Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Aanklager vervolgt Van Polen niet voor verwonden Go Ahead-fan

Laatste update:

De derby tussen Go Ahead Eagles en PEC Zwolle krijgt mogelijk nog een vervelend staartje voor Bram van Polen. De gefrustreerde PEC-aanvoerder ramde na afloop een bal het publiek in en raakte een oudere man, die met een ambulance naar het ziekenhuis moest worden gebracht en een zware hersenschudding heeft opgelopen. Van Polen moet nu vrezen voor een schorsing.

/

De aanklager betaald voetbal gaat beoordelen of er een vooronderzoek nodig is. Van Polen denkt van niet; van opzet was volgens hem geen sprake. "Ik schoot de bal gewoon lomp uit frustratie weg", zegt de aanvoerder van PEC tegen RTV Oost. "Ik dacht zelfs dat de bal het stadion uitging, maar toen zag ik de bal op het hoofd van die man belanden."

"Het is begrijpelijk dat de KNVB hier achteraan gaat, als je weet dat een supporter een hersenschudding heeft opgelopen", vervolgt Van Polen. "Maar ik zou het overdreven vinden als ik geschorst word. Ik hoop dat er beelden van zijn, dan kun je zien dat ik nooit de intentie had om de bal bewust in het publiek te schieten."

Update 27 oktober 18.55 uur - Aanklager vervolgt Van Polen niet voor ‘onprofessionele actie’
Bram van Polen hoeft niet voor een schorsing te vrezen. De rechtsback van PEC Zwolle schoot na afloop van het duel met Go Ahead Eagles een bal in de tribune. Hij bezorgde daarbij een toeschouwer een hersenschudding. De aanklager van de KNVB gaat Van Polen echter niet vervolgen, omdat hij direct publiekelijk zijn excuses aanbood en liet weten contact met het slachtoffer te zullen zoeken, zo meldt de nationale voetbalbond. Het is volgens de aanklager wel ‘een onprofessionele en gevaarlijke actie'.

Bram van Polen moet geschorst worden

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Beetje ongelukkige actie van normaal gesproken hele correcte jongen. Ik wens die GAE supporter het beste.

20 oktober 2014 om 20:34

Dit is puur ongeluk. Het is niet zo dat hij gericht naar die man schoot.

20 oktober 2014 om 20:44

Precies, en hij heeft meteen toen hij het hoorde contact opgenomen met het slachtoffer om het goed te maken. Gewoon een actie die elke voetballer wel eens maakt, maar nu pakt het verkeerd uit.

Hij verdient geen schorsing, hooguit een maatschappelijke straf ofzo maar daar zal deze jongen geen problemen mee hebben denk ik.

20 oktober 2014 om 21:21

Hij schoot uit frustratie de bal de tribune in. Een man raakt ernstig gewond en dat moet onbestraft blijven. Het was na de wedstrijd, als het tijdens de wedstrijd was geweest had ik nog begrip kunnen opbrengen. Maar nu niet.

20 oktober 2014 om 21:04

92e minut bal in gezicht gooien bij Turuc, 30 seconden later een doodschop aan Kolder geven bij de hoekvlag. Na afloop bal in publiek schieten met de nodige gevolgen een nietsvermoedende supporter verwonden. Vervolgens in tv interview FOX melden dat Deventer een dorp is ach ja. Tja een voorbeeldige prof die van Polen.

20 oktober 2014 om 21:37

Ik ben voor een schorsing dusss...

21 oktober 2014 om 02:36

Correcte jongen of niet, voor iedereen gelden dezelfde straffen voor dezelfde overtredingen, al ben ik wel met je eens dat deze jongen zich altijd zeer correct en sociaal gedraagt. Zou het belachelijk vinden als de koninklijke nederlandse maffia hier een schorsing voor uitdeelt. Zou wel weer typisch zijn... mogen ook eens schorsingen uitdelen aan hun eigen werknemers die ieder weekend strooien met fouten, maar daar wordt mooi over gezwegen.

Schorsen lijkt me overdreven, maar ik denk dat er wel met hem gepraat moet worden. Frustratie is prima, maar je weet dat er wat kan gebeuren als je de bal wegschiet in een stadion vol mensen

Schorsing zou overdreven zijn

20 oktober 2014 om 21:32

Zo'n jongen moeten ze schorsen voor het leven!

20 oktober 2014 om 21:36

Messi deed het ook tegen real madrid. Moet hij ook geschorst worden voor het leven

20 oktober 2014 om 21:38

Sarcasme...

20 oktober 2014 om 21:39

Messi deed het tijdens de wedstrijd en dus was het voor hem 'toegestaan' om een bal over de zijlijn te rossen. Dit is onnodig en na de wedstrijd, schiet dat ding lekker de lucht in of neem een boksbal mee voor je frustraties..

20 oktober 2014 om 21:48

Haha

Eerst nadenken dan doen spreekt het gezegde.
maar schorsing zou wel wat ver gaan.

20 oktober 2014 om 20:32

*eerst denken, dan doen

Als je precies wilt zijn..

20 oktober 2014 om 21:02

je pakt het sarcasme er blijkbaar niet uit

20 oktober 2014 om 21:14

Er zit ook 0,0 sarcasme in....

21 oktober 2014 om 00:11

Dat heet ironie.

Ik vind het wel ongelooflijk dom wat hij heeft gedaan, als je een bal wegschiet na afloop van de wedstrijd weet je dat je iemand kunt raken. Het is niet met opzet gebeurd daar ben ik absoluut van overtuigd, maar ik denk dat een sanctie zeker niet verkeerd is om hem na te laten denken.
Frustratie hoort bij sport, maar je frustratie voor je houden hoort er ook bij.

Het was geen kwade opzet van van Polen dus schorsen vind ik geen optie.

Lijkt mij dat hij in het vervolg dit soort dingen niet meer doet.

Ik hoop wel dat de beste man snel opknapt.

Schorsing of niet, who cares. Ik neem aan dat zijn slachtoffer aangifte heeft gedaan.

20 oktober 2014 om 21:13

Heeft hij gedaan idd.

haha oke... dus iedereen die nu een bal het publiek inschiet wordt dan geschorst?

Tijdens de wedstrijd kunnen supporters ballen verwachten. Na de wedstrijd niet. Zeer verwijdbaar om dan alsnog een bal bewust op het publiek te schieten.

28 oktober 2014 om 01:27

Huilen!!!

Liever een schot van, van Polen op me kop door frustratie dan een vrije trap van Ronaldo die naast het doel gaat.
Excuses voor de desbetreffende fan, van Polen heeft zijn lesje geleerd maar dit gebeurd bij zowat elke wedstrijd alleen is er nu iets meer hoofdpijn.

20 oktober 2014 om 21:41

Dit gebeurt niet iedere wedstrijd anders zou er niet zo'n ophef over zijn.

Ja, je hebt het risico dat je tijdens een wedstrijd per ongeluk een bal tegen je aan krijgt als supporter. Maar als hij bewust de bal hard in het publiek trapt dan mag hij van mij gewoon een schorsing krijgen.

20 oktober 2014 om 22:42

Er is ophef omdat er iemand een hersenschudding heeft anders hoorde je er ook niets over. Als jij niet elk weekend 3 keer dit ziet gebeuren is er iets mis met je ogen.

21 oktober 2014 om 12:12

Er is ophef over omdat het niet wedstrijdgerelateerd is. Als hij tijdens de wedstrijd de bal de tribune inschoot als verdedigende actie was er geen discussie over, maar hij doet dit na de wedstrijd uit frustratie. Als jij dus elk weekend dit 3x ziet gebeuren dan kijk jij waarschijnlijk naar andere dingen dan ik. Of jij rekent ook mee dat als spelers een paar ballen het publiek in schieten die de supporters mogen houden, maar dat is heel iets anders.

Hij schiet toch de bal richting het publiek, hij moet gewoon normaal doen. Minimaal schade vergoeden en even langs die man gaan.

vind dat hij sws geschorst moet worden, want er zijn zoveel overtredingen die niet opzettelijk zijn, dus snap niet wrm dit een uitzondering zou moeten zijn. Hopelijk komt alles goed met de man.

20 oktober 2014 om 20:44

Meestal word je voor een niet opzettelijke overtreding ook niet geschorst of zie ik dat nou verkeerd? Gewoon een domme en ongelukkige actie van hem en excuses aan de fan zijn op de plaats.

20 oktober 2014 om 23:17

Vond je toen ook dat Messi geschorst moest worden toen hij dat deed ? On : Gewoon 2 wedstrijden en daarna weer vergeten.

21 oktober 2014 om 23:16

ja dat vind ik

Hij schiet een bal uit frustratie keihard weg, je neemt het risico om iemand ernstig te verwonden op een moment dat niet gerelateerd is aan de wedstrijd. Ik zou alle medische kosten verhalen op hem, een dikke boete geven ten faveure van een goed doel en excuses maken in persoon. Dan is het wel goed.

Tja. Als hij die man niet had geraakt hadden we het hier niet over. Een schorsing vind ik wat overdreven als straf ,maar een middag iets voor de maatschapppij doen, zou prima zijn.

20 oktober 2014 om 21:00

Dat is zo, maar dat komt omdat we te laks zijn.

De wet is dat minder. Die heeft diverse categorieën van opzettelijke slagen en verwondingen.

a) intentie - niemand werd geraakt, er is geen schade.
b) er werd wel iemand geraakt, maar er is geen schade.
c) er werd wel iemand geraakt, maar er is wél schade.
d) categorie c) wordt dan nog eens ingedeeld in de hoeveelheid 'schade'. Iemand doden wordt zwaarder bestraft dan een blauw oog veroorzaken.

En dan is er nog de voorbedachte rade. Heb je op voorhand gepland om schade te berokkenen of niet?

Voor elk van die dingen bestaat een straf.

20 oktober 2014 om 21:15

Totale bullshit, of je moet het over de Belgische wet hebben. De Nederlandse wet kent een dergelijke indeling niet.

21 oktober 2014 om 06:03

Gnabry#,

Geloof ik nu eens niets van.

En dat blijkt ook, in het Nederlandse Wetboek van Strafrecht wordt mishandeling strafbaar gesteld in de artikelen 300-306 en ingedeeld volgens:

* Mishandeling
* Mishandeling met voorbedachten rade
* Zware mishandeling
* Zware mishandeling met voorbedachten rade

En deze categorieën worden dan nog eens uitgesplitst volgens:

* Geen ernstig letsel
* Zwaar lichamelijk letsel
* Dood

Lijkt toch wel sterk op de Belgische wetgeving.

Ah, deze speler heeft zich wellicht schuldig gemaakt aan mishandeling zonder voorbedachte rade met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg.

Kan je dus maximum 4 jaar cel voor krijgen in Nederland.

Het Nederlands recht kent de term "opzettelijk slagen en verwondingen" niet. Maar het equivalent zit onder "mishandeling".

Zou wel erg belachelijk zijn als hij geschorst zou worden.
Als die man de bal op zijn hoofd kreeg en geen hersenschudding zou hebben gehad, dan waren we gewoon door gegaan met de waan van de dag.

Het is erg voor die man, maar er zat geen opzet bij. Misschien als hij zijn " shirt " geeft is het opgelost.
Dus niet schorsen en ook geen boete.

20 oktober 2014 om 20:51

Er zit wel opzet bij. Niet om precies die man te raken, maar wel om de bal het publiek in te peren. Absoluut niet per ongeluk.

20 oktober 2014 om 23:19

Die Eagle fan gaat echt heel blij zijn met het shirtje van de aanvoerder van Pec...
Ik heb het einde van de wedstrijd niet gezien, maar als hij dingen bij Turuc/kolder deed, kan de knvb hem daarvoor schorsen imo. Niet voor zo'n actie. (hoewel ze officieel in hun recht staan en het wel kunnen doen, denk aan de catacombe incidenten met PSV ed. waar ze ook na de wedstrijd nog mensen voor schorsen).

Voorwaardelijk schorsen ben je klaar

Dus als een autopiloot uit frustratie na de wedstrijd bewust op het publiek zou inrijden, dan...

a) zou die piloot niet moeten bestraft worden
b) zouden we het normaal vinden wanneer die coureur zou zeggen: " Ik zou het overdreven vinden als ik hiervoor geschorst word".

Idem met een snooker-boy die snookerballen in het publiek keilt, of een wedstrijdschutter die uit frustratie wat op de fans schiet.

Best vreemd wel. Meestal zijn psychopaten slim. Deze Bram dus niet.

20 oktober 2014 om 21:09

En als een tafeltennisser een pingpongballetje het publiek inslaat is hij ook een psychopaat en moet hij geschorst worden?
Als er bewezen kan worden dat hij expres de bal tegen iemand aan schoot dan kan hij misschien geschorst worden, maar vooralsnog ben ik van mening dat excuses en een eventuele vergoeding volstaan.

21 oktober 2014 om 05:46

The Notorious,

Het is niet de daad dat hem een psychopaat maakt. Wel het gebrek aan schuldbesef.

Als je een bal keihard een tribune gevuld met mensen intrapt, dan weet je dat je iemand kan raken. Het is dus geen 'ongeluk'.

Je kan per ongeluk iemand aanrijden met de auto:verstrooit zijn, te laat reageren, verblind geweest zijn, etc...

Maar da's nog iets anders dan bewust op iemand inrijden en wanneer er dan gewonden vallen, roepen dat dit niet de bedoeling was.

Ik kan me wel voorstellen dat hij niet de bedoeling had om iemand een zware hersenschudding te trappen. Als dat wel zo zou zijn, dan was er voorbedachte rade in het spel en dan was het nog erger.

En ja uw tafeltennisser kan ook aardig uithalen. Zo erg dat u misschien valt en ook verwondingen oploopt. Het zou net hetzelfde zijn.

28 oktober 2014 om 08:34

Van Polen zei ook contact te zoeken met het slachtoffer. Nou het slachtoffer wacht nog steeds op een telefoontje. Hij heeft er nooit wat gehoord. En dat bericht heb ik uit eerste hand.

Beetje schijnheilig is het wel. In de media roepen dat hij het wil 'goedmaken' en vervolgens niks van zich laat horen. Dat zogenaamde schuld besef is een mooi stukje theater van de heer van Polen.

20 oktober 2014 om 22:54

Hij zegt zelf dat ie hem eigenlijk het stadion uit verwachtte. Kan je het dus niet op opzettelijk in het publiek schieten gooien, want dat is niet te bewijzen zonder beelden. Dan was het gewoon stom 'geluk' dat die man geraakt werd.

21 oktober 2014 om 05:49

Nijogeth,

Zou ik ook zeggen in zijn plaats. Als ik op een bal trap, dan weet ik op voorhand niet waar die gaat uitkomen: 0,0 techniek heb ik.

Maar hier spreken we over een profvoetballer. Dat hij een bal niet tot op de meter kan positioneren, dat neem ik aan. Maar over een tribune willen trappen en er toch in trappen? Neen, zeer ongeloofwaardig.

Bovendien als je over de tribune trapt, dan kan die bal ook keihard belanden op iemand zijn hoofd.

Dus feitelijk doet het er niet eens toe.

21 oktober 2014 om 07:00

Hoeveel berichtjes heb je nodig om je punt te maken?

De onkosten vergoeden en persoonlijk even op ziekenbezoek gaan is wel het minste wat hij kan doen.
Een (voorwaardelijke) schorsing lijkt me overdreven, want was dit tijdens de wedstrijd gebeurd, dan had hij hooguit geel gekregen voor de bal wegtrappen. Daarnaast zie je zo vaak spelers na het laatste fluitsignaal nog de bal het publiek intrappen, al dan niet uit frustratie. Nu pakt het verkeerd uit, maar we moeten het ook niet allemaal groter maken dan dat het is. Een ongelukkige actie, niets meer, niets minder.

Ik vind het 'een ongelukkige' actie noemen wel iets te makkelijk om er mee weg te komen. Feit blijft dat hij na de wedstrijd bewust een bal weg schiet richting een vak met mensen. Dan weet je dat je iemand kan raken. Spelers moeten bewuster worden van hun eigen acties. Als hij ziet dat hij iemand vol geraakt heeft, waarom loopt hij dan op dat moment niet direct naar de geraakte man in kwestie toe? 1 wedstrijd schorsen en daar moet het bij blijven

Tis wel onsportief gedrag. Zou op zn minst wel een berisping moeten krijgen. Een bal hoor je namelijk na afloop bij de scheids af te leveren.

20 oktober 2014 om 22:45

Tenzij je 3x scoort maar dat zal Brammetje niet snel realiseren.

Het is een overtreding die in de wedstrijd geel waard is (bal wegtrappen). Een gele kaart kan de knvb na de wedstrijd niet meer toewijzen, dus een schorsing zal niet mogelijk zijn.

Man verdiend zeker een schorsing, als het niet hier voor was, wel voor de schandalige overtreding in de 92ste minuut op Kolder. Dat hij daar niet minimaal geel voor krijg is echt ongelooflijk, die scheidrechters in NL er is echt totaal geen lijn in te ontdekken. Ik heb ze voor minder direct rood zien geven.

Deze man was zo gefrusteerd, een wedstrijd op de tribune zou wel goed voor hem zijn.

21 oktober 2014 om 01:25

Zijn actie is zeker niet goed te praten maar ik snap zijn frustratie.
90 minuten lang beschimpt en bespuugd door het Deventer publiek, verliezen van de aartsrivaal en vlak voor het incident ook nog een onbestrafte aanslag op de enkels door Reimerink ondergaan. Van Polen is doorgaans zo ongeveer de meest sociale voetballer op de Nederlandse velden gezien zijn voortrekkersrol bij PEC -Zwolle United, de maatschappelijke tak van Pec.
Een voorwaardelijke straf, een gesprek met het bestuur en een bezoekje aan het slachtoffer lijkt me voldoende.

Zoals Johan Derksen al zei: wie hem ziet voetballen, weet dat hij dit nooit bedoelt kan hebben😁

27 oktober 2014 om 20:13

Haha ja precies!

Hou toch op. Bij het inschieten voor de wedstrijd zie ik dat het een keer of 5 altijd net goed gaat. Blijven opletten is het devies als je achter het doel zit. Ik heb iemand die een broodje kroket in zn ond had getroffen zien worden tijdens de wedstrijd vol erop. Risico van het supporter zijn.

21 oktober 2014 om 07:21

Blijven opletten geldt tijdens de warming up en de wedstrijd. Na het laatste fluitsignaal mag een supporter aannemen dat het gevaar geweken is. Dat maakt de actie van Van Polen ook zo dom, verwijdbaar en wellicht strafbaar.

27 oktober 2014 om 19:11

@Sander80. Mee eens. Toch word hij niet vervolgd omdat die meteen excuus heeft gemaakt.

Zoals eerder aangegeven valt dit onder onsportief gedrag en is dit een rode kaart waard. De beste man is nog in onderzoek en het is nog niet duidelijk welk letsel hij nog heeft.

Enerzijds vind ik het toch jammer dat de Knvb hier niets mee doet. Ik wil niet gaan dramatiseren, maar met een beetje pech kun je iemand veel erger verwonden dan 'slechts' een hersenschudding.

Er is inmiddels al genoeg over gezegd, maar ik blijf erbij dat dit niet kan. Tijdens de wedstrijd kun je als toeschouwer per ongeluk geraakt worden, maar als je na afloop een bal het publiek in rost, ben je fout bezig.

92e minut bal in gezicht gooien bij Turuc, 30 seconden later een doodschop aan Kolder geven bij de hoekvlag. Na afloop bal in publiek schieten met de nodige gevolgen een nietsvermoedende supporter verwonden. Vervolgens in tv interview FOX melden dat Deventer een dorp is ach ja. Tja een voorbeeldige prof die van Polen.

27 oktober 2014 om 19:28

Haha zit je er nog mee jongen? Ook al zijn al deze acties niet goed te praten, zeker het tikje aan kolder en de bal in het publiek niet, toch vind ik het ook mooi dat het iig bij van polen nog leeft. Als je de stad van je tegenstander niet eens meer dorp mag noemen, wat is de rivaliteit dan nog...

27 oktober 2014 om 20:34

Is ook zo. Maar die trap in het publiek komt ook door die zelfde frustratie. Maar op deze manier is het gewoon niet goed te praten. Alles bij elkaar genomen is het aannemelijk dat hij dus expres iemand verwond door de bal in het publiek te trappen. Nee, de rivaliteit vind ik goed.

28 oktober 2014 om 09:20

Rivaliteit is prima onder supporters maar niet onder spelers die daarbij een voorbeeld functie hebben. Dit soort zaken (bal de tribune in rossen, interview) is alleen maar olie op het vuur gooien. En de volgende wedstrijd is het weer huilen omdat er spreekkoren zijn...

Van Polen is in dat opzicht gewoon de opvolger van Lim-Duan en Boer; Vooraan staan bij het opruien van de supporters van de tegenstander en vooraan staan bij het kwaadspreken hiervan. Niet handig.

27 oktober 2014 om 20:33

Bal richting turuc gooien is wat anders dan in het gezicht. Dat hij Deventer een dorp noemt zal bij jou als egeltje vast veel haatgevoelens oproepen, maar je kunt het ook overdrijven he...

Die overtreding op Kolder is stevig inkomen, hij speelt overigens ook de bal daarbij, maar daar was geel zeker op z'n plaats geweest door de manier van inkomen. Bal het publiek inschieten is dom, maar hij heeft natuurlijk nooit de intentie gehad om iemand te verwonden. Zelfs de voorzitter van je cluppie heeft dat ook meteen verklaard, maar jij als supporter hebt daar natuurlijk veel beter zicht op. Ben blij dat de Knvb blijkt toch nog af en toe te kunnen nadenken.

dus als je in vervolg lomp een tackle inzet en per ongeluk tegenstander hard raakt loop je na scheidsrechter toe bied je excuus aan en klaar is kees krijgt geen rood
belachelijk dit, frustratie of niet hij hoort die bal gewoon niet tribune in te schieten
als je tegenstander per ongeluk hard raakt krijg je toch ook gewoon rood

Ja zoiets is lullig, netjes dat hij het zo heeft aangepakt.

En terecht dat hij niet wordt vervolgd. Dit is natuurlijk niet handig wat hij deed, maar het was niet met opzet. Ik denk dat hij er op deze manier al genoeg van heeft geleerd, en volgende wel ff zal nadenken voordat hij de bal de tribune in trapt.

schorsen voor 4 maanden consequent zijn als je suarez ook schorst voor het bijtincident.

27 oktober 2014 om 20:34

Ja het is ook zeer consequent om beide zaken met elkaar te vergelijken. Lijken echt enorm op elkaar...

Gewoon zeer ongelukkig. Bram is echt niet iemand die zoiets expres doet. Niet dat je daar als Knvb rekening mee kunt houden.. Maar zoiets kan gewoon gebeuren en hij zal het echt niet snel weer doen.

Allleen jammer dat speler en club nog steeds niets hebben laten horen richting slachtoffer. Mooi weer spelen in de media en voor de bond maar eigenlijk schijt hebben aan iedereen.

27 oktober 2014 om 21:30

Schijnt dat er wat jongens zn adres hebben achterhaalt. Poehh dit gaat niet goed zo met die brammetje

27 oktober 2014 om 21:44

@mike Small Zozo, dat is me toch wat. Hebben ze het adres van Bram?? En dan? Willen die tokkies even langskomen? Simpele ziel.......

28 oktober 2014 om 13:50

Pas op, anders komen Zware Jongens en co. weer bewapend naar Zwolle. Gevaarlijke, maar vooral stoere lui.

28 oktober 2014 om 15:43

waarschijnlijk bedoelen ze het adres van de betreffende oude man...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren