Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FIFA-reeks raakt na Juventus volgende club van naam kwijt

Laatste update:

AS Roma is niet langer onder die naam te gebruiken in het populaire computerspel FIFA 21, zo maakt EA Sports maandagmiddag wereldkundig. AS Roma gaat verder onder de naam Roma FC, al blijven de spelersnamen onveranderd. Naast de clubnaam ondergaan ook de shirts en het logo een transformatie. Over de plotselinge breuk worden verder geen mededelingen gedaan door beide partijen.

"We willen iedereen bij AS Roma hartelijk bedanken voor de jarenlange samenwerking", zo valt te lezen in het persbericht van EA Sports. Roma FC is voor liefhebbers van FIFA 21 te gebruiken voor de onderdelen Kick-Off, Career Mode, FIFA Ultimate Team and VOLTA FOOTBALL. De naam van het stadion is gewijzigd naar Stadio Olympik. Het is de tweede Italiaanse topclub die niet langer in FIFA voorkomt. In FIFA 20 ging Juventus al door het leven als Piemonte Calcio, tot teleurstelling van veel gebruikers.

EA Sports maakt maandag verder bekend dat er een meerjarige overeenkomst is gesloten met zowel AC Milan als Internazionale. "Het blijven verbeteren van strategische clubpartnerships in Italië is cruciaal voor onze visie en toewijding om de liefde voor de sport te vergroten, en in dit geval voetbal wereldwijd, middels authentieke interactieve ervaringen", verklaart Nick Wlodyka, vice-voorzitter van EA Sports FIFA. "We kijken ernaar uit om de supporters de komende jaren een innovatieve en interactieve FIFA-ervaring te bieden."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zeer jammer dat FIFA al een aantal licenties aan het kwijtraken is, want dat is toch 1 van hun grootste voordelen op PES. Trouwens wel opvallend dat het Olimpico ook niet meer gebruikt mag worden, want daar heeft Lazio toch ook iets over te zeggen (of toch zeker de beheerder van het stadion). Daarnaast is er dan wel weer een exclusief contract met Inter gesloten, dus die blijven wel in FIFA (en dan weer niet in PES).

3 augustus 2020 om 16:35

Iemand enig idee hoe goed PES de laatste jaren is en ook op het gebied van doorontwikkeling? Fifa zit echt op een punt om de dominantie kwijt te raken volgens mij. De gameplay is al jaren ruk, gebeurd helemaal niks aan en de scripting wordt alleen maar erger. Ze hebben het zelf niet door door de dollartekens die ze van Fut krijgen, maar op deze manier doorgaan gaat betekenen dat veel fans over gaan stappen naar games als Pes denk ik.

3 augustus 2020 om 16:51

PES heeft om een of andere redenen wat luide supporters, vooral van mensen die een afkeer hebben jegens FIFA. Maar dat ziet er nog zoveel slechter uit, vind het helemaal niet fijn spelen. FIFA moet en kan veel beter, maar PES lijkt nog rond van 2010 naar mijn mening.

3 augustus 2020 om 16:53

PES is nog veel erger. Moet je voor de grap eens online proberen te spelen, echt om te janken. Men basht altijd de servers van EA, maar waar PES op draait is echt vele malen erger. Daarnaast vind ik persoonlijk de gameplay helemaal niet je-van-het terwijl dat wel altijd zo gepresenteert wordt. Als ik het goed zeg wordt er ook alleen een patch verkocht voor de 2020-21 reeks, en slaan ze aankomend jaar over mbt een nieuwe game omdat ze zich volledig focussen op een nieuwe engine voor 2021-22.

3 augustus 2020 om 16:56

Ik hou van FIFA, maar heb een paar weken geleden voor het eerst PES geprobeerd. Vind het wel degelijk mooier, het enige was echt lelijk is zijn de 'generic' game-faces. De echte game-faces zijn dan weer mooier dan bij FIFA. Ook zijn de celebrations bij PES vrijwel nonexistent, maar dat boeit mij persoonlijk niet echt. Qua gameplay en zéker career mode geef ik PES het voordeel van de twijfel.

3 augustus 2020 om 16:57

Je kan de demo nog altijd gratis proberen en kijken wat je er van vindt. Heb me afgelopen jaren wel meer vermaakt met PES dan FIFA maar dit jaar vond ik beide echt ruk. PES 2021 gaat ook geen grote veranderingen krijgen en alleen spelers transfers en nieuwe teams worden toegevoegd. Gameplay vond ik sinds 2014 de goede kant op gaan maar dat lijkt ook weer toch minder te worden. Ik ga denk ik beide skippen, niet mijn geld waard.

3 augustus 2020 om 17:02

De Ultimate Team mode van PES is gewoon gratis te downloaden. Is op zich best leuk... Voor een week. Je packt veel makkelijker geweldige spelers, en er is geen transfermarkt, maar een scout systeem, waarbij je steeds meer filters kunt toepassen totdat er uiteindelijk maar één speler overblijft waar je scout mee terug kan komen. Ajax, middenvelder en Marokkaan bijvoorbeeld kan alleen maar Ziyech opleveren. Die scouts moet je wel kopen. Chemie zit er niet in, dus je kunt echt makkelijk een Dream Team maken. En spelers verdienen XP, waardoor ze tot bepaalde hoogte kunnen groeien. Dat zijn pluspunten. Het nadeel is alleen dat als je binnen een dag een geweldig team hebt met CR7, Messi, wat legends, etc... Dat je niks hebt ok naartoe te spelen. En de modes zijn ook best dramatisch. Iets als Rivals zit er niet bij, iets als de Weekend League ook niet. Dus je hebt die spelers allemaal voor niks. En daardoor druipen de meeste FIFA spelers die dit jaar de overstap maakten al vrij snel weer af. Ik weet niet meer wat de reden was, maar een hoop spelers hebben het dit jaar gedaan, samen met wat Youtubers/Pro's. Gros zit gewoon weer op FIFA.

Wat ik wél een hele leuke mode vond, was de co-op. Daar pakt hij dan het team van jou en je vriend, mixt de beste spelers, geeft je nog even om de tactiek aan te passen, en dan spelen.

3 augustus 2020 om 17:04

Maar Ayrshire, velen hebben de afkeer van FIFA gekregen vanwege het gebrek aan aandacht voor de Carrière. Dat online is mooi, maar de basis van het spel laten ze toch echt gewoon verstoffen. Dat steekt veel mensen ondertussen wel. PES is daar wel een stuk verder in. Wat betreft gameplay is het ieder voor zich. Ik vind de oude stijl van PES van rond 2007 nog steeds de beste besturing ooit, veel realistischer is een spel in mijn ogen niet meer geworden qua bewegingen.

3 augustus 2020 om 17:07

Ik heb dit jaar 'de overstap' gemaakt naar PES maar speel af en toe nog Fifa Pro Clubs met vrienden. Ik weet niet of die laatste speelmodus representatief is voor heel Fifa maar op basis daarvan zeg ik dat PES mijlenver voorligt op Fifa qua gameplay. Voor de duidelijkheid, ik speel bij PES alleen maar de master league (career mode). Over online spelen in PES durf ik niets te zeggen. De master league in PES heeft wel z'n issues maar is alsnog heel leuk. Maar de gameplay is zooo goed. In de afgelopen fifa's had ik steeds het idee dat er één beste manier was om goals te maken en dat je daardoor steeds dezelfde goals maakt. In PES is dat totaal niet zo. In die zin is het veel realistischer. Maar goed, het is een beetje waar je van houdt. Veel trucjes doen en een soort pingpongvoetbal of een realistische pot voetbal. Als je van Fifa komt, is PES wel heel erg wennen en misschien niet direct heel leuk. Wat betreft licenties in Pes: Als je op de PS4 of PC speelt is dat niet zo'n probleem omdat je dan heel makkelijk alle licenties kunt importeren.

3 augustus 2020 om 17:26

Ik ben na jaren Fifa ook over gestapt op PES. Ook ik speel alleen Master league. Klopt wat je zegt voornamelijk in het begin heel erg wennen aan de gameplay. Maar Master League inhoudelijk loopt ver voor op Career mode. Ik hoor nu wel dat fifa Career mode dit jaar drastisch gaat aanpassen. Dit zeggen ze elk jaar dus ik wil het eerst zien dan geloven. Maar de 1e paar nieuwe features die ik gezien heb zien er goed uit. Ik wacht dit jaar effe af of Fifa Career mode inderdaad een update gaat geven. En anders blijf ik ook dit jaar weer bij PES.

3 augustus 2020 om 17:33

PES 2020 is opzich een prima spel. Wel minpunten zoals lag, script en/of dynamic difficulties al is dat bij FIFA niet anders.
PES 2021 betreft overigens geen nieuw spel, betreft een seizoensupdate van PES2020.
PES 2022 zal er een nieuwe engine gebruikt worden, daar ben ik zeer benieuwd naar.

Lag is zwaar irritant, zo kun je niet normaal spelen.
Script, soms weet je dat iemand gaat scoren, dat kan vervelend zijn.
Dynamic difficulties vind ik soms ook lastig maar is wel realistisch. Sta je 2-0 voor is er niets aan de hand en kun je normaal spelen, scoort de tegenstander de 2-1 krijgen zij een boost en kunnen jouw spelers niet meer overspelen, raken ze sneller de bal kwijt e.d. Opzich realistisch want ook als Ajax 2-0 voor staat tegen bijvoorbeeld VVV is er niets aan de hand, scoort VVV de 2-1 krijgen ze een boost en kunnen ze ineens net wat meer om de 2-2 te maken. Realistisch, maar soms lastig in een game!

Grafisch zien beide spellen er prima uit!

Het is jammer dat de rechten niet gedeeld kunnen worden, dan kun je gewoon bij FIFA en PES met alle clubs en/of competities spelen. Voor de rest zal er altijd een verdeling blijven, smaken verschillen nu eenmaal en dat is alleen maar prima.

Online vindt je genoeg filmpjes van mensen die PES bashen en andersom. De zaken die ik hierboven benoem zijn online de meest besproken zaken denk ik, soms wel grappig om deze en/of enkele rage filmpjes op YT te bekijken al zeg ik het zelf

3 augustus 2020 om 18:38

Ik ben dit jaar terug gegaan van fifa naar pes, het was echt enorm wennen maar vind het nu toch wel echt chiller spelen. En m’n spel met fifa (als ik met vrienden ben) is ook omhoog gegaan doordat pes iets ingewikkelder is. Ik vind dat je die bal met pes veel lekkerder rond kan laten gaan.

3 augustus 2020 om 18:51

FIFA is lange na niet op het punt zijn dominantie te verliezen. Ze hebben meer dan een miljard aan omzet gedraaid met FIFA 20. PES verkoopt nog geen miljoen stuks FIFA meer dan 10 miljoen.

3 augustus 2020 om 19:14

@AjaxCunian, ik ervaar het juist anders, namelijk dat Fifa heel veel schreeuwers heeft die nooit iets anders willen proberen, maar wel FIFA de hemel in prijzen.

Persoonlijk vind ik de gameplay van PES stukken beter en vloeiender en vooral de Master league top. FIFA vind ik qua online, licenties en spelopties weer superieur. Dus het is maar net wat je belangrijk vindt.

3 augustus 2020 om 22:38

In 2006 van FIFA over gestapt naar PES. PES 2006 was de beste. Dirk Kuijt en Rivaldo waten fenomenaal. FIFA vond ik een trucjesspel. Stapje naar rechts en dan met effect schieten was bijna altijd een goal. Het zijn verder gewoon 2 verschillende spellen. FIFA is nog steeds een spelletje wat eigenlijk niet op voetbal lijkt. PES is een voetbalsimulator. Aannemen, wegdraaien, kort schieten. Je duimen voelt als je voeten. Zo fijn is de gameplay. En op ps4 zijn alle shirts competities en stadion gewoon te downloaden... Voor mij is PES2020 een waardig opvolger van 2006. Online loopt prima, soms wat lag.bij slechte internetverbinding in bijv Peru of Irak. Maar verder weinig problemen.

Wel is het soms ruk dat een slechte tegenstander met veel minder punten enorm makkelijk passt, schiet, scoort, vrijloopt e verdedigt... Maar.ook daar kun je je op instellen... Topspel dus

3 augustus 2020 om 23:28

Van 2002 ongeveer tot 2006 speelde ik alleen maar fifa. Bij toeval kocht ik pes 6. Zelf ben ik ooit begonnen met Pes 6 op de ps2. En eerlijk gezegd was ik meteen verkocht door de realistische gameplay. Het was zo anders, die ballen wat ik erin schoot vanuit een meter of 30 bij fifa lukte nooit. En als ik ze maakte ging ik uit mijn dak. Bij fifa was ik het wel gewend. De bal is veel realistischer, stuitert veel realistischer. Tot en met 2012 ongeveer zwaaide pes de scepter. Vanaf toen ging het bergafwaarts. In 2019 is er een goede basis gelegd die nog meer verbeterd is in 2020.
Fifa heeft een aantal kansen gekregen in de jaren maar heeft me nooit overtuigd.

4 augustus 2020 om 10:31

Ik speelde tot aan 2007 uitsluitend PES. In 2008 werd Fifa wat mij betreft beter. In 2018 heb ik pes weer eens geprobeerd, maar ik vind het toch een stuk minder. Moet zeggen dat ik ze dit jaar allebei heb overgeslagen. Ik vind fut niks aan en helaas zijn mn vriendenkring en ik inmiddels te oud om avonden op de bank ellaar in te maken.

4 augustus 2020 om 12:13

Kijk aub niet naar de verkoopcijfers. Daar waar kinderen geen verstand hebben van kleine details tussen beide spellen kopen die lukraak Fifa. Waarom? Dat is het bekendste spelletje ter wereld. In mijn tijd begin 2000 domineerde PES.

3 augustus 2020 om 17:46

Heel goed. Walgelijk bedrijf. Een van de ergsten in een steeds erger wordende industrie. De consumenten en fans worden steeds minder belangrijk, het gaat enkel om hun geld. Omzet boven ervaring. EA is daar een van de voortrekkers in met daarnaast walgelijke gokpraktijken om het geld uit 10-jarige ventjes en hun ouders’ zak te kloppen nadat ze reeds 69 euro betaald hebben voor een fraai stukje knip-en-plak werk van de vorige editie. Als fervent gamer ben ik van mening dat dit bedrijf niet snel genoeg op de fles kan gaan

3 augustus 2020 om 18:13

Ik ben het totaal met je eens! Wat haat ik EA erg. Die gokpraktijken probeerde ze ook bij star wars battlefront 2 te doen, maar daarvoor werden ze dik aangepakt door mensen online. Best wel jammer dat de mensen die fifa spelen elk jaar hiermee te maken krijgen en er nauwelijks iets over gezegd word.

3 augustus 2020 om 18:49

Is ook deels vanwege het doelpubliek denk ik. Zo zal je zulke dingen ook meer en meer zien bij pakweg cod. Daar is een groot deel van het publiek nu eenmaal een stuk jonger en weten bijgevolg niet beter

3 augustus 2020 om 21:15

Nouja, die gaat twee kanten op hè. Je hoeft helemaal niks te kopen op FIFA. Ik heb al jaren niks meer eraan uitgegeven, en ik heb nog steeds ieder jaar een team van heb ik jou daar.

3 augustus 2020 om 23:29

Real8madrid BJKQ7

Wat bedoelen jullie eigenlijk met gokpraktijken. Ik speel namelijk alleen pes en weet niet wat jullie ermee bedoelen.

4 augustus 2020 om 03:41

Microtransacties. Je kon packs kopen met echt geld, en willekeurige inhoud. Beetje zoals de Panini stickers. Pokémon kaarten. Yu-Gi-Oh. Kies maar. Nu heb ik er al jaren niks meer aan uitgegeven, maar volgens mij kan het in Nederland en België ook niet meer...

4 augustus 2020 om 12:30

Precies, packs kopen. Je weet niet welke spelers er in zitten en dus zijn zo'n jochies vaak tientallen euros aan het uitgeven op moeders creditcard in de hoop een Messi, Ronaldo, Hazard, Salah uit zo'n pack te halen. Is in verschillende landen en staten in Amerika ondertussen verboden omdat het onder gokken bij minderjarigen valt in hun ogen en ik ben het daar mee eens. Sowieso vind ik microtransacties een walgelijk concept. Koop je een spel van bijna 70 euro en gaan ze je manipuleren of pesten tot je extra geld uit gaat geven. Bij Ubisoft doen ze het in Assassins creed door het levelen heel langzaam te maken en dan dingen te koop aan te bieden als 2xp voor een uur ed. Bij cod door je als speler te dwingen om andere spelers te bekijken terwijl ze packs openen en allerlei fijne dingen eruit ontvangen, bij Fifa dus door packs en zo sneller te winnen. Dat hele pay to win gedoe is misselijkmakend. Helaas is het legaal zolang je als speler weet wat je koopt. Fifa maakt er dus een soort fruitmachine van waar je geld in steekt en je ziet maar of er iets bruikbaar uitkomt, dat wordt nu door velen gezien als gokpraktijken die de zwaksten in de maatschappij (jonge kinderen) target en tot slachtoffer maakt. Woest word ik er van.

4 augustus 2020 om 12:33

Nee het hoeft niet. Maar sowieso vind ik het enorm smerig als je een snellere vooruitgang boekt door microtransacties. Dan kan je alsnog kiezen om er geen geld uit te geven zoals jij doet. Ik neem echter aan dat jij een volwassen en nuchter persoon bent. Mijn neefjes van 10-12 zijn dat niet en die worden ook als doelgroep gezien. Een casino heb ik geen problemen mee, je kiest om er binnen te stappen of niet. Er is echter een reden dat mensen onder de 21 niet toegelaten worden. Die regulatie is er niet bij gaming en daar maakt EA gretig gebruik van. Stel je even voor, een boel volwassen miljonairs die geld uit de zakken van je kinderen proberen te slaan en te manipuleren. Bah. Die lui horen wat mij betreft allemaal achter tralies.

4 augustus 2020 om 14:20

Ik snap wat je zegt, maar mijn punt is dat het dan ook aan de ouders is. Want ik neem aan dat je neefjes niet zo'n onwijs diepe zakken hebben. Dus dan gaat het om het geld van de ouders. Die kunnen daar dan in meegaan, of ervoor zorgen dat de kinderen begrijpen waarom ze het niet moeten doen.

3 augustus 2020 om 20:45

Laat rockster maar een voetbal game ontwikkelen, dan weet je tenminste zeker dat je waar voor je geld krijgt

4 augustus 2020 om 17:17

Echt he. Ik heb een beetje het idee dat geen enkele game meer voldoet. Of misschien raak ik gewoon de interesse kwijt in gamen? Ik heb besloten om enkel ps5 te halen als GTA 6 uitkomt. Ik ga niet 3, 4 honderd euro betalen voor debiele spelletjes als fifa. Alleen GTA 6 kan me overtuigen, niks anders.

4 augustus 2020 om 16:20

@Lierse1997 Jammer? Ik ben er hartstikke blij mee. Ik denk dat iedereen begint in te zien dat FIFA een lachertje is. Voor mijn gevoel zit er niet zo veel verschil in tussen fifa 2008 en fifa 20 bijvoorbeeld. Ze hebben een motoriek van een persoon met syndroom van down. Anatomisch klopt er ook geen reet aan. Je staat met je rug naar het doel in een ingewikkelde situatie maar kan alsnog een wereldpass a la Zidane geven. Dan ga ik het nog niet eens hebben over de stommiteiten van Carrière. Ok, een paar voorbeelden dan. Je speelt met Barcelona en wil een speler van Barca B. Ja hoor, ipv promoveren moet je hem gewoon kopen. Spelers als Neymar die verkassen naar Wolfsburg, Lingard naar Madrid of Sokratis naar Man City. Op tactisch gebied is het ook van alle kanten gebroken. Je spits speelt altijd als een valse 9. Al heb je een houthakker als Bas Dost daar staan, alsnog zakt hij helemaal terug. En de commentator durft het ook nog s hardop te zeggen, terwijl je hem instructie hebt gegeven om voorin te blijven. Je CVM speelt dichter bij de 16m gebied dan je AM. Je vleugelverdedigers blijven nooit breed, en ga zo maar door. PES is ook niet foutloos, maar PES is toch zoveel malen beter dan FIFA😢. Licenties stelt niks voor, je kunt gewoon de patchfile downloaden en klaar is kees. Nee, ik hoop dat alle clubs met fifa breken.

Hetzelfde is ook bij Football Manager...helaas

3 augustus 2020 om 16:40

Daar kun je nog wel bestanden voor downloaden die de clublogos, competitienamen en logo’s, spelersgezichten en zelfs extra competities toevoegen aan het spel waardoor je echt gewoon alles hebt. Je moet op YouTube maar eens iets intypen als “club logo’s football manager 2020” en dan krijg je meer dan genoeg video’s ter beschikking die de meer betrouwbare sites laten zien voor dergelijke bestanden. Persoonlijk vind ik de video van een YouTuber genaamd “Jenkaldo” over het onderwerp heel duidelijk. Het kan wel dat je ondertussen moeilijk goede packs vindt omdat niet alle bedrijven even tevreden zijn met dergelijke packs natuurlijk (in verband met rechten en dergelijke).

3 augustus 2020 om 16:53

Het scheelt dat je via de editor zoveel kan veranderen. Ik bedoel, alle Braziliaanse clubs hebben al jaren een naam van drie letters, en normaal gezien is er binnen een week nadat het spel is uitgekomen een database te vinden via Steam die alle namen corrigeert. En logopacks zijn ook nog steeds een ding.

4 augustus 2020 om 13:29

Oh ja, de topclub: Zebre (ipv Juventus) :-)

Never nooit PES voor mij.. als je rebound had en schoot, schoot je gwn hoog over 😂😂 terwijl hij raak zou moeten gaan.. (nee ligt niet aan mij)😂

3 augustus 2020 om 16:42

Dat heb ik nu best vaak met fifa... Maar dat ligt volgens mij wel aan mij 🤔

3 augustus 2020 om 17:35

Ik ken je probleem. Alleen in beide gevallen denk ik dat het aan me joystick ligt 😂

4 augustus 2020 om 10:05

Haha, ik had 2 joysticks maar na fifa nog maar eentje😅..

Hoop ergens dat vele clubs dit voorbeeld volgen. Al een aantal jaar op rij is de gameplay gewoon zeer matig, maar harkt EA aan de hand van bijvoorbeeld fifa punten wel miljoenen binnen aan de game. Lijkt me wel interessant of er wel een keer wat aan gedaan wordt als ze licenties van clubs kwijt gaan raken.

3 augustus 2020 om 16:41

Dan focussen ze gewoon nog meer op ultimate team lijkt me. Want daar maakt het niet zoveel uit dat Ronaldo bij “Piemonte Calcio” speelt.

3 augustus 2020 om 17:19

Inderdaad, FUT is de goudmijn van Fifa en dus ook EA. Wat daarmee verdiend wordt is absurd. Je ziet ook dat daar ieder jaar het meest aan gewerkt wordt. Het maakt idd niet uit dat de clubnaam anders is en het stadion verwijderd wordt in het spel. Maar die shirts, daar moeten ze echt aan werken. Ok, dat het niet de echte zijn tot daar aan toe maar wat ze met die van Juventus gedaan hebben is gewoon belachelijk. Zo gooien de makers toch ook hun eigen ruiten in. Ik vind overigens dat de gameplay van fifa beter aanvoelt en er toch op een aantal vlakken betere aspecten zijn in het spel dan bij Pes.

3 augustus 2020 om 17:19

Die licentie zal velen (mij inclusief) worst wezen. Zolang ik maar eens ter ontspanning een wedstrijdje kan spelen op career mode of met vrienden. De gameplay vind ik nog altijd het best (lees: minst slecht) op fifa. Ik hoorde hier vorig jaar veel goede dingen van andere leden over pes en heb de demo geprobeerd, maar dat was een gigantisch gedrocht dat mij allesbehalve kon bekoren. En nochtans ligt de lat die fifa gelegd heeft, niet hoog. Verdere alternatieven heb je niet... dus ja, fifa it is. Al verliezen ze 100 licenties.

3 augustus 2020 om 17:37

De demos verschillen altijd van het daadwerkelijke spel. En als je jaren Fifa speelt moet je ook echt wennen aan PES. Ik speel alleen career mode (nu dus master league). En ik heb geen spijt van mijn aankoop. Een verademing ten opzichte van career mode. Wat eigenlijk sinds 2016 het zelfde spel is. Fifa geeft jaarlijks minimale updates aan career mode. Met als diepte punt het introduceren van de Cl en El als grootste nieuwe feature.

3 augustus 2020 om 17:39

Het slaat ook helemaal nergens op. Volgens mij brengt deze game jaarlijk het meeste geld op, met de meest tragische servers. Je kan nog geen fatsoenlijk potje spelen zonder vertraging. En al hun winst gaat in hun zakken, want herinvesteren gaan ze natuurlijk niet doen. Ik hoop dat pes nog meer licenties kan gaan overnemen want ik ben de monopoly rechten van fifa wel zat.

3 augustus 2020 om 21:23

Hebben dit jaar gewoon in hun servers geïnvesteerd. Maar FIFA is nu eenmaal samen met CoD de meest gespeelde game ter wereld. En dan heeft EA ook nog tig andere franchises die online moeten.

3 augustus 2020 om 17:39

Het slaat ook helemaal nergens op. Volgens mij brengt deze game jaarlijk het meeste geld op, met de meest tragische servers. Je kan nog geen fatsoenlijk potje spelen zonder vertraging. En al hun winst gaat in hun zakken, want herinvesteren gaan ze natuurlijk niet doen. Ik hoop dat pes nog meer licenties kan gaan overnemen want ik ben de monopoly rechten van fifa wel zat.

Ik ben benieuwd wat de reden is? Ook overgestapt naar Pes/konami? Jammer dat de rechten niet gewoon gedeeld kunnen worden Zou top zijn wanneer je bij PES en bij Fifa met de echte teams kunt spelen. Al is dat bij PES redelijk makkelijk op te lossen dmv een patch. Aan de andere kant speel ik enkel myclub, heel veel last heb ik er persoonlijk niet van.

Nou lekker dan k*t KONAMI met hun PES! Vet irritant zeg die licenties. Waarom kunnen ze beide niet gewoon licenties delen. Nog even en de hele serie a is weg uit Fifa...

3 augustus 2020 om 16:43

Nu Konami kan er niet veel aan doen. Ze doen trouwens gewoon hetzelfde bij EA want het lijkt me sterk dat Konami uit eigen beweging maar een paar echte licenties in handen heeft.

3 augustus 2020 om 17:05

Omdat het concurrenten zijn, geen partners. Tuurlijk probeert Konami rechten af te snoepen.

3 augustus 2020 om 21:17

Dat doen ze ook. Anders zou het niet zo veel meer verkopen dan PES. PES is de achtervolger. Die moeten mensen overtuigen.

3 augustus 2020 om 22:47

PES is een totaal andere game. Veel fijnere gameplay en tragische snelheid. Je kunt de games eigenlijk niet vergelijken, ze algemeen totaal anders. Persoonlijk vind ik FIFA dramatisch en meer een pingpong spel...

4 augustus 2020 om 03:45

Ik speel beiden, begonnen met PES 6, met Adriaantje op de cover. Daarvoor alleen FIFA. En toch heb ik de gameplay van PES nooit beter gevonden. Dat is gewoon een persoonlijke voorkeur. En die snelheid ook. Ik vind al jaren dat ze in PES veel te snel bewegen. Alsof er geen weerstand is, je glijdt binnen een paar seconden van achterlijn naar achterlijn, overdreven gezegd. Kan er onwijs van genieten, maar objectief beter? Nee.

Sowieso gaat het keihard achteruit met EA en de licenties. We zagen de Russische en Braziliaanse competitie zo goed als verdwijnen. Camp Nou en Signal Iduna Park verhuisden naar Pes. EA heeft wat dat betreft alles behalve een monopolie opgebouwd, terwijl het toch het grootste voetbalspel is. Ook het gebrek aan nieuwe nationale teams vind ik een absoluut minpunt, zo zitten landen als Kroatië, Nigeria en Algerije nog steeds niet in de game, waardoor het Wk/ek spelen tijdens career mode half en niet echt voelt.

3 augustus 2020 om 16:57

Het is sowieso gek dat het spel dat de naam draagt van de Fifa niet een soort monopolie heeft. Alle clubs zijn toch gewoon aangesloten bij de Fifa?

3 augustus 2020 om 17:07

Niet om lullig te doen. Maar als jij allereerst al Carrière speelt, en dan ook nog eens met de nationale teams ook, dan zit je gewoon in een enorme minderheid. EA gaat de licenties van Nigeria niet kopen, want daar fluit geen hond naar. Wat mij betreft kun je dan ook beter de WK game van 2010 spelen. Daar had je ook echt atmosfeer in de stadions. Signal Iduna Park zit er overigens gewoon in hoor. Vaak genoeg in gespeeld dit jaar.

3 augustus 2020 om 17:55

Ze hoeven niet eens de licentie van nigeria te kopen lijkt me. Je kan toch net als met meerdere landen of juve een nep naam, nep logo en nep tenus toevoegen? De spelers staan toch al op het spel bij hun club. Lijkt me gewoon luiheid van EA zoals met tal van andere dingen.

3 augustus 2020 om 19:38

Ik speel al jaren carrière zonder daarbij een nationaal team te coachen omdat het zo leeg voelt. En zoals Lacazette zegt, er zitten een aantal nationale teams in waarvan ze de rechten ook niet hebben, Uruguay en Zwitserland bijvoorbeeld. Toch zijn het die kleine dingen die ik in mijn originele comment opnoem die het spel voor mij completer zouden maken. Iets met immersion.

3 augustus 2020 om 21:28

Klopt ook, maar hoe hoog denk je dat zoiets op de prioriteiten lijst staat? Brazilië is overigens ook weer toegevoegd dit jaar, met uitzondering van Flamengo, want die zitten bij Konami. Wat betreft Rusland hebben ze alleen nog de teams die in Europa actief zijn omdat ze de CL en EL rechten sinds vorig jaar hebben. Camp Nou mag er ook niet in, vanwege de Konami deal die ze hebben. Maar goed. Vorig jaar augustus heeft EA een hoop content creators erbij gehaald, dat was toen te laat om nog invloed te hebben op 20 die toen natuurlijk al af was, maar hun input is wel gebruikt voor 21. En dan niet alleen UT spelers, maar ook carrière spelers en Pro Club spelers. Dus misschien dat er nu een flinke overhaul aan komt.

3 augustus 2020 om 17:11

Verhuisde het San Siro maar naar Pes. Wat een ellendig stadion, met al die vervelende lichtinvallen, is dat in Fifa.

3 augustus 2020 om 17:23

Door de nieuwe samenwerking met Inter en AC zou het wel eens kunnen dat San Siro wat aangepakt wordt. Want dat is toch ook al een jaar of 7 hetzelfde stadion.

3 augustus 2020 om 17:58

Het erge is ook als je met inter thuis speelt dat de indeling van de supporters in het stadion net lijkt alsof je uit speelt. Als je als inter bijvoorbeeld tegen barca zou spelen zit bijna heel san siro vol met barca fans. En dit is al zo sinds jaren en fifa doet niks om het op te lossen. Dit probleem heb je ook bij lazio in het stadio olympico.

3 augustus 2020 om 17:38

Kroatië heeft er wel altijd ingezeten ^^ was 1 van me favo landen in 14 of 16

Als alle spelers hun eigen naam en uiterlijk houden valt hier toch wel mee te dealen? Het is niks onoverkomelijks voor mij hoor.

Ik wacht eigenlijk op de dag dat EA en Konami samen een voetbalgame ontwikkelen. Beide games hebben plus en minpunten. Een minpuntje voor FIFA is dus nu het ontbreken van clubnaam en spelersnamen van Juve en Roma.

3 augustus 2020 om 17:42

Of het moment dat ze samen de servers openen en je FIFA tegen PES kan spelen. Zo kunnen de gamers onderling ook zien wat nou beter speelt, welke can de 2 je beter ligt. Ik snap dat het makkelijker gezegd is dan gedaan natuurlijk, overdenken kan altijd.

3 augustus 2020 om 18:00

Fifa heeft wel ontieglijk veel minpunten. Soms heb ik het idee dat ze niet eens het spel of bepaalde spelmodus testen voor release, vervolgens laten ze het na om vele fouten er uit te patchen

3 augustus 2020 om 18:33

Die ervaring heb ik inderdaad ook bij FIFA. Maar de diverse spelmodus vind ik wel leuker om te spelen dan bij PES.

Football Manager heeft ook een aantal licenties van clubs niet in bezit. Juventus is er daar één van. Beits Sevilla en nog wat clubs in Spanje, zoals Mallorca ook niet. Wat zou daar achter zitten? Geld? Is het zo simpel? Waarschijnlijk wel.

Ik ben gekapt met FIFA spelen sinds 2017. Nu het ook licenties kwijt raakt vind ik het spel nog minder aantrekkelijk worden. Het is veel hetzelfde allemaal en relatief weinig wordt er vernieuwd.

FIFA is een rotspel, PES is een rotspel en als ze bij FIFA ook nog eens licenties gaan kwijtraken, dan is er heel weinig plezier in. Heb het al een paar jaar niet meer gehaald en het gaat hem dit jaar ook niet worden.

4 augustus 2020 om 11:16

Kick off 2 😉

Ach ik mis ze niet. Het is een andere naam, meer niet. Laten we niet zo overdrijven, het is geen ramp.

Jammer maar niet erg voor fifa, PES gaat nooit in de buurt komen van fifa. Je kan niet eens de meest simpele schaar doen... fifa 2003 ziet er al mooier uit als PES 20.. mensen die anders beweren hebben duidelijk nooit beide spellen gespeeld.

Niet alleen Fifa.. FM serie heeft ook al geen Juventus meer! Dom..

Mijn generatie is zegmaar begonnen met voetbal games. We hebben Fifa kapot gemaakt tot dat Konami kwam met Pro Evolution Soccer. We hebben jaren kapot gemaakt tot ik dacht Fifa12 of zo. Toen werd de besturing van Fifa vele malen beter dan die van PES. Ik heb Fifa tot Fifa18/19 gespeelt. Nu verveel ik me en en ga ik me zoontje (6jaar) opleiden die maar al te gretig is ervoor op de Play. Iets zeg me koop gewoon allebei.

Ik vind PES veel beter, en met een option file is het licentie probleem zo opgelost. Online is PES helaas nog steeds slecht. Ook PES haalt niet meer het niveau van de PS2 games, maar ik vond de laatste PES niet slecht.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren