Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Financieel directeur Ajax: 'De buitenwereld wil dat we de portemonnee trekken'

Laatste update:

Ajax maakte vrijdag de jaarcijfers van het afgelopen boekjaar bekend en presenteerde een nettowinst van 16,6 miljoen euro, terwijl er vorig jaar nog een winst van 18,2 miljoen euro werd gerealiseerd. Het gaat de Amsterdammers in financieel opzicht voor de wind, maar de supporters klagen dat er te weinig kwaliteit op het veld staat en willen investeringen zien.

Dat merkt ook Jeroen Slop, financieel directeur van Ajax. "Het lijkt wel of er een drang van de buitenwereld is dat we de portemonnee moeten trekken", zegt hij op de website van zijn club. "We mogen weliswaar spreken van een stevig eigen vermogen, maar zolang de overige reserves nog negatief zijn door verliezen uit het verleden, is het onverstandig verbintenissen aan te gaan."

Volgens Slop heeft Ajax negatieve reserves van ruim twintig miljoen euro en die wil de club terugbrengen naar nul. "Pas dan kunnen we weer uitgeven", claimt de financieel directeur. Algemeen directeur Michael Kinsbergen haakt in: "We proberen onze faciliteiten op de Toekomst op topniveau te brengen. Dat doen we zodat we de jeugd alles kunnen bieden. Wij geven ze echt de kans en als je je zover hebt ontwikkeld dat je een stap hoger kan maken in je carrière dan werken we ook mee aan die volgende stap", legt hij uit.

"Natuurlijk zal je altijd jongens houden die dat traject niet willen volgen en al voor hun zestiende vertrekken", vervolgt Kinsbergen. "Omdat ze denken dat het elders beter is. We gebruiken het winnen van de Champions League in 1995 ook als voorbeeld. Dat team was volgens mij gemiddeld ook slechts 21,8 jaar jong en had zoveel kwaliteit. Het kan dus wel, dat een club als Ajax zo’n prijs wint."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

In 1995 was dat inderdaad nog mogelijk ja. Anno nu moet je toch van iets betere huize komen om dit te bewerkstelligen.

26 september 2014 om 20:02

Precies! Wat een kul argument zeg, in 1995 waren de begrotingsverschillen ook niet zo enorm als tegenwoordig. Er zijn maar 2 manieren waarop een Nederlandse club ooit nog een CL finale zou kunnen halen, of via een Oliesjeik/rus/chinees, of de Uefa/fifa moet de regels zo aanpassen dat externe investeerders geen rol meer spelen.

26 september 2014 om 20:22

De begrotingsverschillen waren in percentages ongeveer net zo groot hoor. Hij heeft hier wel degelijk een punt. Ook toen bleek dat er geen toppers nodig waren om de CL te winnen. Jongens met talent, een idee en wat routine, dat was genoeg. Dat kan ook nu weer, alleen is het talent nog niet op het goede niveau. Die jongens zitten in de leeftijd van 14-18 en zitten er aan te komen. Dat vergt geduld.

26 september 2014 om 20:30

Nou, dat is niet helemaal waar. Het gat naar Engeland, Spanje en destijds met name Italië was net zo groot, maar de onderlinge concurrentie erachter veel minder. Destijds stond Nederland gedeeld vijfde en waren we gelijkwaardig aan Portugal en Frankrijk.

Destijds was de Champions League ook daadwerkelijk een kampioenen-toernooi, iets wat ik graag zie terugkeren; zestien landskampioenen, waarvan de beste acht geplaatst en de overige acht middels kwalificatie. Daarmee krik je ook het niveau van de Europa League meteen omhoog, omdat daar alle andere toppers komen te spelen die een titel mislopen.

Het is dus niet zo dat financiën van doorslaggevend belang zijn tegenwoordig, eerder de commercie die de spelregels heeft aangepast in het voordeel van de vermogende clubs, die hierdoor vanzelfsprekend nog rijker zijn geworden. Tel eens na hoeveel minder Real Madrid, Arsenal of Milan in de laatste vijftien jaar in de Champions League zou zijn uitgekomen en hoeveel meer kans een club als Ajax plots zou maken.

Begrotingverschil? Eerder spelbedrog...

26 september 2014 om 22:51

Het gat tussen de eredivisie en CL is hedendaags vele malen groter. We kunnen wel talenten opleiden, maar die komen in een veel mindere competitie terrecht en zzien ajax slechts als een opstapje.. Om de talenten - die overmars claimt te oogsten in de toekomst - naar een hoger plan te tillen, heb je meer ervaren en vaardige spelers nodig.. Op dit moment hebben we naast van Rijn Boilie Veltman Klaasen Fischer en Schone nog twee goede spelers nodig.. Een echte goede spits en een echte goede Lcm..

Als je eenmaal 16 miljoen heb je voor beide posities eentje.. Het probleem is echter dat de scouting niet deugd. Klagen dat goede spelers niet haalbaar zijn en verkwansen dan het geld aan halfbakken spelers die de club alleen maar meer in het slop trekken..

Er zijn tal spelers in Europa die een onbetwiste toevoeging zijn en ook betaalbaar mits je ook bereid bent 6-10 miljoen te besteden.. Scouten is niet zo moeilijk. Je kan snel inschatten of een spits beter zal zijn dan zijn directe tegenstanders in de eredivisie. Een sigtorson bijv. heeft het al lastig als ie iemand van excelsior in de rug heeft. Een duare is fysiek en qua snelheid niet opgewassen tegen de gemiddelde middenvelder in de eredivisie..

We missen dus niet alleen kwaliteit op het veld, maar ook in de scouting. Pak het aan zou ik zeggen. Mensen als Overmars geven zichzelf nu jaarlijks een bonus van een half miljoen euro terwijl ze alleen maar spelers verkopen en rotzooi halen..

Owja,,, ik wil er nog aan toevoegen dat ik geen 16 mil voor één speler zou uitgeven.. Maar ik had bijvoorbeeld wel Tadic gehaalt met de wetenschap dat eriksen weg zou gaan. Tis niet zo moeilijk. Sommige mensen zijn gewoon lui en tevreden met de miljoenen die gratis en voor niets krijgen.

Normale mensen werken hun hele leven keihard en zullen nog niet eens de helft daarvan kunnen verdienen in hun hele leven

27 september 2014 om 00:10

Helemaal mee eens. En voor een een gekke DH.

26 september 2014 om 20:57

En waar denk je dat Ajax nu mee bezig is?

26 september 2014 om 21:25

En daarom probeert Ajax ook weer van iets betere huize te komen door te sparen! En dat het gat vroeger kleiner was is echt kul zoals al aangegeven hadden die clubs toen ook minder dus in verhouding is het gat niet zoveel groter als toen.

Kan iemand mij uitleggen wat dat inhoudt? Negatieve reserves?

26 september 2014 om 19:38

Negatieve reserves is eigenlijk gewoon een reserve die is gemaakt voor een investering. Bijvoorbeeld bij sulemani (verkeerde spelling, kom er even niet op) Dat houdt in dat ze dachten dat ze misschien 5 miljoen van de totale investering zouden verliezen en is daar dus een reserve voor aangemaakt. Maar hij ging gratis de deur uit waardoor ze de hele investering zijn kwijt geraakt. En dat is de reserve ineens negatief.

26 september 2014 om 19:49

Stroppenpot, noemden ze dat vroeger in de bankwereld..

On topic: Niemand wil dat je weer enorme bedragen uit gaat geven voor spelers waar je het nog van moet zien..

Hou Godver eens een keer een team bijelkaar, dat is wat anders

26 september 2014 om 19:50

Misschien zeg ik nu iets heel geks, maar er vanuit gaande dat Ajax inderdaad een eigen vermogen heeft van zo'n 100 miljoen zoals over het algemeen aangenomen wordt kun je dit toch investeren in die 'negatieve reserves' waarna je nog steeds ruim 80 miljoen over houdt?

Er wordt constant allerlei onzin gespuit om het (veel te) zuinige beleid goed te breien maar de punten die door o.a. Overmars en nu Slop worden lijken steeds niet te steken met de realiteit..

26 september 2014 om 20:04

@leon123:

Ajax is deels een beursbedrijf, en is verantwoording verschuldigd aan de aandeelhouders.
Wat Slop implementeert is het oude truukje vd V.a.r. reserves, dat is ook een manier om je belastingverplichtingen vooruit te schuiven.

Ook al heb je 1 miljard op de balans, het betekent niet dat je maar raak kan gaan kopen, de directie en de rvc (die toezicht houdt) moet tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (avh) verantwoording afleggen.

Daarom is dit ook zo'n spagaat:

Ajax is een voetbalclub, maar aan de andere kant een beursbedrijf.

Ik zou denken, ontwerp een (eigen) aandeleninkoopprogramma met al dat eigen vermogen, en ga weer eens als een voetbalclub denken.

26 september 2014 om 22:14

Vergeet je nu dat eigen vermogen iets anders is dan liquide middelen? Het eigen vermogen is niet het geld dat op de bank staat. Het bestaat grotendeels uit vaste activa als vastgoed en je kunt er dus geen reserves mee gaan aanvullen noch aandelen mee terug kopen.

26 september 2014 om 23:00

Bingo, duurde even maar heb een nuttige comment gevonden.

26 september 2014 om 23:03

@harpoontje

Wat een onzin.
Negatieve reserve wil zeggen dat je sinds de oprichting tot heden verlies heb gedraaid.
Dat Ajax een positief vermogen heeft komt door de Agio reserve (aandelen uitgegeven boven nominale waarde).

27 september 2014 om 06:56

Ajax heeft 100 miljoen in Kas. Dit kan wel degelijk geinvesteerd worden.

De mensen "supporters"willen graag mooi aantrekkelijk voetbal zien met winst aan het einde.
Dat wordt meestal gespeeld door voetballers waar je normaliter voor naar het stadion gaat.

Er zijn er teveel om op te sommen die allang al niet meer in Nederland voetballen of willen voetballen.

De supporters van Ajax zouden eigenlijk weleens resultaten willen zien in de Cl, want met dit materiaal bak je alleen nationaal iets klaar en dat geloven ze nu wel een keer.

Overwinteren en een rol in Europa, dat is wat men wil op de tribune of voor de buis.....maar nee....hou de knip maar lekker dicht en ga maar weer zeuren straks dat je weer bij-na de winter hebt gehaald in de Cl.

26 september 2014 om 19:46

@Tinus. Lees het stuk eerst. Dan zie je zelf hopelijk in dat je (wederom) onzin uitkraamt. Nu leggen ze eindelijk uit hoe ze er tegenaan kijken en kom je met je standaard riedeltje.

26 september 2014 om 19:50

Op welk gebied heeft hij ongelijk dan?

26 september 2014 om 19:54

"t gaat supporters niet om hoeveel een club op de bank heeft of niet, die krijgen daar toch niets van.
Supporters, vooral die in het stadion willen graag aantrekkelijk voetbal zien met klinkende resultaten.

en wederom?....kom op kerel.

26 september 2014 om 20:34

Op welk gebied heeft ie gelijk, kun je beter vragen. Tuurlijk willen ze resultaten halen in Europa, maar dat kan alleen door een realistische benadering. Je kunt als Ajax geen topspelers kopen en ook bijna geen spelers die zeker van grote waarde zijn. Die jongens kosten een vermogen (dan haal je er 1, dan is je team niet ineens 6 klasses beter), vragen een gigantisch salaris (kun je er ook maar 1 halen, anders schrijf je structureel rode cijfers) of willen niet naar Nederland komen. Dan blijft de vijver over waar Ajax nu uit vist en zoals jullie zelf al vaak genoeg hebben aangegeven, is dat niet de vijver waar Ajax in moet vissen en ook dat zien ze bij Ajax in en daarom is het beleid erop gericht om de talenten in de jeugd (zijnde de al langer aanwezige spelers of gehaalde toptalenten) individueel beter te maken (zoals eigenlijk alle topspelers geweldige spelers zijn op individueel gebied) en dat dan te gaan combineren met 1 idee (dat de jongens vanuit de jeugd al meekrijgen), zodat je toekomstige wereldtoppers in huis hebt op hun 21e en ze op hun 23e of 24e weg kunnen. Als je 8 of 9 potentiele wereldtoppers erin hebt staan (nu dus niet het geval) en dat aanvult met wat ervaring, dan kun je een heel eind komen in Europa. Dit vergt echter tijd en mensen hebben geen geduld (het bestuur van Ajax gelukkig wel). Vergeet niet dat we pas 2 jaar en een half jaar bezig zijn. De hervorming begon in de jeugd en daar gaan we vanzelf de vruchten van plukken als die eerste spelers in het eerste elftal komen.

26 september 2014 om 21:44

Nijogeth

Ik heb jouw reacties gelezen en ik moet zeggen dat je het heel goed heb weten te verduidelijken.
Ik denk dat velen jouw reacties eens moeten lezen.

Degene die desondanks maar blijven roepen dat er geld uitgegeven moet worden, moeten aan het einde van het seizoen wanneer Ajax weer kampioen wordt maar uit protest wegblijven bij de huldiging.

27 september 2014 om 19:51

Bedankt, het is altijd leuk een compliment te krijgen voor je manier van reageren. Maar om die mensen nou weg te laten. Zo'n huldiging is een feest voor alle supporters, want zelfs als ze klagen, dan nog willen ze het beste voor Ajax. Dat ze het niet allemaal even goed begrijpen en daardoor het grote geheel niet helemaal duidelijk zien, dat wil niet zeggen dat het geen supporters zijn.

26 september 2014 om 20:11

El-Ghazi en Kishna bijvoorbeeld, jongens die nog wat moeten leren maar wel jongens met een actie en gevaar. Juist blijf vooral naar de opleiding kijken, de a1 ziet er echt goed uit en ik kan niet wachten tot die jongens instromen (nouri, van de Beek, Dekker, Cerny bv.)

"dat team was volgens mij gemiddeld ook slechts 21,8 jaar jong en had zoveel kwaliteit."

Zeg maar gerust 24,8 jaar. Ook heel jong natuurlijk.

"volgens Slop heeft Ajax negatieve reserves van ruim twintig miljoen euro en die wil de club terugbrengen naar nul."

iemand enig idee wat hier mee bedoelt wordt? De Arena niet in eigen beheer hebben, nog aanwezig zijn op de beurs e.d.?

Wat bedoelen ze met, de overige reserves zijn negatief? Pak dan 20milli van eigen vermogen en gooi in die reverse? Opgelost lijkt mij.

26 september 2014 om 20:38

Waarschijnlijk is de rente op het eigen vermogen hoger dan de rente die ze betalen over die reserves. Dan zou het natuurlijk stom zijn om dat weg te laten vallen.

Waneer houden mensen nou op met de kreet, dat de Champions League nog te winnen is door Ajax. In 1995 was de kloof al groot, maar we hadden een legendarische geweldige lichting en wereldtoppers ala Rijkaard als ervaring. Dat is dus echt uit een ander vaatje tappen, als je bedenkt dat Moisander wekelijks aan het stunten is. Ik snap dat de reserves terug gedrongen moeten worden, maar een vervanger voor Eriksen was broodnodig. We ontberen al tijden creativiteit, iemand die een splijtende steekpass kan geven. En een spits natuurlijk, hoe kan je zonder die aankopen orakelen over de 2e ronde CL. Laatstaan die nog ooit te gaan winnen.

26 september 2014 om 19:57

Hij heeft het toch ook niet over dit seizoen? Ik vind het goed dat ze deze ambitie altijd hooghouden, het ligt niet voor de hand maar dat lag het in 1995 ook niet.

26 september 2014 om 20:48

afcanats

Dat weet ik, in de toekomst gaat het ook niet gebeuren. Geloof jij dat echt? In 1995 kwamen, wereldtoppers op hun 29e 30e nog terug naar Nederland. Die nog daadwerkelijk wat toevoegden, een speler als Rijkaard zie ik niet terugkomen.

Met de juiste accenten op de jeugdopleiding kun je zelf wereldtoppers opleiden. Tuurlijk was die generatie van 1995 van buitengewone klasse, maar hoezo zou er niet nog een keer zo'n generatie gekweekt kunnen worden? Met een goed plan op langere termijn kom je een heel eind.

26 september 2014 om 20:29

Het gaat niet meer werken omdat de voetbalwereld nu puur draait op en om geld.
Voetballers van vroeger konden hun werk zien als een hobby en het geld was de bonus. Dat was vroeger denk ik in mijn jeugdtijd en ervoor (jaren 90).

Leidt je een zeer goede speler op, komt er ineens een club die zo een talent verleidt met een (voorbeeld) 2000 euro per maand netto, pa en ma krijgen een baan en zullen misschien tussen de 40-50.000 jaarlijks bruto verdienen, tekengeld van 400.000, genoeg voor een mooie huis.
School wordt betaald.

Wat kan een club zelfs als Ajax, PSV of Feyenoord doen? Zeker als zo een knaap pas 14-16 jaar is. Dan zit je ineens in de jeugd van een grote club. Chelsea, Arsenal, Liverpool, Manchester United, Barcelona, Real Madrid of een ander grote.
Die ouders krijgen net als zo een talent een heel plan uitgestippeld voor zich.... maar de realiteit is dat heel weinig het 'echt' halen zoals het verkoopplaatje.
Feit blijft ook. Wanneer je bij de genoemde clubs naar Nederland terug wil keren dan kom je veel sneller bij een Eredivisie club dan wanneer je zou mislukken in Nederland. In de meeste gevallen speel je jaren op amateur niveau, hopend op een nieuwe kans.

Duidelijk verhaal naar de fans toe, eindelijk. Maar laten we het winnen van de champions League (voorlopig) ff vergeten. Het team en de lichting van 1995 was zeer uniek en alles klopte maar de afgelopen decennia('s) is er veel veranderd. Ajax maakt allang geen deel (meer) uit van het Europese elite gezelschap.
Ajax heeft al de grootste moeite om grote talenten ( van de amateurclubs) in de regio aan zich te binden en moet steeds vaker (grote)talenten van andere Bvo's wegkapen wat uiteraard ook geld kost( € 11.344) per opleidingsjaar.
Amsterdam is allang niet meer de smeltkroes van voetbaltalent, vele grote amateurclubs uit het verleden bestaan allang niet meer of zijn gefuseerd de (amsterdamse)sportparken liggen er in de weekenden de laatste 10 á 15 jaar zeer verlaten en haast uitgestorven bijj. De bloeiende amateurclubs waren destijds de slagaders(versbloed toevoer) van de ajaxjeugdopleiding, de volksbuurten in amsterdam zijn decennia's lang al totaal veranderd, er wordt nog nauwelijks op straat gevoetbald uitgezonderd wat noord Afrikaanse jeugd.
Kortom de jeugdvoetballerij heeft behoorlijk wat concurrentie gekregen van de florerende hockeyclubs en groeiende fitnessketen en dat werkt toch indirect door in het (nederlandse) jeugdvoetbal.

26 september 2014 om 20:07

@gunssmoke

Allemaal leuke praat, maar kijk eens naar de huidige A1, echt waar ik heb tijden niet zoveel talent in een jeugdelftal gezien. Zitten ook wat 'aankopen' tussen zoals Cerny, Karlsson, Bay (bank) en Leyder maar vooral spelers als Nouri, Mirani, Owusu en van de Beek die er al langer zitten.

Ik vraag me nog steeds af, waarom mensen het team van '95 blijven noemen als vergelijkingsmateriaal voor hoe ajax zou moeten werken. het zogenaamde jonge toptalenten aangevuld met ervaren spelers die zowel op het veld als naast het veld een leider voor het team is. Echter was het team in '95 veel ouder dan beweerd wordt, wat natuurlijk logisch is aangezien het toen nog makkelijker was om spelers bij je te houden.

Even lijstje van spelers die een aandeel hadden in dat seizoen, de spelers met minder dan 10 wedstrijden er buiten gelaten.

Keeper:
Vd Sar 24 jaar

Verdediging:
Blind 33 jaar
De Boer 25 jaar
Bogarde 24 jaar
Rijkaard 32 jaar
Reiziger 22 jaar

Middenveld:
De Boer 25 jaar
vd Bron 28 jaar
Davids 22 jaar
Litmanen 25 jaar
Seedorf 19 jaar

Aanval:
Finidi 24 jaar
Kanu 18 jaar
Kluivert 18 jaar
Overmars 22 jaar
V Vossen 27 jaar

Das gemiddeld 24,25 jaar.

Tegenwoordig is het gewoon financieel niet meer mogelijk om grote transfers te maken omdat het in combinatie met de salarissen niet meer te doen is voor de Nederlandse clubs. Hooguit huren van de topclubs is nog mogelijk. Ik denk dat Ajax dat goed inziet en zich focust op het aantrekken van exceptionele talenten in combinatie met hun eigen jeugd. Dat het misschien lijkt dat er zo weinig uitgegeven wordt, valt denk ik niet te wijten aan bijvoorbeeld Overmars, maar meer aan de hedendaagse transfermarkt. Ajax heeft aangetoond dat het best wel geld uit wil geven, denk aan van Ginkel.

Als de laatste plooitjes rechtgetrokken zijn, zal er wel een financieel plan opgesteld worden, waarbij mogelijk het stadion teruggekocht zal worden en als er dan weer meer geld bij blijft komen kan misschien langzaam het salarisbudget omhoog en hoge transfersommen uitgegeven worden. Als dat uberhaupt nodig is. Ik denk dat ajax goed geleerd heeft van het verleden en langzaam stapjes maakt om uiteindelijk een grote stap te kunnen zetten. Ben bang dat als er niks veranderd bij andere clubs, de enige Europese hoop, ajax zal worden.

26 september 2014 om 20:15

Dit komt dus neer op twee ervaren spelers met kwaliteit en talenten 1 of 2 jaar langer houden. Siem de Jong en Blind voldeden al qua leeftijd en van Rhijn, Veltman en Cillessen binnenkort ook. En dan moet je natuurlijk toptalent ala Kluivert en Seedorf hebben.

Enige manier om dit te bewerkstelligen is een stevige financiele basis en een 5 tal topsalarissen. Met een goede sponsor, wat groter stadion en weinig aankopen met veel opleiden moet dat kunnen, ook financieel. Ik denk dat transfersommen het verschil voor ajax niet maken een beter salaris wel.

Zet Nigel de Jong en Huntelaar eens in het huidige elftal. Dan zouden Boilesen, Fischer en El-ghazi zich stormachtig moeten ontwikkelen en ik denk dat Denswil zich dan nog sterk moet ontwikkelen. Ziet er al aardig uit.

26 september 2014 om 21:06

Je zit alleen verkeerd met je leeftijden (waarschijnlijk doordat je alleen naar het geboortejaar hebt gekeken). De Boer (frank en Ronald uiteraard) werd pas in mei van het seizoen 94/95 25 jaar, Reiziger in mei pas 22, Davids in maart pas 22, Litmanen in februari 25, Seedorf in april 19, Finidi in april 24, Overmars in maart 22 en Van Vossen in april 27.

Kijk je dan naar de spelers die meer dan 20 wedstrijden speelden, dan kom je op de volgende leeftijden uit gedurende het grootste deel van het seizoen:
24, 33, 24, 32, 21, 24, 21, 24, 18, 23, 18, 21, 26. Een klein rekensommetje geeft dan dat dit een gemiddelde is van ongeveer 23 en een half jaar (23,7 om precies te zijn). Kijk je naar het Ajax van nu (de 13 spelers die waarschijnlijk het meeste zullen spelen), dan kom je op de volgende leeftijden:
25 (cillessen), 23 (van Rhijn), 22 (veltman), 29 (moisander), 22 (boilesen), 21 (klaassen), 24 (serero), 25 (viergever), 29 (zimling), 24 (sigthorsson), 28 (schone), 19 (kishna), 19 (El Ghazi). Hier geeft een rekensommetje een gemiddelde dat vrijwel hetzelfde is, namelijk 23,8.

Het verschil zit hem puur in het talent. De jongens die er nu staan zijn niet de wereldtoppers die er toen waren, maar in de leeftijd van 14-18 zouden deze spelers wel moeten zitten op het moment. Dus afwachten of het er dan uit gaat komen over 5-7 jaar.

26 september 2014 om 22:02

@nijogeth Moeilijk he, begrijpend lezen. Ik vergelijk nergens de elftallen van nu en die '95. Het gaat om het feit dat er het elftal dat de CL won (op dat moment klopte de leeftijden nagenoeg perfect), dat dat zo jong was blabla. Terwijl in werkelijkheid dat dus niet zo is.

De selectie van ajax die ingeschreven is voor de CL is ergens in de 21 jaar oud, wat al meerdere jaren zo is en elk jaar jonger wordt ongeveer. Dan gebruiken ze het elftal van 95 om te zeggen dat het toen ook jong was en toen ook kon. Wat naast de totaal andere tijd op basis van hoe het voetbal toen in elkaar zat, dus ook helemaal niet klopt ten opzichte van de leeftijd.

Ajax zal misschien nog een kleine stap omhoog kunnen maken, mede als de FFP verder doorgevoerd wordt, maar zal nooit kunnen concurreren voor de CL-winst.

26 september 2014 om 22:55

Je vergeet dat die selectie ook spelers als Silooy (20 ten tijde van de finale), Witzenhausen (19 ten tijde van de finale), Musampa (17 ten tijde van de finale), Oulida (21), Reuser (20) en Wooter (18) herbergde, en die de gemiddelde leeftijd nog aardig omlaag halen. Qua leeftijd zal het uiteindelijk niets uitmaken.

Verder moet je het elftal van toen vergelijken met het elftal van nu in dezelfde periode van het jaar (als bijvoorbeeld het Ajax van nu de CL-finale zou spelen in mei, dan zijn ze namelijk ook al wat ouder). Het maakt elkaar dus vrij weinig uit qua leeftijd, dat is het enige wat ik daarmee wil zeggen. De kwaliteit op het moment is een ander verhaal. Al moet ik wel zeggen dat Ajax waarschijnlijk helemaal leeggeplukt zou worden als ze nu de CL zouden winnen. In 95 was dat niet het geval. Het was toen ook wel iets makkelijker de spelers bij te houden (vanwege het Bosman-arrest).

Verder is concurreren voor de CL-winst zeker mogelijk. 1 hele goede lichting kan genoeg zijn. De spelers van Ajax kunnen allemaal goed voetballen, zet daar een aantal (4 of 5) spelers bij die ook in de CL het verschil kunnen maken, dan kun je makkelijk meedoen.

27 september 2014 om 00:19

Nijogeth, ik heb het vaker gehoord Bosmanarrest. Maar zou je kunnen toelichten wat het precies inhoudt?

27 september 2014 om 01:07

Ja en dan kan je bijvoorbeeld Grim noemen die de leeftijd omhoog haalt. Maargoed nu ga ik nog mee in het kinderachtig wellus, nietus en ik stop ook mer reageren na deze post, want je begint nog steeds over het vergelijken van de twee elftallen, terwijl ik duidelijk aan heb gegeven dat ik daar niet mee bezig ben. Dus heuujjj welterusten en lees een post misschien goed door, voordat je er op reageert.

27 september 2014 om 01:12

@sulejmanii, je bent 25 en hebt vaker gehoord van het bosman-arrest, maar nog nooit van google? Je dacht niet toen je het een paar keer tegen was gekomen en niet precies thuis kon brengen "gohh laat ik het eens researchen en mijn horizon verbreden?"

27 september 2014 om 20:09

Het Bosman-arrest is eigenlijk een rechterlijke uitspraak in een zaak tussen een speler (Jean-Marc Bosman) en zijn club (club Luik). Hoewel het geen grotere club of bekende speler was, is deze zaak heel belangrijk geweest voor alle transfers in het huidige voetbal.

Voor deze uitspraak was het namelijk zo, dat clubs nog een transfersom moesten krijgen voor spelers waarvan het contract was afgelopen. Ook konden bonden clubs gebieden maar een maximum aantal buitenlandse (is vooral gericht op spelers uit de Europese Unie) spelers onder contract te hebben mogen staan. Ook mochten spelers zonder geldige verblijfsvergunning niet meer in dat land voetballen.

De gevolgen waren heel groot. Spelers gingen vaker van club wisselen (want het kostte een club nu niets om een transfervrije speler binnen te halen) en de salarissen gingen omhoog (om spelers te verleiden een nieuw contract te tekenen). Ook gingen clubs langere contracten aan, zodat spelers niet zo snel transfervrij vertrokken. Clubs konden ook veel meer buitenlanders onder contract hebben.

Voor Jean-Marc Bosman waren de gevolgen persoonlijk gezien waarschijnlijk het grootst. De zaak was gestart in 1990, maar de uitspraak was pas op het einde van 1995. In de tussentijd werd Bosman onder druk gezet door verschillende voetbalbonden en had hij bijna geen geld, vanwege de kosten van het proces en het feit dat clubs hem niet graag meer wilden hebben. De zaak begon ie op zijn 26e, maar toen was eigenlijk ook zijn voetbalcarrière meteen voorbij en heeft ie nooit meer op het hoogste niveau gevoetbald.

Ergens wil ik er ook nog bij vertellen dat dit een van de weinige zaken is, waarvan de uitspraak niet met terugwerkende kracht werkte.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

27 september 2014 om 20:17

Ja, en dan kun je ook Boer noemen. Het gaat me er niet om of je de 2 elftallen wilt vergelijken. Het gaat erom dat het team volgens jou ouder is dan gezegd wordt en dat het zo'n 24,25 jaar zou zijn. Ok, 24 kan ik in mee als je alleen de meest spelende spelers pakt. Maar dat geldt ook voor het huidige Ajax. Het huidige Ajax is dan ook een stuk ouder dan iedereen denkt.

Het gaat erom dat je op 2 manieren kan kijken (hele selectie of alleen de belangrijkste spelers), maar bij beide manieren schelen de leeftijden vrij weinig van mekaar. En in mijn ogen zal dat ook niet gaan veranderen. Ajax is gewoon een club die jonge jongens de kans wil geven en ze daarna ook de kans geeft een stap hogerop te maken. Vergeten wordt dat ook in de jaren voorafgaand aan de CL-overwinning gewoon basisspelers een stap maakten (vink, Jonk en Bergkamp in 1993, Petterson in 1994)

27 september 2014 om 00:06

Het gat tussen de eredivisie en CL is hedendaags vele malen groter. We kunnen wel talenten opleiden, maar die komen in een veel mindere competitie terrecht en zzien ajax slechts als een opstapje.. Om de talenten - die overmars claimt te oogsten in de toekomst - naar een hoger plan te tillen, heb je meer ervaren en vaardige spelers nodig.. Op dit moment hebben we naast van Rijn Boilie Veltman Klaasen Fischer en Schone nog twee goede spelers nodig.. Een echte goede spits en een echte goede Lcm..

Als je eenmaal 16 miljoen heb je voor beide posities eentje.. Het probleem is echter dat de scouting niet deugd. Klagen dat goede spelers niet haalbaar zijn en verkwansen dan het geld aan halfbakken spelers die de club alleen maar meer in het slop trekken..

Er zijn tal spelers in Europa die een onbetwiste toevoeging zijn en ook betaalbaar mits je ook bereid bent 6-10 miljoen te besteden.. Scouten is niet zo moeilijk. Je kan snel inschatten of een spits beter zal zijn dan zijn directe tegenstanders in de eredivisie. Een sigtorson bijv. heeft het al lastig als ie iemand van excelsior in de rug heeft. Een duare is fysiek en qua snelheid niet opgewassen tegen de gemiddelde middenvelder in de eredivisie..

We missen dus niet alleen kwaliteit op het veld, maar ook in de scouting. Pak het aan zou ik zeggen. Mensen als Overmars geven zichzelf nu jaarlijks een bonus van een half miljoen euro terwijl ze alleen maar spelers verkopen en rotzooi halen..

Owja,,, ik wil er nog aan toevoegen dat ik geen 16 mil voor één speler zou uitgeven.. Maar ik had bijvoorbeeld wel Tadic gehaalt met de wetenschap dat eriksen weg zou gaan. Tis niet zo moeilijk. Sommige mensen zijn gewoon lui en tevreden met de miljoenen die gratis en voor niets krijgen.

Het punt is dus niet dat Ajax meer moet kopen, maar dat als ze iemand halen die persoon echt een toevoeging moet zijn. Dat is nu op Moisander na elke keer niet gebeurd en het resultaat is dat Ajax elk jaar slechter en slechter wordt. Ajax had in de afelopen 4 jaar beter s goede spelers kunnen kopen ipv Sigtorson, Sana, Duarte vd Hoorn en ga zo maar door..
Zelfs als er al een hoop talenten doorbreken zullen ze zich toch ergens aan omhoog moeten trekken. Daarnaast geeft het ook een goed signaal naar spelers als van rhijn etc. Die zullen dan misschien wel langer blijven. Nu gaan de besten er altijd maar al te graag vandoor omdat ze wel weer weten dat het het volgende jaar de selectie weer minder zal zijn. Blind uitzondering in deze

Normale mensen werken hun hele leven keihard en zullen nog niet eens de helft daarvan kunnen verdienen in hun hele leven

27 september 2014 om 01:11

Reageer je misschien niet met hele je verhaal op de verkeerde?

Dit superzuinige beleid is niet alleen slecht voor Ajax, maar voor de hele Eredivisie. De club die jaarlijks de CL miljoenen binnenharkt, die de grootste naamsbekendheid, aanhang en marketingpotentie heeft, geeft het minste uit van de grote vijf.

Doordat het grote geld in de kassa bij de NV Ajax belandt wordt het niet als vanouds rondgepompt tussen de clubs en daalt het niveau van de hele competitie.

Conclusie: Wie achter het beleid van Ajax staat heeft geen recht van klagen over het niveau van de Eredivisie.

26 september 2014 om 20:37

Mee eens. Ajax moet jammerlijk genoeg het niveau van ons voetbal trekken maar wordt in andere termen nu ook lui. Vervolgens daalt het niveau dusdanig dat je oud-voetballers niet eens meer kwalijk kan nemen dat ze liever elders afbouwen. Niet alleen om financiele redenen maar om meerdere redenen zoals sportief ook gewoon niet uitdagend.

Dit kan ook nooit interessant zijn voor sponsors en tv producenten. Uiteindelijk wanneer de meeste jonge pubers hier eenmaal 30 zijn dan zijn wij niveau Denemarken, Zweden en Noorwegen. Oninteressant.

Ajax rijk en Nederlands voetbal oninteressant.

26 september 2014 om 21:39

Ajax geeft het minste uit voor een reden. Ik weet zeker dat wanneer dit beleid zijn vruchten zal gaan afwerpen, mensen wel anders gaan praten erover. Dan zal Ajax de rest van Nederland ineens ver achter zich laten. Het zal me niet verbazen als Ajax in zo'n tien jaar tijd een monopolie heeft op het Nederlands voetbal net als Bayern Munchen dat nu heeft op het Duitse voetbal.

Gezien ik over mijn eigen club vaak verdraaide artikelen hier lees;
Noemt Slob hier nou werkelijk de Ajax supporters "de buitenwereld", of is er een stuk uit het artikel weggelaten?

Je eigen achterban als buitenwereld benoemen is nogal een uitspraak.

26 september 2014 om 22:09

Met buitenwereld bedoelt hij natuurlijk iedereen die niet intern is bij Ajax. Daar valt de eigen achterban dan denk ik ook onder. Of dat de juiste formulering is valt over te twijfelen, maar dat maakt zijn boodschap niet minder waar.

Die slop neem ik al jaren niet meer serieus. Eerst de financiële man achter alle verliezen en nu schaart hij zich weer achter alle andere beleidsmakers en verkondigd hij zuinigheid. Had dat jaren geleden gedaan hadden we nu meer kwaliteit op het veld.

26 september 2014 om 21:12

Vreemde redenatie. Je beschuldigt hem ervan dat ie zuinigheid verkondigt, terwijl ie eerst geld uitgaf aan spelers, maar ondertussen zeg je ook dat als ie die spelers niet had gehaald, dat er dan meer kwaliteit op het veld had gestaan. Oftewel, je zegt dat het goed is dat ie zuinig is, want dan staat er kwaliteit op het veld (mee eens, liever kwaliteit uit de jeugd dan spelers die geld kosten en niets toevoegen). Ik denk niet dat je het zo bedoeld, maar ik ben het er wel mee eens dat zuinig zijn de goede route is.

Niet de buitenwereld maar je eigen fans die je in de kou laat,de buitenwereld vind t wel goed zo die hebben alleen maar leedvermaak als ze ons zien weg gespeeld worden in de arena door Zwolle PSV en Vitesse en in de kuip niet 3 keer de bal naar mekaar toe kunnen spelen en worden vernederd. Wij willen dat je de portemonnee trekt want met sigi en Co. Worden we t lachertje van het jaar.

Hahah volgens mij gemiddeld 21,8 , dat is toch geen schatting maar gewoon een feit.

Vooral niet doen overmars! Jullie beleid, ondanks wat de supporters ook zeggen! Of de rest van de buitenwereld! Een voorbeeld voor iedereen in deze crisis

Ooh zo zit het. Ajax moet nog achterstanden wegwerken en er zit dus geen 100milj in kas. Nee dan vooral doorgaan met seizoenskaarten verkopen voor n verkapte a1 selectie wat enkel resultaatvoetbal kan spelen.

27 september 2014 om 00:02

Ajax heeft het geld wel alleen ze hebben tot op heden alleen nog iets minder dan tijdens de beursgang wat ruim 100 miljoen in het laatje bracht. Na de beursgang hebben ze flinke verliezen geleden die ze nu inhalen. Dat ze positief vermogen hebben komt dus door de beurs gang.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren