Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Marcel Brands ziet in Nederland één speler van de buitencategorie

Laatste update:

Marcel Brands vindt dat Ryan Gravenberch het algehele niveau in Nederland ver overstijgt. De technisch directeur van Everton vindt de achttienjarige middenvelder van Ajax van de 'buitencategorie', maar vertelt tegelijkertijd aan ESPN dat hij voorzichtig is om spelers uit de Eredivisie aan te trekken.

"Als er één speler er echt bovenuit steekt, dan vind ik dat Gravenberch bij Ajax", vertelt Marcel Brands bij De Eretribune. "Ik denk dat hij zoveel kwaliteit en ook een fysiek heeft dat hij in elke competitie past. In mijn ogen is dit een speler van de buitencategorie. Of hij haalbaar is voor Everton? Ik ben bang dat hij een keuze gaat maken direct voor de absolute top, zoals bijvoorbeeld Frenkie de Jong (naar Barcelona, red.) of destijds Memphis Depay naar Manchester United dat hebben gedaan."

Brands, die in 2018 overstapte van PSV naar Everton, volgt de Eredivisie nog altijd op de voet. "Ik kijk uiteraard naar de topclubs in Nederland naar spelers die er bovenuit steken, die interessant kunnen worden voor de Premier League", zegt de directeur. "In het algemeen zijn de jongens een stuk jonger, dat is altijd een interessante markt." Brands weet wel dat de overgang naar Engeland groot kan zijn. "Ik denk dat het voor bijna elke jonge speler uit Nederland een aanpassing nodig is om in de Premier League te kunnen spelen. Je ziet aan Donny van de Beek die in de Eredivisie ontzettend veel kwaliteiten heeft laten zien, maar bij een club als Manchester United zal hij toch eventjes geduld moeten hebben."

Ook bij Everton maakte hij een soortgelijk geval mee. "Toen ik bij Everton kwam, was daar nog Davy Klaassen. Ik herinner me hem als absolute top in Nederland en wij als PSV keken daar vaak naar van: goh, een hele goede speler, die je meteen in je team zou willen hebben. Maar hij had het in Engeland heel erg moeilijk." Klaassen werd na een compleet mislukt seizoen direct doorverkocht aan Werder Bremen en ging twee jaar later terug naar Ajax. "Ik denk dat het ook te maken heeft met wat voor speler je bent", zegt Brands. "De Nederlandse spelers hebben in het algemeen een goed tactisch en technisch vermogen, maar fysiek zijn wij iets minder. Dat is iets belangrijks wat je dient te ontwikkelen om je staande te houden in de Premier League."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hij is zeker een top talent maar buitencategorie?
Dan verwacht ik ook dat je min 10 goals per seizoen maakt in de eredivisie.
Beste voor hem is eerst 100 wedstrijden voor ajax spelen. En dan eens verder kijken.

23 januari 2021 om 21:45

Volgens mij staat Gravenberch niet heel ver naar voren? Doelpunten maken is dan ook niet het geen waar hij voor op het veld staat. Ik bedoel, donny maakte er volgend mij iets van 15, was dat dan wel een toptalent van de buitencategorie? Als je Gravenberch op dat veld ziet bewegen en presteren, dan vergeet ik soms pas dat die nog maar 18 jaar is. Heeft het ook in de CL laten zien, dus buitencategorie? Ik vind van wel. Je vindt op de wereld weinig 18 jarige op zijn positie die beter zijn. Dit hoeft echter geen garantie te zijn dat die te absolute top gaat halen, maar de vooruitzichten zijn goed. Van mij mag je hem ook gewoon voor de leeuwen gooien en ipv De Roon/Klaassen op het middenveld gooien. Wat goed is komt snel.

23 januari 2021 om 21:46

Je weet dat er verschillende positie zijn in het veld?

23 januari 2021 om 21:47

Dat is natuurlijk onzin. Zeker op zijn positie. Xavi, Iniesta en Busquets hebben ook nooit 10+ goals in een seizoen gehaald. Spelers als Frenkie en Gravenberch afrekenen op goals heb ik nooit begrepen (al scoort Gravenberch nog wel redelijk wat). Maar goed jij mag Klaassen en van ginkel opstellen als bondscoach. Dan stel ik lekker Frenkie en Gravenberch op . Of vind jij Van de Beek ook beter dan Frenkie, omdat Van de Beek wel die 10 goals haalde?

23 januari 2021 om 21:59

Ik vindt in elk geval dat we wel heel snel denken dat is buitencategorie.
Zelfde bij psv met mo. Ik denk dat een wijnaldum route het beste is. Paar jaar eredivisie daarna middenmoot pl en dan absolute top.

23 januari 2021 om 22:06

Gravenberch is wel een stuk beter dan ihattaren op dit moment hoor. Ook in de jeugd was hij altijd al HET talent van zijn generatie met ihattaren in het elftal. Vorig jaar is ihattaren ook te veel omhoog geschreven doordat hij het enige lichtpuntje was tussen voetballers als sadilek, rosario, viergever en mitroglu. Zoveel bijzonders liet hij imo ook niet zien. Hij viel op doordat hij de enige was die een fatsoenlijke pass kon geven. Daarnaast heeft Gravenberch fysiek een enorm voordeel. Hij is voor een lange speler enorm atletisch (wat je eigenlijk alleen bij een Pogba en Zlatan ziet) terwijl ihattaren de aanleg heeft om een paar kilo te zwaar te wegen.

24 januari 2021 om 00:31

@soccerroos - als een keeper alle ballen uit de goal ranselt, maar geen enkele goal scoort, is hij dan geen "buitencategorie"? Het is een beetje gechargeerd, dat weet ik, maar positie maakt natuurlijk wel wat uit. In die zin ben je ook wel van je coach afhankelijk.

24 januari 2021 om 00:54

Oneens, Ihattaren is echt een groot talent en dat is niet alleen omdat hij als een van de weinigen een fatsoenlijke pass kon geven. Je ziet aan alles dat hij een gigantisch talent is, elke aanname, dribbel, pass. Het moet alleen nog stukken effectiever gaan worden bij hem, vooral als je naar zijn positie kijkt. Ik schat ze voorlopig nog even goed in. Overigens heeft Ihattaren qua conditie inderdaad wat problemen gehad, maar qua lichaam is hij verder ook juist erg goed. Hij is sterk, snel, wendbaar en heeft een prima lengte. Als hij dat gaat koppelen aan een professionele levenstijl qua voeding, rust en training, dan gaat dat ook echt goed komen. Ik vind het alleen maar menselijk als je op zijn leeftijd dat nog niet volledig onder de knie hebt, vooral gezien zijn situatie.

23 januari 2021 om 21:50

Dat zijn veel goals voor een CM. Kijk naar de toppers op zijn positie. Die maken er ook geen 10 in een seizoen. Bekijk even de statistieken van een Pogba, Veratti, Aouar of Camavinga.

23 januari 2021 om 22:35

Zijn rendement is voor zijn positie best prima al. Elke 2,5 wedstrijd een goal of assist vanuit een vrij verdedigende positie op het middenveld. Zakt vaak helemaal tot CV uit en komt nietmeer zo gek veel rondom de 16. In de KKD had hij 1g/a elke 2 wedstrijden (allebei vanuit speelminuten geredeneerd). Zo'n cijfers zijn meer dan prima voor zijn positie. Daarmee ga je elk jaar gewoon 10+ g/a halen. Ga je punt naar achter spelen met Gravenberch als LCM kan hij 20 g/a halen. Heeft prima schot en is handig in kleine ruimte wanneer hij daar opduikt. 100 wedstrijden zie ik hem niet halen, na dit seizoen zonder blessure zal hij net over de 50 wedstrijden Ajax 1 gaan. En de 100 profwedstrijden benaderen. Mocht hij nog een jaar blijven dan zal hij wel dicht in de buurt komen bij de 100 wedstrijden in Ajax 1. Voor een tiener is dat een bizar aantal dan. Ligt op schema om meer profwedstrijden als tiener in Nederland te spelen dan de Ligt. Moet er nog 53 spelen voor volgend jaar mei dan. Dat is een heel logisch moment om stap te maken imo. Zonde blessureleed zal hij gewoon rond de 70 Eredivisiewedstrijden zitten, Europese wedstrijden hebben gespeeld etc.

24 januari 2021 om 00:36

@wolterx - ik volg jouw betoog op zich helemaal (en ben uberhaupt altijd dankbaar voor jouw inzichten in zowel jeugd- als A-selectie spelers), maar lopen we wat jou betreft niet met z'n allen iets te hard van stapel met Gravenberch? Natuurlijk, ik zie de vergelijkingen ook met Frenkie, qua uitzakken, wegdraaien en opstomen plus passing, maar ik vind Gravenberch bijvoorbeeld verdedigend te laks & ik knijp 'm soms als hij een bal in de kleine ruimte aanneemt of moet passen/kaatsen, omdat zijn "fijne motoriek" volgens mij niet heel geweldig is. Eens? Of zie ik het verkeerd?

24 januari 2021 om 10:42

Daarom dat hij zeker nog een jaar bij Ajax moet blijven om die laksheid af te leren. Het zou ook een vergissing van zijn kant zijn om na dit seizoen te vertrekken.

24 januari 2021 om 11:08

Gravenberch is niet klaar voor topcompetitie. Maar hij gaat wel interessant zijn voor daar. Heeft zich laatste 2 jaar knap in een nieuwe positie gegoten want was eerst veel aanvallender ingesteld. Hij heeft van nature enorme natuurlijke fitheid wat een groot pluspunt is en voegt voetballend vermogen toe. Is nog te lief in duels en wat apathisch op momenten maar dat is met 18 als je heel je leven op 80% beste was niet gek. Als hij fysiek die laatste stap zet (kijkende naar de mannen in zijn familie heeft hij aanleg voor aanmaken spieren)zal hij ook gecontroleerder gaan kijken. Hij lijkt fysiek iets sterker al dan vorig jaar en als je kijkt naar hoe onhandig hij vorig jaar soms leek tov nu zie je echt al stappen. Zal echt nog wel kilo of 5-10 aan spier bij gaan komen voor hij 21 is. Zal ook iets minder op techniek gaan spelen en meer een powerplayer worden. Zo'n type doen het in 4 van de 5 grootste competities gewoon beter. Maar op dit moment is hij imo simpelweg de beste middenvelder bij Ajax en is dit seizoen constanter met hogere pieken dan Klaassen.

Ik vind Malen ook een topper. Hij kan het ver gaan schoppen.

23 januari 2021 om 21:54

Jongens als Antony, senesi, malen, etc. kunnen ook zeker toppers worden, maar voor een speler van 18 is Gravenberch wel exceptioneel goed hoor. Wat Frenkie op zijn 21ste deed, dat doet Gravenberch nu al. Daarom snap ik wel dat iemand als brandts hem ziet als enige in de "buitencategorie". Hij is met De Ligt wel de eerste die al zo goed is op zijn 18e sinds Sneijder en Van der Vaart. Dit is geen garantie voor een topcarriere natuurlijk, maar wel een heel zeldzaam talent.

23 januari 2021 om 22:08

Wat Gravenberch, De Ligt en Frenkie exceptioneel maakt is hoe ze met inzicht, rust en volwassen spelen op zo’n jonge leeftijd. Het zijn gwn hele slimme voetballers die je tactisch goed kunt gebruiken.

23 januari 2021 om 22:10

Gravenberch is buitencategorie ja, maar Malen zit ook wel een categorie hoger dan een Antony of Senesi. Vind Gravenberch en Malen eigenlijk met afstand de grootste talenten in de Eredivisie momenteel.

23 januari 2021 om 22:05

Eens. Malen is een speler die garant staat voor een goed rendement, ook als hij op zich niet top speelt. Ik heb het gevoel dat hij dit seizoen nog geen moment echt helemaal in vorm is geweest, maar toch staat hij (in alle competities) al op 17 goals en 7 assists. En dat is echt een zeldzame kwaliteit.

Gravenberch is echt een pareltje en Ajax heeft wederom weer goud in handen, maar desondanks is er toch wel 1 ding waar ik minder blij mee ben: het contract van Gravenberch.

Hij heeft ongeveer een halfjaar geleden zijn contract verlengd tot de zomer van 2023 en dat betekend eigenlijk 2 dingen voor Ajax: óf Ajax moet hem aankomende zomer al verkopen om er echt een heel mooi bedrag aan over te houden, óf Ajax en Gravenberch moeten een akkoord bereiken over wederom het verlengen van zijn contract en dat laatste kan zeker nog een lastig verhaal worden aangezien Raiola zijn zaakwaarnemer is.

Gravenberch doet het goed dit seizoen, maar hij is nog niet ver genoeg om na dit seizoen al een overstap te maken. Raiola is ook zaakwaarnemer van o.a. de Ligt en hopelijk ziet Raiola ook in dat Gravenberch ook net als de Ligt een aantal seizoenen in de basis moet spelen bij Ajax en dan pas een transfer moet maken en Gravenberch is ook pas 18-jaar (wordt in mei 19-jaar) en zoals ik al aangaf: hij doet het goed dit seizoen, maar hij is in mijn ogen nog niet goed genoeg om nu al een overstap te maken en hij moet zich nog wel verder ontwikkelen.

23 januari 2021 om 21:58

Lijkt me ook. Grootste gevaar is dat je als jonkie binnenkomt en lekker op de bank mag zitten. Speeltijd is alles. Misschien wil hij wel een tussenstap maken. Dortmund, Leverkusen met Bosz, Lyon, Sevilla

23 januari 2021 om 22:17

Alleen gaan die vraagprijs niet ophoesten natuurlijk. Kan je deze zomer makkelijk 30 miljoen voor binnenhalen en dat is zonder eventuele minuten op EK. Momenteel gewoon beste middenvelder bij Ajax. Hopelijk kunnen we hem nog jaar behouden want langer is onbegonnen werk. Zeker als hij op EK minuten gaat maken (is imo op weg eerste stand-in van De Jong te worden voor EK) dan kan het snel gaan.

Bij mij kwam Onana het eerste in me op bij het lezen van de titel. Hij overstijgt het niveau van de eredivisie ook enorm. Beste keeper sinds Gomes, en die is al een tijdje weg bij PSV.

23 januari 2021 om 22:23

Ach, we weten toch dat Brands niet naar verdedigers en keepers kijkt.

23 januari 2021 om 23:00

Hahahah, daar schoot ik even in de lach. Zo waar 😂

23 januari 2021 om 22:46

Ik vind Onana eerlijk gezegd een beetje overschat. Ik denk dat Cillessen in zijn Ajax-tijd minstens gelijkwaardig was. Onana is vaak goed, maar niet vaak genoeg echt bijzonder. En er zitten nog teveel rare blunders tussen. Hij is zonder twijfel de beste keeper van de eredivisie, maar ik verwacht dat hij het niet gaat redden in de Europese top.

23 januari 2021 om 22:59

@cabinessence, daar ben ik het echt heel erg mee oneens. Hoewel Onana dit seizoen wel teleurstelt. Ik denk dat dit komt doordat hij gehoopt had een stap te maken. Maar in de seizoenen hiervoor heeft hij Ajax zo vaak gered, in NL, maar ook in de CL. Absoluut een pijler van de recente successen. Cillessen heeft daarentegen nog nooit een enigzins moeilijk houdbare bal eruit gehouden. Die is echt van een heel ander, lager niveau.

24 januari 2021 om 01:02

Cillessen gelijkwaardig aan Onana??? Hij heeft weleens een ketser, maar is veel, maar dan ook veel beter dan Cillessen. Vooral zijn optredens vorig jaar in de CL waren belachelijk goed.

23 januari 2021 om 23:41

Toch verbaasd het me dat Onana nog steeds bij Ajax speelt. Eigenlijk heeft hij zijn hoogtepunten in de CL afgelopen jaren gehad. Dit seizoen had hij de misser tegen Liverpool. Zou er een Europese topclub zijn die hem gaat kopen aan het eind van het seizoen?

24 januari 2021 om 00:02

Mij ook. Ik dacht dat Tottenham hem zou pakken toen Lloris een tijdje wat slechter speelde. Maar die heeft zich weer herpakt, en volgens mij zijn de andere topclubs toch wel voorzien qua keeper. Dan is Ajax qua statuur zo slecht nog niet. Maar de Eredivisie natuurlijk veel te oninteressant voor iemand met Onanas kwaliteiten en ambitie.

Heeft hij van Rhijn, Telgenkamp en Veendorp alias Veenkloede nooit gezien!!
Dat is pas buitencategorie!

Maar Gravenbergh is zeker goed, maar voorzichtig he... hij moet zeker nog een stap maken

Natuurlijk is een Gravenberch een talent maar ik vind dat verhaal over dat fysiek in de PL altijd zo overdreven, alsof een El Ghazi nou zoveel meer body heeft dan Klaassen toen hij bij Everton zat. Het was gewoon een slechte aankoop voor Everton, niet dat Klaassen slecht is maar de 2 combineerden gewoon slecht. Hetzelfde gebeurt nu met Donny bij United, moet je de speler niet aanrekenen maar de club die hem aantrekt.

Dan heeft-ie als TD zijn ogen lekker in zijn achterzak als je het mij vraagt. Volgens mij heeft Onana de afgelopen jaren wel bewezen dat hij ook bij elke topclub in Europa wel aan de slag kan. Net als Gravenberch dicht ik Anthony, Ihattaren en Madueke die potentie ook toe en Brands met deze uitspraak natuurlijk ook Mario Götze zwaar tekort (als hij bij diens komst het Nederlands sportnieuws even had aangezet, had hij misschien zelfs 214x geweten dat de Duitser een winnende treffer heeft gemaakt tijdens een WK-finale ). En het voorbeeld dat hij aanhaalt met Donny van de Beek op zich vindt ik totaal niet valide. Net als eerder Klaassen (die ik wel stukken minder hoog inschat dan Van de Beek) gaat de Engelse club in kwestie totaal niet fair met hem om, schat hem niet op waarde en zet hem niet in op de positie waar hij het best tot zijn recht komt. Had Van de Beek een keuze gemaakt voor club die wel echt een plan met hem zouden hebben, dan hadden we echt kunnen zien of hij wekelijks het topniveau aankon of niet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren