Nieuwe collectie van Ajax, adidas en Daily Paper zet in op multiculturalisme
Ajax, adidas en kledingmerk Daily Paper hebben maandag een nieuwe 'pre-match’-collectie gelanceerd. Anderhalve week geleden werd er ook al een goudkleurig derde wedstrijdshirt gepresenteerd. In de nieuwe kleurrijke collectie dient Oost-Afrikaans kralenwerk als inspiratie voor de print en spelen de Pan-Afrikaanse kleuren rood, zwart en groen de hoofdrol. Met de collectie wordt het multiculturalisme in Amsterdam geëerd.
Het is dus de tweede keer in korte tijd dat Ajax, adidas en Daily Paper met een complete lijn komen. Op 24 augustus werd het gouden derde tenue gelanceerd. Hier lag de nadruk op de Amsterdamse straatvoetbalcultuur en op het shirt zijn negen prominente Amsterdamse straatvoetbalpleintjes te zien. In het bijbehorende lanceringsfilmpje waren tal van bekende Ajacieden, spelende en reeds gestopte, te zien. De bekendmaking leidde tot lange rijen voor de fanshops.
We are the culture.
— AFC Ajax (@AFCAjax) September 5, 2022
Omdat Amsterdam een stad is die wereldwijd wordt geroemd om zijn diverse bevolking en inclusieve karakter, is dit het focuspunt in de pre-match-collectie. Het opvallende ontwerp staat symbool voor de multiculturele achtergrond die Daily Paper gemeen heeft met tal van Ajacieden. De kleuren rood, zwart en groen hebben een symbolische betekenis in veel culturen. In het gouden derde tenue kwamen deze kleuren ook al terug.
In het nieuwe bijbehorende filmpje dat Ajax op Twitter lanceerde, komen ook weer tal van prominente (oud-)Ajacieden voorbij. Zo zien we John van ’t Schip, Frank de Boer en Rob Witschge die van een portie Chinees genieten en wordt Abdelhak Nouri in de spotlights gezet. Beelden van huidige spelers als Steven Bergwijn en Mohammed Kudus worden afgewisseld met oud-spelers waaronder Sjaak Swart, Daphne Koster en Tarik Oulida.
De collectie bestaat uit een warming-up shirt voor mannen en vrouwen, warming-up trui, presentatiejack, trainingsjack, trainingsbroek en hoodie. De voornaamste artikelen van de collectie worden door Ajax 1 gedragen tbij de warming-up en tijdens de presentatie aan het publiek als Ajax in het thuis- of derde tenue speelt. Tijdens Ajax - Rangers, op woensdag 7 september, zullen de spelers de collectie voor het eerst dragen. De items zullen overigens pas vanaf begin november beschikbaar zijn.
Meer nieuws
Van Dijk naar Real Madrid? ‘Als ze bellen kunnen ze hem morgen contracteren’
‘Scouts van Ajax zaten dit weekend op de tribune voor deze vier toptalenten’
Smaakmaker van de Keuken Kampioen Divisie gaat tot 2028 tekenen bij Feyenoord
Arjen Robben meldt zich na vierklapper van Haaland in kleedkamer Manchester City
Lopetegui wordt definitief geen trainer van Bayern en tekent in Premier League
Valentijn Driessen voorziet snelle exit: ‘Hij blokkeert de groei van PSV’
Meer sportnieuws
Leuk shirtdesign voor de kerstdagen
Is toch prachtig zo'n feestdagen shirt. Met Kerstdagen wil je er goed uitzien en voelen.
Hoe anders is dat met een roze shirt..
Haha daar dacht ik ook meteen aan. Dit is totaal niet mijn smaak om het maar voorzichtig uit te drukken..
Japie, oprechte vraag. Hoe kom je aan de tijd om zo gruwelijk veel op deze site te zitten en op bijna ieder artikel (meerdere keren) te reageren?
Vraag mij dat wel bij meerdere hier af. Oa een lierse, ook echt vaak nog lange teksten ook.
En dan heb je ook nog best veel mensen hier die voor mijn gevoel echt iedere wedstrijd zien haha.
Zie zelf vrij veel en ben hier al vrij veel maar werk ook niet meer, maar hoe een gemiddelde 25 jarige dat doet is mij een raadsel
@Pulse, Als jij al die reacties leest, zit je dan zelf ook niet ‘gruwelijk’ veel op deze site? En wat maakt dat uit?
Er gaan geruchten dat je geplaatste reacties ook terug kunt lezen Messibazoer. Je hoeft er niet "live" bij te zijn.....
Denk je echt dat ik ze allemaal lees? Het valt me op dat ik zijn naam vaak voorbij zie komen. Vandaar mijn vraag. Maar kennelijk voel je je een beetje aangevallen, is niet nodig. Het zonnetje schijnt, pik.
Misschien het account aanpassen naar Vlugge_japie?
@pulse Hard werken en dedicatie. Dat is het recept
Hard werken op VZ bedoel je
Salerno als ik in 1919 geboren was zou ik ook niet meer werken. Geniet ervan!
Ik kreeg hier gewoon een slappe lach van toen ik in mijn eentje een sigaret aan het roken was
Kan me niet voorstellen dat jij zo gezellig bent met de kerstdagen. Een zwarte trui lijkt mij geschikter voor jou?
Heldere boodschap van Ajax en persoonlijk vind ik het erg sterk dat ze zich als club met deze maatschappelijke ‘struggelingen’ bezig houden!
Alleen die Hoddie is mooi
Wel efficient nu het steeds warmer wordt in december. Goed alternatief voor tijdens de feestdagen.
Dit is de reden waarom ik voor Ajax ben. Ook de F-side is een van de meest multiculturele harde kernen van Nederland.
Uit eerder gelekte beelden van dit shirtje zag je Ihattaren ook. Hij is helemaal uit de marketing geknipt en ook niet ingeschreven voor de CL. Ik ben echt benieuwd wat er nu echt met die jongen aan de hand is want het is zo ongelooflijk zonde van zijn talent.
Dat lijkt toch wel einde oefening, hoe triest het ook is. Waarom zou hij anders al wekenlang niet meer met de selectie meetrainen? Als er nog een oplossing was, dan zou deze er nu al lang geweest moeten zijn. Het is wachten op het bericht dat de optie tot koop niet wordt gelicht en hij terug kan naar Italiã«. Vervolgens is het wachten op het bericht dat hij banden heeft met de maffia. Het is nu echt over en sluiten wat betreft zijn voetbalcarriã¨re vrees ik. Veel te veel incidenten voor iemand van die leeftijd.
Wat een lelijk shirt. Snap ook niet zo goed waarom een pre-match shirt zo in de spotlight moet staan eigenlijk.
Die kraag van het uitshirt heeft ook al zo'n Afrikaans patroon en nu deze multiculti pre-matchshirt, ik vind het prachtig! Ajax is echt sterk in verder denken dan alleen de pure marketing. Er zit een verhaal achter, een boodschap. Soms is het wel jammer dat de UEFA soms dwars gaat liggen, zoals bij de Marleyshirts met de vogeltjes.
Marketing is juist het bedenken/ koppelen van verhalen aan producten.
Oh jij gaat mij vertellen wat marketing is. Marketing is niet puur verhalen koppelen aan producten. Marketing is de verkoop bevorderen van producten. En dat kan heel commercieel zijn en dat is dit dus precies niet. Ajax doet überhaupt de storytelling zeer sterk waardoor het product zichzelf verkoopt en ze dus minder marketing nodig hebben.
Maar waarom is dit niet commercieel ? Juist door het verhaal erachter wordt het mijn inziens juist wel commercieel. Of heb ik misschien gemist dat de hele opbrengst naar de goede doelen gaat ? Want dan hebben Psvgillingham en ik totaal geen gelijk.
"in de nieuwe kleurrijke collectie dient Oost-Afrikaans kralenwerk als inspiratie voor de print en spelen de Pan-Afrikaanse kleuren rood, zwart en groen de hoofdrol. Met de collectie wordt het multiculturalisme in Amsterdam geëerd." Nu wil ik niet vervelend doen, maar multiculturalisme = meerdere culturen. De ene monocultuur inruilen voor de andere monocultuur is geen multiculturalisme. Een misvatting die vandaag de dag helaas vaak wordt gemaakt. Multiculturalisme zou zijn als het shirt van Ajax accenten van verschillende culturen zou bevatten.
Pan-Afrikaans is toch overkoepelend-afrikaans en daarmee multi. Denk overigens dat je door het combineren van een Ajax shirt met een Afrikaans element al twee en dus verschillende culturen mengt. Patroontje op het uitshirt deed mij in eerste instantie Mexicaans aan overigens. Hoe dan ook, verhaal erachter is goed bedoeld. Ik vind ze overigens allemaal lelijk en het geld niet waard. Maar leuk voor de liefhebbers.
Het is zeker goed bedoeld en eerlijk is eerlijk, de commerciële afdeling bij Ajax doet het zelfs nog beter dan de technische afdeling bij Ajax. Ik denk dat alle clubs uit de Eredivisie jaloers zijn op hoe Ajax haar merk uitmelkt. Ook dat Ajax, ondanks dat het een groot bedrijf is, connectie probeert te houden met de voetballertjes op straat is slim en verstandig.
Dikkkk!!!
Beide shirts zijn niet echt mijn smaak, maar dat zal de leeftijd wel zijn. Bovendien kan je niet elk jaar zo scoren bij een groot publiek als met de Bob Marley shirts. Wel leuk om Oulida weer eens te zien
Het is absoluut niet de mooiste shirt maar voor de marketing zou het perfect zijn. Daarnaast is het een mooie boodschap die ze willen verkondigen.
Prachtige collectie. Origineel en heel Amsterdams out of the box denken.
#trots
Out of the box denken? Dat zie ik hier nou juist niet in maar zal wel aan mij liggen.
Is elk jaar een 3e shirt , wat toch al amper gedragen gaat worden, niet genoeg om wat extra centjes binnen te harken van de oh zo trouwe fan die ze toch wel weer aanschaft? Leuk hoor maar ik zie de toegevoegde waarde hier niet van.
Ik dacht dat de multiculturele samenleving een politieke aangelegenheid is, niet iets wat per se door een voetbalclub gepromoot moet worden. Hoewel ik gewoon voorstander ben dat ieder individu ongeacht afkomst etc etc zijn meerwaarde mag tonen in onze maatschappij. Politiek en voetbal moet toch gescheiden blijven. Zie het nut niet hiervan. Multiculti als marketinginstrument, is Ajax echt de ziel op die manier aan het verkopen? Begint een beetje links te worden als St.pauli.
Dus NEC is al sinds jaar en dag multiculti en met afrikaanse kleuren bezig, beetje achter de club uit Nijmegen aanlopen wat ajax hier doet.
En waarom moet een inloop shirt een post op VZ zijn zeg, ik snap dat ajax veel click, likes en dus geld opleveren, maar ik vind dit wel een beetje erg ver gaan.
Ik ben zelf multicultureel, maar van deze collectie word ik niet echt vrolijk van
Pauper shirt nogmaals! Het is verschrikkelijk lelijk en daarnaast dat samenhorigheid of samenhang of wat dan ook creëren gaat niet werken, bij mij werkt dit alleen maar averechts! Dat ze maar sneL in Batavia stad mogen liggen of bij Kruidvat in de aanbieding!
Is Ajax al begonnen met het bouwen van ziekenhuizen?
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.