.

12 september 2022 om 10:35

Als schelden de oplossing is, wat is dan het probleem?

Mensen die met het k-woord schelden zijn in mijn ogen zwak zinnigen

12 september 2022 om 00:59

Zwak zinnig zijn in mijn ogen de moraal ridders die hier iets van moeten zeggen of vinden omdat deze ziekte er in zit. Feitelijk is elk scheldwoord even fout. Je kan mij niet vertellen dat je zelf nooit ergens mee gescholden heb. Of je dat nooit zou doen als je in welke situatie dan ook terrecht komt. We zijn allemaal niet van suiker en ook niet elke hagenees is zwak zimmig omdat die dat woord 3x per zin gebruiken. #voeljeisnietzoaangesproken

12 september 2022 om 01:06

Onzin, als je scheld met het woord dan weet je wat je bij een ander aan kan richten. Dan ben je in mijn ogen zwakzinnig en heel laag van niveau. Het zijn bepaalde normen en waarden die je mee hoort te krijgen en al krijg je die niet mee, dan moet je alsnog beseffen wat zoiets inhoudt.

12 september 2022 om 01:23

En dat vindt ik dan weer onzin. Er is ook nog eens een groot verschil of je iemand persoonlijk daar mee uitscheld of benoemd of dat het een algemene scheld kreet is. Het grootste deel van de mensheid zal het hun .... roesten wat iemand zegt. Alleen de moraal riddertjes reageren hier vel op. En ja het is een erge ziekte. Maar maak hier geen punt van en help de mensen in mn omgeving die er mee te maken hebben waar ze hulp nodig hebben.

12 september 2022 om 05:24

Feitelijk is elk scheldwoord even fout? Wat is dit nu voor kul opmerking. Is het ook net zo fout om iemand een duw te geven of een schop tegen iemand z'n hooft. Immers elke vorm van geweld is even fout?

12 september 2022 om 06:07

@ genieterr

En andere landen hebben dingen die wij niet begrijpen, zo heeft elk land wel zijn eigennaardigheden. Persoonlijk ben ik al een tijdje klaar met die overdreven betutteling. Het gevolg is dat mensen en organisaties die (maatschappelijk) belangrijke posities hebben zich achter het "toon of het (scheld)woord gebruik" verschuilen; terwijl zij betrapt zijn op het bewust iets verkeerds/vreselijks/strafbaars hebben gedaan.

Kijk alleen maar naar alle ambtsmisdrijven van politici/ambtenaren en/of het grote bedrijfsleven. Ze hoeven even over het toon/woord gebruikt te hebben en iedereen si weer vergeten wat ze allemaal gespookt hebben onder het mom van "fatsoen". En vervolgens niet voor verantwoordelijk worden gehouden voor hetgeen ze bewust gedaan hebben, en ook de gemaakte slachtoffers niet hun recht krijgen. Daarnaast is deze overdreven betutteling en gevoeligheid ook ontzettend slecht voor het debat en het vrije woord.

12 september 2022 om 07:16

Met k*** schelden heeft niks met betutteling te maken. Wanneer je een politie agent, rechter of andere ambtenaar met k*** uitscheld ben je gewoon strafbaar. En terecht.

12 september 2022 om 07:21

Even voor de goede orde, dat geldt voor elk scheldwoord wat je tegen een politieagent, rechter of andere ambtenaar gebruikt!

12 september 2022 om 07:45

Elk scheldwoord even fout? Ik heb veel domme dingen in de loop der jaren gelezen hier op VZ, maar deze staat wel in de top 5 denk ik.

12 september 2022 om 08:01

Dat geldt voor iedere aandoening ...als je t@f*s hond zegt tegen bovengenoemde is dat ook strafbaar...zijnde belediging van ambtenaar in functie

12 september 2022 om 09:16

Joh stel je niet zo aan. Mensen zwakzinnig noemen vind ik wel heel laag. Tuurlijk is het niet prettig als iemand het in elke zin gebruikt, maar het kan in vervelende situatie best een keer worden gezegd. Als je k*** noemt, dan bedoel je dat toch niet dat iemand het moet krijgen, het is een scheldwoord en voor sommigen werkt het om even stom af te blazen.

12 september 2022 om 09:46

Jeetje dus we moeten maar accepteren dat dit als scheldwoord gebruikt wordt? Je kunt ook oelewapper zeggen of andere minder onschuldige woorden maar tegenwoordig moet achter een scheldwoord bewust iets hardere woorden gebruikt worden. Ik hou me zelf ver van ziekte verwensingen.

12 september 2022 om 09:51

Ik verbaas me er oprecht over dat minimaal de helft van alle reacties schelden met het woord k*** oké vindt of dat je het goed probeert te praten. Er zijn grenzen en van mij mag je met vrijwel alles schelden, maar van het woord k*** blijf je af. Dat is het laagste van het laagste. Zegt mij ook wel weer voldoende hoe sommigen hierop reageren. Alsof het normaal is en dat je er geen ding van moet maken. Gelukkig zijn er een aantal die inzien dat het echt niet kan maar kom op, als je niet inziet dat dit het ultieme tokkie woord is en je jezelf voordoet als een zwakzinnige dan is er iets goed mis.

12 september 2022 om 10:04

Ik lees ook een beetje mee en ben denk ik net zo verbaasd als jij Wazza.
Dan wordt het gegooid op betutteling, maar het lijkt of hier geen greintje fatsoen is. Sommige vinden dat je uit emotie maar alles mag doen en zeggen, hoe kwetsend het ook kan zijn voor een ander (empathie is ver te zoeken).
Wellicht een generatiekloofje ofzo, want ik ben iets ouder dan de gemiddelde reaguurder hier. Maar ik kan er werkelijk met de kop niet bij dat hier zo weinig fatsoen is.

12 september 2022 om 10:45

bizar hoe sommige mensen er in zitten. uiteindelijk lopen kleine kinderen op straat te intimideren en te roepen dat je je K...muil moe houwe... heel normaal joh...

12 september 2022 om 10:52

Dat de reactie van waazza een groene balk krijgt, tekent volgens mij de tendens in de huidige samenleving. van het K***** blijf je af? Dat jij daar een waardeoordeel over hebt is prima, maar niemand zegt mij wat ik wel en niet kan zeggen. Ik probeer het gebruik van het woord hier niet te verdedigen, maar de bepaling wat ik moet en niet moet zeggen gaat mij 16 bruggen te ver.

"het Ultieme tokkiewoord", "zwakzinnig". Het is maar waar je aanstoot aan neemt he, maar je verlaagt je met dit soort uitspraken naar het niveau van de mensen die met k***** schelden en maakt de reactie op zichzelf ook zwakzinnig. Goed gedaan man. En ierdereen die hier op gestemd heeft ook. Chapeau

12 september 2022 om 11:16

"maar niemand zegt mij wat ik wel en niet kan zeggen."

Dit geeft juist de tendens in de huidige samenleving weer. Ga anders gewoon lekker ergens in de rimboe wonen, hoef je met niemand rekening te houden. Er wordt niet opgeroepen tot een boete of celstraf hãƒâ¨, gewoon gevraagd om begrip en wellicht excuses aan iemand wier moeder de ziekte heeft. Dat je alles mag zeggen, betekent niet dat je alles hoeft te zeggen. Je hoã©ft ook niet op te staan voor een vrouwtje van 90 in de tram, maar je bent nog steeds een paardenlul als je het niet doet. Dat gejank van mensen dat ze zogenaamd niets meer mogen zeggen. Dat zijn de echte tere zieltjes.

12 september 2022 om 12:00

@Wazza, wat ik ook ongelooflijk vind is dat iemand zegt dat je een "moraalridder" bent als je dit erg vindt. En daar nog zoveel likes voor krijgt. Dat zegt veel.

12 september 2022 om 14:53

Grasnaaier - mijn reactie krijgt geen groene balk. Dat bouw je in de loop der jaren op door fatsoenlijk te reageren. Dat is denk ik ook precies wat er mis is met jouw balkje. Jouw reactie geeft, wat Migi hieronder ook al zegt, aardig de tendens van de huidige samenleving prachtig weer. Met het schelden van dit woord toon je mijns inziens aan dat je weinig fatsoen in je lichaam hebt en dat je schijt hebt aan de samenleving. Ik verlaag me trouwens met mijn veroordeling tot hetzelfde niveau als de mensen die met k*** schelden? Jij moet nog veel leren kerel. Hoef je nu nog niet toe te geven, komt later wel.

12 september 2022 om 14:56

Kyle66 - Precies dat. Blijkbaar ben je onnozel als je vindt dat schelden met k*** niet normaal is. Dan ben je de "moraalridder" inderdaad zoals je zegt. Wereld op zn kop.Migi - Ook helemaal met jou eens. Het gaat ook om fatsoen. Als je dat fatsoen niet in je hebt zitten dan reageer je zoals Grasnaaier en nog een aantal anderen hier.

12 september 2022 om 15:33



Helemaal eens met wat Wazza, Migi, Kyle66 en Jansen Joenite hierboven zeggen. En ongelooflijk dat er zoveel likes zijn op reacties waarin staat dat dit allemaal maar moet kunnen en we ons niet zo aan moeten stellen. Is het dan echt een generatiekloof die hier speelt (volgens mij zijn de genoemde posters en ik zelf allemaal iets ouder)? Volgens mij niet, want de Nederlandse jongeren die ik ken zullen dit woord ook nooit in deze context gebruiken.

Overigens woon ik al 12 jaar in het buitenland (2 verschillende landen tot nu), en schelden met een ziekte zal je hier dus echt niet horen.

12 september 2022 om 15:33

Dan ben je - formeel- strafbaar. Maar hoevaak word die persoon ook daadwerkelijk veroordeelt? Als een ieder die het woord k*** gebruikt tegen de politie, rechter of andere ambtenaren gebruikt voor de rechtbank word gesleept... Dan word de achterstand nog 100x groter dan nu al het geval is.

12 september 2022 om 15:35

Het laagste van het laagste nog wel.. Volgens mij zijn er zat andere dingen waar je je meer druk over mag maken op het moment. k*** blijft een woord. Ikzelf gebruik het niet als scheldwoord (in het verleden is het er wel eens uitgefloept) maar wat kunnen mensen overdrijven.

12 september 2022 om 16:20

@wazza je mag van jou met alles schelden, maar van het woord k*** blijf je af. Is dat niet heel krom wat je nu zegt? k*** is een verschrikkelijke ziekte, maar hart- en vaatziekten zijn dat ook. Daar mag ik dan wel mee schelden?

In plaats van er zo'n verschrikkelijk taboe opzetten, kunnen we misschien ook de zware lading van het woord proberen af te halen. Schelden wordt pas ernstig als je het persoonlijk doet en in veel gevallen is het gebruik van het woord k*** dan ook niet persoonlijk bedoeld.

12 september 2022 om 17:09

Technisch gezien zit er geen verschil tussen welk scheldwoord dan ook. Het gaat op de manier waarop en daar handelt een scheidsrechter naar. Schelden met het woord k……. staat dan ook geen hogere straf op.

Regel 12: veldverwijdering;
grove, beledigende taal of een scheldwoord gebruiken en/of handelingen uitvoeren;

12 september 2022 om 17:48

@tommy paar jaar geleden is bericht van mij hier verwijderd omdat ik “pannenkoek” gebruikte 😄 @wazza, volgens mij is hetgeen dat enkele hier je duidelijk proberen te maken, dat het niet uitmaakt wat voor bewoording je gebruikt. Uitgangspunt zou altijd respect moeten zijn. Schelden met ziektes is iets typisch Nederlands. Betekent niet dat het letterlijk gegund wordt aan iemand. Daarnaast kan je iemand net zo hard kwetsen met woorden die geen ziektes bevatten. Resultaat voor het “slachtoffer” is dan gewoon hetzelfde. En het idee erachter van degene die het uitspreekt blijft ook hetzelfde (de ander kwetsen/denigreren). Je kan dan dus beter anderen erop aanspreken dat ze elkaar gewoon moeten respecteren en in hun eigenwaarde moet laten, ipv aan te geven welke woorden wel en niet zijn toegestaan om hetzelfde doel te bereiken, toch? Persoonlijk ben ik van mening dat, naast gewoon respect tonen en elkaar in eigenwaarde te laten, men ook niet zo moet piepen over alles. Neem jezelf en andere om je heen toch niet zo extreem serieus.. Je schopt daarmee alleen maar tegen je eigen levensplezier aan.

12 september 2022 om 20:36

@migi

Haha nou ja zeg, dus mensen die in 'de rimboe' wonen zijn minder waard ofzo?
Over fatsoen gesproken.
Het is beter om het k-woord te mijden, en ik moedig de ontmoediging van het gebruiken van desbetreffende scheldwoorden zeker aan. Maar om er zo op in te hakken, gaat mij iets te ver. Vergeet niet dat dit in het heetst van de strijd gebeurd, na een vervelende schop, en zonder de bedoeling iemand te kwetsen. Het is een manier van stoom afblazen. En dat kan/moet op een betere manier natuurlijk.

Maar het is zeker geen reden om mensen compleet weg te cijferen. Laat staan andere volkeren/woonachtigen die hier niets mee te maken hebben te diskwalificeren.

12 september 2022 om 23:34

Toe maar, iedereen die het niet met je eens is wegzetten als tokkie. Voor jou is dat ene woord blijkbaar heel erg. Voor een ander een andere woord. Wie bepaalt hier nu wat erger is. Jij vindt blijkbaar dat jij dat ultieme recht hebt. Joh, laten we dat woord lekker weg censureren. Oh, er is nog meer, ook weg censureren. Alles zo maken zodat jij je er happy bij voelt.

12 september 2022 om 08:09

En wat ben je in jouw ogen als je met het T-woord scheld?

12 september 2022 om 08:46

Vind hey erger om mensen voor h*er uit te maken. Is een gerespecteert beroep hier in nederland en die maak je daar dan belachelijk mee. Dasrbij is ,alle mensen die dit doen zeakzinnig noemen generaliserend en valt dus onder de noemer discriminatie dat vind je blijlbaar dus wel normaal.

12 september 2022 om 10:08

Je reageert op mij! Waar heb ik gezegd dat mensen die schelden zwakzinnig zijn?
Ik stel alleen een vraag. Snap dan ook niet hoe jij de stelling kan innemen dat ik discriminatie normaal vind! Ben zeer benieuwd?

12 september 2022 om 12:41

Ik reageerde op iemand boven maar de reactie werd daar geplaatst. Dat vz het niet altijd even goed doet (hier in turkije) kan ik helaas niks aan doen.

13 september 2022 om 07:36

Indirect wel, het is jouw keus om in Turkije te verblijven

12 september 2022 om 13:13



Iemand zwakzinnig noemen is wel ok? Daarmee beledig je de echte zwakzinnige en wil je eigenlijk zeggen dat de echte zwakzinnige die gemene scheldwoorden gebruiken. Lijkt mij toch niet. "zwakzinnigheid is een verstandelijke beperking waarmee iemand wordt geboren of die iemand kort na de geboorte door een ziekte krijgt (bijvoorbeeld gebrek aan zuurstof in de hersenen)."

12 september 2022 om 18:21

Ik vind mensen die met Corona schelden, of drinken ook zo zwakzinnig.

Jongens...ff serieus. Vooropstaand hartstikke sneu voor die meid en haar moeder, en niet top om k*** te gebruiken als scheldwoord. Dat gezegd te hebben: laten we ook niet van suiker door het leven gaan. Ik vind het héél erg 2022 om 'op het matje geroepen te worden' als je een grote mond hebt in een verhit duel. Gaan we nu echt toe naar een situatie waarin ook ziektes taboe worden? Ik kan me niet onttrekken aan de vroomheidsdrang en emotionele paniek wat dit artikel uitstraalt. Give me a break.

12 september 2022 om 00:27

Echt volledig met je eens. We moeten geen fluweelzachte samenleving worden want dan is het eind heel ver te zoeken in vergelijking tot andere landen.

12 september 2022 om 00:30

Laat ik nogmaals duidelijk zijn en benadrukken dat ik de emotionele reactie begrijp en niet downplay of beschaam. Het is de verontwaardigheid en het vingerwijzen wat me opvalt als generationele trend. Ik denk dat niemand het toejuicht om met dit soort scheldwoorden door het leven te gaan, maar het selectief handhaven van normen en waarden is wat mij betreft niet toe aan normalisatie.

12 september 2022 om 05:27

In vergelijking met andere landen? Ik ken geen ander land waar met dodelijke ziektes wordt gescholden. In de meeste landen komt dat niet eens op bij mensen. Daarnaast wordt er bij ons juist veel getolereerd aan taalgebruik.

12 september 2022 om 08:46

Elk land scheld aan de hand van culturele normering en traditie. Hier zijn talloze studies naar gedaan van antropologie tot taalkunde. Er zijn verschillende conclusies gehangen aan waarom in (voornamelijk noord en west-Nederland) met ziektes wordt gescholden. Onder andere een mix van Calvinisme (de schaamte van ziekte) en de acceptatie van vrouwlijkheid in de samenleving (vanuit een perspectief van zorgzaamheid is een ziekte verwensen maximaal kwetsend). Uiteindelijk worden scheldwoorden gebruikt aan de hand van wat niet uitgesproken mag worden, oftewel, wat expliciet moralisme ontstijgt en uitdaagt. Zo is in een collectivistische samenleving als China het verwensen van leed aan families het hoogst meest kwetsend en daarom uiterst populair. Dat gezegd te hebben is de context van een scheldwoord niet relevant meer, en het moment dat men er geen aanstoot meer aan geeft verliest het aan kracht. Lang verhaal kort: je vergelijkt appels met peren.

12 september 2022 om 11:01

Jack. genucanceerd, bedachtzaam, eloquent. Geen speld tussen te krijgen. En dan daarna nog klasse reactie op totaal nietszeggend(en axiomatisch) argument van genieterr. Hier geniet (nu pun intended) ik dan weer van tov de met waardeoordeel doordrenkte reacties van het gros van reageerder hiers. Lange tenen en lage kasten is het devies kennelijk.

12 september 2022 om 16:18

Jack herrer was vroeger zware skunk die ik en mn maten klapten uit de coffeeshop brandende longen enzo geweldige tijd dus respect voor je naam!! Ik ben het totaal eens met je dat mensen niet moeten zeiken ik gebruik k*** namelijk ook heel vaak dus vind dit allemaal maar overdreven!!! Schelden hoort bij het leven vind ik!!

12 september 2022 om 16:20

Misschien een idee om te proberen het uit te bannen of gaan we het nu gedogen omdat het nu eenmaal vaak gebeurd in Nederland (volgens jou in West Europa).

Het blijft niet normaal om dit soort verwensingen naar iemand te slingeren, een gebrek aan andere woorden inderdaad maar daarom niet minder fout.

Hele dagen door hoor ik kinderen dit soort taal gebruiken, niet nadenkend wat het nu echt betekend. Verloedering van de maatschappij maaf ach, het hoort er bij dus moeten we maar de andere kant op kijken toch?

12 september 2022 om 16:21

Ik lees net dat haar moeder k*** heeft dat vind ik wel erg dus snap ik haar pijn! Als je dit leest meid zet em op en ik zal voortaan proberen minder met k*** te schelden Renate!! Ze heeft in dit geval gelijk watmij betreft!

12 september 2022 om 18:04

Dus je bent een fluweelzachte samenleving als je geen grof taalgebruik goedkeurt en rekening houdt met anderen? Ik noem dat beschaving. Goed dat ze haar punt maakt. Prima dat er aandacht aan wordt besteed. Goed opgelost samen. Discutabel dat dit in de media komt.

12 september 2022 om 00:41

Niet meer dan normaal dat zij door de club hierop aangesproken gaat worden in mijn ogen.

Zij heeft immers een voorbeeldfunctie voor veel jonge meiden.

12 september 2022 om 09:13

@boatjuh,

Er zijn waarschijnlijk net zoveel mensen die naar mijn werk kijken, als die haar werk zien.

12 september 2022 om 01:06

Zoals wel vaker is dit ook weer zo overdreven en zwartwit.. Wie heeft hier dan vroomheidsdrang en emotionele paniek getoond? Zowel de speelsters als de clubs zijn hier best redelijk en niet overdreven mee om gegaan vind ik. En nadat het uitgepraat was wordt er verder ook niet meer een groot punt van gemaakt.

12 september 2022 om 01:14

Het is het artikel waar ik op doel en het geforceerde perspraatje van Ajax. De wedstrijd is niet 'overschaduwd'. Daar kan je in mijn opinie niet van spreken met zo een vluchtig moment van wangedrag in de vorm van een, laten we wel wezen, alledaags scheldwoord. En dan doen alsof ze op gesprek moet komen. Ik vind het allemaal heel erg overdreven. Een kleine ergernis is misschien Sanders die zegt dat ze er nu hopelijk van geleerd heeft; slachtofferschap geeft je in deze niet per direct de morele autoriteit. Maar nu ben ik aan het zoeken.

12 september 2022 om 01:08

Ik ben enorm tegen de woke cultuur hier in Nederland, maar dat je dit goed probeert te praten snap ik van geen kant. Echt niet. Je weet wat dat woord inhoudt, dan moet je het niet gebruiken. Blij dat ze het samen hebben bijgelegd maar de tokkies die in het dagelijks leven continu met dit woord schelden kan ik absoluut niet begrijpen.

12 september 2022 om 01:26

Je bent gewoon tegen woordjes als het jou uitkomt, en wanneer het jou persoonlijk tegen de haren in strijkt. Zegt genoeg over mensen die zich beklagen over de 'woke cultuur'.

12 september 2022 om 01:28

Ik ken een heleboel fatsoenlijke en zelfs hoogopgeleide mensen met een keurig moreel kompas die ook met de meest vreselijke woorden kunnen schelden. Het is geen fenomeen dat exclusief aan tokkies toebedeeld kan worden. Ik praat verder ook niks goed. Ik zet mijn vraagtekens achter de ernst van het verwijt en zet me af tegen de kuisheid des vocubulaire. Ik vind het minder heftig dan hoe het beschreven wordt.

12 september 2022 om 09:57

Zeker niet. Het zegt mij ook genoeg dat jij het oké vindt als er met het woord k*** gescholden wordt. Het ergste is nog dat er heel veel met je eens zijn. Ik ben er niet tegen als het me 'uitkomt'. Is k*** jou weleens uitgekomen? Je kan overal mee schelden, waarom dan met de meest dodelijke ziekte waaraan momenteel ook nog eens heel veel mensen lijden? Maar goed, misschien is dat het leeftijdsverschil of wat dan ook. Sta ik nu tegen een 18 jarig jochie te praten die nu met een red bull en een frikandelbroodje naar school hobbelt. Daarover gesproken, als ik mijn kinderen ooit met k*** hoor schelden dan sta ik niet voor mezelf in.

12 september 2022 om 10:13

Jackherrer, eerlijk gezegd hoor ik dat helemaal niet bij fatsoenlijke en zelfs hoogopgeleide mensen. Zelf werk ik al jaren in een kennisinstituut met heel wat knappe koppen. Die heb ik werkelijk nog nooit met dat soort ziektes horen schelden (al zullen er vast uitzonderingen zijn). Echter moet ik ook wel eens iets doen voor een VMBO in de regio, en daar is het eerder een uitzondering als er maar iets van fatsoen in de mik zit. Ik zie wel degelijk een verband..

12 september 2022 om 11:33

Uiteraard wordt er minder gescholden in hogere klassen. Daar hoeft een mens niet voor gestudeerd te hebben. Echter, het uniek toewijzen van zondes aan den armen is uit den boze. Ik zal nogmaals niet ontkennen dat het onfatsoenlijk is om te schelden met ziektes, maar evengoed is het etaleren van moraliteit borderline narcisme en makkelijk scoren. Fundamenteel ben ik het met je eens met de statement dat op een VMBO school 'platter' en 'ongeremder' zal worden gescholden dan notabene een 'kennisinstituut' haha. Hoe elitair wil je het hebben!

12 september 2022 om 16:30

"daarover gesproken, als ik mijn kinderen ooit met k*** hoor schelden dan sta ik niet voor mezelf in."

Wat insinueer je hiermee? Komt (zeker in deze context) in ieder geval heel raar over.

13 september 2022 om 01:52

Sanogo - Hoezo komt dat raar over? Zelf nooit een corrigerende tik gehad?

12 september 2022 om 01:12

Absoluut mee eens. Als moraal ridders met een vinger wijzen. Wat hier over een woord gaat dat er in de emotionele kracht van het spel er uit geschreeuwd kan worden zonder dat het beledigend bedoelt is. Als er een auto over mn teen rijdt pak ik ook niet de dikke van dale erbij om een passend scheld woord uit te zoeken. Waar ook iedereen iets van zal vinden. Het hoeft niet in de media, er hoeft niemand gecancelled te worden en excuses wat mjn betreft ook niet. Medeleven heeft iemand die er mee dealt meer aan.

12 september 2022 om 01:19

Dat bedoel ik. Je groeit op met een arsenaal van schandalige woorden rm gebruikstermen. Dit is er een van, en het is geen beauty. Als dit een gesprek waard is kan je half Nederland op het matje roepen, en dan hebben we het nog maar over één woord. Dat er nu een paar mensen heel erg van geschrokken zijn is een wereldvreemde en bijna cultureel opgelegde vorm van deugd.

12 september 2022 om 01:32

Het probleem is ook niet het woord of welk ander woord dan ook. Ja het doet pijn als ze in een emotionele rollercoaster zit omdat haar moeder er aan geholpen wordt. Dat snapt iedereen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit moedwillig is geroepen om haar daar specifiek pijn mee te doen. Als dat wel het geval is is het terrecht. Maar gezien de reactie lijkt me daar van geen spraken. En kan deze in het rijtje cancel, pieten en wat voor onzinnige discussie.

12 september 2022 om 05:31

Met zo'n opmerking kan je nooit slechte dingen uit je eigen cultuur aanpakken. Leg eens aan een Spanjaard, Engelsman of Amerikaan uit dat wij in Nederland dit woord gebruiken en ze kijken je met grote ogen aan. Maargoed, jou reactie is typisch voor iemand die het lekker bagetaliseerd en niet in de spiegel kan kijken wat we nu eigenlijk voor idioot woord gebruiken.

12 september 2022 om 08:12

@genieterr net zoals Spanjaarden, Engelse en Amerikanen weer andere zaken hebben waar wij met grote ogen naar kijken. Dat is onderdeel van een eigen identiteit. Wat jij wilt is een grote universele wereld zonder verschillen. Daar zit ik persoonlijk niet op te wachten!

12 september 2022 om 17:24

Engelsen en Amerikanen schelden wel degelijk met het woord. Dat is echt niet alleen zo in nederland.

12 september 2022 om 20:55

JackHerrer respect hoe je je antwoorden onderbouwt hier en ook interessant maar ik vind het niet erg sterk om het af te vlakken met '..kan je half Nederland op het matje roepen.' Volgens mij merk je hier dat een heel groot deel hier het erg vreemd taalgebruik vindt. Dat wordt hier weggezet als moraalridder-bla bla, wat imo de verloedering betekent vd maatschappij en geloof me, ik ben niet vies v grof in de mond zijn. Het gebruik v kkr vind ik echter enorm beroerd en armoedig, dan kun je het niet met woorden af. En wereldvreemde deugd is het niet, praktisch nergens wordt met ziektes gescholden.

12 september 2022 om 01:27

Ja. En als ze schold met het woord gay of iets in die richting dan vond jij het zeker wel terecht als ze op het matje geroepen werd? Overal word gevochten tegen die ziekte, zoveel drama's door die ziekte. Mensen moeten eens gaan beseffen hoe erg je een ander kan raken met dat scheldwoord.

12 september 2022 om 01:33

Ook dan vond ik het onnodig en potentieel kwetsend, maar geen reden tot ernst en herziening van onze maatschappelijke leefregels. Ik ben geen fan van het schelden met ziektes, maar nog minder fan van het overmatig bekritiseren van het vrije woord. Hoe erg het woord ook is.

12 september 2022 om 01:38

Ja en dat geld ook voor legio aan andere scheldwoorden wat ook vaak ernstige dodelijke ziektes zijn. Persoonlijk vindt ik zwak zinnig of m*** of downie misschien nog wel erger.

12 september 2022 om 06:42

Wat is m…..?

12 september 2022 om 08:17

Iets met Genghis Khan

12 september 2022 om 06:25

Ik verbaas me niks dat de gemiddelde voetbalsupporter het weer goed zit te praten of het niet snapt dat een club als Ajax die een voorbeeldfunctie heeft voor vele kinderen zulke uitspraken niet duld.

12 september 2022 om 08:57

Maar waar trek je de grens dan precies? Aan ieder scheldwoord zitten negatieve associaties (anders is het geen scheldwoord natuurlijk), dus moet je over alles dan een oordeel klaar hebben?

Ik snap dat het niet hoort, en ik heb het ook liever niet. Maar het is ook een stukje free speech en ik vind niet dat dat aan banden moet worden gelegd.

12 september 2022 om 09:05

Laten we ook niet voorbijgaan aan het feit dat dit incidenteel is. Je hoeft niet in gesprek te gaan met iemand die weet wat wel of niet gepast is. Toen ik vroeger op het veld stond en uit frustratie wat riep brulde mijn coach "houd je waffel!" en ging iedereen verder met zijn leven. Uberhaupt wordt er niks goed gepraat en iedereen snapt dat Ajax dit liever niet wilt. Als Pelletje de nuance van de kritiek niet ziet of wilt zien is aan hem, maar zijn analyse van het verweer is incorrect.

12 september 2022 om 12:59

@ Ajaxxxlove, neger wordt ook als scheldwoord gebruikt valt dat dan ook onder free speech of wordt daar de lijn getrokken en wie bepaalt die lijn? jij? ik? nee wij allemaal en al dit gescheld hoort niet op een voetbalveld.

12 september 2022 om 13:34

Neger kan je direct uitleggen als racistisch en heeft daarom een hele andere lading. Inderdaad, omdat de maatschappij daar anders tegenaan kijkt dan wanneer je met ziektes scheldt.

12 september 2022 om 16:24

We gaan een boekje bijhouden wat je wel en niet mag gebruiken als scheld woord?

Zodra het racisme wordt staan wij op onze achterste benen maar ziektes of sexuele voorkeur dat moet gewoon kunnen?

Zo krom als een hoepel noemen we dat.

12 september 2022 om 06:47

Inderdaad, ik snap dat het woord wat ongelukkig binnen kan komen, maar alleen voor moraalridders is het woord belangrijker dan de boodschap. Zie het zo: als iemand met kut scheldt, heeft dat niets met het vrouwelijk geslachtsdeel te maken, als iemand gvd zegt, vraagt hij God niet letterlijk om verdoemenis, en ja mensen geloof het of niet maar als iemand met kk scheldt heeft dat niks met de ziekte te maken en is het ook niet persoonlijk bedoeld. Dus voel je niet zo aangevallen en kijk eerder naar de boodschap/bedoeling van het woord dan alleen maar het woord.

12 september 2022 om 08:51

Jack weet je zeker dat jij niet De Sanders bent, vind je profiel foto verdacht veel op haar lijken.🤣😋

12 september 2022 om 09:01

Haha ik kan je verzekeren van niet.

12 september 2022 om 09:21

Naja, haar moeder heeft het dus op dit moment. Van mij hoef je zeker de gevangenis niet in voor een scheldpartij, maar sorry zeggen is gratis.

12 september 2022 om 12:05

@Jack, jij vindt dus dat iemand niet op het matje mag worden geroepen als hij een ander beledigt of kwetst? Wat is jouw voorstel dan? Gewoon negeren? Doen alsof het niets is? Ongelooflijk dat mensen zich moeten verdedigen omdat ze rekening houden met anderen. Een heel trieste ontwikkeling in de maatschappij.

12 september 2022 om 18:03

Ik vind de genoegzaamheid in het prediken van wat wel en niet deugt vervelend. Als je werkelijk hebt gelezen wat ik schreef trok je een andere conclusie waar ik duidelijk uitleg dat het wangedrag betreft en ik het als onwenselijk beschouw. Je bent zo bevooroordeeld over een volgens jou 'verloederde maatschappij' dat je deze op mij reflecteert. Het precies jou semantiek en tonatie die mij doet denken dat het niet de desbetreffende materie is die jou doet reageren, maar de kans om te laten zien hoe goed jij wel niet bent ten opzichte van al die anderen. Dat is waar ik naar wees. En 'dat mensen zich moeten verdedigen omdat ze rekening houden met anderen' gaat gewoon niet op.

12 september 2022 om 13:49

Pas op met 'give me a break' he, mensen die net liefdesverdriet hebben gaan daardoor door de hel. Echter, je verwijzing naar een suikermaatschappij slaat nergens op. Het is niet aan jou om te bepalen hoe een ander zich voelt als je gaat schelden, in algemene zin. Je scheld met een reden en daarmee accepteer je dat iemand zich rot voelt en dat is verwijtbaar. Tevens is het aanhalen van onderzoeken niet relevant daar het zich richt op de 'waarom' van uiting en dit staat los van de wetten die we afspreken met elkaar. Zo zijn er wetten gericht op belediging en hebben we contractuele afspraken (het arbeidscontract) waarin wordt verwezen naar het Nederlands recht en overkoepelende voorwaarden waardoor je onder de vlag van de KNVB mag spelen. Schelden wordt in laatst genoemde gezien als onwenselijk en daarmee is het schelden in strijd hiermee. Ongeacht verzwaar worden of niet. Het vraagstuk waarom en aandragen van onderzoeken is machteloos proberen je overtuigen over te brengen, en blijkbaar slaag je gezien sommige reacties daar best in. Echter is het gewoon niet relevant, ook vanwege de simpele reden dat je verwijst naar bepaalde regio's maar voetbal weerhoud internationale spelers (dus dat onderzoek kan je achterwegen laten). De speelster was in strijd met haar contract, ongeacht heat of the moment, en dus is een excuus daarop terecht. Samenvattend: de suiker mag je gebruiken voor de koffie of thee, maar niet te verwijzen naar de samenleving.

12 september 2022 om 18:09

De speelster is niet relevant. Het artikel dat meld dat de wedstrijd overschaduwd is en er sprake was van een 'incident' doet lijken alsof iemand een hartaanval kreeg, maar het betrof een ordinaire kreet die miljoenen mensen dagelijks in de mond nemen. Dit is wat mij betreft onzin, en daar vind ik wat van. Je kan natuurlijk al mijn zinnen op de weegschaal leggen en wachten tot ik wat zeg wat geen hout snijdt, prima. Laat ik dan verwijzen naar mijn tweede reactie waar ik duidelijk aangeef de emotionele reactie niet beoordeel nog beschaam. Als dit allemaal niet genoeg is, dan houdt het voor jou hier gewoon op.

12 september 2022 om 17:11

@jackherrer,

Sorry de hoeveelheid duimpjes die je krijgt is gewoon erg triest en laat zien hoe het is gesteld met onze samenleving.

Dat jij niet vind dat een professional ter verantwoording geroepen moet worden voor haar uitspraak laat zien hoever jullie zijn afgegleden van wat een norm hoort te zijn.

Als je zoiets op je werk tegen een collega of baas zegt zal je daar minimaal terecht op aangesproken worden.

Iemand die in een voetbalteam speelt heeft een voorbeeldfunctie. Op het moment dat we daar niets meer over zeggen zeg je eigenlijk alles wat men zegt zijn maar woorden en betekenen niets.

Ik kom zelf uit de beginjaren 70 en heb genoeg meegemaakt waar ik het toen en nu zeker niet mee eens ben. Mensen dienen te leren dat een mening hebben niet betekend dat je alles mag zeggen.

Mijn vader is zelf aan die ziekte overleden. In Den Haag gebruiken ze dat woord zoals wij vaak het vrouwelijk geslachtsdeel benoemen(wat ook zeker niet goed is of klopt)

Erge ziektes hoor je gewoon niet mee te schelden. Dat heeft met opvoeding en normen en waarden te maken.

Als iemand emotioneel is komen er woorden uit die men vaak in het heetst van de strijd zegt. Als je dat klootzak of kunt u tekenen zegt is dat heel wat anders dan het K woord.

Hetzelfde als het N woord. Dat is ook een terecht verbannen woord.
Men zal moeten leren om zich te beheersen en indien dit niet gebeurt zal je op zijn minst terecht hierop gewezen moeten worden.

Mensen staan er gewoon niet bij stil en denken ach voor mij betekend het niet veel.
Ik geloof niet, maar dat betekend niet dat ik het geloof van een ander belachelijk maak. Dat heet respect hebben voor elkaar.

12 september 2022 om 18:15

Maar MyAjaxForever: niemand houdt je tegen in het respect hebben voor anderen. Vervolgens schuw je het niet om de samenleving triest te noemen en mij onderdeel te maken van een 'jullie' die afgegleden is van DE norm oftewel jou norm. Jij weet helemaal niet welke woorden ik gebruik als ik gesprek ben met anderen. Sterker nog, je kent me gewoon helemaal niet! En toch schroom je het niet om me een lesje te leren in fatsoen. Dit is wat mij betreft absurd waar het uberhaupt haaks staat op alles wat ik hiervoor heb geschreven.

12 september 2022 om 17:13

Vanuit de knvb willen ze dat je als scheidsrechter erg let op uitschelden omtrent het lhbgtq of hoe het dan ook heet. De knvb vind dat bijvoorbeeld een trainer die naar zijn eigen speler roept erbij loopt als een homo zwaar gestraft moet worden. Ik doe daar niet aan mee. Iedereen snapt dat het om de motoriek gaat en niet vanwege het homo zijn.
Achteraf zou ik er wel nog wat van zeggen richting trainer maar sommige mensen slaan inderdaad door.

12 september 2022 om 20:32

Eens hoor, natuurlijk moet je niet schelden met k*nker... Maar ook niet met t*ring, of t*fus. Welke van die woorden iemand ook gebruikt om te schelden, de een doet me echt niets meer dan de ander (en nee, dat is absoluut niet omdat ik er niet mee te maken heb gehad... in tegendeel).

Maar mensen hier denken dat als je daar geen onderscheid tussen maakt je meteen helemaal voor het schelden met bent, of het compleet normaal vindt. Niks gradaties, zwart-wit moet het zijn!

Ten eerste natuurlijk veel sterkte voor de moeder van Renate Jansen.
Ik snap dat het emotie oproept bij Renate Jansen wanneer haar moeder k*** heeft.

Schelden doen mensen uit emotie en frustratie, maar schelden met een dodelijke ziekte zoals k*** is nooit goed te praten.
Gelukkig is het verboden in de rechtbank om te schelden met k***, maar helaas nog niet in de maatschappij
Beledigingen zijn nog erger, dat doen mensen wanneer ze geen argumenten meer kunnen bedenken tijdens een discussie.
Dan maar schelden omdat ze niet meer weten wat ze moeten zeggen.
Ik maak het tijdens mijn werk ook vaak mee dat een verdachte mij begint uit te schelden nadat ik de strafeis heb opgenoemd, gelukkig grijpt de rechter dan in.
En volgt er een zwaarder straf voor de verdachte wanneer hij weigert om zijn excuses aan mij aan te bieden.

12 september 2022 om 01:12

Waarom zeg je k*** en niet gewoon het volledige woord? Is een oprechte vraag? Als jij je niet lekker voelt ga je je baas toch ook niet appen dat je niet komt omdat je een g***je hebt of dat je een beetje verk*** bent?

En als ik terecht zou staan voor moord en ik scheld jou (officier van Justitie gok ik) uit, zonder dat ik daarvoor mijn excuses aanbied krijg ik een hogere straf? Word mijn gevangenisstraf dan 3 dagen langer? En wat als ik wordt vrij gesproken? Moet ik dan toch nog 3 dagen de gevangenis in, of mag ik je dan straffeloos uitschelden?

12 september 2022 om 01:33

U hebt inmiddels zelf in de gaten dat het woord, hier niet volledig geplaatst kan worden, net als andere woorden die beledigen of scheldend kunnen zijn.

Een hogere straf hoeft niet meteen een langere gevangenisstraf te betekenen.
Het kan een werkstraf zijn, of een boete die kan oplopen tot €7,500.
Dus van straffeloos uitschelden is geen sprake.

Ik moet zeggen dat ik tijdens mijn werk minder moeite heb met beledigingen, dan met beschuldigingen.
Zo noemde een verdachte mij ooit een racist, nadat ik de strafeis kenbaar had gemaakt.
Toen heb ik hem uiteraard aangeklaagd voor smaad, zodat hij moest bewijzen dat ik een racist was.
Aangezien hij dat niet kon, heeft de rechter hem veroordeeld tot een schadevergoeding van €9000 plus de kosten voor mijn advocaat.
Toch voelt het niet fijn om ten onrechte beschuldigd te worden.

12 september 2022 om 02:26

Beetje machts geil ben je dan, of heb je een ander complex, kan je niet in zien dat die persoon uit emotie reageert en het gewoon laten. Maar je dan zo opstellen is waarom er meer agressie ontstaat in de maatschappij.

12 september 2022 om 02:31

Toevoegend, ik mag zeker in de rechtbank zeggen dat ik u een racist vind. Dat is mijn mening.

12 september 2022 om 10:16

Ik heb zeker geen complex, en ben ook niet machtsgeil.
De agressie ontstaat overigens bij de verdachte en niet bij mij.
Ik ben nooit agressief, en agressie is vooral een uiting van emotie als mensen het niet meer kunnen oplossen met woorden.
Zelf kan ik een discussie altijd voeren met woorden, daar heb ik geen geweld voor nodig.

U mag niet zomaar iemand een racist noemen, dat is geen mening.
Dat is namelijk een beschuldiging, en die moet u onderbouwen met woorden en bewijs.
En lukt u dat niet volgens de rechter, dan bent u schuldig aan smaad.
Smaad is Artikel 261 in het Wetboek van Strafrecht.
Ik moet mijn werk kunnen doen, zonder dat er een beschuldiging aan mij kleeft.
Daarom zal ik iemand altijd aanklagen voor smaad, wanneer die mij een racist noemt.
Zodat ik onschuldig zal worden bevonden aan racisme, en ik dus geen racist ben.
En de verdachte schuldig aan smaad, waardoor hij mij een financiële compensatie moet geven.
Dus mocht u mij in de rechtbank een racist noemen, zal ik u aanklagen voor smaad.
En krijgt u uitgebreid de tijd om bewijs te vinden dat ik een racist ben.
Zodat u die kunt overhandigen aan de rechter, kunt u dat bewijs niet vinden.
Zal de rechter mij gelijk geven in de aanklacht van smaad tegen u.
En zult u mij een financiële compensatie geven.

13 september 2022 om 09:10

Ik mag u een eik?L vinden, of u dat werkelijk bent is niet aan mij om te bevestigen. Ik kan u een rascist vinden dat is mijn mening en als ik dat ook zo verwoord, en u mij aanklaagt voor smaad dan klaag ik u aan voor het niet mogen hebben van mijn mening. Succes verder met het complex dat ik vind dat u hebt.

13 september 2022 om 11:13

U mag mij inderdaad een eikel vinden.
Dat is alleen een belediging, en geen beschuldiging, zoals racist dat wel is.
En zoals ik zei, als u zegt in de rechtbank dat u mij een racist vindt.
Zal ik u aanklagen voor smaad, want zoals u hopelijk hebt opgezocht weet u nu wat Artikel 261 van het Wetboek van Strafrecht inhoudt.
En u kunt mij niet aanklagen voor het niet mogen hebben van een mening.
Dat is namelijk niet van toepassing wanneer het gaat om een uitspraak zoals racist.
Omdat het geen mening is maar een beschuldiging.
U verzint helaas onwaarheden zoals het mogen aanklagen wegens geen mening mogen hebben.
Dat is niet handig tegen een Officier van Justitie die de wetten uit zijn hoofd kent.

U mag vinden dat ik een complex heb, zelf weet ik dat het niet zo is.
Ik ben iemand die staat voor de wet, en mensen op de wet wijst wanneer ze die overtreden.
Dat zal ik altijd blijven doen, en mensen leren er ook door.
Soms kost ze dat tijd, of geld zoals bij smaad.
Maar dat kans is klein dat ze opnieuw in de fout gaan.

13 september 2022 om 14:44

Dus ik mag u een nare man(er van uitgaande dat uw naam gelijk is met wat u denkt te zijn) vinden die niet van een bepaalde rassen houdt, maar ik mag niet de mening hebben dat ik u een racist vindt.

13 september 2022 om 15:03

Daarnaast de wet is volgens mijn gegevens laatst gewijzigd in 1984, misschien tijd om hem te vernieuwen haha

13 september 2022 om 16:10

Er is geen enkel bewijs dat ik niet van bepaalde rassen houd.
Ik doe mijn werk altijd neutraal.
Mijn gebruikersnaam is natuurlijk niet mijn echte naam, zoals bijna niemand hier zijn echte naam gebruikt.
De gebruikersnaam is de naam van mijn favoriete gamepersonage.
Dit heeft geen enkele betrekking op mijn werk, je moet kijken naar iemand zijn kwaliteiten en niet naar zijn naam.
Ik kijk naar de misdaad die is gepleegd, niet naar de kleur van de persoon of religie.
Als ik dat niet deed, was ik niet eens aangesteld als Officier van Justitie.
Dan zou ik niet eens bij het Openbaar Ministerie kunnen kunnen werken.

We hoeven de wet niet te wijzigen.
Iemand beschuldigen zonder het te kunnen bewijzen, dat moeten we blijven bestraffen.
Anders gaat iedereen elkaar een racist, pedofiel of een pedoseksueel, moordenaar noemen.
En dat kan zeer vervelende gevolgen hebben voor de mensen die zo genoemd worden.

Reageert u trouwens wel op mijn berichten?
Ik krijg helaas geen melding dat er gereageerd is op mijn bericht.
Wanneer mensen klikken op reageer op deze reactie bij mijn bericht, krijg ik normaal gesproken wel de melding dat er op mijn bericht is gereageerd.

Dames jullie zijn het voorbeeld voor niet zeuren,in een voetbalwedstrijd.Ik weet niet of de speelster van Ajax zich bewust was van haar woorden.Ik ben ervan overtuigd dat ze ervan geleerd

Vrouwen, en Renate Jansen in het bijzonder zijn ook wel een beetje jankers hoor. Bij elk tikkie ligt er wel iemand te huilen. En natuurlijk is de situatie van haar moeder verschrikkelijk, maar ik gok dat de speelster van Ajax daar niet van op de hoogte was en ze dus niet bewust dat woord noemde. Het gebeurde in het heetst van de strijd, dan floep je er in de emotie soms wel eens iets uit. Beetje matenaaierij om voor de camera te gaan zeggen wie wat heeft gezegd.

12 september 2022 om 13:49

dus in het heetst van de strijd mag een speler die van achteren wordt getackled en de dader niet heeft gezien, die ook aap gaan noemen en daarna er achter komendat het een donkere speler betreft, maar ja in emotie floep je er wel eens wat uit, en de getackelde speler was niet op de hoogte dat het een donkere spelers was en het dus niet bewust dat woord noemde, want dat is wat u hier zegt,

12 september 2022 om 14:04

Ik vind het een beetje een vreemde vergelijking. Omdat je in jouw geval al wel hebt gezien dat er een donkere speler bij de tegenstander rond loopt. En je kunt niet aan Renate Jansen zien dat haar moeder ziek is of wel?

12 september 2022 om 14:19

maar dat is dus een kwestie van rekening houden met elkaar en dat gebeurt dus in beide gevallen niet. Valt in beide gevallen dus niet goed te praten,

12 september 2022 om 17:17

Dus als ik iets zeg dan moet ik overal rekening mee houden? Want heel misschien is er een familielid ziek, loopt er een kennis mank of is de kat van de buren net overleden?

Jouw voorbeeld met de donkere tegenstander vind ik totaal niet te vergelijken met de situatie die hier heeft gespeeld.

12 september 2022 om 22:16

Lieve hemel, wat een vergelijking.

12 september 2022 om 16:38

Paulr ik heb weinig met vrouwenvoetbal, puur door die keepers die gewoon geen bal kunnen vangen, maar ik zie meer jankerds bij mannenvoetbal, met hun rollen en matennaaien en theater, dan bij de vrouwen.
Verder is het niet aan jou te bepalen hoe iemand zich voelt na een opmerking. Die vrouw met die hippe voornaam weet misschien niet van de situatie van de moeder van Jansen, maar schelden hiermee is wat mij betreft toch echt een stuk erger dan de meeste scheldwoorden en eerlijk: ik vind het ook gewoon enorm tokkie om hiermee te schelden, maar dat ben ik. In het heetst van de strijd kan het voorkomen dat je er iets uit floept, maar dit is wel next level vies om te gebruiken. Maar Renate Janssen is een matennaaier is je conclusie, ik vind het knap.

12 september 2022 om 17:28

Ik bedoelde met jankers echt huilen. Kijk soms vrouwenvoetbal, maar kan me niet veel wedstrijden waarin ik geen huilende vrouwen heb gezien. En dan heb ik het niet over het gejank van bijvoorbeeld Simons gisteren bij PSV. Dat komt in het mannenvoetbal inderdaad veel meer voor en vind ik ook vreselijk irritant.

Ik hou er ook niet van om te schelden, laat staan met ziektes. Maar niet iedereen is hetzelfde. En in dit geval gaat het er om dat het net werd gezegd tegen iemand waarvan de moeder die ziekte heeft. Was het minder erg als ze hetzelfde had gezegd, maar een andere ziekte had gebruikt? De speelster van Ajax had al haar excuses aangeboden, maar toch vond Jansen het nodig om op televisie exact bekent te maken wat er gezegd is. Wat is daar het doel van? Het enige doel wat ik kan bedenken is om de speelster van Ajax in een kwaaddaglicht te zeggen. Dat vind ik maatennaaierij inderdaad.

Ik zeg trouwens nergens hoe iemand zich na bepaalde opmerkingen moet voelen, dus ik snap je opmerking niet dat het niet aan mij is om dat te bepalen.

12 september 2022 om 19:51

Je zegt letterlijk dat vrouwen, en Renate Jansen 'in het bijzonder' jankers zijn. Jankers geeft imo aan dat je vindt dat ze zich aanstelt. Spiet mie donders hoor, maar dat is toch een duidelijk oordeel. Verder is het inderdaad heel anders als ze tering had gebruikt als scheldwoord, maar als ik dat verschil uit moet leggen dan zijn we uitgepraat. Ik heb oprecht enorme schijt aan betutteling, maar sommige woorden gebruik je niet imo

Ik ben familie van Kay-Lee en ze is echt één van de liefste personen die ik ken. Heeft een hoop meegemaakt en is een voetbalster van de straat. Zoiets als dit, tsja, er worden wel ergere dingen gezegd of uitgesproken op een voetbalveld. Krachttermen heb ik nooit het zware taboe omheen begrepen, dat ze dan een keer k- zegt, waar gaat het over.

12 september 2022 om 09:02

Wat is volgens jou dan erger wat er gezegd kan worden? Ik kan namelijk echt niks bedenken.

12 september 2022 om 09:27

Dat zegt dan meer over jou. Want het is persoonlijk. Dus mensen zullen verschillende woorden ook anders ervaren.

12 september 2022 om 11:10

Dat je niets ergers kan bedenken dat je tegen iemand kan zeggen dan iets met het 'k-' woord erin getuigt van een behoorlijk beschermde opvoeding

12 september 2022 om 11:19

Persoonlijk proberen te maken is leuk, maar jij weet niks over mijn leven en opvoeding.

Dus misschien even inhoudelijk reageren. Wat is er volgens jou dan erger?

12 september 2022 om 11:04

Haha jahoor "een hoop meegemaakt" en "van de straat". Zij is het slachtoffer dus.

12 september 2022 om 11:13

Nee? Ik zeg alleen dat ze waarschijnlijk qua taalgebruik wat grovers gewend is lief klein meisje renate jansen. Let wel he, ze heeft niets echt gedaan of een opvatting uitgesproken. Ze heeft waarschijnlijk achteloos 'je k-moeder' gezegd.

12 september 2022 om 11:22

Ik denk dat lief klein meisje renate jansen een stuk dichter bij 'normaal' zit dan die ander en hoe achteloos je het ook kan zeggen, als je dat woord gebruikt als wat jij nu typt als voorbeeld, klasseer ik je heel laag in fatsoen

12 september 2022 om 12:00

Helemaal met je eens Emile.

12 september 2022 om 16:30

Ohhh, alleen je k-moeder. Zou jij het normaal vinden als iemand dat tegen je roept?

Ze spelen een voetbalwedstrijd, er is een overtreding en als je dat niet bevalt mag je dit soort krachttermen eruit gooien?

We kunnen allemaal wel zeuren over de betutteling maar we kunnen ons beter concentreren op het voorkomen van verdere verloedering van de maatschappij.

12 september 2022 om 16:35

Als je 'je k-moeder' al achteloos kunt zeggen, dan heb je m.i. toch echt een steekje los en zou dat betekenen dat het volledig normaal is voor haar. In dat geval is er echt geen enkele fatsoensnorm bijgebracht.

12 september 2022 om 19:57

Bongiorno de sneer naar Renate Jansen vond je nodig nog ff? De verloedering zeg. Leuk dat ze van de straat komt, zegt me niets, geeft geen vrijbrief. Ook niet stoer ofzo.

12 september 2022 om 16:30

Ja joh wat maakt het uit. Laten we ook met z'n allen de volgende keer op een voetbalveld een donker persoon voor vuile zwarte aap uitjoelen. Het mag toch boeiee.

Man man waar gaat het over als je je hier al druk maakt. Je ken ook overdrijven. Schelden met tering, t*** etc. vindt (bijna) niemand erg. Op het moment dat mensen schelden met k*** vinden ze (sommige) het wel erg. Hypocriet gedoe.

12 september 2022 om 05:35

Heel raar he? T-ring komt praktisch niet meer voor. Terwijl kannnker we allemaal mee te maken krijgen.

12 september 2022 om 11:05

Is ook typisch een amsterdams woord

12 september 2022 om 21:02

Euh nee omdat die ziektes niet dodelijk meer zijn en dus minder aangrijpend. Schelden op zich doe ik ook graag, t*** gebruik ik veel, toegegeven. Maar dit vind ik zelfs te ver gaan en enorm armoedig taalgebruik. Feit dat ong 50 procent hier het wel ok vindt geeft me wel duidelijkheid over het waarom kinderen het zoveel gebruiken, kennelijk boeit het veel ouders toch niet.

De anti moraal ridders zouden eens een dagje moeten meelopen bij een afdeling met patiëntjes. Benieuwd of het dan nog steeds in hetzelfde hokje als andere scheldwoorden wordt geplaatst.
Ik ben zeker niet voor de vertutteling en verslapping van de maatschappij en deze speelster hoeft ook niet publiekelijk aan de schandpaal. Maar deze term overschrijdt een grens en dient afgekeurd te worden.

12 september 2022 om 10:49

Deze ziekte komt zo vaak voor in de wereld dat iedereen het wel eens in z'n omgeving heeft mee gemaakt. Dan nog heeft het voor een groot deel van de mensen geen lading en werkt het enkel voor sommige als een rode lap voor een stier. Kortom nergens voor nodig.

Ik vind het eerlijk gezegd heel onsmakelijk om dan na 2x excuses te horen, nog steeds het voor de camera te gaan uitspreken. Laat het dan gewoon gaan

12 september 2022 om 23:01

maar... maar... en de aandacht dan?

Typisch Nederland. Allemaal wijzen naar het slachtoffer. Diegene die geschopt werd moet excuses maken omdat ze daar wat van zei. Er was ook nog een woordenwisseling dus de daadster excuseerde zich niet eens voor haar poging tot het toebrengen van letsel.
Boeren zullen wel blij zijn met deze wokecultuur, de boter voor op ieders hoofd is niet aan te slepen zeg.

Het is fout om te t' zeggen ook in opwelling maar vind het ook fout om na geaccepteerde excuus de betreffende speler een oor aan te naaien door openbaar te maken en zo nogmaals persoon te schade. Accepteer dan excuus niet en geef aan dat je het gaat melden.

Goed te melden dat we bepaalde scheldwoorden niet altijd en overal moeten accepteren. Deze dames hadden het zelf al opgelost, direct na de wedstrijd, zonder instructies van derden. Goed dus…en als zij er samen uit zijn moet de rest zich er niet meer mee bemoeien.

Gewoon geen aandacht aan geven dan houdt het vanzelf op.

Ik lees weer een hoop bullshit hier. Ten eerste, en dat heb ik altijd gezegd, trek het vrouwen voetbal niet gelijk met het mannenvoetbal. Het is niet om aan te zien. Ben je daar als vent een fan van, dan spoor je niet echt in mijn ogen. (Ik zal wel weer een ban krijgen) Dit incident bevestigd mijn woorden. Er wordt even gescholden (wat in elke wedstrijd voorkomt) en er wordt een halszaak van gemaakt. Ik was vroeger een (slechte) verdediger en werd een keer in een wedestrijd door een behendige aanvaller steeds tureluurs gespeeld. In de hitte van de strijd heb ik hem flink uitgescholden met scheldwoorden van racistische aard. Normaal zou ik dat nooit doen. Na de wedstrijd heb ik hem mijn excuses aangeboden. No big deal. Nou zie ik hoe in het vrouwenvoetbal dit soort akkefietjes worden opgeblazen. A.u.b. geef dat kleutervoetbal geen aandacht meer. Het is niks en het zal nooit wat worden.

12 september 2022 om 11:17

Wat een droeftoeter ben jij. Eerst volledig onnodig het gebruikelijke huil-riedeltje over hoe slecht vrouwenvoetbal wel niet is en daarna proberen goed te praten dat je racistische dingen hebt zitten roepen op een voetbalveld, alsof dat gelijk staat aan het woord 'k' gebruiken. Nee, sorry Azzuri, je bent gewoon racistisch van binnen. Een ander zou namelijk zo'n verwijt niet eens als een optie zien. Jij wel. Je onderdrukte het. En door je woede kwam het eruit.

12 september 2022 om 13:24

Droeftoeter, ik??? Ik zeg het zoals het is. Ik praat helemaal niets goed en ik ben geen rascist. Heb vrienden van verschillende pluimages. Jij begrijpt het niet omdat je zo'n eng politiek correct mannetje bent. Het woord K**** wordt nu eenmaal te pas en te onpas gebruikt. Jij pakt deze gelegenheid aan om weer je politiek correcte onzin te spuien. Get a life. zou ik zeggen, eng mannetje.

12 september 2022 om 13:40

Omdat iemand jouw gedrag veroordeelt is het een eng, politiek correct mannetje? Iedereen die het gebruik van schelden met ziektes niet oké vindt (en daar publiekelijk een oordeel over heeft) is eng en politiek correct omdat jij daar anders over denkt?

Maar gelukkig heb jij vrienden van verschillende pluimages, dat is namelijk het vereiste om van jezelf te kunnen zeggen dat je geen ra(s)cist bent. Te simpel.

12 september 2022 om 13:59

Ik keur het schelden met ziektes niet goed. Je begrijpt me verkeerd. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je in het heetst van de strijd dingen roept die je normaal gesproken niet zou roepen. Zie mijn voorbeeld. Het is meer een kwestie van onmacht. Mijn overgroot vader komt uit Afrika. Ik ben zeker geen rascist. Maar dat hoef je niet van mij aan te nemen. Trek je (ongefundeerde) conclusies maar. Zal mij een zorg zijn.

12 september 2022 om 15:40

Mensen verwijten dat ze ongefundeerde conclusies trekken, maar zelf iemand een eng mannetje noemen omdat hem een andere mening is toegedaan.

En onmacht? Je bent er toch bij? Dat is gewoon een stukje zelfbeheersing en manieren. Onmacht, allejezus wat een zwak excuus.

12 september 2022 om 18:49

Droeftoeter is net zo erg als eng mannetje. Maakt mij niet uit. Jij bent veel te gevoelig. Kan me hu wel voorstellen dat je vrouwenvoetbal leuk vind. Kijk daar maar lekker naar. Slecht voetbal en weinig gevloek.. Lekker veilig. Blijf maar lekker weg uit het echte voetbal waar er gescholden wordt. Zeker nooit op het veld gestaan,hé. Denk het niet. Anders had je nooit zo idioot gereageerd.

12 september 2022 om 21:10

Azzuri als ik een tegenstander niet baas kon ging ik er nog iets steviger in, tot het ontoelaatbare weleens. En eigenlijk iedereen uit mijn teams deden het zo. Misschien is dat in teams uit de steden anders en gebruiken die woorden eerder. Door te stellen dat je gevoelig bent als je niet scheldt lijkt me dus niet helemaal te kloppend. Moet wel zeggen dat ik het wel lekker vind als er gescholden word op je, dan wordt het volgende persoonlijke duel net iets gemener. Maar eerlijk: kkr vind ik vies om mee te schelden, geef me dan direct de rode prent maar.

12 september 2022 om 14:11

Maar azzuri67 het verschil is dat jouw scheldkannonade door een stuk of 40 man wordt gehoord, en daarna goedgemaakt met een biertje, dit voorval wordt dus op live tv uitgezonden, voor een (als ze het zouden willen zien) miljoenen publiek. dit komt in de media, een tirade van een speler van een amateur team niet

12 september 2022 om 14:27

Daar heb je helemaal gelijk in. Toch moet men het niet groter maken. Het woord k***** wordt heel snel gebruikt in een verhit gesprek. Het is een vreselijke ziekte en keur het woord zeker niet goed. Maar in sommige situaties heerst de emotie en niet het gezond verstand. Ook voor een miljoenen publiek.

Mensen beseffen niet wat ze zeggen hè als ze dat woord gebruiken. Tot ze er zelf mee in aanraking komen.

12 september 2022 om 09:30

Natuurlijk is schelden met ziektes dom en onnodig, maar gekwetst zijn is een keuze. Brobbey liet dat tegen Utrecht mooi zien. Waarom zou je iemand (of een groep) zijn woorden serieus nemen, terwijl je eigenlijk niets om diegene geeft en niets voor jou betekent? Minstens zo opmerkelijk in mijn ogen.

12 september 2022 om 10:17

Cool! One size fits all psychologie!
Kan je me daar meer over vertellen?

12 september 2022 om 10:01

Slaat helemaal nergens op. Het woord (K) wordt in een verhit moment gebruikt zonder er bij na te denken. Ga me nou niet vertellen dat jij het woord nooit hebt gebruikt in een verhit moment. Iedereen heeft deze ziekte in de familie (gehad). Ga nou niet een heilige uithangen!!

12 september 2022 om 20:25

Onzin, mijn vader verloren aan die ziekte en het is idd een k*tziekte... Maar ik ervaar het woord nog steeds niet echt anders dan andere scheldwoorden.

Of iemand nu met k*nker scheldt, met t*fus, of t*ring... Allemaal hetzelfde. Moet allemaal niet gebeuren, mag prima wat van gezegd worden maar het is nou niet zo alsof k*nker voor iedereen perse meteen emotioneel geladen is en per definitie erger.

Snap wel dat het in dit geval harder aankomt, maar de andere persoon heeft excuses aangeboden dus klaar. Maak het nou allemaal niet erger dan het is.

Beetje aandacht vragen dit door zo uitgebreid antwoord te geven terwijl de kous eigenlijk al af is. Dat het je raakt, snap ik, maar dit is eeuwig slachtoffertje spelen.

Ik ben zelf een oom en tante verloren aan deze ziekte, en als mensen dat zeggen, heb ik er helemaal geen last van.

Wij mogen dus over een jaar ook het woord Corona niet meer gebruiken, want daar zijn ook veel mensen aan dood gegaan.

Brobbey liet het laatst mooi zien... gekwetst zijn is een keuze.

12 september 2022 om 16:18

Mooi verwoord

12 september 2022 om 16:22

Simpele opmerking om iets goed te praten.

12 september 2022 om 17:16

Blijkbaar is het een goede raad voor jou Red.

12 september 2022 om 22:31

Wat is dat toch met die stompzinnige 1+1= y,7 conclusies hier steeds. Kritiek geven op persoon a is het gedrag van persoon b goedpraten? Kom op zeg.

Maatje 45 met die lange tenen?!

Dit is een cumulatie van verschillende tensen in samenleving. De verharding, gangsterisering, de invloeden van bepaalde degeneratieve culturen, de rubberenstoeptegelallesis eentraumasafespace cultuur, ontbreken van opvoeding, ontbreken van een dikke huid, ontbreken van sociale controle, ontbreken van waarden, grenzen en normen.

Ach gosh... Woorden zijn maar woorden. Nooit dat iemand een verwensing op recht meent. Kank. is (tegenwoordig) niet meer dan een krachtterm. Bijzonder dat we in NL dat vooral doen, maar we houden van schelden met ziektes. Hartstikke (voorheen stikken van het hart), tering, krijg de pest... Ken niet veel landen die zo met ziektes bezig zijn. Maar trek het niet zo persoonlijk aan yo

Ik hoop da Ajax tijdens dit gesprek gaat aankondigen om te stoppen met een vrouwenvoetbal. Ik vind het pure geldverspilling.

Je hoort jongetjes en meisjes te pas en te onpas een k#####r scheld wordt gebruiken, volwassenen zouden moeten begrijpen dat dit niet normaal is, en niet kan, helemaal als je een voorbeeldfunctie hebt ten opzichte van zoveel kinderen op de tribune!

In het hirboven genoemde duel van de genoemde spelers heb ik ook gezien.,er werd gtrokken en gedwd,maar zo erg hard was het niet.Maar de woorden over k*** moet en mag je nooit uitspreken.Het siert de speelster van Ajax haar exuses aanbood,en dat ze berouw toonde,dus over en uit.Maar waarom wordt dat geheel naar buiten gebracht.Laat zoiets binnenskamers,en.laat Ajax met beide speelters een gesprek aangaan.Deze situatie gebeurde n.l ook afgelopen zondag in Italien t.g.o.Verstappen.Het is een woord wat de laaste tijd steeds vaker wordt gebruikt.Het is een schande om het uit re spreken.Maar geheel uitbannen doe je het niet,jammergenoeg.

Ach de moraal ridders staan weer klaar hoor, smullend achter hun scherm als een stelletje ratten te typen.

Was dat voor randgroepjongerenvereniging dan?

Wat is dat toch tegenwoordig met die clubs en hun virtuesignalling. Want dat is het enige dat Ajax hier doet. Ach er wordt af en toe wat geroepen op het veld. Zolang het niets racistisch of seksistisch is (echt dan wel te verstaan niet die onzin van onlangs in Engeland) moet men niet zo belachelijk doen. Hoort niet natuurlijk en mag bestraft worden als de ref het hoort maar verder klaar mee, toch? Wat een gejank van deze dame ook. Je weet in Nederland dat veel mensen met k*** of t*** schelden. Als Belg vind ik dat een absurde gewoonte maar goed, je weet dat het voor velen een gewoonte is. Daar ga je niet plots om janken omdat je toevallig net van dichtbij wordt getroffen door de ziekte. Dit is een persoon die niet nadenkt voor ze wat roepen op het veld, een persoon die graag de slachtofferrol in kruipt en een heleboel instituten die lekker wat aan virtuesignalling willen doen. Gek genoeg zijn het vooral die laatste twee waar ik me aan stoor.

Het punt is dat het in Nederland gewoon 'normaal' is om met ziektes en aandoeningen te schelden. Denk inderdaad aan kank*, maar ook aan tyv**, ter**, mong** en a*ds.
In andere landen schelden ze met een andere categorie woorden. Bijvoorbeeld in Engeland schelden ze met geslachtsdelen. Denk aan c*nt, suck my b*lls en d*ck.
Dit IS nu eenmaal zo. Wanneer iemand scheldt met een ziekte, wil dit niet zeggen dat diegene letterlijk die ziekte aan de persoon toewenst. Mensen begrijpen dit niet, omdat ze alles te persoonlijk opvatten.
In mijn ogen zit er een groot verschil tussen bijvoorbeeld "k*nk*rjong!" en "krijg k*nk*er!" Een totaal andere lading!
Zoals hierboven al door iemand werd gezegd: "Mijn opa stierf aan ouderdom, dus wil ik ook niet meer dat dit woord wordt gebruikt".
Dit is precies hetgeen wat ik bedoel. ^
De acteurs van Rundfunk hadden hier ook een mooi, cynisch stuk over waarin werd gezegd:
"Schelden met k*nk*r is in Nederland niet toegestaan, want iedereen kent wel iemand die hieraan is doodgegaan.
Gebruik daarom woorden zoals tyv** of teri**, want hieraan sterven alleen maar kindjes in verre, Afrikaanse landen".
Voor de duidelijkheid: Ik bedoel dit totaal niet provocerend naar anderen toe, maar in mijn ogen zit hier zeker een kern van waarheid in.

De ultieme oplossing zou zijn dat iedereen gewoon in vrede met elkaar om zou kunnen gaan, maar dit zal helaas nooit zo zijn..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren