Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Basten: ‘Argumenten van Van der Sar en de rest zijn bedenkelijk en zwak’

Laatste update:

De FIFA wil in 2021 een groot, nieuw WK voor clubteams gaan organiseren. Als het aan de wereldvoetbalbond ligt, zal een dergelijk toernooi één keer in de vier jaar worden gehouden in de periode waarin eerder de verdwijnende Confederations Cup werd georganiseerd. Het plan van de bond stuit echter op de nodige weerstand vanuit Europa en Ajax-directeur Edwin van der Sar sprak zich vanuit zijn rol als voorzitter van de belangenvereniging voor Europese clubs ECA fel uit tegen de voornemens.

Volgens de voormalige doelman vormen de plannen van de FIFA een nieuwe vorm ‘roofbouw’ op de spelers. Marco van Basten, die eerder actief was bij de wereldvoetbalbond, is het echter niet eens met zijn landgenoot: “Zijn argumenten en die van de rest zijn bedenkelijk en zwak. Edwin laat zich in dit verhaal voor het karretje spannen van de UEFA. Dat ziet het WK voor clubs als bedreiging voor de eigen Champions League”, is hij duidelijk in gesprek met het Algemeen Dagblad.

Van Basten stelt dat de ‘écht grote clubs’ op de achtergrond hun akkoord al hebben gegeven. Hij noemt de plannen van de FIFA een heel goed idee: “Financieel, maar óók sportief en qua aantrekkingskracht op voetbalfans. Dit wordt een vierjaarlijks WK, qua opzet vergelijkbaar met het WK voor landenteams. Echt een toernooi dus, met 24 clubs, in principe gespeeld in één land in juni. De echt grote clubs zoals Paris Saint-Germain, Real Madrid, Barcelona, Manchester United en noem ze maar op, staan hier helemaal achter.”

Doordat het toernooi op de plek van de Confederations Cup komt en het huidige WK voor clubs zal verdwijnen, is er volgens Van Basten geen sprake van extra belasting voor de spelers: “Qua aantal wedstrijden verandert er nauwelijks iets: dit toernooi is in de zomer, een jaar voor een WK, voor het eerst dus in 2021. De enige die het niet willen, zijn de clubs net onder de absolute top. En de UEFA, vooral uit eigenbelang.”

De oud-spits denkt dat de Europese voetbalbond zich heeft laten ‘gijzelen’ door de grote clubs uit angst dat er een nieuwe Super League zal worden opgestart zonder inmenging van de UEFA. Volgens Van Basten is dat echter een ‘onmogelijk te realiseren plan’: “Ik geloof dat het nieuwe club-WK een enorm spektakel kan worden, terwijl het ook nog eens enorm veel geld kan genereren. Zaak wordt dat dit geld goed en solidair verdeeld wordt en dus niet alleen maar naar de rijke clubs gaat, zoals bij de UEFA gebeurt. Het voetbal moet er in brede zin van profiteren, wereldwijd. Als je dat solidariteitsprogramma goed regelt, wordt iedereen er beter van.”

Lijken de plannen van de FIFA jou een goed idee?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Natuurlijk staan de grote clubs hierachter. Het management ziet de juten zak met dollars al binnenkomen. Zo zal het gat met de 8 Europese topclubs en de clubs hier net onder nog groter worden.

Over het stukje belasting: bij de Confederatiions Cup draaide het om landenteams. Elke club levert in zo'n geval dus een paar spelers af: geen complete teams. Voor de deelnemende teams wordt er dus wel degelijk roofbouw gepleegd op de spelers.

28 maart 2019 om 07:40

Ook goed voor alle holigans tegelijk in een land voor een maand das toch ook roofbouw 😂😂😂

28 maart 2019 om 08:01

Maar het huidige wk voor clubs zal ook verdwijnen. Dus over een periode van 4 jaar zal er maar 1 toernooi georganiseerd worden ipv 4 wk's en een confederations cup

Van der Sar heeft zich volgens Van Basten zich dan laten spannen voor het karretje van de UEFA, onze Marco heeft zijn ziel verkocht aan de FIFA. Hij vergeet voor het gemakshalve dat er aan zo'n wk voor club teams veel meer spelers aan deelnemen en de teams die ver komen ook nog eens meer wedstrijden spelen. Zie je het al voor je? Frenkie (hypothetisch dit hé) speelt met barca in 2021 dat wk, in 2022 het wk, in 2023 finale nation league en en in 2024 het EK. Als dit in marco zijn tijd was geweest, was die op zijn 24ste al klaar met voetballen. Wat is deze vent afgegleden hé. Hij zou zich juist hard moeten maken om heel dat toernooi te laten vallen.

28 maart 2019 om 07:47

Inhoudelijk ben ik het met je eens. Maar Marco werkt niet meer bij de FIFA, dus links of rechtsom doet zijn mening er niet echt meer toe.

28 maart 2019 om 09:05

Eens. Daarnaast is v Basten juist bij de Fifa vertrokken toen hij werk moest gaan doen waar hij het niet helemaal mee eens was/ niet leuk vond om te doen. Dat geeft mij juist aan dat hij zijn eigen mening verkondigt.

28 maart 2019 om 08:59

En nu speelde bijv. Varane het Ek, 3 x WK voor clubteams, Wk en nogmaals het wk voor club teams, buiten de normale competitie om. Daarnaast zijn de finales van de Nations League ook maar 3 wedstrijden, halve finale 2x en een finale (volgens mij, maar de finale is geen volmondig toernooi en valt toch ten tijde van nationale breaks).

Wie had dat gedacht, dat marco van Basten, 1 vd beste NL voetballers ooit, zo een karikatuur van zichzelf zou worden. Man wat slaat hij de plank mis met alles wat over gaat behalve voetballer zijn. Eerst als trainer nu dit.

Nee Marco, dit is alleen voor grote clubs, en jullie als organisator, om nog rijker te worden. Nee Marco, PSG is niks van een grote club, alle prijzen en faam gekocht, nee Marco, het feit dat andere grote clubs niet toestemming hebben gegeven, zoals, blijkbaar, heel italie en duitsland, de rest van de BPL, komt waarschijnlijk omdat het zaakje stinkt of het voetbalwereldje nog meer om zeep zou helpen

28 maart 2019 om 07:42

Met alles wat over voetbal gaat*

28 maart 2019 om 08:03

@maurootje

Dat je het met iemand niet eens ben is prima. Maar om je gelijk te proberen te halen door zo grote voetballer een karikatuur van zichzelf te noemen is uitermate zwak.

Mensen zijn vaak tegen vernieuwingen maar ik zie ook wel voordelen. Wij weten nog te weinig van het plan om er een goed oordeel over te geven.

28 maart 2019 om 08:49

Persoonlijk vind ik karikatuur nog zwak uitgedrukt. Zelden zoveel gezwets uit iemand zijn mond horen komen.

28 maart 2019 om 08:51

@kuke

Dan heb je kennelijk weinig gehoord in je leven?

28 maart 2019 om 09:02

Nee hoor, maar als je vdSar er van beticht dat hij zich voor het karretje van de UEFA laat spannen en dat zijn argumenten zwak en bedenkelijk zijn, om vervolgens te argumenteren dat de grote clubs het wel een goed idee vinden omdat het financieel aantrekkelijk is, dan schiet ik onbedaarlijk in de lach.

28 maart 2019 om 09:31

Dit is niet eerste keer dat er gezwets uit zijn mond komt, hij heeft er een handje van, hij wilt bijv ook geen buitenspel meer hebben en bij gele kaart naar de kant voor 5 min, man man man. Jij praat het leuk onder het woord vernieuwing, maar het feit is dat vernieuwing de laatste jaren maar enkele keren succesvol is geweest, deels omdat voetbal, in mijn ogen,al af is, dus elke verandering is een downgrade en geote deels om dat de mensen daar bij de organistatie puur aan centen denkt. Klaar.

Met kariktuur, zoals iemand al eerder in een reactie zei, ben ik nog redelijk mild geweest

28 maart 2019 om 10:51

Mauro daar had van basten het over pilots om te kijken of voetbal aantrekkelijker te krijgen is om naar te kijken. Ik zeg het nogmaals Pilots. Als elke verandering slecht is dan is doelpunten/hawk eye technologie en de var per definitie slecht. En omdat het in jouw ogen af is betekent het niet dat er geen verbeteringen plaats kunnen vinden, nogal een bekrompen redenatie. Mogen de de ballen ook niet meer ontwikkelt worden? En zoals pure speeltijd zou ook prima kunnen uitpakken tegen tijdrekken, of wissels gewoon toestaan tijdens het spel. Er zijn een boel dingen waar prima over gesproken kan worden en daarna getest. Als jij vind dat het dan afbreuk doet aan 'het perfecte spelletje' dan kan dat zo zijn maar dan hoef je nog niet andere persoonlijk aan te vallen omdat ze een andere visie hebben. En ze denken puur aan centen? Waar denk je dat de sportwereld op gebaseerd is? Entertainment is per definitie een manier om geld te verdienen.

28 maart 2019 om 09:00

@maurootje: kun je ook inhoudelijk op de argumenten van vbasten in gaan, of schiet je het per definitie af omdat het van hem afkomstig is? Dat laatste lijkt me een ongezonde zaak.
Ja, ik kan me voorstellen dat een Fifa hier goed geld aan zou verdienen, de deelnemende clubs waarschijnlijk ook.
Enerzijds lijkt mij dat een dergelijk toernooi aantrekkelijker is dan het gedrocht van de huidige opzet. Ook is de belasting voor voetballers blijkbaar te verwaarlozen.

Ja nog meer toernooitjes voor de grote clubs.
Gaan we echt naar kijken.
Deze lui maken voetbal echt kapot

Wie zit hier op te wachten? Hoe meer toernooien hoe minder de andere waard worden. Er is al een overkill aan voetbal op tv en het blijft maar meer worden. Het gaat allang niet meer om het voetbal het gaat er om om ten koste van alles zoveel mogelijk geld binnen te harken.

28 maart 2019 om 08:51

Hoezo nog meer toernooien? Het WK voor clubteams en de confederations cup worden afgeschaft, in 4 jaar tijd zijn dat 5 toernooien. Nu zou daar eventueel de nieuwe opzet voor bij moeten komen, wat 1 toernooi in de 4 jaar is. Het worden daardoor juist minder toernooien.

28 maart 2019 om 09:03

Meer wedstrijden is het eerder hoewel elk toernooi weer meer wedstrijden met zich meebrengt...

De romantiek van voetbal is echt aan het verdwijnen, nu het steeds minder een sport wordt en veel meer een entertainmentindustrie.

28 maart 2019 om 08:05

@jjvh91

Niet lullig bedoelt? Maar voetbal behoort tot de voetbalindustrie. Het is er om mensen te vermaken.

28 maart 2019 om 08:11

Je kunt moeilijk met droge ogen beweren dat men maximale entertainment nastreeft. Men streeft maximale winstmarges na.

Prima zolang dat samengaat, maar zodra dat niet het geval is gaat het bij mij kriebelen.

Ook prima als mensen dit soort plannen (net zoals de plannen voor een Europese superleague) leuk vinden, maar ik zie de lol er niet van in. Ik juich dit jaar voor Ajax, niet alleen omdat het een Nederlandse club is, maar ook omdat het de monotonie van de Champions League weer eens doorbreekt.

28 maart 2019 om 08:44

@jjvh

Er wordt in de entertainmentindustrie ook gewoon winst nagestreefd. Dus daar is voetbal niet afwijkend in.

En iedere voetbalclub zou graag in de financiële positie als de Europese top. Daarmee kunnen zij betere spelers halen, trekt meer publiek, etc.. En kan er meer worden verdiend.

En goed dat jij Ajax support omdat zij in de CL de underdog zijn. Maar in de eigen competitie zijn zij juist de grootste speler. Support je dan een Fortuna of een Emmen ofzo?

Wie zijn de echt grote clubs dan? Qua volume wereldwijd zie ik er maar vier: Real, Barcelona, Manchester United en Bayern München. City, PSG, Juventus, Chelsea, Arsenal, Milan, Inter, Atletico, Dortmund, Spurs, Benfica, Porto en Ajax doen dan niet mee.

weetje wat ik niet snap, waarom zet fifa geen competitie op met de beste 8 landen van de wereld die tegen elkaar spelen. Daarna speelt de winnaar van de competie tegen de de wereldkampioen om super world cup.

28 maart 2019 om 08:25

het is aantrekkelijker om Argentinie - spanje te kijken, dan bijvoorbeeld real casablanca tegen auckland city.

'de echt grote clubs zoals Paris Saint-Germain' Hierna gestopt met lezen. PSG in een rijtje noemen met zulke legendarische teams terwijl ze net een paar jaar echt meedraaien en nog altijd maar middelmatige prestaties leveren.

Voor van der sar maakt dit toch niets uit. Het gaat over de beste clubs ter wereld over vier jaar. Lijkt me stug dat Ajax daar mee te maken krijgt.

28 maart 2019 om 14:20

Eigenlijk zijn alleen Real, Barca, ManU en Bayern echt groter dan Ajax.

iig niet zo zwak als de argumenten van jou en Blind om Ziyech, destijds het grootste talent van Nederland te passeren Marco

Oh, dus het grote PSG is akkoord? Wel wel.

Dat is die club die zowel voor als na de overname totaal nog niet in de buurt is gekomen van deelname aan dit toernooi? Lekker relevant Marco.

28 maart 2019 om 14:22

Inderdaad. Eigenlijk zijn alleen Real, Barca, ManU en Bayern echt groter dan Ajax.

Nou fantastisch een WK voor clubs, je krijgt gewoon een herhaling van de laatste wedstrijden CL. Op een enkele verrassing na zullen de Europese clubs altijd het verste komen. Wat is daar nou leuk aan?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren