Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Databureau voorspelt opvallend grote kans van Ajax op Champions League-titel

Laatste update:

Als we de berekeningen van FiveThirtyEight mogen geloven heeft Ajax een aanzienlijke kans om dit seizoen de Champions League te winnen. Het databureau acht de kans dertien procent dat de Amsterdammers de finale winnen, waarmee de ploeg van Erik ten Hag op de vierde plek staat na Manchester City, Bayern München en Liverpool. Ajax houdt daarmee onder meer Paris Saint-Germain, Real Madrid en Chelsea achter zich. PSV heeft van alle clubs de grootste kans om de Conference League te winnen.

Op basis van de groepsfase, sterkte van de teams, (mogelijke) tegenstanders in het vervolg van het Europese clubtoernooi en talloze andere factoren, wordt berekend wie de favoriet is om de Champions League te winnen. Geschat wordt dat Manchester City 25 procent kans heeft om te winnen, gevolgd door Bayern München (20 procent), Liverpool (15 procent), Ajax (13 procent) en Chelsea (10 procent). De kans dat Real Madrid (4 procent) of Paris Saint-Germain (4 procent) er met de titel vandoor gaat wordt aanzienlijk lager ingeschat.

Laatstgenoemde clubs nemen het dinsdagavond in de heenwedstrijd in het Parc des Princes tegen elkaar op. Ajax speelt zijn eerste achtste finale volgende week pas. Op woensdag 23 februari gaat het elftal van Ten Hag op bezoek bij Benfica. Drie weken later is de return in de Johan Cruijff ArenA. FiveThirtyEight heeft berekend dat Ajax 48 procent kans heeft om de halve finale te halen, waarmee het boven Liverpool (46 procent) staat. De ploeg van Jürgen Klopp neemt het in de achtste finales op tegen Internazionale.

Ook PSV en Feyenoord scoren goed volgens de berekeningen van het databureau. De Eindhovenaren (14 procent) hebben van alle clubs de grootste kans om de Conference League te winnen. Feyenoord volgt op de tweede plek met 13 procent. De top vijf wordt gecompleteerd door Stade Rennes (12 procent), AS Roma (11 procent) en Leicester City (9 procent). AZ volgt met 9 procent op de zevende plek. De kans dat Vitesse het derde Europese clubtoernooi wint wordt zeer klein geacht. De Arnhemmers hebben minder dan één procent kans op de titel.

Heeft Ajax een serieuze kans om de CL te winnen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Raad de transfer! ????
Reacties

Daar is toch niet een heel data bureau voor nodig jongens

15 februari 2022 om 09:35

Is gewoon radio 538 die dit bedacht heeft...

15 februari 2022 om 09:36

Ajax haalt met speels gemak de Finale, we zijn niet voor niets d'r beste van de wereld

15 februari 2022 om 09:38

Precies, we spelen gewoon met 8 mannen om te sparen voor de competitie. Die CL stelt niks voor, daarom spelen andere NL-se clubs er ook niet in, vinden ze saai.

15 februari 2022 om 10:57

Ons aller Ajax gaat de wereld veroveren!

15 februari 2022 om 12:06

@Gakpo dat hebben ze al gedaan en dat heeft meneer van Gaal nog ff de ether in geslingerd😉

Met een gunstige loting hoop ik dat we ver komen. Ik laat me graag verrassen

Ik hoop het, die halve finale is dan wel zeer realistisch. Maar goed dat geloof ik ook wel, we moeten eerst Benfica maar eens verslaan en dan kunnen we aan de volgende stap denken.

15 februari 2022 om 10:00

Zeer realiatisch inderdaad met een kans van meer dan 50% om City, Bayern, Liverpool of Chelsea te treffen in de kwartfinale

15 februari 2022 om 10:09

Huh? hoezo is die kans meer dan 50%?

15 februari 2022 om 10:16

kwartfinale is 8 ploegen, Ajax kan niet zichzelf loten. kans van 4/7 dat ze een van de genoemde clubs loten dus

15 februari 2022 om 10:27



Cool, ik zie het wel iets anders maar kan aan mij liggen
Salzburg - Bayern Mã¼nchen
Sporting CP - Manchester City
Benfica - Ajax
Chelsea - LOSC Lille
Atlã©tico Madrid - Manchester United
Villarreal - Juventus
Internazionale - Liverpool
Paris Saint-Germain - Real Madrid

Dit zijn de 16 clubs die er nog inzitten, Ajax kan inderdaad zichzelf en Benfica niet loten. Op basis van normaalverdeling is het dus een kans van 4 op 14 dat Ajax en van die 4 ploegen loot en dat zou betekenen dat de kans 28,57 is.
Als je weging gaat toepassen op de 1/8e finale wedstrijden kan dat anders uitvallen. Stel dat de kans dat Bayern, City, Chelsea en Liverpool hun wedstrijd winnen in de 1/8e finale 90 is dan is de kans dat ze alle 4 winnen 65,61.
Onder die aanname is de kans dat Ajax 1 van die 4 ploegen loot 0,6561*(4/7) en dat is 37,49 kans.

De stelling van Silvacity is dus op basis van 90 kans dat de genoemde ploegen hun 1/8e finale winnen onjuist. Zelfs bij allemaal 95 kans is de stelling nog onjuist want dan kom je op 46,59 kans.

Zie onder inclusief update van Justin Morris, data klopte niet helemaal.

15 februari 2022 om 10:30

Want de hierboven genoemde clubs hebben zich al geplaatst voor de kwartfinale? Dan heb ik even wat gemist.

On: De kans dat Ajax de CL wint is natuurlijk erg klein, maar minimaal een ronde verder zou goed te doen moeten zijn.

15 februari 2022 om 10:41

scherp, er is inderdaad een grote aanname dat zij wel doorgaan

15 februari 2022 om 10:52

Held. Fantastische reactie hahaha

15 februari 2022 om 12:23

Nou Joost mag het in dit geval wel wete. Overigens hoop ik dat de genoemde ploegen net zo arrogant zijn als de aanname dat ze het wel automatisch tot de volgende ronde schoppen, want dan kunnen clubs als Lille, Inter en Sporting misschien nog eens stunten. Dat zag je ook met Ajax. Zo'n Ramos die wel een extra gele kaart denkt te kunnen pakken etc. Dat is precies diezelfde arrogantie en die moet je altijd afstraffen. Andersom moeten wij dus ook vooral niet denken dat we wel winnen van Benfica...

15 februari 2022 om 12:45

Je kan hem ook gewoon updaten met de datapunten van die site, best een chille site.

De kans dat Bayern wint 84%, Liverpool 72%, Chelsea 90% en City 92% = 50% kans dat ze alle 4 doorgaan.
De kans dat Ajax dan 1 van die clubs loot is op dit moment dus 28,57%, grappig genoeg is dat exact vergelijkbaar met de kans bij een normaal verdeling (4 uit 14).

15 februari 2022 om 12:48

Lekker bezig magikhetwete. Meer van dit!

15 februari 2022 om 13:55



@magikhetwete: sorry, maar je vergeet het een en ander in je berekeningen, die kloppen niet helemaal.

Ik begin even met een Tl;dr: het kan natuurlijk niet zo zijn dat je zegt dat de kansen van City, Bayern Liverpool en Chelsea allemaal hoog (in ieder geval 50) zijn, en hun kans om ze te loten in de volgende ronde hetzelfde (28.57) is als wanneer je aanneemt dat iedereen evenveel kans heeft om door te gaan (dus simeplweg 4/14e kans om ze te loten). Als iets intuã¯tief niet klopt bij statistiek, heb je vaak een fout gemaakt.

De simpelste casus: Alle ploegen hebben dezelfde kans om door te gaan (aanname), dan kan Ajax dus a priori 14 ploegen loten voor de kwartfinale, en dus heeft het 4/14=28.57 kans op 1 van de 4 genoemde ploegen. Heeft verder weinig met een normaalverdeling te maken, simpelste soort kansrekening.

Jouw cases: we werken met gewogen gewichten. De kans dat de 4 ploegen doorgaan is hoger dan 50 voor iedere ploeg (aannemelijk, zie bijv. quoteringen), dat is onze aanname. Op basis van de kansen die jij noemt (84,72,90,92) is de kans dat ze ALLE 4 doorgaan, is dan inderdaad de gezamenlijke kans (vermenigvuldigen van kansen dus) van 0.84*...*0.92 = 0.5 = 50. Dus er is een 50 kans dat ze ALLE 4 doorgaan. Maar jij vergeet de gevallen waarin er 3 doorgaan (dus 1 van de 4 ligt eruit), 2 doorgaan of 1 doorgaat. De kans dat Ajax 1 van de 4 loot bereken je door daar weer het gewogen gemiddelde van te pakken. Je gaat dus alle 16 opties af (4 combinatie voor 1 club die doorgaat, 6 combinaties van clubs als er 2 doorgaan, 4 opties voor 1 club die niet doorgaat dus 3 wel, en 1 combinatie als ze allemaal doorgaan).

Die 50 die je hebt berekend, is de kans op 1 van die 16 opties (namelijk alle 4 door). Die kans vermenigvuldig je dan met 4/7, omdat er na deze ronde 7 clubs zijn die je kunt loten waarvan we hebben aangenomen dat er 4 van de 7 van het benoemde groepje zijn. Dus wat jij zei, de kans dat ze alle 4 doorgaan (50) EN dat je ze loot (4/7) is dus 4/7*1/2 = 4/14 is dezelfde kans als van tevoren met gelijke kansen (puur toeval).

Dan heb je dus 15 opties niet meegenomen, bijvoorbeeld de optie dat alleen Bayern afvalt: kans dat de andere drie doorgaan EN Liverpool afvalt = 0.90*0.92*0.84*(1-0.72) = 19,47. Wederom de kans dat alles gebeurt, dus kansen mogen keer elkaar. Als dat gebeurt is de kans dat je ze loot 3/7 want er zijn 3 clubs door en nog steeds 7 mogelijk. Dus de kans dat dit scenario zich in zijn geheel ontvoudt is 3/7*19,47 = 8.35.

Nog 14 opties te gaan.



15 februari 2022 om 13:58



@silvacity's statement met een kans van meer dan 50 om ze te loten klopt op basis van jouw cijfer, @ikmaghetwete, WEL.

Edit: toch niet hahaha

15 februari 2022 om 14:57

Uitgerekend, thanks voor je toevoeging.

Kans indien Ajax sowieso kwartfinalist: 48,29% (stelling klopt dus nog steeds niet)
Kans indien Ajax 82% kans op kwartfinale: 39,59%

We worden wereldkampioen!

Leuk dit, maar ik neem aan dat dit voor een groot deel komt door de perfecte score uit de groepsfase. Zo zie je maar weer, statistieken zijn als bikini's: ze tonen je alles, behalve de essentie. Ik denk dat de meeste mensen Ajax niet als serieuze kanshebber zien.

15 februari 2022 om 09:44

Hangt ook vanaf watvoor variabelen ze hebben meegenomen binnen hun predictie model. Maar als ze alleen de variabelen/data van dit seizoen meenemen, dan kun je van spreken dat dit model niet helemaal het complete plaatje schetst. Als ze voorgaande CL campagnes meenemen onder Ten Hag, dan zou je een betere voorspelling kunnen doen.

15 februari 2022 om 09:54

Ze geven City ook 25% kans maar nemen niet mee dat Guardiola op het moment van de waarheid altijd gaat lopen sleutelen aan zijn werkende formules. Er wordt een hoop niet meegenomen in dit soort berekeningen.

15 februari 2022 om 10:07

Nee inderdaad, en het lijkt een beetje dat dit meer een hype project is, in plaats van dat ze wat onderzoek hebben gedaan voordat ze dit in de wereld gooien.

15 februari 2022 om 10:18

Ze nemen ook de mogelijke routes van Ajax in beschouwing. Ajax hoeft niet van iedereen te winnen. Veel goede teams schakelen elkaar uit zoals Real en PSG.

15 februari 2022 om 10:24

Geen idee wat je precies bedoelt met 'hype project' maar Fivethirtyeight doet dit soort dingen al jaren. In 2018/2019 run was Ajax na Juventus geloot te hebben de #5 kanshebber op CL winst maar was het defensief de zwakste ploeg nog in berekening. Nu is 13% kans op dit moment scheef, want met minder gunstige loting (Man City bijvoorbeeld) mocht je langs Benfica komen gaat dat naar 5%. Mocht je winnaar Man U - Atletico of Villarreal - Juventus loten dan zal dat iets stijgen naar 20% bijvoorbeeld. Na elke wedstrijd gaat dit enorm veranderen. Zou vandaag Salzburg met 5-0 winnen van Bayern en Sporting met 4-0 van City dan zie je Ajax opeens als een van de topfavorieten naar boven komen in model. Verliest Ajax van Benfica met 3-0 dan hebben ze 1% kans.

15 februari 2022 om 10:45

Zou Nate Silver geen hype project willen noemen, zo'n beetje de beroemste statisticus ter wereld.

15 februari 2022 om 10:48

Exact, Real en PSG hebben zo'n lage score omdat ze nu tegen elkaar staan. Dus als dat als 50-50 staat dan wordt dat al gelijk bepalend.

15 februari 2022 om 11:56

@wolterx en @jiskefet382 - I see, was zelf niet bekend met het bedrijf Fivethirtyeight. Maar na wat meer checken, doet het bedrijf wel zijn werk in dit soort gebieden. Maar met hype project bedoelde ik meer dat dit soort projecten wel wat traffic heeft wanneer je de wereld insleurt.

15 februari 2022 om 09:49

Leuk inderdaad, maar statistieken zeggen daarvoor te weinig in mijn optiek. Ik moest wel even lachen om je opmerking over bikini's.

15 februari 2022 om 09:54

Dat is een mooie, Ewoud.
Ik ken veel uitdrukkingen met betrekking tot statistieken, maar deze is nieuw voor mij.

15 februari 2022 om 12:25

Lies, damned lies and bikini's.

15 februari 2022 om 09:59



Het is apart dat je zonder reden aanneemt dat de grootste weging ontstaat vanuit de resultaten van de groepsfase en Ajax daardoor hoger ingeschaald wordt.

Er zijn maar weinig ploegen in Europa die regelmatig zo overtuigend spelen als Ajax. En daar bedoel ik niet mee dat Ajax favoriet is voor de Champions League, maar een percentage van 13 acht ik (gevoelsmatig) vrij realistisch. Ajax speelt echt gevaarlijk goed hoor, daarmee gaan ze gewoon op tegen Real , PSG of Chelsea. Als ze een beetje gelukkig loten kan je ver komen.

15 februari 2022 om 10:02

Nouja zonder reden, dat is niet helemaal zo. Ik zie dat Ajax een grotere kans wordt toegedicht dan ploegen als PSG, Real Madrid en Chelsea. Ik ga er van uit (ik zet er ook bij dat ik daar van uit ga, niet dat dat zo is) dat dat dan moet komen door de perfecte score uit de groepsfase. Ploegen als PSG, Chelsea en Real acht ik normaal gesproken een grotere kans toe dan Ajax. Dan ga je naar redenen zoeken en ik kom dan op dit uit. Maar ik doe het uit mn dikke duim en zo'n statistiek bureau baseert het op data, dus neem dat vooral voor kennisgeving aan. Dat Real en PSG bijvoorbeeld tegen elkaar spelen zal ook veel uitmaken gok ik.

15 februari 2022 om 10:14

Ik denk dat ze ook de loting in de 8e finale mee hebben genomen in de data. Waar grootmachten als Psg, Madrid, Inter & Liverpool bijvoorbeeld een bijzonder lastige loting hebben, heeft Ajax het geluk dat ze "slechts" tegen Benfica moeten.

15 februari 2022 om 10:12

Nu is 18 uit 6 zeker een drijvende factor in deze berekening, wat vooral opvallend is is dat Ajax na Bayern Munchen aanvallend als best functionerend team gezien is en defensief bungelen ze in de middenmoot. Man City ondanks 10 tegendoelpunten in CL is best defensief georganiseerd team hierin. Waar Ajax vooral een Bayern Munich light is met sterke aanval, maar defensief gebreken zijn andere hoog geranked ploegen vooral defensief hoger gewaardeerd. Zijn maar 5 ploegen die defensief minder beoordeeld zijn en dat zijn Man u, Sporting, Benfica, Lille (ondanks maar 4 tegengoals in groepsfase) en RB Salzburg. Groot deel van hoge kans komt voort uit gunstige loting tegen Benfica volgens model. 82% kans om volgende ronde te bereiken telt gewoon door. Bij overleven ronde en nieuwe loting kan die 48% kans om halve finale te bereiken ook opeens 18 worden als je Man City treft bijvoorbeeld.

15 februari 2022 om 10:34

Leuke woordspeling, die tegelijkertijd ook laat zien dat jij nog niet helemaal goed in de data zit. Wanneer goed gebruikt, kan data juíst de essentie laten zien terugkomend op je bewering dat het (vooral) door de perfecte score in de poulfase komt, dat is niet zo. Ik ken de berekening van fivethirtyeight en daadwerkelijke resultaten/uitslagen zijn daar maar een heel klein onderdeel van.

15 februari 2022 om 10:44

Daar heb je helemaal gelijk in, ik zit absoluut niet goed in de data. Maar ik vind het een prachtig citaat . Wel interessant wat je verder zegt, kun je meer vertellen over de berekening die ze gebruiken? Het is voor mij opvallend dat Ajax een grotere kans wordt toegedicht dan ploegen die ik normaal gesproken hoger in zou schatten. Dan ga je naar redenen zoeken en ik kom dan snel uit bij de perfecte poule (waarvan jij dus aangeeft dat dat hem niet is) en de route naar de finale (real en PSG spelen nu al tegen elkaar, ik kan me voorstellen dat dat de kansen doet slinken?). Maar wat ik hier zeg zijn aannames, als jij feiten kunt brengen leer ik graag meer!

15 februari 2022 om 10:35

Behalve dan dat de hele ranglijst gebaseerd wordt op statistieken, te weten het aantal doelpunten voor en tegen, but I get your point. Soms is een vrouw in bikini ook beter te aanschouwen dan zonder, een bikini kan namelijk ook e.e.a. verhullen..

15 februari 2022 om 10:57

Als je geinteresseerd bent kan je op fivethirtyeight lezen over hun model. Ze maken gebruik van historische data en analyses van opta om in te schatten hoe goed een team op dit moment is. Daar zit een heel model aan vast om naar meer te kijken dan alleen welk team gewonnen heeft (dus ze kijken ook naar score, scoreverloop, en statistieken als expected goals). Op basis daarvan wordt er een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van hoe goed een club daadwerkelijk is.

Dat is dus een stuk uitgebreider dan dat ze gewoon kijken naar die perfecte score in de groepsfase. Ajax presteert blijkbaar dusdanig goed de afgelopen jaren en dit seizoen dat ze bij fivethirtyeight concluderen dat Ajax een serieuze kans heeft om de CL te winnen.

15 februari 2022 om 11:26

Hahaha mooie vergelijking. Die kende ik nog niet

15 februari 2022 om 16:31

Wat een onzin.

Statistieken zijn betere indicatoren dan de onderbuikgevoelens van Ewoud. Het is echt volstrekt logisch dat een ploeg die alle groepswedstrijden wint gewoon een reële kans heeft om de CL te winnen. Dat jij dat kennelijk anders ziet is heel bijzonder te noemen, je onderbouwt het verder ook totaal niet.

Ajax is zeker geen favoriet maar als je Dortmund thuis kapot speelt en ook 9 doelpunten maakt tegen Sporting dan ben je gewoon een van de kanshebbers. 13 procent tegenover 4 voor PSG en Real lijkt mij ook overdreven maar ik denk niet dat die clubs veel meer kans maken om de CL te winnen. Ajax kan daar op een goede dag prima van winnen, want zo goed zijn ze dit jaar niet.

15 februari 2022 om 18:46

ik denk dat ook de huidige loting zwaar meespeelt. Ajax heeft een grote kans om door te gaan tegen Benfica, PSG / RMA is moeilijk te voorspellen. Zodra we weten wie van die twee wint, schiet die ploeg omhoog in de voorspellingen.

Als ze de halve finale halen ben ik al dolblij. Hoeven ze ook geen spelers te verkopen.

15 februari 2022 om 09:50

Ik ook! Al zouden ze er op dezelfde manier eruit vliegen als destijds tegen Tottenham Hotspur eindigt het wel in een deceptie in mijn optiek. Maar als ze er verdiend en kansloos vanaf gaan kan ik daar vrede mee hebben.

15 februari 2022 om 10:44

Ik bekijk het gewoon per ronde. Eerst maar eens van Benfica zien te winnen. En in de volgende ronde kun je ook zomaar bijvoorbeeld Real Madrid loten en dan wordt het natuurlijk erg lastig aangezien Real meestal erg goed in vorm komt in deze fase van het seizoen.

15 februari 2022 om 10:57

Real is verre van in vorm de laatste tijd. Zeker met Benz die nog onzeker is voor psg. Ik zie psg wel doorgaan eigenlijk. Als Ajax gewoon fit en blessure vrij blijft hebben ze tegen iedereen wel kans. Al weet je nooit met blessures en vorm hoe clubs in elkaar kunnen storten ^^

Vroeg of laat zullen ze toch een topteam tegen gaan komen, maar met Benfica sta je toch al met één been in de volgende ronde. Wie weet hoe ver het weer komt.

15 februari 2022 om 10:46

Benfica is echt een luizenploeg en bezit over veel kwaliteiten in hun ploeg. En Nederlandse ploegen hebben het altijd erg lastig met Portugese ploegen want hun spelletje ligt ons niet goed.

Leuk en aardig allemaal. Maar wij bekijken het liever wedstrijd per wedstrijd. Benfica word al zwaar genoeg.

15 februari 2022 om 09:58

Inderdaad. Die zullen zich toch ook wel op kunnen laden voor twee potjes CL voetbal.

Dat is toch niet realistisch.

PSG en Real Madrid maken meer kans dan Ajax, en die hebben allebei 4 procent kans? En huidige CL kampioen Chelsea heeft ook minder kans dan Ajax? Oke.

15 februari 2022 om 09:49

Psg en real is heel logisch aangezien er sowieso 1 uitvliegt deze ronde.

15 februari 2022 om 10:06

Naja oke, als je zo bekijkt dan inderdaad. Maar alsnog is 4 procent wel erg laag en 13 procent van Ajax erg hoog.

15 februari 2022 om 10:27

One-Kurd. Dat is dus wat loting doet. Ajax heeft 82% kans om door te gaan tegen Benfica volgens model en PSG tegen Real is een 51-49 in voordeel Real. Winnaar van Real tegen PSG gaat erna enorm stijgen, Ajax gaat mochten ze langs Benfica komen en dan minder gunstig loten enorm dalen. Die kans is een momentopname.

15 februari 2022 om 11:37

Bedankt voor de heldere uitleg.

Paar jaar geleden was Ajax er dichtbij. Dus niks is onmogelijk. Maar ik kijk het wedstrijd voor wedstrijd eerst Benfica is al moeilijk genoeg

Waren deze mensen ook niet degenen die hadden voorspeld dat ajax inter zou loten, althans grote kans. Er werd 2x geloot geen, resultaat bekend. Ik hecht hier geen enkele waarde aan. Tegen benfica kan t zomaar schluss zijn, vooral als ze snel op voorsprong komen dan gaan lopen zuigen etc.

15 februari 2022 om 10:03

En ajax lootte inter ook nog eens.

15 februari 2022 om 10:14

Idd, haha. Slecht voorbeeld dus...

15 februari 2022 om 10:21

Oh hhaha...ze lootten inter idd..sta ik ff voor lul.

15 februari 2022 om 10:30

Door jouw reactie twijfelde ik wel even aan mezelf hoor, haha.

15 februari 2022 om 10:59

Niks mis mee om soms aan je zelf te twijfelen. Dat maakt soms een mens scherper🤪. Was ik maar ff gaan twijfelen ipv zelfverzekerd die comment plaatsen. Stond ik niet zo voor schut😂😂

15 februari 2022 om 11:16

Haha ik dacht eerst even wachten tot er iemand anders reageert. 😆 ach ja we maken allemaal fouten. De 1 iets meer als de ander maar toch...😇

15 februari 2022 om 10:40

Die voorspelling was pure kansberekening toch? Na Chelsea (22% kans)was statistisch gezien Inter meest logische (gelijk met Atletico en Villarreal) met 14% kans. Dit is slechts deel ervan aangezien voor Chelsea slechts 4 opties waren om te loten. Real #1 kans, Lille #2 en Ajax + Bayern gedeelde #3. Ajax was één van de moeilijkst te loten ploegen omdat ze op Sporting na iedereen konden loten.

De loting komt vrij goed overeen met de kansen die er waren.

PSG - Real, voor Real was PSG na Chelsea grootste kans om te loten. Voor PSG was Real grootste kans om te loten.
Inter - Liverpool, allebei grootste kans elkaar te treffen.
Lille - Chelsea, voor Lille grootste kans Chelsea te treffen, voor Chelsea was Lille de #2.
Villarreal-Juventus, hadden grootste kans elkaar te treffen.
Man U - Atletico, allebei hadden elkaar als grootste kans om te treffen.
Ajax - Benfica, Bayern - Salzburg en Sporting tegen City waren de 3 potjes wat niet langs allebei de kanten top 2 kans was. Dit komt voor groot deel voort uit Ajax en Bayern die iedereen konden loten.

15 februari 2022 om 11:02

Yup yup...hoef niet kick me when im down😂😂. Weet je wat we gaan gwoon de CL winnen joh, ik vertrouw nu blind op die stats😂

15 februari 2022 om 11:54

Haha, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat eindstand zou zijn als elke wedstrijd 10 euro ingezet zou worden puur obv statistieken. Zou je onder aan de streep veel verlies maken of trekt zich dat recht?

15 februari 2022 om 15:33

Heel erg benieuwd idd. Dat moet dan weer een aantal keren worden gedaan om het zo nauwkeurig mogelijk te maken.

Leuk die statistieken maar als je bv de volgende ronde al Liverpool loot en PSG zal deze ronde overleven en treft daarna redelijk makkelijke tegenstanders en ontloopt steeds City, Liverpool en Bayern is het helemaal anders. Door de loting kan je er zo weinig over zeggen alleen op basis van het vertoonde spel tot nu toe maar daar zit amper de krachtmeting onderling in. Ik zie echt City als grote favoriet met Liverpool en Bayern kort daarop. De rest maakt ook kans maar je moet gewoon hopen dat je deze drie top favorieten zo lang als mogelijk ontloopt en hoopt dat ze zoveel als mogelijk elkaar eruit knikkeren dan heeft Ajax een kleine kans.

Ik gun Ajax Europees echt succes, maar ik denk dat ploegen als Bayern München, PSG, Manchester City en Liverpool echt een maatje te groot zijn. Kansloos zijn ze niet, maar dat moet dan zo’n dag zijn dat alles klopt bij Ajax en bij de tegenstander alles mis gaat…

Over de macht van het getal:

Een statisticus waadde vol vertrouwen door een rivier die gemiddeld één meter diep was. Hij verdronk.

Godfried Bomans

Zeg er dan ook ff bij dat dezelfde site zegt dat Feyenoord de grootste kanshebber op de CoL heeft. Dat nog veel vreemder.

15 februari 2022 om 10:37

Het moet natuurlijk wel geloofwaardig blijven Migi. Wait what? 😉

15 februari 2022 om 10:50

Nee hoor, inmiddels hebben ze de data bijgewerkt en heeft PSV volgens hen de meeste kans: 14% . Feyenoord op 2 nu. Die percentages worden na de komende tussenrondes natuurlijk weer bijgewerkt en dan zal alles weer compleet verschuiven.

Stand nu:
1. PSV 14%
2. Feyenoord 13%
3. Rennes 12%
4. Roma 11%
5. Leicester 9%
6. Marseille 9%
7. AZ 9%
8. Celtic 6%
9. Slavia Praag 5%
10. Kopenhagen en Gent 2%

De rest van de teams allemaal 1% of minder.

15 februari 2022 om 12:15

Ah nee jullie hebben ons ingehaald hahaha. Mijn info was indd een week oud. Alsnog best grappig dat wij meer favoriet zijn dan Roma, Leicester en Rennes.

15 februari 2022 om 12:26

Wel bijzonder inderdaad, misschien dat ze ook meewegen dat die clubs het toernooi niet even serieus nemen ofzo. En Leicester moet natuurlijk nog een tussenronde spelen. Als ze die doorkomen zijn ze denk ik weer favoriet. Aan de andere kant: ik heb de percentages van afgelopen jaren eens doorgenomen in zowel Champions League als Europa League en heel veel waarde hoeven we aan deze kansberekeningen niet te hechten. Het gebeurt regelmatig dat een club die door hen op 3% oid wordt geschat, alsnog een bepaalde ronde haalt of zelfs het toernooi wint. En in theorie kan dat maar als je van zoveel jaren een voorspelling doet zou het statistisch gezien niet zo vaak moeten voorkomen lijkt me. Zegt dus allemaal niet veel.

De grootste reden dat Ajax zo hoog is ingeschaald komt omdat er een aantal topploegen tegen elkaar zullen gaan spelen. Bij PSG-Real Madrid gaat een team uit vallen wat normaal gesproken ver kan komen. Dat heeft Ajax niet, ik neem toch aan dat Ajax Benfica tot twee maal toe gewoon kansloos gaat laten. Ik zeg niet dat het 0-5 en 5-0 gaat worden, maar ik verwacht wel dat Ajax naar de volgende ronde zal doorstoten zonder al teveel grote problemen.

Natuurlijk gaat Ajax de Champions League niet winnen, dit soort statistieken geven mensen veel te veel hoop imo.

15 februari 2022 om 10:43

Dit is precies wat model ook zegt. Ajax met 82% kans om door te gaan tov Benfica. Daarna halveert (grof genomen) kans om door te stoten elke ronde tot loting gedaan is en nieuwe input is. Mocht Ajax langs Benfica komen en winnaar van Man u tegen Atletico loten dan is kans dat ze ronde verder komen stuk groter dan wanneer ze winnaar van PSG tegen Real Madrid loten.

Tja. Datzelfde databureau berekende een paar weken geleden ook dat Feyenoord dé favoriet is voor het winnen van de conference league.

Maar dat lees je hier dan weer niet.

Tja. Datzelfde databureau berekende een paar weken geleden ook dat Feyenoord dé favoriet is voor het winnen van de conference league.

Maar dat lees je hier dan weer niet.

Berekeningen zeggen helemaal niets
Ik refereer aan de wedstrijd tegen de Spurs
Ik refereen aan het Nederlands mannen team dat net 4de is geworden. Ze hadden er wel erg vertrouwen in dat ze een medaille zouden pakken. Vorige maand de Noren nog verslagen. Top schaatsers. Er komt zoveel meer bijkijken.
Hopelijk lezen staf en spelers dit soort analyses van het datbureau niet. Voor je het weet sluipt het erin dat je het wel even gaat doen

Wat hoop ik ajax ooit in mijn leven de CL een keer te zien winnen zeg. Dan zou ik toch een partij gek worden… oi oi oi. Dromen mag toch?

15 februari 2022 om 11:28

Been there, done that! Je moet je vader en moeder echt boos aankijken dat ze een jaar of 8 te laat zijn begonnen met de constructie van blaugrana11. Anders had je het al meegemaakt
Ik had paar jaar terug echt goede hoop tegen Tottenham, totdat er fouten werden gemaakt en we toch verloren

15 februari 2022 om 12:52

Hahaha mooie reactie pik. Ja ik zal ze er ff op aanspreken. Moet wel zeggen dat ik wel het geluk heb dat ik al vanaf best jong met mijn pa naar ajax ga. Heb sinds vorig jaar ook een uitkaart dus heb al aardig wat mooie tripjes mogen maken, en er zullen er vast nog wel wat bijkomen. Al is het wel lastig te betalen af en toe als soms armoedige student

Overigens, stel dat de CL gewonnen wordt in deze tijd, is dat denk ik nog wel een stukje mooier dan 95 aangezien je nog meer tegen het grote geld moet strijden nu. Tottenham heeft ajax overigens volledig terecht verloren vind ik. Zo ongelofelijk naief gespeeld die 2e helft met een 3-0 voorsprong. Heb er ook totaal geen moeite mee om het terug te zien of over te hebben. Heel jammer, maar is maar eenmaal zo. Daar uit hadden we ook echt meer moeten scoren. Als Donny die bal in de eerste helft na het overstapje van tadic gewoon breed tikt op neres... Of zijn schot op de paal. Erg zonde, maar het gaat lukken ooit!!

Ajax is voor mij echt de topfavoriet voor de CL !

Mensen die echt denken dat Ajax een kans maakt tegen die twee clubs uit Engeland genaamd Manchester €ity en Liverpool moeten echt even wakker worden

15 februari 2022 om 12:53

als je er niet in gelooft gaat het niet lukken nee. Maar met gezond vertrouwen en een dosis geluk kan het echt wel. City ging er paar jaar geleden ook uit tegen Lyon bijvoorbeeld.

15 februari 2022 om 12:58

Ik ben wakker en denk oprecht dat we kans maken. Ik kan je niet exact vertellen hoe groot de kans is dat Ajax van City of Liverpool wint, maar ik schat hem ergens tussen de 23,37% en 41,8% kans.
Ajax is echt geen misselijke ploeg meer, het is zo'n outsider die je niet graag loot. Ik denk dat City/liverpool op dit moment liever Sporting en Inter loten en dat er maar weinig clubs zijn die uitkijken naar een confrontatie met Ajax. Dat is echt wel veranderd de afgelopen 5 jaar.

Dat Ajax de champions league wint is aannemelijker dan psv de conference league.. die laten regelmatig in verdedigend opzicht veel vallen en tegen sterke Europese clubs gaan ze t zwaar hebben.
Ajax daarentegen voetbalt als een machine. Kunnen ze dit volhouden zit een evenaren van de halve finale er zeker wel in.

We gaan het zien, maar als Nederland mag je trots zijn op de Europese prestaties dit seizoen!

Volgens mijn berekening hebben ze zelfs 43% kans op de CL te winnen.

Ik geef ook Ajax een hele goeie kans,alleen van al die statistieken word ik wel een beetje moe. Hangt vaak af van de kwaliteit van je spelers,het teambelang, elkaar gunnen. Interesse van andere clubs,de 1e speler blijft hard werken de ander weer denkt zo ik heb me nieuwe contract. Blessures van je eigen team of die andere. Nogmaals statistieken zijn niet aan mij besteed

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren