Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Derksen: ‘Je wilt mij toch niet zeggen dat hij een boegbeeld voor Ajax is?’

Laatste update:

Johan Derksen schrijft de ontwikkeling van Ajax deels toe aan Johan Cruijff. De analist van Veronica Inside riep vrijdagavond in herinnering dat Cruijff groot pleitbezorger was van het inpassen van oud-voetballers in alle geledingen van de club, waaronder het bestuur. Derksen vindt dat Marc Overmars goed presteert als directeur voetbalzaken; deze week verlengde Overmars zijn contract tot medio 2026.

"Dat is de erfenis van Cruijff", stelt Derksen over het functioneren van het bestuur. "Die heeft altijd gezegd dat Ajax het Bayern München-systeem moest kopiëren, met goede oud-voetballers in de directie die voetbalverstand hebben. Met Marc Overmars loopt het als een tierelier." Toch is de analist nog steeds niet onder de indruk van algemeen directeur Edwin van der Sar, op wie hij doorgaans kritisch is. "Die zal zijn werk best goed doen. Maar je wilt mij toch niet zeggen dat het een boegbeeld voor Ajax is?"

Hélène Hendriks durft niet te zeggen of Van der Sar zijn werk bij Ajax goed doet. "Het is ook makkelijker werken als de club goed presteert. Dat doet Ajax al een aantal jaren. De miljoenen stromen binnen. Er is natuurlijk ook veel gebeurd, zoals het incident met André Onana en het niet inschrijven van een speler (Sébastien Haller voor de Europa League, red.). Misschien verbloemen de prestaties van Ajax dat een beetje, al kan ik niet helemaal beoordelen hoe hij het doet."

Derksen vraagt zich tevens af of Erik ten Hag er goed aan zou doen om Ajax na dit seizoen te verlaten. De oefenmeester heeft laten doorschemeren open te staan voor een nieuwe uitdaging, al is hij daar niet naar op jacht. "Als je een Nederlandse trainer bent, is Ajax natuurlijk een prachtige club om voor te werken. Als je wint, dan ben je de koning. Verlies je, dan wordt het geaccepteerd, omdat we een veel kleinere begroting hebben dan de tegenstanders. Maar als hij een stap maakt, moet hij met het mes op de keel presteren. Dan mag je niet verliezen. Of dat nou zo’n feest is..."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat Marc een top voetballer was, wil niet zeggen dat het ook een goede directeur zal zijn. Vind dit makkelijk scoren om te zeggen dat dit een erfenis van Cruijff.

Marc heeft zichzelf gewoon erg sterk ontwikkeld in zijn functie. Hopen dat hij dit werk blijft leveren tot 2026 en hopelijk nog lang daarna!

10 december 2021 om 22:55

En niet te vergeten. Tijdens z'n loopbaan al druk bezig als zakenman.

P.S. VI is me al kwijt vóór ze het nieuwe jasje aantrekken.

10 december 2021 om 22:56

Overmars was al een (succesvol) zakenman voordat hij bij Ajax kwam.

10 december 2021 om 23:49

Cruijff heeft sowieso niets met Overmars te maken in deze context. Overmars doet al geweldig werk voor Ajax sinds het moment dat hij de functie kreeg. Maar goed, Derksen pist graag tegen de stroming in. Hij blijft er relevant door en hij lijkt nogal van aandacht te genieten, zelfs als het negatief is.

11 december 2021 om 12:30

Cruijff heeft zeker wel wat met Overmars te maken, mensen zijn echt vergeten hoe ellendig het was onder Rik van de Boog en mensen als Steven ten Have, waar de meest bizarre spelers werden gekocht, hoge salarissen werden gegeven maar alsnog niet presteerden.

Cruijff wilde de macht teruggeven aan voetbalmensen en daar is Overmars er één van geweest. Dat hij zelf goed functioneert ligt natuurlijk aan hem (en er zijn natuurlijk ook voorbeelden van voetbalmensen die niet goed functioneerden), maar anders had hij er niet gezeten.

Door voetbalknowhow terug in de directie te brengen zijn Tadic en Blind gekocht en is de basis gelegd voor dit Ajax, terwijl deze spelers elders meer konden verdienen. Maar door ze in een warm bad te leggen, belangrijk te maken kwamen ze toch en renderen ze ook. Goed voorbeeld daarvan is hoe Antony is ontvangen toen hij werd gekocht, heeft allemaal met voetbalknowhow te maken, weten hoe je spelers prikkelt.

Er heerst een soort idee dat Cruijff geen aankopen wilde doen, dat is echt totale onzin: Gerichte aankopen en de rest komt uit de jeugd. Dat is natuurlijk niet altijd helemaal vlekkeloos gegaan, maar in grote lijnen heeft die leidraad voor het succes van nu gezorgd.

Cruijff heeft heel veel met Overmars te maken en de man mag wel wat meer respect krijgen voor de ommekeer die hij toen teweeg heeft gebracht.

12 december 2021 om 16:55

Tadic en Blind zijn gekocht omdat Overmars een enorme buffer voor Ajax gecreerd heeft met z'n bezuiniging. Ik vind het prima dat Cruijff lof krijgt voor dingen die hij de voetballerij en Ajax heeft gegeven, maar nu schiet je toch echt te ver door. Het is nota bene de ommekeer van Cruijff die intern voor problemen heeft gezorgd. Juist daar is het meeste ongedaan gemaakt. Overmars levert gewoon geweldig werk, maar dat gaan we toch niet serieus op het conto van Cruijff schrijven?

Vreemde redenering van Hendriks. Je kan iemand een bepaald succes niet toeschrijven omdat het ook wel makkelijker is omdat er succes is.. zo lust ik er nog wel een paar. Beetje kip-ei verhaal.

11 december 2021 om 09:34

Inderdaad. Het is makkelijk werken voor VdSar omdat het daar goed gaat. Maar waarom gaat het daar goed? Om h te zorgen dat het goed gaat, daar moet je hard voor werken. Dat heeft vast natuurlijk ook zijn aandeel in gehad.

Overigens is dit niet helemaal een erfenis van Cruijff. Cruijff was geen voorstander van de hoge salarissen en de hoge transfersommen. Cruijff leefde in een romantisch verleden, want hij vond dat spelers graag naar Ajax moesten willen komen ondanks dat ze ergens anders een stuk meer konden verdienen. Maar zo werkt het niet.

Toen Overmars de macht greep, nadat Van Duivenbode wegging en Ajax daarmee de blokkade op een hoger financiële huishouding zag verdwijnen, toen genereert Ajax ook meer inkomsten. Sportief succes is er sindsdien.

11 december 2021 om 11:47

Enige waar Overmars in lijkt door te slaan zijn de aankopen van “overbodige” spelers. Berghuis was qua transfersom een niet te missen kans en heeft qua positiewisseling uitstekend gewerkt. De rechtsbuiten positie was echter al aardig goed bezet. Zelfde geldt voor Daramy (alhoewel ik het talent echt zie), Promes, Klaiber en Labyad. Cruyff vond dat de bank uit talenten kon bestaan en ze gerust het diepe in mochten worden gegooid.

11 december 2021 om 11:57

Het ei was er eerder dan de kip. Wie is dan wie in dit verhaal?

Tja, je kunt best een relatief bescheiden boegbeeld in een functie zetten zolang er maar deskundige staf is, rechterhanden, zoiets.
Dan heb je perfecte combi.
Het is dodelijk als bestuurders in zichzelf gaan geloven en als ze beetje bescheiden zijn en iets minder kennis hebben dan lijkt me t niet eens verkeerd. Je moet er alleen niet teveel van hebben.
Icm overmars die wel wat gehaaider is lijkt t prima te gaan. Krijg je ook geen ruzie.
Niettemin zijn oud spelers geen garantie, kijk maar naar Bergkamp waarbij het me nog steeds niet echt duidelijk is wat er echt gebeurd is.
Om maar te zwijgen van Davids… dat was ook een aparte oprisping. Er valt nog wel iets af te dingen op oud spelers…

10 december 2021 om 22:59

Wat er mis is gegaan met Bergkamp is puur organisatorisch. Je had 4 poppetjes voor 3 stoeltjes (td, ad en trainer) en Bergkamp was het manusje van alles met onduidelijke rol.

Marc Overmars doet het geweldig. Van der Sar vind ik persoonlijk echt een flapdrol, maar ach wie ben ik.

11 december 2021 om 03:43

Dat vind ik nu ook

Sar is ook niet echt intelligent.. Verre van dat

Sar is meer een Popie Jopie supporter

Het blijft toch een doelman... eigenlijk... ik bedoel... eigenlijk.. of zo

11 december 2021 om 08:55

Het blijft toch een doelman… Scoren met de grapjes van vd Gijp. Origineel

11 december 2021 om 07:47

Het is een enorme pannenkoek met die gekke filmpjes en foto’s

Dat is een ronduit lachwekkende stelling. Overmars doet z'n werk gewoon geweldig en heeft dat in zijn rol helemaal zelf gedaan. Flink saneren, sparen en zorgen dat de coach de beschikking heeft over een selectie waarmee goed te werken is. Dan versta je je vak als geen ander. Daar heeft Cruijff weinig mee van doen. Er zijn zeer weinig Td's die van Ajax zouden maken wat Overmars van Ajax gemaakt heeft. Van het geweldige financiele werk tot het aanstellen van een "provinciale coach" aan toe.

11 december 2021 om 00:12

Hij bedoelt ermee te zeggen dat door Cruijff iemand als Overmars dus op de juiste plek kwam te zitten. Overmars is verantwoordelijk voor zijn eigen succes, maar zit er ook doordat Ajax een andere weg was ingeslagen.

11 december 2021 om 00:41

Dat was niet de weg van Cruijff. Daardoor trok Cruijff z'n handen ervan af. Mensen doen altijd maar nostalgisch en over de doden niets dan goed, maar de rol van Overmars heeft werkelijk nul met Cruijff te maken.

11 december 2021 om 00:52

Cruijff trok om een hele andere reden zijn handen van ajax af. Door cruijff zitten er nu voetballers ipv zakenmannen. Wil niet zeggen dat dit de enige oplossing en de beste is, maar zonder cruijff had er vermoedelijk nog steeds een zakenman gezeten.

11 december 2021 om 12:02

Dit was zeker wel de weg van Cruijff, mensen zijn echt vergeten hoe ellendig het was onder Rik van de Boog en mensen als Steven ten Have, waar de meest bizarre spelers werden gekocht, hoge salarissen werden gegeven maar alsnog niet presteerden.

Door voetbalknowhow terug te brengen, door die parttime zakenmensen te vervangen met voetbalmensen (echt niet alleen Overmars en Van der Sar) en het individu voorop te stellen in de jeugdopleiding, met specifieke trainers voor verdediging/aanval enz.

Door de voetbalknowhow in de directie zijn spelers als Tadic en Blind teruggehaald (terwijl ze elders veel meer konden verdienen), omdat er nu besef is hoe je een speler in een warm bad legt en een goed gevoel geeft (zie het ontvangst van Antony bijvoorbeeld), waardoor spelers ook renderen. Dit stond ook in de Cruijff filosofie: gerichte aankopen en de rest komt door uit de jeugd.

Dat is natuurlijk niet alleen maar goed gegaan en de interne ruzies (jonk, Bergkamp) was erg treurig, maar als je ziet wat de aankoop van Blind en Tadic al voor een ommekeer met zich meebracht..

Destijds stond Ajax echter flink in het rood, wat een verschil met nu, Ajax is weer zoals gepland een opleidingsclub met aanvallend sprankelend voetbal. Jonge spelers die zijn opgeleid of voor weinig gehaald zijn met winst verkocht, waardoor het salarisplafond omhoog komt en je belangrijke spelers kunt behouden.

Toen de Vd Boogs en Ten Haves de boel runde, haalde we soms de Europa League niet eens, de uitspraak ''wij keren terug naar de Europese top'' daar had ik toen echt m'n twijfels bij. Europese subtop is al gelukt, ik weet nog hoe iedereen Cruijff uitlachte toen, Rene van der Gijp voorop.

De hand van Cruijff was al duidelijk voordat ie overleed, de resultaten zijn er de afgelopen jaren. De man mag best wel wat respect krijgen voor hoe hij toen een ommekeer heeft veroorzaakt.

Zonder die invloed was Ajax niet waar Ajax nu is.

Erfenis van Cruijff. Integendeel juist. Overmars lag altijd aan de ketting. Grote transfersommen betalen was not done bij Ajax, omdat Cruijff van mening was dat jeugd altijd voorrang had. Pas na het overlijden van Cruijff gooide Overmars dit juk af en werden grote bedragen betaald voor Tadic, Blind, Haller, etcetera. Dat is cruciaal voor het huidige succes.

Hoe je de plaspil van Onana gekoppeld krijgt aan het functioneren vanVan der Sar vind ik gewoonweg knap

Helene waait lekker mee met Derksen op zijn non-beredenering dat van der Sar het niet goed zou doen en concludeert dan uiteindelijk ook dat ze het niet kan beoordelen.

Is dit een soort anti-gesprek? Waarom zou van der Sar zijn werk niet kunnen doen? Omdat hij ongemakkelijk is op foto's? Omdat Haller niet was ingeschreven? Tsja, dit gaat toch nergens over.

Dat je als zo een bejaarde lul zo vol met rancune kan zitten. Hoelang is deze wandekende fossiel al bezig met zn hetze tegen van der Sar? Oh ik weet t al: sinds hij voor schut werd gezet in zn flutinterviewtje met Van Der Sar.

Herinnert seniele opa dit stukje nog?
"Wim Jonk weg bij Ajax, fluwelen revolutie Cruijff lijkt afgelopen"

Maar nu is het dus allemaal door Cruijff?
Haha.

Zo doorzichtig die pure rancune die hij heeft naar vds toe.

Overmars doet het geweldig. Ajax loopt als een tierelier. Simpel zat. Of dit goed is voor het Nederlandse clubvoetbal betwijfel ik. Het (financiële) gat is te groot. Voor Ajax is dit leuk, die worden de komende 10 jaar 11x kampioen, maar dat is helaas voor andere clubs minder leuk. Spannend zal het niet meer worden verwacht ik.

11 december 2021 om 19:05

Inderdaad, en bij Ajax lopen ook geen mensen die ineens een trainer neerzetten die er niks van zou maken, dus zolang dat goed zit zou het nooit meer spannend worden

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren