Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FIFA gruwelt van Super League en dreigt met uitsluiting voor EK en WK

Laatste update:

De FIFA neemt donderdag duidelijk afstand van de Super League, een idee van de grote clubs in Europa. De wereldvoetbalbond komt zelfs met een officiële verklaring waarin spelers een duidelijke waarschuwing meekrijgen. In het statement, ondertekend door onder meer de UEFA, staat vermeld dat spelers die zich aansluiten bij de Super League worden uitgesloten van deelname aan EK's en WK's. Het door de coronacrisis uitgestelde EK vindt aankomende zomer plaats, terwijl het WK in Qatar voor november en december 2022 op de agenda staat.

"Wij als FIFA willen nogmaals benadrukken dat een dergelijke competitie niet zal worden erkend door ons en de aangesloten federaties", zo valt onder meer te lezen in de verklaring van donderdag, naast Infantino ondertekend door de voorzitters van alle aangesloten federaties. "Als een speler toch in deze competitie uitkomt, wordt het hem verboden om deel te nemen aan toernooien die worden georganiseerd door de FIFA of de andere federaties." Alleen de Champions League, Europa League en het WK voor clubteams worden door de FIFA aangemerkt als erkende clubtoernooien. Met ingang van komend seizoen komt daar nog eens de UEFA Europa Conference League bij als derde Europese clubtoernooi.

Over een eventuele Super League gaan al langer verhalen. AS onthulde in oktober vorig jaar dat de competitie, die in 2022 van start moet gaan, zal bestaan uit zestien of achttien clubs. De topclubs komen uit Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje, al is er naar verluidt de mogelijkheid om clubs uit andere landen toe te voegen. Er wordt gedacht aan een speelschema met 34 wedstrijddagen en de clubs die het hoogst eindigen gaan via de knock-out-fase strijden om de eindwinst.

De wedstrijden in de Super League worden volgens de plannen doordeweeks afgewerkt, waardoor de duels in de reguliere Europese competities gewoon in het weekeinde kunnen worden gespeeld. Scheidend Barcelona-voorzitter Josep Maria Bartomeu toonde zich enkele maanden geleden enthousiast over de plannen voor een aparte competitie. "Barcelona heeft een voorstel geaccepteerd. De Super League zal de financiële levensvatbaarheid van de club garanderen", zo klonk het in de Spaanse media. FIFA-baas Gianni Infantino liet overigens destijds al een negatief geluid horen. "Als FIFA-voorzitter ben ik geïnteresseerd in het WK voor clubteams, niet in deze Super League."

Zie jij de komst van een Super League zitten?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Maffia tegen Mafifa. Interessant.

21 januari 2021 om 14:34

Ja, maar linksom of rechtsom, de Fifa heeft hier wel gelijk. Dit heeft niks met sport en competitie te maken en alles met eigenbelang en jezelf zo rijk mogelijk houden. Dus in dit geval: eens met de mafifa.

21 januari 2021 om 20:13

Het enige "gelijk" dat Fifa heeft, is dat het eigen toernooien heeft en daarom zelf regels mag bepalen. Als je doelt op enige vorm van ethiek, heeft Fifa geen poot om op te staan. Sterker nog, het is extreem kinderachtig van ze en zijn simpelweg aan het chanteren. Ze zeggen dit namelijk niet omdat ze "hart voor de sport" hebben, maar omdat ze dan inkomsten mis lopen.

22 januari 2021 om 09:41

Maar ze hebben gelijk. Ze starten een aparte competitie dan. Dat staat buiten de andere bonden. Ze xullen dan een eigen bond moeten oprichten. Vergelijkbaar met boksen. Dit soort veranderingen gebeuren vanuit de top ( Fifa) en clubs en andere bonden en niet vanuit clubs. Dat laatste vetekent simpel afscheiding. Dat kan , maar daar hoort meer bij dan.

22 januari 2021 om 12:52

@almogaver. Omdat de Fifa zelf niet altijd het beste met de sport voorheeft, mogen ze geen terechte kritiek op een Super League geven? De topclubs zijn groot geworden dankzij eerlijke toernooien tegen andere clubs, door concurrentie en sportieve tegenstand. Nu naaien ze al die andere clubs een oor aan door hun eigen status en roem te beschermen tegen die concurrentie die ze groot heeft gemaakt en door sportieve tegenstand uit te sluiten. Maar goed, ik zie een Barcelona avatar. Ik heb het idee dat bij jullie elke vorm van ethiek al lang de deur uit is. Dat is misschien een flauwe opmerking, excuses, maar Mes que un club (sorry als ik dit verkeerd spel) is ondertussen gewoon just anyother moneygrabbing whore of capitalist football geworden, de supporters doen daar kritiekloos mee in de hosanna van het grote geld.

De fifa die clubs en spelers wil straffen omdat zij voor het grote geld willen gaan? Maar als organisatie wel een WK in Qatar houden en vergeet niet de overige WK's die gekocht zijn. Dat dit soort mensen zichzelf nog serieus kunnen nemen. Uiteindelijk zulen de clubs dit toch wel winnen, want die betalen de spelers. Toch mooi dat de fifa dit monster uiteindelijk zelf gecreëerd heeft. Wordt de schepper straks opgegeten door zijn eigen creatie.

21 januari 2021 om 14:16

Die zitten gewoon met een ei in hun broek, want als al die topclubs hun topspelers niet meer naar het Wk/ek gaan kan dat ook de prullenbak in. Krijgen we ineens spelers van Zulte Waregem, met alle respect, op hun 'wk" :D

Ik mis echt heel veel als het gaat om voetbal, wat is een Super League nou weer, veel teams spelen al om de 3 dagen een wedstrijd en komt ene persoon met een Super League.

21 januari 2021 om 13:14

Een gesloten topcompetitie van de grootste clubs uit Europa. Zeg maar een soort Nfl/nba, een gesloten systeem waar je vast in zit en niet voor kunt kwalificeren via je nationale competitie

21 januari 2021 om 13:36

toch apart, eerst steeds commentaar op de fifa en uefa dat er steeds meer wedstrijden bij komen, en dan willen de clubs zelf naast de gewone competitie nog eens 34 wedstrijden plus playoffs in een europese competitie spelen.
Als je dan de nationale bekercompetities en zo ook nog aanhoudt ga je richting de 85 wedstrijden met je club per jaar.

21 januari 2021 om 13:51

Dat is er niet naast. Grote clubs stappen dan uit de nationale competitie.

21 januari 2021 om 13:52

Die clubs gaan in de superleague ipv de gewone competitie spelen ... niet beide. Fifa en uefa zouden alle spelers aangesloten bij een club uit de superleague moeten schorsen voor internationaal voetbal. Maakt anders alle andere competities kapot...

21 januari 2021 om 15:09

zo staat dit niet beschreven. super league is doordeweeks ipv CL / Europa league..
en weeer mensen die klakkeloos jou reactie ''liken''

21 januari 2021 om 17:17

Klopt, maar in de loop van de tijd zal dit model toch de standaard competitie gaan worden. Hoe ik het zie is dat dit een pilot is en gaan ze bekijken hoe dit wordt ontvangen door het publiek om definitief te gaan kijken om uit de reguliere competitie te stappen.

Het probleem met deze superleague is dat het verschil tussen de rijke/top clubs en de kleinere clubs steeds groter wordt. Uiteindelijk gaan ze kijken om dit model uit te melken om nog meer inkomsten te genereren.

Mooizo. Dan gaat het idee de prullenbak in bij de clubs die wel interesse toonden. Er is natuurlijk geen speler die bij een club wilt spelen en daardoor wordt uitgesloten van mondiale en continentale toernooien.

21 januari 2021 om 13:18

Dat is een open vraag. Als er genoeg geld en prestige in die competitie zit gaan topspelers misschien wel overstag. En als de topspelers overstag gaan devalueert de Fifa haar eigen WK door alle topspelers uit te sluiten. Als fan van een niet-absolute topclub gruwel ik van het idee van de supercompetitie, maar ik ben wel benieuwd wie dit blufpokerspel wint.

22 januari 2021 om 13:00

Het zou absoluut niet moeten uitmaken of je fan bent van Barca of Bilbao, van Bayern of Bayer of je een voorstander bent van deze Super League. Dit is het einde van voetbal as we know it. Dan is competitie niets meer dan een illusie en wordt voetbal een soort schijn-sport a la worstelen in de VS. Mij niet gezien, niet dat ze dat wat uitmaakt.

21 januari 2021 om 13:26

Een super league komt er ooit. Dat kan de fifa niet tegenhouden. Als het een beetje slim aangepakt wordt dan wordt de UEFA zelfs volledig buiten spel gezet en dan vervangt de super league de champions league voor de absolute top. Dan kunnen er ook nog teams uit India, China, de vs en brazilie meedoen.

21 januari 2021 om 13:28

Dit zou waar zijn als alles en iedereen vastzit aan de FIFA en UEFA. Punt is volgens mij dat die supercompetitie juist de aanloop moet zijn naar nieuwe, eigen bonden, geregeerd door de zaakwaarnemers, voetbaldirecteuren, enz. Om dus los te komen van de FIFA en UEFA. De FIFA gokt er hier op dat die stap te groot is en ze met dit statement het idee de grond in kunnen drukken. Maar het risico is natuurlijk dat er wel wordt doorgedrukt en we alsnog EKs en WKs krijgen, maar dan niet meer vanuit de FIFA en UEFA

21 januari 2021 om 13:43

Of het gaat zoals bij veel sporten. De commerciële bond betaalt beter en op termijn gaat iedereen daar naar toe.

21 januari 2021 om 14:20

Ik vind het persoonlijk heel jammer dat de nationale competities zo gedevalueerd zullen worden. Voor de Fifa/uefa vind ik dit dan wel heel lekker. Zelf afkomen met hun Nations League, overvolle schema's maken, ... en clubs hebben daarin niets te zeggen, geen overleg. Nadien zit je met geblesseerde spelers, waar amper/geen vergoeding voor is naar de clubs die hun salaris betalen. En dan zogezegd voor de mogelijkheden in het midden van het seizoen een WK in Qatar houden, maar uiteindelijk omdat ze er zelf een dikke zak geld voor krijgen waarbij er wenkbrauwen kunnen gefronst worden over hoe de stemming verlopen werd. Nee, voor de Fifa en Uefa zou dit mooie karma zijn.

Kijk! Daar was ik nou benieuwd naar. We horen al tijden over een superliga en van pogingen van de Uefa om de grote clubs te verleiden om het niet te doen door hervormingen van de CL, maar wat ze er nu echt van vinden was nooit duidelijk. Nu eindelijk eens een harde uitspraak van een bond, voor wat het waard is natuurlijk. Ik denk trouwens wel dat dit meteen ook het enige pressiemiddel is dat Fifa/uefa hebben. En daarom ook wat vroeg om die kaart nu al te spelen

21 januari 2021 om 13:22

Of ze willen clubs tijdig stoppen en voorkomen dat meer clubs zich aansluiten bij het initiatief.

21 januari 2021 om 13:37

Ja dat is ook het enige dat ik me kan bedenken, nu al laten weten wat de gevolgen zullen zijn vóórdat het idee aan populariteit wint

Harde taal van de Fifa het grote geld regeert het voetbal toch al.. daar doen ze zelf net zo hard aan mee met toernooien in Rusland en Qatar..

Van mij hoeft die super league niet. De super league komt min of meer neer op de laatste 16 van de CL, waar nu toch altijd al 14/15 dezelfde teams in uitkomt elk jaar. Ik persoonlijk kijk liever naar een wedstrijd in de nederlandse competitie dan naar wéér een Barça - PSG elk jaar.

21 januari 2021 om 15:13

Ik zou het juist wel leuk vinden. Als de Barça, Real en Atletico niet meer mee doen in de Spaanse competitie, dan kunnen ze ook de CL niet in. Dus kunnen andere clubs dat weer doen, waardoor er automatisch ook weer nieuwe clubs in de EL gaan komen en nog meer kleinere clubs in die nieuwe. Ik ben zelf voor nog meer voetbal op tv. Gewoon altijd op elk moment een wedstrijd. Ik vermaak me wel

Als de Super League uiteindelijk het zetje is om als clubs in Europa een eigen organisatie op te richten zonder de Fifa en Uefa wat door en door corrupte organen zijn, zou ik zeggen: "go for it".

21 januari 2021 om 13:19

Tja, je kunt je alleen wel afvragen of die nieuwe organisatie niet net zo hard corrupt wordt. Als er zo veel geld in om gaat heb je dat al snel nietwaar?

21 januari 2021 om 14:10

Dat is uiteraard een terechte opmerking van je. Dat kan je natuurlijk nooit uitsluiten (en wellicht is het de kat op het spek binden). Ben dan wel zo naief genoeg om te hopen dat het sowieso beter zou zijn dan de huidige bonden.

Mooizo die Super League gaat heel het voetbal verpesten voor wat meer geld.

En dan lopen er veel trainers te klagen dat de spelers te veel belast worden . Of zullen de teams die daar aan delen nemen niet in de CL en EL spelen .

21 januari 2021 om 13:29

Dit is ook geen plan van trainers, maar van clubeigenaren en -bestuurders. Bovendien zeg je het zelf al: de deelnemende clubs stappen dan 'uit' de door de Uefa georganiseerde toernooien en spelen dan in hun eigen vaste super league.

21 januari 2021 om 13:38

Minder zeggenschap en dús minder centjes voor de betreffende bonden.

21 januari 2021 om 13:51

Vooral omdat dit het voetbal compleet kapot maakt en het heel veel clubs volkomen buitensluit van deelname. Los van sportieve prestaties (geen promotie en degradatie) willen ze gewoon tegen elkaar spelen om zoveel mogelijk geld te verdienen. Wat mij betreft worden die clubs ook direct uit nationale competities geknikkerd. Ga maar lekker vier keer per jaar tegen elkaar spelen in China en bekijk het maar dan.

21 januari 2021 om 14:22

Lovrefc, dat is zeker een terechte opmerking. Dat is echter meer de mindset van de voetbalfans en de nationale bonden. Fifa/uefa baalt gewoon omdat ze niet mee kunnen graaien in het potje geld.

Iets met monopolist... en Article 102. Ik snap het: mensen vinden een Super League geen goed idee. Maar wat een macht heeft de Fifa toch.

Het hele idee van de Super League is toch gewoon hetzelfde als de Champions League? Compleet onnodig en slaat nergens op. Je vervalst ook de meeste nationale competities hiermee.

21 januari 2021 om 13:28

Onnodig? Uiteraard niet. Alleen nog maar Real Madrid tegen PSG en Bayern tegen Juventus. Levert dus veel meer geld op. En daarnaast kan je nog niet Europese teams toevoegen zodat er nog meer geld in gepompt wordt.

21 januari 2021 om 13:42

Denk nog eerder dat er Amerikaanse-, Afrikaanse- en Aziatische Superleagues gevormd zullen worden. Kunnen ze met de spelers in die competities hun eigen WK organiseren. Krijg je een beetje het idee van de dartwereld met 2 bonden, 2 Wk's enz enz. Denk dat de Fifa dan ook de BDO wordt en de Superleague de PDC (waar het meeste geld in om gaat).

21 januari 2021 om 13:45

Mooi zal het alleszins niet worden vrees ik.

Loze dreiging. Alsof een Ek/wk zonder de absolute topspelers een succes gaat worden.... Hiermee snijden de Uefa en Fifa zichzelf weer heel diep mee in de vingers. Een WK zonder Ronaldo, Messi, v Dijk, de Ligt, Frenkie, Mebappie, Pogba, Wijnaldum enz enz.. Wie gaat er voor zitten?

21 januari 2021 om 13:55

Het zal voor spelers een afweging worden tussen 15 miljoen per jaar verdienen en geen enkele eer te behalen of 10 miljoen per jaar verdienen en aan alle traditionele grote toernooien mee mogen doen waar je als kind van droomde. Ik zou het wel weten.

21 januari 2021 om 14:05

Geen enkele eer behalen gaat heel veel spelers op geen enkele manier tegenhouden. Daarom gaan er elk jaar weer een aantal absolute topspelers naar China. Money rules the world, dat is gewoon een feit.

21 januari 2021 om 14:38

Net of die spelers het WK of EK intresseren als ze bakken met geld verdienen. Kijk naar hetdarts. Daar was de BDO decenia lang de bond met het traditionele Lakeside als hoogtepunt op de darts kalender. Inmiddels heeft de veel comemrcielere PDC de BDO helemaal weggevaagd. En weet je, spelers die bij de PDC waren aangesloten mochten niet op de Lakeside spelen. Nou, we hebben kunnen zien hoe het is afgelopen met de Bdo.

21 januari 2021 om 15:01

@lovre, er komt een tijd waarbij men daar geen interesse. In amerika zie je dat al gebeuren in het boksen. Jongens die geen interesse meer hebben in de Olympische Spelen omdat het in woorden 'geen fuck oplevert buiten een medaille'. Floyd Mayweather is hun grote voorbeeld en die Olympische Spelen worden nog net geen uitbuiting genoemd.

Wie zit achter de super league eigenlijk. Ik dacht dat het een creatie was van de FIFA zelf

21 januari 2021 om 13:27

11 van de grootste clubs zelf zitten erachter. Ik denk dat je zelfs wel kan uitvogelen welke 11 dat ongeveer zijn.

Kan iemand mij helpen aub. Hoe kan de fita een speler weigeren om mee te doen. Als Koeman mijn buurman van 80 wil oproepen, dan mag hij dat toch en kan de fifa niets tegen doen.
Het is al bijzonder dat ze zeggen "we erkennen die competities niet', maar als je meedoet, dan mag je niet met ons meedoen meer. Lekker tegenstrijdig. En joh, dan gooien ze nog 4 groepen bij de super league in promo degradatie stuk. Dan organiseren ze onderling een Wereld Beker elke 2 jaar en je bent klaar. Heb je ook geen wedstrijden nieuw zeeland- canada meer op e wk ook.

21 januari 2021 om 13:34

Kan perfect. De UEFA reguleert ook dat een speler die al bij twee teams gespeeld heeft in een seizoen niet bij nog een team mag spelen.

21 januari 2021 om 17:05

maar dat heeft betrekking op uefa gerelateerde activiteiten. de uefa kan niet een speler voor een nationaal elftal niet accepteren, omdat die bij zijn derde club zit en niet speelt toch.

21 januari 2021 om 18:06

Hangt ervan af wat voor regels ze maken. Ze kunnen dat perfect doen. Want zij maken de regels qua het inschrijven van de selecties.

21 januari 2021 om 13:46

Koeman kan alleen jouw buurman oproepen als die lid is van de Knvb (die weer gelieerd is aan de Uefa en Fifa). En als organisator kunnen ze gewoon aangeven dat die spelers niet speelgerechtigd zijn en de wedstrijden die ze wel spelen ongeldig verklaard worden. Die macht hebben ze natuurlijk als organisator.

21 januari 2021 om 17:19

okay... dat wist ik niet.. maar dan nog..je kan ook niet spelend lid van de knvb zijn, dat ben ik ook. Ik mag in principe overal aan meedoen, maar dat doe ik niet? De Knvb heeft het recht om zelf regels bepalen binnen de eigen grenzen. De nationale bonden hebben eerder en makkelijker de macht om iets te doen als het op nationale team aankomt.

Goed nieuws, de Super League zou een zeer slechte zaak zijn. Het principe is hetzelfde als de Champions League, de beste teams van Europa tegen elkaar laten spelen. Alleen is er één belangrijk verschil, de clubs zijn zeker van deelname en het wordt zeer lastig voor andere clubs om deel te nemen. De ongelijkheid zal hierdoor alleen maar toenemen en de kans op verrassingen zal kleiner worden.

Lachwekkend is dat Bartomeu spreekt over "financiële levensvatbaarheid". Er zijn inderdaad veel clubs die jaarlijks Champions League moeten halen om financieel rond te komen, maar dat komt vooral door de krankzinnige salarissen die ze zelf betalen.

Misschien leidt dit wel tot het ontstaan van een nieuwe voetbalbond. Dat zou ik op zich wel toejuichen, maar ik denk niet dat de mensen achter de superleague daar de juiste personen voor zijn. De superleague is namelijk ook op geld gebaseerd.

Ik wens de UEFA en FIFA heel veel sterkte met WK's en EK's zonder absolute sterren. Heel benieuwd wie daar op zit te wachten. Maar goed zover is het nog lang niet. Er zal vast wel een constructie bedacht worden waarin de super League de FIFA / UEFA ook geld gaat opleveren en dan zijn ze denk ik meteen aan boord

21 januari 2021 om 13:40

Gaat niet gebeuren. De spelers vinden Ek's en Wk's heus wel belangrijker dan een Super League.

21 januari 2021 om 13:49

Ik denk dat dat je nog wel een kans gaan verbazen. Als er genoeg geld mee gemoeid is, zou het mij niet verbazen als een heel hoop spelers gewoon voor de grote clubs in de super League gaan uitkomen

21 januari 2021 om 13:51

Tuurlijk niet. Geld is prioriteit 1.

21 januari 2021 om 13:52

Ik denk (hoop) dat de meeste spelers toch nog eerzuchtig genoeg zijn om niet uitsluitend naar het geld te kijken. En Ek's en Wk's blijven toch wel het hoogste haalbare, daar kan zelfs geen Super League of Champions League tegenop.

21 januari 2021 om 14:25

Tenzij die Super League meer prestige krijgt dan het Ek/wk. Als op dat WK spelers van Osasuna, Lokeren, etc zit valt daar niet veel eer te behalen.

Mooi. Die Super League zou echt een gedrocht worden. De Champions League, maar dan met een zo klein mogelijke kans op verrassingen, om maar vooral de garantie te hebben dat het gat tussen de allergrootste clubs en de rest alleen maar nóg groter zal worden. Een ideetje van mensen die denken dat het publiek alleen nog maar onderlinge potjes tussen Real, Barcelona, Bayern, Juventus, PSG en de Engelse grootmachten wil zien en die CL-stunts van clubs als Ajax en RB Leipzig vooral hinderlijk vinden.

21 januari 2021 om 13:44

Nu op zich is het gewoon een logische ontwikkeling. Hier in Nederland en belgie wordt er ook over een BeNeliga gesproken omdat mensen alleen potjes Ajax-Club Brugge willen zien en Emmen-ADO hinderlijk vinden. Maar daar zijn een stuk minder mensen tegen omdat hun club dan net wel binnen de gelukkigen hoort die er alleen maar van profiteren (trouwens algemeen bedoelt want ik heb geen idee hoe jij tegenover een BeNeliga staat).

21 januari 2021 om 13:54

Als ze het dan doen, dan ook in één keer goed: dus alle clubs in de super league vertrekken dan uit hun nationale competities en gaan voortaan lekker circle-jerken in hun eigen klatergoud league. Als deelnemen aan de voetbalpiramide zo vervelend is,dan ook eçht niet meer deelnemen aan de piramide. En dan kunnen de andere clubs weer een genormaliseerde Europese toernooien gaan spelen waar het geld eerlijker verdeeld wordt in het belang van de competitie en de sport, en waar goed sportief beleid weer het verschil gaat maken.

21 januari 2021 om 13:58

Gaat niet gebeuren. Je denkt toch niet dat La Liga Barcelona en Real Madrid uit hun competitie gaat knikkeren?

21 januari 2021 om 14:09

Wel als Laliga dan nog steeds het leeuwendeel van de tv-gelden moet overmaken naar twee clubs die feitelijk voor spek en bonen meedoen omdat ze toch hun plekje in de de superleague hebben. En als het la Liga niet is dan wel de andere clubs. Tenminste, als die iets van eigenwaarde hebben.

Maar jouw scenario kan ook hoor, en ik denk dat men daar op gokt. Dat andere clubs eerder geneigd zijn nederig te bedelen om de kruimeltjes die van de super league tafel vallen.

Het eerste scenario zou voor iedereen het beste zijn. Zie de VS, daar doet de enorme aantrekkingskracht van de NFL helemaal niets af aan de populariteit van College Football. En waarom niet? Omdat het twee gescheiden systemen zijn die niet met elkaar concurreren, maar elkaar juist aanvullen. Dat kan hier ook, maar dan moeten die topclubs niet met één been in beide werelden staan.

21 januari 2021 om 14:11

Ik heb gemengde gevoelens over een Beneliga. Enerzijds spreekt het natuurlijk voor zich dat ik PSV liever tegen Anderlecht of Club Brugge zou zien spelen dan tegen RKC of Vvv.

Daarentegen hecht ik in het voetbal ook best wel sterk aan geschiedenis en tradities. Er wordt in Nederland al sinds 1889 gespeeld om het nationale kampioenschap, in Belgie al sinds 1896. Dat zou ineens de nek omgedraaid worden met een gezamenlijk Nederlands/belgisch kampioenschap. Dat zou ik heel jammer vinden.

Bovendien zou je hiermee clubs die in de Beneliga net buiten de boot zouden vallen (afgaande op de huidige ranglijst o.a. Utrecht, Willem II en Heracles) veroordelen tot het spelen in een soort veredelde Keukenkampioen Divisie. En dat hebben die clubs niet verdiend.

Mocht er iets komen als een Beneliga, dan wat mij betreft hooguit in combinatie met een gewone eredivisie. Dat je, bijvoorbeeld, het Belgische systeem met eerst een reguliere competities en daarna playoffs overneemt, maar dat in de reguliere competities Nederland en Belgie nog gescheiden blijven en dat in de playoffs de topclubs van beide landen samengevoegd worden.

21 januari 2021 om 15:21

Een Leipzig kan er natuurlijk in de toekomst als ze financieel nog verder doorgroeien ook erin komen. In de NBA betaal je tegenwoordig bijvoorbeeld minimaal 2,5 miljard fee als je de competitie wil joinen.

Heel veel mensen willen ook alleen maar onderlinge potjes zien tussen Real, Barca, City zien hoor. In China zitten ze echt niet op Fulham, AZ, Lille, Aston Villa, Getafe te wachten

Kom maar op met die Super League. Zend de wedstrijden ook maar op een duur betaalkanaal uit. En lekker voetballen in Quatar.

4 uit Spanje, Italie, Engeland, Frankrijk en Duitsland .

20 teams, doen!

Heb ik geen last meer van die poen-clubs.

Het is wel interessant als er een parallelle international voetbal organisatie ontstaat. Ik heb weinig symphatie voor de FIFA dus ik juich een initiatief als de Superleague wel toe.

21 januari 2021 om 13:59

Daar zou ik toch eens wat beter over nadenken... "The enemy of my enemy is my friend" gaat absoluut niet altijd op.

21 januari 2021 om 14:23

Ik heb ook niet zoveel sympathie voor de Fifa. Maar ik heb misschien zelfs nog minder sympathie voor de toch al veel te rijke absolute topclubs die het gat met de rest alleen maar nóg groter willen maken.

Het is toch echt de Uefa zelf die de deur tot een dergelijk wanstaltigheid heeft geopend met de moderne Champions League. Als ze zo fel tegen dit verschrikkelijke idee zijn, laat ze ook de ongelijke CL maar hervormen dan.

Wel vrij apart dat ze spelers willen beboeten en uitsluiten terwijl het de clubs zijn die dit willen.

21 januari 2021 om 14:15

Dat is het enige drukmiddel dat de bonden hebben. Ze hopen op die manier de spelers te bewegen om te vertrekken bij de SL clubs waardoor de SL aan commerciele waarde gaat verliezen, er minder geld in omgaat en de SL een langzame dood sterft. Ik betwijfel of dat gaat lukken though,,

De beste vergelijking is de NBA en de FIBA, maar dan andersom. Voor het WK basketbal lieten ook veel NBA teams hun topspelers niet aan dat WK deelnemen. Niet alleen de VS had er last van, maar ook andere toplanden als Spanje, Servië,... moesten zo enkele spelers missen. Nu vond ik dat niet zo erg omdat Spanje alsnog wereldkampioen werd, maar een WK basketbal zonder Stephan Curry, Kevin Durant, Serge Ibaka... is toch wel een stuk minder. Vergelijk dat nu eens met voetbal als spelers als Messi, Neymar,CR7, Zlatan,... allemaal niet meer mee mogen doen. Zullen er dan minder mensen gaan kijken?

Dat is een hoog spelletje wat ze dan gaan spelen, hebben ze bij de BDO ook ooit gedaan, toen er een breuk ontstond met een aantal van de beste spelers. Inmiddels heeft de BDO nauwelijks nog enig niveau of aanzien en is de PDC de bond geworden met de meeste inkomsten.

Natuurlijk is voetbal veel verder en zal het zo'n vaart niet lopen, maar als een flinke groep écht grote Europese clubs zich afscheiden, kan het maar zo een grote klap voor de Fifa zijn.

Niet meer dan terecht lijkt mij. De Fifa en Uefa zou de Europa League en vooral de Champions League eens beter moeten bekijken en wellicht de opzet hiervan veranderen, om het interessant te houden. Een betere prijzenpot in de EL zou al een punt zijn waardoor het toernooi serieuzer wordt genomen, maar dan verklein je de verschillen tussen EL en CL weer.

Voor clubs als Ajax is de EL in financieel opzicht op het moment niet gigantisch interessant, maar het is wel een prijs die in Amsterdam als absolute hoofdprijs zou worden gevierd, kijk maar naar de finale tegen United enkele jaren terug.

Echter is het een goed pressiemiddel, dreigen met uitsluiting van Fifa wedstrijden wanneer je aan een ander toernooi of andere competitie mee doet. Lijkt mij ook niet zo vreemd en het gebeurd vaker dan je denkt. Kijk naar basketball en darts. Het idee van de Super League krijgt uberhaupt weinig steun vanuit mij. Qua wedstrijden wellicht interessant om te zien, maar ik vind het maar een eng verhaal waar vooral de directeuren van Bayern, die al eng op zich zijn, aan mee doen.

Als de grote clubs echt willen dat het ervan komt,dan gaat dat gebeuren. En dan organiseren ze gewoon hun eigen EK's en WK's, los van de Fifa of UEFA. Als alle topspelers van de topclubs niet meer mee doen aan het toernooi dat georganiseerd wordt door de Fifa en UEFA, en mee gaan doen bij hun eigen georganiseerde toernooi, dan kijkt iedereen daar naar. En gaan de sponsors (en met hun het tv geld) naar hun toe. Hetzelfde geldt voor de CL. Dat wordt dan gewoon de superleague.

Een aantal clubs spelen dan in een bubbel, geen verrassingen en geen reet aan. De CL komt weliswaar ook op dezelfde clubs neer grotendeels, maar er is nog wel eens een Atalanta dat op een haar na de finale mist. Of Spurs die finale spelen (ten koste van Ajax in de slotfase). Dat de CL zonder verrassingen zit is niet helemaal waar.

Hoop dat die superleague er snel aankomt. Liever vandaag dan morgen. Al die spelers verspreid vind ik persoonlijk maar niks. Zie wel liever een hele aparte competitie en niet dat ze in de huidige competities blijven.

Ik denk zelf eerlijk gezegd dat een Super League een flop gaat worden. Nu zijn de knock out fases van de CL een spektakel waar je als liefhebber naar uitkijkt: Barca-PSG, Juve-Real Madrid, Chelsea -Inter. Dat soort affiches zijn speciaal omdat ze niet vaak gespeeld worden. Als je 6 keer per jaar Barca PSG hebt dan is het speciale er na 1 of 2 jaar ook wel weer af.

Juist de nationale competities, waar de kleine clubs opboksen tegen de topteams is speciaal. Brabantse derby's. Derby van het Noorden. Dat is waar de lokale gemeenschap naar uitkijkt. Ik denk dat het voor de supporters ook saai wordt. Uitwedstrijden zijn een feestje op zich, maar gaan de ajacieden (er van uitgaaande dat ajax zich bij de Super League aansluit) om de week naar Madrid, Milaan of Manchester? En als we toch commercialiseren, dan gaan we ook maar direct in China en New York spelen. Gaat een ajacied daar om de week naar toe?

En hoe zullen ajacieden reageren als er geen ajax - feyenoord meer is?

Het is vooral een goed idee voor de niet lokale of niet Europese supporters. Maar clubs moeten zich aanvragen aan wie ze hun bestaansrecht te danken hebben en wie hun steunt door dik en dun. Aziatische fans haken af als het slecht gaat.

Ze kunnen er veel beter voor lobbyen dat dat handjevol rare clubs dat in hun eigen gated community wil leven met al die egoïstische mensen die het steunen lekker overal van worden uitgesloten inclusief de nationale competities. Kunnen ze lekker in hun eigen trieste wereld leven en kan de rest gewoon normaal verder gaan.

Smerig boeltje hoor. Gewoon spelers gijzelen voor eigen gewin. Wil het nog wel zien. Een ek zonder spelers van Liverpool, juve, PSg, Madrid, barca etc

Grote woorden, maar als het echt zo ver komt hebben ze zich er alleen maar zelf mee.

Denk niet dat de grote sponsoren flink wat geld in een toernooi willen stoppen waar de beste voetballers niet aan mee mogen doen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren