Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Cambuur pleit voor twee degradanten: ‘Op die manier sneller belonen’

Laatste update:
/

SC Cambuur zal op 2 december bij de algemene vergadering betaald voetbal van de KNVB pleiten voor een andere promotie-degradatieregeling tussen de Eredivisie en de Jupiler League. Elk seizoen kan maar één club rechtstreeks naar het op een na hoogste niveau afdalen. De Jupiler Play-Offs bepalen vervolgens of er meer wijzigingen in de divisies plaatsvinden.

Cambuur pleit voor twee directe degradanten en twee directe promovendi. Het laatste eredivisieticket zou verdeeld moeten worden via een nacompetitie, bestaande uit de nummer zestien van de Eredivisie en de periodekampioenen van de Jupiler League. “Op die manier kun je clubs die het goed doen sneller belonen en straf je slechter presterende verenigingen ook directer", stelt algemeen directeur Gerald van den Belt.

“Daarnaast zullen ook eredivisiesubtoppers zich dan beter voor moeten bereiden op de gevolgen van eventuele degradatie”, verklaart Van den Belt aan het Friesch Dagblad. Dat moet leiden tot verstandiger beleid en een financieel gezondere Eredivisie. Volgens het regionale dagblad zou bij de laatste onderlinge vergadering alleen Go Ahead Eagles positief gereageerd hebben.

Een goed idee!

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Is op zich wel wat voor te zeggen, zal de amusementswaarde in ieder geval verhogen. Denk wel dat er toch redelijk wat weerstand voor dit plan zal zijn.

25 november 2014 om 02:07

Amusementswaarde is een nietszeggende reden in dit geval. De amusementswaarde tussen Roda en Nec in de laatste speelronde was tot een dieptepunt gedaald met deze regel natuurlijk, terwijl het nu misschien wel het hoogtepunt van het seizoen was m.b.t. amusementswaarde!

Het is maar net hoe de stand op de ranglijst is!

Wat betrekking tot die regel maakt het mij niet veel uit... In andere landen gebeurt het wel.. in Nederland niet. Het is duidelijk dat de play-offs om promotie wel wat hebben want stadions zitten dan wel vol... m.u.v. Sparta waar het nog niet half vol was tegen Dordrecht in de finale... Dan verdien je ook niet om te promoveren!

25 november 2014 om 02:21

Dat is onzin, wedstrijd tegen Dordrecht was wel uitverkocht. Was er namelijk zelf bij.

25 november 2014 om 06:00

de amusementswaarde moet je bij promotie en degradatie buitenlaten.

de kwaliteit van europees voetbal gaat hieraan ten onder. een team werkt zich de hele competitie door plek 4 te bereiken en wat gebeurt er... de nummer 7 gat er vandoor met een derde voorronde ticket voor de EL. is toch onzin?!?

hoe kan een club haar spelers behouden + inversteren, als de knvb het europese ticket afpakt op basis van 2 wedstrijden?

gewoon retarded.

dit is wat er moet gebeuren.

Nr 1 = CL groepsfase
Nr 2 = CL derde voorronde
Nr 3 = EL groepsfase (nu nog play-offronde)
Nr 4 = EL derde voorronde
Bekerwinnaar = EL playoffronde (nu nog plaats 3)

een nummer 3 moet gewoon beloont worden zoals het hoort, en beker is leuk maar een beker winnen is anders als 32 wedstrijden knallen en dus naar mijn mening is bekerwinst minder waard.

Nr 16 = degradatie/promotie playoff tegen Nr 3 Jupiler L.
Nr 17 = degradatie
Nr 18 = degradatie

Jupiler League Nr 1 en 2 promoveren en zoals ik al zei, Nr 3 speelt een playoff tegen de Nr 16 eredivisie.

kwaliteit boven kwantiteit en amasument, seizoen is afgelopen - spelers zijn moe en we moeten onze eigen competitie opkrikken qua kwaliteit en we moeten europa in met kwaliteit en clubs een doel geven en geen ellendige nacompetities.

25 november 2014 om 06:35

Ik hoop toch dat mijn clubpie 34 wedstrijden gaat knallen, kan je zomaar de titel kosten

25 november 2014 om 06:42

Ik snap wat je wilt, alleen kan ik wel genieten van de nacompetities. Verder denk ik ook dat je er competitievervalsing mee kan voorkomen omdat als je geen play-offs hebt en een club staat 6e t/m 8 zonder uitzicht op plek 4 dat je wedstrijden krijgt zoals twente - feyenoord. En nu hebben ze nog een play-off plek waar ze voor moeten blijven winnen om daar ook te blijven staan

25 november 2014 om 07:54

@jeronsaik:
Leuk, maar onmogelijk, want de Uefa bepaald wie welk ticket krijgt, niet de Knvb.

En het beste EL-ticket moet van de Uefa naar de bekerwinnaar gaan, omdat dat een winnaar is en dus meer heeft bewezen dan de nummer 3 van de Eredivisie. Een beker winnen wordt namelijk als moeilijker gezien dan 3e worden. Bovendien laat je met de beker winnen ook zien een bekertoernooi (wat de EL is) beter aan te kunnen. Lijkt me dus volstrekt logisch dat de bekerwinnaar het betere ticket krijgt.

25 november 2014 om 10:51

ben ik het niet helemaal mee eens. aangezien de beker 5 a 6 wedstrijden zijn en moment opnamens zijn zulke wedstrijden en je kan een makkelijke loting hebben. in de competitie gaat het over 34 wedstrijden

Zo ook in de top van de eredivisie graag. Niet duizend play-offs voor europees voetbal.

tja.. In een land met 36 clubs met potentieel een begroting van meer dan €10 miljoen en ook facaliteiten voor meer dan 10.000 toeschouwers zou dit een goede regeling zijn.

Maar in Nederland heeft dit geen zin.

25 november 2014 om 04:33

En waarom dan niet? Clubs als Sparta, Nec, Roda Jc, Vvv, Graafschap, Mvv zijn qua grootte en supporters niet of nauwelijks minder als een excelsior go ahead heracles etc. Verder is verfrissing denk ik wel goed om clubs te laten groeien.

Laten ze eerst maar eens zorgen voor echt gras. Anders moeten ze maar gaan zaalvoetballen..

25 november 2014 om 06:26

Bij zaalvoetbal heb je geen weer en wind en worden al de natuurlijke weer's elementen buiten de deur gehouden. Een soort ophokvoetbal in Amsterdam en Arnhem.

25 november 2014 om 09:22

Super origineel stukje tekst.....heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken.

ON: ik vraag me af of ze dit ook gezegd hadden als ze nu rond plek 15/16/17 zouden staan....

25 november 2014 om 13:11

Sterker nog. Er werd zelfs voor zo een regeling gepleit toen zowel Go Ahead als Cambuur in de eerste divisie speelden.

25 november 2014 om 13:32

Toen logisch. Maakte de kans op promoveren groter..

Niets nieuws, vroeger degradeerden en promoveerden er ook al gewoon twee clubs. Niet te min een goed plan om dit systeem opnieuw in te voeren.

Goede zaak, maar het gaat niet ver genoeg. Ga voor 3 rechtstreekse degradanten en géén play-off.

Ze maken de ingang smal met de bedoeling om de ED clubs te beschermen, terwijl dit voor de ED clubs net een slechte zaak is.

Immers als je als ED club degradeert en je geraakt door de nauwe ingang niet direct terug, dan ben je dikwijls een vogel voor de kat.

Maak de ingang breder en degraderen is geen giga ramp meer, je weet immers dat je weer snel bij de grote jongens kan zijn.

25 november 2014 om 07:59

Krijg je er dus nooit door, omdat én de Eredivisieclubs dat niet willen (te groot degradatiegevaar) én JL-clubs dat niet willen (te kleine kans op promotie).

Dat laatste klinkt raar, maar als JL-club maak je aan het eind van het seizoen nu meer dan 50% kans om nog mee te mogen strijden om promotie (er zijn maar 17 clubs die mee mogen doen om promotie, 1 promoveert rechtstreeks en 8 gaan de nacompetitie in). Bij jou plan zouden veel minder ploegen veel minder lang erom mee kunnen spelen, dus zullen de meeste JL-ploegen er tegen zijn. Alleen de ploegen die zichzelf inschatten om als 2e of 3e te eindigen zullen hier voordeel aan hebben, maar tegelijk ook nadeel, want het seizoen erop hebben ze minder kans om in de Eredivisie te blijven.

25 november 2014 om 08:15

Superghost,

In 'mijn' systeem is er geen play-off. Dus op het einde kunnen er 3 uit de Eerste Divisie stijgen.

De ED clubs zijn zeker tegen, maar maken gewoon een denkfout. Het degraderen is niet de grote ramp, wel door de nauwe ingang het niet direct terug geraken.

In België zit je met hetzelfde systeem en zijn er een hoop voormalige 1ste klassers door de nauwe ingang na een tijdje in nog lagere regionen terechtgekomen. Sommige zijn zelfs verdwenen en anderen, zoals Antwerp, vechten een strijd op leven en dood.

Is ook logisch eh. Als Eredivisie club zit je met Eredivisie lonen, je degradeert en dan kan je die lonen niet zomaar aanpassen. Spelers verkopen willen ze niet zo graag doen, want je wil snel terug promoveren en je spelers zijn door de degradatie veel minder waard. De facto maak je dus verlies. Immers, de kosten blijven zeer hoog, terwijl de inkomsten een pak minder zijn.

Als die club dan niet onmiddellijk promoveert, dan gaan de poppen aan het dansen. Club moet gaan afbouwen, want 1 jaar konden ze wel even op de vetreserves teren, maar een 2de jaar is meestal al te lastig.

Zelfde zie je met ambitieuze clubs uit de Eerste Divisie (lees zij die een zotte Sugar Daddy hebben gevonden). Zo'n bestuur investeert dan wel flink, maar een promotie is geen zekerheid. 1 jaar, 2 jaar, af en toe 3 jaar 'proberen' ze het wel. Maar daarna verdwijnt zo'n Sugar Daddy meestal. En met zijn verdwijning stort de club in de ellende.

Als zo'n club wel kon promoveren, dan bleef die vent wel aan boord.

Komt nog eens bij dat elke club die promoveert een hoop onbekende voetballers meebrengt, waar af en toe een onverwacht pareltje tussen zit.

En ja, er zullen clubs eeuwige liftploegen zijn tussen de ED en 1ste divisie. En dan? Je hebt nu eenmaal clubs die te klein zijn voor de ED en te groot voor de 1ste divisie.

Dit hangt er ook maar net van af waar je staat. Als Cambuur nu stijf onderaan stond, hadden ze er niks van gezegd, maar nu ze redelijk veilig staan, gaan de monden pas open.

25 november 2014 om 08:17

Lekker kortzichtig. Als cambuur stijf onderaan stond hadden ze er nog meer belang bij. Je komt dan makkelijker terug. Het systeem werkt gewoon goed de druk is er dan wat af in het seizoen dat volgt na degradatie

Zorg eerst maar eens voor een fatsoenlijk grasveld. En alz Cambuur nu 16de had gestaan hadden ze dit nooit gezegd ..

25 november 2014 om 08:21

Waar slaat dat nou weer op. Is echt gras een voorwaarde? Ik ga toch ook niet bij elk nieuwdbericht dat vanaf Nac komt roepen dat ze eerst betuurlijk maar eens een keer orde op zaken moeten stellen?

Goed plan. Voor de eerste divisie clubs is het zo nog interessanter de play offs te bereiken. Wel de huidige periode wel behouden.

25 november 2014 om 09:17

Ja, prima systeem.

Als NEC en/of Roda niet promoveren, dan zijn die clubs ten dode opgeschreven.
En door de nauwe ingang mag je verwachten dat wellicht één het niet zal halen.

Promoveren zou ook geen verplichting moeten zijn. In België kan een club weigeren om te promoveren.

25 november 2014 om 10:19

Ja, want in een play-off wint altijd de beste ploeg.

25 november 2014 om 11:06

de banaan,

Het probleem zit hem er net in, dat je door de ED te beschermen, eigenlijk de ED niet beschermt.

Want toch dalen en je zit met de gebakken peren.

De degradatie is op zich niet zo erg. Het wordt pas erg wanneer je niet direct stijgt.

Ik heb in België al zo talloze goed gestructureerde clubs weten verdwijnen.

Ei zo na was bv. Westerlo bijna dood. Hadden ze vorig seizoen de promotie niet afgedwongen, dan moest die ploeg overstappen naar een semiprof statuut en dan ben je vertrokken naar een trage dood.

Ik ben niet zo enthousiast over dit idee. Vier degradanten en vier promovendi zou wel een beetje veel van het goede zijn. Ik zou naast NEC en Roda JC niet nog twee Jupiler League-clubs kunnen noemen die op dit moment een verrijking zouden zijn voor de eredivisie.

25 november 2014 om 10:20

Clubs als Gae, Zwolle, Dordrecht,excelsior, Cambuur, Willem ll zijn juist een verrijkking. Rkc, Vvv, De graafschap, Mvv, Fortuna Sittard, Sparta allemaal potentie!!

25 november 2014 om 19:37

Go Ahead Eagles, PEC Zwolle, Cambuur en Willem II zijn inderdaad aardige versterkingen voor de eredivisie gebleken. FC Dordrecht niet, die gaan kansloos degraderen omdat ze het niveau totaal niet aankunnen. Excelsior vind ik ook geen club voor de eredivisie, die hebben geen uitstraling, nauwelijks een achterban en zullen toch nooit heel lang achtereen in de eredivisie blijven.

Maar ik had het dus over de clubs die op dit moment in de Jupiler League spelen. Daarvan zou ik alleen NEC en Roda JC op dit moment versterkingen vinden voor de eredivisie. Maar die andere clubs die je noemt? Heb je onlangs de stand in de Jupiler League nog gezien? RKC staat stijf onderaan, die zie ik voorlopig echt niet terugkeren naar de eredivisie. MVV en Fortuna staan ook bij de onderste vier. De Graafschap, Sparta en VVV zijn qua naam, reputatie en geschiedenis inderdaad wel clubs die bij de eredivisie passen, maar die weten ook al enkele jaren niet boven de middenmoot van de Jupiler League uit te stijgen.

wie zegt dat Cambuur. sssst moeten dat juist niet gaan roepen, club mag blij zijn dat het na al die jaren wist te promoveren.

Juist hun moeten na jaren van wanbeleid en gerommel met gelden en steun van externe financiers en gemeente ff niet daar over melden.

gewoon stil zijn en lekker ballen, totdat je bent uitgegroeid naar een stabiele voetbalclub

25 november 2014 om 13:41

Hahaha, typische reactie van een heerenveen supporter. Want van wanbeleid en gerommel weten jullie de laatste tijd wel mee te spreken toch. En dan nog maar te zwijgen van al die provincie en gemeente miljoenen in dat stadion van jullie...........sssssssssssssst

Zeker omdat Heerenveen het nunniet zo best doet en Cambuur zelf wel. Nee haha grapje hoor. Ik vind het wel een goed idee hoor.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren