Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Totale wanorde in Amsterdam: ‘Jongen van 6 zit met fakkel bij vader op de nek’

Laatste update:

Henk Spaan stond in de buurt van de rellen van de Johan Cruijff ArenA. De sportjournalist schrijft in zijn column in Het Parool over de totale chaos in Amsterdam na het staken van De Klassieker en meldt dat er door verschillende groepen ‘zware vuurwerkbommen’ gegooid werden. De columnist spreekt over een ‘surrealistisch beeld direct uit een film van Sorrentino’.

“Ik ben vertrokken toen ze, nadat er al eerder een bekertje op het veld was beland, vuurwerk in het strafschopgebied van Feyenoord gooiden”, zo steekt Spaan van wel. “Honderden mensen liepen naar buiten, waar het ook niet veilig was. Er stond een groep bij een café die hele zware vuurwerkbommen in de rondte smeten. Er zat een jongetje van een jaar of zes op de nek van zijn vader, in de hand van het kind een brandende fakkel, in zijn ogen een starre blik."

“Het was een surrealistisch beeld uit een film van, pakweg, Sorrentino”, vervolgt de journalist. “In een invalidenwagentje een trillende vrouw met haar handen voor haar oren. ‘Gaat het, mevrouw?’, vroeg een voorbijgangster. ‘Het is zo’n lawaai. Mijn oren doen pijn’, zei ze. Mijn dochter en ik liepen naar de garage. Ze zei dat ze zich voor het eerst onveilig had gevoeld in de ArenA”, aldus Spaan.

De rust lijkt inmiddels wedergekeerd rond de Johan Cruijff ArenA. Hooligans drongen onder meer op gewelddadige wijze de hoofdingang van het stadion binnen. De ME moest uiteindelijk traangas inzetten en charges uitvoeren om de supporters weg te krijgen. Over eventuele aanhoudingen wil de politie nog geen uitspraken doen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja, als voetbalvader kijk ik uit naar de fase dat ik met mijn zoon dagje stadion kan doen. Maar aan dit taferelen wil je toch geen kind blootstellen.

24 september 2023 om 19:40

Leuk toch, lekker samen stenen gooien naar de ME. Helpt met de groffe motoriek, hand-oogcoordinatie en een gezamenlijk vijand schept een sterkere band tussen vader en zoon.

24 september 2023 om 19:42

Migi hahahah, ik weet dat je sarcastisch bent maar oprecht het is te idioot voor woorden wat die coke snuivers doen.
Waarom moeten mensen het verpesten voor al die andere mensen? Het zijn geen supporters, hoop dat ze allemaal een stadionverbod krijgen.

24 september 2023 om 19:43



@migi, en beweging in de buitenlucht niet te vergeten! Voor de playstation zitten ze al veels te veel

24 september 2023 om 23:25

Prime

En werken aan je woordenschat. Kind kan woorden leren met een vervelende ziekte in verwerkt.

24 september 2023 om 19:53

Besef dat het supportersgeweld in de vorige eeuw aanzienlijk meer en erger was in en rond de stadions.

24 september 2023 om 19:58

@voetbalvader_ en daarom kijken mijn kinderen bijna nooit meer voetbal. Zeker geen live wedstrijden, om dit soort gedoe te voorkomen. Samenvattingen mogen ze kijken, maar die van vandaag heb ik ze bewust niet laten zien met alle ongeregeldheden.

Naar een stadion neem ik ze al helemaal niet meer mee.

24 september 2023 om 20:02

@Prem je moet ze juist de gevaren laten zien anders gaan ze nooit de andere kant zien van wat voetbalwedstrijden met je doen.

24 september 2023 om 20:04

Zo hee Prem. Goed om te zien dat je je verantwoordelijkheden als vader heel serieus neemt.

25 september 2023 om 11:30

@prem, misschien moet je ze het juist wel laten zien, en zeggen als ik jullie ooit zo op de tv terugzie, dan breek ik jullie beide benen. want dat is ook wat bij opvoeden hoort, laten zien wat niet mag. het wegstoppen is doen alsof het er niet is, nee daar gaan ze beter van worden

De F-Side moet opgedoekt worden en ik hoop dat Ajax stadionverboden gaat uitdelen aan deze ‘’hooligans’’, dit zijn mensen die het verpesten voor iedereen anders. Ik hoop dat Ajax ook aangifte gaan doen.

24 september 2023 om 19:42

Misschien van Michael van Praag weer eens jointje met die jongens kan gaan roken, dat heeft in het verleden tot veel succes geleid in het rustig houden van die boefjes.

24 september 2023 om 19:44

Eens, maar durven ze toch niet. Het is een publiek geheim dat de halve Top 500 onderdeel is van of banden heeft met de F Side. Er wordt daar zo ontzettend veel drugs gedeald. De F Side is gewoon een criminele organisatie met een strenge hierarchie. Als je wil klimmen in de organisatie, moet je drugsgerelateerde klusjes uitvoeren. Die gasten moet je gewoon uit het stadion weren. Niet meer werken met stewards ofzo, maar met professionele beveiligingsbedrijven. Ja, dan duurt het drie uur voordat je het stadion binnenkomt. Maar dat hebben ze er zelf naar gemaakt

24 september 2023 om 23:10

Ik vraag me oprecht af of er mensen zijn die vóór het bestaan van de F-side zijn en zo ja waarom?

25 september 2023 om 10:50

Je kan de F-side opdoeken, maar bijna elke club heeft een groep van dit soort supporters en niet alleen in Nederland maar in heel Europa, Zuid A
merika, etc., dus dan moet je dat allemaal opdoeken?

Het is gewoon een maatschappelijk probleem. De F side is onmogelijk, maar dacht u dat er bij Feyenoord niet van dit soort types rondlopen.
Ik kan u vertellen dat die groep misschien nog wel groter is.

Als je in Rome het woord Feyenoord zegt, dan is het vrouwen en kinderen eerst en iedereen blijft binnen en alle beelden en historische gebouwen en ander cultureel erfgoed beginnen gelijk te huilen.
Dus alleen de F-Side benoemen is niet terecht.
Ik kan de rellen bij Twente nog herinneren iets meer dan een maand geleden.

Bij AZ met West Ham United. Het gebeurt dus overal en niet alleen gistermiddag in Amsterdam.

Een wedstrijd staken voor 1 klein plastic bekertje is absurd en disproportioneel. Maar voor 2x vuurwerk gooien en dan de wedstrijd staken is her een prima maatregel.

24 september 2023 om 19:51

Dat op beide situaties dezelfde sancties staan is toch wel tamelijk absurd.

24 september 2023 om 19:59

Bij het bekertje werd hij niet gestaakt .
Iedereen bleef op het veld. T werd wel
Even stil gelegd.
Was hij toen gestaakt geweest dan was het na het eerste keer fakkel klaar geweest

24 september 2023 om 21:14

Dst is natuurlijk al te zot voor woorden, het spel 10 minuten stil leggen voor een plastic bekertje. Het lijkt wel juist erger te worden sinds de regels zijn aangescherpt. Blijkbaar werkt dit in ieder geval niet.

24 september 2023 om 21:59

'' Het lijkt wel juist erger te worden sinds de regels zijn aangescherpt. Blijkbaar werkt dit in ieder geval niet. ''

Exact Monda. Dat gebeurt bij disproportionele maatregelen.
Het idee van ''harder optreden'' werkt niet altijd

25 september 2023 om 00:11

@bliek

De regel schijnt te zijn dat als je de dader van het bekertje pakt, dan telt het niet mee. Had Ajax de dader van het bekertje niet gepakt, dan was bij de eerste fakel definitief gestaakt.

24 september 2023 om 20:02

Klopt, ik was aanwezig en de eerste "staking" was echt bullshit. 1 bekertje die nieteens op het veld komt, na overmatig provoceren van gimenez. Neemt niet weg dat het nog steeds niet goed te praten is natuurlijk. Het staken om het vuurwerk is natuurlijk compleet terecht. Maar wat ik dan niet snap is dat ze de f-side niet ontruimen. Daar waar dit namelijk een gerichte actie was

24 september 2023 om 22:08

Hoeveel ME heb je daarvoor nodig en wat gaan ze vervolgens in de stad doen?

24 september 2023 om 20:07

Het is voornamelijk triest nu dat dit bijna als middel gebruikt gaat worden om de competitie te ontregelen. Ik lees dat het restant van deze wedstrijd nu 1 november zal worden uitgespeeld. Dat is toch van de zotte? Waarom kan het stadion niet worden ‘ontruimd’ en vervolgens (als de rust is wedergekeerd) de wedstrijd om 19.00 verder worden gevoetbald desnoods? Het groepje randebielen van Ajax hebben nu hun zin: een afstraffing tegen Feyenoord kan misschien nog worden weggepoetst en de club zal zich nu 100% geïntimideerd voelen en binnen nu en twee weken gaan er binnen de hele organisatie koppen rollen.

25 september 2023 om 00:32

Ik begrijp waar je vandaan komt, maar ik vind het dikke prima. Zelfs het gooien van een beker is idioot en er mag wel een strenge grens getrokken worden. Sowieso slaat het gooien van een beker nergens op. Naast het feit dat je op voorhand niet weet wat er gegooid wordt, is het te idioot voor woorden dat mensen denken bekers te moeten gooien naar, feitelijk, werknemers.

Zullen we eens op hun werkvloer doen. Smijten met dingen naar ze, omdat iets ons niet bevalt. Los van concerten (waar het overigens ook al lang niet meer overal wordt getolereerd), kan ik me geen beroepssector voor de geest halen waarbij we denken "ja, dit is inderdaad normaal gedrag".

Optyfen met die onzin.

25 september 2023 om 14:16

Disproportionele maatregelen leiden tot juist meer onrust. Je kan gewoon 2x een voorwerp gooien en de wedstrijd wordt gestaakt. Zo simpel is dat voor die simpele zielen.

Burgemeester Femke Halsema zegt dat hethet hoog tijd voor de KNVB en clubs om maatregelen te treffen.
Ja, inderdaad. Door één maatregel juist in te trekken, het staken van 2x gooien van een voorwerp op het veld.

Het was allemaal vreselijk en compleet kansloos. Heb wel wat twijfels bij de volgorde van dit verhaal. Wij gingen daadwerkelijk weg toen de fakkels het veld raakten en toen waren er echt nog geen mensen buiten. Laat staan hooligans bij de café’s. Dus hoewel ik weet dat dit allemaal gebeurde denk ik dat Spaan even wou doen alsof hij wel deugt door te beweren dat dat het moment was dat hij het stadion verliet, terwijl hij eigenlijk pas ging toen het echt afgelast werd. Is niet erg, maar waarom jokken?

Bizar dit. Het is allemaal afgesproken werk om A: de wedstrijd dusdanig te verstoren dat deze zou worden gestaakt; en B: buiten het stadion vervolgens een heleboel rotzooi te trappen. Het is echt een topclub onwaardig. Ik snap dat je boos bent als supporter, maar bewust de wedstrijd verstieren zodat deze gestaakt wordt, is heel sneu.

24 september 2023 om 19:49

Hoezo vooropgezet en met opzet verstieren? Denk je echt dat dit gebeurt was als Ajax met rust 3-0 voor stond? Het gedrag is schandalig en op geen enkele manier goed te praten maar dat het afgesproken is, slaat nergens op.

Ik hoop wel dat hier keihard tegen opgetreden wordt. Ik schaam mij als Ajacied voor de mensen die hun club op deze manier ‘supporten’. Ja, ook ik ben gefrustreerd, maar ik voel totaal niet de behoefte om een hoofdingang te slopen of voorwerk op het veld te gooien. Maar dan zal ik wel geen echte supporter zijn maar een nepper omdat ik alleen naar de wedstrijd kom kijken zonder dingen te slopen.

24 september 2023 om 20:38

Nee natuurlijk denk ik dat niet. Maar je maakt mij niet wijs dat er geen vooropgezet plan was om bij een achterstand de boel te verstieren. Dat was overduidelijk. Als je nu aan tien Ajax supporters vraagt of zij vooraf aan de wedstrijd van vandaag een “eentje” hadden ingevuld dan denk ik dat er negen nee zouden zeggen.

24 september 2023 om 22:15

Zelfs als dat laatste zo is, staat dat toch los van of dit bewust gedaan is?

24 september 2023 om 22:37

Jij denkt echt dat het tot twee keer toe gooien van dat vuurwerk (bij een achterstand) niet van tevoren is bedacht? Sorry maar dat vind ik knap naïef. Volgens mij zijn alle geleerden het daar over eens. Het lijkt mij ook vrij duidelijk.

25 september 2023 om 00:01

Het enige wat ik doe is de nuance aanbrengen in de reacties die ik voorbij zie komen zonder het te bagetaliseren. Er zijn heel veel redenen te bedenken waarom mensen dingen doen. Dat dit van tevoren bedacht is, kan een reden zijn, net als dat frustratie over de gang van zaken of een impuls een reden kan zijn in bepaalde situaties. Ik vind het alleen wel erg ver gaan om aan te nemen dat het met voorbedachte raden was terwijl je dat niet kunt weten.

Het is een grote t***zooi met “supporters” in dit land. En het is natuurlijk niet alleen bij Ajax. Je hebt bij alle clubs een groep zwakzinnigen die het voor de rest verneukt. Ik zou alle risico wedstrijden lekker zonder publiek gaan spelen. Het lijkt die kant gewoon op te gaan. Heel zuur voor de mensen die wel van het voetbal genieten en er een leuke dag van willen maken.

24 september 2023 om 20:04

Tja en hier hebben we het nu niet over andere clubs maar over ajax. Daar gaat jet vandaag erg mis. Waarom moet er dan bij andere clubs ook zonder publiek worden gespeeld?

24 september 2023 om 20:05

Jeffd ik weet dat het niet alle problemen oplost, maar in eerste instantie gewoon netten ophangen zou al een hoop helpen.

24 september 2023 om 23:04

Ja joh collectief straffen is de oplossing! Dat blijkt natuurlijk uit alle voorbeelden in de geschiedenis.

Wat schaam ik mij voor wat er vandaag is gebeurd. Ik begrijp de frustratie, die voel ik zelf ook. Heb je zoveel financiële mogelijkheden en dan lukt het niet om aan het begin van het seizoen een fatsoenlijk, op elkaar ingespeeld team te hebben staan. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om met dingen te gooien, vuurwerk af te steken of de hoofdingang te bestormen. Mensen die hun 6 jarige kind blootstellen aan dit soort praktijken door hieraan mee te doen, moet je gelijk uit de ouderlijke macht laten plaatsen. Als dit de norm is van een 6 jarige dan hou ik mijn hart vast voor hoe dit kind later wordt.

24 september 2023 om 20:06

Waarom moet jij je schamen voor wat een ander doet? Was jij erbij en heb je meegedaan met ze? Dan begrijp ik wel dat je je schaamt maar voor een ander? Rare opmerking.

24 september 2023 om 20:27

Ik schaam mij voor hoe de club waar ik om geef nu in het nieuws komt. Hoe beelden rondgaan van ‘supporters’ die zich niet kunnen beheersen en het nodig vinden om uit frustratie de wedstrijd moeten verpesten en dingen moeten slopen. Hoe spelers in angst binnen zitten en zich zorgen maken over hun familie/zwangere vrouw. Prima dat jij valt over mijn woordkeuze en mijn intentie/bedoeling totaal niet begrijpt omdat ik in jouw ogen een verkeerd woord gebruik.

24 september 2023 om 21:38

Jesus wat kortzichtig zeg. Ik ga met mijn 7jarige zoon naar elke wedstrijd van Ajax. Moet ik nu uit mijn ouderlijke macht gezet worden omdat er een stelletje malloten, stenen gooien naar de ME? Wij liepen het vak uit en stonden direct voor een ME stoet en mochten er niet langs, dan zit je aardig opgesloten en kan je niks doen…

24 september 2023 om 22:23

Jouw reactie is kortzichtig omdat je het bericht niet leest en wel reageert. Als jij jouw zoon op je nek hijst, je mengt in het geweld en de onrust en hem een brandende fakkel in zijn hand laat houden, ben je imo niet in staat je kind fatsoenlijk op te voeden. Enige nuance is natuurlijk wel dat jouw zoon niet 6 maar 7 is. Dat is in deze situatie een wezenlijk verschil…

Maar lees eerst maar even het bericht goed, dan praten we verder.

Gaan nu weer heel veel mensen hypocriet geschokt zijn, maar de kans dat dit zou gebeuren was groter dan dat de wedstrijd zonder incident zou verlopen

24 september 2023 om 20:56

Op social media gingen al geluiden rond dat er bij een 0-2 achterstand iets zou gebeuren waardoor de wedstrijd gestaakt wordt.

Zeer slecht dat Ajax hier niets aan heeft gedaan. Had desnoods netten opgehangen. Fouilleren is ook niet gelukt gezien de opkomst.

Ik ga regelmatig met mijn zoon naar wedstrijden. Maar dit soort wedstrijden kan je vermijden. Er stond zoveel spanning op deze wedstrijd. Hier was ik nooit met een klein kind naar toe gegaan.

Moedwillig een wedstrijd laten staken door zelf met voorbedachte rade vuurwerk op het veld te gooien moet en mag maar één ding betekenen: 0-3 laten staan als einduitslag. Je mag deze walgelijke supporters niet belonen. PUNT!

24 september 2023 om 22:14

Zeker mee eens dat je de supporters die dit veroorzaken niet mag belonen.
Anderzijds als je doorspeelt wordt het misschien meer dan 3-0 maar misschien scoort ajax nog. Wat ik wil zeggen als het aan het einde van het seizoen op doelpunten aankomt kan dit een cruciaal moment zijn.
Ik ben voorstander van uitspelen zonder publiek maar dan op dinsdag.
Ik weet dat ajax moet spelen op woensdag maar dat is dan het nare gevolg voor de club. Woensdag hoeft feyenoord niet en wordt zo het minste benadeeld in mijn ogen.

Kunnen de hooligans die binnengedrongen zijn nou echt niet meteen opgepakt worden, berecht worden, voor de schade aansprakelijk worden gehouden en een stadionverbod voor het leven krijgen waar een meldplicht bij zit?
Zelfde geldt voor de aanwezigen op de F-Side die vuurwerk hebben gegooid en hieraan mee geholpen hebben?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren