Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Amsterdamse driehoek zet stad op slot rondom mogelijk kampioensduel Ajax

Laatste update:

De gemeente Amsterdam, de politie en het Openbaar Ministerie hebben rondom het thuisduel van Ajax een deel van de stad als veiligheidsrisicogebied bestempeld. Vanaf woensdagmiddag twee uur worden de Johan Cruijff ArenA en de directe omgeving daarvan, samen met de omgeving van zowel het Leidseplein als het Rembrandtplein, twaalf uur lang nauwlettend in de gaten gehouden door de politie, zo meldt de gemeente. Eerder maakte burgemeester Femke Halsema al bekend dat een eventuele huldiging niet plaats zou vinden op het Museumplein door een gebrek aan beveiligers in de hoofdstad. Ajax-supporters zijn op zijn zachtst gezegd niet blij met die beslissing.

De Amsterdamse driehoek, bestaande uit de gemeente, het OM en de politie, houdt rekening met groepen supporters die naar het gebied rondom de ArenA en de binnenstad zullen trekken. “De politie houdt de situatie in de hele stad nauwlettend in de gaten en is voorbereid op verschillende scenario’s”, aldus de gemeente. Iedereen die zich binnen die periode in de desbetreffende gebieden bevindt, kan preventief worden gefouilleerd. De gemeente spreekt over ‘een kans op grote openbare ordeverstoringen’. De wedstrijd tussen Ajax en sc Heerenveen begint woensdagavond om 20.00 uur.

Door de situatie staan de officiële huldiging en het kampioensfeest enkels gepland in de Johan Cruijff ArenA, in het geval dat Ajax zijn naaste achtervolger PSV op een onoverbrugbare afstand zet. De Amsterdammers zijn bij een overwinning op sc Heerenveen verzekerd van de titel. Bij ieder ander resultaat is de uitslag van PSV in de thuiswedstrijd tegen NEC - die op hetzelfde moment plaatsvindt - van belang. Voor de supportersgroepen van Ajax is het besluit van Halsema een doorn in het oog: zo riepen de AFCA Supportersclub en de F-side van Ajax eerder al op om toch naar Amsterdam te komen wanneer de club woensdag het landskampioenschap pakt, ook wanneer zij niet over een wedstrijdkaartje beschikken. “Dat is diep en diep triest”, reageerde directeur van de supportersvereniging van Ajax Fabian Nagtzaam daarop. “Hopelijk is dit eenmalig en heeft de gemeente Amsterdam de volgende keer het personeelsbeleid beter op orde.”

Halsema werd bedolven onder bedreigingen en gescheld na de aankondiging van de gemeente . De burgemeester maakte in een statement op Instagram duidelijk dat ze zelf liever ook voor een huldiging in de stad had gekozen. "In 2019 kon het na vele jaren eindelijk weer: de Ajax-huldiging op het Museumplein", schreef ze maandag op Instagram. "Dit seizoen wilden we dat herhalen. We hebben talloze bedrijven gebeld. Er is in heel Nederland een groot tekort aan beveiligingspersoneel. En tot groot chagrijn hebben we samen met Ajax moeten besluiten dat we de huldiging niet veilig konden organiseren. “Sinds wij (de gemeente Amsterdam, red.) dit bericht naar buiten hebben gebracht, ben ik persoonlijk bedolven onder bedreigingen en gescheld. Daar reageer ik zelden op. Nu wil ik wel dringend vragen: houd je in! Ik ben ook voor het groots vieren van sportieve successen."

"Natuurlijk keur ik de beledigingen en bedreigingen ten strengste af", reageerde ook Edwin van der Sar tegenover het ANP. "Het lost niks op en het is slecht voor de naam van onze club. Maar ik vind het vooral naar onze burgemeester toe echt waardeloos. Waarom doe je zoiets? Ze doet naar eer en geweten haar werk voor de stad Amsterdam. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen daar dan zo op reageren. Als we kampioen worden, dan vieren we dat het liefste op het Museumplein, dat mag duidelijk zijn. Maar ze heeft uitgelegd waarom dat niet mogelijk is en daar hebben we mee te dealen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

From Sergiño, to you | PSV
20 hints ??#voetbal
Reacties

Mede mogelijk gemaakt door de supporterverenigingen met hun oproepen..
Femke heeft haar waterkanon wel weer paraat

11 mei 2022 om 14:49

Ik dacht dat er te weinig personeel was, maar nu kan ze opeens wel genoeg personeel optrommelen om de stad op slot te zetten. Ronduit belachelijk, wat een burgemeester zeg, constant maar bezig om echte Amsterdammer tegen te werken. Kan niet wachten tot ze vertrokken is.

11 mei 2022 om 14:50

Ging het niet om beveiligers bij het Museumplein, met andere woorden mensen die extern erbij gehaald worden?

11 mei 2022 om 14:57

Dan gebruiken ze de ME toch als beveiligers?

11 mei 2022 om 14:59

Wie gaat de rol van ME dan vertolken?

En zijn ME’ers daar überhaupt bekwaam in?

11 mei 2022 om 15:02

Dat willen ze niet begrijpen want het is veel makkelijker om af te geven op de linkse Halsema dan de hand in eigen (rechtse?) boezem te steken en te realiseren dat je het aan jezelf te wijten hebt dat dit soort dingen nodig zijn voor een 'feest'..

11 mei 2022 om 15:03

Ja maar als dat niet mogelijk is, dan schakel je toch gewoon de politie in? Je wilt als burgemeester van Amsterdam toch dat dit koste wat het kost door gaat, dus als het niet via de ene weg kan dan maar anders, maar nee hoor mevrouwtje Halsema, is er niet voor de Amsterdammers, zij wilt niet dat dit plaats vindt. Als er een Demonstratie op het Museumplein is kan ze toch ook alle politie troepen oproepen om vredige mensen neer te knuppelen, waarom kan ze de zelfde hoeveelheid agenten niet oproepen voor een huldiging op het museumplein? Denk dat de kans dat het uit de hand loopt ook een stuk kleiner is als je politie er bij zet ipv beveiligers.

11 mei 2022 om 15:06

Ja maar die gaat de rol van de politie dan vertolken? Want die kerels kunnen niet zowel beveiligers als agenten zijn lijkt me.

Verder zijn evenementen an sich niet te vergelijken met elkaar. Dan moet je eerder rekening houden met aantal mensen dat aanwezig is, in welke toestand ze aanwezig zijn en wat hun bedoelingen zijn.

11 mei 2022 om 15:13

Wat is dit voor onzin, hoeveel politie denk je dat er nodig is voor zo een huldiging? Hoeveel mensen denk je dat er überhaupt bij zo een huldiging zijn? De politie kan makkelijk wat meer eenheden die kant op sturen zodat ze zowel de rol van politie kunnen vertolken, en het gemis van de beveiligers kunnen opvangen. Bij een huldiging zijn er misschien hier en daar wat kleine problemen, maar het is ook echt weer niet zo dat er 100.000 mensen gaan lopen rellen ofzo, ik weet dat Famke dat graag uitstraalt maar het tegendeel is waar, 90 procent komt net als bij elke andere club gewoon om het kampioenschap te vieren.

11 mei 2022 om 15:22

Ik denk dat ze in het stadsbestuur daar een beter zicht op hebben dan jij of ik eerlijk gezegd. En dat zij die afweging dus een stuk beter kunnen maken dan jij of ik.

Dus als je geen harde cijfers kan geven die het tegendeel aantonen vind ik het wel opvallend dat je zo stellig bent dat het een zaak is van niet willen in plaats van niet kunnen.

11 mei 2022 om 15:32

Ten eerste wordt er steeds een beeld geschetst alsof het allemaal zo gevaarlijk is een huldiging, maar zou jij als burgemeester überhaupt beveiligers inschakelen ipv de politie, als het allemaal zo gevaarlijk is, en de veiligheid voorop staat?

Ten tweede heb ik geen harde cijfers nodig om te weten dat dit makkelijk door kan gaan, ik weet hoeveel politie er doorgaans op de been kan zijn bij de canalpride, koningsdag en andere evenementen in de stad, en ik weet hoeveel supporters er doorgaans naar een huldiging komen, en zelfs al verdubbel je de hoeveelheid supporters van eerdere huldigingen, moeten er meer dan genoeg politie eenheden opgetrommeld kunnen worden om dit door te laten gaan.

11 mei 2022 om 15:37

Je snapt toch ook wel dat het uiteindelijk een kwestie van prioriteiten stellen is. Ik denk dat ze de gelegenheid wel erg graag aanpakt om het als excuus te gebruiken omdat het in haar ogen wel goed uit pakt. Ze heeft gewoon niet zoveel met deze dingen dat blijkt steeds weer. Als je iets wil valt het altijd wel te regelen. Laat me raden straks in Rotterdam als zij de finale winnen zullen er geen problemen zijn en hebben ze gewoon een mooie huldiging en is er meer dan genoeg personeel? (wat ik ze ook gun natuurlijk ondanks dat wij het niet mogen vieren) Om dan altijd maar als argument te gebruiken ''zij zullen er meer verstand van hebben dan jij en ik want zij zijn deskundig'' vind ik ook altijd maar slecht want dat blijkt ook vaak genoeg niet waar gezien mensen altijd de feiten kunnen uitkiezen die alleen HUN uitkomen en zo een totaal oneerlijk beeld van iets kunnen geven.

11 mei 2022 om 15:38

En hoe weet je dat er nu niet evenveel agenten op de been zullen zijn, maar dat de beveiligers die normaal wel op de been zijn er nu niet zijn?

11 mei 2022 om 15:52

Dat weet ik omdat ik precies weet hoe groot mijn stad is, en als je evenveel politie inschakelt als er doorgaans verspreid is door de hele stad tijdens de andere evenementen, en stuurt naar één plein van nog geen 300 vierkante meter, staat het hele museumplein vol met politie. Dus ik kan zeker wel stellen dat ik 100% zeker weet dat er niet evenveel agenten op de been zullen zijn. Los van dit was ik aanwezig bij de vorige huldiging en heb ik precies kunnen zien hoeveel politie er was en hoeveel beveiligers er waren, en ik kan je garanderen dat het aantal beveiligers makkelijk te vervangen is door politie. En dan heb ik het over het totale aantal beveiligers, maar er is een tekort aan beveiligers er staat nergens dat er helemaal geen beveiligers zijn. Dus de in de praktijk hoef je maar een verschil van max 30/35 procent op te vangen met agenten, als je logisch nadenkt snap je zelf ook wel dat dit makkelijk mogelijk moet zijn, al haal je agent uit de omliggende gebieden.

11 mei 2022 om 16:08

Op slot zetten om 50.000 man tegen te houden is toch iets anders dan personeel voor 500.000 man?

11 mei 2022 om 16:08

Dat is ook gewoon de makkelijkste oplossing. Iedereen weet dat omliggende gebieden altijd agenten hebben rondlopen die niets staan te doen en even naar Amsterdam kunnen. We hebben meer bestuurders nodig die gewoon logisch na kunnen denken. Stomme linkse hobbyisten.

11 mei 2022 om 16:14

Ja hoor, en als er dan politie aanwezig is werkt dat weer als een rode lap op die uilskuikens want dan is het weer provoceren wat de politie doet door met ME aanwezig te zijn bij een feestje.. Pfffff..

11 mei 2022 om 16:16

Tsja, @cr7_arsenal, OF je viert het gewoon lekker thuis in je tuin of op het balkon, en dan sloop je maar lekker een keer niets

11 mei 2022 om 17:05

Heel erg laf van jou Kakadu om met het arument te komen om nu te doen alsof je weet dat cr7_arsenal een vandalist is die uit is op dingen slopen.

11 mei 2022 om 17:33

Je stelt het echt veel te makkelijk CR7. Politie wegtrekken uit de rest van de stad? En wie gaat de wet daar dan handhaven? Amsterdam is niet bepaalt de meest veilige stad. Daarbij zijn politieagenten geen beveiligers, werkt aanwezigheid van meer politie eerder als een lap op een rode stier en kunnen er dus eerder schermutselingen ontstaan. Daarbij ben ik al zeker bij 5 huldigingen geweest de afgelopen jaren en in alle gevallen heb ik grote en kleine rellen gezien. Gewonden zien vallen door gooiende debielen met flesjes en (volle!) blikjes. En gewoonweg doorgesnoven/bezopen lui die niet alleen uit zijn op een feestje. Tel daarbij op de chronische personeelstekort bij zowel politie als particuliere beveiliging en het is volkomen te begrijpen dat een dergelijke huldiging niet in goede banen te begeleiden is. Ajaxsupporters hebben al vaker bewezen niet zelf de verantwoordelijkheid te hebben om alles netjes te laten verlopen.

11 mei 2022 om 18:35

Je denkt wel erg simpel, met een onderbuik en gebrekkig kennis zeg. Wat je aankaart is emotionele praat gebaseerd op niks. "Ik heb geen cijfers nodig om te weten..." mooi, dan weet je dus niet waar je het over hebt en kan je niks onderbuien buiten een eigen kader om. Terecht dat het niet doorgaat. Als ajax kampioen wordt is er doorgaans ook miljoenen euro schade aan de stad door de doorgesnoven debielen, of is dat een kwestie die niet mee telt en maar geaccepteerd moet worden voor een egoistisch feestje?

11 mei 2022 om 14:52

Als Ajax vanavond kampioen wordt dan vrees ik morgen de berichten hier op VZ. Dat het uit de hand loopt is duidelijk, de vraag is alleen nog hoe erg.

11 mei 2022 om 15:18

Dat je dat al weet is precies wat er mis is. Die "supporters" sporen niet... Niet alleen bij ajax is dit het geval overigens.

11 mei 2022 om 18:58

Mij benieuwen of de ME zonder aanleiding op de menigte begint in te knuppelen net zoals bij verscheidene protestacties

11 mei 2022 om 19:02

Als je niet snapt wat een aanleiding was bij die keren, moet je even uit je eigen denkwereld stappen

11 mei 2022 om 15:48

Het is natuurlijk geen Kunta/kinte demo. Dus weg met dat volk!

Ik zie maar 1 oplossing... PSV kampioen, dan maakt die hele huldiging ook niet meer uit

11 mei 2022 om 14:39

3 punten in mindering wegens opruiing en dan moet het wel goedkomen inderdaad.

11 mei 2022 om 15:04

Dan stelt de KNVB voor de laatste wedstrijd van PSV gewoon weer Sedar aan. Komt het alsnog goed in Amsterdam

11 mei 2022 om 17:14

Als we er dan nog 80 in mindering doen voor een oneerlijk goede selectie vermijden we ook alvast problemen volgend jaar.

11 mei 2022 om 14:47

Is er al een petitie?

Ajax moet gewoon de huldiging in de Arena doen lekker toch met een drankje en een bitterballetje erbij gewoon gezellig. De toppers en nog een paar artiesten laten optreden, maar er daar gewoon een leuke feessie van

11 mei 2022 om 14:49

Jij snapt het volgens mij niet helemaal...

11 mei 2022 om 14:52

Leg het dan eens uit @FR-4life. Ik vind de oplossing van Bundy wel een goeie.

11 mei 2022 om 14:53





Volgens mij snap je het niet helemaal.

Wat is er met het idee om na het kampioenschap in de Arena een leuk programmatje op te stellen van maximaal een uur met 2/3 optredens en lekker eten voor de aanwezige supporters, zodat ze het binnen de Arena op beheersbare manier kunnen vieren. Dit heeft voorderest ook geen negatieve gevolgen voor de stad Amsterdam





11 mei 2022 om 15:05

De huldiging is al in de Arena Bundy, het probleem is wat de supporters gaan doen die er niet bij kunnen zijn,

11 mei 2022 om 15:07

Jij snapt het niet. Het gaat niet om de aanwezige supporters in de arena. Het gaat erom dat er waarschijnlijk nog duizenden buiten staan die ook willen meefeesten…

11 mei 2022 om 15:09

Ajax heeft meer fans dan de mensen die vandaag in de Arena zitten. Elke thuiswedstrijd is ook uitverkocht vooral deze wedstrijd natuurlijk dus veel mensen die geen kaartje kunnen krijgen missen de huldiging ook nog eens. Ik vind het een belachelijke beslissing en heb meer het gevoel dat Halsema het niet wil dan dat er echt geen mensen zijn.

11 mei 2022 om 16:23

Ik kom uit amsterdam en moest net ff bij het leidse zijn, zit daar al vol met provincialen die voor ajax zijn

Nou dit gaat de gemeenschap weer wat geld kosten ben ik bang, zal straks wel een hoop gerepareerd en opnieuw bestraat moeten worden. Gokje mijnerzijds.

De enige 'onrust' die ontstaat is datgene wat zelf veroorzaakt wordt door de gemeente nu. Denk dat Halsema zich vanavond beter niet kan melden in de Arena. Volstrekt belachelijk maakt de gemeente Amsterdam zich weer

11 mei 2022 om 14:50

Kun je mij uitleggen wat hier dan zo raar aan is van de gemeente? Er zijn niet genoeg beveiligers die zomaar last-minute ingezet kunnen worden, dus kan het niet. Het feit dat die mensen nodig zijn voor een feestje is overigens de schuld van die simpele 'supporters' zelf (ja, ik generaliseer, er zijn vast ook lieve vaders met kleine kindjes die komen). Daarna jutten de 'supportersverenigingen' (criminele organisaties, zo je wil) de nóg dommere 'supporters' op om toch gewoon lekker naar het Museumplein te komen. Dan lijkt het mij, zeker gezien de reputatie van de Ajaxfeestjes en de supporters in het algemeen ontzettend logisch dat er dan net wat beter wordt opgelet in de stad.

11 mei 2022 om 15:01

@kakadu

Ik doel in die zin ook niet op de huldiging. Spijtig dat die niet door kan gaan. Werk zelf in de evenementen industrie dus ik kan zelf zien hoe nijpend de situatie momenteel is. Akkoord. (al heb ik het idee dat de gemeente het zichzelf gewoon makkelijk wilt maken door het daar op af te schrijven)

Enfin, ik vind wel dat je de supporters gewoon op eigen houtje prima een feestje kan laten bouwen. Dat je de binnenstad wilt bewaken ook goed, maar bij de arena? Wie doet daar iemand een vlieg kwaad als iedereen in jubel stemming is? Laat de mensen ook een beetje vrij, zeker na de corona tijd. Mensen kunnen best wat vrolijkheid gebruiken, maar mevrouw halsema lijkt het een goed plan iedereen bij het nekvel te pakken om de orde te bewaken. De gemeente amsterdam steekt het vuur eerst zelf aan en gooit er vervolgens ook nog eens olie op.

11 mei 2022 om 15:05

Dat een huldiging en feest totaal uit de hand kan lopen ondanks dat er een jubelstemming heerst (of zou moeten heersen) is natuurlijk al meermaals bewezen.. En we hebben kunnen zien hoe goed het is dat mensen na de corona-ellende weer lekker 'vrij' zijn, nog nooit zo veel droevige taferelen gezien op de tribunes als sinds alles weer open is..

11 mei 2022 om 15:19

Precies dit dus...

11 mei 2022 om 15:21

De burgemeester moet geen beslissingen maken op basis van onderbuikgevoelens. De canalpride zou als het ware even hard uit de hand kunnen lopen. Is er genoeg personeel op de been te krijgen om veiligheid te garanderen ja of nee. En dat is er natuurlijk altijd voor een huldiging van max 2 uurtjes op een plein van 2/3 voetbalvelden groot. Als dat geen beveiligers kunnen zijn is het de taak van een burgemeester dat hij/zij een ander alternatief verzint, zodat dit gewoon door kan gaan.

11 mei 2022 om 15:28

Tuurlijk, voetbalfans waarvan wereldwijd bekend is dat er grote groepen doorgesnoven agressievelingen tussen zitten, vergelijken met homo's en lesbiennes die lekker willen dansen en hun geaardheid willen vieren. Nogal een verschil vind je zelf ook niet? "even hard uit de hand lopen" Canal parade heeft ook een doorgesnoven harde kern die al oneindig vaak geweld heeft gebruikt?

11 mei 2022 om 15:39

Er zit zeker een verschil tussen, maar de politie kan geen beslissingen maken op basis van dit. En moet gewoon kijken naar de feiten; hoeveel mensen zullen er in de stad aanwezig zijn, en het meerdere deel van deze mensen heeft drugs/alcohol gebruikt en op die basis schakelt de politie een bepaald aantal eenheden in. En het maakt daarbij niet uit of er nou Homo’s, Lesbiennes, Hetros of noem maar op zijn, en dat hun wellicht anders reageren op een lijntje of op alcohol. Of wil je nu zeggen dat Homo’s en Lesbiennes niet agressief kunnen zijn/worden? De politie kan geen enkel risico nemen, en moet ten alle tijden veiligheid kunnen garanderen.

11 mei 2022 om 15:48

@Jeroentje22
Er zijn genoeg homo’s en lesbiennes die van extreme BDSM houden anders hoor en een beetje geweld niet schromen 😜

11 mei 2022 om 15:48

Zucht, de politie kijkt naar het verleden en ziet zelden tot nooit rellen tijdens Pride en al sinds de jaren 70 oneindig veel gewelddadige "incidenten" met Ajacieden/voetbalfans in het algemeen. Ongelooflijk domme manier van redenen door het verschil tussen bepaalde type mensen doodleuk bewust te negeren. Ja, de homo's en lesbiennes in kwestie reageren niet zo extreem (massaal) gewelddadig als sommige Ajacieden, probeer er nu niet een "uhhhh hetero's zijn dus gewelddadiger dan homo's uhhh?" van te maken. Wanneer hebben Pride bezoekers massaal lopen rellen?

11 mei 2022 om 15:57

@kakadu, je hebt het over last-minute inzet maar dit kampioenschap is niet gisteren pas mogelijk geworden he? Duidelijk dat zij haar prioriteiten ergens anders heeft liggen.

11 mei 2022 om 16:10

@cr7_arsenal: natuurlijk geen pure onderbuik gevoelens, maar wel op basis van eerdere gebeurtenissen. En dan lijkt me deze reactie heel erg te begrijpen. En als er dus geen beveiligers zijn dan is de burgemeester totaal niet verplicht om het dan maar door te laten gaan. Zo belangrijk is voetbal nu ook weer niet he?

11 mei 2022 om 16:13

@woenselaar: ik weet dat jullie heel graag denken dat jullie altijd de allerbest zijn, maar je kunt niet verwachten dat de gemeente beveiliging inhuurt voor elk weekend vanaf de eerste mogelijkheid voor Ajax om kampioen te worden..

11 mei 2022 om 18:44

Gelukkig heeft het verleden en reputatie bewezen dat het gross van de feestvierende ajax supporters beter naar een TBS kunnen met de bedreigingen, vechtpartijen, criminele handelingen, het slopen van eigen stad bij overwinningen en overal overlast... tegenover een canal pride dat daar natuurlijk mee te vergelijken is. Dat er te weinig beveiligers zijn is met dank aan de supporters zelf die bewezen hebben niet zonder begeleiding te kunnen. Kijk alleen al naar de reacties omtrent dit onderwerp... sommige reacties neigen naar terrorisme. En dan maar denken dat je de vrijheid verdient

Hebben ze daar wel het personeel voor? Om het allemaal op slot te gooien

11 mei 2022 om 14:41

Nee waarschijnlijk niet maar door zo'n oproep moeten ze wel.

11 mei 2022 om 14:53

Dit is dus de boel verdraaien. Als je het verschil niet snapt tussen 1) er zijn niet genoeg beveiligers dus een feest kan niet veilig georganiseerd worden en 2) we moeten wel politie inzetten want die debielen jutten de boel op en komen toch 'feest vieren' (lees: herrieschoppen) dan ben je of gewoon helemaal niet zo slim of je wilt het niet zien omdat je zelf zo'n uilskuiken bent die door het dolle gaat als het om voetbal gaat.

11 mei 2022 om 14:55

dan is er toch personeel voor? ook al moet je wel, ik heb niks met ajax maar begin medelijden te krijgen met de ajax fans. als je dit als burgemeester niet kan organiseren ben je totaal ongeschikt

11 mei 2022 om 14:58

Halen we hier niet vormen van personeel door elkaar? In de vorm van intern en extern personeel dus. Ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat je niet 80% van je politiemacht kan inzitten op het Museumplein.

11 mei 2022 om 15:06

Nee, dan is er geen personeel voor. Politie kun je oproepen, desnoods verlof intrekken als dat moet. De beveiligers van Securitas hebben een rooster, die kan de gemeente niet zomaar vanuit hun vrije dag op komen laten draven. Dat weet jij ook wel.

11 mei 2022 om 15:07

Lierse ik snap dat je je mening wilt geven, maar ik heb het idee dat mensen die niet uit Amsterdam komen totaal geen idee hebben wat er echt speelt. Dit gaat niet om personeel te kort, dat was makkelijk op te lossen, dit is gewoon een burgemeester die dit niet wilt regelen. Als je een burgemeester bent die echt om je stad geeft en het beste voor hebt met de stad en de echte Amsterdammer, dan doe je der alles aan om dit te regelen, ongeacht of je nou politie moet inzetten of beveiligers, of handhaving. Je zorgt gewoon dat het door kan gaan.

11 mei 2022 om 15:20

Het is geen mening. Het is een vraag.

11 mei 2022 om 15:20

Ja want in het verleden hebben ze al aangetoond dat het dan niet uit de hand loopt. Ik begrijp goed dat je dit niet in je binnenstad wil hebben.

11 mei 2022 om 15:25

En als je goed leest geef in ook antwoord op jou vraag, maar als je überhaupt denkt dat er 80% van de politiemacht van Amsterdam en omstreken opgetrommeld moet worden voor een huldiging op het Museumplein dan heb je geen flauw idee waar je over praat.

11 mei 2022 om 15:32

Je geeft geen enkel antwoord. Je hebt een eigen mening en doet die af als een feit (jij vindt namelijk dat het niet willen is van Halsema zonder enige onderbouwing).

Een antwoord vereist namelijk enige uitleg en onderbouwing. En die zie ik toch nergens staan eerlijk gezegd.

En om nog aan te vullen. Ik denk niet dat ze nu 80% moeten inzitten. Dat is een algemeen voorbeeld en dat geef ik aan door “bijvoorbeeld” ervoor te zetten.

11 mei 2022 om 15:53

Serieus, jullie vinden jezelf zo belangrijk dat je denkt dat de nationale politie even beveiliger gaat zitten spelen voor jullie huldiging.. echt sommige argumenten die hier worden gegeven. Het was simpelweg niet mogelijk om in zo’n korte tijd (paar dagen) zoveel personeel op de been te krijgen. Denk je nou serieus dat Halsema dit voor de lol doet? Zij is nota bene zelf degene geweest die de huldiging weer naar het centrum heeft gehaald.. Cr7arsenal spant dan wel de kroon, je doet een hoop aannames en geeft meningen maar je hebt nog geen 1 feit genoemd en zegt alleen maar dat Halsema dit express doet om Ajax fans te jennen. Hou toch op alsjeblieft..

11 mei 2022 om 17:14

@Tilburg. Ja makkelijk argument met je “heb je bewijs”. Heb jij bewijs dan dat er daadwerkelijk geen personeel gevonden kan worden of moeten we Halsema dan op haar vriendelijke bruine ogen geloven? Alle indicaties wijzen erop dat Halsema een hekel heeft aan de gewone Amsterdammer en dan met name de voetbalsupporter door haar eerdere dubieuze acties, dus ja de kans dat ze hier plezier aan beleeft acht ik aanwezig.

11 mei 2022 om 18:48

Gelukkig wonen er duizenden meer inwoners in amsterdam dan voetbal supporters. Denk dat die prio krijgen over een simpel feestje dat de feestgangers zelf niet onder controle kunnen houden. Als je het hebt over liefde voor een stad of veiligheid; blijkbaar moeten de supporters in gareel gehouden worden in het belang van de stad. Dat is geen pest gedrag. Kijk even naar de groep die dit alles weet te veroorzaken, ipv afschuiven

11 mei 2022 om 14:51

Wellicht niet, maar beveiligers bij een feest is wel iets anders dan wat er doorgaans in een veiligheidsdriehoek zit. Feest is particulier, dus beveiliging. Veiligheid garanderen in de stad is een openbare taak, dus politie.

Kon die driehoek niet worden ingezet voor de huldiging? Of is dat een heel gek idee?
Wat een verschrikking dit zeg, in welk land zie je dit nog?

Oké ja logisch, helemaal geen olie op het vuur dit

Dus wel genoeg mensen om dit te doen?

Topper die Halsema. Duidelijke uitleg gegeven om t hoe en waarom. Krijgt ze altijd de stempel als geitenwollensokken,linksdraaiend eco meisje. Treedt ze hard op ,is t weer niet goed. Vier t in en om de Arena, wees blij dat er weer IETS kan en vier t waar kan. Ernstig om te zien hoe verwend en ondankbaar we soms zijn met z'n allen. Stampvoetende kleuters niet voor argumenten vatbaar, gierend van woede op de onderbuik.

11 mei 2022 om 14:49

@Sir Paul
Ik snap niet waarom je blij moet zijn dat er iets kan? Zo kan je alles relativeren tot je een ons weegt.
Is het dan echt niet mogelijk om dit te kunnen organiseren op het museumplein? Of is het een kwestie van niet willen organiseren omdat je bang bent voor veel ongeregelheden? Dat laatste begrijp ik best. Echter snap ik dan niet dat men overweegt om de stad op slot te gooien. Ben benieuwd wat de reactie is van de supporters.

11 mei 2022 om 16:09

Ik gun iedereen zn feestje. Wij hier zullen niet alle voor en tegens weten maar een aanzienlijk deel lijkt t als supportertje pesten te interpreteren en daar wil ik niet in meegaan. Te makkelijk.

11 mei 2022 om 14:52

In de stad niet? Prima. In en om het stadion? Dat kan dus niet, want om het stadion staan betonnen muren waardoor het feestje niet gevierd kan worden voor de supporters die niet in het stadion zitten. Een huldiging is toch voor de grote groep supporters en niet voor de groep die een kaart hebben. Dus dat je dan ook nog eens muren plaatst op de plek waar vaak een - relatief kleine - huldiging plaatsvond, is toch erg flauw. Spelers op het parkeerdek, supporters beneden...nee, dat kan ook niet. Kom, probeer het op een bepaalde manier om het stadion dan ook toe te staan. Dit is vragen om gezeik.

11 mei 2022 om 16:13

Eens hoor. Ik las dat omgeving stadion ook verboden werd, althans delen daarvan. Dat snap ik ook niet. Zou beter voorbereid moeten zijn.

11 mei 2022 om 20:10

Ernstig om te zien dat 2 jaar van maatregelen jou brengt tot “wees blij dat je weer iets kan”. Die mensen die al die restricties opleggen bewegen zelf vrij en doen en laten wat ze willen.

Ik vind het echt dramatisch gemanaged vanuit de Gemeente Amsterdam. Hier kan je langere tijd rekening mee houden. Je weet dat de laatste 5 speelrondes Ajax kampioen kan worden. Ajax is Amsterdamse trots, gun de fans van Ajax dan ook een feest voor het kampioenschap waar men een jaar voor gewerkt heeft.
Daarnaast vind ik het onrealistisch om te denken dat supporters het kampioenschap thuis vieren of "rustig" in de kroeg. Natuurlijk zou dit fantastisch zijn, maar je hebt te maken met mensen in volle emotie. Dan kan je niet verwachten dat men het rustig gaat vieren.
Ze hadden het kunnen organiseren en er een leuk feest van kunnen maken, ipv van ongeorganiseerde mensenmassa's.

Uiteraard praat ik de oproep van de supportersverenigingen niet goed. Alleen moet een gemeente dit kunnen regelen/organiseren.

11 mei 2022 om 14:53

Dat is het inderdaad meer, als burgemeester van Amsterdam wil je dit toch gewoon in orde maken en doe je er toch alles aan om dit te regelen voor ‘de Amsterdammer’ als je zo om de stad en zijn mensen geeft. Maar zij zit daar totaal niet voor de Amsterdammer en Amsterdam zelf als stad, zit daar om een soort agenda uit te voeren en van Amsterdam een hele andere stad te maken.

11 mei 2022 om 15:56

Ach hoeveel mensen komen daar alleen maar om te zuipen en gaan nooit naar Ajax. Hoeveel % van de Ajax fans komt niet eens uit Amsterdam.. Tuurlijk is het stadion te klein voor alle fans maar vind het nogal een hoop eisen voor mensen die niet eens in het stadion zitten heel het jaar.

Misschien moet je een kampioensfeest ook gewoon in het stadcentrum lat gebeuren.
Gebeurt in Rotterdam ook en in Eindhoven (wanneer was de laatste keer?) ook. Komt er soms wat onrust, ja. Maar onthou al die duizenden supporters nou niet van een feest. En nee gesloten feest in een voetbalstadion is geen echt kampioensfeest. De weerstand is nu veel groter en (verrassing!) er zal wat onrust zijn mocht Ajax kampioen worden.

11 mei 2022 om 15:03

Het verleden heeft geleerd dat feest voor de een gepaard gaat met veel ellende voor een ander.
Als de burgemeester de supporters toch een feest in het centrum gunt dan zullen er een paar 100 man zijn die het verpesten voor 100.000 man
Nu er te weinig beveiliogingscapaciteit is en de burgemeester weet dit, als ze dan toch een feest laat vieren dan is ze zo schuldig als maar kan.

11 mei 2022 om 15:18

We zullen zien of ze het vanavond wel rustig kan houden.
Deze oplossing (verbieden en handhaven) zal niet geruisloos gaan lopen vrees ik.
Ik heb voor de duidelijkheid geen sympathie met herrieschoppers maar ik vrees dat deze "stoere" aanpak averechts zal werken.

11 mei 2022 om 15:36

Het is al dan niet tussen aanhalingstekens geen stoere aanpak.
Ik denk en weet dit eigenlijk zeker, dat er volop over vergaderd is.
Alle pro's en contra's worden tegen elkaar afgezet en uiteindelijk met veel tegenzin zijn ze tot deze maatregel gekomen. Ook weet men dat er nu ook ongeregeldheden kunnen plaatsvinden.
Twee opmerkingen hierover
1. Dan bewijzen deze gasten dus direct het gelijk van de burgemeester
2. Je gedragen, goodwill proberen te kweken, zodat volgend jaar, als Ajax Natuurlijk weer kampioen wordt, de beslissing de andere kant op valt.

Natuurlijk wil de burgemeester en anderen die betrokken zijn in het overleg de supporters een groot feest geven
Maar vele gewonden, winkels die worden vernield, tellen zwaarder dan een feestje

Wat maakt ze hier een enorm potje van zeg. Had die lui dan ingezet om een huldiging in goede banen te leiden. Nu kun je de klok er op gelijk zetten dat er een paar tussen zitten die raar gaan lopen doen en heeft Halsema weer een reden Ajax gerelateerde evenementen te weigeren. Wat een eng wijf.

11 mei 2022 om 14:58

Enge gasten die altijd de boel willen verstieren bedoel je, neem ik aan? Dit is zo de wereld op z'n kop.. Er zijn zat grote feesten met duizenden mensen waar niemand gaat rellen en slopen. Allen bij voetbalgerelateerde feesten is dit het geval. Dus als er dan buitenproportioneel veel mensen ingezet moeten worden en dat dus een keer niet kan moet je de schuld in eerste instantie bij die droevige lui zoeken en niet bij de personen die moeten zorgen dat de stad veilig en heel blijft. En ja, die taak en verantwoordelijkheid omvat dus inderdaad meer dan de Ajax-supporter.

11 mei 2022 om 15:06

Het gaat toch om de richtlijnen van x beveiliging voor x feestgangers? Of is het een aparte richtlijn voor voetbalsupporters?

11 mei 2022 om 15:11

Ik mag aannemen dat er ook een extra veiligheids- en risicocomponent in de analyse zit als het gaat om voetbal..

11 mei 2022 om 15:44

Er is maar 1 die er een potje van maakt elke keer en dat is die groep idioten die het elke keer weer moeten verpesten.

Nou dat wordt weer gezellig vanavond. Straks nog gaan rennen om een waterkanon te ontwijken, dat ging vorige keer ook zo lekker op mensen die nergens iets mee te maken hadden.

Gezellige boel daar in Amsterdam. Dat klinkt als een leuk feest.

Wel opvallend dat hier dan wel genoeg personeel voor kan worden opgetrommeld.

11 mei 2022 om 14:59

Evenementenbeveiliging is iets heel anders dan politieinzet, dat begrijp je zelf ook wel maar dit bekt natuurlijk lekkerder en bijkomend voordeel is dat je dan niet de hand in eigen boezem hoeft te steken als voetbalfan

11 mei 2022 om 15:04

Dus er is niet genoeg evenementenbeveiliging?! Maar wel genoeg politie? Ik snap dat het voor 2 verschillende dingen is maar kom op... wat was er dan verwacht? Dit zorgt toch juist voor problemen..

11 mei 2022 om 15:07

Kijk maar eens naar Schiphol, daar is ook een tekort aan beveiliging.

En er wordt weer volop gewezen naar Halsema en consorten. Alsof een kampioensfeest in Amsterdam zonder ongeregeldheden kan blijven, het is altijd raak.

Geldt overigens niet alleen voor Amsterdam.

Halsema: We hebben onvoldoende beveiligers.
Ajacieden: we maken je dood.
Ook Ajacieden: we komen lekker toch.
Halsema: De politie zal goed opletten.
Weer Ajacieden: Het lijkt wel een politiestaat!!

11 mei 2022 om 15:00

Tsja, maar ook Ajacieden (of de gemiddelde voetbalfan): dan is Halsema een eng wijf die de gewone man een feestje wilt onthouden, waarschijnlijk omdat voetbal geen dure linkse hobby is..

11 mei 2022 om 15:13

Ja, grappig man. Je bent hilarisch.

11 mei 2022 om 15:36

Ik snap m'n grap niet.

11 mei 2022 om 15:14

Halsema: We hebben onvoldoende beveiligers.
Ajacieden: we maken je dood.
Ook Ajacieden: we komen lekker toch.
Halsema: De politie zal goed opletten.
Weer Ajacieden: Maar nu hebben jullie wel genoeg Beveiligers/Agenten?

11 mei 2022 om 16:03

Evenementenbeveiligers en politie zijn natuurlijk niet hetzelfde. Door covid zijn veel beveiligers door het gebrek aan evenementen overgestapt naar andere sectoren (zie je bij wel meer branches die geraakt werden door covid). Niet iedere bodybuilder met een bomberjack telt als beveiliger helaas. Dat er nu, na bedreigingen aan het adres van de burgemeester en de oproep van de F- side is besloten een politiemacht op de been te brengen is gewoon noodzaak en een kwestie van prioriteiten stellen. En over het algemeen, is voetbal voor de samenleving niet de grootste prioriteit. En wat mij betreft is eerst dreigen en daarna roepen we gaan toch ook niet 's werelds meest constructieve aanpak, maar goed, dat zal wel aan mij liggen.

Ik vier al het hele jaar door feest. Dus deze hoeft voor mij niet zo nodig.
Het zal nooit wennen, elk jaar weer kampioen
Hoera Hoera Hoera

(pssst wel winnen vanavond hoor)

Veel plezier Ajacieden vanavond.

En hoeveel mensen zijn dat dan in deze driehoek? Als deze handhavers hier ook voor gebruikt kunnen worden dan had een huldiging toch ook gekund?

een burgemeester die geen huldiging kan organiseren is totaal ongeschikt, ik heb niks met ajax maar die fans verdienen ook een feestje net zoals alle andere kampioenen in de wereld. juist Amsterdam moet weer moeilijk doen

11 mei 2022 om 16:47

Als Halsema geen huldiging wil in haar stad, moet ze burgemeester van Eindhoven worden.

Stuur ze allemaal lekker naar het Museumplein toe, dan kunnen we een feestje ervan maken bij winst! Of zijn ze daar dan weer zogenaamd onbevoegd voor??

Zo hé! Ze hebben gewoon personeel om drie, ik herhaal: D R I E gebieden "op slot" te gooien. Maar een feestje op het museumplein ergens de komende drie weken is uit den boze. #halsemaout

Enkel al om de blinde haat jegens Halsema hoop ik dat Ajax nooit meer kampioen wordt. Hadden wij in Den Haag maar zo'n leuke burgemeester uit een linkse hoek, maar helaas is het altijd een VVD tegenover een belachelijke volkspartij zoals Richard de Mos nu, bah.

En daar hebben ze wel personeel voor. Wat een malloten !

Nou kom maar door met het app verkeer van halsema 🤣🤣🤣

Jongens wat een gezeik om niets. Heerenveen gaat gewoon met de punten naar huis

Veel sterkte voor alle goedwillende supporters en alle beveiligers, stewards en agenten. Ik bid dat het allemaal goed gaat.

Tja, ze hebben niet genoeg beveiliging om de huldiging op het Leidseplain te doen, maar wel genoeg om de hele stad af te sluiten...

Wat een schande om het zogenaamde voetvolk in toom te houden.... Schande!!!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren