Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Agnelli zei: ‘Edwin, fantastisch! Maar waarom deed Ajax dit niet bij Matthijs?”

Laatste update:

Ajax eindigt dit seizoen niet met twee, maar drie prijzen. Behalve de landstitel en TOTO KNVB Beker sleepten de Amsterdammers nóg een titel in de wacht. Op 22 april is Ajax bij de Dutch Marketing Awards namelijk uitgeroepen tot Marketing Transformer of the Year. Het is een prestigieuze award die wordt toegekend aan organisaties die ‘aantoonbaar succesvol een marketingtransformatietraject hebben ondergaan of kunnen aantonen dat er een indrukwekkende transformatie gaande is’. Ajax is hier sinds vijf jaar een uitstekend voorbeeld van, zo is ook dit seizoen weer gebleken. Het omsmelten van de kampioensschaal voor de 42.390 seizoenkaarthouders is het meest recente voorbeeld van de unieke manier waarop Ajax zich presenteert aan de wereld.

Ajax was volgens de jury van de Dutch Marketing Awards de overtuigende winnaar. De jury was naar eigen zeggen blown away door de inzending van de Eredivisie-club. De jury wijst onder meer naar de digitale marketingstrategie die Ajax in coronatijd versneld doorvoerde, met onder meer de invoering van mobile ticketing en de centrale rol voor de vernieuwde app. Daarnaast is er veel lof voor acties rond bijvoorbeeld de transfer van Donny van de Beek naar Manchester United en de introductie van het Europese uittenue.

Uit het juryrapport: “Ajax heeft met haar case aangetoond dat marketing echt het verschil kan maken in de groei van een merk en de daarbij behorende revenuen. De hele opzet, aanvliegroute en uitvoer van de transformatie is een schoolvoorbeeld van hoe je een transformatie zou moeten doen. Wat we erg sterk vonden is dat de marketingafdeling er zes jaar geleden nog niet was, maar onder bezielende leiding van Edwin van der Sar (algemeen directeur, red.) heeft dat inmiddels een plek gekregen in de directie van Ajax en is Ajax uitgegroeid tot wereldmerk.” Juryvoorzitter Philip Kok voegde toe: “Waar je normaal bij een voetbalclub bij marketing denkt aan een stukje merchandise en een sponsor op het shirt, heeft Ajax bewezen dat ze met een marketingafdeling die er vijf jaar geleden niet eens was een transformatie hebben afgelegd die ongekend in zijn grootte was.”

Onder leiding van algemeen directeur Edwin van der Sar en commercieel directeur Menno Geelen zijn de afgelopen jaren niet alleen op het veld, maar zeker ook daarbuiten grote stappen gezet. Ajax heeft de ambitie om structureel aan te haken bij de Europese top. Het vergt een andere manier van werken en denken om deze ambitie na te jagen. Dat Ajax zich de afgelopen jaren in Europa weer op de kaart heeft gezet heeft niet alleen te maken met het sportieve succes. De afdeling marketing is net als de selectie van Erik ten Hag van hoog niveau. “Waar we met Ajax mee bezig zijn en de stappen die we gemaakt hebben zijn enorm”, legde Van der Sar aan het begin van deze maand uit bij ESPN. “Dat hebben we voornamelijk zelf gedaan. De jeugdopleiding is geprofessionaliseerd, die gasten worden weer beter. De scouting is aangepakt. Marc (Overmars, red.) haalt steeds betere spelers, en de verkopen zijn goed geweest. We zijn Ajax aan het bouwen als wereldmerk. Dat is niet alleen op het gebied van voetbal, maar ook social media, commercieel en zakelijk gebied. Het is heel gaaf om daar aan mee te werken.”

Dat Ajax een nieuwe weg insloeg op het gebied van marketing werd voor het grote publiek voor het eerst duidelijk op zondag 10 mei 2015. Van der Sar was destijds nog directeur marketing en zorgde samen met head of marketing Cas Biesta voor een heel bijzondere Moederdag. De club had alle moeders van de spelers uit de selectie uitgenodigd voor de wedstrijd tegen SC Cambuur. Beelden van de Ajax-spelers die hand in hand met hun moeders het veld betraden gingen de wereld over. De reacties waren lovend, zowel online als offline. Het bleek een voorbode voor een nieuwe periode waarin de club de marketingafdeling uitbreidde en zowel nationaal als internationaal lovende reacties kreeg vanwege unieke campagnes.

Dear Europe: We Are Back
Het seizoen 2016/17 was voor Ajax een kantelpunt. In Europa werd weer naam gemaakt door de finale van de Europa League te bereiken. Ook online werden grote stappen gezet. Een kerstserie met de Spaanssprekende spelers Davinson Sánchez, André Onana en Mateo Cassierra die een potje ganzenbord speelden werd een hit op YouTube. Ajax Media legde de lat steeds hoger en ging op 24 mei 2017 viraal met een indrukwekkende video. Op de ochtend van de Europa League-finale tegen Manchester United werd de inmiddels beroemde video getiteld Dear Europe: We Are Back gelanceerd. "Wij kunnen geen middenvelder van honderd miljoen kopen, maar we geloven wel in ons eigen DNA. Wij zijn Ajax. Wij zijn terug”, kwam in de Engelstalige video onder meer naar voren. “Uit een van de brainstormsessies op weg naar de finale kwam het haakje dat er hele generatie Ajax-fans zijn die de finales van '95 en '96 en ­begin jaren zeventig alleen maar uit de verhalen en van oude beelden kennen”, vertelde Daan Germans, hoofdredacteur Ajax Media, aan Het Parool over de video. “Nu we terug waren, wilden we de hele wereld in een kort en krachtig filmpje duidelijk maken waar Ajax voor staat: zelf spelers opleiden, aanvallend voetbal. Het filmpje ging direct viral en bepaalde voor een belangrijk deel hoe Ajax wereldwijd werd neergezet.”

Het indrukwekkende Europa League-seizoen kreeg geen passend vervolg. Het werd zelfs een dramatisch jaar, zowel op het veld als daarbuiten. In de voorbereiding op het seizoen 2017/18 zakte Abdelhak Nouri in elkaar tijdens een oefenwedstrijd tegen Werder Bremen. De dramatische gevolgen zijn bekend. Op sportief gebied ging het de club allesbehalve voor de wind. Peter Bosz vertrok naar Borussia Dortmund en onder leiding van opvolger Marcel Keizer wist Ajax de groepsfase van de Champions League en vervolgens Europa League niet te bereiken. Na de bekeruitschakeling tegen FC Twente werd Keizer eind december 2017 ontslagen en opgevolgd door Erik ten Hag, die overkwam van FC Utrecht. Kampioen werd Ajax onder de nieuwe trainer niet, maar de basis voor grotere successen werden gelegd.

Daley's Coming Home
De grootste stappen werden door Ajax gezet in het seizoen 2018/19. Het begon in de zomer met het aantrekken van Daley Blind en Dusan Tadic. De Amsterdammers pakten op social media uit met video’s omtrent de komst van de twee ervaren spelers. De terugkeer van Blind werd bekendgemaakt met een video getiteld Daley’s Coming Home, muzikaal begeleid door een eigen versie van het nummer Football’s coming home van The Lightning Seeds. Het nummer uit 1996 was in 2018 een enorme hit in Engeland naar aanleiding van de prestaties van Engeland op het WK in Rusland. De video werd ruim 163.000 keer bekeken op YouTube. “Ajax Media is ongeslagen kampioen goede video’s maken”, is een van de reacties onder de video. Ook rond het aantrekken van Tadic werd uitgepakt. Kamp Seedorf maakte een kunstwerk van Tadic bij de Johan Cruijff ArenA en Ajax Media lanceerde de video There’s a new artist in town in samenwerking met de kunstenaars Henk Veen, Sophie Gerritse, Ger Doornink en Michiel Folkers.

Ajax legde de lat hoog en vrijwel iedere video was raak. Toen de zomerse transferdeadline van 2018 was verstreken en Overmars erin was geslaagd om de kern van de selectie intact te houden, verscheen er een ludieke video op social media waarin de directeur voetbalzaken uit een bureaula zijn telefoon pakte. Hij toonde tientallen gemiste oproepen van clubs als AS Roma, Barcelona, Borussia Dortmund, Manchester City, Paris Saint-Germain en Tottenham Hotspur. Tijdens het Champions League-seizoen dat volgde maakte het team van Ten Hag grote indruk op het veld, terwijl de media-afdeling dat online deed. Met name in de knock out-fase zorgden sommige video’s voor kippenvel bij de fans én bij de spelers. Voorafgaand aan de uitwedstrijd tegen Real Madrid in de achtste finales verscheen op de kanalen van Ajax de video onder de titel Your Dreams Are Now. De vader van Donny van de Beek, een vriend van Hakim Ziyech en de zus van Kasper Dolberg spraken de spelers toe. “Wat ook mooi is, is dat Dolberg ons later vertelde dat het filmpje hem écht had geraakt”, zei Germans twee jaar geleden tegen Het Parool. “De spelers zitten natuurlijk ook op social media. Die werden 's ochtends wakker in een hotelkamer in Madrid, keken even op hun telefoon en kregen dat gevoel ook mee. We doen het voor de fans, maar als we met onze content één procent kunnen bijdragen aan het sportieve succes, is dat natuurlijk geweldig!”

Veel van de video’s worden niet door het mediateam van Ajax zelf gemaakt. De club huurt met enige regelmaat bet bedrijf Mønaerk in. Regisseur Joost Beitler is het brein achter veel van de succesvideo’s. “Bij Mønaerk werken we met een team van zes, en daarnaast ben ik maar een of twee dagen in de week bij Ajax”, legde Beitler in 2019 uit in een interview met VICE. “Het is dus allemaal teamwork. Het mediateam van Ajax heeft tegenwoordig veel goede mensen in dienst, dus ik durf ook veel uit handen te geven. De tekst en een groot deel van de montage doe ik vaak wel zelf, aangezien het verhaal toch al in mijn hoofd zit. In 2017, bij de We Are Back-video, was ik nog een soort eenmansleger. Ik schreef, draaide en monteerde bijna alles zelf. We zijn nu twee jaar verder en sindsdien is het mediateam bij Ajax geëxplodeerd. Er verschijnen ook genoeg clips bij Ajax waar ik helemaal niet aan heb meegewerkt.”

De voorbeelden van de succesvideo’s van Ajax in het seizoen 2018/19 zijn legio. De uitschakeling in de halve finale van de Champions League tegen Tottenham Hotspur was pijnlijk, maar nadat de dubbel werd gepakt werd het seizoen op indrukwekkende wijze afgesloten door Ajax Media met The Class of 2019. Onder meer Dusan Tadic, Daley Blind, Frenkie de Jong, Matthijs de Ligt, Nicolás Tagliafico en Hakim Ziyech werden uitgelicht vanwege hun prestaties. “Deze duisternis aan het einde van een jaar, het duister wanneer je je realiseert dat dit niet zomaar het einde van het jaar is, maar het einde van een klas”, zegt de voice over in het Engels in een van de video’s. Opnieuw werd het mediateam overspoeld met complimenten. Na een zeer succesvol seizoen was iedereen ervan overtuigd dat het team uit elkaar zou vallen. Voor vrijwel iedere basisspeler was belangstelling vanuit de Europese top. Met de The Class of 2019-campagne werd niet alleen teruggekeken op een mooi seizoen, maar werden de fans ook voorbereid op een transferzomer die voor Ajax in het teken zou staan van vertrekkende spelers. Uiteindelijk waren het Frenkie de Jong, Matthijs de Ligt en Lasse Schöne die de deur van de Johan Cruijff ArenA achter zich dichttrokken.

For the future
Ajax bleef zichzelf overtreffen. Toen Frenkie de Jong begin juli 2019 werd gepresenteerd bij Barcelona liet de club zich van een nieuwe kant zien. De Amsterdammers zorgden voor een primeur in Spanje met een paginagrote advertentie in de kranten Mundo Deportivo en Sport. “Barça, geniet van de toekomst zoals wij dat doen. Veel geluk, Frenkie”, zo luidde de tekst, die was ondertekend door Ajax. De pagina werd verder gevuld door een grote foto van De Jong in het shirt van Ajax. Daar bleef het niet bij, want Ajax liet ook nog eens een Frenkie-bus door Barcelona rijden. Een afbeelding van de glimlachende De Jong reed door de straten van Barcelona. ‘Barça, enjoy the future like we do’, schreef Ajax op de bus. Advertenties in buitenlandse kranten is iets waar Ajax vaker mee ging werken. Onder de vlag van de campagne For the future werd aan het begin van het Champions League-seizoen 2019/20 advertenties geplaatst in Braziliaanse, Argentijnse en Amerikaanse kranten. “Wij, Ajax Amsterdam, hebben jullie iets te zeggen. Jullie zullen je vorig seizoen ongetwijfeld nog herinneren, toen onze jongens de wereld verbaasden door met de Ajax-filosofie te spelen. Met spelers uit de eigen jeugdopleiding en internationale talenten. Vandaag starten we een nieuwe reis in de Champions League. Dat doen we met dezelfde filosofie en droom, om geschiedenis te schrijven”, schreef Ajax, om aandacht te vragen voor hun Zuid-Amerikaanse spelers David Neres, Edson Álvarez, Lisandro Martínez en Tagliafico.

Ook bij de transfer van Donny van de Beek naar Manchester United in 2020 werd gebruikgemaakt van een advertentie. Van der Sar, oud-doelman van de Engelse topclub, richtte zich in een open brief in de Manchester Evening News aan de fans. ''Zorg alsjeblieft goed voor onze Donny en help hem te dromen. Geniet van de toekomst'', schreef de Ajax-directeur onder meer. Rond het vertrek van Van de Beek zette Ajax op inmiddels herkenbare wijze een campagne op, inclusief afscheidsvideo. De Oranje-international telefoneert in de video met zijn vader. Samen kijken ze terug op hun Ajax-tijd en wordt vooruitgekeken naar de toekomst. Op alle kanalen is de video miljoenen keren bekeken. Met het thema ‘Dream Like Donny’ wilde Ajax de internationale rol van de club onderstrepen, legde Biesta uit aan Adformatie. “We hebben na de video uitgepakt met een engagement-campagne voor onze fans waarin dromen centraal staat. Veel spelers, oud-spelers en bekende Ajacieden doen hier aan mee”, zei de marketingdirecteur. “Dit zijn dingen waar we met Ajax het verschil kunnen maken”, legde Van der Sar onlangs uit bij ESPN. “Van Agnelli (voorzitter Juventus, red.) kreeg ik te horen: ‘Edwin, fantastisch! Maar waarom heb je dit niet voor Matthijs gedaan?’ Dat zijn gave dingen. Daar moeten wij met Ajax het verschil in maken op het gebied van marketing. Dan wordt er weer een of twee dagen over je gesproken, naast het voetbal dat in weekend in de Eredivisie wordt laten zien.”

Sevn Alias & Sarita Lorena
Het zijn niet alleen de video’s op social media waar Ajax het verschil mee maakt. Muziek speelt ook een belangrijke rol. In aanloop naar de halve finale van de Champions League werd in april 2019 een samenwerking opgezet met de Amsterdamse rapper Sevn Alias. Het nummer ‘Herres’ groeide uit tot een grote hit onder de supporters en spelersgroep van Ajax. Binnen vier dagen werd het nummer al meer dan een miljoen keer gestreamd op Spotify. Muziekmaatschappij Top Notch verklaarde in een persbericht dat de samenwerking tussen Ajax en Sevn Alias ‘spontaan’ was ontstaan. Ook bij de komst van de Braziliaanse miljoenenaankoop Antony in de zomer van vorig jaar speelde muziek een belangrijke rol. Zangeres Sarita Lorena nam het nummer ‘Bem-vindo Antony’ op. De Braziliaanse Ajacieden David Neres en Danilo Pereira kregen een rol in het nummer en de videoclip. “Hij vond het liedje supertof, mooi om zo verwelkomd te worden. Hij is zelfs emotioneel geworden”, vertelde Lorena aan Het Parool.

Naast de campagnes die goed scoren, wordt bij Ajax ook sterk ingespeeld op de actualiteit. Op ludieke wijze wordt soms omgegaan met negatief sentiment. Dat kwam goed naar voren bij het aantrekken van FC Emmen-keeper Kjell Scherpen. De sluitpost had zich niet populair gemaakt onder de harde kern van Ajax met uitspraken uit het verleden. Als elfjarige had hij zich negatief uitgelaten over de club, terwijl hij niet lang voor zijn overstap naar Amsterdam aangaf dat hij fan was van Feyenoord. Ajax maakte zijn komst uiteindelijk bekend met een ludiek filmpje, waarin de sluitpost van directeuren Van der Sar en Overmars 'strafwerk' moest doen en moest opschrijven dat Ajax de beste club van Nederland is. Een ander voorbeeld van hoe Ajax op ludieke wijze inspeelde op de actualiteit is de lancering van het uitshirt van het seizoen 2020/21. Het shirt had veel weg van het lustrumpak dat de Groningse studentenvereniging Forward in 2018 liet ontwerpen ter ere van het 115-jarig bestaan. Marnix Feikens, een van de bestuursleden, sprak tegenover RTV Noord met een knipoog van ‘je reinste plagiaat’. Ajax stuurde een 'goedmakertje' naar het clubgebouw van Forward. Op een foto die door de club op Twitter werd gedeeld was te zien dat Ajax twee dozen bier, vijf nieuwe ballen en de nodige Ajax-shirts heeft opgestuurd naar Groningen. Bovendien is het veelbesproken Ajax-uitshirt ingelijst opgehangen aan de muur, maar met 'GSAVV Forward' als opdruk en oprichtingsjaar 1903 als rugnummer. Tegenover Voetbalzone sprak Forward van 'echt een onwijs mooie actie'. "Dit hadden wij niet verwacht en zo zie je maar weer wat voor geweldige club Ajax is."

Internationale ambities
De internationale ambities van Ajax werden in 2020 kracht bijgezet met het aantrekken van de Amerikaan David Butler, beter bekend als ‘David the host. Hij kwam over van het platform 433. Met het aantrekken van Butler zet Ajax een volgende stap in het vergroten van het internationale bereik van de eigen mediakanalen. Het besluit sluit volgens de Amsterdammers aan bij de internationale ambities van de club en het feit dat ruim driekwart van de volgers op social media platformen uit het buitenland komt. Om die reden is de voertaal op de meeste Ajax-kanalen al geruime tijd Engels. Butler, is onder meer te horen in de Official Ajax Podcast, sinds vorig jaar volledig Engelstalig. Daarmee beantwoordt Ajax aan het groeiende aantal internationale fans, die op deze manier ook de podcast kunnen volgen. Dit was al langer het geval op social media, de website en YouTube waar content in het Engels of met ondertiteling wordt aangeboden. Ajax is in de afgelopen jaren tal van internationale mediapartnerships aangegaan om het internationale bereik te vergroten. De club deed dit al langer in Azië en inmiddels ook in bijvoorbeeld de Verenigde Staten (ESPN, Bleacher Report), Zuid-Amerika (DAZN), het Midden-Oosten en andere continenten. Het gaat hierbij om zowel de distributie van losse items als volledige wekelijkse TV-uitzendingen (Ajax TV International).

Deze week liet Ajax zich wederom gelden met een actie die wereldwijd met complimenten werd ontvangen. De club liet via een online campagne weten dat de kampioensschaal is omgesmolten en er kampioenssterren zijn uitgedeeld aan de ruim 42.000 seizoenkaarthouders. “Niet normaal. Ik vind het heel mooi bedacht”, reageerde Ronald de Boer donderdag bij ESPN. Ook de clubloze trainer Robert Maaskant was onder de indruk. “Ik heb een opleiding gevolgd aan het Johan Cruyff Institute. Daar hebben we de social media-afdeling van Ajax besproken. Dat is echt de top van de wereld, echt geweldig. Altijd net een beetje op het randje. Daar hoort dit ook weer bij.” Ajax lijkt de lat iedere keer weer hoger te leggen. De club wil structureel aanhaken bij de Europese top en hoopt op een Europese prijs. Op sportief gebied heeft Ajax nog een lange weg te gaan. Aan de afdelingen marketing en media zal het in ieder geval niet liggen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

PSV nu ?? Ajax 2018/2019 ??
Reacties

Het marketingteam van Ajax is al jaren fantastisch. Als online marketeer kijk ik toch met meer dan gemiddelde interesse hoe zij bezig zijn. Het marketingteam van Ajax laat al jaren Ajax qua gevoel warmer en warmer worden. De combi met for the future en de warmte is de perfecte combi

15 mei 2021 om 08:23

Inke,

Idd vooral de warmte. Dat filmpje we are back.. menn nog steeds brandende natte ogen ervan. Gappie uit Sao Paolo appte me dat filmpje destijds nog voor ik het zag. Ook hij had een brok id keel..

Goed bezig!

Ajax doet het erg goed op veel gebieden, kunnen veel clubs wel wat van leren. Overigens hebben psv en feyenoord wat betreft social media ook stappen gezet. Dit artikel toont wel erg 1 kant van de medaille (kijk een hoe goed we zijn in Amsterdam).

15 mei 2021 om 00:38

Sorry hoor, maar Ajax steekt er toch ook flink bovenuit qua creativiteit en kwaliteit op dit gebied? Dat andere clubs ook stapjes hebben gezet is leuk, maar ze staan duidelijk in de schaduw van Ajax.

15 mei 2021 om 00:40

Toch fijn dat je dat nog even als feit kunt deponeren hier!

15 mei 2021 om 00:42

@DeToekomstAjax doet het qua marketing uitstekend maar dat wil niet per definitie zeggen dat andere clubs in de schaduw staan. Marketing is niet per definitie een authentieke weergave geven van een product, het is daarmee iets wat de één een geweldig iets vindt en de ander niet. Smaken verschillen.

15 mei 2021 om 00:43

Graag gedaan Kan maar duidelijk zijn hoe de verhoudingen zijn.

15 mei 2021 om 00:47

@RamonDiaz, mwah, niet mee eens. De statistieken spreken voor zich. Ajax heeft op diverse social media platforms een ongekende groei meegemaakt de afgelopen jaren en staat qua bereik daardoor ver boven de nationale concurrenten. Natuurlijk kan het jouw smaak niet zijn, maar het is zeer duidelijk dat wat Ajax doet werkt.

15 mei 2021 om 00:50

@toekomst... Als ik nu iets roep met arrogantie of zo, krijg ik zeker bakken met kritiek?

15 mei 2021 om 00:54

@NJfromVOL, doe wat je niet laten kan Als jij feiten benoemen als arrogantie ziet, zegt dat meer over jou. Mogen we ook niet zeggen dat we kampioen zijn geworden?

15 mei 2021 om 01:00

Feiten in je hoofd ... kampioen is een feit... de rest is subjectief. Die projectie is nogal... eng ...

15 mei 2021 om 01:08

@NJfromVOL, dus de enorme groei qua volgers op diverse online platforms en het verschil in bereik/volgers met de rest is subjectief? Sorry hoor, maar de cijfers liegen er niet om...

15 mei 2021 om 01:15

Kwantiteit zegt niet per definitie iets over kwaliteit. Ik kan de publicaties soms best waarderen, maar van bijzonder intellectueel niveau vind ik het niet, maar meer iets dat appelleert aan de rauwe supportersgeest. Dat jij daar meteen een kwalificatie aan wil hangen, is best, maar presenteer dat niet als feit.
Ik zie soms zeer banale comments op VZ welke zeer veel kudos oplevert. Dat zegt me niet veel meer dat er een enorme klick-geiten rondlopen op VZ.

15 mei 2021 om 01:29

En deze prijs dan die uitgereikt wordt door een deskundige jury? De erkenning van buitenlandse media over de manier waarop Ajax het op social media aanpakt? Je doet nu net alsof het mijn persoonlijke opvatting is, maar vanuit veel verschillende hoeken uiten professionals hun waardering voor hetgeen Ajax doet en bereikt.

15 mei 2021 om 01:59

@De Toekomst
Ik zeg niet dat wat Ajax doet niet werkt ik zeg alleen dat het niet perse authentiek is en dat heeft niet altijd met statistiek te maken. Als ik kijk naar de club waar ik fan van ben deden ze onder Moratti nooit aan marketing maar dan letterlijk helemaal niets, nu er een Chinese eigenaar zit is dat enorm aangepakt en groeit het merk Inter enorm, ik vond de oude situatie veel mooier, dat heeft niets met in de schaduw staan van anderen te maken het heeft er mee te maken dat je je club neerzet als een merk, jij vindt dat prachtig ik vind dat lelijk maar dat maakt het 1 niet beter dan het ander, niet iedere club kiest bewust die weg dus sta je ook niet in de schaduw van de ander.

15 mei 2021 om 07:54

Dit is gewoon een mening Toekomst, meer niet. Ajax is de grootste club van Nederland, zeker internationaal. De grootte van de fanbase moet je eigenlijk niet meenemen om te bepalen wie het creatiefs is (dan sluit je praktisch alle clubs uit). De verlenging van Donyell Malen, en die rapper die bij psv een lied uitbracht. Of hoe gotze binnen kwam. Vermoedelijk heb jij alleen ajax gezien en gevolgd en praat je met je ajax bril. Prima, maar dan heeft het niet zoveel zin om er met jou over te praten.

15 mei 2021 om 08:39

Leuk dat PSV ook een paar dingetjes op social media doet. Ik zeg ook niet dat ze niks doen. Het is alleen veel minder. Bij Ajax heb ik een waslijst aan geweldige filmpjes of acties, bij PSV is het dus blijkbaar op één hand te tellen. Ajax huurt billboards of in Amerika, zet paginagrootte advertenties in Zuid-Amerikaanse kranten, heeft in samenwerking nu meerdere nummers uitgebracht, legio kippenvelvideo's gemaakt, kampioensschaal met een geweldig filmpje online gepresenteerd, omgesmolten voor alle supporters, het filmpje bij het aantrekken van Scherpen was super en zo zijn er nog veel meer voorbeelden waarin Ajax zich duidelijk op een creatieve manier boven de andere clubs in Nederland plaatst qua marketing. Ajax pakt dat veel professioneler aan en is daar gewoon veel verder in. Maar leuk dat PSV ook weet dat het bestaat en mogelijk is hoor...

15 mei 2021 om 08:44

Los van de inhoud vind ik de ondertoon in je reacties in dit topic vrij treurig, @De Toekomst. Ajax staat in Nederland qua marketing ver boven de rest, dat ben ik met je eens. Snap ook niet dat daarover hier discussie wordt gevoerd. Maar dat toontje mbt andere clubs in Nederland die je aanslaat....brrr. Kom op. Ben beter van je gewend hoor.

15 mei 2021 om 08:47

Haha, er ook onstaan zelf ruzies over wie het beste mediateam heeft😂 . Wat zijn we toch voorspelbaar

15 mei 2021 om 09:13

Haha het is bizar inderdaad. Logisch toch dat deze prijs voor Ajax is? Meeste fans, meeste succes, dus meer naamsbekendheid, een simpele rekensom doet de rest. Wat ik vooral bijzonder vind is de behoefte van zoveel Ajax fans aan erkenning(het liefst op dagelijks niveau). Waarom toch? Als je zelf denkt dat je "de beste" bent, waarom zou je dit constant bevestigd willen hebben? Iets met onzekerheid ofzo? Het is een beetje eng, zo'n semi narcistische kleuter die kostte wat het kost de laatste lolly wil, anders wordt ie heeel boos.

15 mei 2021 om 09:39

Wat ik vooral bijzonder vind is dat genieterr zelf begint over social media van PSV en Feyenoord die verbeterd zijn en dan roept dat het artikel maar één kant van de medaille toont, terwijl het onderwerp van het artikel de prijs die Ajax heeft gewonnen op gebied van marketing is en de marketingcampagnes van de club worden belicht. Dus wie is er hier onzeker? Als Feyenoord die prijs had gewonnen, dan zou het artikel precies hetzelfde zijn geweest maar alle referenties naar Ajax zouden vervangen zijn met Feyenoord. Dan zou het ook nergens op slaan als Ajacieden hier een beetje gaan zeiken dat het artikel maar over één club gaat.

15 mei 2021 om 09:50

Haha, beste Supernico, dank voor je reactie. Maar dat het bij fey precies hetzelfde zou zijn vind ik een gewaagde uitspraak, sterker nog, ik zal hem ontkrachten. Ajax trekt de meeste lezers, de meeste kliks. Is daar iets over te melden, zal het altijd groter en uitgebreidder uitgemeten worden om meer publiek te trekken. Met alle respect, de andere clubs in NL hebben dit niet. Overigens niks mis mee, helemaal zelf afgedwongen door Ajax. Maar dagelijks die ziekelijke behoefte om aan iedereen te willen laten zien dat je de beste bent komt zeer gemaakt en onzeker op mij over.

15 mei 2021 om 09:54

Dan moet men het ook niet tegen praten, dan komt er ook geen discussie...alsof het puur de smaak is. Net of de jury allemaal ajacieden zijn.

Men kan toch ook gewoon feliciteren zonder twijfels of een schuin oog. Elke x als wij daar in tegen gaan, dan zijn we als we de feiten aan duiden, arrogant of zit er een ondertoon voor sommige tussen. Wat moeten we dan doen .....liegen. Nee, gap....we vertellen gewoon hoe het is...dat zijn feiten en die ook hier door een onafhankelijk partij worden toe gelicht in het bericht.

En dan komen mensen hier, dat het is gebasseerd op smaak. Word je toch moe van?

15 mei 2021 om 10:01

Beste Gluubster. Met alle respect, maar wie begint hier over Psv en Feyenoord waar hun social media verbeterd is en dat het artikel alleen maar over één club gaat? Volgens mij echt genieterr. Was hij er niet aan begonnen, dan was het nauwelijks een issue geweest. Dus wie is er onzeker dat zijn club niet wordt uitgelicht, terwijl dat voor het artikel totaal irrelevant zou zijn geweest? Ga er verder ook maar niet meer op in, want dit is echt een non-disussie.

15 mei 2021 om 10:07

Eens dat het een non-discussie is eigenlijk. Laten we er maar mee stoppen, onzekere haantjes zitten ten slotte in alle kampen. @Fairplay: denk dat jij even goed moet opzoeken wat een feit is en wat een Jury doet, "gab".....

15 mei 2021 om 10:35

@Gluuster, waarom ineens de kritiek op wat trotse Ajax fans? Genietrrr probeert een compliment te geven om daarna meteen de discussie uit te lokken. Dan trek je ‘trotse’ supporters aan die hier op in gaan. Zoveel zijn dat er trouwens niet. Maar
Voor vele is dan zijn trots zijn en in een sport waarbij je wilt winnen en de beste wilt zijn en zo als kleine jongen bent opgegroeid krijg je toch af en toe dit soort reacties?

On: Ajax heeft echt een stepup gedaan met haar
marketing en social platform. Zo n prijs is dan ook een beloning voor de vele toffe acties en ook ik kan echt genieten van de vele gave filmpjes vol energie vlak voor een Europese wedstrijd. Doen ze goed en terecht een prijs voor gekregen.

15 mei 2021 om 13:46

Ajax is sinds jaar en dag de grootste club van Nederland. Het heeft het voordeel dat het de hoofdstad van Nederland vertegenwoordigd, welke samen met Rotterdam wereldwijd bekend is. De overige Nederlandse ploegen starten daardoor al met een gigantische achterstand op gebied van potentieel bereik. Daarnaast is de positieve response op de marketingcampagnes, landelijk gezien, geen verassing aangezien het door de media massaal wordt rondgepompt. Clicks leveren nou eenmaal geld op. Het zou eerder bizar zijn wanneer Ajax niet de meest bekeken marketingcampagnes had, daar zij het grootste bereik hebben.

15 mei 2021 om 15:18

@Emilio Estevez, dat maakt het iets makkelijker, maar Ajax speelt in de hoofdstad van een klein kikkerlandje. Clubs moeten het toch het meest hebben van het aantal supporters in eigen land en Nederland stelt wat dat betreft natuurlijk helemaal niks voor. Toch staan we wereldwijd op plaats 31 qua aantal volgers online. Dat komt niet alleen doordat we de beste club in Nederland zijn én in de hoofdstad spelen. Wij hebben online nu 11 miljoen volgers, PSV 2 miljoen en Feyenoord staat volgens mij nog een stuk lager. Dat gigantische verschil is echt niet gemaakt met Nederlandse Ajax-fans. Ook in het buitenland is echt heel veel waardering voor de manier waarop Ajax zichzelf probeert te onderscheiden en zich profileert. Het is ook niet alleen de Nederlandse media die positief over de marketingcampagnes publiceert. Internationaal trekken we ook geregeld de aandacht en wordt de acties uitgelicht. Dus ja, de grootste zijn in Nederland is niet zo bijzonder. Het verschil in bereik is dat echter wel. Ook is het erg knap dat Ajax erin is geslaagd om zo hoog te komen op de wereldranglijst qua volgers, omdat er zat grotere clubs zijn in Europa én zat kleinere clubs in veel grotere landen qua inwoners. Kortom, gewoon uniek hoe ze dit voor elkaar krijgen. Wel echt bizar sneu dat het zoveel moeite kost voor mensen om dat toe te geven...

15 mei 2021 om 15:42

De jury komt toch zelf met de feiten....gap
Dus hoef ik niets op te zoeken.

Ik ben trouwens best wel nieuwsgierig, wat er uit jullie helikopter komt volgend seizoen. Mooie stunt, geweldig..

15 mei 2021 om 00:43

Volgens mij gaat het artikel over het feit dat Ajax met hun marketing en media afdeling een prijs gewonnen heeft. Dus natuurlijk gaat het dan over wat die afdeling allemaal gedaan heeft. En super tof dat andere clubs daar ook mee bezig zijn maar op het niveau van Ajax zitten ze (nog) niet. Of wel? Jammer dat er altijd weer iemand wat negatiefs moet maken van iets moois.

15 mei 2021 om 01:11

Ajax doet het zo goed op social media dat ze nu al meer volgers hebben dan de hele eredivisie bijelkaar en dat is ook de rede dat ze snel in het nieuws komen te staan. Ook hier hebben de concurrenten het laten lopen.

15 mei 2021 om 07:57

@Janta grootte fanbase op social media zegt niet zoveel. Je gaat geen clubs volgen die je niet kent, ook al doen ze het marketing technisch goed. Ajax is internationaal de grootste club, meest bekende. Dat speelt natuurlijk ook mee. Hoeveel internationale clubs volg jij zelf en welke volg je vanwege de goede marketing? En dan doel ik internationale clubs....

15 mei 2021 om 10:38

@genieterrr Ajax wint dit soort prijzen toch niet jaarlijks? Wat wil je er nu aan afdingen dan? Heb je al die filmpjes überhaupt wel gezien dan? Wat kunnen andere Nederlandse clubs daartegenover zetten dan qua marketing? Jan Boskamp aan het grasmaaien? Laat gewoon eens gaan of ga in op de content maar niet als Calimero bij een prijs zeggen dat het soort van in de schoot geworpen wordt en andere het ook goed doen.

15 mei 2021 om 11:10

Wanneer Jan Boskamp in je marketing campagnes wordt gebruikt, verdien je sowieso een prijs. Fantastische gozer.

15 mei 2021 om 11:15

Hahaha dat is ook weer zo.

16 mei 2021 om 14:11

Wat praat je nu onzin. Ik zeg alleen dat de grootte van de fanbase geen meetlat is om succes te meten. Jeetje man... Zuurpruim

16 mei 2021 om 14:45

Nee, je zegt ook dat PSV en Feyenoord goed bezig zijn en dat het weer is kijk eens hoe goed we zijn in Amsterdam om vervolgens te stellen dat deze prijs geen graadmeter is maar een mening. Inkeert welbekende zuurpruim is. Er is altijd een maar, laat gaan en geef een oprechte compliment of laat het lopen als het je irriteert.

15 mei 2021 om 01:49

Wat verwacht je dan? Artikel gaat in op de prijs die Ajx heeft gewonnen op gebied van marketing en de marketing campagnes die zijn gehouden. Moet er in het artikel dan nog ruimte worden geboden om marketing campagnes van andere Eredivisie clubs te belichten, terwijl dat voor het artikel nauwelijks relevant is?

15 mei 2021 om 10:08

Mwa genieterr, niet met je eens. Ajax krijgt hier terecht de volledige credits. Het enige dat ik kan hopen is dat de marketingafdeling van Feyenoord meeleest.

15 mei 2021 om 10:50

Het artikel gaat over het winnen van een award door Ajax. Logisch dat er dan over Ajax en niet over Psv en Feyenoord geschreven wordt he.

17 mei 2021 om 11:40

Ondanks dat ik (veel) meer met feyenoord heb dan met ajax vind ik dit echt onzin. Psv kan ik niet goed over oordelen, maar ik kijk echt met bewondering naar de marketing afdeling van ajax. Ontzettend knap werk de afgelopen jaren. Bij feyenoord heb ik eerlijk gezegd niets bijzonders gezien. Waar doel je precies op met die stappen?

Leuk artikel. Vraag me wel af of het juryrapport werkelijk de zinsnede "ajax heeft met haar case aangetoond dat marketing echt het verschil kan maken in de groei van een merk en de daarbij behorende revenuen." bevatte. Het staat tussen quotes dus zou gequote moeten zijn. Revenuen is toch wel echt een enorm lelijke en onnodige anglicalisering. Omzetten mensen, omzetten. Of gewoon revenue, zonder meervoud, want dat heeft het in het engels ook niet (zelfde woord revenue in zowel enkelvoud als meervoud)

De credits hiervoor gaan volledig naar van der Sar. Hij wordt in sommige media vaak als een sulketje weggezet maar blijkt maar weer eens enorm belangrijk voor Ajax. Ik hoop van harte dat de huidige combinatie van mensen (van der Sar, Geelen, Lenderink, Overmars, ten Hag) nog lang aan Ajax verbonden blijven

Ik vind het maar belachelijk zo'n marketingteam, net zoals dat hele social media van de club. Focus gewoon lekker op hetgeen waar het om draait, namelijk het voetbal op het veld.

15 mei 2021 om 09:59

Als jij je huis wilt verkopen, hoe ga jij het in de verkoop zetten....gewoon een simpele vraag?

15 mei 2021 om 10:41

Haha jij kunt het belachelijk vinden en er niets mee hebben maar het is onderdeel van je bedrijf om sentiment, informatie en bereik te vergroten. Maar gelukkig kunnen bij Ajax ook genieten can wedstrijden en goede spelers.

Terecht opgemerkt door Agnelli. Zeker als je dan ziet dat Ajax het wel voor Van de Beek heeft gedaan. Niemand kon zeker goed Italiaans, haha.

15 mei 2021 om 09:20

Ja ik vind het ook vreemd, en dan was de Ligt zelfs nog een poosje aanvoerder bij Ajad.. Vd Sar heeft een verleden bij Juve, ze hadden ook net tegen Ajax gespeeld.

15 mei 2021 om 09:23

Je zou zeggen dat Edwin zelf nog wel een woordje Italiaans spreekt

Dream like Donny is met terugwerkende kracht ook wel een grappige video te noemen inmiddels 😀 zonder gekheid, leuke video’s en mooie knipogen zoals het marketingteam van Ajax te werk gaat. Ik zie dat inmiddels ook bij psv, met video’s over eindhoven. Ik ben dr niet zo’n fan van, al die randzaken, maar het werkt en dus is het prima. Ik kan nu al niet wachten op de video van Ajax als Brobbey wordt terug gekocht.

Deze website wordt met de dag meer Ajax-minded.
Ik kan me oprecht voorstellen dat dit minder leuk is voor de supporters van andere clubs.
En ja, ik weet dat Ajax de grootste club van Nederland is en dit de meeste clicks genereert. Maar iets meer aandacht aan andere clubs zou wel leuk zijn. Of een filter zodat ik niet meer over Ajax en Barca hoef te lezen. Dan ben ik met een kwartiertje klaar dagelijks.

Alles dat mis is aan het moderne voetbal samengebald in één artikel. Een voetbalclub is een 'merk' dat 'revenuen' moet genereren.... ;

15 mei 2021 om 13:05

Huh? Dit artikel laat zien dat je idd geldstromen moet genereren maar dat moet echt elke club al vele jaren. Daarnaast zit dit artikel bomvol content die verbind en geld oplevert dus genieten er vele mensen van en de club groeit ook financieel. Een voetbalclub is een bedrijf dat zich ook als merk weg moet zetten maar daar is echt niets mis mee. Deze club , want gaat het artikel over, laat ook nog eens mooi voetbal zien en waar je als fan ook ziet waar in geïnvesteerd wordt. Ja het is wel erg slecht zeg.

Mooi artikel. Vond de filmpjes, social media posts etc. steeds beter worden maar had niet door dat er zo een uitgekiend plan achter zat. Goed werk weer van Van Der Sar & co!

Geweldig om de ontwikkelingen te zien op sociale media gebied. De strijd gaat door naast het voetbalveld. Er zijn zoveel manieren om je club te promoten en Ajax is daar erg goed in. Ben geen supporter van Ajax, maar kan niet ontkennen dat zij momenteel boven alles en iedereen staan op elk gebied. Dus ook kwa marketing hebben zij de toppers in huis!?!

Eerlijk is eerlijk, ze doen het goed. Maar zo'n marketing award is altijd een beetje wij van wc eend die hun vriendjes prijzen geven. Kunnen ze in Amsterdam sowieso goed want het stikt er van de marketing awards haha.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren