Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax imponeert: ‘Ze vallen zoveel makkelijker aan dan PSV in dat opzicht’

Laatste update:

Kees Luijckx is onder de indruk van Ajax, dat zaterdagavond met 2-4 zegevierde tegen Heracles Almelo. De analist van ESPN is met name goed te spreken over de aanvallende kwaliteiten in de selectie van trainer John van 't Schip.

"Als je ziet hoeveel gevaarlijker Ajax is dan bijvoorbeeld PSV vandaag", opende Luijckx zijn analyse na afloop in De Eretribune. "Ajax valt zoveel makkelijker aan in dat opzicht. Ik heb echt een veel leukere wedstrijd gezien."

"Als Ajax-supporter zit je nooit rustig, maar ze vallen echt fantastisch aan. Soms is het heel erg afgemeten. Tussen de linies met bewegende mensen. Aan de aanval ligt het in ieder geval niet", was de oud-verdediger complimenteus over de voorhoede van Ajax.

Kwakman
Collega-analist Kees Kwakman was het roerend eens met Luijckx. "Ik vind het uiteindelijk een dikverdiende zege van Ajax. Ook als je kijkt naar de statistieken met de doelpogingen en expected goals."

"In aanvallend opzicht is Ajax echt wel aan het groeien, alleen verdedigend is het nog wel heel erg kwetsbaar", stipte Kwakman tevens een verbeterpunt aan. "Dat komt ook door de individuele verdedigers die ze hebben. Devyne Rensch is ook nog steeds niet overtuigend."

"Maar aanvallend gezien vond ik Brobbey goed spelen. En Berghuis speelde hartstikke goed, die heeft veel kansen gecreëerd. Hlynsson ontwikkelt zich goed en ook Tahirovic speelde goed aan de bal. Er zaten soms prachtige aanvallen tussen."

Brobbey scoorde tweemaal tegen Heracles. Berghuis en Hlynsson tekenden voor de andere goals, wat zorgde voor de 2-4 zege in Almelo. Ajax staat in punten (34) gelijk met nummer vier AZ, al hebben de Alkmaarders nog een duel tegoed.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

“Normaal” speelt Ajax toch ook aanvallender dan Psv dat is meer hun eigen stijl. Maar heb nu het idee dat ze makkelijker aanvallen dan Psv omdat ze ook meer ruimte krijgen aangezien tegenstanders zich niet ingraven tegen Ajax. Elke tegenstander denkt nu punten te kunnen pakken en gaan daar ook naar op zoek. Wat leuke open wedstrijden geeft waardoor je voorin makkelijker kan combineren.

28 januari 2024 om 09:52

Neem van deze Ajacied aan dat Kees & Kees door maar weinig mensen in de voetballerij serieus genomen worden. PSV speelt dit seizoen bij vlagen heel aanvallend en fris voetbal. 62 doelpunten voor. Dat wordt in dit tempo 100+ doelpunten voor PSV. Maar goed, een knaller van een wedstrijd is mogelijk als Ajax en PSV aankomende week allebei aanvallend gaan spelen.

28 januari 2024 om 10:13

PSV gaat niet aanvallend spelen tegen Ajax in Amsterdam denk ik. Wel met druk op de bal en dan gaat PSV de fouten van Ajax en de ruimtes die Ajax geeft gewoon hard afstraffen. Daar zijn ze ervaren en geslepen genoeg voor.

28 januari 2024 om 11:17

Dat gaat wel meevallen denk ik, denk dat de wedstrijd in de arena een stuk leuker gaat worden dan afgelopen oktober in Eindhoven. Toen was Ajax ook niet kansloos trouwens. Vind dat veel mensen Ajax echt te kort doen momenteel. Je weet nooit hoe het volgende week gaat lopen mochten Sutalo en Henderson beide meedoen. Maar goed, Psv is zeker de favoriet.

28 januari 2024 om 11:34

PSV speelt elke wedstrijd dit seizoen met hetzelfde idee. Zelfs tegen Arsenal in Londen. Lijkt me niet dat Bosz nu een uitzondering gaat maken voor Ajax. En zeker niet dit Ajax.

28 januari 2024 om 11:43

Psv gaat niet counteren, die willen de bal hebben. Dat is ook het uitgangspunt van Bosz, zolang je de bal hebt kan de tegenstander niet aanvallen. Ik denk eerder dat Ajax kan profiteren van het druk zetten van Psv, door eronderuit te spelen, dan is er ruimte. Hopelijk speelt Ramalho een goede pot en laat hij zich niet weer zo makkelijk wegzetten door Brobbey. In ieder geval geen Lang op 10, dat was duidelijk een mislukt experiment.

28 januari 2024 om 09:52

Meeste tegenstanders graven zich nog gewoon in hoor tegen Ajax. Gisteren ook weer. Heracles speelde op de counter en gokte op het slecht staan vd restverdediging bij balverlies Ajax.

28 januari 2024 om 10:03

@ouwemeulen, dat vind ik dit seizoen juist meevallen. Veel team ruiken kansen en spelen veel aanvallender tegen Ajax dan een paar seizoenen terug. Ik kan mij PEC thuis nog herinneren waar zij de meeste en beste kansen kregen:

28 januari 2024 om 10:18

Maar wel in de omschakeling.

28 januari 2024 om 10:37

Ik zie dit dus totaal niet. RKC zat nota bene te combineren alsof het vintage Barcelona was tegen Ajax af en toe. Ajax is defensief zo absurd kwetsbaar

28 januari 2024 om 10:54

Gisteren speelde Heracles 532, dus was toch wel de intentie om het dicht te gooien en loeren op de counter. Tegen PEC was van t' Schip er helaas niet bij, in combinatie met een arbitrale misser werd die wedstrijd niet gewonnen. Dat Ajax achterin kwetsbaar is, is overigens wel overduidelijk.

28 januari 2024 om 11:19

Gisteren rendeerde eindelijk het middenveld een keer en dan zie je dat het aanvallen beter gaat. Eén van de weinige keren dit jaar dat Taylor wat zinnigs deed.
Tegen PEC lag excht niet aan de arbitrage. Maar aan de slappe zak instelling waarmee Ajax toen speelde.
Ik ben het niet met de titel van het stuk eens. Tja het kan een keer wat minder lopen bij PSV, maar tot op heden winnen ze alles in de eredivisie zonder enige discussie. Als Ajax de 3-3 gisteren tegen had gekregen, dan moet ik het nog maar zien. Martha op links back kan echt niet. Dat wordt een feest voor Bakayoko. PSV zal ook veel meer druk zetten. Dan kom je niet aan opbouwen toe vrees ik.
Hato was gisteren ook kwetsbaar. Die is denk ik in de verste verte nog niet aan een hogere stap toe. Rensch eindelijk in de as en niet meer als back, is wel beter. Gooier is er denk ik nog niet klaar voor. Als je zo verdedigt als gisteren, dan ga je er dik ag.

28 januari 2024 om 11:41

De 2-2 gelijkmaker van PEC was ietswat dubieus. De omhaal zelf was geniaal, maar degene van de assist maakte hands met een hand die alles behalve langs het lichaam was. Voor de rest ben ik het allemaal redelijk met je eens, ik ga uit van een nederlaag tegen PSV. Ik kan alleen maar hopen op een wonder.🙏

28 januari 2024 om 09:52

Eens, Ajax heeft weinig angst ingeboezemd bij alle andere clubs.

Al lijkt het onder vhSchip aanvallend wel wat soepeler te lopen.

28 januari 2024 om 10:42

Er zit duidelijk een stijgende lijn in bij Ajax onder van het Schip en hij of Pascal Jansen lijkt me een logisch en ethische verantwoorde keuze voor volgend seizoen. Voor de rest zullen jullie volgend seizoen wel weer kampioen worden. Daarom hoop ik dat wij dit jaar alles eruit halen en bij wijze van de CL winnen.

28 januari 2024 om 11:27

Waar baseer je het op dat Ajax volgend jaar kampioen wordt?
CL winst voor PSV kan ik me niet voorstellen. Het heeft in tegenstelling tot de competitie PSV erg meegezeten in de poule fase. Zie ook dat je zelfs met een negatief doelsaldo door bent gegaan.
BVB is wellicht wel de beste loting die je kon hebben. Maar het zal veel beter moeten, wil je verder gaan en zeker verder komen in de CL

28 januari 2024 om 10:19

Dit zeg ik al jaren omgekeerd maar dat was nooit waar. Afgelopen twee wedstrijden graven zowel Heracles als rkc zich volledig in waar Almere volle bak druk zette...

28 januari 2024 om 10:49

Nee, dat is het niet. Beproefd concept tegen Ajax is al hele seizoen massaal inzakken en ruimtes heel klein houden. En voorin een aantal hele snelle jongens, en zodra Ajax de onvermijdelijke fout in de passing maakt razendsnel counteren.

Verschil dat het aanvallend wat gemakkelijker gaat sinds Van t Schip is Hlynsson, hele slimme speler die geweldig inzicht waar ruimtes gaan ontstaan en die ook bespeelt, en ook anderen coacht hoe die te bespelen. Daar gaan anderen, vooral Berghuis beter van spelen. Ook inspelen Brobbey door centrum gaat beter, daardoor krijgt Brobbey betere kansen, etc.

Maar deze opmerking van Kees en Kees is prachtig voorbeeld van hoe extreem we bij de dag leven in het voetbal, letterlijk vandaag ben je wereldtopper, en morgen moet naar kelder KKD.

Als je dit seizoen bekijkt haalt PSV een waanzinnig niveau als het gaat om opzetten van aanvallen, die geweldige 1x raken aanval tegen Twente is nog maar kort geleden.

PSV heeft het nu wat moeilijker doordat iedereen dankzij Jans doorheeft dat je de opbouw van PSV extreem frustreert door Schouten goed vast te zetten en Ramalho vrije man te laten. Dat gaat Ajax volgende week ook doen. Maar dat neemt de kwaliteit en de prestaties van PSV voorin niet weg. Dit is wel een beetje typisch Bosz overigens, geweldige structuur neerzetten, weken / maanden wervelen tot dat er een trainer komt die succesvol zwakke plek vind. En dan heeft hij het moeilijk, vaak kost dat een mindere serie voordat hij een oplossing vind.

28 januari 2024 om 11:02

En een klein detail: Veerman en Saibari kunnen beiden niet spelen.

28 januari 2024 om 12:11

Is het al zeker dat veerman er niet bij is tegen ajax? (Tilman ook vraagteken)

Domme vergelijking. Tegenstanders geven veel meer ruimtes weg tegen Ajax dan tegen PSV tegenwoordig. Dan kan je veel makkelijker voetballen. Tussen 2019 en 2022 zag je ook weleens dit soort vergelijkingen omgekeerd, en dan ook een tijdje tussen Ajax en AZ. Het gaat allemaal om de context.

28 januari 2024 om 10:25

Jusit. Vanmiddag zul je ook weer zien dat Feyenoord een moeizame middag tegemoetgaat. Tegenstanders van PSV en Feyenoord graven zich dit seizoen veel meer in dan tegen Ajax.

28 januari 2024 om 10:56

@ckoen, suarez, ik zie dat niet. Ik zie juist 5 man op rij en middenveld er kort voor. En snelle mannen voorin en dan Ajax laten breien met passes totdat ze kunnen onderscheppen en counteren.

En als Ajax er dan toch een keertje doorkomt, en scoort dan zie je ze op een gegeven moment terug gaan naar meer aanvallers, 442 of 433 wat ze ook spelen om goal te forceren. Dan krijgt Ajax meer ruimte en vaak een aantal hele kansrijke uitbraken in overtal wat ze enorm slecht uitspelen. Tegen Almere koste ze dat bijvoorbeeld de kop.

28 januari 2024 om 11:15

Geven tegenstanders meer ruimte weg of doet Ajax dat zelf, waardoor de tegenstander eerder zijn slag probeert te slaan? Ajax is soms gewoon een gatenkaas maar gezien waar Ajax stond en waar Ajax nu staat op de ranglijst, is het dom om te denken dat je Ajax wel even opzij zet. Ajax laat dan wel steekjes vallen maar zolang Ajax meer scoort dan de tegenstander, heb je er niet zoveel aan. Je kan gewoon niet ontkennen dat Ajax in aanvallend opzicht de weg omhoog heeft gevonden, dat zijn de credits van Ajax en ligt zeker niet aan de tegenstander.

Ik ben blij met hoe het nu gaat en als je alleen naar gisteren kijkt begrijp ik het verhaal van Luijxx maar dit is wel echt te rooskleurig.

Daarnaast is het ook vertekenend omdat Ajax met 9 man aanvalt en PSV met een man of 5-6. Dat is wellicht de reden dat Ajax makkelijker aanvalt. Dat is trouwens ook de reden dat Ajax 4 keer zoveel tegengoals heeft als PSV en niet een straatlengte maar een snelweg achter ligt op PSV in de competitie.

28 januari 2024 om 09:53

De reden dat PSV zo ver voor ligt is gewoon dat ze met kop en schouders boven de ED uit steken. Daar heeft niets met aanval of verdediging alleen te maken. Met die voorsprong ben je op elk facet beter.

28 januari 2024 om 10:11

Het is volledig de verdienste van PSV dat ze bovenaan staan, dat voorop. Maar het is wel een schande dat Ajax met dit materiaal zover achter PSV staat. Als Ajax zich meer gefocust had op de verdediging dit seizoen, had je veel minder tegengoals en dichter bij PSV gestaan. De aanval van PSV is echt niet (heel veel) beter dan die van Ajax. Het verschil zit hem in de degelijke verdediging en de balans op het middenveld bij PSV.

28 januari 2024 om 10:39

PSV heeft toch ook gewoon een veel betere aanval dan Ajax op dit moment. Qua spits is het gelijkwaardig, vooral omdat Brobbey nu weer in vorm begint te komen. Maar op de flanken hebben wij Bakayoko Lozano en Lang, die zouden alle drie bij ajax in de basis staan. Kijk even naar de statistieken van Bergwijn en Berghuis dit seizoen:
Bergwijn:
15 wedstrijden
3 goals open spel
4 assists

Berghuis:
15 wedstrijden
3 doelpunten
8 assists
Deze twee spelers hebben dus het hele seizoen basis gestaan en bijna volledig gespeeld

dan Psv:
Lozano:
11
5 doelpunten
2 assists
Lang:
11 wedstrijden
4 doelpunten
1 assist
Bakayoko:
19 wedstrijden
4 doelpunten
8 assists.

Dus alle 3 de buitenspelers van PSV hebben meer goals gescoord uit openspel dan Bergwijn en Berghuis terwijl 2 ervan 4 wedstrijden minder gespeeld hebben (en deze twee hebben ook nog is veel invalbeurten gehad).
Daarnaast is het zo dat PSV op de 10 positie gewoon veel meer kwaliteit heeft dan Ajax met Til, Tillman en Saibari. Terwijl Ajax op 10 het alleen kan doen met Hlysson of Berghuis en dan Forbs naar rechtsbuiten (en ik wil best zijn statistieken erbij pakken maar daar wordt je ook niet vrolijk van).
Dus ik deel je mening totaal niet als het gaat om de voorhoede van PSV vergeleken met die van Ajax. Bergwijn en Berghuis zijn een klasse minder op dit moment dan Bakayoko, Lozano en Lang.

28 januari 2024 om 10:40

Wat betekent dat, "gefocust op de verdediging"? Allle verdedigers zijn gewoon ontzettend matig. Hato mag je wat vergeven, want die is hartstikke jong. Maar enige "focus op de verdediging" had deze boel maar weinig gered hoor. Het zijn gewoon zwakke verdedigers.

28 januari 2024 om 11:22

Klopt niet, Ajax heeft zelfs notabene nog gezegd dat zij Lang niet wilden hebben, en bakayoko is ook zeker niet beter dan een Berghuis, die statistieken zeggen mij ook helemaal niks na de seizoensstart van Ajax. Feit is gewoon dat Psv een veel betere verdediging en middenveld heeft. Dit resulteert ook weer in meer aansluiting naar voren, en hierdoor presteren de aanvallers van Psv gedurende dit seizoen beter. Denk dat de voorhoedes elkaar echt niet veel ontlopen. Qua middenveld en verdediging is het echter wel een verschil van dag en nacht.

28 januari 2024 om 15:52

Als je deze statistieken zo naast elkaar zet zit er per wedstrijd toch nauwelijks verschil in g/a. Jij probeert nu gewoon de statistieken in jouw voordeel te draaien. Ja, ik heb op dit moment ook liever Lang/lozano dan bergwijn. Al helemaal als je het wegzet tegen het aankoopbedrag. Maar Berghuis doet echt niks onder voor Bakayoko en persoonlijk vind ik berghuis op dit moment ook nog een betere voetballer, allleen een stuk minder explosief.

Ajax scoort zo makkelijk, komt ook omdat ze achterin veel ruimte weggeven. Dan graven clubs zich minder snel in en denken dan ook aan aanvallen. Is ook niet voor niks dat ze elke wedstrijd 1 a 2 goals weggeven. Dit gaat ajax straks ook opbreken als ze tegen betere tegenstanders gaan spelen die wel kunnen verdedigen.

28 januari 2024 om 11:25

Ik heb even gekeken en dit klopt gewoon niet. Teams graven zich nog altijd in tegen Ajax en spelen exact hetzelfde systeem als 2-3 jaar geleden. Het is gewoon counter voetbal wat er gespeeld wordt. Alleen het middenveld en verdediging zijn momenteel enorm drama waardoor iedere counter resulteert in een doelpunt. Het verschil met het begin van de competitie is dat Ajax nu gewoon makkelijker scoort.

Analistje lacht, analistje huilt.

Wanneer komen er eens echt fatsoenlijke analisten. Die trends opmerken en kunnen verklaren. Die wat meer kunnen doen dan over een wedstrijd praten zoals je dat in de kroeg ook doet. Wat minder BN-er gehalte en wat meer kracht van analyse aub.

28 januari 2024 om 10:29

Als je goed heb geluisterd valt Ajax inderdaad makkelijk aan maar je hebt daar weinig aan als bijna elke tegenaanval een kans oplevert voor de tegenstander gisteren had Heracles er ook gewoon 5 kunnen maken , nou ik hou mij hart vast voor komende week tegen PSV die zal er minder slordig mee omgaan , ook thuis tegen Feyenoord waren de eerste kansen voor Ajax de eerste kans van Feyenoord was raak dus ja wat heb je er aan als je verdedigend zo slecht bent dan zul je nooit van de topploegen winnen .

Nu werd er ook door Heracles ook niet zo goed verdedigd. Maar inderdaad aanvallend steekt het niet slecht in elkaar.

Verdedigend zal het echt way better moeten gaan dan gisteren, dat lijkt me evident. Maar dat kan Henderson niet alleen en daarom is het jammer dat Van der Boomen er nog niet bij is.

28 januari 2024 om 10:42

Om het verdedigend beter te doen heb je betere verdedigers nodig. Ajax heeft geen goede verdedigers, alleen van Hato kun je nog zeggen "Ach, hij is nog zo groen".

28 januari 2024 om 10:55

Viel gisteren ook weer door de mand. En Martha idem, maar hij blijft maar opgesteld worden.

28 januari 2024 om 11:02

Martha op de fullback is een beetje een stokpaardje van van 't Schip geworden nu, omdat hij in die debuutwedstrijd van 'm lekker fris speelde. Ook toen bleek al, echter, dat hij gewoon niet kan verdedigen. Heel tragisch. Vooral als je bedenkt dat er rustig voor tegen de 60 miljoen in verdedigers is geïnvesteerd afgelopen zomer.

Als je kijkt naar de verdediging van Ajax gister, dan is Hato (die overigens niet best speelde) de enige waar je met Ajax vooruit kan. Maar eerlijk gezegd, ik betwijfel of deze jongen uberhaupt selectiespeler was geweest als er nog spelers van het kaliber Martinez en Blind rondliepen.
Rensch is meermaals gewogen en gewoon te licht bevonden. Ik denk dat hij oprecht de meest matige RB is die is opgeleid in de afgelopen 15 jaar. Ik vond Van Rhijn nog een betere indruk maken. De tweede tegengoal gister was exemplarisch.
Martha....zal vast een lieve jongen zijn, maar ik denk dat zijn tegenstanders nog meer moeite hebben met het passeren van een pion. Sosa is ook geen geweldenaar, maar waarom Martha de voorkeur krijgt is een raadsel. Het zou me niet verbazen als we Wijndal volgend seizoen geweldig vinden omdat we Martha nu gewend zijn.

Ben benieuwd wat er straks binnenkomt qua verdedigende krachten. Een type a la Veltman zou welkom zijn. En zelfs een bejaarde Blind zou ik momenteel als eerste verdediger opschrijven op het formulier.

Vergeet er voor het gemak even bij dat de tegenstanders tegen PSV momenteel defensiever spelen dan tegen Ajax… Ajax krijgt dus meer ruimte, daar teams tegen dit Ajax toch wel kansen zien. Dat is tegen PSV wel een beetje anders.

Aanvallend is het vooral door Brobbey wel oke nu, maar verdedigend, pfoe. Al zal Henderson daar wel in helpen lijkt me. Mochten wij van Twente winnen staan ze opeens nog maar 3 puntjes van plek 3. Snel gegaan.

Twente vanmiddag gelijkspelen in Rotterdam en zijn we 2 punten op hun ingelopen. PSV is dan ook 2 punten dichter bij het kampioenschap.

Nou ja als je alleen naar gisteren kijkt misschien maar natuurlijk volstrekte onzin. Tegen psv graven ze zich tegenwoordig in en ze missen Veerman. Tegen Ajax is voor iedereen met aanvallende intenties iets te halen dus je geeft dan ook wat meer ruimte weg

Na Psv 62 goals en Feyenoord 52 goals is Ajax de meest scorende club in eredivisie met 46 goals de aanval van Ajax begint langzamerhand iets beter te lopen , maar ja de verdediging is niet beter dan de onderste laag geklasseerde clubs

Psv geeft ook minder kansen weg, dus dat is nog een groter probleem voor Ajax

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren