Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Waarom Liverpool voor eeuwig Engelands grootste blijft

Laatste update:

Liverpool is zwalkende. De ploeg uit de gelijknamige havenstad presteert dit seizoen dramatisch. The Reds dropen af in de bekertoernooien, werden uit de Champions League geknikkerd en staan tot overmaat van ramp in de competitie op een teleurstellende zesde plaats. Toch ben ik er juist dit seizoen achter gekomen dat Liverpool voor eeuwig dé topclub in Engeland is en blijft. Ik zal verklaren waar dat door komt.

Velen van jullie verwachten nu waarschijnlijk een wat kwijlerig stukje over Liverpool-spelers, de prijzenkast, de historie, de legendarische managers Bob Paisley en Bill Shankly. Maar dat komt er niet. Dat is hoogstens een reden waarom Liverpool de grootste club is. Voor de zekerheid dat Liverpool dat ook altijd blijft, heb ik een andere reden: de fans!

Liverpool-fans zijn hondstrouwe wezens, die hun club door dik en dun steunen, ook al zijn de prestaties nog zo slecht. Het Liverpool-virus is iets waar je mee besmet raakt, en waar je vervolgens nooit meer vanaf komt. De wachtlijsten op Anfield zijn de grootste van Engeland. Echter, Anfield is natuurlijk ook maar een klein stadion, klopt inderdaad, maar toch zijn de wachtlijsten enorm. Zoveel vraag is er dus naar plekken op Anfield. Dan zou je verwachten dat nu het slecht gaat met de economie en met Liverpool, dat er mensen afhaken. Maar dat is niet zo, want die hebben het Liverpool-virus. Als bewijs dat het Liverpool-virus echt bestaat dient dit seizoen, waarin The Kop gewoon blijft aanmoedigen, hoe slecht het ook gaat. Als je dat eens vergelijkt met fans van andere clubs die op deze titel aanspraak (denken te) maken.

Gaan we als eerst naar Arsenal. Arsenal speelt oogstrelend voetbal, waar de liefhebber van kan genieten. Dat is ook wel nodig, Arsenal-fans staan bekend als hyperkritische liefhebbers. Bij Arsenal staat echter een genie aan het roer, de vrij zuur overkomende Arsène Wenger. Sinds hij aan het roer is zijn er niet veel echte fans bijgekomen, meer symphatisanten van het jonge elftal. Wenger is echter al zestig jaar oud, en heeft niet meer het eeuwige leven. De vraag of er leven is na Wenger is interessant, daar er voor de entree van de Franse meester geen sprake was van een topclub. Vooral door de indrukwekkende scouting staat er nu wel een topclub. Echter kan dat alleen op de manier van Wenger. Arsenal zal er een hele kluif aan hebben om een opvolger voor hem te vinden. Lukt dat ze niet, dan denk ik dat Arsenal terug zal vallen naar subtopper. De enige weg voor Arsenal om te overleven is via de jeugd en de scouting. Als de nieuwe trainer 'Boring Arsenal II' schept, dan gooit Arsenal zijn eigen glazen in.

Kijkend naar de historie van Chelsea is het omslagpunt duidelijk zichtbaar, en het is zelfs sensationeel te noemen. In 1996 meldde het team zich in de subtop, na de entree van de schatijke Roman Abramovich werd het team een topclub, door wild in het rond te smijten met geld en een topteam te kopen. Wat opvalt is dat het geld in de clubkas van Stamford Bridge parallel loopt aan de stijging op de competitieranglijst. Manager Carlo Ancelotti is vijftig jaar oud, en dit kan zijn grote laatste klus worden: van Chelsea een topclub maken. Veel fans echter heeft Chelsea niet, Manchester United, Liverpool, Arsenal, Newcastle en ook Leeds United (in deze volgorde) bleven ze voor, bleek uit onderzoek. Belangrijker dan Ancelotti is Abramovich. De steenrijke Rus stak al 600 miljoen pond in Chelsea sinds zijn aantreden. De vraag is wie de salarissen van sterren als John Terry gaat betalen als Abramovich het niet meer doet. Het zou verstandiger zijn als Chelsea en Abramovich zouden investeren in de jeugdopleiding. Arsenal bewijst dat een goede jeugdopleiding van enorme waarde kan zijn, zeker als het geld opraakt.

Als je Manchester United onder de loep neemt, valt er één ding meteen op. De prijzen zijn op vijf (!) na allemaal gewonnen door Matt Busby en Sir Alex Ferguson. De laatste is nu al ellenlang manager van United. Deze man had als doel om Liverpool te onttronen als grootste club van Engeland, nu zijn dienstverband op Old Trafford er bijna op zit kunnen we concluderen dat het hem deels gelukt is. Aan de ene kant zijn de Mancunians sinds de oprichting van de Premier League de succesvolste club, anderzijds heeft Liverpool trouwere aanhang. Ook staan op Anfield de meeste Europese en Engelse prijzen. Bewonderingswaardig was de opleiding van United die vele sterren voortbracht. David Beckham, de Nevilles, Roy Keane, Paul Scholes en Ryan Giggs bijvoorbeeld. Hedendaags komen er geen Europese toppers uit de United-opleiding meer. Ferguson is 63, en hij heeft United naar een hoger plan getild, hij zorgde ervoor dat United een topclub is. Echter heeft United in mindere tijden minder fans, omdat er op Old Trafford heel veel gloryhunters zitten.

Treffend voorbeeld was de laatste thuiswedstrijd tegen Liverpool, waarin alle United-fans het laatste half uur muis, maar dan ook muisstil waren, als ze überhaupt nog op hun stoel zaten. Als United een nieuwe manager zoekt, moet hij van het kaliber Busby of Ferguson zijn. Als de prestaties minder worden, gaan vele fans ergens anders zitten, bijvoorbeeld bij Manchester City. En dan is het heel moeilijk om een ommekeer teweeg te brengen, daar heb je een geniale manager voor nodig.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ondanks dat het wel makkelijk wegleest, vind ik het een vrij slecht artikel.

"anfield is natuurlijk ook maar een klein stadion, klopt inderdaad, maar toch zijn de wachtlijsten enorm."

Sorry, maar met een klein stadion is het juist logisch dat er lange wachtlijsten zijn, immers er is minder plaats. Dat argument over dat dit ondanks de economische crisis apart is is ook een beetje onzin, want hoge bezoekersaantallen worden alsnog door vele clubs gerealiseerd. Bijvoorbeeld Manchester United, de club die de meeste supporters naar het stadion weet te lokken in Europa: 828.076 in 2008-09 en Arsenal haalt 720.115 toeschouwers in 08-09, wat meer is dan Liverpool (bron: http://dagbladen.blogspot.com/2009/02/overzicht-me...
"de vraag of er leven is na Wenger is interessant, daar er voor de entree van de Franse meester geen sprake was van een topclub. Vooral door de indrukwekkende scouting staat er nu wel een topclub."

Daar verkoop je pure onzin. Arsenal heeft in totaal 13 landstitels gewonnen. Slechts 3 daarvan zijn gewonnen onder Wenger. Het is dus niet zo dat Arsenal door Wenger een topclub is geworden.

"het zou verstandiger zijn als Chelsea en Abramovich zouden investeren in de jeugdopleiding. Arsenal bewijst dat een goede jeugdopleiding van enorme waarde kan zijn, zeker als het geld opraakt."

Daar heb je wel een punt, Chelsea heeft met John Terry eigelijk maar 1 jeugdexponent in de basis staan. Maar ook Liverpool heeft met Steven Gerrard en Jamie Carragher ook amper inbreng uit eigen jeugd in de basiself, waardoor dit argument bij Chelsea aanhalen een beetje vreemd te noemen is.

"deze man had als doel om Liverpool te onttronen als grootste club van Engeland, nu zijn dienstverband op Old Trafford er bijna op zit kunnen we concluderen dat het hem deels gelukt is."

Op Europees niveau is Liverpool inderdaad nog altijd de grootste Engelse club qua prijzen. Chelsea (2 Cup Winners Cups en 1 Super Cup) en Arsenal (1 Cup winners Cup en een Inter-city fairs cup) zijn in Europese prijzen zelfs nog kleiner dan Aston Villa en Nottingham Forest. Ook Man United heeft minder gewonnen. Tegenover de 5 Ec1/cl, 3 Uefa Cups en 3 Super Cups kan Manchester United maar 3 Ec1/cl, 1 Cup Winners Cup en 1 Super Cup zetten.

Over het nationale gedeelte kan ik simpel zeggen dat Manchester United Liverpool al voorbij is. Beide hebben 18 landstitels, maar Man United heeft 11 FA Cups, waar Liverpool er maar 7 heeft. Liverpool heeft wel meer League Cups - maar dit is echter een secundair bekertoernooi.
Voor een topclub heeft Liverpool erg weinig keer de Premier League gewonnen: 0x. Alle landstitels van de club dateren al van voor 1992 (de laatste was in 1990). Daartegenover heeft Man United van z'n 18 landstitels er liefst 11 na 1992 gewonnen, en is daarmee met afstand de meest succesvolle club in de Premier League.
Met dit in gedachten, en ook even de ranglijst erbij bekeken(man U 2e, Liverpool 5e), ligt het in de lijn der verwachting dat Manchester eerder weer een landstitel gaat pakken dan Liverpool, en daarmee Liverpool ook definitief onttroond als meest succesvolle Engelse club (nationaal).

"hedendaags komen er geen Europese toppers uit de United-opleiding meer"

Hetzelfde geld voor Liverpool, kul argument dus.

Nu even over het hoofdpunt van je artikel: "dat is hoogstens een reden waarom Liverpool de grootste club is. Voor de zekerheid dat Liverpool dat ook altijd blijft, heb ik een andere reden: de fans!"
Ik ga als voorbeeld en rijtje clubs noemen die ook geweldige en zeer trouwe fans hebben. Dan mag jij daarna zelf zeggen of je deze ook als topclubs ziet, of als de beste/grootste van hun land:
West Ham United, Newcastle United, Leeds United, Stoke City, Borussia Dortmund, Schalke 04, Millwall, Lazio, Napoli, Feyenoord, ADO Den Haag, Atletico Madrid, Real Betis, RC Lens, Paris Saint-germain, Olympique de Marseille, 1. FC Koln, Borussia Monchengladbach enz.

zeg nu zelf: die clubs zijn niet de grootste en beste in hun land, maar hebben toch een hondstrouwe supportersschare, hiermee wordt toch jouw hoofdpunt onderuit gehaald.

1 februari 2010 om 05:37

Leuk dat je zo precies op de feiten bent, maar zou je dan alsjeblieft wel correct willen blijven?

Arsène Wenger heeft misschien "maar" 3 landstitels binnen gehaald, maar het gros van de overige 10 werd behaald in de jaren '30. Je belangrijkste argument voor het feit dat Arsenal voor Wenger al een topclub was klopt hierbij niet.

1 februari 2010 om 10:41

Klopt helemaal de Liverpool supporters zijn de beste van Engeland.

@rickw

jij loopt hier echt onzin te praten. Liverpool heeft op dit moment 44000 seizoenkaarten beschikbaar voor het stadion die elke wedstrijd verkocht zijn. Daarbij staan 90.000 man op de wachtlijst voor seizoenskaarten. Dan maakt samen 134.000 man wat een seizoenkaart van Liverpool wil hebben. Dus stel je voor dat Liverpool een nieuw stadion bouwt grotere dan Nou Camp voor 134.000 man dan zit dat stadion nog elke wedstrijd vol. Dat zegt genoeg.

Hij heeft het niet over een hondstrouwe supportersschare hij heeft het erover waarom Liverpool de grootste is en altijd zal blijven van Engeland. Dus niet alleen om zijn prijzen maar ook door de fans. Als ik in jou rijtje kijk valt mij op dat bij de helft van de teams als het even niet goed loopt de fans woest worden. (bij sommige clubs lopen die fans dan zelf het veld op om de boel kapot te schoppen) Bij liverpool gebeurt dit niet, WIJ zijn gewoon trouwe honden. Ja ik zeg wij want ik voel me zo als lfcdutychy het hier neer zet. We winnen wel is waar niet maar de fans en de sfeer in het stadion dat heeft geen club. Ik was een maand terug in Liverpool, om 4 uur begon daar de wedtrijd en ik zat vanaf 11 uur in een pub en vanaf dat moment totaan 4 uur heb ik alleen maar lopen zingen voor liverpool en daar stond ik tussen een paar honderd suporters. Weet je op welke plek we toen stonden? 8e.

Ik geef je 5 sterren, niet omdat het zo geweldig goed geschreven is maar omdat er van maloten zijn zoals hierboven die maar 1 ster geven.

1 februari 2010 om 10:50

Ik raad je dan toch maar eens aan om naar Manchester of Birmingham te trekken voor een wedstrijd. Dan zal je net dezelfde taferelen zien hoor om 11u 's ochtends...

Nu ja, vroeger waren Liverpool-supporters zich altijd op de borst aan het slaan over hun prijzenkast, nu is het al maar over de supporters meer. Het gaat de goeie richting uit.

1 februari 2010 om 11:05

@lfc2

Liverpool is qua supporters de club die het allerergste ooit over de schreef is gegaan. Of ben je het Heyzeldrama vergeten? gevolg daarvan was dat Liverpool zelfs 6 jaar uit Europa werd geweerd, wat nog altijd de zwaarste sanctie van de Uefa ooit is geweest.
Daarnaast was het gedrang van Liverpool supporters bij het Hillsborough disaster ook al niet al netjes te noemen wel?

Dan even over de plannen van een nieuw Liverpool stadion:
"dit stadion zal uit de grond moeten worden gestampt in Stanley Park en een capaciteit van 60.000 moeten krijgen. Voor veel wachtende fans een uitkomst, omdat Liverpool de accommodatie in 2011 in gebruik moest gaan nemen. "maar we hebben vertraging," aldus Parry." (bron: www.goal.com).

Als er echt zoveel wachtenden zijn, waarom zouden ze dan alsnog maar een stadion met een capaciteit van 60.000 maken?

1 februari 2010 om 12:01

@rickw

Correctie: 'gevolg daarvan was dat alle Engelse clubs zelfs 6 jaar uit Europa werden geweerd'

1 februari 2010 om 12:08

jij weet niks over hillsborough, dus niet over beginnen dan!!

1 februari 2010 om 12:09

Gosert,

Check alsjeblieft je feiten voordat je zo ongelooflijk uit je nek kletst over het Hillsborough-drama. De Lfc-fans waren slachtoffers, geen daders. Het stadion vatte vlam en ze konden geen kant op. En dan ga jij durven beweren dat het niet netjes was om te gaan dringen? Ga je schamen, vriend.

Over het stuk: eerlijk gezegd een beetje zwak. Iedereen vindt zijn eigen supporters de beste en ja Liverpool,heeft er heel veel, maar daarmee blijf je niet de grootste. Je stelt een heleboel, maar onderbouwt het allemaal niet of zwak. Ik denk dat je juist wel moet duidelijk maken waarom die supporters (inderdaad juist door Paisley en Shankly) fan zijn van deze club.

The again: van één Lfc-fan naar een ander en ook om figuren als Rickw te compenseren, drie sterren.

1 februari 2010 om 12:25

1: alle engelse clubs werden 5 jaar uitgesloten, alleen liverpool 6 jaar

2: Hillsborough waren Liverpool supporters idd het slachtoffer, maar dit kwam mede doordat ze met veel te veel mensen het stadion ingingen. Bij de toegangshekken begonnen de fans te dringen, waardoor het stadion overvol raakte, en mensen verdrukt werden.

en @leonov: Het Hillsborough drama had niets te maken met een brand, dus voor jij nog meer gaat zwammen, zoek ff het verloop van het drama op ok? dankje.

1 februari 2010 om 16:24

Leonov, je verwart het Hillsborough drama met de brand in het Bradford City stadium vermoed ik?
Gruwelijk om te zien die beelden

1 februari 2010 om 16:31

De oorzaak waren niet de mensen, maar de politie.
Het kwam omdat er staanplaatsen waren voor de liverpool fans, en er te veel kaarten verkocht waren.
De tribunes zaten al bijna vol toen de volgende lading Liverpool fans, die vast zaten in het verkeer, aankwamen. De politie vond het te lang duren om deze fans er 1 voor 1 door te laten en gooide de poorten open, waardoor iedereen naar binnen ging en de tribunes overvol raakten. Daardoor werden er mensen verdrukt, dus geef de schuld a.u.b niet aan de liverpool fans

1 februari 2010 om 17:28

Je staat met een hoop mensen in een brandend stadion. Dan heb je het allang niet meer over een voetbalclubje of een wedstrijdje wie het stoerste is, dan heb je het over Survival of the Fittest. Afschuwelijk om te zien, maar hiet is niet anders.

1 februari 2010 om 19:52

Ik haalde inderdaad twee rampen door elkaar. Maar ook voor het Hillsborough-verhaal geldt dat de Lfc-fans de slachtoffers waren. Heel goed dat je dat achteraf even hebt gewikid, Rickw. Mijn punt blijft staan: schaam je.

2 februari 2010 om 08:04

ik wist wel wat er met die ramp was gebeurd. en ik blijf bij mijn standpunt.

2 februari 2010 om 10:29

Lees dan nog maar eens de reacties op het beruchte Sun-bericht. Erg knap als je dan nog bij je standpunt kan blijven....

2 februari 2010 om 12:38

jij moet je mond niet eens open doen als je niet weet waar je over praat.
Jij weet helemaal niks van Hillsborough dus praat daar niet over.

Verder even terug komend op het verhaal van Lfcdutchy.
Hij zeikt hier zoals de meesten zeggen niet de andere clubs af. Hij geeft gewoon duidelijk aan waar de clubs om bekend staan. Hij zegt letterlijk:
Arsenal speelt oogstrelend voetbal, maar zoals iedereen weet bereiken ze daar niks mee. Liverpool heeft de trouwste en beste fans, maar zoals iedereen weet bereiken ze daar ook niks mee. Chelsea heeft het geld, maar zoals iedereen weet hebben ze daar ook amper wat mee bereikt. En manchester gaat gewoon meestal met de prijzen er vandoor dat is algemeen bekend.

Ik zie hem nergens die andere clubs afzeiken, dus je moet niet zo snel op je teentjes getrapt zijn.

En dan moet je al helemaal geen dingen zoals Hillsborough erbij gaan halen want daar doe je denk ik mensen pijn mee, door dit soort onzin te zeggen.

Goed stuk moet ik zeggen. je zet op een goede en overzichtelijke manier je mening uiteen. Echter: je lijkt het kwijt te raken bij je laatste alinea, waar je vooral een soort calimero gedrag richting man u uitspreekt. Erg jammer. Had je namelijk een interessante (misschien een beetje provocatieve) stelling in je conclusie gezet dan was je stijl veel duidelijker.

Voor de rest vind ik het een mooi stuk, recht uit het hart. Beetje aanstellerig, maar dat zijn spelers nou eenmaal Hoop nog meer van je te lezen. Bekeren kan niet meer helaas, aangezien ik al vroeg voor Man U heb gekozen :P

Ik heb al een tijd niet meer gereageerd, maar zoveel onzin als in dit stuk staat heb ik lang niet meer voorbij zien komen. Voor mij dan ook een reden een reactie achter te laten.
Zoals Rickw al in zijn post aangeeft staan er gigantisch veel onwaarheden in en kom je met een stelling die je erg matig onderbouwt. In plaats van het pluspunt van Liverpool(de fans) beter te onderbouwen kom je met een erg kort door de bocht analyse van de drie grote concurenten.

Sommige Clubexperts voegen echt iets toe. Deze was er enkel om mijn lachspieren te prikkelen. Als dat je doel was krijg je 5 sterren, maar ik heb het vermoeden dat dit niet het geval is. Vandaar kan ik niet anders dan je slechts 1 ster geven.

1 februari 2010 om 16:50

Inderdaad, helemaal mee eens.

2 februari 2010 om 10:40

de spijker op z'n kop

Ik vind Liverpool een geweldige club, alleen dit stuk lijkt er meer voor bedoeld om de andere clubs af te zeiken. Dat hoeft van mij niet zo nodig, ook dat zijn mooie clubs. Kijk liever naar je eigen.

2 februari 2010 om 15:17

Waar zie jij andere clubs afgezeikt worden, waar heb jij leren lezen??

Excuseeert u mij voor een foutje! De prijzen in het VK zijn onder Liverpool en Man Utd zijn eerlijk verdeeld, 48 om 48.

Ik ben al lang gecharmeerd van Liverpool, omdat ik erg gecharmeerd ben van mooi voetbal. Net zoals ik graag mooie stukken van mooi voetbal lees, en mooi is dit stuk niet. Ik ga niet nogmaals de fouten in dit stuk aankaarten, dat deden de mensen boven mij al. Ik vind je insteek wel mooi. Liverpool is een topclub door de fans, een beetje als Feyenoord, dat ondanks haar teleurstellende resultaten gister nog steeds een !klassieker! speelde. Maar je stuk loopt niet en is niet echt een uitleg van Liverpools top-kwaliteiten als wel waarom anderen het niet zijn. Bedenk de volgende keer eerst goed wat en hoe je iets wil schrijven. Ik geef je 2 sterren voor de moeite.

Ik zal het proberen netjes te houden en me gewoon puur aan de tekst houden.

Eerst en vooral dat stukje over de fans. Dat de wachtlijsten op Anfield de langste zijn kan ik me goed voorstellen gezien de capaciteit op Anfield. Ook de prijzen voor seizoenstickets voor Liverpool zijn nog vrij goed te doen in vergelijking met vooral de Londense clubs (en in iets mindere mate ook Man Utd). Maar dat de fans hun club door dik en dun steunen?
Om het onrespectvol en wat overdreven te stellen gaat het op Anfield gewoonlijk om 5 minuten karaoke, gevolgd door 90 minuten stilte. Niks op tegen hoor, dat Ynwa is wel indrukwekkend, dat moet ik toegeven. Maar daarna krijg je op Anfield gewoon net hetzelfde te zien als op Old Trafford, in het Emirates of op Stamford Bridge. Stilte. Of de laatste tijd zelfs meer en meer boegeroep.
Geef mij dan toch maar stilte, eerder dan boegeroep. Let op, ik zeg niet dat het op Old Trafford beter is. Integendeel zelfs. Maar ook Liverpool heeft te lijden onder de ziekte die alle Premier League clubs treft. Teveel dagtrippers, toeristen en andere prawn-sandwish etende toeschouwers die de liederen niet kennen. Combineer dat met het bijna fascistische gedrag van de stewards ten aanzien van banners, vlaggen en vooral rechtstaan tegenwoordig en je krijgt een steriele omgeving.

Dan wil ik nog eens iets zeggen over die Busby/ferguson opmerking. Wat maakt dat nu uit dat bijna alle prijzen door deze twee managers zijn gewonnen? Allebei samen opgeteld staan ze garant voor 50 jaar (!) aan het roer van de club. Lijkt me dan niet zo onlogisch dat het gros van de prijzen onder hen zijn gewonnen. Dit is een argument dat ik al eerder door Liverpool-supporters heb zien gebruiken, maar ik snap nog steeds niet waar ze ermee naartoe willen. Wil je daarmee zeggen dat Man Utd eigenlijk een kleinere club is omdat ze hun succes vooral aan twee managers te danken hebben? Ik wil je dan vooral niet herinneren aan Shankly en Paisley.
Of wil je zeggen dat Man Utd in elkaar zal stuiken zonder Ferguson? Hoewel de post-ferguson periode een hele moeilijke zal worden (alles zal ook afhangen van wat er met de hele Glazer-zaak gebeurt) hoeft dat helemaal niet zo te zijn.

Je laatste paragraaf vind ik gewoon een goedkope manier om te provoceren en daar ga ik maar niet op in gaan, behalve dit: Wist je dat Man Utd, zelfs toen het in 1974 in tweede klasse vertoefde, nog steeds de hoogste toeschouwersaantallen in Engeland had? Denk je nu echt dat de club last zal krijgen omdat er supporters naar Man City overlopen mocht het een aantal jaren minder gaan? Man, doe toch eens normaal.

1 februari 2010 om 16:43

Nee, maar onder Busby en Ferguson stond/staat United continu in de top, zijn opvolger kan daar nog een paar jaar op rondsurfen, en daarna wordt het een middenmoter. Dat was de tendens na Busby. Als Ferguson weggaat, zie ik dat niet zo drastisch gebeuren, maar het zou toch kunnen dat zoiets een beetje zou doorwerken. Op Anfield is dat verschil nooit zo groot, daar is altijd een topclub geweest. Verder had de laatste alinea inderdaad een beetje minder gemogen.

1 februari 2010 om 21:14

De tendens? Je kan niet over een tendens spreken als het éénmaal is gebeurt. Niks wijst erop dat Man Utd na Ferguson een middenmoter zou worden. De club is gewoon een stabiele topper die ook na Ferguson een topper blijft. Misschien niet de absolute topper die 20 jaar lang zowat de helft van de titels opeist, maar zeker niet minder dan Liverpool.

En wat bedoel je wanneer je zegt dat Liverpool altijd een topclub is geweest? Man Utd evenzeer hoor. Zoals ik eerder al zei, Man Utd heeft doorheen de geschiedenis (zelfs toen ze een seizoen in tweede klasse zaten in de jaren 70) altijd de grootste supportersaantallen gehad. Niks wijst erop dat dit nu zou veranderen. Die terugzakking was gewoon een kortstondig en volgens mij ook éénmalig feit en is snel genoeg ook weer hersteld. Het jaar na hun promotie in 1975 werden ze gewoon weer derde in de eerste klasse hoor, op 4 puntjes van Liverpool.
Ik vrees toch dat je erg teleurgesteld zal zijn wanneer Ferguson stopt en Man Utd gewoon een topper blijft.

Ook wel grappig hoe Liverpool-supporters Ferguson's rol de ene dag minimaliseren en claimen dat hij het enkel zo goed doet omdat hij zoveel geld te besteden heeft, om op een ander moment weer te zeggen dat Man Utd zonder hem ineen zou stuiken.

Die laatste alinea leek mij perfect, gezien het provocerend karakter van je Clubexpert stuk.

1 van de slechtste stukje die ik heb gezien tot nu toe man man. Zoveel dingen kloppen niet van wat je zegt. dit is gewoon een zwaar mislukte provucatie.

Hoe bedoel je Man United heeft geen jeugd meer? Waar Beckham, Scholes en Giggs 12 jaar geleden staan, staat nu Macheda, Evans en nog tal van aankomende spelers. Darren Flechter, is nu toch een wereldtopper!

Volgens jou is Liverpool het grootste omdat ze de meeste "trouwe" fans hebben. Als dat jouw criteria is, lekker makkelijk. Dan is Ado groter als Psv. In jouw ogen is Feyenoord dan ook de nummer 1 in Nederland.

1 februari 2010 om 16:13

ADO is ook groter dan Psv. Open je ogen eens...

1 februari 2010 om 16:33

Ik vind Macheda, Evans en Fletcher vergelijken met Beckham, Giggs en Scholes hetzelfde als de Aldi met de Albert Heijn vergelijken. Darren Fletcher wereldtop? Dat kan, maar dan bestaat de absolute wereldtop uit minstens 500 spelers. Feyenoord heeft in Nederland ook niet de meeste trouwe fans, afgezien van zondag is het stadion altijd bijna halfleeg, Ado-fans staan ook niet bekend om hun trouw. Als je ziet hoe groot de wachtlijsten zijn op Anfield bij een club die al 20 jaar geen titel meer won, dat zie ik bij Chelsea of United niet gebeuren.

Je zeikt hier vooral andere clubs af die toch zeker groter zijn dan Liverpool in de afgelopen jaren en waarschijnlijk ook vele komende jaren. Je hebt gelijk dat Liverpool een prachtige club is met een geweldige historie en fantastische supporters maar dat maakt Liverpool echt niet groter dan de andere Engelse topclubs. Die hebben namelijk vooral op het moment veel meer pluspunten dan Liverpool heeft. Denk aan een beter team, een groter stadion, hogere begroting en vooral een betere trainer. Voor mij is Manchester United nog altijd de grote club in Engeland, en met recht aangezien die de laatste 20 jaar heer en meester zijn in de PL. Chelsea zie ik momenteel als het beste team in Engeland, die spelen Liverpool zo van de mat. Daarbij is de begroting van Chelsea ook enorm gestegen, die kunnen het salaris van Terry echt wel betalen vandaag de dag..

Het is allemaal wel heeeel erg subjectief zeg. Ik snap dat je veel liefde voor Liverpool voelt en deze wil delen, maar een clubexpert mag van mij wel iets objectiever zijn en beter met zijn feiten omspringen. Ook ben je (per ongeluk?) vergeten de fouten van Liverpool te melden, die je wel heel handig bij de andere clubs gebruikt. Zo heeft niet alleen Chelsea, maar ook Liverpool nogal veel geïnvesteerd in spelers, alleen heeft Chelsea er wél resultaat mee geboekt. Arsenal heeft ook gigantisch veel wachtend voor een seizoenskaart én een veel groter stadion. Hoe dit bij Chelsea en Manchester zit durf ik niet te zeggen. maar het gaat om het punt dat je in je volgende column wel wat objectiever en kritischer mag zijn, dit stuk is voornamelijk nutteloos commentaar op andere Clubs. Heb een beetje het gevoel dat je graag wíl dat het zo is, zodat Liverpool in je hoofd toch wel weer de club van weleer zal worden.

1 ster voor het stuk + 1 voor de moeite, die ik wel waardeer.

Respect!

Fantastisch artikel en ik ben het helemaal met je eens dat Liverpoolsupporters de allerbeste zijn.
Jammer dat het dit seizoen niet lekker draait, want dat verdienen de spelers niet. Toch heb ik er alle vertrouwen in dat we (ikzelf ben namelijk ook al 14 jaar supporter) er weer bovenop komen en sowieso bij de eerste vier eindigen.
En hopelijk is er in de zomer nog wat geld beschikbaar voor enkele goede versterkingen...

Edit: ik lees net enkele reacties van andere Vz-leden en ik kan ze wel begrijpen wanneer ze zeggen dat je niet helemaal objectief bent, maar het is jouw mening en de wijze waarop jij het ziet. Ik ben het daar voor een groot deel mee eens.

Ik zal proberen het vrij kort te houden, zodat je wellicht wat kan doen met de commentaren van die hierboven en hopelijk ook die van mij:

* Gebruik langere zinsnedes, met meer voegwoorden om zo je tekst aantrekkelijker te maken om te lezen
* Wanneer je een heldere en duidelijke mening hebt, probeer deze dan te onderbouwen op verschillende manieren. Je beperkt je tot een vergelijking met een aantal topclubs, die je bovendien ook nog eens slechts met subjectieve argumenten en veronderstellingen probeert te omschrijven alszijnde mindere clubs. Daarmee overtuig je geen tegenstanders van je mening en kom je bovendien over als een profeet. Geen bewijzen, wel keiharde beweringen.
* Als je andere clubs, die soms lijnrecht tegenover jouw club staan, erbij betrekt, doe dit dan in mate en met zekere getuige van respect. Jouw club is niet ”de beste”, slechts omdat jij dat vindt, zo werkt dat niet.

Aan de ene kant wil ik je slechts 1 ster geven omdat het gewoon een hele zwakke column is, zeker als ik een column van Persiangooner gisteren nog met 3 sterren heb gewaardeerd. Die verhoudig moet ik echter even opzij zetten en in overweging nemen dat het je eerste stuk is. Dat is altijd lastig en ik hoop dat jij je ontwikkelt tot een goed columnschrijver.

2*

Ik vind het zelf ook een slechte column, er zijn betere stukken van mij afgekeurd, nu ik hem zo lees is het inderdaad ontzettend subjectief andere clubs afzeiken.

1 februari 2010 om 16:33

Tenminste sportief dat je het zo toegeeft. Misschien beter om de volgende keer alles eerst terug te lezen voordat je het opstuurt. Verder vind ik ook dat als je een dergelijk column schrijft je enigszins objectief moet blijven.

ja ik heb een hoop kritiek op je stuk maar ik zie het eigenlijk allemaal langs komen in de reacties. Arsenal is altijd al een grote club geweest, Wenger heeft ze alleen weer terug gebracht. Ook United zal wel overleven zonder Ferguson, United is echt een topclub. De enige 'top'club in Engeland die redelijk wankel is is Chelsea, ik ben benieuwd hoe die het doen zonder Abramovich. maar de laatste berichten die ik daarover las waren redelijk positief voor Chelsea. Omdat ik een zwak heb voor het Liverpool-publiek vind ik 2 sterren te weinig, dus ik geef je er drie.

Mwah.. Geen sterk stuk. Ik ga denk ik 3 sterren geven.

Liverpool heeft een grote historie en erg trouwe fans, maar dat hebben zo veel clubs. Wereldwijd heeft United de meeste fans en de meeste daarvan zijn ook geen gloryhunters. Dit is gewoon geen goed standpunt om de beste club van Engeland te bepalen. Dat is het grote probleem van dit stuk. Wat mij betreft is Manchester United (helaas) de grootste club van Groot-brittanië. Tenminste, dat zijn ze op dit moment. Dat kan over 5 jaar anders zijn. Puur objectief gezien is United echter op dit moment de beste.

Ik geef je 3 sterren omdat met het stuk zelf weinig mis is. Het leest lekker weg en bovenal: er barst een heuze discussie los, wat uiteindelijk een van de doelen is van een clubexpert. Het had een prima stuk geweest als het was geschreven uit een neutraal standpunt.

1 februari 2010 om 17:21

Dat klopt,. maar dat was ook saai geweest, blindelings de feiten opdreunen, dan krijg je niet zo'n leuke discussie, wat eigenlijk het schrijfdoel was.

2 februari 2010 om 18:32

Klopt als een bus. Een clubexpert is niet iemand die wat feiten opnoemt, daar is Wikipedia al voor. En als een discussie maken het schrijfdoel was, is je stuk toch nog voor een deel gelukt. Je ziet niet vaak zo'n discussie

1 februari 2010 om 21:21

Er is wel een verschil tussen een inhoudelijke discussie opwekken en gewoon ronduit provocerend zijn of lachwekkende zaken claimen.

@ Lfcdutchy

'feyenoord heeft in Nederland ook niet de meeste trouwe fans, afgezien van zondag is het stadion altijd bijna halfleeg,'

Hiermee maak je je ook in de comments volledig belachelijk. Met Feyenoord gaat het al jaren slecht en toch blijven de toeschouwersgemiddelden zo tussen de 40 en 42 duizend steken. En aangezien er 50.000 man in de Kuip kunnen en is het stadion is dus bijna altijd lekker vol ipv halfleeg. Sla de VI seizoensgidsen er maar op na.

Wat probeer je nou met dit artikel? Het slechte presteren van Liverpool dit seizoen doen vergeten? Als het niet mee zit dan maar op geschiedenis gaan geilen.. Slaat nergens op.

Wow wat een vreselijke goeie column, je hebt alles zo goed onderbouwt met hele goeie voorbeelden........... Ik hoef denk ik geen commentaar te leveren, dat heeft iedereen hier al gedaan. Wel moet ik erbij zetten dat je een ander perfect voorbeeld bent vergeten waar liverpool laat zien hoe hondstrouw hun fans zijn. De thuiswedstrijd tegen Luik waar ze bijna de hele wedstrijd 1-0 achterstaan. Toen was het publiek ook echt heel erg luidruchtig................

Het is je eerste, hopen dat je er wat van leert.

Ik wil eerst even zeggen dat ik jouw van de Liverpoolfans toch wel zoon beetje het hoogst heb zitten. Je onderbouwd je argumenten goed en bent nogal realistisch. Maar dit raakt nog kant nog wal.

Ze hebben geweldige fans maar om daarmee te zeggen dat ze altijd de grootste club van Engeland blijven zou ik niet durven zeggen. Het doet pijn om dit te zeggen als Arsenalfan, maar in mijn ogen is Man U op dit moment de grootste club in Engeland. De prestaties zijn de laatste 20 jaar echt goed en het grote Old travord zit aast altijd vol. Ik weet niet of ze dit nog lang zullen blijven. Volgens mij helpt de Glazer familie ze aardig naar de afgrond. Hierover wil ik nog wel eens een keer wat uitleg hebben. Zoals ik er tegen aankijk kunnen ze er zelf niks aan doen maar lijden ze er wel onder. Glazer wil geld uit Man U hebben, dit hebben ze er meteen uitgehaald door middel van een lening en United moet die lening aflossen. Maar ik hoor het graag als ik het verkeerd heb.

Om nou te zeggen dat Chelsea terugvalt als topclub als Abramovic weggaat durf ik ook zomaar niet te zeggen. Ze draaien toch jaarlijks een grote omzet. Als Abramovic een deel of al zijn geld weer wil hebben, krijgen ze een probleem en zakken ze waarschijnlijk wat terug. Als hij weggaat en Chelsea mag al het geld houden blijven ze gewoon meedoen.

Mijn club Arsenal valt zomaar ook niet weg uit de top als Wenger weggaat. Arsenal heeft schuld door het nieuwe stadion, maar dat nieuwe stadion levert hun ook veel geld op. In de deal voor het stadion is de shirt sponsor ook geregeld. Als die deal afloopt en Arsenal een nieuwe deal kan teken die met een beetje geluk net zo hoog ligt dan bij Liverpool en United blijft er nog meer geld over. Arsenal draaide dit jaar een omzet van 330mil en maakte 39mil winst exclusief transfers. Dit zijn bedragen waarbij zoon beetje alle andere Europese topclubs de mond open valt. Het is aan Wenger nog even de taak Arsenal deze moeilijke tijd heen te loodsen. De tijd waarin Arsenal nog met deze shirtsponsor zit en waarin Arsenal nog een lening moet aflossen. Ook nu heeft Arsenal geld genoeg maar Wenger vind het niet nodig om spelers te halen. Als Wenger Villa zou willen halen zou het het geld zo neer kunnen tellen. Maar hij vind het niet nodig. Als er een nieuwe trainer komt die wel spelers wil halen zou dat wel kunnen. Maar het zou gunstiger zijn als er een trainer komt die ook goed met de jeugd om kan gaan. Het zou zonde zijn als de zo getalenteerde jeugd niet de kans zou krijgen.

Ik denk dat zelfs bij Liverpool de vraag naar tickets terug loopt als de prestaties structureel minder worden. De financiële situatie is slecht en het team is niet om over naar huis te schrijven. Ik denk dat er op de korte termijn geen oplossing komt voor Liverpool. Het herbouwen van het team gaat paar jaar duren. Als er geen suikeroom komt zal Liverpool de komende jaren wat vervallen. Er moet een ander beleid gevoerd worden waardoor er geld bespaard word en toch een goed team staat( andere manager). Dan komen ze wel weer terug aan de top. Maar op dit moment zijn ze niet de grootste club van Engeland.

Ik hoop dat ik een real beeld heb gegeven, ondanks dat ik Arsenal fan ben. Ik denk dat Arsenal er het beste voor staat van Engeland en misschien wel van Europa. Maar er moeten wel prijzen gewonnen worden anders lopen de spelers weg.

Ik ben bij de titel gestopt met lezen. Dit soort arrogantie past niet bij zo'n mooie club als Liverpool.

Nou sorry hoor, maar vorig seizoen begon het gemor al bij de Liverpool supporters. Liverpool speelde toen 0-0 gelijk op Anfield (ik weet niet eens meer tegen wie), pakte daardoor de koppositie, en de Kop begon de spelers uit te fluiten. Waarom? Niet zo goed gespeeld. Akkoord, maar je pakt wel de koppositie daarmee! Dus wat maakt dat uit? Liverpool staat niet bekend om mooi voetbal, je zou verwachten dat de fans dat wel eenmaal zouden weten? Liverpool staat voor strijd, en dat hebben ze altijd getoond! En toch uitfluiten!

Ze zijn verwend door het verleden en die ene CL winst, en daardoor zijn de verwachtingen nu te hoog. Zit het tegen dan begint het gezeur al. Voor elke fan die Benitez wil houden zijn er meerdere (realisten) die hem kwijt willen. Zooooo goed zijn die fans ook weer niet.

Onzin, alleen de titel was al verkeerd ..

dit artikel is duidelijk geschreven door een liverpool supporter,de grootste club van Engeland? Mooi niet dus!
Die eer gaat aan de neus van Liverpool voorbij aan Man U!

2 februari 2010 om 21:06

ga dan maar de prijzenkasten vergelijken.

Liverpool gaat gewoon Feyenoord achterna. Dus hopelijk voor de Liverpool fans komen de beleidsbepalers, het zij gedwongen tot de conclusie dat een goede jeugdopleiding zo slecht nog niet is. Bij Feyenoord zijn ook veel trouwe fans, maar dat heeft de afgelopen jaren niet geresulteerd in titels. Bij Liverpool is de schijn gewoon jarenlang opgehouden door te smijten met veel geld dat ze eigenlijk niet hebben.

Veel van je argumenten vind ik waardeloos, de opleiding van Chelsea bijvoorbeeld is aardig op poten gezet en zal zijn vruchten gaan afwerpen. Manchester United is zeker op dit moment de grootste Engelse club in mijn ogen, domineren de PL al een paar jaar.

PS: Heb naast Feyenoord ook een zwak voor Liverpool, mooie club en vind het jammer dat het zo slecht gaat.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren