Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Rigoureuze plannen voor nieuwe opzet CL slecht nieuws voor Eredivisie'

Laatste update:
/

De Champions League gaat mogelijk op de schop. De UEFA vreest de plannen van de Europese topclub voor de vorming van een zogenaamde ‘Super League’ en denkt aan een nieuwe opzet van het miljardenbal. En dat is mogelijk slecht nieuws voor de Eredivisie, zo blijkt uit een artikel in The Guardian.

Volgens de Engelse krant gaat het aantal deelnemers in de groepsfase mogelijk terug van 32 naar 16. Zij worden ingedeeld in twee groepen van acht teams, die allemaal twee keer tegen elkaar spelen. Voor die groepsfase vindt een knock-outfase plaats, waarin de sterkere teams van Europa een beschermde status genieten. Dat houdt in dat clubs uit kleinere voetballanden waarschijnlijk op een topclub stuiten.

De wens om de opzet van de Champions League te veranderen is met name afkomstig van de Italiaanse, Spaanse en Duitse clubs. Zij reageren daarmee op een nieuwe tv-deal in de Premier League, waardoor Engelse clubs met ingang van komend seizoen een enorme financiële injectie krijgen. Door louter topduels te programmeren in de Champions League zou de publieke belangstelling en daarmee dus ook de inkomsten flink moeten toenemen.

De UEFA wil vooralsnog niet reageren op het bericht in The Guardian, maar een woordvoerder van de Europese voetbalbond laat wel weten dat de opzet van het toernooi voortdurend wordt geëvalueerd.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat zou dan definitief het einde van het Nederlandse voetbal betekenen...

24 maart 2016 om 09:27

Waarom zou dat slecht zijn voor NL ? Nog meer de nadruk leggen op talenten kweken en dan kan je ze straks verkopen voor 50 miljoen. Ook Nederland wint hiermee. Jammer dat je nooit meer een NLse club zal zien winnen in de CL dat is nu niet veel anders. Laat die gekke clubs maar weer achterlijke bedragen neertellen voor Tete Riedewald Bazoer is Ajax straks 100 miljoen rijker , dan kunnen ze in Zuid Amerika gaan scouten, de nieuwe R9 vinden, opleiden en klaarstomen om weer een dik bedrag te cashen. Hulde aan de clubs die zulk geld neertellen, profiteer ervan en maak het niet negatief

24 maart 2016 om 09:31

Ik zit als supporter toch niet te wachten om te kijken naar hoeveelheid geld die een club verdient? Je wil sierlijke spelers, harde werkers, clubiconen en karakteristieke spelers zien.

24 maart 2016 om 09:34

Volgens mij snap je er helemaal niks van. Een voetbalfan geeft er geen ene ruk om voor hoeveel geld de spelers van zijn/haar club verkocht worden als dit niet tot sportieve verbetering leidt. Door dit systeem ontneem je alle andere clubs de mogelijkheid tot eerlijke concurrentie.

Uiteindelijk is dit niet tegen te houden. De volgende stap is een CL uitgebreid met de rijkste clubs uit Azië en de US.

24 maart 2016 om 10:10

Wij willen onze clubs zien presteren. Wij geven helemaal niets om hoeveel een speler voor wordt verkocht. Waarom denk je dat er zo veel kritiek is vanuit Nederland op het gebrek van presteren in europa. Niet iedereen is een gloryhunter die alleen maar voor de grote europese topclubs zijn. Ik heb dit seizoen al meer plezier van de champions league gehad dan ik in jaren had.

24 maart 2016 om 11:19

En hoe denk jij dat Nederlandse clubs gaan strijden met jeugd elftallen tegen de echte mannen van het voetbal bij de grotere clubs? Dit houdt geen enkel land vol. Elk talentje dat in NL doorbreekt zal weggekocht worden en dus houden ze niks anders over dan geld die ze weer in andere jeugdspelers zullen stoppen. Want er zullen geen grote spelers naar Nederland komen. Dus zullen de kleinere clubs voor de grote clubs moeten bloeden hierdoor en is er geen houden aan. Alle clubs moeten hier tegen stemmen lijkt me. De voorrondes zijn meer dan genoeg voor de grotere clubs als beschermde status. Een Manchester City of een Chelsea behoorden ook in het rijtje van kleinere clubs om er een paar te noemen nog niet zo lang geleden. Inter Milan en AC Milan behoren ook niet meer aan de top. Zal een slechte zaak zijn voor het voetbal dit.

24 maart 2016 om 12:09

Het is een real madrid fan, wat verwacht je anders.. geld en de waarde van spelers is nou eenmaal belangrijker dan dingen winnen in die takken.

24 maart 2016 om 13:09

Je argument is op papier best interessant, als we hier al niet volledig de nadruk hadden gelegd op het opleiden van talenten. Als dit gebeurt, is het gewoon afgelopen met het Nederlandse voetbal. Als ze achterlijke bedragen voor Nederlandse spelers neertellen, doen ze dat ook wel voor bijv. Servische- of Noorse spelers.

De Nederlandse club(s) die in de CL speelt/spelen, loopt gigantische inkomsten mis en het maakt het ook niet meer echt interessant om kampioen te worden. Goede talenten komen niet meer naar de Eredivisie, want ze willen CL spelen of in ieder geval een redelijke kans maken er te spelen. Daarnaast gaan talenten NOG sneller weg dan nu het geval is.

Als dit gebeurt, moeten alle landen op Duitsland, Engeland, Italie en Spanje na gewoon weg bij de Uefa. Dit is simpelweg een totaal gebrek aan respect voor de kleine landen. Juist de landen die de talenten opleiden en wel snappen hoe er een goed beleid kan worden gevoerd zonder bemoeienis van sjeiks en oliemagnaten.

Nee, van mij mogen ze in China de complete Europese top kopen, want de topclubs van Europa krijgen abnormaal veel macht, terwijl zij alles doen wat niet mag. Vervolgens ook nog de kleine clubs buitenspel zetten. Dan is het gebrek aan respect wel echt volledig verdwenen!

24 maart 2016 om 09:30

Nee, het is de laatste nekslag voor voetbal voor gewone mensen. Ik heb geen interesse in zo'n competitie met telkens maar dezelfde clubs die beschermd worden en alle kansen op verrassingen en underdogs vakkundig worden geelimineerd. Het is een onderonsje van de grootste clubs die de centen willen verdelen.

24 maart 2016 om 10:19

De CL is dat nu toch ook al. Telkens dezelfde clubs, bescherming bij de loting, kansen op verrassingen en underdogs vakkundig zijn al lang geëlimineerd. Het is al een onderonsje van de grootste clubs die de centen willen verdelen.

27 maart 2016 om 12:33

Exact, na de poulefase kijk ik ook geen CL meer.

24 maart 2016 om 11:08

Niet alleen van NL, alle landen op Duitse, Engelse, Spaanse en Italiaanse na. Dit zou niet mogen gebeuren. Dan kan je meteen stoppen met je sancties tegen clubs die hun financieen niet op orde hebben en de maximale uitgaven voor clubs in CL. Dacht dat dat een regel was om kleinere clubs niet nog kleiner te maken. Maar dat was dus om de UEFA kas te spekken. Slim!

Met andere woorden: uit angst voor een Super League, creëert de Uefa die league liever zelf......
De Champions League zou juist weer vormgegeven moeten worden op basis van de naam: champions. Dus alleen de kampioenen van elk land. Maar goed, dat is commercieel natuurlijk niet interessant. En geld is het enige dat telt.

24 maart 2016 om 09:00

Vind je het vreemd ? Uefa heeft an sich geen probleem met die Super League zolang ze zelf maar aan de touwtjes trekken.

En wat je zegt over enkel kampioenen : je zou denken dat het logisch is, het woord zegt het zelf maar echt waar, ik zie het niet gebeuren.

Wat mij betreft is het ook dubbel : ik prefereer ook wel zowel Real als Barcelona in de CL i.p.v. één van beiden en dan wel de kampioenen van Finland en Albanië.

En zo ziet de markt het ook : zowel Real als Barca is commercieel gewoon veel interessanter dan de kampioen van Noorwegen en Macedonië.

Dan weet ik dus echt wel wat er gaat gebeuren...

24 maart 2016 om 09:34

Ik hoef ajax niet in de cl te zien. Doe maar liever een liverpool of valencia.

Om enkel de kampioenen aan het werk te zien is echt een onzin gedachte. Krijg je krakers als twente vs mitjeland. Of een israelspor vs -50°club.

United. City. Chlelsea. Arsenal. Liverpool en de spurs moeten gwn meedoen aan de cl. Zo ook barca real atletico valencia sevilla

24 maart 2016 om 09:48

Van alle clubs Liverpool noemen. Die hebben zich in hun laatste campagne zo ongeloofwaardig gemaakt. Jaren vechten om weer terug in de CL te komen, om vervolgens als ze daar weer in zitten een B team tegen Real omdat er een belangrijke competitiewedstrijd komt. Erg teleurstellend.

24 maart 2016 om 10:18

Dat is met de CL ook gebeurd. De grote clubs wilden een europese competitie beginnen. De Uefa stond hierin buitenspel en is toen de Champions League begonnen.

Dus niks nieuws

24 maart 2016 om 11:31

De Champions League lijkt me inderdaad, zoals de naam al doet vermoeden, een competitie voor de kampioenen. Pak gewoon de 16 kampioenen van de 16 of 32 hoogst geklasseerde landen. Geen voorrondes, knockouts of andere onzin maar gewoon een mini-competitie. Dit hele idee met de superrijken (die niet meedoen aan de CL) zouden dan wat mij betreft de plaats van de Europa League over moeten nemen. Of er dan nog bestaansrecht is voor een 3e competitie zie je snel genoeg (voor de FC Groningen's, AZ, Ajax en Midylands van deze wereld).

Onzin de Engelse teams presteren met hun geld toch niet zo goed in de Champions league. En waarom Spanje dit wilt is mij een raadsel. Ze staan met 3 teams in de kwartfinale wat willen ze dan nog meer.

24 maart 2016 om 08:34

geld...nog meer geld

24 maart 2016 om 08:52

Ik denk populairiteit. Want de PL is veruit de meest geliefde competitie.

24 maart 2016 om 08:59

Die tv deal is er pas sinds dit seizoen, dus het echte gevolg daarvan weten we nog niet. Het kan best zijn dat ze over 5 jaar oppermachtig zijn door de financiele kracht.

24 maart 2016 om 09:33

De echte topspelers gaan niet naar Engeland, Daar zijn Real, Barca en Bayern nog te groot voor

24 maart 2016 om 09:48

Zoals Gooner4 al zegt is de nieuwe TV deal dit jaar pas van kracht. De financiële impuls die de Britse ploegen daar mee krijgen zal er wel degelijk voor zorgen dat spelers eerder dan nu het geval is voor een topclub in de BPL kiezen dan voor de clubs die jij noemt. Uiteindelijk heerst het geld toch. Als ze in de BPL structureel meer geld binnen halen dan de overige Europese clubs zal de machtsverhouding vanzelf gaan schuiven. Vandaar dat er met spoed gewerkt wordt aan een nieuwe opzet van de CL.

24 maart 2016 om 10:15

geloof je dat zelf ik hoop dat je gelijk hebt , Maar het duurt echt niet lang meer of de Engelse ploegen hebben Real en Barca ingehaald en Bayern zeker want die luidde de noodklok al via Rummemige dat ze steeds meer moeite hebben om de race met Engeland vol te houden als het om salarissen gaat , ik hoop dat het niet gebeurt maar ik vrees het ergste dat Engeland straks voetbal land nummer 1 is zeker qua salarissen en dat is toch waar de spelers grotendeels voor komen .

24 maart 2016 om 11:54

Macht op financieel gebied betekent niet automatisch macht op sportief gebied. Dat sommige spelers kiezen voor geld is duidelijk, maar of je die spelers moet willen is een tweede. Vaak zijn dit oudere spelers die willen cashen of jonge spelers die gevoelig zijn voor weelde. Op de lange termijn bepaalt filosofie, continuiteit en duurzaamheid het succes, niet de miljoenen die ze er in pompen. In Engeland bestaat geen filosofie (met uitzondering van Arsenal onder Wenger), geen tactiek en geen continuiteit. Topspelers willen naast een goed salaris vooral continuiteit. Wanneer straks in Engeland de top vier bestaat uit ploegen die in dat jaar de meest lucky aankopen hebben gedaan is dat voor topspelers om de PL links te laten; zij willen elk jaar in de CL uitkomen. Dan is een keuze om te spelen bij de (vaste) top 4-5 in Spanje, Duitsland of Italie, waar ze misschien iets minder verdienen maar al het andere beter is, makkelijk gemaakt. De huidige voetbalbubbel is niet anders dan leningen/hypotheekbubbel van 2008. De experts zeggen dat het niet fout zal gaan, maar de wijzen weten wel beter.

24 maart 2016 om 09:51

Ja toen hadden ze man utd dat top was. En 3 finales heeft gespeeld op 5jaar. Nu heb je volgend jaar leicester. Wat gaan die kunnen doen tege' barca of Bayern

Verschrikkelijk idee, lekker de grote clubs beschermen. Zo wordt het voor teams uit kleinere competities helemaal onmogelijk om te stunten. Maar ja, it's all about the money...

24 maart 2016 om 09:50

Nee de Uefa heeft niets aan geld. Grote clubs beschermen is helemaal niet in hun belang. Daar zit ook het gat in dit verhaal. Waarom zou Uefa zoiets rigoureus doen om de Spaanse, Duitse en Italiaanse clubs een plezier te doen?

24 maart 2016 om 10:21

Euh, volgens mij mis jij het gedeelte waar de Uefa gigantisch veel geld mee verdient. Namelijk kijkers die wedstrijden zien en rechten die zij vervolgens kunnen verkopen. Hoe populairder een wedstrijd, hoe meer de Uefa verdient.

24 maart 2016 om 10:35

Geld verdienen is niet hun doel. Ze hebben al meer geld dan ze ooit kunnen gebruiken en dat zal ook altijd zo blijven. Ze willen het voetbal verbeteren en dat doe je niet door de kloven te vergroten. Ze doen al jaren moeite om kleine clubs kansen te geven in de grote toernooien. Nu ook bij het EK, daarbij is het aantal teams uitgebreid. Waarom zouden ze dat doen als het ze alleen om het geld gaat? Al die onpopulaire wedstrijden...

De clubs uit die landen realiseren zich niet dat de PL zo interessant is omdat het tv-geld eerlijker verdeeld wordt, waardoor de afstanden tussen de clubs niet zo groot zijn en er elke week verrassingen kunnen zijn. Daar moeten de andere competities van leren.
Als dit er inderdaad doorkomt, is dat weer een nederlaag voor de competitie van de sport. Laat de voorzitter van de Uefa gewoon 16 clubs opschrijven en die doen elk jaar mee met de CL. Dan zijn we klaar.

24 maart 2016 om 09:06

Hoe groot is het verschil tussen de kampioenen en de degradant als het over eerlijkheid gaat? In Nederland een 7.5 miljoen. In Duitsland een 20 miljoen en in Engeland een 80 miljoen.
Engelse teams gaan niet alleen in de PL onderuit maar ook in Europa. Maar om de PL op te hemelen noemt men het daar verrassend in de PL en beschamend in Europa. Als ik naar het spel niveau van PL clubs kijk is het gewoon bedroevend. Dus nederlagen zijn niet verrassend maar met hun geinvesteerde miljoenen wel beschamend.

24 maart 2016 om 09:19

Los van het feit dat het geld eerlijk wordt verdeeld, krijgen ze wel een stuk meer binnen dan clubs uit andere competities. Het verschil zal dus alleen nog maar groter worden want dadelijk kunnen Real en Barca bv ook niet meer mee als ze het moeten verdelen.

Beetje rare opzet. Maar als dit de europese super league tegen houdt. Dan ben ik tevreden.

24 maart 2016 om 08:49

Dan wordt dit juist een soort van Super League. Het is allebei even k#t.

24 maart 2016 om 09:17

Het gaat toch ooit veranderen. En denk dat zo een super league te zwaar word om naast een normale competitie te doen.

Dan laten ze blijken het idee van wedstrijdsport echt niet te snappen.
Aan de andere kant was het al wel duidelijk dat bij keuzes geld het zwaarst weegt.
En zolang wij alleen maar commentaar hebben, maar de tv's niet uit laten gaan ze rustig verder.

Einde oefeningen voor de Portugese, Turkse, Russische, Nederlandse, Belgische, Zwitserse, Scnadinavische en Griekse clubs dus....

24 maart 2016 om 09:51

Ja en dat is dus niet in het belang van de Uefa die die competities juist sterker zou willen zien. No worries dus, dit gaat niet gebeuren.

24 maart 2016 om 10:23

Jawel want relatief gezien boeit de massa wedstrijden van Turkse, Nederlandse en Belgische clubs niks. De massa wilt Barca - Real zien, liefst 20 keer per seizoen. En de Uefa ook want daar zit het geld.

24 maart 2016 om 10:40

Valt wel mee, volgens mij zijn veel mensen classico moe. Net als dat ik voorlopig ook geen PSG Chelsea hoef te zien. Mensen worden juist blij van opkomende clubs, zoals Atletico en Dortmund. En van verassingen. Die kunnen ook uit kleine landen komen. En die zou de Uefa daarom moeten willen stimuleren.

Jij gaat er gewoon van uit dat de Uefa geld verdienen als doel heeft. Maar als dat hun doel was hoeven ze ook niets te veranderen, want ze verdienen al meer dan ze ooit kunnen opmaken.

24 maart 2016 om 10:57

@glory

Uiteindelijk kunnen de grote clubs ook beslissen zich los te maken van de Uefa en een eigen superleague op gaan richten. Dat zou de doodsteek zijn voor de Uefa en die willen en moeten dat t.a.t. voorkomen. Tot voorheen waren de grote clubs zich redelijk stil waardoor de Uefa een klein stimuleringsbeleid kon voeren voor de kleine landen, maar recentelijk spreken vrijwel alle grote clubs over het creeren van een eliteclubje, waar de Uefa het zich simpelweg niet kan veroorloven om daar niet naar te luisteren.

24 maart 2016 om 11:54

Ja, een nieuwe voetbalbond is op lange termijn zeker een grote bedreiging voor uefa. Een doodsteek nog niet, maar de uefa zal door zulke concurrentie veel meer moeten gaan doen om opkomende clubs daadwerkelijk te stimuleren. Doen ze dat goed, dan zullen ze het winnen van een bond die erop gericht is om grote clubs groot te houden. Dan is het voetbal eigenlijk de grote winnaar. We zijn het waarschijnlijk eens dat uefa nu echt veel te weinig doet.

Ik vind wel prima. De CL is nu voor tweederde best wel saai door de groepsfases, soms zit er een leuke verassing tussen, maar vaak niet. Nu knalt het niveau omhoog en is het meer spektakel voor de neutrale kijker. Het kan mij niet schelen dat er straks geen Ajax of PSV of een Galatasaray of Gent meer in de CL speelt.

24 maart 2016 om 08:45

Door deze opzet wordt de CL nog saaier dan het al is. Elk jaar spelen dezelfde clubs tegen elkaar op deze manier. Ook wordt de kloof tussen de top en de rest alleen maar groter.

24 maart 2016 om 10:41

Dus veranderd er niets, wordt het alleen sneller bereikt, ook nu spelen dezelfde clubs tegen elkaar, of wil je je de kwartfinales verrassend noemen?

Vind het wel grappig, jarenlang is er hier op VZ door heel veel mensen geroepen dat de landenkwalificaties voor een EK en WK opgesplitst moest worden in A en B landen, nu doet de Uefa dit met de clubs en nu is opeens de wereld te klein

24 maart 2016 om 13:09

Dat vind jij, ik zie het wel zitten.. Als ik de CL leuker vind vanaf de KO-fase wat nu al vaak uit dezelfde clubs bestaat en de rest veelal saai vind, dan is het toch mooi dat het toernooi uit vooral die latere fase zal bestaan. Ik snap best dat mensen het niks vinden, maar met welke wedstrijden vermaak jij je het meest?

24 maart 2016 om 13:13

Ik wil er meteen aan toevoegen dat die andere Europese competitie nu meteen interessanter wordt. Sommigen clubs horen nou eenmaal niet thuis in de CL, maar nemen de EL niet serieus genoeg. Misschien zullen de geslachtofferde clubs nu in de EL of misschien een nieuw toernooi meer financiële winsten kunnen behalen. Dit zijn flinke maatregelen op een traditioneel concept, ik weet zeker dat er zorgvuldig gekeken gaat worden naar mogelijkheden.

24 maart 2016 om 13:31

Ja er veranderd wel degelijk wat, clubs onder de top-4 zullen namelijk nooit verder dan de voorrondes komen op deze manier. Verder noem ik de huidige kwartfinales niet verrassend. Ik vind de huidige opzet al verschrikkelijk, maar dit plan maakt de CL nog saaier.

Het laatste is overigens appels met peren vergelijken. Landen kun je totaal niet met clubs vergelijken omdat een land moet roeien met de riemen die het heeft. Een land kan geen 100 miljoen uit de hoge hoed toveren om een speler van een ander land over te nemen, clubs kunnen dit wel. slechte vergelijking dus.

24 maart 2016 om 13:34

Het is je goed recht dat jij dit eventueel ziet zitten, ik alleen totaal niet. Ik ben voor meer diversiteit. Topclubs moeten niet beschermd worden vind ik. Ik zie liever dat deze clubs al in een veel eerdere fase van de CL tegen elkaar loten.

Ze laten hun oren nu hangen naar het geld wat natuurlijk voorspelbaar en ongelooflijk is.

Als ze nou is gaan nadenken over hervormingen binnen het hele voetbal dan zou ik ja zeggen.

Alleen de CL verbuigen naar de zin van de grote clubs........nee.

Daarmee zou de publieke belangstelling moeten toenemen ??? Maar alle stadions zijn vaak toch al uitverkocht, zeker met een pas partout.

Een beetje een rare opzet, maar ja, alles is op geld gebaseerd, dus dan kun je alles verwachten....

24 maart 2016 om 08:48

Mensen in stadions kunnen de pot op, dat zijn toch maar trouwe fans. Mensen in Azië die televisie willen kijken zijn veel belangrijker.

24 maart 2016 om 08:51

Dan is de volgende stap dat we de aanvangstijden voor de wedstrijden aanpassen, zodat het voor de Aziaten beter uitkomt....

24 maart 2016 om 09:09

Of dat wedsrtrijden in Azie of de VS worden gespeeld.

24 maart 2016 om 09:11

Toen Simeone laatst klaagde over het speelschema en ook zei dat dat voor Azië in elkaar was gezet, kreeg hij meteen van de baas van de Spaanse competitie te horen dat hij zijn mond moest houden.

24 maart 2016 om 09:49

Dat plannen om het ook in Azie of de VS uit te zenden gebeurt al.

Overigens wordt de Italiaanse Super cup al buiten Italie gespeeld. Kans is groot dat andere competities volgen en duels op een ander continent gaan spelen. De NBA en NFL doen dit al enige tijd. Voetbal volgt snel.

24 maart 2016 om 20:37

Dan ook maar een competitieopzet a la NBA en NFL dan maar? Lekker oost tegen west in aparte divisions en daarna de play-offs in. De wedstrijden buiten de VS zijn vaak wedstrijden off-season. Dus dat kan je meer vergelijken met het oefentoernooi dat o.a. Real Madrid en Manu speelde in 2014 in de VS.

haha kan niet waar zijn, dan worden er heel veel clubs en competities genaaid

Mooi. Maak het voetbal dan maar helemaal kapot. Stop die superrijke kutclubs maar lekker in hun eigen competitie waar ze lekker onderling het Chinese televisiegeld en de Arabische oliedollars gaan verdelen en laat de rest hun eigen competitie starten die misschien een lager niveau heeft, maar ten minste leuk en spannend is om naar te kijken.

Maar dat laatste zal wel niet gebeuren, want de kleine landen zullen wel wanhopig blijven proberen om "aan te haken". Bij de Knvb heeft in ieder geval niemand ballen of visie.

24 maart 2016 om 09:32

Ik vind een competitie met bijvoorbeeld, Anderlecht, Psv, Basel, Celtic, Dinamo Zagreb, Sporting, Aek, Molde, Rapid Wien, Besiktas etc best leuk om te kijken.

Uiteindelijk staat Uefa toch echt voor europa maar het begint er steeds meer op te lijken dat de top 5 competities er alleen zijn en de rest mag stikken.

24 maart 2016 om 12:06

West1988, je gelooft toch niet echt dat de Uefa staat voor Europa? Die staan voor inkomsten uit alles gerelateerd aan het voetbal. Net als dat Europa niet staat voor ons; de europese burgers, maar voor de miljarden die ze ophalen uit de handelsverdragen. We zijn alleen te blind om het te zien, te naief om het te begrijpen, en het ergste; te onnozel om ons hier tegen te verzetten!

Belachelijk, voetbal wordt een elitesport op die manier. De Fifa, Uefa en clubs spelen al lang niet meer voor de fans. Voetbal is al lang niet meer van de fans, Amf.

Ik vind het nog best een goed idee, alleen zou je dan de kampioenen een gegarandeerde plek moeten geven en de overigen zonder beschermde status om de rest van de plekken laten strijden. Dan maak je de voorrondes zelfs nog aantrekkelijk om naar te kijken.

24 maart 2016 om 08:51

Snap je het niet? Met deze opzet wordt er juist voor gezorgd dat alleen clubs uit Engeland, Spanje, Duitsland en Italië in de CL groepsfase komen. Wat is daar nou leuk aan?

24 maart 2016 om 09:33

Ja ik snap het wel en dat zou de doodsteek zijn voor het voetbal, Maar ik zeg het idee is nog best goed. Alleen moet je in die poules wel de kampioenen standaard inloten. en moeten ze af van dat megalomane voorrangssysteem. Dat slaat natuurlijk nergens op. Omdat je vorige jaren goed gepresteerd hebt moet je nu gegarandeerd ver komen. Waarom zou Arsenal niet Real madrid in de voorronde mogen loten. Juist het onvoorspelbare is het mooie aan voetbal. De huidige opzet zorgt er al voor dat er 2 goeie ploegen in elke poule zitten en 2 van de overige competities die minder zijn.

Als dat gebeurd hoop ik dat het averechts gaat werken. Mensen moeten juist die grote clubs die dit graag willen, vermijden en ze omlaag halen door geen shirts meer te kopen, seizoenskaart te laten vallen etc.

Ze moeten stoppen met geld over voetbal te kiezen..

Het voetbal wordt helemaal naar de klote geholpen op deze manier. Met deze opzet zal de CL er elk jaar precies hetzelfde uitzien, de UEFA creëert hiermee gewoon zijn eigen super league. De kloof tussen de top en kleine landen zal alleen maar groter worden zo. Ik hoop dat de kleinere competities dit niet zullen pikken en zelf een Europese competitie beginnen waarbij de kampioenen weer tegen elkaar spelen.

Tijd voor de bonden uit andere landen om niet langer als makke schapen te blijven zitten maar actie te ondernemen. Gewoon uit de uefa stappen en zelf een nieuwe Europese bond op richten. Maak er weer een echt kampioenen bal van, een bekerwinnaars toernooi en voor 3 andere clubs per land een EL3 cup. Dat is binnen een paar jaar populairder dan de zogenaamde superleague.

24 maart 2016 om 09:42

Je laatste zin is natuurlijk wishful thinking. Dat gaat helaas echt niet gebeuren. Hoe leuk je opzet ook is, er zal wereldwijd altijd meer belangstelling zijn voor de grootste clubs. Dit is nu in de CL al het geval en zal straks alleen maar meer worden.

Dit systeem is geweldig voor de gelukkigen die geplaatst gaan worden. De kloof die zij gaan creëren met de rest zal onoverbrugbaar zijn. De clubs buiten de top 20 in Europa weten dat ze daarmee voor altijd voor spek en bonen mee gaan doen.

24 maart 2016 om 10:15

Hangt er vanaf hoe je het opzet.
Het zal wel een paar jaar duren natuurlijk maar als je de zelfde dagen en tijden aanhoudt als de superleague dan is er een hele grote kijkersmarkt die een keuze moet gaan maken naar welke wedstrijd ze gaan kijken. En ik denk dat als Ajax tegen Anderlecht speelt dat een groot deel van Nederland en België daar liever naar kijkt dan naar Juventus tegen Liverpool. Zelfde geldt natuurlijk voor Polen en Rusland als Legia tegen Zenith speelt, Benfica tegen Olympiacos enzovoorts.

Ik denk dat je binnen Europa al redelijk snel een grote kijkersmarkt kan realiseren en daarna met de juiste marketing ook daarbuiten.

24 maart 2016 om 12:19

Die juiste marketing geldt natuurlijk ook voor de Cl/super League. Aangezien die veel meer geld hebben en de steun van de Uefa is de kans groot dat die de marketing een stuk beter voor elkaar gaan krijgen.

Buiten dat zitten de aantallen qua tv kijkers natuurlijk niet in de overige landen van Europa. Europa telt ca 500 miljoen inwoners. De 4 grote landen (de, GB, IT, ES) nemen daar al de helft van in. Verder zitten de grote aantallen natuurlijk in de rest van de wereld en met name Azië. De populariteit van de eliteclubs is daar gigantisch. Als die mogen kiezen dan gaat de overgrote meerderheid absoluut eerder kijken naar een wedstrijd van Liverpool dan van Ajax, helaas.

Doe dan ook maar een aparte competitie waar alleen de kleinere landen aan deel mogen nemen. Want kwalificeren zit er dan toch niet meer in.

Deze opzet zal op de lange termijn eentonig gaan worden, laat ze lekker hun gang gaan. Concentreren wij ons op een leuke Europese competitie waar het niveau dicht bij elkaar ligt.

Prima. En dan moeten de kleinere landen er gewoon niet aan mee doen ! maar lekker weer een echte Europese competitie opzetten. Europacup 1 ( landskampioenen) Europacup 2 ( bekerwinnaars) en een Europacup 3 (best of The rest ).

Het gaat niet om voetbal, het is een money making machine. En wij ons maar druk maken... het zal wel!
Twee poules van 8 team, die dus een halve competitie gaan spelen. Dit kan alleen maar saaier worden dan na 6 groepswedstrijden de knock out in.
Als je een geweldige voetbal beleving wilt: ga op zaterdag 9.00uur op het natte gras staat met een plastic beker loei hete koffie en support your local F-jeugd; goal én beleving, onbetaalbaar!

Misschien is het handig als de Knvb eens gaat praten met andere kleine landen zoals Zwitserland, Polen, Oostenrijk, Belgie, Schotland (portugal), Joegoslavië, Kroatië, Zweden, Noorwegen, Denemarken.

Als deze super league er echt gaat komen, moet je als Knvb jezelf gaan beschermen. Dus ook zo veel mogelijk zorgen dat er alleen in de grote 3/4 landen er naar gekeken wordt.

Dit zou echt de doodsteek zijn voor de "kleinere" landen.

Als ze dat dan doen, doe het dan zo dat je de oude regels van de CL (dus alleen de kampioenen) in de CL laat en daarnaast (als het dan toch moet) de SL (met gerenommeerde namen) en de winnaar van de CL stroomt automatisch mee in de SL net als de winnaar van de EL.

Het draait uiteindelijk alleen maar om geld, de topclubs willen ingedekt zijn voor het geval ze 1 of 2 jaar wat minder presteren, de bobo's willen zeker zijn dat hun zakken goed gevuld blijven.
Dat wedstrijden in de poulefase het aankijken meestal niet waard zijn zeker op het moment dat er niets op het spel staat boeit de hotemetoten helemaal geen ene reet. Het draait al jaren alleen om geld niet om voetbal.
Er komt een moment dat buitenlandse clubs spelertjes op 4 of 5 jarige leeftijd gaan scouten (als dat nu al niet gebeurd) Deze spelertjes verhuizen naar bijvoorbeeld Engeland omdat ze zolang in Engeland wonen kunnen ze heel makkelijk de Engelse nationaliteit aanvragen en over een jaar of 20, 30 lopen er in Spanje Italie en Engeland spelers in de nationale teams rond die de Vries, Janssen of de Jong heten.

Als ik dit zo lees, is dus niemand zeker van cl. 1 totale off day van barca ( vroeg in het seizoen ) en liggen uit de cl. Kan mij niet voorstellen dat ze dat willen.

24 maart 2016 om 09:44

Er komt een voorronde waarbij de grootste clubs geplaatst zijn. Barcelona neemt het dan op tegen een ploeg buiten de top 20. Zoals Ajax, Psv, Lazio, Anderlecht of Olympiakos. Daar kan Barca 2 off days tegen hebben en nog door gaan.

Kortom: 4 teams uit Engeland, 4 teams uit Spanje, 4 teams uit Italie en 4 teams uit Duitsland.

Leuk

Gooi nou gewoon de CL en de EL lekker samen in 1 groot Europees toernooi. Kan die onzinnige Europese supercup ook eens in de ban en is de winnaar straks ook écht de beste van Europa. Dan nog al die onzinnige beschermstatussen en lotingregels eruit en het wordt al een stuk interessanter.

De Uefa wil niet reageren? Waar komt dit verhaal vandaan als het niet van de Uefa komt? Mooi verzinsel van The Guardian dus.

Wat een dom idee. Als men wil reageren op de Engels tv deal moet men in eigen land wat doen, de competitie spannender maken, gelijke spelen afschaffen, 10 corners een penal, zoiets. Op deze manier verdienen die Engelse clubs er net zoveel aan mee en wordt het gat dus niet kleiner. Wat een amateurs.

24 maart 2016 om 10:47

Of alle TV gelden op een grote hoop gooien en alle voetbalrechten op een zender die voor iedereen zichtbaar is uitzenden. Dan kun je vervolgens op alle clubs een standaard bedrag geven en vervolgens op Basis van van het aantal views per ploeg de gelden verdelen. Dan krijgen kleine Clubs natuurlijk nog steeds minder Geld Maar is het misschien wel wat eerlijker?

Schandalig ze moeten zich kapot schamen. Als je niet wilt dat je team buiten de boot valt door "die vervelende mindere teams" moet je gewoon beter presteren. Je verdiend het dan niet om op een hoger podium te staan. We moeten hier met de andere landen keihard onze voeten in het zand zetten. Samen met Portugal, Belgie, Turkije, Zwitserland, Tjechie, Griekeland, Rusland ons hier tegen verzetten. En de andere landen die zich hierbij gaan aansluiten natuurlijk. Desnoods andere mindelen aan grijpen en in de toekomst Ek's boycotten. Helaas "money talks" maar hiermee gaan ze te ver. Ze maken het voetbal kapot. Ook de grote clubs gaan er hinder van onder vinden, want die bubbel gaat een keer knappen. De champions league is nu al the voorspellend geworden, het gaat zo alleen nog maar erger worden.

24 maart 2016 om 10:43

Money talks en de Uefa zit in de greep bij de grotere bonden dus die zullen niet geneigd zijn om de CL zo te veranderen dat de grote competities er nadeel bij hebben. Dat zag je al bij het uitbreiden van het aantal Teams en wordt op deze Manier alleen Maar erger. De commercie is inmiddel zo belangrijk dat we ook niet Meer terug kunnen naar een echte CL waarbij alleen de kampioenen van alle landen meedoen. Dit gaat van kwaad tot erger en ik zie ook niet hoe dit in de (nabije) toekomst gaat veranderen.

24 maart 2016 om 12:26

Heeft er niets mee te maken dat de Uefa in de greep zit bij de grote clubs. Het is puur eigen belang. Momenteel profiteert de Uefa niet van de gigantische winstgevendheid van de Bpl. Dit gaat nu rechtstreeks naar de FA en de Engelse clubs. Dit is de Uefa een doorn in het oog.

De super CL zal een geduchte concurrent van de BPL zijn en op langere termijn hier makkelijk over heen gaan qua marketingwaarde. Kortom een gigantische stroom geldt die via de Uefa gaat lopen.

24 maart 2016 om 13:00

Jij zegt het, Maar volgens mij Staat er in het Artikel ook dat dit een wens is van de andere grote bonden naar aanleiding van de TV-deal in Engeland. Daarnaast kun je niet ontkennen dat de bonden een grote invloed hebben op de Uefa en die niet zelfstandig kan beslissen wat het best is voor het Europese voetbal. Als de super CL echt iets is wat de Uefa wil en waar de meeste grote Clubs achter staan, waarom is dat dan niet al eerder ingevoerd?

24 maart 2016 om 10:48

En toch zit je waarschijnlijk uiteindelijk toch voor de TV te kijken vrees ik. Want als voetballiefhebber will je waarschijnlijk dat soort wedstrijden toch zien.

24 maart 2016 om 11:10

Tja, dat is waarschijnlijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik kijk ook niet naar City tegen Kiev of Valencia tegen Athletic of het nu in de EL of de CL is. Maar wanneer United en Liverpool tegenover elkaar staan trekt me dat juist wel ongeacht in welke competitie dat is. Daarbij hangt het natuurlijk ook af van de frequentie van die wedstrijden. Een El Classico kan leuk zijn Maar niet 6x per jaar natuurlijk.

Boycotten heeft alleen Maar zin als het met een hele grote groep gebeurt en dat zie ik niet gebeuren...

Het voetbal wordt verkracht door het grote geld en dit is de volgende stap in dat proces. Ik word hier moedeloos van ...

Als dit serieus door gaat, kap ik met het volgen van het voetbal.

Wat een waardeloos idee. Echt een schande hoe je nóg meer er voor wilt zorgen dat er een paar clubs alle geld en macht hebben.

Ach, ik hoor elke x dat het landskampioenschap de hoogste prio heeft, terwijl je nog speelt in de CL. Als je zo'n instelling hebt, hoor je er niet thuis. Dan komt de uefa juist hieraan tegemoet. Zoek het maar uit met je landskampioenschap en wees er gelukkig mee.

Dit heeft niets meer met het gedachtegoed van Europees voetbal zoals dat ooit is ingesteld te maken. Dit is gewoon een Europese competitie voor eliteclubs. Prima, maar laat de landen die buiten de boot vallen dan gewoon doorgaan met het gedachtegoed van Europees voetbal, alleen doen dan die 16 eliteclubs niet mee. Die zoeken het dan zelf maar uit.

Waar zijn de tijden gebleven dat rode ster of psv of ajax de cl nog kon winnen. Je weet elk jaar van te voren al hoe de halve finale eruit ziet. De grote clubs graven hun eigen graf op deze manier, vraag me altijd af hoe je fan kan zijn van een club terwijl nooit dichterbij dan de tv bent gekomen. Deze barca real fanboy generatie weten niet wat clubliefde is.

Het zou eigenlijk niet zo gek zijn om een soortgelijke opzet als de Euroleague (baskbetbalversie van de Champions League) op te richten. Je hebt nu 32 clubs, 8 groepen met ieder 4 clubs. In plaats van een knock-out, kunnen ze met de overgebleven 16 clubs 4 groepen maken met ieder 4 clubs, waarvan de helft doorgaat naar de kwartfinale. En dat iedereen in elkaar kan loten in deze groep.

Niks van aantrekken. Voetbal is verworden tot big business,
het gaat vooral om geld. Laten wij onze Eredivisie koesteren,
er komt een moment dat de gewone man zich afkeert van de
geldverslindende machinerie onde de naam voetbal.
Wat mij betreft het liefst zo snel mogelijk.
Laat de oliesjeiks en andere miljardairs hun speeltje maar
houden. Zo langzamerhand word je hier toch afkerig van....

Nieuwe opzet revolutionair. Misschien moeten ze dan maar eens verder out of the box denken. Bijvoorbeeld het instellen van een 6+5 regeling voor deze competitie. Op nationaal niveau is dit ivm wetgeving in veel landen niet mogelijk, maar indien ze dit voor de nieuwe CL instellen dwing je clubs toch om het koopgedrag te minderen en focus te leggen op je eigen jeugd.

Stap uit de Uefa en Fifa, en richt je eigen bond op

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren