Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Zorgen om toekomst Ajax: ‘Het lukt ze niet meer, de omgeving is veranderd’

Laatste update:

Ruben Jongkind vreest dat Ajax in de toekomst niet meer het niveau van het huidige seizoen kan aantikken. Jongkind was vanaf 2011, toen de revolutie onder Johan Cruijff begon, in Amsterdam actief als hoofd talentontwikkeling en moest de ideeën van de legende implementeren. Jongkind ziet dat het langzamerhand misgaat in de jeugdopleiding van Ajax.

“Het zal zwaar worden”, reageert Jongkind op de vraag van de BBC of Ajax in de toekomst weer zulke grote talenten kan voortbrengen als de spelers die nu in het eerste elftal acteren. “Volgend jaar blijven sommige spelers en heeft de club veel geld om te investeren in nieuwe spelers. Maar je hebt een degelijke jeugdopleiding van het hoogste niveau nodig om toptalenten te blijven produceren.”

“Ik denk dat ze dat niet meer kunnen. De omgeving is erg veranderd. Het is nu weer een traditionele opleiding geworden zoals alle andere in de wereld. Je moet iets compleet anders doen om het verschil te maken. De cultuur, de mentaliteit, is anders. Het is niet de spirit van Cruijff”, aldus Jongkind, die zich zorgen maakt over de toekomst van de opleiding van Ajax.

"De mensen zullen nu zeggen: Alles gaat nu geweldig voor Ajax. Ik zeg: Nee, het gaat niet goed, want ze doen weer verkeerde dingen in de opleiding. "Als je kijkt naar de Onder-14, Onder-15 of Onder-16, dan zie je dat maar één ploeg kampioen gaat worden. Misschien twee. We zeggen dan dat kampioen worden niet belangrijk is, maar het is wel een indicatie. Nu staan ze gemiddeld vijfde of zesde in de competitie."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Met kopen pak je ook wel prijzen. Psg leidt ook niet op

9 mei 2019 om 21:54

Laat PSG nou net internationaal helemaal niks klaarspelen en nooit iets winnen. Pakken enkel prijzen omdat er geen serieuze concurrentie is. En wanneer er een ploeg is die een keer boven zichzelf uitstijgt (Monaco, Montpellier) kunnen ze ook nog eens verliezen. Overigens laatst ook nog die Franse cup verloren.

9 mei 2019 om 21:57

PSG leidt juist heel veel op. Kimpembe en Areola zijn basisspelers. Rabiot is ook paar jaar basisspeler geweest. Diaby, Dagba en nsoki zijn allemaal 19/20 en hebben dit seizoen ook ongeveer 1000 minuten gemaakt. Nkunku van 21 speelt ook best veel

9 mei 2019 om 21:59

Psg lijdt wel degelijk op alleen zijn ze niet in staat om het goed in te passen. Ze hebben een zeer goede jeugdopleiding

9 mei 2019 om 22:10

Hoezo passen ze het niet goed in? 2 spelers uit de jeugd in de basis en 4 regelmatige jonge invallers uit de jeugd is toch echt heel prima?

Onzin, van de 3 team die hij opnoemt wirden er misschien maar twee kampioen.. drama

9 mei 2019 om 22:08

Sterker nog, ik denk dat geen enkele van de teams die hij opnoemt kampioen word. Staan allemaal redelijk onderaan in de poule, met als toppunt de O16, die nog geen enkele wedstrijd hebben gewonnen.

9 mei 2019 om 22:54

Achja zet je Unuvar, Rensch en Hoogewerf bij de o16 dan word je met 2 vingers in de neus kampioen. Zelfde als je Gravenberch, Brobbey en Hansen weer vast bij de o17 zet. Volgens mij was de visie van Jonk en Cruijff juist de ontwikkeling voor het individu ipv een team te ontwikkelen.

9 mei 2019 om 23:04

De grote talenten van andere clubs spelen ook in hogere elftallen dus die vlieger gaat niet op. Bij mijn club spelen in de onder 19 op dit moment bijna alleen maar spelers die nog voor de onder 17 kunnen spelen. Dat zie je bij meer clubs omdat veel spelers van onder de 19 in de jong elftallen zit.

Ik heb dit jaar de onder 19 en 17 van diverse clubs gezien en vind dat over de hele linie er veel meer kwaliteit in zit dan pak weg vijf jaar terug. Of er echt toptalent in zit durf ik niet te zeggen omdat vaak degene die veel genoemd worden het meestal niet redden

9 mei 2019 om 23:10

Juist dat beleid word nog steeds voortgezet maar aangezien er hooguit 2 a 3 talenten doorbreken en de gearriveerde spelers steeds jonger vertrekken, zal Ajax spelers moeten kopen. Het enigste verschil met vroeger en nu is, dat alles is opgeschaald om spelers iets langer te kunnen behouden. Ik zie de paniek niet zo.

9 mei 2019 om 23:12

@Zytto34. Ik oordeel ook niet. Ik stel alleen de feiten vast, die hier verkeerd genoemd worden. Ondanks dat lijkt het me toch 'ajax-onwaardig' dat geen enkel elftal boven de O13 kampioen wordt (O19 kan nog), en dat de O16 van de 11 wedstrijden er 0 heeft gewonnen.

9 mei 2019 om 23:42

Ja dat is inderdaad matig en moet zeker beter. Dat ontken ik zeker niet, maar in elke leeftijdscategorie worden de grote talent doorgeschoven, dus Ajax kan in principe in elke leeftijdscategorie de titel pakken, maar ze kiezen voor de ontwikkeling van het toptalent ipv de titel voor het collectief.

10 mei 2019 om 07:59

@marocberkane

Ja en nee. Het maakt namelijk niet uit of je het kampioenschap pakt, het maakt wel uit of je überhaupt een wedstrijd wint. Echter bij Ajax gaat het de laatste tijd mis op een ander gebied. Er zijn jeugdspelers die serieus echt te veel wedstrijden spelen. Die te veel heen en weer geschoven worden tussen verschillende elftallen. Daar mag wel iets meer lijn in komen. Dus kampioenschappen, niet zo boeiend. Kijk alleen maar naar vorig seizoen, kampioen kkd en welgeteld een speler die momenteel bruikbaar is voor Ajax 1. De Bergsma's en de Doekhi's zijn vertrokken. Sierhuis en Cassiera zijn ook weg. Fleming ook gewoon weg. Terwijl in dit Jong Ajax, dat gewoon in de middenmoot speelt, er veel meer spelers zitten die een serieuze kans op een plek in het eerste elftal hebben.

Dit is al twee jaar gaande!!!
Ze zijn al weer van het hele concept ‘zelfde tactiek en opstelling van jeugd tot jong, en het eerste’ afgestapt

Schrijnendste voorbeeld is Heitinga, heeft goede spelers tot zijn beschikking maar doet echt alles anders dan hoe het voorheen ging, en hoe deze geniale huidige lichtig tot stand kwam. Er komen nog wat mooie spelers aan van uit de revolutie, maar de jeugd speelt al weer volgens een ander concept!

Hij heeft hier 100% gelijk.
Het ging al langzaam mis toen Jonk weg moest. Het hart van de opleiding.

9 mei 2019 om 21:53

Een ander gevaar wat ik zie is dat de standaard bij Ajax steeds hoger wordt. Daardoor wordt de stap vanuit de opleiding naar het eerste ook groter. Hoewel Ajax bekend staat als club die de jeugd veel kansen geeft ben ik van mening dat dit in de toekomst wel eens kan gaan veranderen. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld het aantrekken van Blind en Tadic. En nu ook het aantrekken van jonge jongens als Scherpen, Pierie en eerder Schuurs. Daarmee zijn behoorlijk wat plaatsen in de selectie bezet.

9 mei 2019 om 21:58

De standaard is inderdaad nu ook hoger gelegd. Er gaat inderdaad structureel sinds een tijd wat mis, en Heitinga is daar inderdaad het levende voorbeeld van. Vanuit enkelingen weet ik dat men allerminst tevreden over hem is. Z'n speelwijze, begeleiding, manier van coaching en z'n inhoudelijke kwaliteiten zijn vrij twijfelachtig. Daarnaast houden ze inderdaad niet vast aan één stijl en dat is misschien wel het grootste probleem voor niet volgende twee seizoenen, maar de jaren daarna.

Er moet wat gebeuren. Maar wat?

9 mei 2019 om 22:07

Spelers blijven nu minder lang bij Ajax. Frenkie de Jong heeft maar anderhalf jaar een plekje in Ajax 1 bezet gehouden, de Ligt iets meer dan 2 jaar. Kluivert en Sanchez maar 1 jaartje. Dan is het verloop ook veel groter dan Siem de Jong die 7 jaar een plekje bezet hield of Vertonghen en Sneijder die 5 jaar bij Ajax 1 zaten.

In dit tempo kan Ajax gewoon 2 aankopen in 5 jaar doen en nog steeds een jeugdspeler laten doorbreken. Vroeger hield die jeugdspeler dat plekje gewoon voor 5 jaar

9 mei 2019 om 22:10

Standaard is hoger maar het is wel makkelijker debuteren in een elftal met een paar ervaren gasten die je onder de hoede kunnen nemen en waar je je aan op kan trekken. In t verleden speelde we vaak met alleen maar 20 jarigen, dan was het heel snel allemaal een slechte dag en dan verloor je. Nu kan je als talent slecht aan een wedstrijd beginnen maar dan sleept een Daley, Nico of Lasse je dr wel doorheen.

9 mei 2019 om 23:07

De competitie moet aantrekkelijker gemaakt worden. Elkaar sterker maken in plaats van verzwakken. Stoppen met het leegplukken van elkaars opleiding. Het geld beter verdelen onderling. De gemiddelde begroting voor een eredivisie club moet naar minstens 25 miljoen. Dat kan alleen als het geld eerlijker wordt verdeeld en de jeugdopleidingen beter worden beschermd

9 mei 2019 om 23:26

Beetje zoals het communisme we voor zorgde dat bijvoorbeeld Rusland een wereldmacht werd dat qua technologische ontwikkelingen mijlen ver voor ging lopen op de omliggende landen

9 mei 2019 om 22:46

@De Roze Panter, geef dan ook wat goede voorbeelden om je verhaal te onderbouwen. Jongkind staat bekend om z’n rancuneuze uitspraken die niemand serieus neemt en op deze manier sluit jij je hier makkelijk bij aan.

9 mei 2019 om 23:10

Dat doe ik toch?
Onder Jonk zat er in de jeugdopleiding een draad, vanaf het moment dat ze op groot veld spelen, tot jong Ajax, en het eerste.
Het was een en de zelfde spelopvatting, tactiek, en formatie(s) die in een lijn werden doorgetraint door de teams heen.
Daar plukte Ajax juist de vruchten van af met o.a deze lichting, en ook die er nu aan komt met o.a Brobbey.

Sinds Jonk weg is, heeft elke coach weer de vrije hand gekregen zijn eigen concept en tactiek er op los te laten.

Niemand die daar tot nu toe ook met een strenge kreet op heeft gereageerd, maar je ziet gewoon de overeenkomsten met hoe het in het verleden ook al mis is gegaan.

Er zijn 3 coaches die al ver van het revolutie concept zijn afgestapt, en Heitinga is daar de koploper van. Die weet echt niet wat hij doet, en hoe hij die jongens laat spelen sluit niet aan op jong Ajax.

Kom zelf dan met tegenstellingen waarom hij in DIT artikel maar wat roept.

9 mei 2019 om 23:50

Ik ben zelf helemaal geen fan van de persoon Jongkind omdat hij zo hypocriet als de pest is. Laatste jaren heeft hij in veel woorden niets meer gezegd dan; We (lees Jonk en ik) houden er een andere visie mbt opleiden op aan dus willen onze naam niet aan Ajax koppelen. Gaat het goed is dat omdat wij een goed fundament (de meest talentvolle lichting gebruiken ervoor) achter hebben gelaten. Gaat het fout dan is dat omdat het afwijkt van onze visie. Niet zo gek lang geleden eindigde van o13 tem jong Ajax elk team bij de eerste 2 (enkel Jong Ajax en de o16 toen) werden geen kampioen. Jaar erna is er enorm veel geschoven met elftallen iets dat de nieuwe maatstaf geworden is. Zo zie je ook dat ploegen in najaarsreeks een stuk sterker zijn dan de ploegen in voorjaarsreeks omdat er in de winter veel geschoven zal worden, net als dit seizoen het geval was. Zo zijn er enorm veel spelers die minuten hebben gemaakt in een competitie waar ze over 2 jaar nog zouden mogen spelen. Dit is iets dat soms al met 12-jarige die debuteren in o15 gebeurt (laatste 2 seizoenen Misehouy, Rijkhoff en dit seizoen dan Hato), Rijkhoff zou in o14 makkelijk 1 op 1 (misschien wel 2 op 1) lopen maar moet zich meten met o16 spelers. Sarfo en Brandes uit o15 hebben al aantal keer in o17 mogen spelen, eerstgenoemde zelfs met Future Cup mee. Bonnah, Regeer, Hoogewerf en Ünüvar zijn o16 spelers die debuut in o19 hebben gemaakt dit seizoen. Taylor, Gravenberch en Brobbey hebben hun eerste minuten in het profvoetbal gemaakt als o17 spelers. Dit was in tijd van Jonk en Jongkind eerder een unicum dan een patroon. Nu werd voor YL KO fase sommige spelers nieteens terug gehaald met als meest bizarre geval B-junior Gravenberch. En speelde die pot 2 15-jarige mee, het is maar net waar je accenten op wilt leggen. Jonk en Jongkind credits geven voor de huidige o17 gaat mij veel te ver, Jonk zijn exit bij Ajax is alweer bijna 4 jaar geleden. Dit waren toen spelers die net de onderbouw achter zich moesten gaan laten, spelers als Brobbey, Taylor, Hansen, Gravenberch, Hoever (Liverpool inmiddels) etc maar ook de jongere Rensch, Ünüvar, Bonnah, Hoogewerf etc hebben zich laatste 2 jaar enorm goed ontwikkeld en ga daar Jonk geen veren voor in zijn reet stoppen. Maar mensen vergeten snel dat iemand als Vink de o17 jaren heeft gehad bij Ajax, een jeugdtrainer die met geweldige voetballers tragisch kon spelen maar zolang Jonk e.d. met de o19 (veelal '97 groep) maar mooi speelde was alles in orde. Hetgeen dat in mijn ogen echt zwaar achteruit ging was de (vooral internationale) jeugdscouting. Maar daar zit inmiddels ook weer een ander en de transfers dit seizoen spreken me meer aan al is het qua buitenlandse jeugd vrij rustig gebleven, voorin binnen Nederland veel gescout. Ook wil ik nog even mijn lans breken voor de opleider Heitinga, ik ben het met vrijwel iedereen eens dat hij er niet in slaagt een goed lopend team te creëren maar de individuele ontwikkeling is echt meer dan goed te noemen imo. Stuk beter dan Reiziger in Jong Ajax bijvoorbeeld. Als je ziet hoe de broertjes Timber, Dest, Kühn (onder Heitinga, onder Reiziger echt volledig gestagneerd) maar ook Brobbey en Taylor zich hebben ontwikkeld is echt meer dan voldoende. Dan heb je nog spelers die half o17 en half o19 seizoen hebben gehad zoals Ünüvar, Salah-Edinne, Hoogewerf en Kasanwirjo die een positieve ontwikkeling doormaken dan kan ik niets anders zeggen dan chapeau, ondanks dat het spel ondermaats is geweest dit seizoen.

10 mei 2019 om 07:01

Helemaal eens WolterX. Ben blij dat deze Jongkind en ook Jonk niet meer bij Ajax rondlopen. Kregen met iedereen ruzie en lopen nu vaak inderdaad rancuneus rond rond te roepen. Alsof alleen zij wat "unieks" kunnen en verder niemand bij Ajax of ter wereld. En dan een beetje dwepen met vage termen als "de spirit van Cruyff", als je geen verhaal hebt.

10 mei 2019 om 07:41

Ik lees jouw commentaren altijd met grote aandacht en ben het ook vaak eens met je input, echter in deze ben ik het oneens. Het opnoemen van spelers die allemaal met oudere teams hebben meegedaan als teken van een succesvolle opleiding is juist volledig fout. Spelers moeten zoveel mogelijk opgeleid worden op hub eigen leeftijd om hun creativiteit te ontwikkelen en de vaardigheid te ontwikkelen die nodig is voor hun eigen leeftijdscategorie. Door steeds de fysieke lat hoger te leggen, gaat de creativiteit achteruit en ook tactisch vermogen. Daarnaast heeft het een slechte invloed op de groei van jonge spelers. Zie een Gravenberch die steeds slechter wordt omdat hij steeds boven zijn macht moet spelen. Alleen de allergrootste talenten kunnen vervroegd door, maar ook zij pas op latere leeftijd vanaf 16 jaar en dan moeten ze er fysiek ook al klaar voor zijn, zie De Ligt en vroeger Seedorf. Nu wordt iedereen als uitzonderlijk talent gezien en zomaar doorgeschoven. Van alle namen die jij hierboven noemt geldt dat alleen voor Unuvar, de rest is geen buiten categorie. En als ze zo doorgaan met Unuvar dan is zijn pijp al leeg voordat hij tot bloei moet komen. Ervis iets chronisch mis met de jeugdopleiding van Ajax en dat baart me grote zorgen

10 mei 2019 om 08:13

@adthee

Uhm niet mee eens. Door doorschuiven moeten spelers juist creatiever worden. Beste voorbeeld Brobbey. Beest van een jongen, fysiek altijd mega voordeel door doorschuiven is het weggenomen. Nu moet het technisch ook kloppen waardoor hij er dus veel eerder aan gaat werken en niet freewheelend op fysieke kracht de jeugdopleiding doorloopt.

Dan het mindere spel van grote talenten. Klopt helemaal. De pijp is namelijk leeg bij vele door de grote hoeveelheid wedstrijden. Ook goed, leren ze knokken in plaats van mooiweer voetballers. Moeten ze werken aan de ondergrens in plaats van de bovengrens. Die bovengrens geloof ik wel, het was juist die ondergrens die slecht was. Soms een 8 en dan weer drie wedstrijden een 3, dat zijn de talenten waar we weinig aan hebben.

10 mei 2019 om 10:42

Helemaal eens als het gaat om Brobbey die echt van zijn fysieke voorsprong profiteerde. De rest die doorgeschoven wordt is daar fysiek nog lang niet aan toe, maar ook voetballend komen ze nog veel tekort. Zie Gravenberch die al meer dan een half jaar veldvulling is bij Jong Ajax, maar ook een Mitchel Bakker die al veel te vroeg werd doorgeschoven. Spelers worden te snel uitzonderlijk genoemd terwijl ze de basis nog niet beheersen.

10 mei 2019 om 10:57

Waarom zegt diezelfde Jonk dan dat dit precies is hoe hij het voor ogen had?

Spelers als De Ligt worden eens per 10 jaar geboren. Frenkie kwam van Willem II en Donny is een goede speler, maar niet uniek in zijn soort. Dit aangevuld met creatieve spelers uit binnen en buitenland en je hebt het huidige Ajax. Kwestie van goed scouten en een beetje geluk hebben met de jeugd.

9 mei 2019 om 22:42

Als leek makkelijk te zeggen maar het gaat niet om die paar unieke talenten die er toch wel komen alleen. Het gaat erom de juiste omgeving voor elk talent apart te bepalen gezien ze allemaal uniek zijn. Wat Cruijff, Jonk en Jongkind hebben neergezet was uniek en dat zal helaas, zeer helaas pas over een jaar of 5-6 weer blijken als de jeugd van master Ouali doorbreekt...

Overmars en Sar prijken met het succes van JC terwijl ze de man een mes in de rug staken.
Ze schijnen er zelf niet zo mee te zitten, de topsport is hard, zoals JC zelf al zei, maar alleen degene die echt uniek zijn zullen overleven en Overmars en Sar zullen over jaren de charlatans blijken.

Een nieuwe revolutie zal nodig zijn om na de lichting Brobbey en Unavar Ajax weer talentvol te maken.

10 mei 2019 om 08:41

Prijken met succes van Cruijff? Cruijff werd tegen gehouden inzijn voorstel/idee om bepaalde mensen te vervangen. Daarmee sloot hij de deur.
Jonk heeft zeker goede bijdrage geleverd aan de opleiding. Naast opleiden ook scouten. Van jong talent.

Echter had hij ook de visie eerst eigen jeugd en een max bedrag voor aankopen voor het eerste.
Daarnaast hebben overmars en vd Sar foutjes gemaakt, maar belangrijker ze hebben er hun leering uit getrokken en hun visie bij gesteld.
Ten tijds van het zo geheten technisch hart, waar ook Jonk bij betrokken was. Waren aankopen als Sanchez, Tachlifico, Tadic, Blind, Nerez niet gegaan.

10 mei 2019 om 08:49

@piranha,

Prijken Overmars en vd Sar met het succes van Cruijff? Die hoor ik voor het eerst. Volgens mij is het succes van nu te verklaren door een mix van een aantal grote talenten, aangevuld met goede aankopen. En een beetje geluk dat je altijd moet hebben.

Wat ik wel regelmatig hoor zijn de Cruijff adepten die nu er succes is zichzelf op de borst slaan, omdat zij daar door hun inzet een aantal jaar geleden verantwoordelijk voor zijn.

10 mei 2019 om 08:50

Prijken met succes Cruijff. Uhm nee, mazraoui was weggeweest als keizer er niet was geweest. Het ene grote talent na het andere grote talent vertrok omdat zo zogenaamd voor Ajax moesten willen voetballen, zonder salaris. We hebben geen enkele speler die als back up kan fungeren voor de verdedigende posities die uit de jeugd komt (ja veltman, maar dat was ver voor Cruijff). Geen back up vleugelspelers en voornamelijk middenvelders die doorbreken vanuit de jeugd. Ik denk dat Overmars zwaar uniek is als bestuurder. Die maakt namelijk jaar in jaar uit winst bij een voetbalploeg en die gaat straks een stadion kopen terwijl hij wel kan blijven investeren in de spelersgroep.

Hoeveel echte toptalenten uit de jeugd staan nu dan in het 1e? De Ligt is vind ik echt de enige. De Jong kan je uiteindelijk over twisten hoeveel de jeugdopleiding van Ajax heeft bijgedragen aan zijn ontwikkeling. Dan heb je nog Donny die ik daar met onder vind zitten qua talent. Je houdt er dan toch wel weinig over? Ik vind dit maar een beetje populair gepraat om ook even iets shocking te zeggen.

Ach jee Ajax heeft ook weer een keer verloren en de praatjes komen weer dat het helemaal niks meer word met Ajax in de toekomst.

10 mei 2019 om 08:25

Na de Europa League finale werd ook al gezegd dat zoiets waarschijnlijk de komende 10 jaar niet meer gaat gebeuren. 2 jaar later werd de halve finale bereikt en had het niet gek geweest als de finale was gehaald. Wie had gedacht dat het miniscule Leicester de Premier League kon winnen?

Ik snap dat er allerlei mensen zijn die bepaalde visie's hebben en noem het maar op, maar soms is het spelletje ook gewoon voetbal en daar is de bal rond. Dan kun je een Ronaldo of Messi hebben die honderden miljoenen waard zijn, maar bij een andere club kan net alles even op z'n plaats vallen.

We kunnen boeken schrijven over allerlei theorieen. Manchester United heeft toch op papier ook fantastische namen? Die hebben niks dit seizoen.
PSG wint "alleen" de landstitel zonder concurrentie.
Real Madrid, de club die 3 keer op rij de Champions League won. Helemaal niks dit seizoen.

Jong Ajax heeft inderdaad een matige lichting, muv gravenberch, maar die is nog heel wisselvallig. Verder lijken er wel een paar leuke te zitten bij u17. Unuvar, sallah-essen, Taylor

9 mei 2019 om 22:24

Precies, er komt echt wel weer wat aan. Je moet ook niet vergeten dat van de lichting De Ligt, Van de Beek ergens de complete voorhoede is weggehaald toen ze een jaar of 15 waren. Malen, Redan. Kluivert die al heel jong weggaat. En volgens mij spelen de betere spelers ook vaak in elftallen die ouder zijn. Puur voor ontwikkeling en weerstand. Je kunt dan ook niet altijd verwachten dat alle teams maar kampioen worden.

Ja hoor daar komen de zure adept van Wim Jonk nog even hun gram halen. Hij is al jaren niet meer op de Toekomst geweest en weet niet wat er speelt maar weet wel dat het niet goed gaat. Zou trouwens niet best zijn als ze in de jeugd nog steeds alles hetzelfde zouden doen als toen in 2015. Je moet juist innoveren en door ontwikkelen. Klopt Ruben het heet geen Skillbox meer maar Improvement programma met nieuwe technologie.

9 mei 2019 om 23:26

Wim Jonk deed het gewoon heel erg goed. Ik had deze man hoog zitten.
Je moet daarnaast ook een beetje mazzel hebben met de jeugd die doorbreekt. Momenteel staat er niet veel op doorbreken wat Ajax sterker gaat maken. De parels die de afgelopen jaren zijn doorgebroken gaan hoogst waarschijnlijk weg. Spelers die je niet kan vervangen. Ook al klotst het geld over de plinten. Hoop dat er een paar gerichte aankopen komen voor de spelers die vertrekken. Hopelijk is er ook oog voor fysieke aspecten als lengte en kracht en balans in de gehele selectie.

Nu op naar de titel

Ik denk dat hij echt een punt heeft. Visie en toepassing door Jonk en co kun je niet zomaar vervangen door Heitinga’s met alle respect.
Uiteindelijk gaat het niet eens om de supertalenten zoals de Ligt maar wat daar net achter zit. Leidt je ook spelers op die nu klaarstaan en de kans krijgen. Wellicht geen halve finale CL maar basisspelers waarmee je kampioen kunt worden.
Die zie ik op dit moment weinig. Aankoop van Magellan is wel tekenend, moet heel veel veranderen wil hij nog hoger niveau bereiken, tegelijkertijd zijn er geen talenten die klaarstaan.
De vraag is bijv of Eiting nog een kans krijgt of dat de Jong vervangen wordt door serie buitenlanders.
Voor (vleugel)spitsen precies hetzelfde verhaal. Het is te hopen dat Brobbey de eerste wordt in heeel lange tijd die wel scoort in jeugd en in eerste.
Wordt belangrijke periode maar heb weinig hoop op verbetering gezien huidige betrokkenen jeugdopleiding

9 mei 2019 om 22:17

Er lopen toch ook geen talentvolle vleugels bij Ajax rond? Er is er een nota bene verdwenen onder het fantastische beleid om 16 jarigen geen contract aan te bieden (dilrosun). Malen is ook weg. Kluivert ook vroeg weg

Eiting komt te kort in mijn ogen, beter andere jeugdspelers zoals Gravenberch de kans geven.

9 mei 2019 om 22:50

Toch zou ik het niet erg vinden als Ajax meer gaat invullen met aankopen. Ik zie liever een talent als Neres komen dan dat we tijd gaan steken in een Lukoki, El Ghazi of Nunnely. Toen Ajax zich op zulke spelers ging focussen werd het met het jaar minder tussen 2010-2016. Sinds ze durven te investeren in een Ziyech, Neres, Sanchez, Blind en Tadic is het niveau gewoon enorm omhoog gegaan. De De Ligten, De Jongs en Van de Beeks zullen er altijd wel bij komen, maar de Bakkers, Ekkelenkampen en De Wits hoef ik niet bij Ajax 1 te zien.

9 mei 2019 om 23:26

Een El Ghazi is opzich prima om erbij te hebben voor de breedte. Uiteindelijk ook 8 miljoen aan verdient. Bakker zou ook wel gewoon prima voor de breedte zijn maar hij wil zelf naar PSG

9 mei 2019 om 23:41

Nee. Middelmaat is niet wat je nodig hebt.

Ik weet natuurlijk niet hoe het echt met de kwaliteit en trainingswijze gesteld staat...maar de argumentatie is onzin. Als er iemand was die zei dat het in de jeugd van Ajax niet moet gaan om het behalen vh kampioenschap maar om de individuele ontwikkeling dan was het JC wel...

Uiteindelijk staan er elke 5 jaar gewoon een paar topspelers op. Als er gezegd wordt dat het nu 'weer' slecht gaat dan betekent dit dat het eerder ook misging. Maar toch breken ze elke 5 jaar door. Het punt is alleen dat het nu soms ook jongens zijn die niet de Nlse nationaliteit hebben en dan wordt er anders naar gekeken. Kijk naar Vermaelen, Vertonghen en Eriksen. Daarvoor hadden we gewoon Blind, Heitinga, Vd Vaart en Sneijder. Daarvoor Vd Meijde, Nigel De Jong, etc. Goede voetballers blijven komen, al geloof ik er zeker in dat Ajax vernieuwend zult moeten blijven zijn.

Ik geloof absoluut dat geld niet het grootste obstakel vormt voor internationaal succes. Dat heeft dit jaar wel bewezen. Daarmee ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat het qua organisatie en filosofie, dus ook de jeugdopleiding wel goed zat. Vdsar en Overmars zijn toch min of meer typische Ajax-spelers geweest (ook al kwam Overmars van Willem II)

Heb al vaker geluiden gehoord dat de jeugdopleiding niet de aandacht krijgt die nodig is om structureel Europees aanwezig te kunnen zijn. Dacht dat het vooral commentaar was van wat verzuurde fans die altijd klagen over het beleid. Als dat werkelijk zo is valt me dat tegen van de directie.

Helaas sprak Cruijff nogal Cruijffiaans en blijken zijn teksten voor meerdere interpretaties vatbaar te zijn. Ofschoon hij nauwelijks meer helder en duidelijker kon zijn in het overbrengen van zijn visie over voetbal. Ik had juist sterk het idee dat er gewerkt wordt in de geest van de meester, dat juist vdsar en Overmars daarvan het belang inzien. De komende jaren zullen wel uitwijzen of dit fantastische jaar uit visie en beleid voortkwam of dat het een gelukkige samenloop van rommelige omstandigheden was.

Volgens mij heeft het ook meer te maken met dat ze bij Ajax nu wel heel snel spelers doorschuiven. U19 is eigenijk U17 bijvoorbeeld als je naar de leeftijden kijkt

Het is natuurlijk een teken aan de wand dat de architect van de jeugd doorstroming (vd Beek, De Ligt, Mazzroui e.a) eruit zijn gewerkt door een assistent die twaalf maanden later zelf werd ontslagen. Daarmee is de hele Cruijff revolutie ook weer afgelopen

Met het segment op de transfermarkt dat Ajax nu aanboort denk ik dat ze zich ook kunnen mengen in de categorie tot 20 miljoen om directe versterkingen te halen. Moeten het natuurlijk niet de Magallans en Kristensens van deze wereld zijn, maar in principe kun je ver gaan. Zeker op de Zuid-Amerikaanse markt. Daarnaast kun je vroegtijdig in Europa scouten en kunnen talenten zoals Isak bij Dortmund ook gewoon halen. In dat plaatje past doorstroom van je beste talenten, maar ik ben ervan overtuigd dat Ajax opleiden niet per definitie meer als doel hoeft te hebben. Maar meer als middel en onderscheidend element in de clubcultuur.

Bij PSV zie je dat de noodzaak om jonge talenten wel tot wasdom voor het eerste te brengen gewoon noodzaak wordt. De club kampt altijd met een gat dat eens per twee jaar een toptransfer noodzakelijk maakt. Wanneer je dan met vroegtijdige scouting spelers als Sadilek, Rosario en Malen aantrekt en daarnaast zelf voorziet in jongens als Gakpo en Aboukhlal is dat dé manier om waardevermeerdering mogelijk te maken.

Dat ze dit niveau volgend jaar niet gaan aantikken, daar hoef je toch geen einstein voor te zijn lijkt me? Daarnaast gaat de opleiding niet weer zulke grote talenten voortbrengen. Zoals De Ligt bedoel je dan? Want dat is toch de grootste die er loopt met De Jong, maar heeft alleen De Ligt zijn opleiding bij ajax genoten. Van de Beek is ook goed opgebloeid trouwens en maakt ook een hele goede indruk. Niet “De Ligt indruk”, maar wel indruk. Blind is alweer tijdje geleden. Maar welke andere wereldspelers lopen er nu die echt de opleiding doorlopen hebben? Of was dit het hoogtepunt misschien en maken we dit nooit meer mee? Dat zeiden ze ook na vd vaart, zlatan en sneijder. Maar nu lopen er straks in de finale van de CL 3 gasten die de opleiding doorlopen hebben. Ronald de Boer zegt paar dagen geleden nog dat er echt hele grote talenten rondlopen in -17.
Ik wordt altijd een beetje simpel van deze open deuren intrappen en dan gewoon willekeurig wat raaskallen om de aandacht te krijgen. Ajax heeft goede spelers opgeleid in het verleden en heeft er nu weer een paar rondlopen en over 2 jaar zullen er gewoon weer grote talenten zijn enz.. Wat hij nu doet is gewoon bijna letterlijk zeggen dat het onder hem fantastisch was, zie als gevolg nu de CL verhaal. Maar wat er nu in de jeugd gebeurd is niks, dus wordt ook niks. Nee chef, dat is niet hoe de aarde draait.. die gaat één kant op en stopt echt niet omdat jij er niet meer bij bent. Misschien kan je de jongetjes van 14- tot 16 jaar oud gewoon eens een kans geven voor je alles affikt.

Wat ik het meest frappant vind aan de uitspraken van Jongkind is dat hij nou juist een argument gebruikt wat haaks staat op de Cruijf filosofie. Namelijk het belangrijk maken van kampioenschappen in de jeugd, iets waar volgens Cruijf juist teveel in was doorgeslagen.

De jeugdopleiding moest volgens Cruijf voornamelijk gericht zijn op de individuele ontwikkeling van de talenten. Liever 2 toptalenten per lichting zonder noemenswaardige resultaten in de jeugd, dan een top elftal zonder noemenswaardige talenten voor Ajax 1.

Overigens ben ik wel van mening dat de insteek helaas weer te vaak resultaatgericht is in de jeugd. Dit resulteert onder andere in het wegzetten van creatieve spelers op de flank.

10 mei 2019 om 08:18

Ja inderdaad. Dat was ook mijn eerste gedachte! Raar verhaal! Ik weet nog dat Jonk, Bergkamp en Cruijff dit juist benadrukten.

OK het begint alweer. AJAX heeft de finale niet gehaald en daar komen de rancuneuze typetjes weer tevoorschijn.
Iedereen weet dat Jongkind geen fan van Overmars en van de Sar is en geen mogelijkheid onbenut laat om zijn rancune vorm te geven in de verschrikkelijkste doemscenario's... Aldus.
Hierboven lees ik ook het argument dat de jeugdelftallen geen kampioen meer worden? En dan zeggen dat men de lijn Cruijff niet meer volgt.
Johan zei juist altijd dat prijzen en kampioenschappen er niet toe doen in de opleiding, om dat het niet gaat om prijzen, maar om de beste spelers zo snel mogelijk naar het eerste te krijgen.
Daar waar in het verleden te weinig spelers doorstroomden omdat te veel jeugdteams probeerden kampioen te worden, worden spelers steeds doorgeschoven op het moment dat ze aantonen hoger aan te kunnen. Inherent hieraan is dat de beste spelers het team verlaten waardoor ze idd geen kampioen worden maar wel betere spelers door de hogere weerstand.

@chefvoetbal, zie dat je al hetzelfde gezegd hebt.

10 mei 2019 om 08:14

Helemaal met je eens. Begrijp niet dat deze man een podium krijgt. Doet ook niks liever dan veren in zijn eigen kont (en Jonk) te steken.
De (jeugd)scouting wordt ook alleen maar belangrijker.
Omdat Ajax het niveau van het eerste omhoog wil stuwen wordt het gat met de jeugd groter. Daar moet iets op gevonden worden. De KKD is leuk, maar niet toereikend.
Ik denk dat daar het grootste probleem in de toekomst ligt.
Mss. samenwerken met een Belgische club (die volgens onze filosofie wil spelen) die op het hoogste niveau speelt. Daar jonge spelers laten rijpen en ze na 1 of 2 seizoenen bij goede ontwikkeling terughalen. Stagneert die ontwikkeling kun je met de satellietclub overeenkomen dat die de speler kan overnemen. Die club moet natuurlijk ook profiteren van de samenwerking.
Moet natuurlijk goed gecommuniceerd worden met de betreffende spelers.
Voordeel is dat wanneer ze bij ons debuteren fysiek al verder zijn, het niveauverschil lager is en ze langer bij ons blijven.
Alleen de toptalenten (zoals De Ligt) meteen bij ons doorschuiven.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren