Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Dijkshoorn: ‘Iedereen in de voetbalwereld praat nu als een 15-jarige Marokkaan'

Laatste update:

In het tweede seizoen van Kopstukken interviewt Justus Dingemanse bekende gezichten uit de vaderlandse voetbaljournalistiek in Restaurant & Bar NOLA te Utrecht. Aan de hand van interessante anekdotes geven ze een kijkje in de mediawereld vol perskamers, zenderbazen en strakke deadlines. In deze aflevering neemt columnist Nico Dijkshoorn plaats in de stoel naast Justus, om zijn ongezouten mening eens over zijn eigen werk te strooien. Hij vertelt onder meer over de mensen die hij op de hak nam, de relatie met zijn vader en hoe mensen op Twitter hem soms woedend maken.

“Ik kan schaamteloos hard lachen om mijn eigen stukken”, de columnist vertelt dat hij zijn columns meestal in drie kwartier uit zijn mouw schudt. “Ik schrijf in een soort roes. Dan lees ik het terug en denk ik: dit is zó gek!” Toch is zijn vak allesbehalve makkelijk. “De essentie van columns schrijven is dat je om kan gaan met het aantal woorden. Als het 250 woorden of minder zijn, kan ik niet doen wat ik graag doe. Het is of een scheet, of je bent net een Boeddhist. Zo van: ik zal jullie in 120 woorden vertellen hoe het leven in elkaar zit!"

Wanneer Dijkshoorn spreekt, waarschuwt hij regelmatig dat hij niet te pretentieus of alwetend wil klinken. Kenmerken die hem nog wel eens toegeschreven werden toen hij de huisdichter van De Wereld Draait Door was. “Na die gedichten had ik altijd een bepaalde blik. Dan dachten mensen: oh, wat is hij weer tevreden met zichzelf. Alsof ik de statenbijbel had geschreven. Maar ik had juist precies het tegenovergestelde!” De schrijver vertelt hoe hij net voordat hij moest voorlezen nog druk aan het krassen en strepen was.

Nico Dijkshoorn en zijn pen: een gouden combinatie

“Ik kon vaak geen woord lezen van wat ik had opgeschreven”, vervolgt hij. “Iedere keer dat ik klaar was dacht ik: ongelooflijk dat het me weer gelukt is om deze shit voor te lezen! Een soort ontwaking uit een roes van concentratie.” Dijkshoorn is dus voorzichtig met zijn imago, wat nog wel eens lastig kan zijn in een tijd van sociale media. De woordensmid kan goed met kritiek omgaan, maar wel van mensen die ertoe doen.

Ongezouten mening
“Ik zat voor de lol op Twitter. Als iemand dan reageert: ‘Hé, volgende keer wat grappiger’, dan word ik woedend. Ben ik godverdomme bij je in dienst of zo?” Dijkshoorn heeft vooral niets met mensen die hun identiteit niet onthullen op internet. “Dan antwoord ik altijd met ‘Aldus RickySlingeraapje45683’. Die kan dan niet openbaar zijn omdat hij kinderen en een baan heeft. Dus is je mening volkomen irrelevant, want er staat niets op het spel voor je. Je kunt iedereen binnen twee minuten kapot maken op Twitter.”

Dat terwijl de controversiële columnist zelf jarenlang met mensen de draak stak, in alle openheid. Een beroepskeuze die hem wel eens ruzie opleverde, zoals met Patty Brard. “Ik had haar net bij een programma in een vergiet zien schijten. Letterlijk! Toen publiceerde ze haar boek als ‘een onthullend boek’. Ik dacht: what the fuck moet er dan nog in dat boek staan?” Dijkshoorn schreef een ongefilterde column, waardoor Brard woedend verhaal kwam halen. De schrijver van toen had echter geen enkele spijt van zijn stuk.

Nico Dijkshoorn achter zijn laptop in Leiden

Tegenwoordig kijkt hij anders terug op bepaalde conflicten. Bijvoorbeeld op zijn column over Lee Towers. Dijkshoorn schreef dat de zanger een concurrent van een hijskraan had geduwd. “Die man kon alleen nog zijn ogen bewegen, toen wilde Lee Towers You’ll never walk alone voor hem zingen.” De schrijver noemt het zijn ‘sociale tekortkoming’. “Dat ging zo ver. Bij Patty Brard en bij Lee Towers, had ik helemaal niet in de gaten hoe hard dat bij die mensen binnenkwam.”

Voetballiefhebber
Bij de voetballiefhebber zal Dijkshoorn vooral te boek staan als de columnist van Voetbal International. Jarenlang schreef hij talloze verhalen over de voetbalwereld: “De insteek is altijd: ‘Stomverbaasde man kijkt naar nihilistische wereld.’” Hij licht graag details uit die wereld uit om die in woorden uit te vergroten. Zo keek hij ook naar de documentaire van Feyenoord, uitgezonden op Disney+. “Ze hadden toen net tegen Dirk Kuijt verteld dat hij toch niet de nieuwe trainer zou worden. En je ziet Kuijt dus gaan stoken bij John de Wolf. Zo van: ‘Heb jij al iets gehoord John? Toch belachelijk?’ Iedereen van die microfoontjes in. En John heeft zoiets van: als ik nu mijn bek opendoe ben ik de lul... opgelazerd, Kuijt!”

Daarnaast verbaast de VI-columnist zich over het voetbalfenomeen clubliefde. “Ik ging altijd naar Ajax omdat ik daarnaast woonde. Maar ik vind het totaal krankzinnig dat je voor een club bent. Dat je van voetbal houdt en dan heel hard juicht als een andere club in de laatste seconde door een onterechte strafschop verliest. Nooit begrepen.” Anderen hebben hem wel proberen te overtuigen van de schoonheid van clubliefde, zoals Hugo Borst, maar het mocht niet baten. “Moest ik mee naar Het Kasteel en dan 400 keer zeggen: ‘Jezus, wat ik heb ik lopen te genieten’. Heerlijk man, allemaal oude zakken die een of ander lied uit 1902 staan te zingen.”

De kritische blik die hij zelf met regelmaat op de voetbalwereld werpt, mist Dijkshoorn grotendeels bij de interne kringen van de sport. Al noemt hij ook de uitzonderingen: “Kenneth Pérez vind ik sensationeel goed. Goudeerlijk en verfrissend. ‘We hebben een heerlijke wedstrijd gekeken!' en dat hij dan reageert met: 'Vind je?’ Ja, dan heb je mij al. Deskundig, maar niet zo dat oude wereldje beschermen." Ook Ibrahim Afellay kan de columnist bekoren. “Iedereen in de voetbalwereld praat nu als een vijftienjarige Marokkaan. Dat is een soort algemene voetbaltaal. Dan zit Afellay daar, die gebruikt woorden als ‘weeromstuit’. En ‘niettegenstaande het feit, dat die en die een heerlijke wedstrijd speelde, ben ik toch van mening...’ Die gebruikt enorm mooie zinnen. En hij zegt eerlijk wat er bij PSV aan de hand is. Die mensen zijn bijna niet te vinden.”

Toch is Dijkshoorn vooral een liefhebber van de sport en schreef hij ook bewonderende stukken. Zoals toen hij met Willem van Hanegem naar de Kuip ging. Hij licht zijn beroemde zin over de gevulde koek uit: “Ik ging met hem naar de perskamer, daar zat ik heel ongemakkelijk aan mijn jas te frutselen. Willem kwam naar me toe en zei: ‘Wat zit je toch steeds aan die jas, kom eens hier.’ Dus hij doet mijn jas goed, alsof ik drie jaar was”, lacht de gast. Vervolgens vroeg Van Hanegem of hij even een gevulde koek moest halen. “Heel kort voelde ik die middag hoe groot die man is, en hoe bescheiden hij daar altijd onder gebleven is.”

Desondanks kan Dijkshoorn zich ook niet door de voetbalwereld manoeuvreren zonder een conflict hier en daar. Zo noemde Hans Kraay jr. hem eens een ‘afschuwelijk mens’ bij VI Oranje. “Na de uitzending heb ik nog een uur met ‘m staan bieren, maar de volgende ochtend zat hij bij Giel Beelen en die vroeg hoe dat ging. ‘Niks wil ik met Nico Dijkshoorn te maken hebben!’, zei hij. Ik dacht: hé, we hebben nog zo gezellig staan drinken!”

Vaderfiguur
“Dat is een hele aardige gozer, maar hij doet raar op televisie. Hij denkt altijd dat er reuring moet zijn.” Dijkshoorn denkt dat dat te maken heeft met de relatie die Kraay met zijn vader had. “Dat is een man die, net zoals ik, gewoon geruïneerd is door zijn vader. Tegelijk houdt hij van ‘m, en hij haat ‘m.” De columnist vertelt hoe hij zelf opgroeide met honkbal, de sport waar vader van hield. Dijkshoorn moest dan ook regelmatig mee naar wedstrijden van zijn ouweheer.

Nico Dijkshoorn te gast bij Justus in Kopstukken in Restaurant & Bar NOLA

“Dat was de hel. Achteraf ervaar ik dat echt als kindermishandeling. Die hele gretigheid van ouders…” De jonge Dijkshoorn was een honkbaltalent, maar vond het zelf nooit echt leuk. “Maar mijn vader heeft waarschijnlijk acht jaar lang met een erectie rondgelopen.” Hij vindt dat ouders hun sportieve dromen niet moeten opdringen aan een kind, al geeft hij toe daar zelf ook schuldig aan te zijn geweest. “Mijn zoon heeft een tijdje bij AZ gevoetbald, dat waren gewoon verloren jaren. Het is niet zo dat mijn zoon daarvan droomde. Hij kende alleen Ajax. Hij kijken: waar de fuck is dat dan? Helemaal in Alkmaar?”

Dijkshoorn stelt dat clubs niets geven om de ontwikkeling van het kind, slechts van de voetballer. “Ik en mijn ex-vrouw vroegen of het wel wat ging worden. Absoluut, ze hadden nog nooit zoiets gezien! Dat is gewoon tegen 130 jongens gezegd.” Mede door het intensieve programma bij de Alkmaarse club kreeg zoon Bob een sociale achterstand. “Hij verloor al zijn vrienden. Ik ken nu niemand die meer waarde hecht aan vriendschap. Het is gewoon niet goed om een kind van elf of twaalf in handen te geven van een Eredivisievereniging.”


Justus Dingemanse is fulltime presentator en programmamaker bij Voetbalzone en levert onder meer bijdrages in de vorm van exclusieve interviews, reportages, documentaires en programma's.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ga zo door vz! Dit vind ik echt leuke interviews met leuke mensen. Altijd leuk hun verhaal te zien.

9 juni 2022 om 14:42

Eens! Origineel en leuk om te lezen altijd.

Leuk. In die context vond ik het boek 'de Tranen van Kuif den Dolder' ook geweldig om te lezen. Geweldig boek over de fictieve voetbalgod Kuif den Dolder van VV Uffelte die, volgens de cover, liever warm eet dan dat hij naar AC Milan moet verkassen. Smakelijk gelachen.

9 juni 2022 om 14:31

Thanks! Daar vertelt hij toevallig uitgebreid over in de bonusaflevering van volgende week!

Leuk verhaal om te lezen dit.

Vreselijk verhaal van een vreselijke man. Met afkeer gelezen en nog steeds een nare smaak van in mijn mond. Geen leuke vent die Nico.

9 juni 2022 om 16:20

Waarom als ik vragen mag?

9 juni 2022 om 18:49

Als ik voor mezelf mag spreken dan gaat het bijvoorbeeld om dit soort passages "na die gedichten had ik altijd een bepaalde blik. Dan dachten mensen: oh, wat is hij weer tevreden met zichzelf. Alsof ik de statenbijbel had geschreven. Maar ik had juist precies het tegenovergestelde"

Maar in de rest van het verhaal lees je toch op meerdere plekken dat hij het allemaal zo goed weet, lekker bot zijn tegen iedereen, trots op zichzelf dat hij in een roes van prestatie zijn eigen hanepoten kan lezen. Het is allemaal geen ramp, maar het is gewoon irritant.

11 juni 2022 om 07:20

Hmm op mij komt het juist over dat hij weet dat wat hij doet marginaal is en dat ook hij onzekerheden kent. Maar ik snap je punt dat het anders geïnterpreteerd kan worden. Ik ben juist wel blijet deze types, keer wat anders dan de hele dag politiek correcte en vooral erg woke personen op tv/media. Daar word ik moe van.

Haha, het begint bijna triest te worden dat elke keer dat ik iets voorbij zie komen van Nico, dat AZ er negatief in benoemd moet worden. Wat een ongelooflijke rancune heeft hij al tegen AZ, puur en alleen omdat zijn zoon niet goed genoeg was om de jeugdopleiding door te komen. Dat lag uiteraard alleen aan de trainers en het gebrek aan sociaal gedrag op de club. Mag hij vinden natuurlijk, maar om al meer dan 10 jaar lang elke kans te grijpen om met dit soort zielige sneren te komen is wel vrij sneu en geeft wel aan dat het hem nog diep zit. Ook deze quote voor Antwerp-AZ, waarin hij hoopte dat AZ zou verliezen: Het zal voor ze voelen alsof niet alleen het dak, maar ook hun hele toekomst is ingestort’. Of Dennis Haar een taartpunt noemen die niemand wilde, omdat er geen kers op zat. Heel toevallig was Dennis Haar de trainer van zijn zoon. Of dat hij respect had voor iedereen die Eenhoorn op zijn kanis slaat na de ruzie met Arnesen, tja.

Ik ben benieuwd hoe hij had gereageerd als zijn zoon wel goed genoeg was. Zeker aangezien zijn zoon AZ toch helemaal niets vond, wat maakt het dan uit? Niemand dwingt je om er te voetballen hoor. Ik denk dat er dan maar 1 iemand mee zat en dat was Nico. Nico is het uiterste voorbeeld van een vader die teveel druk op zijn kind legde, terwijl hij nu vindt "dat ouders hun sportieve dromen niet moeten opdringen aan een kind". Als zijn zoon het wel gered had, was er één iemand geweest die het had lopen pushen en dat was Nico Dijkshoorn geweest.

9 juni 2022 om 16:00

@azchelsea

Ik weet niet zo veel van Dijkshoorn, volg de man niet. Hier komt hij ook niet zo leuk over. Maar als het gaat om zijn zoon bij AZ zegt hij toch ook heel duidelijk "...al geeft hij toe daar zelf ook schuldig aan te zijn geweest", in de zin van het pushen van je kind. En hij geeft aan dat die jongen het daar ook niet per se leuk vond. Ik lees het helemaal niet als een sneer naar AZ, hij sluit ook af dat het niet goed is om een kind van 11 of 12 uit handen te geven aan een eredivisevereniging. Dat laatste lijkt me breed bedoeld, en niet alleen AZ.

9 juni 2022 om 16:29

Klopt, maar het is makkelijker om achteraf te zeggen dat je vindt dat een kind niet gepusht moet worden, aangezien zijn zoon het uiteindelijk toch niet gehaald heeft. Daarvoor deed hij het namelijk wel. Nico vond het zelf vreselijk om die druk van zijn vader te hebben, dan vind ik het hypocriet dat hij dat wel nog op dezelfde uit richting zijn eigen kind. Maar goed, wie weet was hij bij succes van zijn zoon ook wel gestopt met het pushen van zijn zoon, zou kunnen. Ik denk het alleen niet, aangezien hij keer op keer zijn rancune nog richting AZ (of de voetbalsport) uitspreekt alsof het hem nog heel dwars zit dat zijn zoon het niet gered heeft in het voetbal.

9 juni 2022 om 18:41

Ja ik snap dat pushen ook niet, het gaat om het plezier, en de kans dat je kind echt succesvol is, is extreem klein. Gelukkig kan mijn oudste zoon er helemaal niks van, dus dan is het ook makkelijker om hem lekker voor de lol te laten spelen.

In algemene zin is het als ouder wel moeilijk om sommige dingen echt anders te doen dan je eigen ouders hebben gedaan. Dat zit er soms gewoon in. Ook Dijkshoorn kan ongemerkt in die val zijn getrapt.

Overigens heb ik het van redelijk dichtbij ook gezien. Ik had een collega wiens zoon heel lang in de jeugdopleiding van Feyenoord speelde. Jarenlang alleen maar goede verhalen gehoord. Tot hij afviel en geen contract kreeg, toen kwam alle bagger naar boven.

10 juni 2022 om 22:25

Wat vooral makkelijk is, is om groei van personen te ontkennen. Nico kan in het verleden fouten hebben gemaakt, dat constateren én meer. Dat is een beetje wat hier is gebeurd.

Daarnaast is het ook niet héél verwonderlijk dat je als vader zijnde minder warme gevoelens hebt voor iets dat gelieerd is aan leed van je kinderen. Als je dat niet begrijpt mis je levenservaring of empathie.

11 juni 2022 om 09:57

Was dat een reactie op mij? Dan kan ik hem niet helemaal plaatsen. Ik ben het met je eens, Dijkshoorn heeft iets geleerd, en heeft weinig sympathie voor de club waar zijn zoon het niet fijn heeft gehad. Lijkt me menselijk.

14 juni 2022 om 15:54

Nee, op azchelsea.

9 juni 2022 om 16:11

Bijna net zo triest als AZ fans die elke keer dat Nico hun club ook maar en passant noemt hele rancuneuze teksten over hem schrijven. Maar als je de podcast had geluisterd dan had je geweten dat zijn punt was dat je uberhaupt je kind niet in handen van welke profclub dan ook moet geven. Dat Nico daarbij AZ noemt is onvermijdelijk, want zijn zoon zat nu eenmaal niet bij Fortuna Sittard of SC Heerenveen, maar bij AZ. Nergens zegt hij dat AZ specifiek kut is en andere eredivisieclubs geweldig.

Ik heb dus als neutrale luisteraar helemaal niet de indruk dat Dijkshoorn zo'n hekel heeft aan AZ obv de podcast. Door jouw comment zou dat beeld juist wel kunnen ontstaan.....

9 juni 2022 om 18:47

hahaha VZ heeft de titel nu twee keer aangepast omdat met blijkbaar hoopte dat de nieuwe kop (kuijt werkt velen op de zenuwen op VZ) meer reacties zou uitlokken boven AZ. Nu is weer "doelbewust" toegevoegd aan de titel.

Het begint iets te zielig te worden ....

9 juni 2022 om 19:56

Hoi NJfromVOL,

Bij een omvangrijk project als Kopstukken zoeken we naar de aantrekkelijkste insteek en experimenteren we soms met de invalshoek (een zogeheten A/B-test). Dit soort tijdrovende programma’s en artikelen kunnen we namelijk alleen maken wanneer ze goed bekeken worden, dus daar doen we erg ons best voor.

Wat vind je hier precies zielig aan en hoe verhoudt zich dat wat jou betreft tot de gebruiker die dit nauwlettend in de gaten houdt om het vervolgens publiekelijk aan de kaak te stellen? 😉

9 juni 2022 om 20:11

Dag Vz,

Ik begrijp dat voor een site als VZ dit meer inzet van mensen kost dan het publiceren van iets dat elders samengesteld is. De laatste tijd merk ik echter een tendens dat veelal een negatieve insteek op VZ gekozen wordt om blijkbaar de reaguurder op VZ meer te triggeren.

Het dieptepunt vond ik de verslaggeving rond de finale van de CL met Feyenoord. Initieel was de berichtgeving zeer matig en als er artikelen doorkwamen waren dit berichten met een negatieve insteek (supportersgeweld, een ex-werknemer die geen (schaars) kaartje had en ik vergeet er vast nog wat). Zeer onevenwichtige berichtgeving, inspelend op de onderbuik van veel reaguurders. Later werd dat beter, mede onder druk -naar mijn mening- van de opinie op VZ waar velen (niet alleen Feyenoord supporters) de eenzijdige berichtgeving hekelden.

Nu dit interview met de nationale zuurpruim Nico Dijkshoorn, wat ik op zich nog wel leuk vind om te lezen. De initiã«le kop was iets met 'zonde van de tijd bij Az', wat tot op dat moment iets van 5-6 reacties opleverde. Daarna werd de kop dat Kuijt (altijd goed voor 80 negatieve reacties) zou hebben staan stoken (blijkbaar een uiting van de subjectieve geest van Dijkshoorn, want Kuijt bleek aan de Wolf te vragen "of hij iets had gehoord" . Dat was blijkbaar niet voldoende en "doelbewust" werd aan de kop toegevoegd.

Dat gedrag vind ik een serieuze site onwaardig en daarom betitel ik dit als zielig. Als een site het van een negatieve insteek moet hebben bij het brengen van nieuws of het genereren van aandacht, komt de tijd dat ik mij afvraag of ik daar thuis hoor.

Edit: Typo's

9 juni 2022 om 21:25

Bedankt voor je reactie. Het staat je allereerst natuurlijk vrij om ergens anders je nieuws te lezen.

Met betrekking tot Feyenoord in de Conference League hebben we je destijds al uitgebreid van toelichting voorzien. VZ bestaat uit een team van redacteuren die individueel keuzes maken op basis van het huidige wereldwijde nieuwsaanbod op voetbalgebied. Dit verpakken we vervolgens zo aantrekkelijk mogelijk. Om te constateren dat nieuws vaak negatief van toon is, hoef je de televisie maar aan te zetten. De meeste ‘positief nieuws’-initiatieven zijn in schoonheid gestorven wegens gebrek aan interesse.

In dit specifieke geval gaat het in de kop om een observatie van Nico Dijkshoorn. Een opvallend detail dat zijn aandacht trekt en dat hij vervolgens uitvergroot. Juist hetgeen wat zijn werk kenmerkt. Wat ons betreft een passende kop bij ons product.

Dit product is overigens ‘gratis’ aangeboden door een commerciële uitgever die bestaat bij de gratie van goed gelezen content. Opbouwende kritiek wordt zeer gewaardeerd. Tegelijkertijd is het goed om te beseffen dat Voetbalzone geen betaalde abonneejournalistiek is en dat hier dus ook een ander verwachtingspatroon bij past.

Mocht je aanvullende opmerkingen hebben, dan kun je ons altijd een persoonlijk bericht of mail sturen.

9 juni 2022 om 22:16

Dank voor jullie uitgebreide reactie.

Er komt veel in me op bij het lezen van jullie reactie, maar ik zal het kort en feitelijk houden.

Er is een groot verschil tussen negatief nieuws (helaas is niet al het nieuws leuk en dat moet ook gebracht worden; ik pleit dus niet voor censuur o.i.d.) en nieuws negatief brengen, met een onderliggend (maar o zo duidelijk doel).

10 juni 2022 om 15:54

Azchelsea, je moet het interview met zijn zoon op 3voor12 (onder de artiestennaam Bob uit Zuid) eens opzoeken (aanrader, ook z’n muziek trouwens!) dan lees je dat hij het daar echt intens kut vond en zijn hele interesse in de sport verloor en dus Nico in dit geval niet alleen een zuur oud mannetje

Wat een trieste vent die Dijkshoorn, met zijn vervelende columns in de vi. En dan zijn antipathie tegen AZ omdat zijn zoontje is afgewezen. Als die voetbalt zoals dijkshoorn zijn columns schrijft is het niet meer dan logisch.

Kunnen we Nico Dijkshoorn en Noa Lang niet 24 uur met elkaar opsluiten, 24 uur met ...
Lijkt me geweldige Tv.

9 juni 2022 om 19:00

Prima, zet ik ff een andere zender op.

9 juni 2022 om 21:09

voeg LvG daar ook bij

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren