Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Champions League 2019/20: Ajax mag hopen op Pot 2

Laatste update:

Het deelnemersveld van de groepsfase van de Champions League seizoen 2019/20 begint vorm te krijgen. Van de 32 toegangsbewijzen zijn er reeds 22 bemachtigd. De UEFA stelt 26 directe startbewijzen beschikbaar, maar nog lang niet alle tickets zijn verdeeld. Ajax en PSV zullen, net als dit seizoen, voorrondes moeten overleven op weg naar de hoofdfase van het toernooi. Een overzicht van hoe de route van de twee Nederlandse topclubs gaat lopen op weg naar de groepsfase.

Door de uitstekende prestaties van Ajax in de Champions League dit seizoen, plaatst de Nederlandse kampioen van volgend seizoen zich zeer waarschijnlijk direct voor de groepsfase van het miljardenbal 2020/21. Nederland sloot het seizoen 2017/18 echter af als nummer veertien op de coëfficiëntenranglijst van de UEFA en daarom stroomt de landskampioen van dit seizoen komende zomer in de derde voorronde van de Champions League in. PSV komt al in de tweede voorronde in actie, net zoals Ajax dit seizoen. Via Sturm Graz, Standard Luik en Dinamo Kiev werd eind augustus de groepsfase bereikt.

Ten Hag: ‘Dat is het systeem, maar een beetje vreemd vind ik het wel’

Erik ten Hag bereikte met Ajax dit seizoen de halve finale van de Champions League en vindt het daarom 'vreemd' dat hij zich met zijn ploeg moet melden in de voorrondes.Lees artikel

Twee voorrondes Ajax, drie voor PSV

Landskampioen Ajax komt terecht in de derde voorronde van de Champions League. Behalve deze voorronde zal Ajax ook de play-offs moeten zien te overleven op weg naar de groepsfase. Dit was in de zomer van vorig jaar ook de oorspronkelijke route van PSV, de kampioen van vorig seizoen, maar door een meevaller stroomden de Eindhovenaren in de laatste voorronde in. Ten koste van BATE Borisov werd toen de groepsfase van het toernooi bereikt. Komende zomer begint PSV als nummer twee van de Eredivisie al in de tweede voorronde en zal het ten opzichte van Ajax een extra ronde moeten zien te overleven.

Wie de tegenstanders zijn van Ajax en PSV is nog niet bekend. Al wel is zeker dat Ajax als kampioen van Nederland de kwalificatie gaat proberen af te dwingen via de zogenoemde kampioenenroute, waarin totaal vier startbewijzen voor de groepsfase zijn te verdienen. Hierin komt de ploeg van Ten Hag te spelen tegen kampioenen uit de kleine competities. Het deelnemersveld van de kampioenenroute is nog niet volledig, maar al wel grotendeels ingevuld. Ajax heeft een geplaatste status en ontloopt daardoor clubs als Celtic, FC Kopenhagen, Dinamo Zagreb, BATE Borisov en Ludogorets in de derde voorronde. Mogelijke tegenstanders in deze voorronde zijn APOEL Nicosia, PAOK Saloniki, FK Qarabag, NK Maribor, Rode Ster Belgrado, Maccabi Tel Aviv en Sheriff Tiraspol. Op 22 juli krijgt Ajax bij de loting te horen wie de tegenstander wordt.

Ajax in Pot 2

Mocht Ajax erin slagen de groepsfase te bereiken, dan wordt het bij de loting op basis van de coëfficiëntenranglijst zeer waarschijnlijk ingedeeld in Pot 2. Die indeling is gunstig voor de Amsterdammers, want clubs als bijvoorbeeld Real Madrid, Chelsea en Atlético Madrid zitten in dezelfde pot en worden dan ontlopen. Alleen als Arsenal de Europa League wint en daarmee een ticket voor de groepsfase van de Champions League verdient, wordt Ajax in Pot 3 ingedeeld. Voor PSV is het nog onduidelijk in welke Pot het wordt ingedeeld bij het bereiken van de groepsfase. Wel is zeker dat Pot 3 het hoogst haalbare is.

Zwaar programma PSV

PSV is als nummer twee van de Eredivisie ingedeeld in de League Route, ook wel de niet-kampioenenroute genoemd, waarin twee startbewijzen voor de groepsfase te verdienen zijn. Wie de opponent wordt van de ploeg van Mark van Bommel in de tweede voorronde wordt bepaald tijdens de loting op 18 juni in het Zwitserse Nyon. De heenwedstrijden in deze ronde worden afgewerkt op 23 en 24 juli, de returns staan voor 30 en 31 juli op het programma. De Eindhovenaren moeten na de zomerstop dus al vroeg aan de bak. Tussendoor speelt PSV op 28 juli tegen Ajax in de strijd om de Johan Cruijff Schaal, terwijl een week later, in het weekend van 2,3 en 4 augustus, de Eredivisie weer van start gaat.


RONDE LOTING HEEN RETURN
1e kwalificatieronde 18 juni 9, 10 juli 16, 17 juli
2e kwalificatieronde 18 juni 23, 24 juli 30, 31 juli
3e kwalificatieronde 22 juli 6, 7 augustus 13, 14 augustus
play-offs 5 augustus 20, 21 augustus 27, 28 augustus

Finale Europa League heeft gevolgen voor PSV

De Europa League-finale van 29 mei tussen Chelsea en Arsenal heeft gevolgen voor PSV. Als Chelsea wint, treffen de Eindhovenaren op 23 of 24 juli in de tweede voorronde van de Champions League óf FC Basel óf Olympiacos, de nummers twee van Zwitserland en Griekenland. Deze clubs hebben een hogere ranking dan PSV, waardoor de ploeg van Mark van Bommel geen 'geplaatste' club wordt bij een zege van Chelsea. Chelsea heeft zich via de Premier League al geplaatst voor de Champions League, waardoor het het vrijgevallen ticket voor de groepsfase voor komend seizoen naar de nummer drie van Frankrijk, nu Olympique Lyon, gaat.

In dat scenario schuiven twee ploegen vanuit de tweede voorronde van de Champions League in seizoen 2019/20, waarschijnlijk Galatasaray of Medipol Basaksehir en LASK Linz, automatisch door naar de derde voorronde van de Champions League. Als Arsenal van Chelsea wint, dan zijn waarschijnlijk Galatasaray of Medipol Basaksehir, LASK Linz en Viktoria Plzen de tegenstanders die PSV kan loten. Arsenal is namelijk niet via de Premier League geplaatst, waardoor Lyon gewoon naar de derde voorronde moet.

Europa League als vangnet

Mocht PSV al in de tweede voorronde van de Champions League uitgeschakeld worden, dan maakt het nog altijd kans op Europees voetbal. Verliezers stromen namelijk in de derde voorronde van de Europa League in. Mocht PSV de derde voorronde bereiken, dan is het hoe dan ook verzekerd van Europees voetbal. Bij uitschakeling op weg naar de Champions League is een plekje in de groepsfase van de Europa League een feit. Dat geldt overigens niet voor Ajax. Clubs uit de kampioenenroute die verliezen in de derde voorronde van de Champions League, komen terecht in de play-offs voor de Europa League. Clubs die uitgeschakeld worden in de play-offs voor de Champions League, plaatsen zich automatisch voor de groepsfase van de Europa League.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

From Sergiño, to you | PSV
20 hints ??#voetbal
Reacties

Ik vind dat ze de naam van de Champions League moeten veranderen in de Money League. Er zijn slechts een paar Champions gekwalificeerd voor het Miljardenbal.

14 mei 2019 om 16:07

Ja wat wil je dan, de kampioenen van Griekenland, Kroatië en Zwitserland i.p.v. Chelsea of Real Madrid?

14 mei 2019 om 16:12

Nee ik wil dat de finales van de Europacup 1 en Europacup 2+3 bestaat uit vier Engelse clubs. Dat is leuk man!

14 mei 2019 om 16:13

Ja idd, dat heeft veel meer charme dat de club op de 3e en 4e plaats van betreffende competities. Naamsverandering is dus wel op zijn plaats!

14 mei 2019 om 16:16

Ja, dat is namelijk waar de CL ooit voor stond. Kampioenen, niet clubs met het meeste geld uit competities met het meeste geld die in stand worden gehouden o.a. dankzij de Uefa. Laat de kleinere landen meedelen in het geld en zo weer hun clubs extra inkomsten verschaffen zodat ook die landen als competities kunnen groeien.

14 mei 2019 om 16:31

Waar ligt dat dan? Andere clubs die falen of omdat de Engelse teams bevoordeeld worden? Duitsland, Italië en Spanje hebben die 4 plekken ook, waar zijn zij dan? Finale had ook makkelijk Barca-Ajax kunnen zijn maar die geven allebei een 3-0 voorsprong weg, tja dan ligt het toch echt aan jezelf..

14 mei 2019 om 17:11

Wanneer het aantal deelnemers uit één land dermate groot is, dan is de kans dat één of meerdere teams ver rijken natuurlijk groter lijkt mij. Dit jaar is het Engeland, maar het had inderdaad ook zomaar Spanje kunnen zijn.
Noem het Euroleague of zo, maar niet Champions League.
Een goede stap zou zijn om in ieder geval de kampioenen een rechtstreeks ticket te geven. Laat de rest om de overige tickets vechten.
Een WK wordt toch ook niet alleen gehouden onder de Europese en Zuid-Amerikaanse landen. Als je naar de kwaliteiten van de elftallen kijkt, zouden van de overige continenten minder afgevaardigden moeten komen, maar dan is toch de charme van het toernooi weg?

14 mei 2019 om 17:23

Wat wil je dan? Wedstrijd van ajax en barca opnieuw laten spelen.

14 mei 2019 om 17:26

Daar gaat het toch niet om? Het gaat er om dat het gek is dat je als kampioen meerdere voorrondes moet spelen om deel te mogen nemen aan een toernooi met de naam Champions league. En als je in Engeland, Spanje, Duitsland en Italië bij de eerste vier ploegen weet te eindigen je wel rechtstreeks bent geplaatst. Als je vierde wordt in de Engelse competitie ben je geen Champion (of te wel kampioen). De naam Money League is toepasselijker.

14 mei 2019 om 17:29

Dat is ook het geval. Europa krijgt voor WKs veel meer tickets dan bijvoorbeeld Afrika dus zo werkt het op internationale toernooien ook gewoon.

14 mei 2019 om 18:15

@tilburg Dat heeft met het aantal landen per continent te maken. Niet met de kwaliteit. Als je puur naar de kwaliteit zou kijken dan zou er bijvoorbeeld maar 1 Aziatisch of Afrikaans land bij moeten zijn. Er zijn namelijk wel betere Europese landen. Het zou echter wel het idee van een wk kapot maken. Waarom niet Op dezelfde manier naar de CL kijken? Het gaat niet alleen om de beste clubs, het gaat vooral om de vertegenwoordiging van alle Europese landen. Tenminste... zo zou het moeten zijn.

14 mei 2019 om 18:33

Ja? Volgens mij heeft Afrika meer landen dan Europa? Ook van de Afrikaanse voetbalbond zijn meer landen lid dan van de UEFA?

14 mei 2019 om 18:34

En Europa mag er 13 meenemen en Afrika maar 5. Het wordt gewoon al beoordeeld op kwaliteit. Zuid-Amerika heeft veel minder landen dan Afrika maar mogen maar 1 land minder meenemen..

14 mei 2019 om 22:55

Alsof het al niet erg genoeg is dat er volgend seizoen 5 Engelse teams in de CL spelen , is er ook nog die belachelijke regel dat clubs uit uit hetzelfde land tot de kwart finale elkaar niet tegen komen . Gewoon terug naar de voormalige Europa cup 1 . Gewoon vanaf de 1e ronde een knock out systeem . Alles in 1 pot . Geen geplaatste ploegen .

14 mei 2019 om 23:51

@ Tilburg013

Persoonlijk zou ik graag zien dat het tournooi weer teruggaat naar het oude format. Tenzij Ajax of Leeds United (wat voorlopig nog niet zal gebeuren) kijk ik over het algemeen weinig tot geen Champions League.

Waar de "sugar daddy" clubs en de financiã«le verschillen nog niet eens mijn grootste probleem zijn (ik beschouw ze ook niet als topclubs). Vnd ik het persoonlijk schandalig dat er behoorlijk wat mechanismes in het tournooi zitten die de groten namen in het begin zoveel mogelijk bij elkaar vandaan houden. Ook wedstrijden over twee rondes werkt in het algemeen niet in het voordeel van de (financieel) kleinere clubs. Buiten het vaak voorspelbare karakter van de wedstrijden vind ik ook dat het voetbal over algemeen saaier is geworden.

15 mei 2019 om 11:33

@sonnydo wanneer CL de EL wint heeft Engeland nog steeds maar 4 CL plekken. Alleen als Arsenal de EL wint hebben ze er 5 in de Cl.

@F-18/TACP ben het eens dat over het algemeen de CL saai en voorspelbaar is. Op dit seizoen na dan. Mede doordat Ajax ver is gekomen zijn er best veel leuke wedstrijden geweest en waren er verassingen.

15 mei 2019 om 12:31

Dat ligt niet aan Uefa. Als Ajax ook in laatste seconde van de wedstrijd beetje attent is, Barcelona beetje oplet bij een hoekschop etc kan het zomaar anders lopen

15 mei 2019 om 12:38

Als, als.. Als koop je niks mee, achmedn. Feit is dat het uiteindelijk toch altijd hetzelfde liedje is in de CL. Het is te voorspelbaar geworden. De rijke clubs worden alleen maar rijker en succesvoller.

15 mei 2019 om 17:54

Niet mee eens. Op dit moment en in de huidige setup is het niveau het hoogst. De nummer 4 van England heeft een veel hoger niveau dan de kampioen van Zwitserland/België/Oostenrijk/etc. Uiteindelijk wil je een zo sterk mogelijke competitie. Niemand zit te wachten op Barca-PAOK/Basel/Malmö.. maar wel op wedstrijden als Barca-Tottenham/Napoli/Dortmund..
Daarnaast.. het is een romantische gedachte: alleen de kampioenen.. klinkt mooi, maar is niet meer van deze tijd. Of je wilt elk jaar de halve finalisten Barca-City-Juve en Bayern?? Want de kampioen van Zwitserland/Zweden/Denemarken/Oostenrijk/Griekenland/Schotland/Kroatië/Israël/Noorwegen/polen/Roemenië/Rusland/Oezbekistan/Turkije/België zullen er dik afgaan als het erom gaat tegen de top 4 landen. De enigste die mee kan is Portugal en toevallig nu 1 seizoen Ajax...

15 mei 2019 om 23:46

@assyriska

Helemaal met je eens. Mensen roepen maar wat zonder na te denken, als je nu alleen kampioenen mee laat doen dan wat, heb je inderdaad 99x Barca, Bayern, Juve en City en 1 keer Real, Dortmund, Napoli en Liverpool, nou dat is lekker spannend.

De Champions League is prima zo, elke keer dat gejank om geld en kleine clubs, daar is de Europa League toch voor gemaakt? Als clubs die niet serieus nemen dan is dat niet het probleem van de Uefa maar van de clubs zelf want het is een mooie prijs.

Er zijn elk jaar verassingen maar grote clubs willen die beker gewoon winnen dus trekken ze de portemonnee open. Dat is toch niet gek? Die hele discussie om geld begint ook wel een beetje eentonig te worden, ja PSG is een olieclub, ja City koopt alles wat los en vast zit. Kijk gewoon naar het spelletje of anders volg je die grote teams toch niet?

Dat clubs 3-0 weggeven heeft niks met geld te maken, dat is gewoon onkunde.

Zolang Ajax doorging was het spannend en de mooiste competitie in clubverband, eenmaal uitgeschakeld krijg je dit.

17 mei 2019 om 11:51

@assyriska

Zeker zitten mensen daar wel op te wachten. Op de eerste plaats de supporters uit die landen zelf. Die tellen ook gewoon mee. En ik als neutrale kijker vind het ook leuk dat er elk jaar andere teams mee doen.

Ik wil ook niet terug naar het stokoude systeem van alleen de kampioenen. Die tijd is voorbij, dan heb je een heel korte champions league met hooguit een handvol wedstrijden die echt ergens om gaan.

Maar de kant waar het nu op gaat, is ook niet goed. Ajax dit jaar is een goed voorbeeld; hadden bijna niet eens meegedaan aan de CL, maar komen wel in de halve finale. Verfrissend, heel Europa vindt het mooi. Die opwinding is wat voetbal mooi maakt. Die 4-0 van Liverpool is ook wat voetbal mooi maakt. Dat Barca niet in staat is om die wedstrijd professioneel stuk te maken.

Kortom, het gaat niet alleen om de 'beste' teams, het gaat ook om het betrekken van alle landen en alle supporters, om opwinding, om verrassing, om afwisseling. Dat houdt de boel levendig.

17 mei 2019 om 11:53

Dat de grotere landen meer deelnemers mogen afvaardigen vind ik niet zo'n probleem. Inderdaad draagt dat bij aan een zo hoog mogelijk toernooi. Maar daaronder vind ik het een ondergrens dat elk land in Europa zijn kampioen mag afvaardigen. Als dat problemen geeft kies dan maar voor een bredere opzet. Een poule met vijf in plaats van vier deelnemers, of desnoods twee poulefases zoals vroeger. In die opzet hebben 'kleinere landen' tenminste nog de kans om te stunten! Nu worden ze dat ontnomen.

17 mei 2019 om 13:01

@macereal
De 1-4 vernedering in Bernabéu zit je schijnbaar nog diep (anders schrijf je die laatste twee alinea's niet). Maakt verder ook niet uit, maar je zou wel de discussie voeren zoals hij is en niet je eigen discussie ervan maken.
Ik stel dat de Champions League door de huidige opzet zijn naam geen eer aan doet. Geef het een andere naam: Money Leageu of Euro League. Dat past er beter bij. Daar doet de uitschakeling van Ajax niets aan af.

Laat de nummers 2-4 van de sterke landen voorrondes spelen, waarom de kampioenen van de mindere landen. Immers, die nummers 2-4 komen toch wel door.

17 mei 2019 om 15:14

@macereal

Quote: "de Champions League is prima zo, elke keer dat gejank om geld en kleine clubs, daar is de Europa League toch voor gemaakt? Als clubs die niet serieus nemen dan is dat niet het probleem van de Uefa maar van de clubs zelf want het is een mooie prijs".

Gezien je clubvoorkeur, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je niet heel erg objectief bent vwb de probleemstelling die wordt aangekaart. Het probleem is natuurlijk dat de CL wordt georganiseerd door de Uefa, waar 55 landen lid van zijn. Vervolgens organiseert de Uefa een elitefeestje genaamd Champions Leaugue, waarvoor een paar landen 4 uitnodigingen krijgen op basis van de bankrekening van de clubs, terwijl de meeste landen helemaal niet worden uitgenodigd of heel veel moeite moeten doen om een uitnodiging te krijgen. En dan zeg jij "dat ze niet moeten janken" omdat ze aanspraak maken waar ze recht op hebben omdat ze lid zijn. Stel je voor dat je lid bent van een vakbond en daarvoor lidmaatschapsgeld betaalt en je op het moment dat er beslissingen moeten worden genomen, niet mee mag stemmen omdat je een te laag inkomen hebt of dat de stem van andere leden dubbel of driedubbel tellen omdat hun inkomen hoger is? Daarvoor ben je toch niet lid geworden van die bond?

Bij de Uefa wordt duidelijk met twee maten gemeten en krijgen clubs die toch al veel rijker zijn dan andere clubs een voorkeursbehandeling waardoor ze nog rijker worden. Daar is de Uefa natuurlijk niet voor opgericht. Dat die landen een voorkeurspositie hebben is omdat de sport door de commercie is ingepalmd en de agenda door de sponsoren wordt bepaald. Daar zou niets op tegen zijn als die grote clubs deel uit zouden maken van een eigen vereniging waar het lidmaatschap alleen is weggelegd voor gefortuneerde clubs. En hun eigen competitie zouden organiseren. Daar is de Uefa natuurlijk niet voor opgericht. De Uefa is de koepelorganisatie van alle Europese voetbalclubs, terwijl in de praktijk maar een paar clubs de agenda bepalen omdat ze het meeste geld hebben en de meerderheid van de clubs hooguit dient als decorstuk. Daar deugt dus helemaal niets van. Ik zou het prima vinden als die rijke landen een eigen bond zouden oprichten en zelf een competitie zouden organiseren. Dan zou de CL weer toegankelijk worden voor de kampioenen van alle landen. Natuurlijk zou er dan minder sponsorgeld beschikbaar komen, maar omdat de kleinere clubs dan niet meer met de rijke clubs hoeven te concurreren, hebben ze ook veel minder nodig. Natuurlijk gaat zo een rijkeluiscompetitie er nooit komen omdat de sponsoren dat niet willen omdat die hun potentiele klanten niet alleen in de 5 rijke landen hebben zitten, maar ook in die 50 andere landen die voor spek en bonen of zelfs helemaal niet aan de CL mogen deelnemen.

21 mei 2019 om 11:43

Vroeger had je gewoon ijzersterke clubs als Panathiaikos, Dynamo Kiev, Celtic, Ajax (inmiddels ook weer), Steaua Boekarest, Rode Ster Belgrado, Goteborg, Anderlecht etc. Tegenwoordig is het een speelbal voor alleen maar grote teams uit grote landen.

21 mei 2019 om 14:13

Inderdaad en van Nederland ook PSV en Feyenoord. Waren gewoon van oudsher absolute topteams in Europa.

Al met al denk ik dat de kans groot is dat Ajax zich opnieuw plaatst. Aangezien ze in de kampioenenroute zitten. Zo'n voorronde extra is dan niet erg.

Clubs als Apoel Nicosia, Paok Saloniki en FK Qarabag ga je echt wel verslaan over 2 wedstrijden.
Ook met 3 vertrokken spelers is Ajax altijd nog verreweg de betere.

PSV kan het nog wel eens lastig gaan krijgen, zeker wanneer Bergwijn en/of Lozano zijn vertrokken. Dan stelt de selectie niet veel meer voor.

14 mei 2019 om 16:25

Uh ja want PSV gaat geen vervangers halen... Beetje simplistische opmerking, zullen we eens kijken wat er bij ajax overblijft als ze geen vervangers halen. Dan is pak m beet feyenoord niet eens minder... Ajax en PSV zullen allebei versterkingen gaan halen, wat ook nodig is als je ziet wat voor spelers zullen vertrekken, en pas als beiden de selectie op orde hebben kunnen we iets zeggen over hoe beiden t mogelijk gaan doen.

14 mei 2019 om 20:41

Hij heeft anders gelijk, Rubentje. Zelfs met Lozano en Bergwijn erbij is plaatsen bijna ondoenlijk voor Psv. PSV is, als het zich door de 2e en 3e voorronde heengeworsteld heeft, in de 4e voorronde onfgeplaatst en moet zich dan tegen een club als Lyon of Sporting(de twee clubs met de hoogste ranking) gaan bewijzen. Dus eerst twee rondes foutloos doorkomen tegen clubs die echt niet kinderachtig zijn, om vervolgens tegen een club als Lyon te strijden om een ticket. Ga daar maar aanstaan.

15 mei 2019 om 12:39

als chelsea de Europa league wint dan plaatst Lyon zich vgm al. Dan moet je tegen Sporting waar Bas Dost in de spits staat. Dat is een gelijke tegenstander

17 mei 2019 om 11:54

Ajax heeft veel meer geld te besteden dan PSV en is voor nieuwe spelers op dit moment aantrekkelijker. PSV heeft daarnaast zwaardere tegenstanders. Dus Kritische Noot heeft gewoon gelijk.

Voor beide NL clubs geldt inderdaad wel dat je eerst maar eens moet afwachten of die aankopen direct een versterking zijn. Ze zullen ook even moeten wennen. En die tijd krijg je niet, als je midden in de zomer opeens om kwalificatie voor de CL speelt. Daar kunnen beide clubs veel last van krijgen.

17 mei 2019 om 12:00

Met twee centrumverdedigers die er direct staan, een bepalende middenvelder die complementair is aan Gutiérrez en Rosario en eventueel nog een nieuwe vleugelspeler die basiswaardig is zie ik het rooskleurig in. Zelfs - of eigenlijk juist - wanneer Zoet, Hendrix, Pereiro, Schwaab en De Jong vertrekken. Hun plaatsen kunnen worden ingenomen door jongere talenten die in de aanleg beter zijn of externe versterkingen die nu al beter zijn.

Unnerstal vind ik een betere goalie dan Zoet. Als PSV Alvarez weet te halen, ga je er ten opzichte van Zoet op vooruit. Zou je Hendrix vervangen voor Pizarro of Vanaken, lijkt me dat ook een verbetering. En als elftal kom je ook dynamischer voor de dag als je met wendbare, technisch vaardiger spelers als Romero en/of Lammers start dan wanneer je afhankelijk bent van Luuk de Jong. De ruimte en het voetballend vermogen dat die jongens meebrengen geeft jonge spelers als Malen en Gakpo mogelijkheden om vanuit hun rol uitstekend Lozano en Bergwijn op te volgen.

Vervelend is dat je gezien de data niet veel tijd hebt zo'n renovatie. Het zou me daarom tegenvallen als er rondom een aantal komende en vertrekkende spelers eind volgende week nog geen witte rook is. Dus gas erop, John de Jong!

14 mei 2019 om 16:28

En PSV gaat dan geen vervangers halen voor Lozano en Bergwijn denk je?

14 mei 2019 om 19:00

Dat zou Ajax moeten halen ja. Maar 2 maanden na de Europa league finale verloren ze ook van bal op t dak5 waardoor ze t hele jaar geen Europees voetbal hadden.

Ik hoop dat Ajax en PSV t beide halen, en beide wat beter loten dan psv dit jaar.
Ff serieus punten harken. Onze kampioen moet gewoon altijd rechtstreeks de cl in

15 mei 2019 om 18:02

En het is uitgesloten dat of iets in die richting ooit weer gebeurd? Lekker naïef, hij heeft gewoon een punt. Net als degene die CL geen goede naam vindt.

Maar goed, ik hoop dat zowel Ajax als PSv als Feyenoord gewoon Europa ingaan en een goede beurt maken. Dat we eindelijk na een goed seizoen doorpakken en nog een keer de punten binnen halen om de top 10 binnen te stoten.

17 mei 2019 om 11:58

@doncoxx

Natuurlijk speelde het drama rond Nouri een enorme rol. Maar Ajax was ook wel degelijk gewoon te laks geweest op de transfermarkt. Dat kan nu weer gebeuren als ze te laat vervangers gaan halen.

Overigens zei De Ligt iets interessants: "als het goed is heb ik mijn laatste thuiswedstrijd voor Ajax nog niet gespeeld". Ik denk dat hij daarmee anticipeert op een late verkoop, in augustus. Dan zou hij daarvoor dus nog voor Ajax uit kunnen komen. In juli, voor de kwalificatie.

Los van dat het Ajax betreft is het toch volstrekt belachelijk dat de halve finalist van deze jaargang, die nota bene kampioen in eigen land wordt én de beker veroverd heeft, nog voorrondes moet spelen?

14 mei 2019 om 16:11

Komt omdat elke Nederlandse club in de afgelopen 5 jaar wanprestaties hebben geleverd. Ook Ajax en PSV als je het bekijkt over de afgelopen 5 seizoenen.

14 mei 2019 om 16:16

Ik weet dat je het niet wil horen, maar Ajax heeft het over de afgelopen 5 jaar gemiddeld genomen prima gedaan.

14 mei 2019 om 17:20

Sterker nog, over de afgelopen 5 jaar behoort Ajax tot de 20 beste clubs van Europa.

14 mei 2019 om 18:00

De wanprestaties zijn de afgelopen jaren geleverd door Feyenoord, AZ, Vitesse en al die andere clubs die de playoffs hebben gewonnen (Heracles, Utrecht, etc.) Ajax heeft vorig seizoen natuurlijk een wanprestatie geleverd maar haalde 2 jaar terug de EL finale en dit jaar bijna de CL finale, dus die hebben wel hun punten verdiend en ook PSV was 3 jaar terug 8e finalist in de CL (destijds eerste die de groepsfase overleefde in jaren) en ook dit jaar de nodige voorrondes overleeft.

14 mei 2019 om 18:20

PSV heeft afgelopen seizoen 1 voorronde overleefd...

15 mei 2019 om 12:24

ik vind het nog steeds absurd die playoffs, dit jaar Knvb zit steeds te zeggen in het belang van het Nederlands voetbal moet Ajax meer rust etc.

dan stel ik bij deze: In het belang van het Nederlands voetbal stuur gewoon de top 4/5 van Nederland europa in. deze hebben over 34 wedstrijden laten zien dat ze het verdienen. en neit zoals ene paar jaar geleden dat Go Ahead Eagles europa league voorrondes kregen vanwege sportifiviteit (degradeerde dat jaar zelfs uit de eredivisie).

17 mei 2019 om 14:27

@andres13: Dat je geen Ajax supporter bent kan ik nog wel begrijpen maar als je dit soort onzin gaat roepen bewijs je toch echt dat je er de ballen verstand van hebt. Ajax heeft het gewoon verdienstelijk gedaan

14 mei 2019 om 16:11

Vind ik niet, wat heeft de beker winnen nou weer met de CL te maken. Kampioen worden in een sterke competitie is ook wel een stuk moeilijker dan in een competitie zoals Nederland, zeker als je ook nog eens veel beter en rijker bent als de concurrentie. Met een halve-finale win je toch niks? Moeten ze daar dan uitzonderingen voor gaan maken. Monaco degradeert dit seizoen bijna en 2 seizoenen geleden stonden ze nog in de halve finale. Zo snel kan het gaan. Ook AS Roma vorig jaar halve finalist lijkt zich niet te gaan plaatsen voor de CL dit jaar. Het team van Ajax ziet er ook volgend jaar heel anders uit, moeten die spelers dan maar de CL in omdat andere spelers de halve finale hebben gehaald? Zo kun je door blijven gaan, zo werkt het nou eenmaal..

14 mei 2019 om 17:17

Allemaal leuk maar nu staan er 2 ploegen in de finale van de CL die geen kampioen zijn geworden dus geeft het een andere naam , the money league of zo .

14 mei 2019 om 18:26

Maar wat bepaald de sterkte van een competitie? Ik denk dat als je het verschil bekijkt in begroting tussen de nummer 1 en nummer laatste dat je dan kan zien hoe groot dat verschil is en hoe sterk een competitie is.
Volgens mij zal in verhouding de Nederlandse competitie wat dichter bij elkaar liggen dan bv de Spaanse of Franse en dus in mijn ogen sterker....

15 mei 2019 om 12:42

Naam CL is inderdaad niet helemaal juist. Maar opzet niet. De competitie is vele malen spannender dan vroeger toen alleen de kampioenen zich plaatsen.

Wie zit te wachten op 6 wedstrijden van kampioen van cyprus, polen, hongarije etc ipv Liverpool, Real Madrid, Atletico, Dortmund etc. Wel is het jammer dat verschil tussen plekken van top 4 competities en de rest zo groot is.

14 mei 2019 om 16:12

Hoezo is dat belachelijk? De NL clubs, ja ook Ajax is soms uitgeschakeld door 'nietszeggende clubs', hebben daar zelf voor gezorgd. NL staat gewoon niet hoog in die coefficientenlijst en dat hebben de clubs aan zichzelf te danken. Gelukkig beleeft Ajax nu een super jaar, waardoor het weer wat aantrekkelijker wordt!

14 mei 2019 om 16:42

Dit komt ook mede door een verkeerd beleid kan me nog heugen dat go ahead eagles de voorronde ingingen doormiddel van de fairplay (nu een geld bedrag) prijs. Eagles was al gedegradeerd. Als je dat dan ziet kun je het psv en ajax moeilijk aanrekenen groningen, az(meestal wel aardig in europa) fc utrecht NL is op de top na niet goed genoeg voor europa

15 mei 2019 om 12:27

mee eens, stuur gewoon de top 5 + beker winnaar europa in. dan vertegenwoordig je het land beter. In Spanje/engeland/italie doen ze het en deze staan bovenaan omdat de beste teams het land vertegenwoordigen en ds de beste kans is om de meeste punten te pakken.

14 mei 2019 om 16:13

iDD maar dan moet je naar de andere nederlandse teams kijken. Als die zo schandlig presteren zoals heel vaak en worden uitgeschakeld in de voorrondes tegen teams uit slowakije, schotland, luxemburg, azerbeidjan enz dan krijg je dit.

Ajax overwint haast elk jaar behalve vorige jaar. De rest komt vaak niet eens in de groepsfases van de EL. Ajax staat niet voor niets in de top 20 van Europa. Bij plaatsing CL komen ze waarschijnlijk in pot 2.

14 mei 2019 om 16:22

De kans dat Ajax in pot 2 komt is aanwezig, maar daarvoor moeten nog wel wat clubs afhaken. Bijvoorbeeld Arsenal moet dan niet de Europa League winnen, Roma moet zich niet plaatsen via de competitie en Lyon moet nog verzaken. Misschien dat Ajax door middel van voorrondes nog genoeg punten kan sprokkelen, waardoor ze over andere clubs heen gaan.

14 mei 2019 om 16:24

Ik zie Roma en Sevilla zich niet meer plaatsen en Ajax staat boven lyon op de ranking. Ik had arsenal wel over het hoofd gezien. Gaat dus nog spannend worden.

14 mei 2019 om 18:32

Er vallen heel veel punten weg van Ajax, ten opzichte van heel weinig punten van Lyon, waardoor ze na dit seizoen boven Ajax staan.

14 mei 2019 om 17:03

En dat teams als Getafe en Atalanta direct geplaatst zijn omdat ze toevallig een keer 4de worden....

14 mei 2019 om 17:18

Dat is het enige dat nog leuk is aan de CL. Dat je je via je eigen nationale competitie kan plaatsen. Dat is toch juist leuk voor clubs als Getafe en Atalanta en ze hebben het zelf verdiend op basis van hun prestaties van dit seizoen.

14 mei 2019 om 18:32

Ja, belachelijk inderdaad dat Atalanta en Getafe voorrang krijgen omdat ze een keer een goed seizoen hebben gedraaid in een nietszeggende Micky Mouse competitie. Ajax wordt elk jaar fluitend kampioen in een veel zwaardere competitie en staat jaarlijks in de halve finale CL, maar toch moeten zij gewoon voorrondes spelen. Wat oneerlijk, zeg.

23 mei 2019 om 09:12

Getafe heeft zich helemaal niet gekwalificeerd. Dan kun je ook niet direct geplaatst worden.

17 mei 2019 om 12:04

@airbags

Natuurlijk wil iedereen Ajax weer terugzien, maar ik vind het zelf wel heel goed dat de verdeling van de plekken gewoon op basis van feiten plaats vindt. Dus een op feiten gebaseerde ranglijst, met een verdeling van tickets die daar weer op gebaseerd is.

Alternatief zou kunnen zijn dat je een systeem bedenkt waarin de prestaties van individuele clubs zwaarder weegt, in plaats van de nu dominante rol die het land van herkomst speelt. Dan kijk je naar de kampioenen en hun plek op de Europese ranglijst, en dan vul je de Champions League op die manier. Dat zou gunstig zijn voor Nederland, in elk geval nu, en in het verleden voor de kampioen van Schotland bijvoorbeeld, waar ze ook last hebben van een veel te smalle top. Best een mooi systeem.

Ik verwacht dat zowel ajax als psv het zwaar gaan krijgen om zich te plaatsen voor de champions league. Bij allebij de clubs zullen bepalende spelers vertrekken en moet er weer worden gebouwd aan een nieuw team. Misschien vertrekt Ten Hag ook nog bij Ajax en krijg je een nieuwe technische staf. Natuurlijk heeft Ajax de halve finale gehaald, maar dat geeft geen enkele garantie. Hopen dat de Nederlandse clubs nu kunnen doorpakken in Europa en structureel gaan presteren om weer richting de top 8 te groeien. Het Nederlands voetbal hoort daar qua potentie en mogelijkheden wel thuis.

14 mei 2019 om 16:45

Het is in ieder geval belangrijk dat we nederig blijven en die voorrondes bloedserieus nemen. Volgend jaar weer allemaal ons best doen in Europa en hopen dat we uit het diepe dal klimmen. Dit is het resultaat van magere jaren en het lichtzinnig opvatten van Europa League.

Het huidige PSV moet zich minimaal plaatsen voor Europa League en daar flink wat punten kunnen binnenhalen. De rest van Nederland heb ik iets minder hoop op momenteel, maar misschien dat Feyenoord en AZ kunnen verassen.

Italiã« heeft vier directe Champions League tickets en wij nul. Schande!

14 mei 2019 om 16:16

Wat te denken van de 2 directe en 1 voorronde ticket voor Rusland

17 mei 2019 om 12:07

Is allemaal te danken aan onze eigen slechte prestaties. Als het een schande is, is het dus onze eigen schande. Wij sturen elk jaar minstens 1 buitengewoon slecht team naar Europa (categorie Heracles, Groningen, Utrecht) die er allemaal direct uitvliegen. Ajax heeft nu in 3 jaar tijd 2 uitstekende jaren gedraaid, maar het jaar daar tussenin was natuurlijk van zowel Ajax als PSV bedroevend. En die ranglijst kijkt gewoon naar de feiten.

21 mei 2019 om 14:18

Duitsland staat 4e en heeft ook nog 4 plaatsen. Eigenlijk was het weer een dramatisch jaar voor de Eredivisie in Europa waarin ze ook niet zoveel verdienen. Het is dat Ajax iets ongelooflijks heeft neergezet en dat verbloemd veel zo te zien.

Denk dat de strijd om de Johan Cruyffschaal nu wel verplaatst kan worden toch? Of anders de hele competitie een week opschuiven?
OT: zo'n druk programma aan het begin van het seizoen is natuurlijk niet ideaal, iedereen moet nog in t ritme komen.

14 mei 2019 om 16:26

Zo'n druk programma heeft Ajax dit seizoen weinig slechts gedaan

14 mei 2019 om 17:10

Dat hou je niet jaren vol.

15 mei 2019 om 17:04

Met 90 miljoen aan inkomsten? Denk dat je genoeg versterkingen ieder jaar kan halen om de selectie breder te maken...

14 mei 2019 om 18:18

Jahoor, als PSV op dinsdag zal moeten spelen zal de JC Schaal ongetwijfeld niet op zondag zijn, dan hebben jullie namelijk te weinig rust. Dit soort verplaatsingen (van competitieduels) gebeurden begin dit seizoen overigens ook gewoon voor PSV m.b.t. de CL voorrondes hoor, dat weet je nog wel neem ik aan?

14 mei 2019 om 20:42

tsja,1e foutje in de planning van de knvb. Ze hadden al kunnen weten wanneer de 3e voorronde van de CL gespeeld gingen worden. Waarschijnlijk zullen ze bij de Uefa aangeven dat ze willen dat PSV op dinsdag en woensdag gaat spelen. Dan nog had de JC schaal beter op zaterdag gepland moeten worden.

Ik ben bang dat het 'europa League vangnet' volgend seizoen een grote rol gaat spelen voor Psv.

14 mei 2019 om 18:27

Zou juist ideaal zijn voor de punten. Alhoewel PSV zal wel weer de arrogantie vinden om de competitie belangrijker te vinden dan el.

15 mei 2019 om 13:02

Waarom is dat arrogantie? Mogen we toch lekker zelf weten wat we belangrijker vinden. Tuurlijk is de EL noodzaak voor de punten maar het levert qua geld minder op dan dat je in de competitie je kwalificeert voor de CL.

15 mei 2019 om 17:05

Arrogant misschien niet, wel dom en egoïstisch.

17 mei 2019 om 12:11

@cuco

Mijn hemel, wat ongelooflijk kortzichtig. Om je in de competitie voor de CL te kunnen plaatsen, hebben we wat nodig? Juist, een fatsoenlijke plek op de Europese ranglijst. En hoe komen we aan een fatsoenlijke plek op de ranglijst? Door Europese punten te halen!

Ajax en PSV zijn de enige twee ploegen die we hebben die structureel punten kunnen halen op die ranglijst. De rest, van Feyenoord en AZ tot aan Vitesse, Utrecht, Groningen en Heracles, presteren niks. Dus neem gewoon je verantwoordelijkheid als topclub. Zo nee, dan ben je dat laatste predikaat gewoon niet waard.

Je kan het positief zien dat er extra rondes komen. Als beide ploegen normaal tot goed presteren halen ze beide de CL. Alle grote landen spelen namelijk geen voorrondes. En door die voorrondes haalt Nederland extra punten binnen. Nu nog hopen dat Feyenoord az en de winnaar van de play offs wat kunnen bereiken met het liefst 2 plekken in de groepsfase wat toch zou moeten kunnen.

"door de uitstekende prestaties van Ajax in de Champions League dit seizoen, plaatst de Nederlandse kampioen van volgend seizoen zich zeer waarschijnlijk direct voor de groepsfase van het miljardenbal 2020/21."

Waarom is dat zeer waarschijnlijk en niet zeker?

14 mei 2019 om 17:52

Als de CL winnaar zich niet plaatst via de competitie dan krijgt NL geen direct ticket, maar 99% van de keren heeft de CL winnaar zich al wél geplaatst en dus is het zeer waarschijnlijk, maar niet zeker

Geld induceert n vliegwiel dat steeds meer geld oplevert.
De grote clubs hebben het goed voor elkaar..nu ook weer 'kampioenenroute'en n.'leagueroute'- je zult maar s voortijdig uitgeschakeld worden!!!
Stoppen met deze geldonzin

Eerlijker competities, eerlijker KAMPIOENEN League..finale wordt nu gespeeld door 2 NIET-kampioenen..bizar

Ze moeten de kampioenen van de eerste 10 landen op de coëfficiëntenlijst gewoon sws een direct ticket geven. Dan komen de andere teams pas.

15 mei 2019 om 13:00

Maak er maar eerste 16 landen van. Maar zal helaas alleen maar minder worden.

16 mei 2019 om 02:13

Ik denk dat top 10 beter is gezien er dan wel competitie blijft met het behalen van goede resultaten voor het land. En dan gaat de kwaliteit ook niet te veel omlaag.

17 mei 2019 om 11:11

Bij de eerste 10 landen hebben de landskampioenen al een directe plaatsing. Als de CL winnaar ook al in de competitie is geplaatst komt daar de nr 11 ook bij.

Ben het met @cuco10 eens dat ze de eerste 16 een ticket moeten geven of de top 14/15 en dan het overige ticket aan de rest van de kampioenen. Ook de grote landen weer kwalificaties moeten spelen voor de nr 4.

De winnaar van de EL krijgt een ticket voor de CL. Chelsea heeft al een ticket voor de CL, als Chelsea wint gaat het 5e ticket dan naar Arsenal??

15 mei 2019 om 11:25

Als ik het goed begrijp, krijgt dan de nummer 3 van Frankrijk (olympique Lyon) het ticket. In Frankrijk zal men dus hopen op Chelsea, ondanks de sterke link die Arsenal al jaren had met Frankrijk...

15 mei 2019 om 11:44

Krijgt de nr 3 van Frankrijk sowieso niet de CL ticket omdat in de finale van CL Liverpool en Spurs al geplaatst zijn en dat de nr 3 van Rusland zich plaatst als Chelsea de EL wint?

Op zich mogen we toch wel hopen dat PSV iig één voorronde moet doorkomen en minimaal groepsfase EL kan veilig stellen? Qua geld en allure is de CL aantrekkelijker, maar ik acht de kans dat ze punten pakken voor NL een stukje groter als ze EL spelen (en bv tot de kwartfinale/halve finale reiken). Mits ze de EL serieus nemen, want de afgelopen jaren heeft PSV daar ook vrij weinig klaargespeeld.

Gezien de geplaatste status van Ajax, mag je wel verwachten dat ze de groepsfase halen en daarin minimaal 3e worden (liefst door naar de KO fase).

15 mei 2019 om 11:36

krijgen we dat weer. De 'je moet de europa league serieus nemen' kaart. Denk je echt dat PSV (of insert alle andere Nederlandse clubs waarbij dit geroepen werd) de Europa League niet serieus neemt? Denk je echt dat deze competitie te min is voor sommige Nederlandse clubs?
Het is hetzelfde als nu roepen dat Ajax Tottenham thuis serieus had moeten nemen en niet met een b-spits had moeten beginnen.

Nederlandse clubs zijn nou eenmaal zo zwak dat ze op slechtere dagen van iedereen kunnen verliezen in Europa. Alle Nederlandse clubs hebben de afgelopen jaren wel eens van die wanprestaties geleverd. Heeft niets met serieus nemen te maken

15 mei 2019 om 11:55

PSV verloor vorig jaar tot twee maal toe van NK Osijek en Locadia gaf toen aan dat het wel lastiger was om je tegen zo'n tegenstander op te laden dan tegen Bayern Munchen. Uit alle reacties was toch wel duidelijk dat PSV na twee seizoenen CL aanmerkelijk minder motivatie kon opbrengen om in de EL te strijden voor wat ze waard waren.

In 13/14 kwam het de poule niet door met grootmachten als Dinamo Zagreb, Chornomorets Odessa en PFK Ludogorets. Je kan best op een slechte dag verliezen van zulke clubs, maar ik vind het wel opvallend dat het al lang geleden is dat PSV serieus heeft gepresteerd in de El...

15 mei 2019 om 12:04

Tja, Ik kan ook Ajax jaren opnoemen (vorig seizoen bijvoorbeeld, of 3 jaar geleden met die poule met het grote Molde) waarbij ze hopeloos faalden. Namen ze het toen ook niet serieus?

Ik lees in de tekst:

'dit was in de zomer van vorig jaar ook de oorspronkelijke route van Psv, de kampioen van vorig seizoen, maar door een meevaller stroomden de Eindhovenaren in de laatste voorronde in.'

Weet iemand wat deze meevaller was? Waarom heeft Ajax nu 2 voorrondes en PSV vorig jaar maar 1?

15 mei 2019 om 11:54

Vorig seizoen schoof het ticket wat in de CL te verdienen was door naar Tsjechië omdat Liverpool en Real zeker waren van CL. NL stond toen 13e in de ranking en zo schoof PSV een plaats op in de voorronde. Hoe het precies zit als Chelsea de EL pakt en Spurs of Liverpool de CL pakt weet ik niet.

Het is dus zaak dat we de selectie op tijd intact hebben maar dat zal een zware dobber worden. Er zullen veel spelers vertrekken en omdat de transfermarkt lang open is zal niet iedereen die wil gaan dan ook weg zijn. Hopen op een leuke loting en dan maar afwachten.

Ik heb alvast een voorkeur voor Ajax als eerste tegenstander : Rosenborg BK als die zover komen, daar staat nog een rekening mee open naar aanleiding van 2017/2018.

Ook leuk : een trip naar de Balkan of midden-europa.
Minder leuk : Paok (al twee keer gehad de afgelopen 10 jaar) of de Kaukasus (te ver).

PSV zie ik het nooit halen. De selectie is echt te slap voor Europees voetbal, laat staan 4 wedstrijden om door te gaan. Dat zie ik niet gebeuren. Ajax zal denk ik wel in de groepsfase komen ALS er niet wel heel veel spelers vertrekken. Ik denk dat het meevalt (in de zin dat ze Europees echt wel wat kunnen), en de nieuwe aankopen wat laten zien.

Wie speelt de JC schaal eigenlijk. Ajax tegen? PSV omdat zij 2e zijn? Lijkt mij dat er dan nu al problemen ontstaan voor PSV dan. Maar weinig rust 2 a 3 dagen dat moet schuiven in belang van NL voetbal.

17 mei 2019 om 11:39

Het wordt idd Ajax vs Psv, omdat PSV tweede is geworden.

Indien de voorrondes erg kort op de JC schaal zitten zou het een goed gebaar zijn van de Knvb om daar even naar te kijken.

Wat is het verschil nou precies tussen de kwalificatieronden en de play offs?

17 mei 2019 om 14:18

Niks, de 4e kwalificatie voorronde wordt play-offs genoemd.

PSV wel een stuk zwaarder programma dan Ajax vorig jaar die eigenlijk maar matige teams tegenkwam..

17 mei 2019 om 19:10

Ajax was vorig jaar in alle rondes geplaatst. PSV in alle rondes niet dan krijg je dit helaas. Dan had psv de afgelopen jaren beter moeten presteren kregen ze ook een beschermde status.

17 mei 2019 om 19:53

Komt omdat PSV veel zwakker heeft gepresteerd in europa vergeleken met Ajax.

Dat kun je toch geen loting meer noemen?

Zou het niet leuk zijn om de kampioenen van de beste 20 landen een directe ticket te geven en dan misschien de nummers vier van de topcompetities voorrondes te laten spelen?

Gaat natuurlijk niet gebeuren, want leuk is bijzaak en het draait om geld, maar heh, je kan dromen.

21 mei 2019 om 14:05

@migi
Dat is ook het gedachtegoed van een competitie voor kampioenen. Maar Champions betekent in Europa rijkste en dus best presterende clubs en niet zozeer kampioenen.
Nogmaals (voordat weer allerlei mensen gaan reageren met Ajax dit en dat) het gaat zich mij puur om de naam Champions League. Die is niet reëel.

Ben ik de enige die het raar vindt dat Ajax in de derde voorronde niet verzekerd is van Europees voetbal terwijl Psv dat wel is als ze ook de derde voorronde halen? Desalniettemin moeten beide ploegen gewoon groepsfase CL halen, maar eerst even de selecties bij elkaar schrapen.

Een andere verdeling zou nu veel minder spannende wedstrijden opleveren. De kampioenen van de grote competities zijn immers veel te sterk voor bijv. de kampioen van Denemarken/nederland. Op de lange termijn zullen de minder sterke competities echter ook weer sterker worden bij een dergelijke opzet. Zij krijgen dan veel meer CL inkomsten en goede spelers zullen sneller geneigd zijn om bijvoorbeeld in Nederland te voetballen, omdat ze bij Ajax/psv grote kans maken om CL te spelen, terwijl ze die kans niet hebben bij een Sevilla of Atletico (worden zelden kampioen). Sponsoren etc zullen dan ook meer willen uitgeven aan de kleinere competities.

Op de korte termijn is een opzet met alleen de kampioenen totaal niet spannend, maar op de lange termijn zou het misschien wel weer veel leuker kunnen worden ;-).

Ach.. nog 1 jaar en dan doet onze kampioen gewoon weer mee vanaf de groepsfase. Ik verwacht dat PSV alles uit de kast zal halen om Ajax bij te blijven waardoor het niveau van ons voetbal stijgt en plaatsing vanzelfsprekend gaat worden in de komende jaren. Dat we onder Belgie staan moet echt een keer klaar zijn. Over twee jaar moet de 8/9e plaats binnen zijn.

Voor beide clubs dus een zware route. Ajax mag dan misschien wel een van de beste seizoenen achter de rug, maar dat neemt niet weg dat Ajax nederig moet blijven en uitermate voorzichtig. Clubs als Celtic, Dinamo Zagreb, APOEL en PAOK zijn nog niet zomaar verslagen. Klinkt raar na wedstrijden tegen Bayern, Madrid en Juve, maar het wordt nu eindelijk tijd om de stap te gaan zetten naar de Europese subtop en wie weet ooit de Europese top. Dat betekent simpelweg, stap voor stap, wedstrijd per wedstrijd en respect voor je tegenstander

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren