Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘UEFA heroverwoog Oranje-scheidsrechter Zwayer vanwege incident met Bellingham’

Laatste update:

De UEFA heeft erover nagedacht om Felix Zwayer toch niet de scheidsrechter te laten zijn tijdens de halve finale van het EK tussen Nederland en Engeland woensdagavond. Dat melden Britse media, waaronder The Times. Het heeft alles te maken met een akkefietje tussen hem en Jude Bellingham in 2021.

De Duitse Zwayer werd in 2005 veroordeeld voor betrokkenheid bij matchfixing: hij had 300 euro smeergeld aangenomen van collega Robert Hoyzer. Daarom werd hij voor zes maanden geschorst.

Zestien jaar later, eind 2021, was Zwayer de scheidsrechter tijdens Borussia Dortmund - Bayern München. Na afloop van de wedstrijd was toenmalig Dortmund-speler Bellingham niet mals in zijn bewoordingen over het optreden van Zwayer.

“Je geeft de grootste wedstrijd in Duitsland aan een scheidsrechter die al eerder een wedstrijd heeft gefixed. Wat verwacht je dan?”, aldus Bellingham destijds. Het kwam de Engelsman op een boete van 40.000 euro te staan.

Zwayer besloot daarna om een pauze van twee maanden te nemen. Hij had bovendien enige tijd last van mentale problemen, na bedreigingen richting hem en zijn vrouw.

De UEFA overwoog om Zwayer dus alsnog van de wedstrijd tussen Nederland en Engeland af te halen door het incident met Bellingham 2,5 jaar geleden. Uiteindelijk is er echter besloten om dat niet te doen, zo melden Britse media.

EK-praat


Tijdens het programma EK-praat op ESPN komt het besluit van de UEFA om Zwayer gewoon de wedstrijd te laten fluiten maandag ook ter sprake. “Ik vind het een rare keuze”, aldus commentator Sjors Blaauw. “Want je wil iedere schijn vermijden, heel simpel.”

Leon ten Voorde van Tubantia, ook aan tafel, is het daar niet mee eens. “Ik vind van niet. Ik denk dat dit geen enkele rol speelt. Ik vind het heel vergezocht om hier iets van te maken. Die man staat daar gewoon compleet objectief op het veld. Ik zou me hier op voorhand niet zo druk om maken.”

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste voetbalnieuws? Word nu lid van het Voetbalzone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Ajax traint onder Farioli
Reacties

Had hem dan in eerste instantie niet aangesteld, dat kun je toch vooraf wel bedenken? Wat een amateurisme af en toe bij de UEFA. Ga volledig voor de man of stel iemand anders aan. Marciniak of Orsato bijvoorbeeld.

8 juli 2024 om 23:09

Precies. Als hij nu voor de Engelsen fluit dan is het ‘om de schijn van partijdigheid te voorkomen’ en als hij voor NL fluit dan is het ‘omdat hij anti Bellingham’ is.

9 juli 2024 om 08:51

Nou dat idd, deze man gaat het dus never nooit goed doen. Elk discutabel moment zal door de media onder een vergrootglas komen te liggen vrees ik.

9 juli 2024 om 11:39

Precies wat je zegt, bij sommige beroepen is er geen tweede kans en moet je dat ook helemaal niet willen voor ieders belang. Snap al het linkse gedoe van je hebt je straf gehad en verder, maar in bepaalde gevallen kan je schijn en publieke opinie niet afkopen met een straf. Gaat dan ook niet om de straf maar de oorzaak, gewoon niet doen moet het motto zijn of anders brommen voor altijd. Zo hoppa, dat is pas een dikke streep.

Maar ff, hoe is uberhaupt besloten hem er wel op te zetten? En als je nou veroordeeld bent voor match fixing, hoe kan je dan nog op het hoogste niveau fluiten? Ik snap er geen hol van. Maar goed, geef Jude maar rood na 1 minuut als wraak.

8 juli 2024 om 23:07

Het is al lang geleden, was voor een zeer klein bedrag, hij was niet de spilfiguur en hij is het vooral zelf gaan aangeven.

Dan lijkt me een nieuwe kans wel op zijn plek.

8 juli 2024 om 23:37

Mij niet. Prima dat ie nog scheids is, maar voor een halve finale EK ben je wmb dan ongeschikt. Zat profscheidsrechters die gewoon helemaal niet veroordeeld zijn hiervoor. En dan verdien je het meer.Dat gezeik met Bellingham komt er dan ook nog bovenop.

8 juli 2024 om 23:47

Dat hij omkoopbaar was voor een paar honderd euro maakt het alleen maar erger als je het mij vraagt.

9 juli 2024 om 00:20

Die kerel heeft 19 jaar geleden als assistent scheidsrechter een zware fout gemaakt. Hij heeft het echter zelf ook gewoon aangegeven, is er voor gestraft en heeft sinds die straf bewezen een goede scheidsrechter te zijn.

Laten we aub mensen die 20 jaar geleden veroordeeld zijn en hun straf uitgezeten hebben beoordelen op hun daden na de straf.

9 juli 2024 om 05:35

Als mensen een zedendelict op hun naam hebben, dan krijgen ze never nooit meer een VOG. Zou hiervoor ook moeten gelden. Ik ben helemaal voor rehabilitatie enzo, maar in een sport waar op het hoogste niveau miljarden in omgaan zouden er alleen maar officials met een onberispelijke staat van dienst moeten zijn.

9 juli 2024 om 06:14

Hij is alleen helemaal niet veroordeeld voor matchfixing.

9 juli 2024 om 07:39

Ja laten we zedendelicten vergelijken met sport.

9 juli 2024 om 08:48

Ben het in vrijwel alle andere gevallen met je eens, maar in dit geval moet je iedere lucht van partijdigheid gewoon ontwijken. Waarom zou je de wereld een kans geven hierover te vallen? Hij is nog steeds profscheids, maar deze wedstrijd, zeker met Bellingham erin, zou ik em lekker ff op de bank zetten.

9 juli 2024 om 09:09

Parasiet, het is echt van een infantiel niveau om een 300 euro matchfixing grensrechter van 20 jaar geleden te vergelijken met een zedendelinquent. Als we op dit niveau gaan discussiã«ren, dan begin ik eindelijk te begrijpen waarom voetbalzone soms de reactie uitzet.

ON: Ze hadden deze discussie kunnen voorkomen, maar als je ervoor staat dat mensen een tweede kans krijgen, zeker na 20 jaar, dan moet je dit ook doorzetten.

9 juli 2024 om 09:41

Qua beeldvorming is het niet lekker inderdaad. Maar anderzijds is het ook een beetje verfrissend. Fuck de publieke opinie.

9 juli 2024 om 13:51

Ja heb je ook een punt hoor. Tis denk ik vooral onnodig ofzo o vind ik.

Felix Zwayer had vorige keer anders wel netjes een Oranje shirtje aangetrokken.

Het zou in zekere zin ook gek zijn om Zwayer te straffen voor het feit dat Bellingham zich niet kon gedragen (en simpelweg een slechte verliezer was). Ik hoop oprecht dat Bellingham zich gewoon op het voetbal blijft richten, want met wat bijkomende druk en als hij zich het mannetje gaat voelen heeft hij zich toch met regelmaat in het verleden (als mede op dit EK) wat nare trekjes vertoond. Gek genoeg lijkt hij dit dan weer niet bij Real Madrid te doen (of ik moet het hebben gemist), maar mogelijk dat hij daar beter zijn plek kent en niet het gevoel heeft dat alles van hem moet komen (zoals nu bij Engeland).

8 juli 2024 om 23:50

Nouja het gaat om een scheidsrechter die veroordeeld is voor matchfixing. Natuurlijk kun je zeggen het is x tijd geleden en een 2e kans is altijd op zn plek, maar een halve finale of überhaupt zo'n prestigieus toernooi zou die uit de wind gehouden kunnen worden.

9 juli 2024 om 08:16

Verschil is dat Bellingham bij Real niet als de grote ster, maar een van de sterren is. Daarnaast loopt het bij Real wel en wordt hij meer in zijn kracht gebruikt. Bij Engeland wordt hij beter geschat als Foden, en kijken ze meer naar hem, terwijl het bij Engeland ook echt niet loopt. Vond van der Gijp dat goed zeggen, dat als Bellingham bij Engeland de bal krijgt alleen Kane voor hem staat. Terwijl bij Real staan er vaak een stuk of drie à vier voor hem.

Heb ik dus geen zin in... gaat die nu helemaal goed z'n best doen voor Engeland en Jude.

Natuurlijk eerst 40000 euro boete aan bellingham en nu opeens zijn kritiek van destijds meenemen in de beslissing… had dan die boete destijds dan ook niet gegeven. Amateurs bij de bobo club uefa.

Halve finale EK, ik lees liever redenen waarom de scheidsrechter WEL is aangesteld. Omdat Duitsland is uitgeschakeld en de Pool de finale krijgt moet een Duitser aangesteld worden vermoed ik. En omdat zowel Nederland als Engeland wat langer geleden Duitsland hebben dwarsgelegen op grote toernooien en Spanje wat recenter is het dus de woensdag geworden. Daarnaast zal hij het niet onverdienstelijk hebben gedaan dit toernooi, Eerlijk gezegd vond ik het nivo niet meevallen met als negatieve uitschieter die Lahoz-imitator Kovacs tijdens Turkije Tsjechië.

Los van wel of geen match-fixing, zelf aangegeven of niet, recht op een tweede kans of niet, dat is allemaal van ondergeschikt belang. Het grootste euvel wat mij betreft ligt hem bij Zwayer in het feit dat ik hem ronduit een slechte scheidsrechter vind. Is er echt niemand beter te vinden die deze wedstrijd kan fluiten?

Raar dat Bell dan een boete kreeg van 40k! Je mag toch gewoon je mening geven

Reageer