Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajacied duidelijk over interlandkeuze: ‘Goede spelers kiezen Marokko’

Laatste update:

Issam El Maach moet zijn debuut in de hoofdmacht van Ajax nog maken, maar de negentienjarige doelman heeft reeds nagedacht over zijn interlandcarrière. El Maach geeft dit weekeinde in een interview met Al Akhbar namelijk aan eventuele interlands in de toekomst te willen gaan spelen voor Marokko.

El Maach werd geboren in Nederland en speelde in het verleden ook voor Oranje Onder-18. De keeper beschikt echter ook over de nationaliteit van Marokko en vertegenwoordigde ook dat land reeds op jeugdniveau. El Maach heeft nog geen A-interland achter zijn naam staan, maar weet al wel dat hij voor Marokko wil spelen, mocht de kans zich voordoen.

Hij zegt een keuze met het hart te willen maken. "Ik wil dolgraag voor Marokko spelen. Het is een zwak argument om te stellen dat spelers die voor zowel Nederland als Marokko kunnen kiezen, louter voor Marokko kiezen omdat de concurrentie minder groot is. Goede spelers kiezen nu al een tijdje voor Marokko. Het komt het niveau van de Marokkaanse selectie ten goede. We hebben goede spelers, dus ik begrijp ook dat Nederland er alles aan doet de Marokkaanse spelers te behouden", wordt de doelman van Ajax geciteerd door diverse Marokkaanse en Franse media.

El Maachi begon zijn carrière in de jeugdopleiding van VVV-Venlo en belandde via Vitesse in 2017 bij Ajax. Hij speelde vorig seizoen vier wedstrijden namen Jong Ajax in de Keuken Kampioen Divisie en zat ook al in de Eredivisie tweemaal op de bank namens het eerste elftal van de Amsterdammers. Dit seizoen kwam hij nog niet in actie voor Jong Ajax en speelt hij zijn wedstrijden voornamelijk in het elftal voor spelers tot negentien jaar.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
26 oktober 2019 om 15:49

Of hij het haalt is niet per se relevant, het gaat om zijn keuze, mócht het zo ver komen. Als ik een Marokkaanse Nederlander zou zijn, zou ik ook voor Marokko kiezen. Nou ben ik niet zo van de trots op mijn land en de nationalistische gevoelens, maar bij Marokko is er altijd passie. Bij Oranje vind ik dat wel minder. Lijkt me daarom, zonder het sportieve in ogenschouw te nemen, aantrekkelijker om voor Marokko te spelen

26 oktober 2019 om 15:52

Heel Nederland staat op zijn kop als we meedoen aan een EK of WK. Hoezo geen passie?

26 oktober 2019 om 16:00

Dat heeft niks te maken met passie joh. Veel van die mensen zoeken gewoon een reden om te feesten en drinken.

26 oktober 2019 om 16:00

En dat feesten en drinken doen we met passie!

26 oktober 2019 om 16:04

Ik zuip me met passie klem tijdens ieder EK en WK. Dat kun je van Marokkanen niet zeggen. Nu jij weer.

26 oktober 2019 om 16:05

Beter dan 3 rondjes tuterend over een rotonde te rijden.

26 oktober 2019 om 16:11

Wat zie jij dan als passie bij Marokko wat je niet bij Nederland ziet? Het feit dat ziyech keihard aangepakt en massaal uitgefloten wordt als ie een belangrijke penalty mist tegen burkina faso? Alle gezeik op de selectie na de uitschakeling op het wk in de media? Ik zie niet echt in welke passie ik precies zou missen wanneer ik voor Nederland zou kiezen in plaats van Marokko. Het hele land staat op zijn kop wanneer er een eindtoernooi is. Jij noemt dat een excuus om te feesten en te drinken, ik noem dat passie. In Marokko is het vast ook net zo'n grote gebeurtenis als hier, geen idee verder, is dat dan ook een excuus om te feesten en zuipen daar in dat land volgens jou? Of is het dan wel ineens passie?

26 oktober 2019 om 16:20

Onzin. Depay heeft alleen al meer passie dan de hele Marokkaanse elftal bij elkaar. Niet voor niets heeft Marokko bijna nooit een echte team op het veld staan. Sommige van die jongens kunnen eens niet met elkaar communiceren. Volgens mij spreekt Ziyech nog steeds Engels tegen zijn ploeggenoten.

26 oktober 2019 om 16:22

Hahah mooi dit. Ben niet eens marrokaan.

26 oktober 2019 om 16:22

Ja dan komen de wuppies van stal, trekken mensen een zo gek mogelijk kostuum aan en zingen Gerard Joling en Frans Duijts een paar liedjes. Dat is geen passie, dat is een uitgestelde Koningsdag. Niet iets waar ik veel mee heb

26 oktober 2019 om 16:23

Sorry maar wat is dit voor een onzin? Er is enorm veel passie bij de wedstrijden van het Nederlands elftal.. Op een eindtoernooi staat het hele land op z'n kopt, meer dan de helft van de Nederlandse bevolking kijkt naar die wedstrijden hè? Als je dan toevallig in een supermarkt bent of zo merk je pas hoe verschrikkelijk dit leeft. En dan heb je van die straten die volledig oranje kleuren, mensen die massaal samen in de stad kijken of in kroegen.. Ik kan me bijna niet voorstellen hoe zoiets nóg meer kan leven.

26 oktober 2019 om 16:23

Weet niet waar jij het Nederlands elftal kijkt tijdens een ek of wk, maar ik beleef het toch echt anders hoor. Ok, we hebben geen vuvuzela's, maar voel zeker wel een bepaalde passie hoor. Dat jij er een karikatuur van maakt, mag je natuurlijk echt zelf weten. Maar beschrijf eens wat jij precies verstaat onder passie?

26 oktober 2019 om 16:31

Ik woon in een buurt met meer Marokkanen dan 'Hollanders' (zoals ze mij dan zelf noemen) en hoe zij in 2018 het WK beleefden, was echt genieten. Niet zoals in Nederland allemaal raar doen, maar ze waren op een zeer oprechte manier trots. Ook juist op spelers als Nordin Amrabat, door wie zij zich echt vertegenwoordigd voelden. Dat leeft onder die mensen heel anders dan in Nederland. Een manier die ik dan ook persoonlijk veel mooier vind. Hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn, ieder zijn ding. Voor mij is het vooral dat ik niet zo veel met Oranje heb doordat mensen in een leeuwenpak liedjes van Jan Smit staan te zingen, waar het bij Marokkanen geen carnaval is maar oprechte trots. Een trots die ik in Nederland nooit zo ongeveinsd zie

26 oktober 2019 om 16:36

Op het afgelopen WK en de Afrika Cup hebben we inderdaad passie van Marokko gezien. Wat een saai en slaapverwekkend elftal is dat zeg, totaal geen passie.

26 oktober 2019 om 16:45

Weer maak je er een karikatuur van. In een leeuwenpak liedjes van Jan smit zingen? Ik heb dat werkelijk nog nooit meegemaakt of gezien. Natuurlijk is er feest muziek, maar dat is toch juist mooi om te sfeer erin te brengen? Zorgt er wel voor dat de kroegen, en daardoor de supporters, al vroeg samenkomen. Maar wij voelen ons niet vertegenwoordigd door de Nederlands elftal spelers, of minder? Ik probeer te snappen wat jij bedoelt met passie, maar het komt allemaal vaag op mij over. Zolang je maar niet feest en het serieus benadert voor de westrijd, is het passie? Want het is niet dat wij niet trots zijn op onze spelers? Ook voelt een grote groep zich toch gewoon vertegenwoordigd door de oranje spelers?

26 oktober 2019 om 16:47

Tuurlijk leeft het. Alleen niet op een manier die mij persoonlijk erg aanspreekt. Wat me wel aanspreekt, om maar een voorbeeld te noemen, was hoe Ajax in de CL vorig jaar leefde. Onder mensen die er oprecht door geraakt zijn. Bij Oranje ervaar ik dat anders

26 oktober 2019 om 16:55

Ik vind het al een karikatuur, dat is mijn punt. En ik vind het ook leuk om Oranje in een kroeg te kijken hoor, maar als ik het dan vergelijk met hoe Marokkanen het beleven, vind ik dat veel mooier. En die muziek is gewoon een kwestie van smaak. Ik kan het niet uitstaan, haha. Zo zullen er ook mensen zijn die de muziek die ik mooi vind niet kunnen uitstaan. En ja, ik denk dat wij ons minder vertegenwoordigd voelen dan Marokkanen die ooit met pijn in het hart naar Nederland zijn gekomen voor een betere toekomst, en dan zien hoe iemand met een soortgelijke achtergrond strijdt voor het vaderland. Zo voelt het voor mij in ieder geval

26 oktober 2019 om 17:13

Dan ben je een romanticus Bobiku29.

26 oktober 2019 om 17:15

@Bobiku29. Nederland heeft meer passie dan dat hele Marokko bij elkaar. Nederland kreeg het immers voor elkaar om geweldig te presteren op wk's terwijl de selectie verre van de beste was. Marokko krijgt niets voor elkaar. Nederland heeft al eens de wereldveroverd met een nieuw voetbalconcept. Dat lukt alleen als je op staat en naar bed gaat met voetbal. En het allerbelangrijkste, Nederland heeft reeds echte topspelers geleverd. Top 5 a top 10 van de wereld. Bij Marokko hoor je altijd grote verhalen over talenten en dat nu echte wereldtop komt. De grootste kans daarop is momenteel trouwens een Nederlander met marokkaanse roots..... Maar hey, voor sommige mensen is passie heel hard schreeuwen en met tranen in je ogen staan tijdens het volkslied......

26 oktober 2019 om 17:17

Haha, had niet gedacht ooit dat predicaat te krijgen

26 oktober 2019 om 17:18

Ik heb echt geen idee wat je punt nu wordt Bobiku. Je baseert je op karikaturen voor Nederland, maar niet voor Marokko?

26 oktober 2019 om 17:23

Je reactie bestaat louter uit uitspraken die met kwaliteiten van spelers en tactieken te maken hebben. Ik ontken toch nergens dat het Nederlands Elftal een mooie historie heeft? Ook ik vind het leuk als er, zoals nu, een mooie lichting is met jongens waar je met plezier naar kijkt. Toch zou ik als speler liever voor Marokko spelen omdat de passie daar in mijn ogen puur is. Heel hard schreeuwen en huilen bij het volkslied is juist geforceerd en niet puur, dus dat is het tegenovergestelde van wat ik beweer

26 oktober 2019 om 17:24

Met pijn in het hart hier naartoe zijn gekomen voor een betere toekomst? Wij zijn nu al een paar generaties verder en die hebben niet met pijn in het hart Marokko verlaten, maar verlaten Marokko weer wanneer de vakantie erop zit. Zijn gewoon geboren hier in het ziekenhuis. En de generatie die hier naartoe is gekomen heeft inderdaad Marokko verlaten, maar hadden dan ook weinig keus. Zij werden gewoon netjes geselecteerd, omdat zij op dat moment geen toegevoegde waarde hadden voor Marokko en Marokko hen liever kwijt dan rijk was. Ook wel een prettige gedachten dat je vaderland je eigenlijk niet meer wilden hebben. Blijf het verwonderlijk vinden dat er Marokkanen zijn die dit land haten, terwijl dit land hun een toekomst heeft gegeven, terwijl het zo geweldige en geliefde vaderland al lang blij was dat zij ergens anders naartoe gingen. Ik zou wel weten door wie ik mij ook vertegenwoordigd zou voelen, namenlijk door een Marokkaanse-Nederlander in het Nederlands elftal. Dan zie je hoe iemand met een soortgelijke achtergrond strijdt voor het land dat gezorgd heeft voor je toekomst.

26 oktober 2019 om 17:29

Omdat ik bij Marokko die karikatuur niet ervaar. Mijn punt is heel simpel, dat de passie bij Marokko op mij heel oprecht overkomt, terwijl ik dat bij Oranje niet heb. Dat is slechts mijn mening. Ik zal ook niet zeggen dat bij Marokko alles geweldig is. Daar fluiten mensen Ziyech uit. Ook passie, maar dan de verkeerde variant

26 oktober 2019 om 17:36

Ja, de mensen waar ik op doel, die het prachtig vinden als ze Nordin Amrabat zien strijden voor Marokko, zijn geboren in Marokko. Je zegt dat hun eigen land ze niet wilde hebben, maar dat is onzin. Dat kun je hooguit zeggen van hun regering. Is niet hetzelfde als het land Marokko, niet eens bijna. Dat er Marokkanen zijn die dit land haten vind ik natuurlijk ook achterlijk. En ik ben het volledig met je eens dat ze zich ook vertegenwoordigd kunnen voelen door Afellay, Boussatta of Boulahrouz, maar het voelt voor hen eervol dat een speler voor het land kiest waar de voorouders vandaan komen. Dat is geen rationeel iets, maar gewoon iets wat voor hen zo voelt. En ik kan me best iets bij die gedachte voorstellen

26 oktober 2019 om 18:04

Ik associeer feesten ook niet met de Toppers, carnaval of kermis, maar jouw stelling dat er bij Marokko meer passie zou zijn, is ridicuul. Het Marokkaanse team is nooit een homogeen geheel. Dat kan ook niet met een verzameling mensen die niets met elkaar hebben behalve dat hun voorouders uit een bepaald gebied komen. Om maar niet eens te spreken over het feit dat men hun afkomst romantiseert, omdat het gebied waaruit hun grootouders kwamen al heel lang onderdrukt en achtergesteld wordt. Daarnaast werd Ziyech keihard uitgekotst door een gemiste penalty; als dat passie is, ben ik liever een ijskonijn! Overigens vind ik het heel naar voor mensen die zich niet thuis voelen in ons land. Wat overigens door gedachten komt, niet door gevoelens. Dat wordt vaak met elkaar verward; in de taal zegt men vaak: "ik voel", terwijl men "ik denk" bedoelt.

26 oktober 2019 om 18:16

Het valt me altijd op hoeveel weerstand iemand krijgt die een kritische noot plaatst over de 'cultuur' rond het Nederlands Elftal. Bobiku29 miszegt niet zoveel. Hij ervaart de passie van de Marokkaanse aanhang als intenser dan die van de Nederlandse. Ik kan me daar wel in vinden. We kunnen toch niet ontkennen dat het sfeertje in het land veel weg heeft van carnaval? Die supermarktacties, slingers in de straat, volkszangers die weer uit hun hol kruipen... ik kan me er niet aan ergeren hoor, maar ik weiger er ook aan mee te doen. Ik kijk de EK- en WK-duels bij voorkeur met mensen die van voetbal houden ipv Oranje.

26 oktober 2019 om 18:17

@bobiku29: En hoe uit zich die passie dan in Marokko wat het maakt dat daar meer beleving zit dan in Nederland? Nu ben ik benieuwd

26 oktober 2019 om 18:21

Ikweetalles, dat heb ik zojuist in een reactie of tien uitgelegd

26 oktober 2019 om 18:27

Precies Tim. Je zegt het goed, ook ik erger me er niet aan, maar ik ga er ook niet graag in mee. Ik gun iedereen zijn plezier, maar het is niet mijn ding. En inderdaad, bij Marokko beleef ik het intenser. Puur mijn mening dat ik dat mooier zou vinden om voor te voetballen. Ik zou het ook mooier vinden om voor ADO of Go Ahead te spelen dan voor pak 'm beet PEC Zwolle

26 oktober 2019 om 18:28

Of ons verkleden en er een feestje van maken is gewoon onze manier om passie te uiten? Dat het niet jouw ding is wilt niet zeggen dat de mensen die dit doen geen passie voelen. Erg kortzichtige visie van jou.

26 oktober 2019 om 18:35

Noem het kortzichtig, maar ik vind niet dat ik ongenuanceerd ben. Ik zeg alleen dat de passie bij Marokkanen voor mij meer ongeveinsd voelt en dat ik dat mooier vind dan bij Oranje, wat voor mij meer als carnaval voelt. Als verkleden een manier van passie is vind ik het prima, maar het is niet mijn passie. Dat mag toch? Ik wil alleen maar zeggen dat ik best begrijp waarom iemand voor Marokko kiest

26 oktober 2019 om 19:07

Och, als je met passie bedoelt tot diep in de nacht de buurt op stelten zetten, als gekken toeterend in auto's rondrijden en als idioten met vlaggen gaan lopen zwaaien bij een opvallend resultaat, dan geef ik je volkomen gelijk. En van mij mag het. Zoveel last hebben we er niet van omdat resultaten meestal uitblijven.

26 oktober 2019 om 20:41

Nu verwar je ze met Turken

26 oktober 2019 om 20:45

Bobiku29 , jouw probleem wat je probeert duidelijk te maken is gewoon dat je je geen Nederlander voelt. Moet je zelf weten maar ga dan niet de passie en gewoontes van ons afdoen als nietszeggend. Ieder beleeft het toch op z'n eigen manier.

26 oktober 2019 om 20:50

Lekker generaliseren. Maar hoeveel Mensen lopen er zo bij zo als dat jij zegt...? Ik zie behalve misschien in het stadion of op tv nooit iemand met een leeuwenpak. Ik heb het oprechte vermoeden dag jij nu ons verwisselt met die reclame voor het vrouwenvoetbal met dat liedje van Jan Smit.Daarnaast heb ik langere tijd in zuid Amerika gewerkt en zelfs in Brazilië gewoond en daar is enorm veel passie. Maar om nou te zeggen dat het uiteindelijk veel meer passie is dan bij ons?Daarnaast vind ik uitdrukkingen als: die mensen vaak een beetje raar. En of alleen middellandse zee culturen "oprechte trots" voelen. Bij ons is het natuurlijk valse trots..en carnaval.Geef mij maar de Nederlandse passie...en ieder ander zijn eigen manier van passie hebben. Maar om nou te zeggen dat anderen meer of minder passie hebben. Dan moet je ook nog de diverse culturen en manieren van uiten onder de loep nemen en bijna een antropologisch en psychisch volksonderzoek gaan uitvoeren.

26 oktober 2019 om 21:45

Dolfifumi, als je mijn reacties goed leest, zeg ik ook dat het mijn beleving is. Mijn mening, ik dring het niemand op. Ieder zijn eigen beleving. Ik voel me wel Nederlander, maar het is niet zo dat ik een Nederlandse trots voel. Als ik Marokkaans was, zou ik dat denk ik wel hebben. Omdat die beleving me meer aanspreekt. Ik voel persoonlijk niet de verbondenheid met Oranje die menig Nederlander wel voelt, is dat een schande of zo? Haha

27 oktober 2019 om 00:38

Maar vertel dan eens concreet hoe de Marokkanen het beleven? Want afgezien van een commercieel stuntje van Ali B en wat TV-aandacht vanwege het NL tintje heb ik niets gemerkt van die passie. Ik denk dat de ‘passie’ gewoon vergelijkbaar, want zoals de Marokkaanse Nederlander zich vertegenwoordigt voelt en herkent in Amrabat, zo voelde ik me trots op het feit dat Arjen Robben en Wesley Sneijder toen de mannen in de spotlight waren en herkende ik mij daarin.

27 oktober 2019 om 02:19

Het gaat me ook niet om de aandacht van media, maar als je er tussenin woont krijg je het erg goed mee. Voor hen is nationale trots anders dan voor de gemiddelde Nederlander. Het is een cultuurverschil. Het concreter omschrijven dan in mijn eerdere reacties is lastig, want het is niet een rationele kwestie, maar een gevoel. In Marokko zijn ze bijvoorbeeld ook trots op Mahrez, die een Marokkaanse moeder heeft. Ik betwijfel of we in Nederland zo denken over Asensio. De passie daar komt in mijn ogen echt uit het hart, terwijl we in Nederland voor ons team juichen omdat we hier geboren zijn. De binding die zij met het land voelen gaat verder dan dat. Vergelijk het met het Ajax van vorig jaar, dat ging in mijn ogen ook dieper dan Oranje en raakt mensen meer. Of de titel van Feyenoord. Oranje maakt dergelijke emoties niet los, maar Marokko doet dat voor mensen wel

27 oktober 2019 om 02:38

Passie? Een beetje debiel toeteren is geen passie hoor. Als het goed gaat is er passie, net als in elk land. Als het slecht gaat is er een hoop gezeik.

27 oktober 2019 om 08:36

Ja ze waren zeker op een heel andere manier feest aan het voeren de boel overal afbreken dat is zeker een ander feestje dan Nederlanders doen

Ik heb hem een paar keer gezien, gaat wat mij betreft niet veel mee verloren.

26 oktober 2019 om 15:37

Altijd voorspelbaar de reacties wanneer een speler voor een ander land kiest.

26 oktober 2019 om 15:39

Altijd voorspelbaar zulke reacties, kijkend naar de feiten is het wel waar wat hij zegt.

26 oktober 2019 om 15:44

Dit zou ik bij een aantal andere spelers niet zeggen, maar deze uitspraak is vrij risicoloos.

26 oktober 2019 om 15:45

Welke feiten? Dat Njfromvol hem niet goed vind, maakt het geen feit dat hij niet goed is.

26 oktober 2019 om 15:46

Voorspelbaar? Allicht. Of er een kern van waarheid in zit? Dat zeker. Dit is geen hoogvlieger. Dit gaat overigens op voor het overgrote merendeel dat niet voor het Nederlands Elftal kiest. Alleen Ziyech is een groot gemis in Oranje, verder niemand.

26 oktober 2019 om 15:59

El Maach is niet voor niets geen eerste keuze bij Ajax II. Dat zijn Scherpen en Kotarski. Die zijn even oud, maar spelen wel, en ik denk dat dat toch deels aan kwaliteit ligt.

26 oktober 2019 om 21:51

Jij weer jk ajax welke feiten noem eens paar is basis speler bij zijn leeftijdgenoten bij ajax . Dan moet je wel wat kunnen. Vorige keer mazroui nu deze nog ff en je gaat zeggen dat ziyech niet bij ajax past. Bekriteseer eens een landgenoot van je dan kom je tenmiste niet zo wildersachtig over groetjes

26 oktober 2019 om 21:56

Zo grappig je doet alsof nl een wereld team heeft. Centrale verdd en 2 midd die wereld top zijn .de rest is middelmaat babel promes properde rhoon blind dumvries zijn echt niet beter dan de speler die marokko op die plek heeft

Helemaal goed jongen! jouw keus, geen verdere woorden aan vuilmaken lijkt me zo.

26 oktober 2019 om 15:56

helemaal eens. iedereen staat vrij in z'n keuze, dat maakt NL groot en als iemand niet wilt, dan maar beter van niet ook. als iemand 100% commit hebben we er wat aan!

Goede spelers kiezen al een tijdje voor Marokko. Buiten Ziyech kan ik niemand benoemen die een dergelijke keuze heeft gemaakt. Wij krijgen vaak het verwijt dat we ‘Marrokkaanse Nederlanders’ een Marrokaans noemen i.p.v. Nederlander, blijkbaar gebeurt het andersom idem dito

26 oktober 2019 om 15:45

Dat is ook het hele punt, in een notendop. In Nederland word je altijd 'Marokkaan' genoemd, of je nou voor Oranje speelt of niet. Als ze voor Oranje kiezen, worden ze in Marokko als Nederlanders betiteld. Oftewel, ze worden in beide landen niet echt gezien als een van hen. Als je als Ziyech, Mazraoui of Amrabat voor Marokko kiest, word je dat wel. Dan word je omarmd

26 oktober 2019 om 15:59

Is toch ook niet zo gek als je jezelf ook altijd een Marokkaan noemt? Van Bronckhorst werd nooit een Molukker genoemd. Babel wordt nooit een Surinamer genoemd. Misschien eens de hand in eigen boezem steken.

26 oktober 2019 om 16:45

Tja, ligt dat aan de Nederlanders of zou dat aan de Marokkanen zelf liggen?

26 oktober 2019 om 16:51

Wel ironisch dat je net zelf aangeeft dat jij Hollander wordt genoemd. Kan er wel steeds de slachtofferrol worden opgezocht, maar blijkbaar gebeurt aan de andere kant dus precies hetzelfde?

26 oktober 2019 om 16:58

Haha ja klopt, dat vind ik ook altijd erg gek. Ze sluiten zichzelf daar eigenlijk mee buiten. Indirect zeggen ze dat ze zelf niet Hollands zijn. Wat ik ook wel snap, als je steevast door Nederlanders 'Marokkaan' wordt genoemd. Toch is dat iets raars

26 oktober 2019 om 19:10

Is helemaal niet raar. Ligt aan stereotiep gedrag.

26 oktober 2019 om 15:49

Hakimi vind ik bijvoorbeeld ook een goeie back. Die heeft ook voor Marokko gekozen terwijl hij ook voor Spanje had kunnen kiezen.harit van Schalke had ook voor Frankrijk kunnen kiezen, zou waarschijnlijk het Franse team gezien de concurrentie daar niet hebben gehaald maar die kiezen wel nu voor Marokko bewust.een Hakimi heeft de potentie om ook bij een Spanje uiteindelijk te gaan spelen.ik heb een idee dat een Ihattaren bijvoorbeeld ook voor Marokko gaat kiezen, dan heb je toch wel wat spelers die laatste jaren voor Marokko hebben gekozen terwijl ze ook bij andere landen een interlandcarriere hadden kunnen starten. Dat was vroeger wel anders, toen koos men uit nood voor Marokko, nu echt bewust.

26 oktober 2019 om 21:58

Frankrijk harit in belgie een paar carcela in in vroeg stadium en nu weer een van standard

Met 18 jaar kiezen voor een Nederlands paspoort of een ander land. En dan ook met de lusten en lasten van het land zoals verblijfsvergunning, sociale voorzieningen etc. Dan ben je van dit soort discussies verlost.

26 oktober 2019 om 15:43

Hij zal straks als hij het schopt tot prof hoogstwaarschijnlijk meer belasting betalen en dus meer aan dit land bijdragen dan jij, ook als hij gewoon voor Marokko uitkomt.

26 oktober 2019 om 15:50

Dat is natuurlijk onzin. Als die jongen Ajax 1 niet haalt, dan komt hij niet eens in de buurt. Bovendien "werkt" deze jongen maximaal 20 jaar in Nederland en dan heb ik het nog erg ruim genomen.

26 oktober 2019 om 15:55

Hoeveel verdien jij vraag ik me af? En zat profs blijven nog in Nederland hangen.

26 oktober 2019 om 18:05

Wat een beperkte kijk op 'bijdragen' aan een land. Sommige dingen zijn niet in geld uit te drukken.

26 oktober 2019 om 16:04

Helaas is het niet altijd zo simpel, je kan sommige paspoorten niet zo simpel opzeggen. Net zoals het best mogelijk is dat je een paspoort hebt wat je eigenlijk niet wil, of waar je niets mee doet. In principe krijgt iedereen waarvan een van de ouders Turks is een Turks paspoort. Dus in theorie, als een van je overgrootouders Turks is heb jij ook een Turks paspoort (als ik het me goed herinnerd heb).

De enige manier om 24 Marokkanen of meer op een WK te hebben is als een paar Marokkanen ervoor kiezen om voor Frankrijk, Nederland of Belgie te gaan spelen. Je kunt ook trots zijn op een Marokkaan in een ander shirt. Zo vond ik de keeper van Heereveen vroeger tof omdat hij voor Zuid-Afrika keepte. Als Simons kiest voor Spanje, dan hebben Nederlanders ook een beetje reden om voor Spanje te zijn.persoonlijk zou ik objectief kiezen wat het beste voor mijn carrière zou zijn. Als ik een topper was, dan zou ik voor een Europees team willen spelen. Dit geeft je de beste mogelijkheden op prijzen, terwijl op clubniveau de aansluiting op de speelkalender ook het beste is geregeld. Qua salaris zou het dan ook de beste keuze zijn.

26 oktober 2019 om 16:31

Mwa ik zou dan niet een klein beetje voor Spanje zijn hoor. Voor mij zijn zij dan, op het gebied van voetbal, Nederlander af en heb ik er niks meer mee.

Welke goede spelers heeft hij het over dan?.. Ik kan er namelijk maar eentje opnoemen die ik graag bij Oranje had gezien en dat is Ziyech..

26 oktober 2019 om 16:00

Boussoufa had ook niet misstaan in Oranje, zeker niet toen hij top was.

26 oktober 2019 om 16:07

Boussoufa is een heel mooie voetballer, maar hij is van de generatie Sneijder, Van der Vaart, etc. Dat zou een heel lastig verhaal zijn geweest voor hem. wellicht een interessante optie geweest voor de bank, maar zelfs daar hadden we jongens als Afellay en Elia die veel getalenteerder waren.

26 oktober 2019 om 16:08

Anderlacht en Anzhi, dat niveau was op dat moment niet goed genoeg voor Oranje en gelukkig sinds kort weer niet.

26 oktober 2019 om 16:25

Hakimi, Harit, Ziyech, Saiss allemaal prima spelers die misschien zelfs wel een basis plek bij oranje zouden krijgen en nog misschien Ihattaren..

26 oktober 2019 om 16:40

Harit van Schalke 04 en Saiss van Wolverhampton boven Wijnaldum of De Jong lijkt me niet geloofwaardig en Hakimi die nu vanaf links komt is ook niet beter dan Depay. Enkel Ziyech zou bruikbaar zijn voor Oranje.

26 oktober 2019 om 16:28

Benatia was denk ik ook wel interessant, wellicht Belhanda in zijn prime. Verder kom ik niet. Afrikaanse landen hebben vaker minder tactische kennis vandaar dat het njveau ook lager is, maar dat is een ander onderwerp.

Ehm. Oke. Volgens mij komt hij tekort voor Marokko, maar dat terzijde. Dit is een heel matige keeper. Hij is niet bepaald lang en hij is ook te 'bulky' voor een keeper, aardig aan de bal, maar ontzettend onrustig op de doellijn. Ook zijn reflex is niets bijzonders. 1e van Ajax gaat hij nooit halen en de sub top van de eredivisie denk ik ook niet. Marokko wilt structureel meedraaien aan de top van Afrika en mee doen aan Wk's. Dat moet je het wel beter doen dan El Maach.

26 oktober 2019 om 16:11

Ik denk juist dat hij wel degelijk gaat uitgroeien tot een gewaardeerde Eredivisie-keeper, alleen niet bij Ajax of PSV.

Als je weet dat ze je niet leuk vind en dan maar doet alsof je maar al te graag bij dat lelijk eendje wilt zijn. Ken deze speler verder niet maar hij zal vast niet voor niets bij Ajax onder contract staan.

Goede keuze zown jongen dan dus ni meer oproepen voor de lagere wedstrijden van het Nederlandse team. Geen idee of die daar echt voor in aanmerking komt of wat dan ook maar als zown jonge nu al weet wat die wil dan ook daar laten voetballen..

26 oktober 2019 om 16:28

Hij speelde 1 wedstrijd voor Marokko onder 23. Daarvoor maar 1 jeugdinterland met Nederland meegedaan

26 oktober 2019 om 16:41

Zoals ik al zei geen idee hoeveel die voor NL gespeeld heeft maar als die nu al weet dat die voor een ander land uit wil komen dan dus niet meer oproepen voor NL.
Dit is niet alleen voor hem maar voor iedereen.
Waarom zou je spelers klaar stomen die later voor een ander nationaal team uit willen komen?
Dit gebeurt op club nivo al.

Als Ihattaren ook voor Marokko kiest dan moet de Knvb er maar eens over nadenken om geen Marokkaanse spelers meer op te roepen voor de jeugdelftallen.jeugdelftallen hebben als doel spelers klaar te stomen voor het grootte Oranje. Als blijkt dat zij anders kiezen dan kunnen we beter investeren in andere jongens. Laat Marokko ze dan maar zelf opleiden.

26 oktober 2019 om 16:29

Juist dit soort reacties zorgen er voor dat jongens niet voor Oranje kiezen.. Ze zijn blijkbaar Marokkaan totdat ze voor Oranje kiezen, biedt weinig perspectief

26 oktober 2019 om 18:15

Zeg ik dit ergens? Dit zegt iets meer over jou.misschien kun je het beter omdraaien. Wij zijn goed voor ze totdat Marokko ze oproept.dat vind ik niet correct.

26 oktober 2019 om 20:59

Wat een rare gedachte dit Feelinggood. Als spelers zich meer Marokkaan voelen,moeten ze zelf al weigeren voor Nederland te spelen. Als je dat wel doet , betekent het gewoon dat je later , als je kiest voor Marokko, dit op sportieve gronden doet. Dit heeft mijns inziens helemaal niets te maken met "keuze met het hart".

26 oktober 2019 om 22:27

Je snapt niet helemaal wat ik bedoel.. je maakt onderscheid tussen een ‘nederlander’ en een ‘marrokkaan’.. voor mij zijn t beide Nederlanders..

26 oktober 2019 om 16:41

Spelers worden opgeleid door clubs om ze vervolgens hopelijk met winst door te verkopen. Het is van alle tijden dat spelers met meerdere nationaliteiten niet alleen met hun hart kiezen. Zullen we Sierhuis anders ook niet meer oproepen voor de jeugdelftallen?

Als je voor Marokko wilt spelen, prima wat mij betreft.. maar wat doe je dan in hemelsnaam bij Oranje-18??

Het is heel simpel. Je bent in Nederland geboren en je ouders zijn buitenlandse afkomst. Als jongen geborene in Nederland krijg je toch beide paspoorten in bezit. De meeste kiezen schijnbaar voor het geboorteland van de over over overgrootvader daar ze al 3 generaties in Nederland zijn, dus dan ook niet oproepen voor een van de vertegenwoordigde elftallen van Nederland. Op latere leeftijd kiezen ze toch voor hun andere nationaliteit schijnbaar uit trots of voor de familie. Door deze spelers niet meer op te roepen krijgt een Nederlandse jongen meer kans om ervaring op te doen. Ook al is de jongen nog maar 12 jaar helaas dan maar wachten tot ze opgeroepen worden voor hun geliefde land. Ik weet dat het onzin is maar om alle schijn te voorkomen gun ik iedereen het beste maar wel schandalig dat je tot je 18e jaar voor alle Nederlandse teams hebt gespeeld en dan toch de keuze maken van het andere land. Of er moet een nieuwe wet gaan komen dat men maar 1 nationaliteit in het paspoort mag hebben staan .

26 oktober 2019 om 19:15

Sterke laatste zin. Dan zijn we van al dat hypocriet gedrag af. Dat zo'n tweederangs prutser als El Maach zijn mond open doet over keuzes voor nationale teams, is al zwaar belachelijk, natuurlijk.

27 oktober 2019 om 02:44

Dubbele paspoorten voor 3e generatie is sowieso de reinste onzin. Maar goed dat is meer een politieke discussie dan een voetbal.

Tot dusver is er met Ziyech maar een goede speler geweest die ik graag bij Oranje had gezien. Ik slaap er geen nacht minder om dat Mazraoui en Idrissi voor Marokko hebben gekozen. En op Ihattaren na zie ik ook weinig spelers waarvan ik denk dat ze nu of in de toekomst de concurrentieslag in Oranje aankunnen. Over twee jaar denk ik dat Oranje er als volgt uit ziet, waarbij ik verwacht dat Ihattaren de enige Nederlands-Marokkaanse speler is die bij de selectie zit: Cillessen, Zoet, Bizot; Dumfries, Dest, De Ligt, Van Dijk, De Vrij, Blind, Wijndal; Wijnaldum, Van de Beek, F. de Jong, Koopmeinders, Ihattaren, Ünuvar; Bergwijn, Malen, Depay, Boadu, Stengs, Gakpo, Weghorst.

26 oktober 2019 om 18:52

Ik heb hetzelfde. Ziyech en nu Ihattaren had/wil ik heel graag bij Oranje hebben. De Amrabats, Idrissi's, Mazraoui en El Maach's van deze wereld zijn natuurlijk ook prima spelers, maar of dat vaste selectiespelers gaan worden heb ik mijn twijfels over.. Ook voor Marokko zelf overigens. Daar blijft men zich ook ontwikkelen.

'goede spelers kiezen Marokko'. Het op deze manier quoten insinueert dat hij stelt dat als spelers goed zijn, ze voor Marokko kiezen. Dat lijkt me niet wat hij bedoeld in de tekst: 'het is een zwak argument om te stellen dat spelers die voor zowel Nederland als Marokko kunnen kiezen, louter voor Marokko kiezen omdat de concurrentie minder groot is. Goede spelers kiezen nu al een tijdje voor Marokko.' Die vaststelling klopt natuurlijk alleen al door de keuze van Ziyech voor Marokko. Bovendien gaat die vlieger al enige tijd niet meer op en heb ik ook niet het idee dat dit nog van groot belang is voor de keuze tussen beide landen. Het wordt steeds meer een lobbywedstrijdje waar Marokko net wat verder in gaat en dus vaak aan het langste eind trekt.

Voorop gesteld, deze jongen moet het lekker zelf weten natuurlijk, maar....Blijf het raar vinden dat zo’n iemand een dubbele nationaliteit heeft, geboren in NL in het jaar 2000, maar krijgt volgens mij direct ook de Marokkaanse nationaliteit omdat zijn ouders dit ook hebben. Dit komt mijns inziens de integratie ook niet ten goede. Het is opmerkelijk dat iemand meer voor een land voelt waar hij (denk ik) niet vaker geweest is dan een paar keer met vakantie. Komt puur door zijn omgeving die blijkbaar trotser is op het land waar ze geboren is dan het land waar ze (vrijwillig) besloten hebben te gaan wonen.

Neem aan dat ie dan nu ook niet meer jeugdelftallen van Nederland wordt opgeroepen, als hij toch al zijn keuze heeft gemaakt om als de kans zich voor doet voor de nationale ploeg van Marokko te kiezen. Het is hem gegund als ie daar de selectie haalt, maar waarom zou je er als Knvb dan nog tijd in investeren?

Ik heb al wel eens vaker iets gezegd over het feit dat er mensen zijn die een dubbel paspoort hebben. Dat vinden anderen dan weer niet grappig en dus beperk ik mij tot mijn gedachte dat het prima is dat deze jongen zo vroeg aan geeft dat hij voor Marokko kiest. Dat betekent namelijk ook dat Zeist geen tijd meer hoeft te investeren in iemand die toch niets met Zeist heeft.

Niet meer oproepen voor Oranje teams dan maar. Ten minste duidelijk. Andere keepers de kans geven.

El Maach: ""ik wil dolgraag voor Marokko spelen. Het is een zwak argument om te stellen dat spelers die voor zowel Nederland als Marokko kunnen kiezen, louter voor Marokko kiezen omdat de concurrentie minder groot is."... Ongelooflijk dat zo'n figuur dit met droge ogen durft te beweren terwijl hij bij Ajax door Ten Hag misschien opgeroepen wordt als er eerst een stuk of 4, 5 keepers plotseling overleden zijn. Lijkt net of dit soort figuren dagelijks het zangzaad van hun papegaai consumeren.

hoop voor die jongen dat die het haalt

Ach ja, zo vaak paniek over spelers die misschien voor een ander land kiezen. Vroeger waren spelers vereerd om voor Oranje uit te komen. Misschien verandert het als Oranje weer goed presteert tijdens EK’s/WK’s en draait de situatie weer om.

Wat verwacht hij nou met deze uitspraak te bereiken? Dat Koeman op de koffie komt of zo??

Top dit.. dus alleen nog jongens met alleen het Nederlands paspoort in de jeugd opstellen.. zijn we van het gezeul af

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren