Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘De scouting van Fortuna had een lijst van 100 namen, daar stond ook Messi op!’

Laatste update:

Bert van Marwijk is van mening dat de status van een scout groter moet worden. De voormalig bondscoach van het Nederlands elftal ziet een groot verschil tussen de periode onder Marc Overmars bij Ajax en nu. Volgens Van Marwijk vertrouwde Overmars blind op hoofd scouting Henk Veldmate en andere scouts. Alfred Schreuder gaf zondag in een tirade nog te kennen dat zijn zaakwaarnemer Milos Malenovic deze zomer juist veel heeft geholpen bij transfers van Ajax.

Van Marwijk vindt Antony een mooi voorbeeld van een speler die onder Overmars op aanraden van de scouting naar Ajax gehaald werd. “Dat is nou scouting, een speler halen van wie de trainers van Ajax vóór die tijd waarschijnlijk nog nooit hadden gehoord”, schrijft Van Marwijk in zijn column voor De Telegraaf. “Je moet mensen in dienst hebben in wie je honderd procent vertrouwen hebt.”

“Een goede scout zegt tegen een technisch directeur of trainer: neem hem nou, geloof me, die gaat jouw elftal écht beter maken”, vervolgt Van Marwijk, die stelt dat scouts van net zoveel waarde zijn als goede jeugdtrainers. “Ik heb al eerder gezegd dat goede jeugdtrainers meer status moeten krijgen en beter moeten worden beloond. Dat geldt voor goede scouts ook. Die zijn hun geld waard. Neem alleen Antony al, die is voor bijna honderd miljoen euro verkocht.”

Volgens Van Marwijk is het vertrouwen van een club en van een trainer in de scouts enorm belangrijk, vooral vanwege het gegeven dat trainers passanten zijn. “Als coach haalt het gros van de clubs weinig spelers uit de lijsten van de scouts. Bij mijn eerste club, Fortuna Sittard, had de scouting een lijst met honderd namen. Daar stond ook Messi bij! Die vorm van scouting en het aanleggen van lijsten is nu meer gericht op de budgetten van de clubs. Maar in veel gevallen viert het opportunisme nog hoogtij en worden er spelers gehaald die op het allerlaatst worden aangeboden."

Van Marwijk trainde Fortuna Sittard tussen 1997 en 2000 en nam daarna de honneurs waar bij onder meer Feyenoord, Borussia Dortmund, het Nederlands elftal en Saudi-Arabië. Messi werd in 2000 op dertienjarige leeftijd door Barcelona overgenomen van het Argentijnse Newell's Old Boys.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tja, schijnt dat PSV ook messi, Neymar, Cavani en vele andere heeft gescout. Altijd makkelijk achteraf, natuurlijk hebben ze het goed gezien. Maar je hebt hier zo weinig aan

18 oktober 2022 om 10:21

Dat ene bijzinnetje over Messi doet niets af aan het bericht. Je stelt als professionele organisatie een scoutingafdeling samen. Steekt geld in salarissen, reisjes, wedstrijdkaartjes, maar je doet er vervolgens niets mee en laat een trainer een vriendje van vroeger naar de club halen.
Van Marwijk heeft groot gelijk dat er meer vertrouwd moet worden op scouting. Het is een vak apart wat je er niet zomaar even naast doet. Dit bij iedere club overigens, niet alleen bij Ajax omdat zij de laatste tijd genoemd worden

18 oktober 2022 om 10:27

Zo heeft onze technisch directeur pelupessy gehaald omdat ze vroeger bij hetacles hebben gespeeld ipv scouts vertrouwen op een middenvelder die wel wat kan

18 oktober 2022 om 10:42

Nou is scouten op verleden natuurlijk ook wel scouten, alleen iets makkelijker. Zouden ze Pelupessy niet gevolgd hebben of bekeken hebben hoe het hem af ging bij Sheffield?

18 oktober 2022 om 10:25

Tja, namen als Messi en Neymar waren natuurlijk op zeer jonge leeftijd al gekend bij het grote publiek en zijn dus eigenlijk spelers die je moet scouten als ze 14-15 jaar zijn.

Maar het feit dat een club namen als die van Cavani of een Dybala op jonge leeftijd heeft gescout toont toch gewoon aan dat de scouting zijn werk doet? Even los van het feit of deze spelers haalbaar zijn of niet...

Dus in die zin moet je als club dan toch op je scouts durven vertrouwen? Wees maar zeker dat Antony ook in veel scouts hun boekje voorkwam maar ook in die van Ajax en dat maakt dat Ajax een kans heeft om zo een speler binnen te halen.

Het gaat toch allemaal om het creeren van opportuniteiten? Tuurlijk ga je niet altijd succesvol zijn maar het begint met het bestaan van dergelijke spelers te kennen.

18 oktober 2022 om 13:16

Messi was 13 toen hij naar Barca ging. Dit artikel slaat op de periode daarvoor!

18 oktober 2022 om 11:21

'Altijd makkelijk achteraf' is juist het punt van van Marwijk. Dat scouts hierin meer moeten worden meegenomen in het beleid en dat ze een grote stempel moeten mogen drukken bij de club. Altijd achteraf makkelijk is juist wat volgens van Marwijk verkomen moet worden omdat scouts dus vaak gelijk krijgen.

Ik denk dat elke club met een beetje scout Messi op z'n lijst had staan.

Kan me in de serie van Sunderland op Netflix ook herinneren dat Ibrahimovic op de scoutingslijst stond. Altijd wel grappig maar je hebt er zo bar weinig aan.

18 oktober 2022 om 10:27

Toont toch alleen maar aan dat de scouting zijn werk doet? Het zou pas erg zijn mocht hij niet op de lijst gestaan hebben! Dat de club er vervolgens niets mee doet is weer een ander verhaal.

Maar zou een Sunderland, destijds PL club, dan zo kansloos geweest zijn mochten ze gaan praten zijn met een 17-18 jarige Zlatan? Ik weet het niet, eerlijk gezegd...

18 oktober 2022 om 10:38

Nou precies, als Zlatan naar Ajax vertrok (in die tijd al helemaal) zou een Sunderland ook wel kans hebben gemaakt.

18 oktober 2022 om 11:38

Ze wilden alleen niet praten met een 17-18 jarige Zlatan maar een 30+ Zlatan terwijl de club financieel er slecht voor stond en tevens een Championship club was. Verder heb je denk ik geen scout nodig om bewust te zijn van het bestaan van Zlatan.

18 oktober 2022 om 12:15

@thenry_228

Zlatan was de 30 al gepasseerd maar ik snap je punt. Het was anders geweest was die 16/17 geweest.

van Marwijk werkte tussen 1997 en 2000 bij Fortuna staat in het artikel.
Toen speelde Messi nog bij Newell's Old Boys in Argentinië. Zo gek lijkt me dit dus niet?
Lijkt nu net of Fortuna, Messi op het oog had toen die bij Barcelona speelde.

18 oktober 2022 om 10:28

Precies. Dus ze hadden Messi gescout tussen zijn 10 en 13de jaar in Argentinië. Toch bijzonder dat Fortuna Sittard zo een netwerk had dat destijds.

18 oktober 2022 om 10:55

Fortuna was destijd een gerespecteerde club met een mooie historie. Daar ging het pas fors achteruit, toen er een nieuw stadion kwam met alle kosten erbij, buiten de stad. Intussen hebben ze weer de weg teruggevonden, maar ze zijn nog lang niet waar ze waren.

18 oktober 2022 om 12:11

Denk toch dat Fortuna over een paar jaar op hetzelfde niveau zal zitten als destijds. Dan zal de organisatie, scouting en academie op het zelfde niveau zitten. Heeft even tijd nodig. Zeker als je ziet waar we vandaan kwamen.

18 oktober 2022 om 12:33

Dat was een prima team idd. Met een jonge Van Bommel en Paauwe. Ik vergeet er nu ook een paar.

18 oktober 2022 om 10:55

Misschien hebben ze hem nu op het oog. Zou toch even polsen, denk dat Messi geen nee zou zeggen tegen samenspelen met Burak.

De reacties voor mij laten zien dat begrijpend lezen lastig is voor sommigen. Van Marwijk zegt enkel dat er meer nadruk op de scouting moet komen en dat houd dus ook in dat er gescout word binnen het financieel haalbare.

18 oktober 2022 om 13:19

Inderdaad, de boodschap is veel interessanter dan dat ene zinnetje over Messi. Toch zie je dat bijna alle reacties daarover gaan. Overmars had bij Ajax een stevig en betrouwbaar fundament neergezet. Jammer dat daar momenteel weinig waarde aan wordt gehecht en een passant als Schreuder blijkbaar veel invloed via zijn zaakwaarnemer kan hebben.

Ben het wel met hem eens.
Ik heb de indruk dat er veel clubs zijn die nauwelijks nog scouten maar hun lot in de handen leggen van (al dan niet schimmige) zaakwaarnemers, waarschijnlijk uit gemak en nepotisme.

Nou, dat hadden ze dan toch maar even mooi gezien!

Henk Veldmate werd gekocht van Groningen en die heeft zonder meer zijn waarde bewezen.
Misschien nu Hans Nijland halen. De functie wordt dan wel gecreëerd.
Ik ben het met Marwijk wel eens. Bergwijn en Malen zijn vertrokken bij Ajax wegens problemen met hun jeugdtrainer. Dat wil zeggen dat er boven de jeugdtrainers niemand is die hen controleert en bijstuurt.
Scouting verdient het geld, door jongens binnen te halen die nog betaalbaar zijn, omdat de grotere buitenlandse clubs ze nog niet ontdekt heeft of het nog niet in ze ziet zitten

Wat stom,

Waarom heeft Fortuna hier niets mee gedaan?
We weten allemaal dat Messi liever had gespeeld in Limburg dan in het altijd zonnige Barcelona.
Gemiste kans voor beiden !!

18 oktober 2022 om 12:12

Mag hopen dat de post een grapje is. Dat is uiteraard niet wat in het artikel aan de orde is.

Scouts en vooral een netwerk van de scouts is ontzettend belangrijk. Zoals meerderen al aangeven, net als Van Marwijk, wordt er te weinig mee gedaan. Zie PSV, welke scout zou een Til of Hoever hebben aangedragen. Durf zelfs te beweren dat ze nooit gekomen waren, als het geen Nederlanders waren. En terecht, want ze voegen bijzonder weinig toe en vertolken amper waarde (zeker Hoever, als huurling). Ja soms pakt het mooi uit, met Malen bijvoorbeeld, maar de balans is nog steeds aardig negatief. En Mauro is de laatste Braziliaan die als jeugdspeler gescout is en gehaald, en doet het ook eindelijk naar behoren. Die markt, Brazilie en Z-Amerika, is zo ontzettend groot en vol met talent, daar moet gewoon standaard een scout (of meer) van iedere Nederlandse ED club rondlopen. Nee je krijgt niet altijd een nieuwe Messi of Ronaldo (de echte), maar blijkbaar verkoop je een Antony ook al voor 100 miljoen. Ook al was de aankoop rond of boven de 20, dat is enkel weggelegd voor Ajax op dit moment, ze lopen er ook wel iets goedkoper rond. Iedere club, en met name topclub, die niet investeert in de scouting, is op middellange termijn gewoon verslagen. Scouten op zondagavond om 19:00 met het bord op de schoot, levert gewoon niets op. Meeste spelers in de ED zijn al aardig duur, en als ze goedkoop zijn, zijn ze dat met een reden. Naar Z-Amerika geldt dit ook voor Scandinavie en Oost Europa.

18 oktober 2022 om 11:34

Kijk naar Arsenal, dat Gabriel Martinelli uit de Braziliaanse 2de klasse haalde voor amper 7 miljoen (naar Engelse normen). Mooi voorbeeld van goede scouting.

18 oktober 2022 om 12:48

Ituano, de oude club van Martinelli, speelde op het moment dat hij daar zat zelfs op het vierde (!) niveau van Brazilië. Had in 2015 ook al stage gelopen bij United en Barca. Hij is inderdaad een mooi voorbeeld dat het scoutingsnetwerk van grote clubs echt bizar is tegenwoordig, als je zelfs op dat niveau al scouts hebt rondlopen..

Als ik dit toepas op Ajax: Ocampos en Grilitsch lijken me niet gescout in ieder geval. Bij Bassey heb ik ook mijn twijfels over het scoutgehalte van deze aankoop, al vond ik hem echt heel goed in de EL vorig jaar (dat is geen scouting uiteraard). Brobbey is natuurlijk ook niet gescout. Dan blijven Conceicao en Bergwijn en Sanchez over. Van Bergwijn snap ik een eventuele scouting niet helemaal gezien de huidige Bergwijn-Tadic problematiek: scouts moeten hebben gezien dat Bergwijn de plek van Tadic in zou nemen en niet zo goed is op rechts. Dan lijkt me dat je die aankoop afraadt. Conceicao lijkt me goed gevonden en Sanchez was misschien meer last minute werk dan echt gedegen scouting. Kortom, van alle aanwinsten van Ajax dit jaar is er 1 op de 7 gescout. En dat is nu te zien.

18 oktober 2022 om 11:40

Ik denk dat Bergwijn wel degelijk gescout en aangedragen kan zijn. Alleen verwacht ik, dat de scouts erbij vermelden dat linksbuiten zijn beste positie is, en dat hij rechts of evt. centraal matig uit de voeten kan. Dat rapport komt dan bij HenH als TD's en zij maken dan de afweging of je 30 miljoen wil uitgeven voor een concurrent van je MVP van de afgelopen x-jaren. Scouting zou in dezen nog goed kunnen zijn, mits het zo gelopen is. Denk eerder dat ze de naam Bergwijn, nationaliteit NL en 2 wedstrijden van hem bij Oranje gezien hebben en op basis daarvan zijn gaan onderhandelen.

18 oktober 2022 om 11:56

Bergwijn stond al heel lang op lijstjes in Amsterdam; Overmars zat ook al achter hem aan. Het transferbedrag misschien wel, maar de transfer zelf is echt niet over één nacht ijs gegaan.

Factoren die je in je laatste zin benoemt hebben ongetwijfeld meegespeeld, maar ik denk niet dat dat de enige overweging was. Ze zitten nu dus echter wel met de gebakken peren, want Bergwijn gaat mooi op rechts moeten spelen denk ik gezien het krediet van Tadic en het feit dat hij op links weer een voldoende haalt waardoor die Conceicao ook niet echt speeltijd gaat krijgen terwijl dat echt wel een talent is.

Aan de andere kant: Bij ons cluppie komen we aanvallers tekort, dan heb ik er toch liever teveel.

18 oktober 2022 om 12:04

Klopt, dat zou zeker zo kunnen zijn gegaan. In dat geval snap ik H2 niet, maar Overmars wilde Bergwijn ook al hebben geloof ik. Achteraf makkelijk praten en misschien vindt Bergwijn zijn draai nog met Tadic, maar precies zoals je al schrijft: 30 miljoen voor een concurrent van je Mvp...?

19 oktober 2022 om 00:35

Men wilde bergwijn volgens mij al overnemen van psv, maar uiteraard wilde psv hier niet aan meewerken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren