Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Verbazing bij Gözübüyük: ‘Ik was verrast toen ik dat hoorde’

Laatste update:

Serdar Gözübüyük weigerde sc Heerenveen afgelopen weekeinde een strafschop te geven nadat Sam Lammers onderuit was gelopen door Kostas Lamprou. De scheidsrechter bleef na het zien van de beelden bij die beslissing, maar scheidsrechtersbaas Dick van Egmond liet weten dat Gözübüyük een ‘verkeerde beslissing’ had genomen. Gözübüyük heeft daar nu weer op gereageerd.

“Ik was verrast dat ik tijdens een interview hoorde wat de scheidsrechtersbaas ervan vond”, aldus de 33-jarige arbiter in een interview met Bureau Sport, die nog altijd vindt dat Lammers van sc Heerenveen geen penalty verdiende na de ogenschijnlijke overtreding van de Ajax-doelman. “Daar sta ik nog steeds achter.”

??Daar zijn ze dan: de beelden waar iedereen op heeft gewacht?? Serdar Gözübüyük legt uit waarom hij GEEN strafschop geeft aan SC Heerenveen ??

Geplaatst door voetbalzone op Maandag 21 januari 2019

Dat Gözübüyük zijn besluit vaak heeft moeten toelichten, daar kan hij mee leven: “Ik vind dat we in Nederland het wel goed doen: we laten alles zien en horen, dat is uniek wat we doen. En dus kom je in de situatie dat je af en toe wat uit moet leggen en daar heb ik geen probleem mee.”

“Je gaat altijd situaties analyseren. Ik blijf bij mijn mening dat het beide kanten op kon gaan. Ik vond op dat moment dat ik die beslissing moest nemen.” De Haarlemmer fluit dit weekeinde geen wedstrijd, maar hij is niet ‘uit de wind gehouden’. “We wisten al dat we geen wedstrijd zouden krijgen. Door een UEFA-meeting, vanwege de aankomende Europese duels, kreeg ik al een midweeks bekerduel.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
25 januari 2019 om 18:28

Ik ben het voor 100^% met hem eens. Het feit dat jij het anders ziet en een dergelijke reactie plaatst geeft jou minstens een zelfde misplaatste arrogantie.

25 januari 2019 om 18:32

Maar waarom ben je het ermee eens? Dat het geen penalty was omdat er geen grote scoringskans was? Want dat is nieteens een juiste regel. Alleen in geval van een rode kaart.

25 januari 2019 om 18:41

Wou je iedere keer dat een keeper een tegenstander binnen zijn 5 meter omver kegelt een strafschop geven?
Lamprou mist nu de bal, maar precies dezelfde botsing zou zijn voorgekomen als Lamprou de bal wel zou raken.
Ik ben het met de scheids en Woezel eens dat dit echt geen strafschop is.

25 januari 2019 om 19:06

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat de meeste bezoekers hier klagen over hoe Soft we fluiten en dat we meer naar Engeland moeten kijken. Is een mannensport maar als het niet uitkomt dan zijn de regels de regels en fluit je niet in de geest van de wedstrijd. Ja, volgens de regels een penalty maar het was een botsing en Lammers ging iets te graag liggen en was geen doelpoging meer mogelijk. Was grenshandel overtreding maar zat er goed naast. Maar geloof me als de mensen het volgens de precieze regels willen miet je dit bij alles dien en dan wordt het oas een drama.

25 januari 2019 om 19:24

Nee absoluut niet. Maar jij wilt blijkbaar wel voor iedere keer dat iemand licht aan zijn shirt getrokken wordt een strafschop? Dat Lamprou de bal mist maakt het juist een overtreding, als hij naar de bal duikt, deze mist en de speler onderuit haalt is het toch ook een overtreding? Mij maakt het niet uit hoor, maar dan kun je net zo goed nooit meer fluiten.

25 januari 2019 om 19:37

Ik heb zojuist het spelreglement veldvoetbal regel 12 t/m 14 er nog even bijgepakt en ik kan van de 'overtreding' van Lamprou binnen deze regels geen 100% match vinden.
Dat maakt het dus een situatie van interpretatie, en als onze interpretaties zo ver uit elkaar liggen kunnen die van een scheids en een scheidsrechtersbaas dat dus ook

25 januari 2019 om 21:02

Hij springt tegen een tegenstander op, valt hem aan en duwt hem. Dat zijn 3 letterlijke regels, ik verzin ze niet. Maar je hebt gelijk, het was geen overtreding omdat er boven de opsomming de regel: indien zo beoordeelt door de scheids, staat. Niet letterlijk maar in die woorden. Maar goed. Hij heeft er toen niet voor gefloten omdat hij Lammers niet meer bij de bal kwam (zijn woorden) dus volgt hij niet de regels omdat hij de situatie niet beoordeelt maar het "eventuele vervolg". Maar helaas zullen we er nooit uitkomen aangezien, zoals jij ook terecht aangeeft, dat dit interpretatie blijft.

26 januari 2019 om 02:01

@troy010

De regels zijn heel simpel, een overtreding die met een directe vrije trap bestraft wordt is een penalty indien de overtreding in het strafschopgebied gebeurt.

In de praktijk werkt het heel anders. Waar rond de middenlijn heel makkelijk een vrije trap gegeven wordt, waar een verdediger die onder druk wordt gezet heel makkelijk een vrije trap mee krijgt, worden penalty's maar zelden gegeven.

Kennelijk gelden er ongeschreven regels bij het toekennen van een penalty. En zijn die zijn per scheidsrechter verschillend, net zoals scheidsrechters verschillend fluiten voor overtredingen die elders op het veld gemaakt worden.

Vergelijk Bas Nijhuis maar eens met Kuipers, die hanteren echt hele andere criteria bij het toekennen van een vrije trap.

25 januari 2019 om 18:53

Ikzelf vind het geen penalty want moet je kijken hoe Lammers viel... Lammers springt een beetje naar de grond dat kan niet als je bent geduwd... het is een mannelijke sport dan hoor je niet makkelijk te liggen... Plus er is geen scoringspositie meer..

Wel dom van Lamprou, zonder twijfel maar is gewoon geen penalty... Lammers lokte meer uit... Kijk goed naar de linkerbeen van Lammers, die gaf meer de kracht om beetje te kunnen duiken... Slow motion is goed te zien hoor...

25 januari 2019 om 19:06

Als je weet dat er geen scoringspositie is dan probeer je wel contact te zoeken om te liggen. Heel heel bekend bij het voetbal... Zeker na een actie met bv keeper...

25 januari 2019 om 19:29

@FRtorres waar komt de fabel vandaan dat als je iemand omver duwt dit altijd een penalty is? De scheids heeft hierin altijd ruimte om iets te beoordelen. Hij moet voldoen aan bepaalde stellingen. Sterker nog aan 1 van de 3 van het regelementenboek. De duw moet of onbesuisd, onvoorzichtig of buitensporig zijn. Alle 3 worden weer toegelicht en vallen weg als de scheids in deze het beoordeeld als het onopzettelijk missen van de bal en daardoor de speler omver duwt. Dat heeft de scheids ook zo ingeschat door de misser van de keeper te zien als een voetbalactie. Daar kun jij het mee oneens zijn maar is dus zeker wel discutabel.

25 januari 2019 om 21:03

Maar waarom is (licht) shirtje trekken wel een overtreding, maar tegen iemand opspringen niet?

25 januari 2019 om 21:08

Nee, de duw moet zo worden beoordeeld door de scheidsrechter. Dus de een geeft hem wel en de ander niet. Dat is toch raar of ligt het aan mij? Buiten dat, geeft Guzubuyuk als reden dat hij het niets vond omdat Lammers niet meer bij de bal kon komen. Dat is geen regel dus valt men daarover. Als hij zegt ik vond het niet onbesuist, onvoorzichtig of buitensporig, dan snappen wij de redenatie. Maar een duw in de rug mag ook volgens de regels dus snap ik niet waarom daar ook gefloten voor wordt. Omdat dat niet buitensporig, onvoorzichtig of onbesuisd is.

25 januari 2019 om 22:46

Wist niet dat Guzubuyuk dat specifiek zo had uitgelegd. Dat zou inderdaad betekenen dat hij het wel als een overtreding heeft beoordeeld, dus een strafschop. Probleem is dat de reglementen een heel groot grijs vlak hebben waardoor Guzubuyuk zelfs na die uitspraak vast nog wel weer ergens een regeltje kan vinden die hem in ieder geval geen ongelijk geeft.

25 januari 2019 om 22:56

@troy dat ligt er waarschijnlijk aan hoe je tegen iemand opspringt en wat de intentie is.
Bij een kopduel springen twee spelers tegen elkaar aan waarvan er waarschijnlijk een de bal niet raakt. Dit is 99 van de 100 keer ook geen overtreding.

26 januari 2019 om 02:06

@frtorres

Dat is nou net het criterium dat Sedar hanteert. Hij legde het echt heel duidelijk uit, omdat Lammers niet meer bij de bal kon en er alleen contact met het lichaam was, gaf hij geen penalty. Hij controleerde nog bij de VAR of er geen contact met de voeten was.

Elke scheidsrechter hanteert zijn eigen interpretatie van de regels. Dat is al jaren zo, want volgens de regels is elke overtreding die met een directe vrije trap bestraft dient te worden een penalty indien het in de zestien meter gebeurt.

Toch zien we nauwelijks penalty's gegeven worden vergeleken met het aantal directe vrije trappen elders op het veld. Dus hanteren scheidsrechters andere criteria die niet in de spelregels staan.

Overigens doet iedereen dat, hoe vaak horen we een commentator niet roepen, het was te licht voor een penalty. Hoe vaak roepen ze niet, het was een optel som. Of de wedstrijd de wedstrijd laten zijn (bewust overtredingen negeren om het tempo hoog te houden). Bij bijna elke corner worden er overtredingen gemaakt echter als de bal niet in de buurt komt waar de overtreding plaats vind, volgt zelden of nooit een penalty. In al die gevallen is het niet conform de regels maar de interpretatie van de scheidsrechter.

25 januari 2019 om 18:54

Ik vind het vooral dom dat zo’n scheidsrechtersbaas over een individueel geval gaat oordelen. Als je het zelf zo goed kan dick van egmond, ga er zelf dan weer staan. Je hebt nu een functie waarin je niet alles meer kan zeggen.

25 januari 2019 om 19:37

Wat is er arrogant aan wat hij zegt? Je kan die penalty wel of niet geven en hij geeft verder gewoon een prima uitleg. Hoe kom je er dan op dat hij iedereen achterlijk is behalve hijzelf? Je haalt nu wel heel hard uit terwijl je daar nauwelijks stevige argumenten voor hebt.

25 januari 2019 om 19:38

Helemaal mee eens ,beetje jammer dat hij het niet toe geeft dat t een penalty was,maar die mensen blijf je houden
Op naar dit weekend

25 januari 2019 om 22:50

@markeindhoven: Hij vindt het geen penalty dus dan zou het raar zijn om iets te gaan toegeven waar je niet achter staat.

Sorry, maar hoe kan je zo koppig blijvem doen. Ik ben verder al lang over dat moment heen, maar het stoort me wel dat zo'n man geen fout wil toegeven. Lijkt wel of hij bang is geworden voor de var van zijn vorige blunder met de rode kaart voor promes geloof ik?

Maarja. Verder geen aandacht aan besteden. De volgende scheidsrechterlijke blunder zal dit weekend vast wel weer langs komen.

25 januari 2019 om 19:58

Er was er gisteren al weer een toen Heerenveen een pingel kreeg terwijl er een Lammers een overduidelijke schwalbe deed om een pingel te versieren. De var deed het helaas niet en mijnheertje Blom wilde laten merken dat hij wel een penalty tegen Ajax durfde te geven.

Dus fouten worden er elke wedstrijd gemaakt. Die van gozbuyuk was geen blunder maar een interpretatie verschil, Lammers ging theatraal liggen en zocht duidelijk de penalty op en dat werd gezien door de scheidsrechter,

25 januari 2019 om 20:04

Juist! Heerenveen kreeg gisteren onterecht een penalty maar daar wordt niets over gezegd.

Vind dat een scheidsrechter baas altijd moet reageren of nooit niet want er zijn wel vaker dubieuze beslissingen van de scheidsrechter. Wel raar dat hij nog steeds vind dat die rugby tackle geen pingel was

Belachelijk dat hij gewoon aan mag blijf als scheidsrechter! Als je niet presteert als club in bijv. de Eredivisie, degradeer je toch ook?

25 januari 2019 om 19:11

Dan houd je na 5 speelronden geen scheidsrechter over. Dus stopt het voetbal.

25 januari 2019 om 19:25

Ja dat klopt, maar dit was toch echt een extreme fout!

25 januari 2019 om 20:05

Waarom? Hij interpreteerde het als geen penalty terwijl Blom gisteren een penalty gaf terwijl er niets aan de hand was. Zegt de scheidsrechtersbaas daar ook iets over?

Hij wordt wel ook erg makkelijk neergehaald overal zeg. Vind dat erg te makkelijk, uiteindelijk is het een kwestie van waarneming en ook bij het kijken naar de beelden. Ik heb zelf net weer even de Fox beelden terug gekeken en ik kan echt wel begrijpen waarom hij hem niet geeft. Hij was in gesprek met de Var mensen en kijkt naar de herhalingen en ik kan goed begrijpen waarom hij de keuze maakt om hem niet te geven en dat hij vond dat het te makkelijk is.

25 januari 2019 om 18:47

Hij ging wat theatraal naar de grond. Maar de overtreding was gewoon overduidelijk. Lamprou komt te hard uit en beukt hem omver. Simple as that. De penalty die blom dan weer aan ons gaf donderdag vond ik dan weer veel te makkelijk gegeven. Dat leek een beetje op reactie van "kijk ik durf wel een penalty tegen ajax te geven". Wanneer zeneli de 4 5 had binnen geschoten hadden we het er niet meer over. Snel door naar dit weekend!

25 januari 2019 om 19:04

Mijn prioriteit is schwalbe en theatraal hard aanpakken wie dat doet verdient het helemaal niks. Kijk goed naar de linkerbeen van Lammers, beetje extra kracht gebruikt om beetje te kunnen duiken. (Moois van maken)... Dus geen penalty klaar. Wel dom van Lamprou maar dat is niet genoeg voor een penalty.

25 januari 2019 om 19:21

Nou vind ik mee vallen. Vooral met een var kun je gewoon zien dat, hoewel er een beetje theatraal word gedaan, er overduidelijk dusdanig contact is waardoor het gewoon een penalty is. Ach verder hoef ik er ook geen woorden aan vuil te maken. Deze wedstrijd kon verder alle kanten op. 2e seizoens opening een punt meenemen uit amsterdam na een absolute thriller. Daar teken ik altijd voor. Gauw door naar az en ondertussen met net zo veel smacht naar ajax tegen real toeleven. Die wedstrijd is mij ondertussen net zo belangrijk geworden!

25 januari 2019 om 19:37

Er is contact maar niet genoeg voor een penalty. Als Lammers niet had uitgelokt zet ik mijn vraagteken wel... Maar zoals ik heb kunnen zien gebruikte Lammers zijn linkerbeen om beetje te kunnen duiken is in mijn ogen gewoon schwalbe en geen penalty.

25 januari 2019 om 20:02

Dat die wedstrijd alle kanten op kon, dan maak je er teveel van.

Door alle commotie vergeet iedereen dat Hahn de wedstrijd van zijn leven keepte en er hoogstpersoonlijk voor zorgde dat het na 60 minuten geen 6-2 of 7-2 stond,
Iedereen had het over Lammers die een puike wedstrijd speelde en mazzel had met een stuntelende Ajax reservekeeper maar Hahn had eerst het team op de veen gehouden met een aantal wereldreddingen.

Ben geen fan van deze scheids, maar hij heeft 200% gelijk. Verder vind ik het wel een professionele reactie van Göz.

Ik vind het ook geen penal en hij zwicht niet voor de druk en blijft achter zijn beslissing staan, petje af.

Als een scheidsrechterbaas hier in de media zijn oordeel over geeft in plaats hem er zelf op te wijzen onder 4 ogen dan moet deze baas dat elke week bij iedereen doen. Want ik weet zeker dat wanneer Makkelie een fout maakt je deze Dick van Egmond niet hoort.

25 januari 2019 om 19:06

Hij kijkt wel uit, dan betaalt Makkelie de rest van zijn schuld niet meer terug

Dat is natuurlijk niet de bedoeling

Zolang niet iedereen het met elkaar eens is, kun je een scheidsrechter niet als debiel afschilderen omdat hij een andere beslissing neemt, en daar ook achter blijft staan

Laten we dan Mark Rutten maar wegsturen omdat 80% van de Nederlanders hem eigenlijk maar een lulletje vindt, zoals ik (of niet)

Niet mee eens?

Dat bedoel ik

25 januari 2019 om 19:19

Ik lees nu in verschillende topics opvallende reacties van jou, met vreemde redenaties. Het was volgens vele een belachelijke beslissing, dat betekent niet dat iedereen een week later moet vinden dat het een goede beslissing is omdat dat maar niet mag van jou.

Lever je bandje met respecr maar in. Verdien je totaal niet in mij ogen. Nog steeds volhouden dat t geen penalty is. Ik zou m nie meer laten fluiten

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren