Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bosz: ‘Ik zei: ‘Ik zie jou als ‘tien’ en Klaassen heeft daar de voorkeur’’

Laatste update:

Peter Bosz stapte afgelopen zomer in bij Ajax en het kostte de trainer een aantal weken om het elftal naar zijn hand te zetten. Hij begon met het middenveld onder Frank de Boer, Nemanja Gudelj, Riechedly Bazoer en Davy Klaassen, maar kreeg daar toch niet uit waar hij naar op zoek was. Een omzetting tegen Willem II bleek uiteindelijk de sleutel.

/

“Met Jaïro Riedewald als meest verdedigende middenvelder kwam het beter te staan. Maar ik had voetballend steeds niet wat ik zocht”, blikt de trainer terug tegenover nrc.next. In het bekertreffen met de Tilburgers bleek Lasse Schöne als meest verdedigende man de ontbrekende schakel: “Ik zei: ‘Ik zie jou als ‘tien’ en Klaassen heeft daar de voorkeur’. Toen zei hij: ‘Ik heb ook op zes gespeeld’. Ik: ‘Oh ja, wist ik niet’. Hij: ‘Ja, onder Frank, in het begin’.”

Schöne bleek op ‘zes’ precies waar Bosz naar op zoek was: “Tegen Willem II zag ik het na vijf minuten: dit is wat ik zocht. Lasse speelt vooruit, verdedigt vooruit. En ik wil vooruit. Maar ja, toen waren we al wel wat weken bezig.”

Vind jij dat Lasse Schöne de beste keus is op het Ajax-middenveld?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ongelofelijk hoe bosz het spel van ajax verandert heeft. Normaal gesproken vind ik het niks om naar ajax te kijken maar nu zijn ze daar echt met iets moois bezig. Ik vind het heerlijk om dolberg traore, onana en ziyech te zien spelen en het veldspel ziet er ook uitstekend uit. Schone op het middenveld is waarschijnlijk een van de beste beslissingen die bos tot nu toe genomen heeft.

14 februari 2017 om 07:43

Hoeveel mensen ook kritiek hebben op Bosz, dit is echt zo. Het spel is zoveel aantrekkelijker en de verhoudingen qua leeftijd liggen ook beter dan in de ploeg van vorig jaar. Mochten we dit jaar geen kampioen worden dan ben ik alsnog blij met het vertoonde spel.

14 februari 2017 om 08:16

Mooie laatste zin Clover. Jarenlang kampioen geworden met zaad voetbal, dan liever een keer met vermakelijk, verzorgd en aanvallend spel een keer 2e worden maar wel weer vooruit kunnen kijken. Met een aankoop als Neres (en ergens ook wel de verkoop van El Ghazi en Gudelj) mag je ook wel stilletjes hopen op wat leuk.

14 februari 2017 om 08:00

Het is jammer dat Bosz in zijn eerste weken nog zoekende was naar de juiste formule, want dat verschil breekt je nu op in de strijd om de titel. Thuis 2 punten tegen Roda verspelen en verliezen tegen Willem II had met het huidige elftal vermoedelijk niet gebeurd en dan sta je gewoon gelijk met Feyenoord.

Verder zie je soms mooie spelmomenten met direct spel, korte combinaties en het zoeken naar driehoekjes. Er is meer beweging zonder bal en dat is mooi om te zien

14 februari 2017 om 09:04

Eerste weken? Het verschil nu is gemaakt door de verliespartij van Ajax tegen Twente. Die was niet in het begin van de competitie.

14 februari 2017 om 09:16

Tegen Twente kun je verliezen en tegen psv kun je gelijk spelen dus daar laat je de punten niet liggen. Van Roda en Willem 2 win je normaal gesproken gewoon. Dan had je er 5 voor gestaan en stond je nu gelijk.

14 februari 2017 om 10:05

Ja aan de andere kant mag je er ook vanuit gaan dat je wint van roda en Willem 2 als gudelj bazoer en of riedewald spelen

15 februari 2017 om 14:28

Alle verliespunten dit seizoen dragen bij aan het verlies. Sowieso slaat jouw opmerking nergens op, want één wedstrijd zorgt niet voor een ve4schil van 5 punten.

Sinds Schone op 6 staat draait Ajax veel beter. Ik kan genieten van zijn creativiteit, mooie steekpass en trap tijdens dode spel momenten.

Het enige waar Bosz aan moet gaan werken is zijn wissels. Hij brengt Riedewald in voor Sinkgraven om hem vervolgens op LCV te zetten en Viergever naar linksback te schuiven? Ik vond Riedewald ook niet 'goed' invallen. Hij wilde zich teveel bewijzen en dat moet je in het centrum niet doen want dan bega je fouten. Hier kwam dan ook die grote kans uit voort en je haalt de rust en connectie die Viergever en Sanchez momenteel hebben ook weg. Ik snapte de wissel wel, maar de omzettingen dan weer niet.

En wanneer wordt Younes eens op de bank gezet/gewisseld als hij slecht speelt? Die jongen denkt Robben te zijn, alleen mislukken zijn acties binnendoor 8/10 keer. Ik kan mij zo enorm ergeren aan die jongen. Afgelopen weekend ging die twee keer buitenom, twee keer kut voortzetting. Hoop persoonlijk dat Neres wat meer kan brengen.

14 februari 2017 om 08:37

Misschien dat hij daarom ook altijd binnendoor gaat

14 februari 2017 om 13:23

Sinkgraven kreeg last van zijn knie dus Bosz wisselde hem uit voorzorg

14 februari 2017 om 13:38

Klopt. Ik vond de wissel ook wel logisch, maar alleen de omzetting Viergever naar LAB en Riedewald op LCV snap ik dan niet. Riedewald heeft eerder altijd back gespeeld en dat is imo ook zijn beste positie.

Bosz heeft het aardig op rit gekregen wat ik niet had verwacht, alleen apart dat younes nog steeds in de basis staat zou er beter kluivert neer kunnen zetten die komt tenminste fatsoenlijk een man voorbij
En Veltman vind ik voetballend erg matig voor een back

14 februari 2017 om 09:17

Bosz moet eens proberen om Traore en Younes om te draaien zodat ze de spits fatsoenlijk kunnen bedienen. Snap niet dat hij daar niet vaker mee experimenteert. Wat ook zou kunnen is dat Bosz wacht op Neres en Cerny en Younes er dan pas uit haalt. Het is denk ik niet verstandig om Kluivert nu alles te laten spelen.

14 februari 2017 om 10:13

Volgens mij is het systeem met buitenspelers met een voorzet (die aan de buitenkant blijven en niet naar binnen trekken) een systeem zonder aanvallende backs die eroverheen gaan. Vandaar dat men tegenwoordig buitenspelers heeft die naar binnen trekken, omdat de backs veel aanvallender zijn. Voor teams als Ajax, Bayern en Barcelona is dat een must, omdat ze 9 van de 10 keer beter zijn dan de tegenstander en dus moeten winnen. Zonder aanvallende backs is het minder dynamisch.

14 februari 2017 om 21:35

Ja dat zal best, maar er zijn niet veel backs met een goede voortzetting. Het is meestal gewoon gaan en maar hopen op het beste. Voorbeeld is bijvoorbeeld een Dijks of Nelom. Als je op de manier wilt spelen als jij lopen je buitenspelers de ruimtes dicht en kan je spits geen kant meer op, behalve als je spits Ibrahimovic, Suarez of Lewandwski heet.

Wat mij beter lijkt is dat een van je backs in balbezit het middenveld in schuift om een man meer te creeeren. Als je vleugels het dan breed houden heb je meer ruimte om te voetballen en de snelheid en creativiteit aan de zijkant om je spitsen te bedienen.

Mooiste is natuurlijk dat je buitenspelers twee of 1,5benig zijn zodat je beide tactieken kunt gebruiken en je je tegenstander kunt verrassen.

14 februari 2017 om 10:03

Wie had je dan ook de back positie willen zien? Tete is voetballend nog slechter en in Jong Ajax loopt ook (nog) geen betere rond. Persoonlijk vind ik Veltman prima spelen. Neemt risico in de passing en is verdedigend prima.

Ik moet eerlijk zijn dat het ook te maken heeft met de groei van Lasse. Toen hij in de tijd van Frank op 6 speelde werden we tegen betere tegenstanders echt overlopen en waren we verdedigend kwetsbaar. Terwijl de Lasse die nu op 6 staat zo heerlijk vooruit verdedigd, lekker fel is en echt ontzettend slim is. We zijn er verdedigend op vooruit gegaan. En hij verzaakt bijna nooit. En dat gewoon 90 minuten lang. Ik kan er vooral van genieten hoe hij zich altijd aanspeelbaar maakt voor de verdediging en als hij de bal krijgt altijd vooruit wil voetballen. Zijn passen zijn bijna altijd met een goede snelheid en goed geplaatst. De 6 was vaak het probleem bij Ajax. Nu vind ik dat onze aanvallende middenvelders problemen hebben. Die vinden het moeilijker om aanspeelbaar te worden en die vinden het ook moeilijker om mensen aan te kunnen spelen.

14 februari 2017 om 10:16

Lasse 'pirlo' Schone! Alleen oogt Lasse nog wat feller. Naast dat je aangaf dat hij inderdaad verdedigend is verbeterd, zie je ook zijn meerwaarde rond de 16 van de tegenstander. Dan heb je veel meer aan Schone dan aan Riedewald of een andere verdedigende back. Dan hebben we het nog niet eens over zijn afstandsschot of vrije trap. Kortom Mvp.

14 februari 2017 om 12:04

Heb je helemaal gelijk in. Qua speelstijl lijkt hij nu op Pirlo. En inderdaad qua vrije trappen, afstandsschoten en andere spelhervattingen heb je ook veel aan hem. Maar het meest cruciale is toch wel voor de opbouw. Altijd aanspeelbaar zijn. Bijna altijd vooruit willen voetballen. En de passing is bijna altijd op goede snelheid en mensen worden juist ingespeeld. Qua baltempo o zo belangrijk onze Lasse.

14 februari 2017 om 13:48

Klopt. De olie van de motor. Ik vond hem een paar jaar geleden niet geschikt voor de 6. Maar in het systeem van de Boer, wat niet altijd goed liep, waar de druk niet naar voren was, maar naar achter, daar werd het veld veel te groot en de ruimtes ook bij balverlies. Dan heb je niks aan Schone, dan zie je dat hij niet de snelste is. Maar nu Ajax compact staat bij balverlies, het veld klein houd, zijn de ruimtes prima te belopen en onderschept hij genoeg! Ik kan echt genieten van de spelintelligentie van Bosz. Met zijn keuzes heeft hij het redelijk succesvol doorgevoerd. Helaas is zo'n 'mooie' speelstijl geen garantie voor succes. De opvatting van Feyenoord is ook vrij effectief. Meer fysiek, minder techniek.

Soms hangt voetbal aan toeval aan elkaar !

Begin dit seizoen was Riedewald de beste voetballende optie op 6 en zie nu met Schone op 6 is het absoluut gaan draaien.

Dat Bosz het voor elkaar zou krijgen daar had ik alle vertrouwen in. Bij ons in Arnhem heeft hij Vitesse met beduidend minder materiaal ook de boel aan de gang gekregen met fris, vlot en aantrekkelijk spel. Maar in Amsterdam was natuurlijk de grote vraag, of hij daarvoor de tijd zou krijgen van met name het kritische publiek. Gelukkig wel, maar de prijzenkast zal op termijn wel gevuld moeten worden.

14 februari 2017 om 09:46

Die prijzen komen wel. Feyenoord heeft dit jaar wellicht een 'Leiscester-tje', maar volgend jaar zal Ajax weer van begin af aan de lakens uitdelen als ze op deze manier doorgaan. Het systeem en de selectie is erg sterk.

Het is wel tamelijk ongeloofwaardig in deze tijd van statistieken tot 10 cijfers achter de komma dat je niet weet op welke positie een speler gespeeld heeft/kan spelen. Verbazingwekkend.
Geeft ook niveau van continuïteit aan in de club, blijkbaar wil of moet nieuwe trainer veel opnieuw uitvinden.
Misschien moet Riedewald ff vertellen dat ie op LB gedebuteerd heeft..

ajax speelt swsaantrekkelijker dan onder fdb. laat ik datvoor op stellen. maar ik zie geen zichtbare verbetering tovt beginvan t seizoen behalve datwij nuveel minder tegengoals krijgen aan t einde vd wedstrijd. ik hoop dat wij binnenkort echt gaan swingen. en meer goalsmaken. we scoren te weinig.

Everybodyblind dat klopt de tijden dat Ajax met 5,6of 7-0 won van oa Zwolle Nec Sparta etc zijn verleden tijd.

14 februari 2017 om 10:12

dat sws.. en zulke uitslagen bedoel ik nie eens. ik vraag een simpele 4-0 ofzo..

14 februari 2017 om 11:36

Eerder dit seizoen nog 5-1 vs Zwolle, 5-0 vs NEC dus die uitslagen zijn er zeker nog wel. Toegegeven het loopt sinds de winterstop nog niet zo soepel, maar er wordt in ieder geval wel gewonnen.

Als er iemand is bij Ajax die het moeilijkst te vervangen is is het wel Schöne op het moment. Zijn manier van spelen is extreem belangrijk als nummer 6 en de andere opties die we door die posities hebben hebben dat niet. Ik hoop echt dat hij betekent want hij is zo goed en belangrijk voor Ajax op het moment.

Het verbaast mij niet dat Schone zo goed rendeert. Altijd al een een hele goede voetballer gevonden. Werd onder Frank de Boer niet serieus genomen Maar het vreemde toen was , dat als hij wel speelde (onder Frank de Boer) het elftal veel beter draaide en ook goede resultaten behaalde. Maar op de een of andere manier kon hij onder Frank de Boer geen vaste plats afdwingen. Nu eindelijk onder Bosz zie je zijn kwaliteiten tot uiting komen.

Jongens als Bazoer en Gudelj en El Ghazi hadden een voorbeeld moeten nemen aan deze man. Kwam op de bank, mopperde niet en ging vol voor zijn kans toen hij die kreeg. Die kans heeft hij gepakt en uiteindelijk is hij niet meer uit het elftal weg te denken. Zo kan het dus ook in plaats van al dat gejank wanneer je een keer op de bank komt

Leuk, ik herinner me het moment ook zo goed. Ik ga niet heel veel, maar was er bij bij de wedstrijd tegen Willem II en zag het toen ook gelijk, dit was dé positie voor Schöne in dit Ajax. De rust de wedstrijdintelligentie en een geweldige pass, hij heeft het.

Schone zou ik als allereerste op het wedstrijdformulier zetten. Fout van frank de boer. Goed gezien van peter bosz. Frank had het niet zo op speler ouder dan 23

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren