Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Eerste wat ze deden toen ik bij Ajax kwam, was mij naar diëtiste sturen’

Laatste update:

Ondanks dat Matthijs de Ligt pas net negentien jaar oud is, maakt hij de nodige indruk met zijn postuur. In gesprek met Helden Magazine geeft de verdediger aan dat hij altijd een stevige bouw heeft gehad en dat hij iets meer op zijn voeding moest letten dan zijn ploeggenoten. “Ik was nooit echt klein, maar wel stevig gebouwd”, zegt De Ligt.

“Ik voetbalde bij FC Abcoude en werd daar gescout. Het eerste wat ze deden toen ik bij Ajax kwam, was mij naar een diëtiste sturen. Ik vond dat niet erg. Juist wel interessant en leuk. Ik heb de adviezen goed opgepakt. Ik moet van nature meer op mijn lichaam en voeding letten dan een ander”, vertelt de verdediger. Hij geeft aan dat hij nu ook weer niet extreem op zijn voeding hoeft te letten.

“Ik eet af en toe ook echt wel wat minder gezonds. Maar over het algemeen doe ik wat ik denk dat goed is voor mijn lichaam. Met een biertje maak je mij sowieso niet blij, dus dat scheelt”, stelt De Ligt. Ploeggenoot Frenkie de Jong is onder de indruk van de fysieke bouw van de aanvoerder van Ajax. “Die benen van Matthijs zijn toch net boomstammen? Ik kom inderdaad niet zo snel aan. Maar het was ook nooit zo dat ik per se zwaarder moest worden.”

“Mijn gewicht is prima. Hoewel, een paar kilo’s spiermassa erbij zou best kunnen. Maar ik word niet extra het krachthonk ingestuurd of zo”, besluit De Jong, die met Ajax dinsdagavond aantreedt in de return van de derde voorronde van de Champions League tegen Standard Luik. Het heenduel in België eindigde in een 2-2 gelijkspel.

Wie bereikt de volgende voorronde van de Champions League?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

“mijn gewicht is prima. Hoewel, een paar kilo’s spiermassa erbij zou best kunnen. Maar ik word niet extra het krachthonk ingestuurd of zo” ... en zo houden we de fysieke ontwikkeling van onze spelers lekker vrijblijvend in ons landje.
Ik snap dat echt niet, deze jongen kan prima voetballen en heeft de wereld aan zn voeten liggen, maar we weten nu al dat het grootste probleem de fysiek gaat worden. Hij is inmiddels al 21 jaar en heeft (internationaal gezien) nog steeds de fysiek van een schooljongen. Dat zou niet nodig hoeven te zijn.

14 augustus 2018 om 12:03

Ijsmuts, is iniesta zo fysiek? Was xavi dat, eriksen, modric en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wanneer je aan de bal zo sterk bent als Frenkie en je hebt de potentie op dit nog verder te ontwikelen is fysiek gewoon een bijzaak.

14 augustus 2018 om 12:09

@frees; die zijn fysiek een heel stuk verder als deze jongen... dus waarom zou de Jong niet alvast beginnen? Als straks blijkt dat de Jong technisch iets minder begaafd is dan Iniesta, xavi, eriksen en modric... en ook fysiek een lichtgewicht blijft... heeft hij nog maar heel weinig om op terug te vallen.
Fysieke ontwikkeling hoeft niet ten koste te gaan van techniek.

14 augustus 2018 om 12:12

Het draait nog steeds om de bal he. Als je zo gespierd bent als wat, maar je moteriek is net als een houten klaas. Dan streef je ook voorbij het doel. Ik vind persoonlijk techniek belangrijker dan een sterke body. Misschien als verdediger kan het wel handig zijn om sterk het duel in te gaan.

14 augustus 2018 om 12:17

Ik denk dat je je vergist in het fysieke vermogen van de spelers die je opsomt. Daarnaast zijn dit allen aanvallend ingestelde middenvelders en staat Frenkie tot nu toe meestal in de verdediging of als 6 op het veld. Niet in elke competitie laten ze je zomaar lekker voetballen he, in het buitenland moet je je kunnen weren wanneer duels onvermijdelijk zijn. Moet je de volgende keer maar eens letten op de bovenbenen van bijvoorbeeld Modric, dan zie je het verschil.

14 augustus 2018 om 12:36

Hoogindeconcen: dat heb ik al zo vaak proberen te vermelden op deze site. Men wil dat maar niet aannemen.. Nee, Frenkie is geen spierbundel nee, maar hij is fysiek echt niet zwak. Eindigde vorig seizoen met een van de hoogste percentages gewonnen duels van de hele ED, en hij had er ook vrij veel in totaal gezien hij voornamelijk als CV opgesteld stond. Dat is toch een opmerkelijke statistiek voor iemand met het lichaam van een schooljongen.. Je hoeft geen hulk te zijn om een goede duelkracht te hebben, de duels uit de weg gaan (in balbezit) of op een slimme manier aangaan (zonder bal) en je komt al een heel eind. Frenkie is daar een perfect voorbeeld van.

14 augustus 2018 om 12:43

Die zijn fysiek inmiddels ook een stuk ouder. Vergelijk die spelers eens toen ze 20-21 waren met de Jong.

Pffff....dat eeuwige vergelijken van spelers op totaal verschillende momenten in hun carrière. Ik snap daar echt geen bal van..

14 augustus 2018 om 12:50

Iniesta en Xavi zijn spelers die we over 20 jaar nog kennen, omdat die zo belachelijk goed zijn. Beide waren trouwens op jonge leeftijd al steengoed.hun techniek (aanname/passing etc.) is perfect, zodat hun kleine postuur daarmee wordt gecompenseerd. Het is maar zeer de vraag of dat voor de Jong ook geldt.

Als je de laatste jaren nou kijkt, dan zie je dat b.v. de Spanjaarden veel technischer zijn dan de Nederlanders en de Duitsers technischer en fitter. De Ligt blinkt op jonge leeftijd al uit, juist omdat hij fysiek al zo volwassen is. De houding in NL t.o.v. fysiek vind ik vaak juist wat arrogant overkomen inmiddels.

14 augustus 2018 om 13:28

Dat vind ik nu grappig wat je aanhaalt. Dat doen heel veel mensen hier op deze site. MAAR ERIKSEN, MODRIC EN DAVID SILVA ZIJN TOCH OOK NIET FYSIEK. En of deze jongens fysiek ontwikkelt zijn. Het zijn geen Hulk’s of Bakayoko’s inderdaad maar google voor de grap maar eens Modric/Eriksen/David Silva legs. Je staat versteld hoe de benen van deze jongens zijn ontwikkeld. Voor deze spelers zijn grote armen of borstspieren geen must. In tegendeel zelfs. Maar het krachthonk in voor het ontwikkelen van de core of benen in combinatie met explosieve en techniek training zal heel goed zijn voor de ontwikkeling van Frenkie de Jong. Helaas een veel bestaande misopvatting. Ik zou echt aanraden om de topspelers met techniek te googlen of volgen op instagram. Je staat echt versteld hoe fysiek deze spelers alsnog ontwikkeld zijn op het gebied van core en benen.

14 augustus 2018 om 13:40

Frenkie is al 21 he....die is niet zomaar meer bij de 100. Helemaal niet als we nog een paar toernooien mislopen.

14 augustus 2018 om 13:41

@erodinho je hoeft niet ineens 20 kilo spiermassa erbij te hebben. Maar je kunt ook gewoon een atletisch afgetraind lichaam hebben, met spieren die je ondersteunen. Ik heb niet het idee dat Ronaldo echt last van zn spieren heeft. En hij heeft ook niet echt veel massa, maar juist heel pezig. Dikke prima dus voor een voetballer.
Je kunt je spieren op verschillende manieren trainen.

14 augustus 2018 om 14:58

Vergelijking van de dag. Een technische/wendbare/snelle middenvelder vergelijken met een verdediger.

Er zijn verschillende eigenschappen vereist op verschillende posities. De Ligt is een speler die veel aan zijn fysiek nodig zal hebben. Een Iniesta of een Silva of een Mertens etc. niet. Hun kracht ligt in hun snelheid, techniek, visie etc. Een verdediger moet grote aanvallers afstoppen met hun kracht.

14 augustus 2018 om 15:37

@hoogindeconcen:
De Ligt zeker wel ja en ook door Oranje en zie ik ook wel captain worden. Al staan daar nu een van Dijk en de Vrij nog boven zowel kwa verdedigen als leiders.

Maar de Jong moet ik nog maar zien. Nu al 21 en voorlopig nog lang geen vaste basis speler bij Oranje.

14 augustus 2018 om 15:45

@porque, het gaat niet over de Ligt maar over de Jong... even lezen. Gnabry's vergelijking gaat wel degelijk op.

14 augustus 2018 om 12:17

Ben het hier niet mee eens, hangt puur af van wat voor een spieren hij extra bij moet trainen. Spiermassa bijtrainen om het bijtrainen zou 0.0 nut hebben. Zaak is te zorgen dat hij zo explosief blijft, hem bewegelijk te houden niet om te proberen er een monster van te maken. Hij moet wel streven naar de benen van een James Rodriguez/Messi/Iniesta/Hazard die ongeveer zelfde aanleg hebben qua bouw als Frenkie (op eerste oog) maar die hebben ook boomstammen waar ze op lopen. Nee laat Frenkie maar dit fysiek houden en door benen op een gezonde manier bij te trainen meer stabiliteit verkrijgen maar laat hem alsjeblieft niet een kleine tank worden qua postuur want dan haal je een paar zijn zijn grootste kwaliteiten simpelweg weg.

14 augustus 2018 om 12:26

Ben t echt met je eens, als je een echte topper wilt worden zal je ook de extra trainingen moeten doen. Kijk als voorbeeld onze vriend Christiano

14 augustus 2018 om 12:30

Ten eerste is hij 19 en geen 21.. scheelt een hoop, zijn fysiek is nog groeiende.. daarnaast is hij fysiek nu al erg sterk.. je slaat de plank redelijk mis in mijn ogen..

14 augustus 2018 om 12:38

Hij is wel 21, is dat nu zo moeilijk om even te googlen als je het niet weet? Over de plank misslaan gesproken... of had je gewoon niet door dat de tweede helft van het artikel (alsook deze reactie van Ijsmuts) over Frenkie de Jong gaat, niet over Mathijs de Ligt?

14 augustus 2018 om 12:43

Frenkie ja, Mathijs niet.

14 augustus 2018 om 13:16

Het gaat hier toch ook over Frenkie, Jows? Wat heeft Mathijs z'n leeftijd er dan mee te maken haha?

14 augustus 2018 om 13:16

Inderdaad excuus.. te snel gereageerd.. ik dacht dat hele stukje over de ligt ging inderdaad.. sla ik de plank zelf ff mis.. het fysiek van de jong is inderdaad niet echt indrukwekkend..

14 augustus 2018 om 13:08

Helemaal met jou eens ijsmuts!!! Frenkie geeft t al toe, waar je in t buitenland Moett verbeteren en 100 procent uit jezelf halen zegt Frenkie 'best wel erbij kunnen' alsof t een optie is zo van kan wel hoeft niet?!?!?! Maatje je wordt betaalt om een balletje te trappen dan kan je toch in ieder geval verwachten dat je alles eruit haalt om t beste van jezelf naar boven te halen?! Dit is waarom ik voor t nederlandse voetbal (competitie en land) de komende 15 - 20 jaar somber in zie

14 augustus 2018 om 13:50

Wat je zegt is precies de spijker op z-n kop. Frenkie moet dus gestuurd worden anders doet hij het niet. Dit bewijst dat hij niet geschikt is voor de wereldtop tenzij hij een persoonlijk begeleider meekrijgt. Die hem constant aan het werk zet. Naar mijn mening, maar dat kan ik niet onderbouwen, is dit ons grootste probleem met het Nederlands voetbal.

14 augustus 2018 om 14:26

Vraag me af in hoeverre het vrijblijvend is of gewoon onkunde of angst voor overbelasting (de een is sneller volgroeid dan de ander). Krijg bij die jonkies het idee dat de medici OF niet goed weten welke fysieke trainingen ze moeten voorschrijven, OF dat er een bepaalde angst is dat de jonkies al snel t zwaar gaan trainen. Toen Jonk met zijn fysieke trainingsdeel kwam, had ik een positief gevoel erbij gekregen, omdat hij dit naast het voetbalgedeelte wilde én individueel-gericht wilde laten opstellen.
Zegt op zich ook wel veel dat een Cerny aangaf dat hij aan spiermassa is gegroeid sinds zijn blessure, maar hopelijk heeft hij dat op de juiste wijze gedaan door te trainen wat past bij zijn speelstijl. Bij Fischer zag je bvb weer dat hij bonkig terug kwam van zijn blessure, waardoor zijn wendbaarheid echt weg was.

Bepaalde reacties op jouw reactie zijn ook echt te dom voor woorden. Waarom denken mensen altijd dat als iemand roept "fysieke ontwikkeling" dat die gasten meteen moeten trainen en eruit moeten gaan zien als beesten? Die jongens als De Jong moeten zich fysiek ontwikkelen op basis van stabiliteit, lenigheid, snelheid en een stevige core-training, zodat ze wendbaarheid en snelheid blijven behouden maar niet bij ieder zuchtje wind aan de kant worden gezet.

14 augustus 2018 om 15:07

Eens. Hij heeft het wel nodig om volledig in balans te geraken.

14 augustus 2018 om 15:26

Helemaal mee eens. En het gaat er niet eens om of De Jong nu wel of niet genoeg spiermassa heeft of niet (want dat is een eindeloze discussie), maar het gaat er voor mij meer om dat er geen doorgedacht plan hier is van Ajax en dat het allemaal vrijblijvend en/of eigen initiatief is. Lijkt mij niet meer dan logisch dat buiten de groepstraining om je als club ook voor (bepaalde) spelers extra training voorschrijft: wat kan variëren van 3*keer het krachthonk in, tot 50 vrije trappen nemen na de training tot werken aan sprintintensiteit of iets anders.

14 augustus 2018 om 18:21

Je kan ook zeggen dat de speler er zelf niet voor kiest extra het krachthonk in te gaan.

14 augustus 2018 om 19:16

@ijsmuts je hebt geen gelijk hij is pas 19, toch zeker een verschil.

14 augustus 2018 om 19:54

''een paar kilos spiermassa erbij zou best kunnen''

Die ene zin zegt ook best wel veel over zijn houding. Minder ambitieus dan verwacht.

14 augustus 2018 om 19:56

21?? De Ligt is 2 dagen geleden 19 jaar geworden. Overdrijven is ook een vak.

De ligt is een beest voor zijn leeftijd qua fysiek. Perfect voor een centrale verdediger.

14 augustus 2018 om 13:39

Inderdaad, Ziyech is echt zorgwekkend. Heeft een lichaam van 16 jarige. Ook uiterlijk is het niet om aan te zien wanneer hij zijn shirt/tenue aan heeft. Tegenwoordig zijn de shirtjes slimfit maar bij Ziyech zie je bij korte mouwen nog veel ruimte tussen zijn armen/biceps, waardoor het optisch nog dunner lijkt. Ik kan me vorige seizoen nog herinneren toen hij aanvoerder was en de band om zijn arm had steeds afzakt. Ja dan ben je (met cynisme) ondervoed. Hij zegt het zelf. Wil niet naar de krachthonk zitten.

Frenkie zou inderdaad wat fysieker mogen worden, niet eens qua kracht maar qua motor, als je ziet hoeveel meters de top middenvelders maken kunnen wij daar nog een goed voorbeeld aannemen in Nederland, zeker als je nog iets van betekenis wilt hebben in Europa.
Al die "kut" ploegen waar we heel de tijd door uitgeschakeld worden zijn vaak voetballend veel minder maar fysiek zodanig sterk dat je er met alleen voetballende kwaliteiten niet doorheen komt.

Ik denk dat elke speler voor zichzelf moet bepalen, samen met de medische staf, of extra training iets toevoegt

Ik denk dat het fysieke in het voetbal iets minder speelt dan in andere sporten, waarbij om tienden van een seconde moet worden gevochten

Dan is elk procent bepalend

Die ene procent zorgt er bij voetbal misschien voor dat je dat ene duel niet wint, maar boeien: het is er maar 1 van de 25 in een wedstrijd

Voetbal wordt voor een groot gedeelte met het hoofd gespeeld, je kunt wel overal in knallen, maar je kunt ook juist de duels vermijden

Cruijff was daar een meester in, een rare haakse beweging, of een plotselinge versnelling waardoor de verdediger niet meer wist wat er gebeurde

Ronaldo is fysiek een beest, maar wanneer hij niet goed in zijn hoofd zit, en niet goed in de wedstrijd, doet hij ook soms rare dingen en worstelt hij met zichzelf

Het spelletje is soms zo gecompliceerd dat het de vraag is in welke mate het fysieke een rol speelt

Maar het is wel zo dat ten opzichte van andere sporters voetballers vaak niet streven naar de honderd procent

Dat zijn maar een paar perfectionisten die zo ver gaan

Ik lees hier verschillende reactie's met kritiek op het fysiek van Frenkie de Jong. Ik ben het ermee eens dat hij fysiek minder sterk is dan De Ligt, het geen spierbundel is, hij er vrij 'dun' uitziet, vrij dun is en fysiek niet sterker zal zijn of worden dan een pak hem beet Virgil Van Dijk.

Maar kijk eens (zoals ook hierboven al aangegeven) hoeveel procent van zijn duels hij wint. Dat zal je nog eens verbazen. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld in de wedstrijd tegen PSV thuis eens extra op hem gelet, vooral in de duels met Luuk de Jong, en nu moet ik zeggen dat hij toch wel vaak als winnaar uit de strijd kwam, zelfs als het aankwam op fysiek.

Frenkie de Jong is (ondanks dat hij er niet zo uitziet) fysiek echt wel aardig ontwikkeld, echter heeft hij de uitstraling en aanzien van een schooljongetje, waardoor het makkelijk is om hierop kritiek te leveren. Echter, indien men objectief naar zijn cijfers en zijn uit te vechten duels gaat kijken, zal men zien dat Frenkie de Jong fysiek echt wel zijn mannetje staat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren