Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Hij wekt volgens mensen bij Ajax de schijn van belangenverstrengeling’

Laatste update:

De KNVB maakte zondagavond bekend dat de Jupiler League-wedstrijd tussen Jong Ajax en NEC opnieuw gespeeld moet worden omdat Teun Bijleveld tijdens de ontmoeting van afgelopen vrijdag (2-0) niet speelgerechtigd was. Ajax ‘bestudeert’ de beslissing van de bond, zo schrijft De Telegraaf.

De Amsterdammers kijken wel ‘met argusogen’ naar Jan Bluyssen, voegt het dagblad eraan toe. De manager competitiezaken was eerder zes jaar werkzaam als manager operations bij NEC. In die functie was hij verantwoordelijk voor onder meer supporterszaken, veiligheid en horeca.

“Bluyssen wekt volgens mensen bij Ajax in elk geval de schijn van belangenverstrengeling”, zo schrijft de krant. Bijleveld pakte tegen FC Dordrecht zijn vijfde gele kaart van het seizoen en hierdoor was hij niet speelgerechtigd voor het duel met NEC. Door een administratieve fout van de KNVB kon Bijleveld in de topper tegen de Nijmegenaren gewoon worden opgesteld.

“Door de fout was voorafgaand aan het duel bij de KNVB en Ajax niets anders bekend dan dat Bijleveld op vier gele kaarten stond”, liet de bond weten in een verklaring. “De KNVB betreurt de situatie, maar vindt dat overspelen recht doet aan het juiste verloop van de competitie. Gezien de omstandigheden zal de aanklager betaald voetbal geen tuchtrechtelijke maatregelen nemen tegen Ajax.” Wanneer het duel wordt overgespeeld is nog niet bekend.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind het wat ver gezocht. Volgens deze theorie zou je eigenlijk nooit meer een uitvoerende functie bij de KNVB kunnen hebben als je ooit bij een bvo in dienst geweest ben? De KNVB heeft werknemers nodig met enige ervaring in het betaalde voetbal dus kom je al snel uit bij ( voormalig) werknemers van bvo's.
Het is ook slordig dat Ajax niet op de hoogte was van de hoeveelheid gele kaarten maar misschien ligt die verantwoordelijk alleen bij de KNVB?
Overspelen vind ik eigenlijk onzinnig maar als dat de regels zijn dan moet het maar...

9 april 2018 om 07:34

Het is eerder slordig van jou dat je Ajax verwijt niet op de hoogte te zijn geweest van het aantal gele kaarten terwijl Ajax dit op voorhand juist gecheckt heeft bij de KNVB omdat ze het raar vonden dat hij speelgerechtigd leek te zijn. Als de KNVB dan aangeeft dat hij mag spelen en nu ineens door eigen fout Ajax dwingt tot overspelen ben je behoorlijk achterlijk bezig als voetbalbond. Laat de wedstrijd wat het is.

9 april 2018 om 07:56

Myvision,

Inderdaad, als Ajax het ook nog nagevraagd heeft kan je Akax hierin niks verwijten. Maar misschien heb ik het gemist, maar waar heeft Ajax verklaard het nagevraagd te hebben? Tot nu toe zie ik het enkel in de rescties op VZ.

Ondanks dat, vind ik dat Ajax gewoon de punten verdient. De KNVB maakt week op week blunders en dan worden wedstrijden ook niet opnieuw gespeeld.

9 april 2018 om 08:11

Pff dit is al in meerdere artikelen hier op VZ aangegeven, op twitter (Ajax volgers), officiële Ajax kanalen. Als je een uitgesproken mening wilt vormen, lees je dan ook even in in de situatie. Ajax heeft het schriftelijk van de KNVB gemeld gekregen, dan is de kous daarmee af zou je zeggen. Het is voor de jongens van Jong, en natuurlijk voor Fortuna, maar te hopen dat Ajax de inhaalpot ook zal winnen. Wel een grappig detail: Bijleveld speelt dan gewoon waarschijnlijk omdat zijn schorsing er dan op zit.

9 april 2018 om 14:08

Als bvo heb je getekend voor de regelementen van de bond. Hierin staat duidelijk dat je zelf op de hoogte moet zijn van eventuele gele kaarten etc. Ook al heb je een brief van de knvb waarin anders staat.

Gewoonweg niet integer van ajax om hem dan toch op te stellen.... Gegokt en verloren.

Tja, toen dit gerucht voor het eerst de kop op stak was het al duidelijk dat het overspelen zou worden, de enige optie die de Knvb had. Ik geloof niet dat er nog sprake is geweest van belangenverstrengeling, maak zoek het gerust uit. Een fout bij de Knvb, zelfs eentje die ze niet opmerkte toen ze er naar gevraagd werd. Lullig voor Ajax, maar geen andere optie dan wat nu is beslist.

9 april 2018 om 07:33

Eens, maar ergens wel apart. Stel dat een scheidsrechter vergeten was 1 van de kaarten op het wedstrijdformulier te vermelden, dan was deze jongen niet geschorst geweest (wedstrijdformulier is leidend). Nu de kaart ergens anders "kwijt" is geraakt moet het wel overnieuw....

9 april 2018 om 07:38

Vooral zeer lullig voor Fortuna mocht NEC deze wedstrijd alsnog winnen. KNVB zit duidelijk fout en de enige winnaar kan NEC zijn. Schors Bijleveld dan voor vanavond en laat deze uitslag staan. Fout is ontdekt na de wedstrijd dus is hij geschorst voor de eerstvolgende. Hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn en NEC kan de krachten dan ook sparen voor de nacompetitie.

9 april 2018 om 07:39

Ik zie het andersom: lullig voor NEC dat de KNVB deze fout maakte toen het nodg teruggedraaid kon worden zelfs toen Ajax het dubbelcheckte. Je gaat toch ook niet een onterechte penalty terugdraaien door een wedstrijd over te spelen. Wat een onzin.

9 april 2018 om 11:16

Haha, ja ik ken dat verhaal. Bedoelde eigenlijk niet een serie maar een faalmoment van de scheids waar een penalty uitkwam.

Bizar eigenlijk dat je de dupe bent van zo’n amateuristische bond. Zou ook lekker tegendraads zijn en alle speelgerechtigde Ajax 1 spelers erbij halen en het als een oefenpotje beschouwen. De jong spelers hebben al laten zien beter te zijn, die verdienen dit niet. Overigens ook frappant dat iemand met zo’n verleden een dergelijke keuze zo mag maken. Een integer man had deze schijn voorkomen.

9 april 2018 om 07:48

Ajax heeft hier zelf ook zijn verantwoordelijkheid gepakt door het gegeven niet bij te houden. Daarnaast mijns inziens echt bekrompen dat er meteen naar die beste man gekeken wordt. Vanuit juridisch perspectief begrijp ik het, maar man volgt gewoon de regels.

9 april 2018 om 07:59

Spydix: Ajax hééft het bijgehouden daarom hebben ze het nog een keer gecheckt bij de Knvb. Als die vervolgens aangegeven dat de speler niet geschorst hebben ze toch voldoende gedaan om dit aan te "kaarten" :P

9 april 2018 om 08:02

Het is al duizend keer uitgelegd maar Ajax heeft navraag gedaan bij de bond. De bond zei vervolgens dat er geen sprake was van een schorsing, dan is er dus geen sprake van een schorsing. Ajax valt hier helemaal niets te verwijten. Die jongens van jong Ajax willen graag kampioen worden, bij Fortuna hetzelfde, dan is dit gewoon een schandaalige blunder waar de KNVB niet zo makkelijk mee weg hoort te komen. Verwijzen naar de eigen regels is veel te makkelijk.

9 april 2018 om 08:33

Dus volgens jou had Ajax die jongen zelf aan de kant moeten houden. Dan zou hij de wedstrijd daarna mogelijk weer een gele kaart krijgen en dan weer een wedstrijd aan de kant moeten zitten omdat hij volgens de Knvb op dat moment wel geschorst zou zijn. Dan straf je zo'n jongen dubbel omdat de bond zijn zaakjes niet op oorde heeft. Zo werkt het dus niet, de data van de bond is bindend, dus daar ligt de fout.

9 april 2018 om 08:57

Precies! De jongen zat volgens het systeem op 4 gele kaarten en was dus speel gerechtigd. De enige oplossing was om het zo te laten. NEC kan wel zielig doen, maar zij hebben ook gewoon verloren van Ajax. Ze hadden ook kunnen winnen...

9 april 2018 om 09:06

Spydix je kan niet lukraak wat roepen als je inhoudelijk niets weet van deze case.

Het is erg lastig om hier een stellingname in te nemen die geen slachtoffers kent. Ajax heeft met gepaste zorgvuldigheid de situatie rond Bijleveld nagevraagd bij de bond. Zij hebben expliciet aangegeven dat de speler niet geschorst voor het duel met Nec, ofwel speelgerechtigd.

Voorafgaand aan de wedstrijd wisten beide clubs hoe de vork in de steel zat, maar zijn beide teams wel gewoon aan de wedstrijd begonnen. Dan ga je mijns inziens akkoord met de opstelling van beide kanten. De enige partij die duidelijk een voordeel heeft bij het overspelen is overigens NEC en daardoor vind ik het handelen van de club twijfelachtig. Aan het begin van de wedstrijd al weten dat een speler eigenlijk niet mag spelen, de wedstrijd wel aanvangen en na een 2-0 verlies direct aan de bel trekken? Wat als de Nijmegenaren de wedstrijd hadden gewonnen? Was er dan niets gebeurd?

Misschien had Ajax zelf moeten beslissen om de speler niet op te stellen, maar dan blijft de vraag of hij daarmee wel een schorsing heeft uitgezeten. Dit zal ook de reden geweest zijn voor Ajax om het te checken...

Maar goed; lang verhaal kort: Regels zijn regels. Als door administratief falen bij de Knvb een ongerechtigde speler toch op het veld is verschenen wordt de wedstrijd over gespeeld. Einde verhaal.

De enige reden voor Fortuna om hier zo fel op te reageren is dat dit het competitieverloop nogal doet veranderen en met een paar puntjes verschil tussen alledrie de ploegen is dat voor Sittard best vervelend, maar om zo fel te reageren als deze beste man is overdreven.

9 april 2018 om 09:51

Prima samenvatting. Alleen je hebt een ding fout. Voor de wedstrijd heeft NEC al gezien dat Bijleveld op het wedstrijdfomulier stond. Ze hebben dit voor het starten van de wedstrijd al doorgegeven aan de KNVB. Ze hebben dus niet de uitslag afgewacht.

9 april 2018 om 12:25

Je zou zelfs kunnen aanvoeren dat Ajax te gemakkelijk akkoord is gegaan met het antwoord van de KNVB. Jezelf verkeerd laten verbeteren is ook niet zo slim als je weet dat je jouw eigen administratie goed op orde hebt. Maar ja, wellicht zat Ajax tot nu toe wel vaker fout en de KNVB nog nooit. Of heeft Ajax gedacht 'lekker mazzeltje.' Lekker hè, dat speculeren zonder kennis van binnenuit. Zo kan het alle kanten op.

9 april 2018 om 10:16

Als ze de uitslag gewoon gehandhaafd hadden waren er geen slachtoffers. Nu zijn er 2 ploegen in feite de dupe

Het meest bizarre vind ik toch wel het volgende:
"gezien de omstandigheden zal de aanklager betaald voetbal geen tuchtrechtelijke maatregelen nemen tegen Ajax.”
Het zou ook zeer bijzonder zijn om ook nog eens tuchtrechtelijke maatregelen tegen Ajax te gaan ondernemen, terwijl Ajax in dit geval het zelfs nog extra heeft nagevraagd bij de Knvb.

Nu is het voor jong Ajax alleen maar vervelend en is het geen ramp om te verliezen, maar voor Fortuna is dit natuurlijk een hard gelach.

Aan de andere kant kun je dit ook weer positief uitleggen. Mocht de Knvb in de toekomst nog weer eens een keer zo'n fout maken, ongeacht in welke competitie, dan zit er niks anders op dan de wedstrijd opnieuw te spelen.

9 april 2018 om 08:35

Die zin blijft mij ook verbazen. Ze mogen eerder tuchtrechtelijke maatregelen tegen zichzelf nemen maar ze doen het hier overkomen alsof Ajax gematst wordt.

Niet omdat het nou toevallig Ajax is hoor, maar zou de wedstrijd ook overgespeeld moeten worden als NEC gewonnen had?

9 april 2018 om 08:14

Dat lijkt me niet nee, terwijl dat eigenlijk natuurlijk wel zou moeten. Maar dan waren ze in Nijmegen ongetwijfeld naar de rechter gestapt.

9 april 2018 om 08:40

Het is vrij normaal dat er niets gebeurt als de 'benadeelde partij' uiteindelijk geen hinder heeft ondervonden.

9 april 2018 om 09:06

Nee helemaal niet Sammerens, heeft Bijleveld NEC nu benadeeld dan? Dat is niet aantoonbaar. Het argument was: er heeft een niet-speelgerechtigde speler op het veld gestaan: de wedstrijd is ongeldig. Dat geldt neem ik aan ongeacht de uitslag?

9 april 2018 om 11:43

Dat is dus precies wat ik me ook afvraag

9 april 2018 om 09:09

tuurlijk word hij dan over gespeeld het was een wedstrijd voir het kampioenschap ajax zou dit dan ook aangeven

Die van van Schaik van nec wist naar eigen zeggen al voor de wedstrijd dat Bijleveld niet mocht spelen. Waarom zegt hij dan niks aan de scheidsrechter en Ajax? Eerst wedstrijd afwachten en bij een ongunstig resultaat stiekem hopen dat de Knvb een reglementaire 0-3 als eindstand bepaalt?
Zeer dubieus.

9 april 2018 om 09:54

Nee dus. NEC heeft dit vooraf aan de wedstrijd al gemeld. En niet aan de scheidsrechter want die gaat daar niet over maar aan de KNVB. Niets dubieus aan dus.

9 april 2018 om 08:39

Los van de belangenverstrengeling, want dat is inderdaad vergezocht vind ik wel dat de bond hier de hand in eigen zak mag steken. Ze doen het nu over komen alsof het deels de fout van Ajax is en dat Ajax van geluk mag spreken dat ze geen extra straf krijgen. Dit terwijl de fout toch echt bij de Knvb zelf lag, maar ze houden het nu in het midden. Als ze de fout echt goed willen maken mogen ze van mij wel wat kritischer naar zichzelf kijken.

De Knvb blundert en hiervan is jong-Ajax en mogelijk Fortuna straks de dupe....

Hoe graag ik de derby ook weer terug in het Eredivisieprogramma wil hebben, mag ik hopen dat Nec ook de re-match zal verliezen. Zij zijn uiteindelijk de winnaars van de fout van de Knvb. En dat daar een man met een Nijmegens verleden voor verantwoordelijk is, maakt het extra pikant.

Aan jong-Ajax om het nog maar eens dunnetjes over te doen....

9 april 2018 om 09:11

uhm als het bij jou cluppie was dan had je waarschijnlijk niet het zelfde gedacht

Ajax moet gewoon Ziyech en co opstellen en NEC met 6-0 van de mat tikken om een statement te maken. De fout ligt duidelijk bij de Knvb. Schors hem dan gewoon voor de komende wedstrijd en is het opgelost.

9 april 2018 om 09:12

Ik zou heel het eerste opstellen mooie reclame voor de club fout zitten en niet toegeven

9 april 2018 om 09:58

Ik denk dat de Fortuna en NEC supporters dat ook zullen toejuichen inderdaad. Ajax krijgt dan zoveel punten in mindering dat ze onderin de middenmoot eindigen. Ik zou eerst de regeltjes mbt wie er in een belofte team mag spelen eerst even zorgvuldig lezen voordat je zo iets voorsteld.

9 april 2018 om 09:13

kunne jullie alleen oneerlijk spelen doe t gewoon als echte manne en speel overnieuw met dat spel van nec gaan ze t niet winnen daarniet van maar het is nu wel eerlijk gegaan en dat zeg ik niet omdat ik voor nec ben

9 april 2018 om 13:28

Je geeft in je 1e zin goed aan waarom Jong Ajax uberhaupt niet in die divisie hoort en structureel die competitie aan het vervalsen is.

Ik denk dat er bij de knvb meer echt meer mensen werken die bij ajax in dienst zijn geweest als van welke dan ook dus niet zeiken je bent in de fout gegaan

9 april 2018 om 11:48

Ten eerste zuig je dat uit je duim, jij weet helemaal niet wie er bij de Knvb werken en hoeveel procent daarvan ex-Ajax is. Ten tweede maakt het geen ster uit of iemand ex-Ajax, ex-PSV of ex-Kozakken Boys is als hij bij de Knvb werkt. Ten derde weet ik niet wat dat met dit artikel te maken heeft en wie er nou precies 'in de fout is gegaan' volgens jou, ik neem aan dat je op Ajax doelt maar als je even je best doet en wat artikelen over dit voorval leest kan zelfs jij terugvinden dat de fout in deze kwestie 100 procent bij de Knvb lag en dat Ajax niets te verwijten valt.

Afschuiven naar de KNVB hoe achterlijk ben je als je zulke dingen niet ZELF weet en nakijkt moet de KNVB ook op vrijdag laten weten dat ze zondag moeten voetballen . Je hebt een hele organisatie en niemand die dat nakijkt dom dom dom

9 april 2018 om 10:22

KNVB communiceerde het nadat Ajax navraag had gedaan. Dom dom dom.

Voor nu geen energie steken in dat trieste zooitje uit Zeist en Nijmegen. Zelf 12 punten pakken in de naderende wedstrijden en dan met zijn allen hopen dat NEC het volgend jaar nog eens mag proberen(en hopelijk faalt) Zoniet; zou hier zeker een zaakje van maken, gevoelsmatig hoeft de wedstrijd dan niet overgespeeld te worden.

Ik ben vooral benieuwd wat Ajax heeft gevraagd .hebben ze gevraagd of hij speelgerecht is? Of hebben ze de Knvb gevraagd om opheldering over hun eigen administratie? Het is nogal een wereld van verschil of je vraagt of Bijleveld inderdaad een kaart heeft gehad tegen club A, B, C, D en E. Of alleen vraagt of ie mag spelen. Maarja, he laten we vooral niet naar onszelf kijken.

9 april 2018 om 12:33

Daar zit inderdaad een groot verschil in. Ik zou toch graag hebben willen weten welke kaart ik te veel zou hebben gecontroleerd. En dat vervolgens dubbel te hebben gechecked om er zeker van te zijn dat de fout echt in mijn mijn eigen administratie zat in plaats van de ander voor onfeilbaar te houden.

Als een speler onterecht in een wedstrijd een rode kaart krijgt en hij wordt later vrij gesproken, wordt de wedstrijd toch ook niet overgespeeld en kan men geen verhaal halen bij de Knvb. Met andere woorden als een scheidsrechter in dienst van de Knvb een fout maakt wordt de wedstrijd niet overgespeeld maar als de manager competitie zaken een fout maakt moet de wedstrijd in opdracht van dezelfde Knvb over gespeeld worden. Door fouten van scheidsrechters met het onterecht wegsturen van spelers hebben al vele clubs punten verloren zonder dat zij daar voor bij de Knvb in beroep kunnen gaan.

9 april 2018 om 12:40

Tja, een scheidsrechterlijke fout ineen reglementaire westrijd is helaas voor niet hetzelfde als een onreglementaire wedstrijd door het laten meespelen van een niet-speelgerechtigde speler. Er was ooit een slogan die deze situatie prima samenvat: Foutje bedankt.

9 april 2018 om 16:46

Hoezo onreglementair Ajax is door de KNVB niet op de hoogte gesteld. NEC is door het vriendje bij de KNVB op de hoogte gesteld. NEC had bij aanvang zo sportief moeten wezen om Ajax daar op te wijzen. Heeft de wedstrijd eerst uitgespeeld en is vervolgens gaan huilebalken.In de volksmond noemt men dat achterbaks

Als NEC nu gewonnen had , was de wedstrijd dan ook overgespeeld???

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren